دانلود پروژه کارآموزی سینک ظرفشویی

تعداد صفحات: 110 فرمت فایل: word کد فایل: 3605
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی صنایع
قیمت قدیم:۲۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود پروژه کارآموزی سینک ظرفشویی

    فصل

    مقدمه

    پیشرفت تکنولوژی در طی قرن گذشته به انسان قرن 21 توانایی و قدرت فراوانی ارزانی داشته است که طی اعصار گذشته هیچ طبقه ای از اجتماع حتی تصور این توا نایی ها و قدرت و آسودگی را هم نمی کرد. اگر کمی در مراحل بشریت در این قرون جدید  دقت کنیم خواهیم دید که انسان ها همواره این آسودگی و رفاه را مدیون بزرگانی بودند که آسودگی و آرامش خود را برای تکامل علمی، فرهنگی، سیاسی اجتماعی خود مصرف کرده اند.

    در واقع اینان با خریدن سختی ها و مشقات بساری آسودگی و زندگی سالمتر را برای همنوعان خود به ارمغان آوردند از میان اندیشمندان و نخبگان جامعه سهم محققان، مخترعان و طراحان صنعت بسیار والا و پراهمیت بوده است نقش تحقیقات در ایجاد و تکامل صنعت امروز از هر عامل دیگری بیشتر خودنمایی می کند.

    در حال حاضر این موضوع با پیوند خوردن قدرت اقتصادی جوامع بشری مورد توجه قرار گرفته است و رهبران سیاسی که قدرت نفوذ خود را تسلط هرچه بیشتر در اقتصاد دنیا می دیدند خیلی زود به اهمیت قدرت اقتصادی در نفوذ در جوامع پی بردند و برای غلبه در صنایع نفتی لزوم کاربرد تفکرات علمی در صنعت را احساس کردند.

    لذا با بها دادن به طراحان و محققان و مخترعان و بالابردن مقاوم و درجه اجتماعی آنان زمینه پیشرفت و تقویت هرچه بیشتر صنعت را ایجاد کردند به طوری که در طی مدت نسبتاً کوتاهی که ابتدای آن انقلاب صنعتی در فرانسه و امتداد آن تا به امروز می باشد بشر به چنان تکنولوژی و پیشرفتی دست یافته که به اعتقاد بسیاری این موج هجوم روزافزون بی تفاوت باشد و از تأثیرات و نفوذ پیدا و پنهانی در زندگی خود در امان باشند.

     

    شرح و توضیح مسئله:

    -محصول مورد بررسی پروژه سینک ظرفشویی می بادش.

    سینک کلمه یا لاتین به معنی فرورفتن و غرق کردن است و در اصطلاح به معنی ظرفشویی است:

    سینک وسیله ای جهت جمع آوری و شستن ظروف در آن که ابعاد، اندازه و مواد مختلف دارند.

     

    -انواع ظرفشویی با توجه به فرم و عملکرد:

    با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن سطح کیفیت مواد و روش های ساخت اخیراً محصولاتی به بازار عرضه شده است که از لحاظ کیفیت و تنوع در سطح بالایی قرار دارند که این مسئله یعنی تنوع در رنگ، جنس، عملکرد و فرم می تواند پاسخگوی نیازهای متفاوت باشد.

    امروزه کارخانه هایی چون پلی استیل – اخوان به علت بکاربردن تنوع در محصولات و استفاده از طرح های وارداتی به بازار رقابتی بین محصولات وارد شده جایگاه خوبی بین خریداران با توجه به هزینه مناسب و تمام شدن در مقایسه با محصولات وارداتی باز کرده است.

     

    -تعیین آزردگی و مشکل فعلی محصول:

    یکی از مهمترین مسائلی که در مورد سینک های ظرفشویی بدان توجهی شده است، آن است که، زباله های حاصل از مواد اولیه پخت غذا معمولاً در داخل سینک ریخته مس شود (ضایعات سبزیجات، پوست میوه ها و ...). این عمل نه تنها باعث آلودگی محیط شده بلکه به مرور باعث تغییر رنگ سینک می شود.

    با توجه به توضیحات به این نتیجه می رسیم مشکل فعلی محصول:

    -نداشتن قسمتی که بتوان زباله های حاصل از مواد اولیه پخت غذا را در آن ریخت.

     

    1-4-جایگاه نیاز فعلی در تقسیم بندی نیازهای انسان یا تعیین نوع در تقسیم بندی رایج:

    نیاز به سینک ظرفشویی در تقسیم بندی نیازهای انسان در زمره نیازهای روحی (زیبایی) و مرتبط با حواس پنج گانه بخصوص لامسه، بینایی است.

     

    در رابطه با عملکرد بهینه[1] و ارگونومی[2] و بهداشت و ایمنی و کارکردن[3] و راحتی (
    کارکرد)[4] که حسئ قابلیت اطمینان در کاربرد که همان خانم خانه دار است می باشد.

    چارت نیاز به سینک

    -روحی – دانش و ادراک حسی و حواس

    پنج گانه بخصوص بینایی و لامسه

     

    جسمی – عملکرد ساده داشته باشد

    -ارگونومی – قسمت هایی که با بدن در تماس است

    بهداشت – تمیز کردن ساده

    جاذب مواد آلوده نباشد

    -ایمنی

     

     

    1-5 میزان اهمیت به جایگاه قرارگیری

    1-5-1-جایگاه مختلف قرارگیری سینک ها:

    سینک ها با توجه به موقعیت قرارگیری طرح های متفاوتی دارند. مثلاً سینک هایی که در گوشه و کنج کابینت قرار می گیرند با سینک هایی که روی این آشپزخانه قرار می گیرند طرحی متفاوت دارند.

