طرحی که برای ارائه تهیه شده در رابطه با یک مغازه لوازم التحریر میباشد که مالکیت آن شخصی میباشد ودر متراژی حدود 38 متر دایر میباشد مکان این مغازه واقع در رجائی شهر کرج می باشدکه با توجه به بافت جمعیتی از روند رو به رشدی در رابطه با کسب درآمد برخوردار است
خدماتی که این مغازه ارائه میکند شامل فروش انواع لوازم التحریر اداری مهندسی، طراحی، گرافیک فانتزی فروش انواع کتاب ادبی،رمان، روان شناسی ،کمک درسی، کنکوری وهمچنین فروش انواع بازی فکری وسرگرمی ووسایل کمک آموزشی ساعات کاری این مغازه از ساعت 30/7 تا 30/13 و از 16 تا 22 میباشد.
مشتریان 1-1coustoner
مشتریان این مغازه از همه قشری هستند ولی بیشتر قشر دانشجو ومحصل میباشد ولی در کل کارپردازان شرکت ها بانک ها موسسات علاقمندان کتاب و همچنین کودکان ودر کل هر فردی روزی کاروش به این صنف واین شغل می خورد.
در ابتدای افتتاح این مغازه باتوجه به ناشناخته بودن وجود یک رقیب قدیمی در نزدیکی مغازه حرکت کند ونامطمئنی وجودداشت ولی در ادامه با تکمیل کردن اجناس مورد تقاضای مشتری وهمچنین رفتن رقیب از آن محل جا برای رشد بیشتر باز شد و مغازه رشد صعودی پیدا کرده ولی این هدف ما نبوده ونخواهد بود زیرا شعار ما این است که کار را به جایی برسانیم کد مشتری محل خرید خود را در جه اول مغازه ما بداند این امر سر نمی شود با تلاش وکوشش فراوان در تهیه وتکمیل اجناس، قیمت مناسب برخورد خوب وعوامل دیگر
1-2Managemert مدیریت: مدیریت این مغازه برعهده خودم میباشد که دراین امر یک نفر بصورت تمام وقت کمک میکند و برای افرایش انگیزه در او یک حقوق ثابت بعلاوه یک درصد از فروش را برایش در نظر گرفته ام که موجب میشود تلاش بیشتری انجام دهد در رابطه با سابقه کار من از سال 76 مشغول به این کار هستم وتقریبا یک سابقه کاری خوب دارم در رابطه با شاخص های کلید ی مالی طرح باید ذکر چند عامل را یادآور شوم که یک به یک به آن می پردازیم
key to succesعوامل کلیدی موفقیت1-3
1-جوری جنس:
چون در این شغل با تعداد اجناس وتنوع لوازم روبرو هستیم باید سعی شود که مشتری بطور کامل لوازم خود را تهیه کند وبه چند مغازه مراجعه نکند این باعث میشود که مشتری بطور ثابت از یک جا خرید کند در صنف لوازم التحریر به تنهایی هفت هزار قلم جنس است که اگر تنوع این محصولات را به آن اضافه کنیم متوجه خواهیم شدکه با چه حجم گسترده محصول روبرو هستیم ک این البته بجز عناوین کتاب ولوازم جانبی است پس ابتدا باید یک برنامه ریزی برای تهیه جنس و گرفتن نمایندگی از شرکت های صاحب محصول کرد که ما با گرفتن نمایندگی از 5 شرکت PeNTEl , STAEDTELR , FabercateL, papco ,casio الباقی اقلام از بازار رسمی بر رفع نیاز مشتری های خود کرده ایم
2-مذاکره با شرکت ها –مدارس وکارخانجات بانک ها دفاتر مهندسی مطب های پزشکی ومجتمع های تجاری مبنی بر تهیه اجناس مورد نیاز آنها با قیمت کمتر وارسال به محل سعی در فروش اجناس عمده با سود کمتر که بخش وسیعی از فروش مغازه به مشتریانی اینچنین بستگی دارد
3-تبلیغات بصورت نایلون های فانتزی، پخش تراکت، هدایای تبلیغاتی واهدای آنها بصورت رایگان به مشتری وغیره
4-برخورد مناسب با مشتری وعمل این شعار که همیشه حق با مشتری است.
