مشخصات کلی محل کار
آمادگی و مهدکودک گلهای زندگی یک ساختمان مسکونی واقع در خیابان بعثت با یک در ورودی قهوه ای رنگ
حیاط مهد شامل یک باغچه و یک فضای کوچک برای بازی بچه ها در نظر گرفته شد و دو وسیله بازی برای بچه ها در این مکان تدارک دیده اند.
ساختمان مهد شامل دو بخش
یک بخش زیرزمین است که آنجا را برای انجام دادن ورزش ژیمناستیک و اجرای مراسمات و جشن ها در نظر گرفته اند.
برای این که به بخش دیگر وارد شویم باید شش عدد پله را با دقت بالا رفت و کفش هایمان را در آورده و داخل جاکفشی قرار می دهیم.
سپس در سالن مهد را که باز می کنیم که با فضای شاد و زیبای مهد مواجه می شویم گوشه ای از سالن مهد به مدیر اختصاص دارد آنجا وسایل کار مدیر و میز و چند تا صندلی خودنمایی می کنند.
سمت راست سالن مهدکودک کلاس بچه های گروه سنی 6-5 سال است کلاس دارای تعدادی میز و صندلی چند تا قفسه و کمد می باشد دو عدد از پنجره های کلاس رو به حیاط مهد بوده اتاق فیلم هم در مجاورت کلاس 6-5ساله ها قرار دارد در این اتاق چوب لباسی برای آویزان کردن لباس های بچه ها تلویزیون و سی دی قرار دارد که بیشتر آخر هفته ها از این کلاس استفاده می شود.
در سمت چپ دو عدد کلاس که یکی بچه های گروه سنی 4-3 ساله و دیگری 5-4 واقع شده است کلاس بچه های 5-4 ساله دو تا پنجره بزرگ داشته و فضای حیاط مهد دیده می شود کلاس بچه های سه ساله خیلی کوچک بوده و جذابیت زیادی ندارد بیشتر طرح ها خراب و فرسوده شده اند آشپزخانه در قسمت بالای سالن مهد قرار دارد تماما کابینت شده بزرگ بوده دارای اجاق گاز و یک عدد یخچال می باشد.
سرویس های بهداشتی به کلاس ها نزدیک بوده آینه و دستمال توالت و مایع دستشویی و ... را دارا
می باشد.
نیروی انسانی شامل سه مربی یک خدمتکار معاون و مدیر مهد می باشد.
زمان اجرای کار
از تاریخ 11/11/85 شروع به کار کردم و تا 15/2/86 به طول انجامید.
درصد پیشرفت کار در هنگام ورود کارآموز به مهدکودک
در ابتدا بین بچه ها تبعیض قائل می شدم که برای خودم هم دردناک بود ولی با گذشت فواصل زمانی کم کم این مشکل را از خود دور کردم و سعی کردم با همه با دیده مثبت نگاه کنم.
در اجرای طرح درس های اول و دومم تسلط چندانی نداشتم ولی با استفاده از تدریس ها عملی که در درس آموزش عملی 1 و 2 داشتیم این تسلط صد چندان در من به وجود آمد.
با توجه به تجربه هایی که در زمینه های مختلف قصه گویی – اجراء داستان – زبان آموزی – تدریس ها و واحد کارهای مختلف کسب کرده بود توانستم زمینه فعالیت های گروهی – خلاقیت – هیجان را به کلاس آورده از مدیر و مربیان مهد درخواست کردم تا کاستی ها و پیشنهادات و نظرات اصلاحی خود را در اختیار من قرار دهند. تا ضمن بهره گیری از نقطه نظرات و تجربه های آن ها بتوانم هر چه پربارتر و با دید منطقی تری به ادامه راه نگاه کنم.