    -کنج کابینت آشپزخانه

    -روی کابینت های وسط آشپزخانه

    -روی کابینت های اپن آشپزخانه

    -روی کابینت های دور آشپزخانه

    جایگاه تعریف شده جهت سینک مورد پروژه در روی کابینت های دور آشپزخانه می باشد.

     

    آنالیز گروه مخاطب:

    افراد مرتبط با محصول:

    -افرادی ارتباط مستقیم با محصول دارند:

    -استفاده گر:

    خانواده ایرانی شامل زن، مرد و دو فرزند

    -استفاده گر درجه اول: زن خانواده

    البته لازم به ذکر است که مردها نیز در این فعالیت جزء استفاده گر درجه اول هستند اما ما در این پروژه استفاده گر در درجه اول رات تنها زن فرض می کنیم.

    -استفاده گر درجه دوم: مرد خانواده – فرزندان

     

    استفاده گر درجه سوم:

    افراید که حضور مداوم در آن خانه را ندارند. مانند بستگان – دوستان آشنایان و فامیل های افراد خانواده که بعنوان میهمان به آن خانه می آیند و از آشپزخانه و تجهیزات آن استفاده می کنند.

     

    -افرادی که ارتباط غیرمستقیم با محصول دارند:

    -تولیدکنندگنه:-فروشندگان

    -نصب کنندگان

    -تعمیرکاران

    -تولیدکنندگان

    -فروشندگان

    -نصب کنندگان

    -تعمیرکاران

     

    نیازهای افراد مرتبط با محصول:

    استفاده کننده:

    پس از مصاحبه و بررسی های صورت گرفته نیاز استفاده گر (مصرف کننده اصلی) به ترتیب زیر است:

    -زیبایی فرمی

    -جنس مناسب

    -عملکرد متفاوت و مفید

    -گنجایش کافی لگن های موجود در روی سینی سینک

    -اندازه و ابعاد مناسب

    -طرح مناسب بر اساس موقعیت قرارگیری

    -کاربردهای متفاوت و ارزش های افزوده مانند:

    -جایگاهی جهت Shooting زباله

    -مخزن مایع ظرفشویی

    -گنجایش بیشتر آب چکان

    -جایگاهی جهت قراردادن ابر – اسکاچ – سیم ظرفشویی

     

    نیاز تولید کننده:

    -جنس محصول حد امکان در داخل کشور باشد

    -مونتاژ محصول ساده باشد و پیچیده نباشد

    -سرعت مونتاژ بالایی داشته باشد

    -قالب گیری ساده داشته باشد

    -گران تمام نشود

    -فرو طوری باشد که به فروش به آن کمک کند

    -بسته بندی ساده داشته باشد و هزینه بر نباشد

     

    بررسی رابطه اجتماعی

     

    شناخت استفاده گر محصول:

    -گروه سنی استفاده گر:

    گروه سنی تعریف شده برای استفاده گر محصول، خانواده جوان ایرانی که حداقل سن استفاده گر آن 11 سال می باشد.

    +امروزه در خانواده کودکان زیر 11 سال در شستشوی ظروف و فعالیت های خانه کمتر کمک می کند +

     

    -جنسیت استفاده گر:

    مؤنث و مذکر بودن در طراحی این محصول تأثیری ندارد.

     

    -توانایی فیزیکی استفاده گر (خصوصیات جسمی – حرکتی)

    در این بخش به بررسی افرادی می پردازیم که دارای سلامت کامل جسمی می باشند. منظور آنکه فرد توانایی دیدن – شنیدن – حرکت کردن، اعمال نیرو و بطور کلی استفاده از حواس پنج گانه را داشته باشد.

     

    -توانایی فکری استفاده گر: (خصوصیات عقلی – ذهنی)

    توانایی فکری سالم یعنی افرادی که استعداد یادگیری – استدلال نتیجه گیری از وقایع و قدرت تصمیم گیری و تحلیل موقعیت ها را دارا هستند. و استفاده گر با استفاده از قدرت تشخیص و اطلاعاتی که فروشندگان در اختیار می گذارند و نیز اطلاعات درون کالا پی به عملکرد آن می برند.

     

    -طبقه اجتماعی استفاده گر:

    در هر جامعه ای سه گروه اجتماعی وجود دارند:

    -طبقه بالا

    -طبقه متوسط

    -طبقه پایین

     

    1-طبقه اجتماعی بالا: طبق نظریه های فرلو این گروه از آنجا که د ر مرحله پنجم قرار دارند و اکثر نیازهای آنها برآورده شده است، و به جهت سطح درآمد بالایی که دارند قادر به خرید بهترین ها هستند که شامل محصولات وارداتی به داخل کشور می باشند.

     

    2-طبقه متوسط که خود به 2 دسته تقسیم می شوند:

    1-متوسط رو به بالا

    2-تحصیلات رو به پایین

    طبقه متوسط به بالا با درآمد و تحصیلات سطح بالا، سطح پایین بیکاری، ارزش قائل شدن برای پس انداز و آینده نگری مشخص می شوند. اعضای طبقه متوسط به بالا در مشاغل تخصصی یا مدیریت اشتغال دارند. از نظر سیاسی فعال هستند و سطح مشارکت آنها در فعالیت های اجتماعی بسیار بالاست. این گروه بیشتر از محصولات ساخت داخل کشور استفاده می کنند.