5-قیمت مناسب
داشتن تابلو –قفسه های شیک ومرتب ویترینها و استندهای تبلیغاتی وکلا محیطی مناسب برای عرضه و فروش جنس
این عواملی به اختصار شرح آن داده شده میتواند باعث پایداری فروش وتضمین سود داشته باشد
سرمایه در گردش+ سرمایه ثابت= سرمایه گذاری
000/000/125=000/000/25+000/000/100=
اگر ما سود سالانه سرمایه گذاری خود را 15 درصد فرض کنیم به رقم 000/750/18 تومان در سال می رسیم واگر فروش روزانه 000/250 تومان در روز وسود 25 درصد را در نظر بگیریم به عدد 000/800/22 می رسیم واگر هزینه آب ،برق، تلفن وشاگرد را سالانه 000/800/2 در نظر بگیرید باز به سودی بیش از سودبانکی کشور می رسیم با این تفاوت که در بانک هر ساله از ارزش پول کاسته میشود ولی نرخ مغازه که همان سرمایه ثابت شما میباشد. هر سال بر آن افزوده میگردد
2-0 :خلاصه ای از شرکت:
در قستمهای قبل اشاره شد که این مغازه از سال 1376 شروع به کار کرده است. در زمینه لوازم التحریر ،کتاب، بازی فکری و سرگرمی ونوار فعالیت میکند و اصلی ترین تجربه شرکت تهیه ملزومات سرپرستی بانک کشاورزی کرج، کارخانه اتمسفر واقع در اتوبان کرج تهران، چاپ سر رسید اختصاصی تیراژ 2000 عدد کانون مهندسین کرج وهمکاری با هنرستانهای گرافیک مهد کودک ها وغیره
2-1مالکیت شرکت:company owener ship
مالکیت مغازه بصورت نصف به نصف دراختیار من ودایی ام میباشد که مسئولیت مغازه خرید جنس دادن چک، تهیه جنس، واداره مغازه با من میباشد که به این ترتیب در سود دو به یک هستیم
2-2 شروع فعالیت: start up summary
در تابستان سال 76 با خرید مغازه که مقداری از آن بصورت اقساط بود و سرمایه اندک شروع به کار کردیم و با توجه به اینکه در بیست متری ما یک رقیب با سابه 17 ساله وجود داشته روند حرکتی کندی داشتیم تا اینکه در سال 80 با توجه به شناخت توسط مشتری ها وتکمیل جنس، قیمت مناسب، برخورد خوب از همه مهمتر ترک محل کاملا شناخته شده در حال کار وافزایش سرمایه هستیم. هزینه کلی طرح برای راه اندازی مغازه در قسمت 1-3 توضیح دادیم که در مقایسه با سال 76 که ما مغازه را افتتاح کردیم هزینه بسیار بیشتری را می طلبد که کاملا توضیح داده شد حال دوباره با توجه به قیمتهای حال به بررسی هزینه افتتاح یک مغازه می پردازیم
سرمایه ثابت:
مغازه در متراژ حدودا 40متر که هر متر 000/000/5 میلیون جمعا 000/000/200 تجهیزات مثل قفسه ، ویترین، تابلو، دکور، برقکاری و غیره 000/000/5 میلیون وسایل اداری و هزینه های خدماتی وپیش نشده 000/000/3 میلیون سرمایه در گردش
اجناس مغازه برای شروع بطوریکه تقریبا جنس تکمیل باشد 000/000/30 که نیمی از آن را میتوان بصورت چکی تهیه کرد
2-3 جایگاه یا محل جغرافیایی شرکت وتسهیلات مربوط به شرکت company Leations and facilities
جایگاه ومحل مناسب برای این شغل باید جایی در نظر گرفته شود که اول دارای عبور ومرور و آمد وشد مشتری باشد 2-تجاری 3-نزدیک به مراکز دانشگاهی ،مدارس، مهدکودک ها اداره جات وغیره باشد وکلا جایی باشد که از سرمایه گذاری در آن محل بتوانیم برداشت کنیم خود موقعیت مغازه نیز باید طوری باشد که از متراژ کافی برخوردار باشد دید مناسب داشته باشد در جلوی آن محل پارک ماشین وجود داشته باشد حتی الامکان در نزدیکی آن مغازه لوازم التحریر وجود نداشته باشد