مشاهدات: آشنایی ها نحوه ی مشارکت های اجرایی
گزارش های اصلی
11/11/85 تدریس در مورد زندگی ماهی ها ، نقاشی
12/11/85 درست کردن کاردستی جهت آشنا کردن با مثلث، مربع و دایره و چسباندن تصویر
14/11/85 آموزش شیرین کاری
15/11/85 اجرای نمایش خلاق
16/11/85 طرح کفشدوزک
17/11/85 اجرای طرح درس پلیس
18/11/85 اجرای نمایش با عروسک های نمایشی
21/11/85 درست کردن کار دستی بره
25/11/85 اجرای طرح درس پرندگان و درست کردن کاردستی جوجه
5/12/85 اجرای طرح درس زمستان
12/12/85 درست کردن کاردستی درختان 4 فصل
15/12/85 واحد کار محیط زیست
17/12/85 کلاس داری مستقل
16/1/86 تدریس واحد کار بهار
18/1/86 تدریس واحد کار حیوانات اهلی
22/1/86 زندگی عشایر
25/1/86 کاردستی ماهی ها
6/2/86 انجام بازی ها
2- نتایج حاصل از گفتگو با مسئولین و افراد متخصص درصد پیشرفت کار و مراحل کارها
چون در مهد گل های زندگی هر سه مربی افراد غیر متخصص بودند نمی توانستند با بچه ها راحت رابطه برقرار کنند و زمانی که مدیر مهد کار من را در زمینه تدریس و کاردستی و نمایش و قصه گویی دیدند از من درخواست کردند تا به جای یکی از مربیان در آنجا برای همیشه کار کنم که متاسفانه این امر برای من امکان پذیر نبود در هر فرصتی که پیش می آمد مدیر در مورد رشته مربی کودک از من سوالاتی می پرسید و از من خواسته می شد تا اطلاعاتی را که دارم در اختیار آن ها قرار دهم با دیدن کتاب کار مربی کودک از من درخواست کردن تا یک نسخه از این کتاب را برایشان تهیه کنم در پایان از این که توانستم گوشه ای از انتظارات مدیر مهد را برآورده سازم خوشحال هستم و نظرات و پیشنهادات سازنده ایشان چراغ راه آینده من خواهد بود.
مدرس محترم سرکار خانم صحت چند بار از کار من در مهد بازدید کردند.
نتیجه گیری
بهترین نتیجه گیری در مورد خودم آن است که تمامی تجربه ها وآموخته های تئوری خود را به صورت عملی اجرا کردم.
دوره کارآموزی به من نشان داد چگونه می توانم با یک کودک رابطه برقرار کرده و اگر من این دوره را نمی گذراندم هیچ تجربه ای کسب نمی کردم.
مشکلات و نارسایی های مهد
محلی برای نسب تابلو و کارهای بچه ها وجود نداشت
حوضچه شن با روکش مناسب – استخر توپ نداشت
کتاب خانه بچه ها خیلی کوچک بود و کتاب های مرجع برای مربیان نداشت
آینه قدی – وزنه – متر قد کودک دیده نمی شد.
کره زمین – ذره بین – آهن ربای نعلی شکل – بیلچه باغبانی – بسته های یاد دهی و یادگیری برای آموزش علوم دیده نمی شد.
نداشتن گل رس برای درست کردن کاردستی
فضای کلاس برای هر نوآموز 2 متر مربع فضای بسته است که از حد خود خیلی کمتر بود.
مربیان تخصص لازم را نداشته و در انجام فعالیت های مربوط کوتاهی می کردند.
هیچ کدام از مربیان براساس برنامه کلاسی کارها را انجام نمی داد.
میزان مفید بودن دوره کارآموزی
1- کارآموزی با محیط مهد – جو و شرایط موجود در یک سازمان آشنا می شوند.
2- اطلاعات جامعی را که طی این دو سال پشتکار کسب کرده بودیم را به مرحله اجرا درآوریم.
دوره کارآموزی به من فرصت داد تا از خود یک ارزشیابی کنم و ببینم چه قدر پیشرفت در کارم داشته ام و آیا دروس فرا گرفته شده را توانستم تجزیه و تحلیل کنم یا خیر دوره کارآموزی این امکان را به من داد تا تمامی نواقص و معایب کارم را از بین ببرم و استعدادهای نهفته خود را آشکار سازم.
دوره كارآموزي به من فرصت داد تا از خود يك ارزشيابي كنم و ببينم چه قدر پيشرفت در كارم داشته ام و آيا دروس فرا گرفته شده را توانستم تجزيه و تحليل كنم يا خير دوره كارآموزي اين امكان را به من داد تا تمامي نواقص و معايب كارم را از بين ببرم و استعدادهاي نهفته خود را آشكار سازم.
نظرات و پيشنهادات
كلاس هاي يك مهد بايد در طبقه اول بوده و از نور و فضاي و هواي مناسب برخوردار باشد.
فضاي كلاس با تعداد نوآموزان متناسب بوده و مجهز به وسايلي مورد نياز (ميز – صندلي – كمد – كتاب و ...) باشد بهتر بود
مركز آموزشي لازم است از فضاي باز مناسب جهت فعالتي هاي ورزشي و بازي كودكان و ... برخوردار باشند.
رنگ آميزي و تزئينات يك مركز آموزشي مطلوب بايد شاد و متناسب با روحيه كودكان باشد
آرايش داخل كلاس بايد متناسب با هدف هاي آموزشي باشد به گونه اي كه امكان فعاليت هاي عملي براي هر دانش آموز فراهم گردد.
كليه وسايل و اسباب بازي ها بايد متناسب با هدف هاي آموزشي و ويژگي هاي نوآموزان انتخاب شود و به سادگي براي آن ها قابل دسترسي باشد.