     

    طبقه متوسط به پایین: بیشتر از کارکنان معمولی دولات و موسسات خصوصی، فروشندگان، معلمان، مدیران متوسط ترکیب می شوند. ارزش های اعضای متوسط به پایینم معمولاً همان ارزش هایی است که طبقه بالا دارند. اعضای این طبقه برای پس انداز و آینده نگری ارزش قائلند. درآمد متوسطی دارند و می کوشند تا در سطحی بالاتر از متوسط تحصیل کنند.

     

    طبقه اجتماعی تعریف شده برای پروژه طبقه متوسط رو به بالا یم باشند.

    خصوصیات اجتماعی استفاده گر:

    این افراد بدلیل اینکه دارای درآمد ثابت هستند و همچنین برای زندگی خود برنامه ریزی می کنند در نتیجه افرادی هستند که با تفکر خاص به خرید محصولات می پردازند و وسواس بخرج می دهند و سعی می کنند با تکنولوژی روز نیز در ارتباط باشند و محصولاتی را می خرند که جایگاه داشته باشند و از عملکرد مناسبی نسبت به محصولات دیگر برخوردار باشد. و با توجه به آینده نگری آنها سعی و تلاش بر این است که میزان هزینه ای که برای محصول می گذارند به همان نسبت محصول در نظرشان دارای ارزش و اعتبار است و هرچه محصول زیباتر و دارای عملکردی متفاوت تر و جدیدتر باشد به همان اندازه در تمیزنگهداشتن محصول و. درست استفاده کرده کمتری به محصول وارد آید.

    این مسئله یعنی عملکرد مطلوب و ظاهر جذاب می تواند در طی زمان باعث بوجود آمدن نوعی رابطه عاطفی بین استفاده گر و محصول باشد.

    اين مسئله يعني عملكرد مطلوب و ظاهر جذاب مي تواند در طي زمان باعث بوجود آمدن نوعي رابطه عاطفي بين استفاده گر و محصول باشد.

    -جايگاه، ارزش و اعتبار محصول از ديدگاه استفاده گر

    از آنجا كه استفاده گر اصلي خانم ها هستند و با توجه به قرارگيري در گروه اجتماعي متوسط به بالا و دقت و توجه حين خريد، محصول براي آنان ارزش و اعتبار بالايي دارد.

    -فرهنگ استفاده گر:

    با توجه به تعريف فرهنگ كه عبارت است از: مجموعه اي از آموخته ها و دانش اكتسابي كه مردم از آن براي بيان تجربيات و رفتارهاي اجتماعي خود استفاده مي كنند. و با توجه به سطح طبقاتي اين افراد، كه افرادي كاملاً اجتماعي هستند، بنابراين يكي از نيازهاي ضروري آنها، بهداشت، پاكيزگي، مرتب بودن محيط اطراف خود تعريف شده و از آنجا كه اين محصول (سينك) در محيط آشپزخانه يعني محيطي كه براي افراد خانواده بخصوص زن خانواده اهميت دارد، قرار دارد. و در پاكيزگي و نظافت، مرتب بودن محيط آشپزخانه نقش مهمي را ايفا مي كند. در ارتباط مستقيم با اين مقوله قرار دارد و بنابراين طبقه اجتماعي و رفتارها و آموخته هاي آنها از گذشته و از محيط به استفاده محصول مي پردازد.

    در اين طبقه افرادي قرار گرفته اند كه اهل مطالعه هستند و همچنين سطح تحصيلات آنها مناسب است. آنها سعي دارند كه با تكنولوژي روز پيش روند و سطح درآمد آنها اين امكان را فراهم مي كند كه اگر محصولي جديد به بازار عرضه شد آن را خريداري كنند و جايگيزيني محصول قبلي نمايند.

    -علايق، آرزوها، آرمانهاي استفاده گر در رابطه با محصول

    -هزينه محصول مناسب، و با توجه به عملكرد و ظاهر آن باشد

    -تنوع فرم

    -تنوع جنس و رنگ

    -ارزش هاي افزوده

    -عملكرد بسيار ساده

    نقش مد و سليقه در ارتباط با استفاده گر:

    رفت و آمد و معاشرت زياد و در ارتباط بودن با منابع اطلاعاتي و جنوبي به همراه درآمد مناسب اين اجازه را مي دهد كه مصرف كننده (گروه متوسط رو به بالا) طبق سليقه شخصي اقدام به خريداري و مصرف اين محصول نمايد. از طرف ديگر تنوع زياد اين محصول (سينك) باعث به وجود آمدن بازار بر اساس سليقه مشتري شده است.

    عوامل محدوديت را در ارتباط با آرمان هاي استفاده گر:

    -روش هاي توليد كه باعث محدوديت در ساخت و طراحي مي شود.

    -هزينه هاي توليد بالا است و قابليت تغيير و تعويض را مشكل مي سازد.

    -ساخت محصول به صورت تكي و انفرادي مقادير با توليد انبوه است و در صورت امكان هزينه بسيار بالاست و مقرون بصرفه نمي باشد.

    -عمل استفاده و عوامل فيزيكي و شيميايي موجود در آن باعث محدوديت در انتخاب مواد و رفم ها مي شود.

    ناهنجاري هاي رفتاري

    1-در حين استفاده از محصول

    در مورد مواد پاك كننده كه با اثرگذاري قوي كه باعث از بين رفتن لايه آبكاري شده روي سيني و بدنه سينك مي شود.