جايگاه ومحل مناسب براي اين شغل بايد جايي در نظر گرفته شود كه اول داراي عبور ومرور و آمد وشد مشتري باشد 2-تجاري 3-نزديك به مراكز دانشگاهي ،مدارس، مهدكودك ها اداره جات وغيره باشد وكلا جايي باشد كه از سرمايه گذاري در آن محل بتوانيم برداشت كنيم خود موقعيت مغازه نيز بايد طوري باشد كه از متراژ كافي برخوردار باشد ديد مناسب داشته باشد در جلوي آن محل پارك ماشين وجود داشته باشد حتي الامكان در نزديكي آن مغازه لوازم التحرير وجود نداشته باشد
3-0 خدمات،چه محصولات و خدماتي ارائه مي دهد services
در رابطه با خدماتي كه اين شغل ارائه مي دهد بايد عرض شود كه به قدري اين صنف گسترده است و به اصطلاح جاي كار دارد كه نمي توان همه آنچه كه مي خواهيم را به صورت يكجا جمع آوري كرد ولي اگر بطورخلاصه بخواهيم شرحي از كارمايي كه ميتوان در آنجا داد و خدماتي كه ارائه كرد را توضيح دهيم به شرح زير ميباشد .
1-فروش لوازم التحرير
2-لوازم اداري
3-لوازم مهندسي
4-لوازم نقاشي
5-لوازم طراحي،گرافيك ،معماري
6-لوازم فانتزي وكادويي
7-لوازم سرگرمي. بازي فكري، كمك آموزشي
8-فروش انواع نمودار خام وپرشده
9-كتابهاي كمك آموزشي كنكوري، رمان، شعر،روان شناسي،تاريخي، كتابهاي بچه ها، كتب انگليسي وغيره
10-انجام خدمات دانشجويي كپي، سيمي كردن جزوات و... پس مي بينيم با طيف گسترده اجناس مواجهه هستيم كه در بخش هاي ديگر نيز مانند اسباب بازي، اجناس دكوري، لوازم گلسازي وغيره نيز فعاليت كرد.
3-1 مقايسه رقابتي competivtive comparison
دراين شغل كسي در رقابت با ساير رقبا برتري پيدا ميكند كه داراي شرايط زير باشد و به آنها عمل كند
1-داشتن جنس جور همانطور كه در سرفصل پيشين گفتيم به علت گستردگي جنس وصرف هزينه زياد تهيه آن جور بودن جنس يك هنر است كه ميتواند ما را از ساير رقبا جلو اندازد مسئله ديگر كه ميتوان به آن توجه كرد داشتن ارتباطي قوي وفروشندگان جنس بطوريكه بتوان از آنه نمايندگي گرفت كه اين خود باعث اعتبار مغازه ميگردد و نكته آخر فروش جنس با قيمت مناسب ،برخورد خوب با مشتري بطوريكه جذب مغازه شود اينها بعلاوه كار با مراكز وتهيه اقلام مصرفي آنها باعث مي شودكه در صحنه رقابت بتوانيد پايداري كنيد وروند رو به رشدي داشته باشيم
3-2چگونگي انجام فروش sales Literature
فروش جنس كه به طور مستقيم صورت مي گيرد ولي در موارد خريد مراكز وموسسات كه به صورت تقريبا عمده است ميتوان با گرفتن ليست اقلام مورد نياز آنها وتهيه اجناس بصورت پيك براي آنها ارسال كرد يا در رابطه با مشترياني كه اجناس خاص وكمياب احتياج دارند يا وسايل بزرگي مثل سه پايه- ميز نقشه كشي تخته وايت بورد و ... ميتوان صورت آنها را با پيك در منزل ارسال كرد و در رابطه بامشترياني كه آنها را مي شناسيم و به طور مداوم خريد مي كنند نيز ميتوان تسهيلاتي مانند فروش دفتري به آنها ارايه داد. در واقع اين شغل سيستم توزيع آنچناني نداردو بيشتر به صورت مستقيم با مشتري در ارتباط است ولي ميتوان هداياي كوچك يا جوايزي براي يك ميزان خريدمشخص در نظر گرفت تا مشتري با رضايت كامل از خريد مغازه را ترك كن يا براي بچه ها وكودكان مشتريان هدايايي از قبيل ماسك، كتابهاي رنگ آميزي ومحصولات خوراكي به هنگام خريد در نظر گرفت كه همه اينها عواملي است كه باعث ميشود يازده مشتري به مغازه اضافي گردد ويعني با تحقيقاتي كه مديران بازاريابي انجام داده اند به اين نتيجه رسيده اند وهر گاه ومشتري ناراضي از مغازه خارج شود پنج مشتري نيز به همراه او از دست مي رود
3-3نحو –اجرا-انجام كار ful Filment
بعد از راه اندازي مغازه نياز به دو فروشنده بجز خودت هست كه بتوان جوابگوي مشتري بود حداقل بايد كسي براي اين منظور در نظر گرفته شود كه به اواعتماد كامل داشته باشيد با اين شغل آشنايي داشته باشد چون در زمينه فروش اجناس گرافيك مهندسي –هنري نياز به يك فرد مطلع است كه بتواند مشتري را راهنمايي كند و چون تنوع اجناس در اين سه مقوله زياد است و هر يك براي كار خاصي استفاده ميگردد بايد از اطلاعات كافي در اين زمينه برخوردار باشد
3-4 تكنولوژي Technology
تكنولوژي كه ما ميتوانيم در اين شغل از آن استفاده كنيم استفاده از كامپيوتر است به اين ترتيب كه ورود جنس به مغازه توسط كامپيوتر صورت برداشته شود و در فايل انبار ثبت گردد و براي هر جنس يك كد تعريف گردد كه هنگام فروش از موجودي مغازه كسر گردد وهر كدام مشخص كننده قيمت آن جنس ما باشد به اين ترتيب ما ميتوانيم از هميشه از موجودي مغازه اطلاع داشته باشيم
2-از ميزان دزدي مغازه كم كنيم
3-هر جنس رو به اتمام مشخص ميگردد كه براي تهيه دوباره آن اقدام كنيم
3-5خدمات آينده Future services
خدماتي كه ميتوان براي آينده در نظر گرفت هنوز بطور كامل در ايران اجرا شده ميتوان به موارد زير اشاره كرد فروش اينترنتي اجناس- ارسال جنس از طريق تلفن وهمچنين افزايش ساعات كار فروشگاه بطوريكه از 7 صبح كه محصلين به مدرسه مي روند وقاعدتا به لوازم التحرير نياز دارند وهمچنين يكسره بودن مغازه بدون تعطيلي تا پايان شب و............. وهمچنين ارائه محصولات متنوع تر اجناس دكوري مجسمه ساعات روميزي تهيه اجناس تبليغاتي وارائه آنها بصورت چاپي به شركت ها اينها عوامل خدماتي است كه ميتوان براي آينده در نظر گرفت
4-0خلاصه تجزيه وتحليل شركتmarket Analysis summary
در بخش هاي قبلي توضيح داده شد
4-1بخش بندي بازار market segmentation
اگر بخواهيم بازار بخش بندي كنيم به پنج دسته تقسيم ميشوند. كودك وخردسال –نوجوان محصل، جوان ودانشجو، ميانسال وسالمند كه براي هر گروه از اين افراد كالاهاي خاصي وجود دارد به عنوان مثال در گروه كودك انواع كتابهاي بهاي آموزشي انواع وسايل سرگرمي يا در بخش دانشجو بستگي به رشته با طيف بسياري از اجناس روبرو هستيم علاوه بر نياز روزمره مثل كلاسور و خودكار دفتر وماشين حساب با توجه به رشته اجناس خاص آن رشته نيز مورد نياز است كه براين اساس ما نمي توانيم فعاليت خود را مخصوص يك گروه خاص متمركز كنيم بلكه بايد با توجه به نيازهاي آنها در همه گروههاي فعاليت شود تا بتوان رضايت مشتري را جلب كرد
4-2استراتژي بخش بازار هدف Tavget murket segment strategy
ما با بررسي هايي كه انجام داديم به اين نتيجه رسيديم كه بازار هدف ما دانشجو هستند يعني بخش عمده مشتري هاي ما را دانشجو ها تشكيل داده كه با توجه تعدد دانشجو و رشته ميتوان در حوزه وسيعي با توجه به رشته هاي گوناگون فعاليت كرد واجناس مصرفي اين قشر مخصوصا رشته هاي مهندسي و گرافيك وهنر با توجه به كمياب بودن وقيمت بالامي تواند در فروش مغازه نقش مهمي ايفا كند ما به اين نتيجه رسيديم كه با متخصصين مقداري پول در حد پنچ ميليون لوازم اين بخش را از نمايندگي تهيه كرده وضمن همخوان بودن قيمت جنس با ليست نمايندگي مشتري خود را از اصل بودن جنس مطمئن ساخته و بتوانيم خدمات پس از فروش هم به آنها ارايه دهيم واين تكميل بودن جنس سبب شد كه مشتري خود به خود جذب مغازه گردد ودر آينده هر بيشتر روي اين قسمت تمركز خواهيم داشت
4-2-1نيازهاي بازار market needs
4-2-2 روند هاي بازار market trends
اگر بخواهيم بازار آينده را پيش بيني كنيم بايد بگوييم با توجه به روند رو به رشد جمعيت محصل دانشجو وغيره و با توجه به اينكه در منطقه گوهردشت جايي براي گسترش مغازه هاي موجود نيست يعني عملا در چند سال اخير مغازه اي به تعداد مغازه هاي اين بخش افزوده نشده ميتوان آينده خوبي را براي بازار پيش بيني كرد.
4-2-3 رشد بازار market Gronth
با توجه به توضيحات در بخش قبل بايد بگوييم بازار از رشد مناسبي برخورداست و ما با توجه به بررسي فروش در سالهاي قبل و ميزان افزايش قيمتها به يك رشد ده درصدي در ميزان فروش رسيديم كه اين اميداركننده است.
5-0 استراتژي مرحله عمليات اجرايي strategyanl implemention summary
در بازار استراتژي كه ما بايد در نظر بگيريم اين است كه سعي در توسعه مغازه از همه جهات چه از نظر وسعت، چه از نظر جنس، چه از نظر نيروي انساني داشته باشيم و سمي در افزايش شهبات مغازه در نقاط مختلف داشته باشيم كه ما اين مهم را با افتتاح يك مغازه كوچكتر در فلكه اول گوهردشت را به انجام رسانديم كه بعداز حدود 4 سال كه از افتتاح اين مغازه مي گذرد با توجه به وسعت كمتر وتنوع جنس كمتر به يك فروش مناسب در برابر مغازه اول رسيده كه اين بخاطر موقعيت مكاني مغازه نسبت به مغازه قبلي است ودر مرحله بعدي سعي در افتتاح يك مغازه ديگر در منطقه اي خارج از گوهر دشت داريم كه بتوانيم قسمتهاي ديگر بازار كرج را هم تحت پوشش قرار دهيم
5-1 لبه رقابتي competive Edge
در گوهردشت 11 مغازه لوازم التحرير فعاليت مي كنندكه ما با توجه به وجود دو شعبه سهم بيشتري از مشتري ها را به خوداختصاص داده ايم واز نه مغازه باقيمانده فقط دومغازه هستند كه آنها هم در سطح بالايي فعاليت مي كنند والباقي در حد لوازم مصرفي فعاليت ميكنند كه نمي تواند رقابت جدي داشته باشند هر چند نبايد غافل شد كه آنها هم سهمي از بازار را دراختيار دارند اما فعاليت عمده اي كه ما نسبت به آنها دار اين است كه ما نمايندگي اجناس معتبر را دراختيار داريم به همين دليل مشتري با قيمت ليست نمايندگي خريد ميكند جنس اصلي تهيه ميكند در قرعه كشي هاي آنها شركت ميكند وميتوانداز خدمات پس از فروش كه حتي در بعضي موارد تعويض جنس نيز ميباشدهم بهره مند ميگردد
استراتژي بازاريابي marketing stra tegy
در اين قسمت ما مي توانيم چندكار عمده انجام دهيم تا بتوانيم سهم بيشتري از بازار را به خود اختصاص مي دهيم اولين مرحله ايجاد شعبه جديد بود كه ما اينكار را انجام داديم ونتيجه هم گرفيتم كار دوم تبليغات مناسب ،پخش تراكت، آگهي، بيلبورد، چاپ نايلون هاي اختصاصي چاپ كارت ويزيت اهداي اشتانتيون به همراه جنس تهيه ليست قيمت مصرفي اداري با قيمت مناسب وارسال آن براي شركت ها موسسات مدارس. اداره ها وغيره همه اينها جز عواملي است كه مي تواند نقش مهمي در دست يابي به بازار بيشتر داشته باشد
5-2-1تعيين جايگاه محصول در صنعت Positioning statement
5-2-2 استراتژي قيمت گذاري pricing strategy
اين قسمت يكي ازمهمترين بخش هايي است كه تا به حال بدان اشاره كرديم در يك مغازه نمي شود تمام اجناس مغازه را با يك درصد خاصي قيمت گذاري كرد مثلا بگوييم تمام اجناس با 20درصد سود فروخته شود بلكه هر جنس و هر مورد با يك درصد خاصي قيمت گذاري ميشود بجز اجناسي كه طبق ليست نمايندگي فروخته ميشود الباقي جنسها دسته بندي ميشود يكسري از جنسهاي مصرفي مثل دفتر، خودكار، كاغذ، مقوا وغيره كه قيمت آن همه جا مشخص است درصد كمتر ، يكسري از اجناس كه اصطلاحا خواب زيايي دارند و اجناس ويتريني هستند مثل خودكار خودنويس، ماشين حساب، لوازم دكوري و.. درصد بالاتري دارند چون مشتري مي خواهد روي اين اجناس تخفيف هم بگيرد پس مي بينيد كه هر جنس با توجه به نوع آن با يك درصد قيمت گذاري ميشود
5-2-3استراتژي فروش يا تبليغات prometion strategy
توضيح داده شده
5-2-4 استراتژي توزيع Distribution strategy
توزيع جنس در اين شغل بصورت مستقيم ورودرو ميباشد يعني مشتري هر خريدي را انجام مي دهد وخود آنها را مي برد فقط در بعضي موارد جنسهاي بزرگ وسنگين را بوسيله پيك براي مشتري ارسال كنيم يا خريد موسسات ،بانكها، شركت مار ... نيز بصورت پيك براي آنها ارسال ميگردد
5-2-5برنامه هاي بازاريابي Marketing programs
در نمودار بالا در سال تاسيس 000/000/125 تومان هزينه خريد مغازه، جنس وتعميرات برده كه سودسالانه ما 000/800/22 هزار تومان بوده اگر هزينه كارگر و آب وبرق و غيره 000/500/2 تومان بوده باشد و هرساله 10 درصد افزايش داشته باشد نمودار هزينه هاي تا پايان سال 84 بصورت بالا بوده و نمودار در آمدها در قسمت بالاي آن آمده است
5-3 پيش بيني فروش sates forecast
پيش بيني فروش در ماهاي مختلف فرق مي كنند بطور مثال در فروردين كه تعطيلي بسيار است يا در خرداد كه فصل امتحانات است يا در ماه رمضان كه خيابانها زودتر خلوت ميگردد فروش به نسبه كمتر است ولي درشهريور ،مهر ،آبان واسفند فروش بسيار بالاتر از ماههاي ديگر است والباقي ماهها در سطح يكساني قرار دارند و ما از جمع بندي كلي ماهها وروزها به فروش متوسط روزانه 250 هزار تومان رسيديد
برنامه هاي عملياتي فروش sates programs
همانطور كه مشاهده مي كنيد جمع فروش در ماههاي فروردين، خرداد، تير و بهمن ماه نسبتا در سطح پاييني قرار دارد و در الباقي ماهها فروش به نسبت از روند تعادلي برخوردار است اما براي بالابردن سطح فروش در چهار ماه فوق بايد دست به اقداماتي زد كه فروش نسبتا با باقي ماهها همخواني پيدا كند
1-تهيه اجناس ويژه براي اين چهار ماه بطور مثال براي فروردين ماه بايد وسايل كودك مانند اسباب بازي ،بازي فكري، سرگرمي، انواع فيلمهاي كارتون و cd كه بچه ها با عيدي هاي خود بتوانند خريداري كنند يا براي ماه تيرماه كه مدارس وتعطيل است انواع كتب زبان لوازم كلاسهاي نقاشي وغيره
2-كاهش هزينه هاي جاري در ماههاي ياد شده
3-ايجادانگيزه در فروشندگان براي بهبود فروش
5-4 ائتلاف هاي استراتژيك strategic Aliances
ماهم چنين ائتلافي را با افتتاح فروشگاه دوم وهمكاري با دو تن از همكاران انجام داده ايم بطوريكه هر گاه مشتري به يكي از چهار مغازه ياد شده مراجعه كند وآن مغازه جنس مورد نظر را نداشته باشد با تماس به سه مغازه ديگرسعي در تهيه جنس وفروش آن به مشتري را دارد با ائتلاف اينچنيني سعي در فروش بيشتر و تكثر مشتري داريم
5-5 رويدادهاي كليدي milestones
6-0 خلاصه مديريت طرح manangment sumary
6-1 ساختار سازماني vganizational structure
6-2سيستم مديريتي management team
6-3 كمبودهاي سيستم مديريتي management teumcaps
در اينجا ما كمبودها را در كمي مقدار پول نقد داريم يعني اگر به ميزان شش ميليون پول نقد بود كه جنس هاي كمياب وگران را بوسيله آن تهيه كرد خيلي در پيشرفت كار موثر بود ولي حالا كيفيت بايد در همين منوال سركرد تا پشتوانه مناسبي درآينده بوجود آورد تا بتوان تمام كمبودها را برطرف كرد
6-4 برنامه نيروي انساني personnel plan
در قسمت نيروي انساني بايد اين نيروها طوري انتخاب شوند كه در پيشرفت كار موثر باشند
1-به اين كار آشنا باشد چون همانطور كه در قسمتهاي قبل گفتيم بعلت تنوع جنس بايد كاربرد هر جنس را بداند
2- دلسوز باشد وبراي فروش هر چه بيشتر تلاش كند
3-چشم پاك باشد چون در اين شغل بيش از هفتاددرصد مشتريان دختران وخانمها هستند بايد طوري برخورد كند كه مشتري با اعتماد واطمينان خاطر پا درون مغازه بگذارد
4-مسئوليت پذير باشد وساعات كاري را رعايت كند
5-آدم سالمي باشد يعني به طور عاميانه حلال وحروم سرش شود و به فكر دزدي از مغازه نباشد حال كه شرايط نيروي انساني را بررسي كرديم به تعدادنفرات مي رسيم تعداد پرسنل بايد طوري باشد كه جوابگوي مشتري باشد يعني مشتري معطل شود كه براي مغازه اي با اين حجم در طول سال به غير از خودت دونفر فروشنده ثابت نياز است كه به هنگام شلوغي بازار در سه ماه شهريور، مهر،ابان وجود يكي فروشنده ديگر الزامي است
7-0 برنامه مالي(طرح مالي)
7-1 فرضيات كليدي پروژه :
دوره زماني پروژه بستگي به خود ما دارد كه تا كسي بخواهيم اين كار را ادامه دهيم نرخ بهره در سال مالي جديد 13 درصد ميباشد ونرخ ماليات در سال 83، 5/2 درصد طي بررسي دفاتر فروش كل و روزنامه محاسبه گرديده است علاوه بر اينها عوارض شهرداري 1درصد بيمه تا سقف 23 درصد محاسبه گرديده است.
7-2 شاخص هاي مالي كليدي پروژه :
نمودار پيش بيني فروش
نمودار حاشيه سود
نمودار هزينه عملياتي:
هزينه هاي عملياتي برابراست با هزينه هاي اداري ، فروش و بيمه
جدول هزينه ساليانه 1384
جدول سرمايه ثابت
جدول سرمايه در گردش
سرمايه در گردش+ سرمايه ثابت=جمع كل هزينه ها
000/000/107=000/000/4+000/000/103=
محاسبه NPV: NPV PVCIF –PVCOF
ارزشهاي پرداخت هاي نقدي- ارزش فعلي دريافتهاي نقدي
هزينه ها:
نيروي انساني ، هزينه هاي عملياتي. هزينه هاي پيش بيني شده و هزينه انرژي و.... جمعا به ميزان 000/000/5 ميباشد
و سود ما 000/000/23 ميباشد
NPV>0 000/000/18=000/000/5-000/000/23
پس طرح اقتصادي است
محاسبه ROR/:
پيش بيني سود:
با توجه به مباحث گفته شده سودي معادل 18 ميليون تومان بدون كسر ماليات عوارض و بيمه در سال پيش بيني ميشود
نمودار جريان نقدي طرح: قبلا رسم شده است
در پايان بايد يادآور شوم كه اين طرح قابل اجرا ميباشد سود مناسبي دارد از ريسك كمي برخوردار است يك كار فرهنگي است ، نسبت به هزينه وخرج بازگشت سرمايه مناسبي دارد.مغازه خريداري شده هر ساله به قيمت آن افزوده ميگردد ولي در كنار همه اينها كاري است كه به طور كامل وقت آدم را مي گيرد، تهيه وتكميل جنس كار مشكلي است و.. در نوشتن اين طرح بعضي از سرفصلها بو د كه نمي شد در مورد كار ما راجع به آنها توضيح داد ولي در كل سعي بر اين بود كه تا آنجا كه مي توانستم اين كار را معرفي كنم نحوه راه اندازي نحوه فروش، نحوه خريد در آخر اميداورم توانسته باشم هر چند كم اطلاعات مفيدي در اختيار شما استاد بزرگوار گذاشته باشم%
رديف | شرح | هزينه (به تومان) |
1 | جدول قيمت تمام شده | - |
2 | هزينه مواد | - |
3 | هزينه نيروي انساني | 000/750/1 |
4 | هزينه انرژي | 000/420 |
5 | هزينه سرمايه گذاري | 000/000/20 |
6 | هزينه هاي عملياتي | 000/500/4 |
7 | هزينه هاي غيرعملياتي | 000/000/2 |
8 | ساير موارد | - |
9 | هزينه تجهيزات | 000/580 |
10 | جمع كل | 000/500/29 |
رديف | شرح | هزينه (به تومان) |
1 | زمين ،ساختمان، مغازه سال 1376 | 000/000/100 |
2 | تجهيزات | 000/580 |
3 | تاسيسات | 000/320 |
4 | وسايل اداري،كامپيوتر، اثاثه | 000/500/1 |
5 | وسايل نقليه | - |
6 | دانش فني ومهندسي | - |
7 | قبل از بهره وري جزئيات تاسيس جواز، كارشناسي طرح | 000/600 |
8 | جمع كل | 000/000/103 |
رديف | شرح | هزينه (به تومان) |
1 | مواد وملزومات | - |
2 | حقوق ودستمزد | 000/750/1 |
3 | مصارف تاسيسات | - |
4 | نگهداري وتعميرات | - |
5 | هزينه اداري وفروش | 000/250/1 |
6 | پيش بيني شده | 000/000/1 |
7 | جمع كل | 000/000/4 |