در فضاي مهد كودك بايد نكات ايمني و بهداشتي مورد توجه قرار گيرد.
توجه خاص به تفاوت هاي جسمي و روحي كودكان و مد نظر قرار دادن اين نكته اساسي كه كودكان در انجام فعاليت هاي گوناگون داراي قدرت و توانايي يكسان نمي باشند از اين رو هنگام كار با كودك هرگز تفاوت هاي فردي را نبايد فراموش كرد.
اغلب كودكان در مرحله اول بدون آموختن هاي قبلي و مهارت هاي كسب شده در فعاليت هايي مانند چسباندن و توانايي بريدن اشكال مختلف و... ضعيف هستند بنابراين از كودكاني كه اين مرحله را طي ننموده نمي توان انتظار داشت كه در اين كار مهارت داشته باشند و از سرزنش كردن كودك جدا خودداري كنيد و اين مرحله را به تدريج و با توانايي هاي كودك هماهنگ كنيد.
مربي هر گز نبايد كودك را وادار كند كه از روي مدل يا نمونه نقاشي كند اين شيوه غلط ترسيم از روي مدل نيروي خلاقه كودك و ميل باطني و احساسات و عواطف كودك و استعدادهاي ذاتي او را از بين مي برد.
در سنين بين 3-4 مداد سياه را در اختيار كودك قرار ندهيد گواش و پاستيل وسايل نقاشي او
مي باشند.
انتقادات
اگر مدت زمان كارآموزي در 40 روز پشت سر هم صورت مي گرفت خيلي بهتر بود.
اگر در فضاي مهدكودك كارآموز اختياراتي در سطح اختيارات مربي داشته باشد به صورت كارآمد ظاهر مي شود.
اگر بچه ها دوره كارآموزي را پيش مربياني كه تخص لازم را دارند كار كنند خيلي بهتر مي توانند مفيد واقع شوند.
بهتر است از كارآموز زياد كار مطلب طرح شود.
در طي چندين جلسه متفاوت بچه ها را به سالن نمايش انتقال دادم و در آنجا آنچه از كتاب حركت و بازي هاي موزون ياد گرفته بودم را به اجرا در آوردم كه شامل موارد زير است:
يك قطعه آهنگين كوتاه و ريتميكي ساده به كودكان داده مي شود تا بخوانند و با كف زدن آن را همراهي كنند.
كودكان با چشم هاي بسته به قدم هاي كه به آن ها دور و يا نزديك مي شوند با دقت گوش مي كند. آن ها بايد تشخيص دهند كه صدا دور مي شود يا نزديك در اين بازي چون براي بستن
كودكان در مكان بازي متناسب با ريتمي كه نواخته مي شد راه مي روند زماني كه در ريتم سكوت ايجاد مي شود كودكان حركت هاي مختلفي را با اعضاي بدن خود انجام مي دهند و زماني كه سكوت به پايان مي رسد ريتم را با راه رفتن همراهي مي كنند.
هر كودك يك توپ كوچك در دست دارد طنابي بلند در وسط سالن پهن مي كنيم و از كودك مي خواهيم فقط با يك حركت قل دادن توپ را به طناب برساند.
كودكان به طور انفرادي به فرم هاي مختلف مانند اشكال – اعداد – حروف و فرم هاي هندسي و نظير اين ها راه مي روند.
دو كودك در حالي كه مقابل يك ديگر مي ايستند دو طرف پارچه اي را كه در وسط آن توپي قرار دارد مي گيرند اين دو نفر با حركات پارچه بايد توپ را از يك سمت به سمت ديگر پارچه قل داده و يا آن را بالا و پايين كنند بدون اين كه توپ روي زمين بيفتد.
برنامه كلاسي گروه سني 6-5 سال
| | | | |
| | | | |
| | | 15 خرداد | |
بلوار بعثت | بلوار بعثت | بلوار بعثت | | |
| مهدكودك | | | |
| | | | |
شنبه | نرمش – شمد – چاشت – كتاب كار – چاشت – نقاشي – لگو بازي |
يك شنبه | نرمش – قرآن – چاشت – دفتر كار – چاشت – لگو بازي |
دوشنبه | نرمش – شمد – چاشت – داستان – چاشت – نقاشي آزاد |
سه شنبه | نرمش – قرآن – چاشت – كتاب كار – چاشت – نقاشي آزاد – لگو بازي |
چهارشنبه | نرمش – شمد – چاشت – دفتر كار – چاشت – ديدن فيلم |
پنج شنبه | نرمش – قرآن – چاشت – كتاب كار – چاشت – كاردستي – بازي با اسباب بازي |