    -استفاده از ابزارهاي سفت جهت پاكيزگي محصول

    -درست تميز نكردن سينك باعث ايجاد جرم و رسوب در درزها مي شود.

    -زباله كه با جمع شدن در محل خروجي آب مانع خروج راحتتر آب مي شوند.

    نتيجه گيري:

    با توجه به بررسي هاي انجام شده در اين رابطه، مصاحبه ها، نظرسنجي ها متوجه مي شويم در ارتباط، مصاحبه هاي نظرسنجي ها متوجه مي شويم در ارتباط با سينك هاي ظرفشويي پس از هزينه نقش مد (به روز بودن) اهميت بالايي دارد. تنوع و گسترگي فرمي مدل هاي موجود در بازار به اين مسئله دامن مي زند. با توجه به خصوصيات طبقه اجتماعي (متوسط به بالا) مانند سطح درآمد، فرهنگ، نحوه استفاده و ارزش و اعتبار محصول در حدي قرار مي گيرند كه قادر به خريد نمونه هايي هستند كه با سطح درآمد و سليقه آنها مناسب باشد. محدودة وسيع قيمت اين محصول

    در چنين بازار وسيعي محصولي مي تواند موفق باشد كه داراي يك سري ويژگي ها باشد مانند استفاده از تكنولوژي هاي مدرن (مواد و روش هاي ساخت) عملكرد بدون پيچيدگي، استفاده از جنس ها و رنگ هاي جذاب و مهمتر از همه فرم و شكل ظاهر متفاوت محصول است و به تمامي اينها هزينه مناسب را هم افزود.

    بررسي تاريخچه كالا

    +سير تحول محصول:

    سينك (Sink) كلمه اي لاتين كه ترجمه آن، فرورفتن، غرق كردن و در اصطلاح به معني ظرفشويي است.

    در آناليز تاريخي سينك بايستي به سير تحول ظرف شستن پرداخت. از همان دوران كه بشر مرحله خام خواري و گياه خواري را پشت سر گذاشت و به پختن روي آورد، نياز به ظرف را حس كرد. او ديد نياز دارد ظرفي باشد تا غذا در آب آب بخورد و يا طبخ كند و آن دوران بود كه در پاسخ به نيازش، سفالگري (8000 سال پيش) و ذوب فلزات آهن و مس (5000 سال پيش)را كشف كرد، سپس نياز به شستن ظروف را حس كرد.

    در آن زمان آنها در كنار رودخانه ها زندگي مي كردند سپس ظروف خود را در كنار رودخانه ها و با آب مي شستند.

    با كم شدن رودخانه ها و گذر زمان، قنات ها و چاه ها بوجود آمد.

    سپس از قنات ها جوي هايي خارج شد. در آن زمان ظروف را در كنار جوي ها مي شستند و در طبقات بالاتر جوي ها از داخل خانه مي گذشت.

    پس از آن آب انبارها بوجود آمد، آب موجود در آنها از جوي ها تأمين مي شد. در آن زمان حوض هايي در هر خانه موجود بود. آب، آب انبار توسط تلمبه وارد حوض مي شد. حوض ها فاقد راه آب خروجي و لوله فاضلاب بودند.

    در نتيجه پس از شستن ظروف آب حاصل از شستن ظروف در حوض باقي مي ماند!!!

    اين آب را با سطل خارج مي كردند و در پاي درختان مي ريختند. با مرور زمان حوض ها داراي راه آب، در پوشش شدند و آب حوض ها از طريق لوله ها به چاه ريخته مي شد.

    جنس حوض ها از سيمان بود.

    سپس خانه ها لوله كشي شدند و در حياط هر خانه شير آبي بود و ظرف ها در حوض هايي كه زير شيرهاي قرار داشت شسته مي شد. سپس پيشرفت هاي فراوان هر خانه داراي آشپزخانه اي جدا شد، لگن هاي ظرفشويي لعابي بوجود آمد اين لگن هاي ظرفشويي رويه چهارپايه هاي آهني قرار مي گرفتند و توسط لوله ها يا وارد فاضلاب مي شد و يا از پشت خانه ها به بيرون ريخته مي شد.

    اين لگن هاي ظرفشويي به سه صورت، مربع، مستطيل، دايره موجود بود. سپس اين لگن ها نام سينك گرفت و جنس همه آن ها از اتستيل بود (ضد زنگ، ارزان) طرح هاي مختلف آن عرضه شد: دولنگه، اضافه شدن قسمتي جهت قرارگيري ظروف شسته، درپوش لاستيكي جهت آنكه بتوان آب را در داخل لگن ها جمع كرد.

    امروزه جنس غالب سينك هاي ظرفشويي Stail less Steel است و در طرح ها، جنس هاي بسيار متنوع به بازار عرضه مي شوند.

    مصاحبه با خانمي: 74 ساله محل تولد: تهران

    مصاحبه با خانمي: 54 ساله محل تولد: تهران

    مصاحبه با آقايي: 63 ساله محل تولد: شهريار

    نتيجه گيري آناليز تاريخي:

    از بحث آناليز تاريخي نتيجه مي گيريم كه به تغييرات تحولات در سينك ظرفشويي از نظر ظاهري و فني تواماً صورت گرفته پيشرفت هركدام منجر به افزايش كيفيت ديگري شده است.

    بررسي محيط قرارگيري

    شناخت و تأثيرات مختلف و متقابل محيط و محصول

    -معرفي محيط استفاده

    محيط استفاده محصول (سينك ظرفشويي) آشپزخانه مي باشد. همانطور كه در تعريف مسئله توضيح داده شد سينك ها در آشپزخانه در قسمت هاي مختلف قرار مي گيرد.

    -در روي كابينت هاي دور تا دور آشپزخانه (شكل 2)

    -در روي كابينت هاي وسط آشپزخانه (شكل 3)

    -در روي كابينت ها قسمت اپن آشپزخانه (شكل 4)

    تأثيرات محيط استفاده بر محصول:

    1-اثر رطوبت هوا

    -اثر دما

    -اثر آب

    -اثر مواد شيميايي (پاك كننده ها – شوينده ها)

    اثر رطوبت هوا:

    تعريف رطوبت هوا: منظور مقدار آبي است كه به شكل بخار در هوا وجود دارد. اين ميزان آب برروي محصول تأثيري ندارد و اين به دليل جنس هاي بكاررفته در محصول مي باشد. در تعريف جنس هاي سينك هاي ظرفشويي ضدزندگ بودن در مرحله اول مي باشد.

    اثر دما:

    دما برروي اين محصول اثري ندارد.

    3-اثر مواد شيميايي

    پاك كننده ها دو دسته هستند

    1-پامك كننده مورد استفاده انسان

    2-پاك كننده براي نظافت و پاكيزگي محصول و محيط

    -اثر پاك كننده مورد استفاده انسان:

    تأثيري در جهت خوردگي و اثرات مخرب برروي محصول نمي گذارد فقط اگر مرتب به نظافت و پاكيزگي آن رسيدگي نشود جرم هاي باقي مانده برروي درزها – گوشه ها – شيارها باعث تيرگي و كدر شدن سطح آن خواهد شد كه درص ورت رسيدگي و نظافت به موقع محيط از بين خواهد رفت.

    -اثر پاك كننده براي نظافت و پاكيزگي محيط:

    اين پاك كننده ها حاوي مواد قليايي باشند تأثيري برروي محصول نمي گذارند در صورتي كه حاوي اسيد باشند با استفاده مكرر، روي محصول باقي مي ماند و باعث تيرگي و كدر شدن سطح بدنه خواهد شد.

    4-اثر آب

    آب نيز مانند رطوبت هوا تأثري بروي محصول ندارد. بدليل اينكه مواد بكاررفته در مقابل آب مقاوم بوده و زنگ نيم زند و هنگامي كه قطرات آب روي بدنه سينك بماند در اثر گرما بخار مي شود. املاح موجود در آب به صورت رسوباتي برروي بدنه باقي مي ماند و باعث كدر شدن محصول خواهد شد. و اين نيز در صورت پاكيزه كردن بموقع برطرف خواهد شد.

    اثرات محصول بر محيط استفاده:

    -از آنجا كه سينك در ارتباط مستقيم با آب است، ممكن است آب مصرفي به اطراف سينك منتقل شود و باعث تبله كردن كابينت هاي اطراف سينك شود

    -در صورت تماس زياد با آب چسبهاي واسط بين سينك و فرنخت روي كابينت ها ممكن است در اصطاح وا رود.

    -فرم و رنگ محصول تأثير زيباشناختي روي محيط دارد.

    -در مورد جنس سينك و دوستدار محيط بودن بايد تحت در سينك ها دو جنس غالب است. ا.استيل Stain less

    2-گرانيت (سنگ)

    استيل قابل بازيافت است و مي توان آن ذوب كرده و در موارد ديگر مجدداً استفاده كرد.

    گرانيت (سنگ) غيرقابل بازيافت است.

    -فرم سينك موقعيت قرارگيري آن را در آشپزخانه تغيير مي دهد.

    نتيجه گيري بخش آناليز محيطي:

    در بررسي هاي صورت گرفته برروي محصول و محيط در اين بخش به اين نتيجه مي رسيم كه در طراحي سينك يكي از مهمترين مسائل انتخاب جنس سينك مي باشد. سينك را از جنسي بسازيم:

    -در برابر مواد شوينده

    -در برابر اسديهاي قوي

    1-در برابر اجسام داغ مقاوم باشد و همينطور در طراحي سينك به نوع خطوط بكاررفته در خطوط محيطي دقت فراوان شود. استفاده از خط منحني، Corve شده.

    محصولات

    موجود در بازار

    نام محصول: سينك ظرفشويي – مدل: Plas12050/2,1

    كشور توليد كننده: ايران

    سال توليد: 1379

    طراح و شركت توليد كننده: شركت پلي استيل

    فروشنده اصلي: شركتع پلي استيل

    جنس اصلي محصول: Stain less steel

    رنگ محصول: كرمي

    بافت محصول: صيقلي

    تعداد قطعه: 5 قطعه.

    محاسن محصول نمونه اول:

    -داراي 2 لگن مي باشد

    -قسمتي جهت قراردادن ظروف شسته شده (آب چكان) –شيب در قسمت آبچكان جهت، خروج سيم آب جمع شده

    -وجود برآمدگي هاي زياد جهت گيرش و جلوگيري از سر خوردن ظروف در قسمت آبچكان

    معايب محوصل نمونه اول:

    -عدم وجود قسمتي جهت قرارگيري قوطي و يا مايع ظرفشويي

    -عدم وجود قسمتي جهت قرارگيري ابر و يا اسكاچ

    -عدم وجود تقسيم بندي جهت قرارگيري ظروف مختلف در آب چكان

    -بدليل نوع سيفون، احتمال خروج آب در زماني كه بخواهيم لگن ها را از آب پركنيم وجود دارد.

    -عدم وجود قسمتي كه بتوان زباله هاي بوجود آمده از مواد اوليه پخت غذا را در آن ريخت (Shooting)

    نام محصول: سينك ظرفشويي D100-105A

    كشور توليدكننده: ايران

    سال توليد: 1383

    طراح و شركت توليد كننده: شركت اخوان

    فروشنده اصلي: شركت اخوان

    جنس اصلي محصول: Stain less Steel

    رنگ محصول: كرمي

    بافت محصول: صيقلي

    تعداد قطعه: 5 قطعه

    محاسن محصول نمونة دوم:

    -فرم زيبا و متفاوت

    -سيفون اتوماتيك

    -برجستگي هاي جهدار جهت خروج آب، آبچكان به لگن ها

    -وجود برجستگي ها، جهت گيرش ظروف و جلوگيري از سرخوردن آنها در قسمت آبچكان

    -اندازه كوچك و مناسب سينك (فشاي كمتري اشغال مي كند)

    -داشتن آبچكان در دو قسمت

    معايب محصول نمونة دوم

    داراي 1 لگن مي باشد

    -قسمت آبچكان با آن كه 2 قسمت است اما كوچك و غيرقابل استفاده مي باشد.

    -عدم وجود قسمتي جهت قرارگيري قوطي مايع ظرفشويي

    -عدم وجود قسمتي جهت قرارگيري ابر، اسكاچ و سيم ظرفشويي

    -عدم وجود تقسيم بندي جهت قرارگيري ظروف مختلف در قسمت آبچكان

    -عدم وجود قسمتي كه بتوان زباله حاصل از مواد اوليه طبخ غذا را بدانجا ريخت

    آناليز كاركرد عملي

    در اين بخش به بررسي نوع فعاليت و عمل خاصي كه محصول انجام مي دهد مي پردازيم.

    همانطور كه در توضيحات بيان شد، سينك ظرفشويي:

    -وسيله اي جهت جمع آوري و شستن ظروف در آن

    سينك ظرفشويي، خود، داراي مكانيزم و عملكرد خودكاري نيست، بلكه محيطي را فراهم مي كند تا عمل ما (شستن ظروف) در آن صورت گيرد. سينك ها هميشه در كنار شيرها هستند (ظرفشويي – دستشويي).

    تنها بخش از سينك كه داراي مكانيزم و عملكرد خاص است، بخش سيفون سينك است. كه بخشي از آن كه شامل لوله ها مي باشد در زير سبنك و قسمتي از آن كه شامل راه آب و درپوش از در روي سينك قرار دارد.

    سيفون ها در سينك هاي مختلف، متفاوت هستند. ما ابتدا به نوع سيفون هاي بكاررفته در سينك هاي بررسي شده مي پردازيم سپس نوع عملكرد و استفاده از آن را شرح مي دهيم.

    -سيستم سيفون (خروجي آب) سينك شماره 1

    -جهت جمع شدن آب در لگن ها براي دريچه آن، در پوششي لاستيكي تصفيه نشده است.

    اين سيستم بسيار ساده است، اما!!!

    امكان خروج آب از لگن (زماني كه مي خواهيم آب خارج شود) وجود دارد

    معايب سيفون شماره 1

    -فرم بسيار ساده

    -امكان خروج آب هنگامي كه درپوش در دريچه قرار دارد.

    -خروج مواد زائد از داخل لگن ها به لوله ها بدليل فرم دريچه سيفون و گرفتن سريع لوله ها

    -بدليل جنس درپوش (Lastic) امكان سوراخ شدن آن بسيار زياد است

    محاسن سيفون شماره 1

    -عملكرد ساده

    -از نظر توليدي، مراحل توليد بسيار ساده و ارزان دارد

    -قسمت كمي از لگن سينگ را به خود اختصاص مي دهد

    -سيستم سيفون (خروجي آب) سينك شماره 2

    -با توجه به موقعيت قرارگيري دريچه ها سيفون هاي متفاوتي موجود است

    -اين سيستم، امروزه غالب بر تمامي سيستم هاي سيفون سينك ها مي باشد. مي توان گفت امروزه در تمامي سينك از اين سيفون استفاده مي كنند.

    تصوير روبرو سيستم يك سيفون اتوماتيك را نشان مي دهد.

    بخش بالاي تصو.ير سمت راست، در روي سيني سينك قرار مي گيرد دروكار، كه بالا و پايين كشيدن آن دريچه سينك به طور خودكار باز و بسته مي شود.

    اين سيستم معمولاً در سينك هاي تعريف مي شود كه داراي 2 لگن و بيشتر هستند و كنترل تمامي دريچه ها با هم امكان پذير باشد.

    معايب سيفون شماره 2:

    -با فشار زياد هنگام بستن دريچه درپوش در دريچه گير مي كند، و مصرف مدام و خارج و وارد كردن مدام درپوش در دريچه به اصطلاح هرز شده و باعث خروج مقداري آب هنگامي كه دريچه بسته است به لوله ها مي شود.

    -جمع شدن جرم در قسمت هاي شيار، برجستگي ها

    -قسمت زيادي از لگن سينك را به خود اختصاص مي دهد

    محاسن سيفون شماره 2

    -فرم متفاوت و زيبا

    -عدم خروج آب از سينك هنگامي كه دريچه بسته است حتي 1 قطره!

    -جلوگيري كامل از خروج مواد زائد به درون لوله ها

    روند استفاده از سينك

    در مرحله اول، در لگن سمت راست ظروف به مواد پاك كننده آغشته و پاك مي شود.

    در مرحلة دوم، در لگن وسط، آب كشي مي شود

    در مرحلة سوم، ظروف آب كشي شده در آب چكان قرار مي گيرد.

    روند استفاده

    سيفون شماره 1

    روند استفاده از سيفون

    سينك شماره 2

    مرحله 1:

    با فشار دادن انگشت روي قسمت برجسته، درپوش پايين مي رود. راه خروجي آب بسته مي شود و مي توان لگن ها را براي مصارف مختلف پر از آب كرد.

    مرحله 2: بيرون كشيدن درپوش هنگامي كه بخواهيم آب لگن ها خارج شود.

    مرحله 3: هنگامي كه بخواهيم آب سريعتر خارج شود،

    ! اما امكان خروج زائيات به لوله و احتمال گرفتن لوله ها دبالاست

    آناليز فاكتورهاي انساني

    پارامترها و استانداردهايد ارگونومي:

    در دنياي صنعتي و پر از مقررات امروزي جهت ساخت محصولات مرتبط با انسان استانداردهاي ارگونومي و آنتروپومتري جزء مهمترين فاكتورهاي موثر در يك طراحي محسوب مي گردند. در اين ميان طراحي سينك ظرفشويي نيز از اين ويژگي ها پيروي كرده و بايستي با درنظر گرفتن كليه اصول و اندازه هاي ارگونومي و آنتروپومتري طراحي گردد.

    جهت مطالعه پارامترهاي ارگونومي ابتدا به بررسي محل استفاده آن يعني آشپزخانه پرداخته شود.

    بررسي استانداردهاي يك آشپزخانه:

    -جهت طراحي يك آشپزخانه بهترين حالت اين است كه آشپزخانه به سمت شمال غرب يا شمال شرق منزل باشد. و در منازل و سوييت هاي كوچك بهتر است به ورودي و درب جلويي و يا درب بيروني و محل بازي كودكان مشرف باشد.

    -آشپزخانه به طور افقي به درب جلويي و اتاق يا محل غذاخوري و محل ذخيره مواد غذايي و لباسشويي و ظرفشويي و انبار زباله و محل خشك كردن لباس و فضاي بازي كودكان نوپا مربوط مي شود.

    -آشپزخانه به طور قايم به حمام و توالت و ساير محل هايي كه نياز به آب دارند و هم چنين به محل تخليه فاضلاب مربوط مي شود.

    -فعاليت هاي اساسي كه در آشپزخانه صورت مي گيرد عبارتند از: تهيه غذا و پخت و سرو كردن غذا و تميز كردن بعدي آن.

    -فعاليت هاي فرعي مي تواند شامل شستن لباس (ماشين لباسشويي) و بازي كودكان و مطالعه و سرگرمي و پذيرايي و تفريح عمومي بادش.

    -ترتيب يا تسلسل كار:

    ترتيب فعاليت ها در يك آشپزخانه به ترتيب به لوازم آشپزخانه مانند سطح كار و اجاق گاز و سينك ظرفشويي بستگي دارد. مطالعه مقالات موجود در اين زمينه دو اصل اوليه طراحي را آشكار مي سازد اين دو اصل عبارتند از:

    -توالي استفاده

    -تكرار استفاده

    -توالي انجام كار (توالي استفاده)

    به طور كلي توالي انجام كار براي افراد راست دست (از دست راست به سمت دست راست) و براي افراد چپ دست (از سمت دست راست به طرف دست چپ مي باشد) بر اساس آمار 89 درصد افراد راست دست بوده و تنها 11 درصد چپ دست مي باشد. و همچنين با درنظر گرفتن اين اصل مهم ارگونومي كه جهت يك طراحي يا سيستم طراحي بايستي طوري انجام شود كه همه يا حداقل مصرف كنندگان را شامل گردد (از نظر پارامترهاي آنتروپومتري) به همين دليل در اين پروژه توالي انجام كار بر اساس اكثريت افراد جامعه يعني افراد راست دست درنظر گرفته خواهد شد هم چنين كه اين ترتيب در نمودار زير مورد بررسي قرار گرفته است.

    شستن سرويس پختن اختلاط خوردن

    بررسي توالي انجام كار جهت افراد راست دست

    بنابراين توالي انجام كار جهت مصرف كنندگان چپ دست را مي توان به قرار زير درنظر گرفت.

    تهيه اختلاط پختن سرويس شستن خوردن

    بررسي توالي انجام كار جهت افراد چپ دست

    هريك از مراحل فوق شامل چند زيرگروه هستند اين زيرگروه ها در زير مورد بررسي قرار گرفته اند:

    -مرحله تهيه شامل: خارج كردن ماده اوليه از ظرف و شستن و پوست كندن. خيساندن مي باشد.

    -مرحله اختلاط شامل: وزن كردن، پيمانه كردن، مخلوط كردن

    -مرحله پختن شامل: جوشاندن، سرخ كردن، كباب كردن

    -مرحله سرويس شامل: گرم نگه داشتن غذا، در ظرف كشيدن غذا

    -مرحله شستن: جمع آوري ظروف، شستن، خشك كردن، بدورانداختن زباله

    سطح كاتر

    سطح كار (work top) در طرح يك آشپزخانه اهميتي اساسي دارد و نبايد توسط لوازم مرتفع و گنجه هاي بلند و گذرگاهها و درها و يا راهروها اشغال گردد البته ضرورتي ندارد كه همه در يك خط مستقيم و در يك راستا قرار گيرند به عبارت ديگر تركيب چيدن L مانند يا U شكل تجهيزات و لوازم فوق نيز مي تواند به همان اندازه مناسب باشد. سطح كار در يك آشپزخانه در نمودار زير بررسي مي شود:

    سينك

    آماده سازي

    شستشو

    مخلوط كردن

    سرو غذا

    پختن

    اجاق گاز

    نمودار سطح كار در آشپزخانه

    تكرار انجام كار:

    يخچال يا ساير وسايل ذخيره سازي مواد غذايي مانند فريزر و انبارهاي مواد غذايي مانند گنجه9 خوراكي ها و ظرفشويي و اجاق گاز كه مكرر مورد استفاده قرار مي گيرند اصول توالي و تكرار انجام كار را ايجاد مي كنند به بيان ديگر اين سه جزء اصلي سازنده «مثلث كار» در آشپزخانه هستند.

    -مثلث كار

    فاصله اي كه در آشپزخانه توسط شخص در ميان سينك ظرفشويي و اجاق و يخچال يا گنجه طي مي شود در طراحي آشپزخانه اهميت اساسي دارد. خطوطي كه اين سه جزء را بهم وصل مي كند مثلثي موسوم به مثلث كار را تشكيل مي دهد. اين مثلث در نمودار زير مشخص شده است.

    بنا به دلايل ايمني اين خطوط و اضلاع مثلث نبايد قطع شود بويژه خط ميان ظرفشويي و اجاق گاز بيش از هر وسيله ديگري در آشپزخانه مورد استفاده قرار مي گيرند. حاصل جمع طول اضلاع مثلث مي بايست در يك محدوده خاص باشد در مورد منازل معمولي با تعداد افراد معمولي مجموع طول اضلاع مثلث كار بايد بين 5500 تا 6000 ميليمتر باشد. هم چنين فاصله بين ظرفشويي و اجاق نبايد بيشتر از 1800 ميليمتر باشد.

    -ارتفاع سطوح كار:

    براي تعيين بهينه سطوح كار در آشپزخانه مي بايست به دو نكته توجه كرد:

    -گوناگوني آنتروپومتريك افراد استفاده كننده

    -گوناگوني كارها و فعاليت هايي كه در آشپزخانه انجام مي گيرد.

    اگر يك ظرفشويي با عمق 175 ميليمتر در آشپزخانه نصب شده باشد (كه اغلب چنين است) در حين شستشوي ظرف ارتفاع دست فرد تقريباً 100 ميليمتر از كف ظرفشويي خواهد بود.

    در آزمايشاتي كه در سال 1970 ميلادي از طريق كارآزمايي تطبيقي صورت گرفت ارتفاع بهينه سطح كار مورد مطالعه قرار گرفت. در اين آزمايش شركت كنندگان كه همگي زن بودند فعاليت هاي مختلفي را در سه دسته مختلف انجام دادند و ارتفاع هاي زير را به عنوان ارتفاع بهينه سطح كار خود برگزيدند.

  • فهرست و منابع دانلود پروژه کارآموزی سینک ظرفشویی

    فهرست:

    جمع آوری اطلاعات

    - فصل 1

    شرح و توضیح مسئله

    تعیین احتیاجات

    بررسی گروه مخاطب

    نیاز استفاده گر

    نیاز تولیدکننده

    - فصل 2

    آنالیز گروه اجتماعی

    - شناخت استفاده گر محصول

    -فصل 3

    بررسی تاریخچه کار

    -فصل 4

    بررسی محیط قرارگیری

    -معرفی محیط مصرف

    -تاثیرات محیط بر تولید

    -تاثیرات تولید بر محیط

    -فصل 5

    نمونه های موجود در بازار

    -معایب ری نس نمونه ها

    -فصل 6

    آنالیز کارکرد عملی

    -فصل 7

    آنالیز فاکتورهای انسانی

    -آنتروپومتری

    -ایمنی – بهداشت

    -استانداردها

    فصل 8

    آنالیز فنی

    -معرفی فنی محصول

    -نقشه ها

    -مواد مصرفی

    -مراحل تولید و ساخت

    -بسته بندی

    فصل 9

    -طراحی

     

    منبع:

    -خلاصه تاریخ هنر مرزبان – پرویز مرزبان

    -مجله Trend – شماره 7

    -ارگونومی و عوامل انسانی نویفرت – نویفرت

    -کاربرد رنگ در طراحی صنعتی – مهندس کارکیا

    -مجله ایران آذین – شماره 12

    -معنویت در هند – کاندینسکی

    -زیبایی، بحثی در مبانی هند – رضا کاویانی

    -کتابخانه دانشکده هنر و معماری

دانلود کارآموزی دانلود پروژه کارآموزی سینک ظرفشویی , گزارش کارآموزی دانلود پروژه کارآموزی سینک ظرفشویی , پروژه کارآموزی دانلود پروژه کارآموزی سینک ظرفشویی , دانلود کارورزی دانلود پروژه کارآموزی سینک ظرفشویی , گزارش کارورزی دانلود پروژه کارآموزی سینک ظرفشویی , پروژه کارورزی دانلود پروژه کارآموزی سینک ظرفشویی , کارآموزی در مورد دانلود پروژه کارآموزی سینک ظرفشویی , کارورزی در مورد دانلود پروژه کارآموزی سینک ظرفشویی , نمونه گزارش کارآموزی درباره دانلود پروژه کارآموزی سینک ظرفشویی , گزارش کار در مورد دانلود پروژه کارآموزی سینک ظرفشویی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت