دانلود گزارش کارآموزی حسابداری ( نحوه عقد قرارداد ها و محاسبات حقوق و دستمزد) در اداره مخابرات استان قزوین

تعداد صفحات: 36 فرمت فایل: word کد فایل: 3228
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۱۳,۸۰۰ تومان
قیمت: ۸,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود گزارش کارآموزی حسابداری ( نحوه عقد قرارداد ها و محاسبات حقوق و دستمزد) در اداره مخابرات استان قزوین

    پیشگفتار :

    در طول دوره کارآموزی در شرکت مخابرات استان قزوین با اطلاعات بسیار ارزنده ای آشنا شدم ، فعالیت در یک شرکت عظیم و بسیار پر مخاطب با تعداد بسیار بالای کارکنان در سراسر کشور و همچنین مباحث خاص به این شرکت باعث شد تا در این دوره تجارب ارزنده ای کسب کنم ، آشنایی با سیستم های حقوق و دستمزد و نحوه عقدق قرارداد ها در این سازمان و همچنین نحوه محاسبات حقوق و مزایای پرسنل و آشنایی با سیستم های حسابداری و انبارداری موجود در این شرکت از دیگر تجارب کسب شده در این دوره بود که در زیر به استحضار شما استاد گرامی خواهم رساند .

    فصل اول

    معرفی اداره مخابرات استان قزوین

    مقدمه

     امروزه توسعه ارتباطات افق های نوینی را پیش روی بشر قرار داده است. افقهایی که به پیشرفت دانش، حذف فاصله های جغرافیائی،‌تسهیل ارتباطات در حوزه های صنعت، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و اجتماع منجر میشود. ابزار رشد و ارتقاء جوامع با توجه به قابلیتهای ناشی از دستاوردهای نوین صنعت ارتباطات و فن آوری اطلاعات دگرگون و متحول شده است. شرکت مخابرات استان قزوین همپای تحولات عظیم حوزه ارتباطات از گذشته تاکنون بر مدار توسعه روز افزون و دستیابی به آخرین تکنولوژی های ارتباطی توانسته است علاوه بر ارتقاء‌ جایگاه خود با ایجاد امکانات مخابراتی و ارتباطی نیازمندی های موجود در بخش ارتباطات استان را تسهیل نماید. در این مختصر نگاهی کوتاه به تاریخچه فعالیتهای شرکت مخابرات استان از بدو تاسیس تا کنون می اندازیم.

      اولین تلفن مغناطیسی در سال 1288 ه.ش با 169 شماره دایر شدکه شماره های مرکز را با ودیعه 600 تومان بصورت اقساط به متقاضیان واگذار می کرد. طی سالهای 1326 تا 1341 نرخ رشد تلفن به کندی پیش می رفت، بطوریکه در سال 1341 تعدادمتقاضیان 750 نفر بود. در این میان وزارت پست و تلگراف وتلفن به منظور خودکار کردن مرکز تلفن قزوین و توسعه خطوط تلفنی یک مرکز 2 هزار شماره ایی  EMD از نوع F6  از آلمان خریداری کرد. اوایل سال 1341 از مرکز جدید به مشترکان شماره تلفن چهار رقمی واگذار شد و مشترکان قادر به برقراری ارتباط خودکار شدند و اپراتوری که در مرکز مغناطیسی وظیفه برقراری ارتباط را داشت حذف شد.مردم با مشاهده این امکانات به خرید خط تلفن رغبت نشان دادندو مخابرات از نظر در آمدی رونق خوبی گرفت . بدین ترتیب ودیعه تلفن 2200 تومان شد که بصورت نقد واقساط به متقاضیان واگذار می شد . می توان گفت از آن سال ساختار مخابرات به شکل امروزی در آمدو توسعه یافت و سر انجام شرکت مخابرات استان قزوین در شهریور ماه 1376 تاسیس شد.

     

     

    تلفن ثابت

     از بدو تاسیس شرکت مخابرات استان قزوین تاکنون، 322 مرکز مخابراتی پرظرفیت و کم ظرفیت در این استان مورد بهره برداری قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، در حال حاضر تعداد 378390 شماره تلفن ثابت در استان مشغول به کار است که شرکت مخابرات آمادگی واگذاری 12 هزار شماره دیگر را در مراکز مختلف دارد.

     بطور کلی میتوان گفت ضریب نفوذ تلفن در استان قزوین 30/32درصد است که به طور تقریبی 5 برابر نسبت به ده سال گذشته رشد داشته است . به عبارت دیگر از هر 100 نفر بیش از 32 نفر در استان قزوین دارای تلفن خانگی هستند.این رقم در شهر قزوین ، به عنوان مرکز استان از94/11 درصد به 15/39 درصد طی یک دهه اخیر افزایش یافته است.

     

    ارتباطات سیار

     با توجه به این که استان قزوین در مسیر 9 استان کشور واقع شده است ، به عنوان یک منطقه عبوری مطرح است. بنابراین خدمات دهی به مشترکانی که از طریق قزوین عبور و مرور می کننداز جمله موضوعاتی است که همواره در زمینه ارتباطات سیار استان مطرح است.

     هم اکنون 277 ایستگاه  BTS در استان قزوین وجود دارد که 275 ایستگاه آن پس از استان شدن این منطقه نصب و راه اندازی شده است . واگذاری تلفن همراه در استان قزوین در حال حاضر به روز است و تعداد 447546 شماره تلفن همراه دائمی و اعتباری در این استان دایر است. درحال حاضر 477 کیلومتر از جاده های اصلی و 839 کیلومتر از کل جاده های آسفالته استان تحت پوشش تلفن همراه قراردارند. همچنین ضریب نفوذ تلفن همراه نیز در این استان از 11/0 در صد در شهریور ماه 76 به 20/38 درصد در وضعیت کنونی افزایش یافته است.

    فناوری اطلاعات

    در سال  85 اینترنت پرسرعت برای نخستین بار در قزوین راه اندازی شد . هم اکنون تعداد پورتهای دسترسی به دیتا توسط شرکتهای ADSL  تعداد 10274 پورت و 2728 مشترک است .تعداد مشترکین دیتا (ملی) 895 مشترک است. ضریب نفوذ اینترنت در پایان مرداد ماه سال گذشته 31/18 در صد بوده است ، که در حال حاضر این رقم 03/26 درصد پیش بینی شده است.

    بر اساس این گزارش ، 227 کیلومتر شبکه خطوط اصلی فیبر نوری و 1905 کیلومتر شبکه خطوط فرعی فیبر نوری در استان ایجاد شده است . تعداد 24 شهر استان قزوین تحت پوشش شبکه دیتا قراردارند.

     

    ارتباطات روستایی

    در زمینه ارتباطات روستایی ، 810 روستای دارای ارتباط وجود دارد که از این تعداد 647 روستا پس از تاسیس شرکت مخابرات استان برقراری ارتباط شده اند. هم اکنون 565 روستا دارای تلفن خانگی هستند که 535 روستا پس از تاسیس شرکت دارای امکان برقراری ارتباط شده اند.

    جهت پوشش دهی ارتباطات روستایی با توجه به اینکه استفاده از کابل و سوییچ ثابت نیازمند زمان و سرمایه قابل توجهی بوده است ، بسیاری از روستاهای استان با استفاده از GSM روستایی تحت پوشش قرار گرفته اند.

     تجهیز 178 روستای انسان به پروژه ICT روستایی از دیگر اقدامات شرکت مخابرات استان قزوین در زمینه برقراری ارتباطات روستایی است که همگی مورد بهره برداری قرار گرفته اند. ارتباطات روستایی در استان قزوین دارای ضریب نفوذ  17/28 درصد است. این رقم در بدو تاسیس شرکت 49/1 درصد بوده است.

      تعداد تلفن های همگانی در حال حاضر 3733 دستگاه می باشد.

    کلیات اساسنامه :

    ماده1-شرکت سهامی مخابرات استان که در این اساسنامه به اختصار «شرکت» نامیده می شود بر اساس قانون اصلاح ماده 7 قانون تاسیس شرکت مخابرات استان مصوب 6/2/1373 تاسیس می گردد تا برابر مقررات این اساسنامه و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی اداره گردد.

    ماده 2- مرکز اصلی شرکت مرکز اداره کل مخابرات موجود استانها است و شرکت می تواند برای اجرای فعالیتهای مقرر‏، در سایر نقاط استان نسبت به تشکیل واحدهای تابع اقدام نماید.

    ماده 3- شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و وابسته به شرکت مخابرات ایران است.

    ماده 4- مدت شرکت از تاریخ تاسیس نامحدود است.

    ماده 5- موضوع و هدف شرکت ‏، عبارت است از تاسیس و توسعه شبکه و تاسیسات مخابراتی در حوزه عملیاتی شرکت و نگهداری و بهره برداری از آن در قالب تحقق اهداف و برنامه های وزارت پست و تلگراف و تلفن و شرکت مخابرات ایران و انجام وظایف و اختیارات مقرر در قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران در حوزه استان …………… و اجرای تکالیف شرکت مخابرات در مواردی که تفویض اختیار می شود.

    تبصره 1-آن قسمت از فعالیت شرکت مخابرات ایران در بخش ارتباطات بین شهری و بین المللی اعم از تاسیس ، توسعه ، نگهداری و بهره برداری مراکز تلفن بین شهری (اس. تی. دی) ایستگاههای ماهواره ای مایکروویو و غیره و نیز متعلقات آن همچنان تحت مسئولیت و کنترل شرکت مخابرات است.
    تبصره 2-تصمیمات مجمع عمومی شرکت مخابرات ایران (شرکت مادر) ناقض مصوبات مجمع عمومی شرکتهای استانی نخواهد بود

     

    فصل دوم

    آشنایی با نحوه محاسبات سیستم حقوق و دستمزد در شرکت مخابرات استان قزوین

    - تعریف قرارداد کار

    قرارداد کارعبارت است از قراردادی کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری رابرای مدت موقت یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد. در کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد درصورتی که مدتی درقرارداد ذکرنشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شود، شروط مذکوردر قرارداد کار و یا تغییرات بعدی آن در صورتی نافذ خواهد بود که برای کارگر مزایایی کمتر از امتیازات مقرر درقانون کار منظور ننماید.

     

    ۲- ویژگی‌های قرارداد کار

    برای صحت قرارداد کار در زمان انعقادقرارداد رعایت شرایط ذیل الزامی است:


    مشروعیت مورد قرارداد

    معین بودن موضوع قرارداد

    عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر لازم به ذکراست اصل بر صحت کلیه قراردادهای کار است مگر آنکه بطلان آنها در مراجع ذیصلاح به اثبات رسد. قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین باید حاوی موارد ذیل باشد:

    نوع کار یا حرفه یا وظیفه ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد

     

     

    حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن

    ساعات کار، تعطیلات و مرخصی ها

    محل انجام کار

    تاریخ انعقاد قرارداد کار

    مدت قرارداد، چنانچه کاربرای مدت معین باشد

    موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل ایجاب نماید

    در مواردی که قرارداد کتبی باشد قرارداد در ۴ نسخه تنظیم می‌گردد که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و درکارگاههائیکه فاقد شورا هستند در اختیار نماینده کارگر قرار می‌گیرد.

     

    ۳- دوره آزمایشی

    طرفین با توافق یکدیگر می‌توانند مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد بدون اخطار قبلی و بی آنکه الزام به پرداخت خسارت داشته باشد، رابطه کار را قطع نماید. درصورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نماید کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهدبود.

    مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود. حداکثر این مدت برای کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالاسه ماه می‌باشد.

     

    ۴- قراردادهای کارمزدی

    کارمزد عبارت است از مزدی که بابت انجام مقدار کاری مشخص که از نظر کمی قابل اندازه گیری یا شمارش باشد به ازای هر واحدکار تعیین و پرداخت می شود. کارمزد برحسب آنکه حاصل کار موردنظر مربوط به یک نفر یا یک گروه مشخصی از کارگران یا مجموعه کارگران کارگاه باشد به ترتیب به صورت کارمزد انفرادی، کارمزد گروهی و کارمزدجمعی تعیین می‌گردد.


    در نظام کارمزد گروهی و جمعی باید علاوه برشغل هر یک ازکارگران، سهم هر یک درمیزان فعالیت و کارمزد متعلقه از قبل مشخص گردد و موضوع موردقبول کارگران باشد.


    قرارداد کارمزدی برحسب آنکه اولین واحد یا قطعه، ملاک محاسبه کارمزد قرار گیرد ساده و چنانچه برای مازاد بر تعدادمشخص باشد ترکیبی است. در صورت ترکیبی بودن، نرخ کارمزد تعیین شده نباید کمتر از جمع مزدثابت تقسیم بر تعداد کاری که مزدثابت بابت آن تعیین شده است باشد.


    درصورت توقف کار به واسطه قوای قهریه یا حوادث غیرقابل پیش‌بینی که وقوع آن از اراده طرفین خارج باشد مقررات ماده ۱۵ قانون کار اجراء خواهدشد. ولی هر گاه عوامل توقف کاربرای کارفرما قابل پیش بینی بوده و خارج از اختیار کارگر باشد، کارفرما علاوه بر مزد ثابت (در مورد قرارداد کار ترکیبی) مکلف به پرداخت مزد مدت توقف کار به ماخذ متوسط کارمزد آخرین ماه کارکرد کارگر خواهد بود. در صورت بروز اختلاف، تشخیص موراد فوق با وزارت کار و امور اجتماعی است. 

    درصورت توقف كار به واسطه قواي قهريه يا حوادث غيرقابل پيش‌بيني كه وقوع آن از اراده طرفين خارج باشد مقررات ماده ۱۵ قانون كار اجراء خواهدشد. ولي هر گاه عوامل توقف كاربراي كارفرما قابل پيش بيني بوده و خارج از اختيار كارگر باشد، كارفرما علاوه بر مزد ثابت (در مورد قرارداد كار تركيبي) مكلف به پرداخت مزد مدت توقف كار به ماخذ متوسط كارمزد آخرين ماه كاركرد كارگر خواهد بود. در صورت بروز اختلاف، تشخيص موراد فوق با وزارت كار و امور اجتماعي است.

    ۴-۱- نحوه محاسبه حقوق و مزايا قراردادهاي كارمزدي

    مجموع مزد كارمزدي كه براساس آئين نامه به كارگر پرداخت مي شود نبايد كمتر ازحداقل مزد قانوني به نسبت ساعات عادي كار باشد.

    ارجاع كار اضافي به كارگران كارمزدي علاوه بر ساعات عادي كار و نيز كار نوبتي و كار در شب براي آنان تابع مقررات قانون كار است. ماخذ محاسبه فوق العاده نوبت كار يا شب‌كاري كارگران كارمزد نرخ كارمزد آنهاست.

    چنانچه بجاي روز جمعه روز ديگري به عنوان تعطيل هفتگي توافق شده باشد نرخ كارمزد و نيز مزد ثابت (در مورد قرارداد كار تركيبي) در روز جمعه ۴۰% اضافه مي‌شود. نحوه محاسبه مزد روزهاي تعطيل و جمعه و روزهاي تعطيل رسمي و مرخصي كارگران كارمزد تابع ماده ۴۳ قانون كار مي‌باشد.

    هر گاه قرارداد كارمزدي به صورت پاره وقت (كمتر از حداكثر ساعات قانوني كار) باشد، مزاياي رفاهي انگيزه‌اي به نسبت ساعات كار مورد قرارداد و به ماخذ ساعات كار قانوني محاسبه و پرداخت مي‌شود. ماخذ محاسبه مزد، حقوق، حق سنوات و خسارات و مزاياي پايان كار موضوع مواد ۱۸ ، ۲۰ ، ۲۷ ، ۲۹ ، ۳۱ ، ۳۲ قانون كار در مورد كارگران كارمزد، ميانگين مجموع پرداختي ها در آخرين ۹۰ روز كاركرد كارگر است.

    در صورتي كه به موجب عرف و رويه ديگري در كارگاه مزد و مزايايي بيش از آنچه دراين آئين نامه مقرر شده است جاري باشد، عرف و رويه مذكور براي كارگران مشمول و همچنين كارگراني كه بعداً به صورت كارمزدي دركارگاه استخدام مي‌شوند جاري است.

    تغيير نظام كارمزدي به ساير نظامهاي مزدي يا بالعكس در مورد تمام يا قسمتي ازكاركنان در كارگاه بايستي پس از تائيد شوراي اسلامي كار يا انجمن صنفي و يا نمايندگان قانوني كارگران كارگاه به تصويب وزارت كار و امور اجتماعي برسد.

    ۵- قراردادهاي مزدساعتي

    مزدساعتي مزدي است كه بابت ساعاتي كه وقت كارگر در اختيار كارفرماست محاسبه و پرداخت مي‌شود. درقراردادهاي مزدساعتي، نوع كار(صرف نظر از مقدار و ميزان آن) و نيز ساعات كار در روز يا هفته يا ماه مشخص مي‌گردد.

    اعمال نظام مزد ساعتي در موارد ذيل مجاز است:

    متصديان حمل و نقل كالا و مسافر

    كارگران مطب‌هاي خصوصي پزشكان، كلينكيهاي پزشكي و پيراپزشكي، دامپزشكي و نظاير آنها در صورتي كه مدت فعاليت آنها كمتر از حداكثر ساعات قانوني كار در شبانه روز باشد.

    مشاغل غيرتمام وقت در زمينه هاي مشاوره و نظاير آنها مشاغل مربوط به نگهداري و مراقبت از اموال، تاسيسات و ساختمان و حيوانات به شرطي كه ساعات كار كمتر از حداكثر ساعات قانوني كار در شبانه روز باشد.

    مشاغل آموزشي و پژوهشي

    البته ذكر مشاغل فوق مانع از اعمال ساير نظامهاي مزدي در فعاليتهاي مذكور نخواهد بود اما استفاده از نظام مزد ساعتي جز در موراد معوقه فوق موكول به اخذ موافقت وزارت كار و امور اجتماعي است.

    ۵-۱- محاسبه حقوق ومزايا قراردادهاي مزدساعتي

    در نظام مزد ساعتي، كارفرما مكلف است علاوه بر مزد ثابت، مزاياي رفاهي از قبيل حق مسكن، حق خوار بار و كمك عائله مندي را به نسبت ساعات كار محاسبه و به كارگر پرداخت نمايد.

    مزد كارگراني كه مشمول نظام مزد ساعتي مي‌باشند به تناسب ساعات كار عادي كار در شبانه روز نبايد كمتر از مزد مشاغل مشابه در نظام روزمزدي باشد. در كارگاههايي كه فعاليت آنها جنبه استمرار دارد يا به صورت فصلي فعاليت مي كنند كارگران مشمول مزدساعتي حق استفاده از مرخصي و تعطيلات رسمي با استفاده ازمزد را دارند.

    هر گاه نوع كار طوري باشد كه تعداد ساعات كار عادي و مجموع مزد هر روز مساوي باشند مزد مذكور معادل روزهاي كار است در غير اين صورت ماخذ محاسبه، ميانگين مزد ساعتي كارگر در روزهاي آخرين ماه كاركرد وي خواهد بود.

    مبلغ پرداختي به هرحال نبايد كمتر از حداقل مزد قانوني باشد. ماخذ محاسبه مزد، حقوق، حق سنوات و خسارات و مزاياي پايان كار موضوع مواد ۱۸ و ۲۰ و ۲۷ و ۲۹ و ۳۱ و ۳۲ قانون كار در مورد كارگران مشمول نظام مزدساعتي، ميانگين مجموع پرداختي ها در آخرين ۹۰ روز كاركرد كارگر است.

    در كارگاههائي كه داراي عرف و رويه خاص در مورد مزد ساعتي مي‌باشند در صورتي كه بر اساس عرف و رويه موجود مزد و مزايايي بيش از ضوابط مقرر در اين آئين نامه به كاركنان مشمول پرداخت نمايند عرف و رويه موجود مزد و مزاياي بيش از ضوابط مقرر در اين آئين نامه به كاركنان مشمول پرداخت نمايند عرف و رويه مذكور مناط اعتباراست.

    تغيير نظام مزد ساعتي به ساير نظامهاي مزدي در اجراي ماده ۲۶ قانون كار با موافقت كاركنان مشمول و تائيد وزارت كار و اموراجتماعي امكان پذيراست.

    ۶- قراردادهاي كارمزد ساعتي

    كارمزد ساعتي مزدي است كه در مقابل انجام كار مشخص در زمان مشخص پرداخت مي‌شود. در قرارداد كارمزد ساعتي بايد ميزان و مقدار كار متناسب با زمان مشخص باشد.

    كارمزد ساعتي برحسب آنكه حاصل كار مورد نظر مربوط به يك نفر يا گروه مشخصي از كارگران يا مجموعه كارگران كارگاه باشد به ترتيب به صورت كارمزد ساعتي انفرادي، كارمزد ساعتي گروهي و كارمزد ساعتي جمعي تعيين مي‌گردد.

    در نظام كارمزد ساعتي گروهي و جمعي بايد علاوه بر شغل هر يك از كارگران، سهم هر يك در ميزان فعاليت و كارمزد ساعتي متعلقه ازقبل مشخص گردد و موضوع موردقبول كارگران باشد. مشاغل قابل شمول در نظام كارمزد ساعتي نوعاً مشاغلي هستند كه استاندارد زمان انجام كار توسط ابزار و يا دستگاه مورد استفاده از قبل مشخص شده ياقابل مشخص شدن باشند.

    استفاده از نظام كارمزد ساعتي در كارگاههايي كه فعاليت آنها جنبه مستمر دارد و يا به صورت فصلي يا در مقاطع زماني خاص فعاليت ندارند موكول به اخذ موافقت اداره كار و اموراجتماعي محل است.

    فعاليتهايي كه توسط صاحبان حرفه، پيشه و مشاغل آزاد مستقيماً به مصرف كننده عرضه مي‌شود و در مدت معين و محدود انجام مي‌گيرند مشمول مقررات كارمزد ساعتي نميباشند (مانندمعلمين خصوصي كه بطور پاره وقت و غير مستمرانجام وظيفه مي‌نمايند).

    ۶-۱- نحوه محاسبه حقوق ومزايا قراردادهاي كارمزد ساعتي

    مزد كارگراني كه مشمول نظام كارمزد ساعتي نمي‌باشند به تناسب ساعات عادي كار شبانه روز نبايد كمتر از مزد مشاغل در نظام روزمزدي باشد. دركارگاههايي كه فعاليت آنها جنبه مستمر دارد و يا به صورت فصلي كار مي كنند كارگران مشمول كارمزد ساعتي حق استفاده از مرخصي و تعطيلات با استفاده از مزد را دارند.

    هرگاه نوع كار طوري باشد كه تعداد ساعات كار عادي و مجموع كارمزد هر روز مساوي باشند مزدايام مذكور معادل كارمزد روزهاي كار است. در غيراين صورت ماخذ محاسبه ميانگين كارمزد ساعتي كارگر در روزهاي كارآخرين ماه كارخواهد بود.

    ماخذ محاسبه مزد، حقوق، حق سنوات و خسارات و مزاياي پايان كار موضوع پايان كار موضوع مواد ۱۸ ، ۲۰ ، ۲۷ ، ۲۹ ، ۳۱ ، ۳۲ قانون كار در مورد كارگران مشمول كارمزد ساعتي مي‌باشند.

    درصورتي كه بر اساس عرف و رويه موجود مزد و مزايايي بيش از ضوابط مقرر در اين آئين نامه به كاركنان مشمول پرداخت مي‌شود، عرف و رويه مذكور معتبر خواهد بود.

    تغيير نظام كارمزد ساعتي به ساير نظامهاي مزد در اجراي ماده ۲۶ قانون كار با موافقت كاركنان مشمول و تائيد وزارت كار و امور اجتماعي امكان پذيراست. ساير مقررات كار و ضوابط و مقررات قانون كار ناظر به كارگران كه در بالا به آن اشاره‌اي نشد، در مورد كارگران مشمول نظام كارمزدي، مزدساعتي و كارمزد ساعتي نيزحاكم است.

    فصل سوم

    آشنایی با سیستم حقوق و دستمزد اجرایی در شرکت مخابرات استان قزوین

    سیستم های حقوق و دستمزد :

    نرم افزار - نرم افزار حقوق و دستمزد

    مشخصات سیستم نرم افزاری :

    1. ثبت و نگهداری اطلاعات کامل پرسنلی (طبق دفترچه وزارت کار و امور اجتماعی)

    2. ثبت بیش از یک حکم کارگزینی (بایگانی احکام کارگزینی) برای هریک از پرسنل و انتخاب آخرین حکم به عنوان حکم فعال به صورت خودکار .

    * نمونه حکم :

    امکان ثبت نوبت های کاری (به صورت دلخواه)

    ثبت نرخ کسر کار و اضافه کار به صورت دلخواه (بدون نیاز به فرمول) جهت بازبودن دست صادرکنندگان حکم در تعریف این مقادیر به مبلغ مورد نظر

    ثبت کلیه فیلدهای اطلاعاتی حکم کارگزینی مطابق حکم کارگزینی استاندارد.

    امکان اصلاح حکم پس از ثبت حکم

    3. ثبت ساعات ورود و خروج کارکنان

    ورود ساده، سریع و بسیار کاربردی ساعات ورود و خروج کارکنان به شکلی که به عنوان مثال، یک اپراتور خوب و سریع، ساعات ورود و خروج هفتگی 70 تا 80 پرسنل را در عرض 2 تا 2:30 ساعت در پایان هر هفته به سادگی وارد مینماید. نمونه فرم ثبت ورود و خروج کارکنان:

    نگهداری ساعات ورود و خروج با دقت دقیقه

    محاسبه خودکار ساعات کارکرد، اضافه کار و کسر کار و همچنین اجازه دادن به اپراتور جهت تغییر آن.

    شناسایی ساعات کار 24 ساعتی (بدون مشکل در مورد کارکنانی که شیفت شب میباشند و قسمتی از ساعات کارکردشان باید در یک روز، و قسمتی که پس از ساعت 24 میباشد در روز دیگر ثبت شود)

    امکان تعیین نوبت کاری انجام شده

    امکان تغییر ساعات ورود و خروج پس از ثبت (در صورت ورود اشتباه ساعتهای ورود و خروج یا ساعات کارکرد، اضافه کار و کسر کار، هزینه نهار یا تعطیل کاری).

    تعیین و ثبت تعطیل کاری و هزینه نهار به صورت خودکار و همچنین، اجازه دادن به اپراتور جهت تغییر آنها در هر روز.

    4. ثبت مشخصات ماه به صورت دلخواه و تعریف روزهای تعطیل به تعداد مورد نیاز:

    تعیین تعداد روزهای ماه، تعداد روزهای کاری، روزهای تعطیل و دلیل تعطیلی هر روز

    محاسبه خودکار تعطیل کاری برای روزهای تعطیل و همچنین امکان جلوگیری از محاسبه تعطیل کاری برای روززهای خاص مورد نظر.

    محاسبه خودکار پایه حقوق بر حسب تعداد روهای ماه.

    محاسبه خودکار غیبت کارکنان بر حسب روززهای حضور، مرخصی ها و روززهای تعطیل.

    5. ثبت پرداخت وامها

    ثبت پرداخت وامها به صورت دلخواه و به هر تعداد مورد نیاز

    امکان گزارشگیری سریع از وامهای دریافت شده، مانده مبلغ وامها و برای کل، قسمتی یا یکی از کارکنان

    ثبت وامها و اقساط پیش پرداخت شده (پیش از خرید و نصب سیستم)

    6. ثبت اضافات، کسورات، مساعده، پاداش و به کارکنان و محاسبه خودکار آن در لیستهای حقوقی و فیش های حقوقی:

    7. ثبت مرخصی ها

    * ثبت کلیه انواع مرخصی های رایج

    * ثبت تاریخ شروع، تاریخ پایان، تعداد روز، تعداد ساعت و همچنین تعداد روزهای مرخصی که برای آنها حقوق منظور نمیگردد

    * ثبت شرح مرخصی جهت ثبت مشخصات و توضیحات لازم (بدون محدودیت)

    * محاسبه خودکار مرخصی ها و مرخصی های بدون حقوق و تاثیر آن بر روی حقوق، مزایا و دریافتی پرسنل و همچنین ثبت در لیستهای حقوقی و بیمه و مالیات

    8. گزارشات سیستم (نرم افزار)

    * لیست پرسنل (مشخصات فردی مشخصات حرفه ای) با امکان انتخاب گسترده

    * امکان انتخاب پرسنل بر حسب:

    * جنسیت

    * نوع استخدام

    * نوع بیمه

    * وضعیت کاری (تسویه نشده/تسویه شده)

    * مرتب سازی لیست بر اساس شماره پرسنلی، محل خدمت و نوع بیمه

    * گزارش وامها :

    * گزارش کلیه وامها

    * گزارش وامهای تسویه نشده (کلی، پرسنل خاص)

    * گزارش وامهای تسویه شده (کلی، پرسنل خاص)

    * گزارش لیست حکمهای کارگزینی (چاپ حکمهای کارگزینی و سوابق احکام)

    * مرخصی ها :

    * کل مرخصی های سالیانه

    * کل مرخصی های ماهیانه

    * مرخصی های پرسنل خاص

    * گزارش مجموع (سرجمع) مرخصی ها به صورت تفکیکی بر حسب پرسنل،

    تعداد روزهای مرخصی، نوع مرخصی (استعلاجی، استحقاق و ) و همچنین با یا بدون حقوق بودن مرخصی

    * لیستهای حقوقی :

    * گزارش پیش نمایش وضعیت کاری و حقوقی، امکانی بسیار مناسب جهت بررسی وضعیت لیستهای حقوقی پیش از ثبت و انجام محاسبات و آماده سازی لیستهای حقوقی میباشد که با نمایش وضعیت دقیق کاری کارکنان، تعداد روزهای کاری، حضور، غیبت و مرخصی آنان را نمایش میدهد تا در صورت وجود اشکال در ثبت داده ها، پیش از تنظیم لیستها نسبت به رفع اشکالات و موارد احتمال اقدام شود. در این لیست، همچنین، تعداد ساعات اضافه کار، کسر کار، روزهای تعطیل کاری و نیز نمایش داده میشود تا کارکنان در صورت وجود اختلاف در مورد آنها بتوانند نصبت به رفع اختلاف پیش از ثبت وضعیت و تنظیم لیستهای حقوقی اقدام نمایند.

    * لیستها بیمه و مالیات مطابق لیستهای استاندارد و دارای سرجمع روی 20 و 22 سطر میباشند.

    * انتخاب فیلدهایی که باید در لیستهای بیمه و مالیات ذکر شوند به عهده خود شماست (امکان اضاف یا کم کردن از ستون ها و همچنین منظور کردن صفر برای ستونهای مورد نظر).

    * اضافه کاری ها و صورت سایر اضافات قابل نمایش در لیست جداگانه میباشد.

    * لیست مساعده (جهت ثبت مساعده پرداختی به کارکنان).

    9. امکانات سیستم (نرم افزار):

    * تنظیم و ثبت مشخصات بیمه و مالیات (قابل تغییر توسط کاربر)

    10. امکانات خاص سیستم (نرم افزار):

    * ثبت اطلاعات ماه (امکان وارد نمودن نام و مشخصات ماه و ) و امکان تهیه پشتیبان از هر سری اطلاعات ثبت شده به صورت جداگانه یا کلی :

    * تهیه دیسکتهای پشتیبان از داده ها و بازیابی از آنها

    * درج نام شرکت، موسسه و یا سازمان بر روی گزارشها یا حذف آن.

    11. ثبت خودکار داده ها و اندیکسها به صورت خودکار و عدم حساسیت نسبت به قطع ناگهانی برق یا توقف اجرای سیستم(نرم افزار).

    12. دارای حداقل تعداد فایل و عدم پراکندگی و عدم ایجاد فایلهای اضافی.

    13. منوهای ساده و در دسترس از نوع DeskTop.

    14. رابط کاربر کاملا گرافیکی و مالتی مدیا.

    15. دارای امکانات ویژه :

    * تهیه دیسکت(های) پشتیبان از اطلاعات به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه.

    * تهیه دیسکت(های) پشتیبان از اطلاعات یک سال به صورت کامل

    * بازیابی اطلاعات از دیسکتهای پشتیبان بدون هیچگونه محدودیت

    * تنظیم تاریخ (عدم اصرار بر روی تاریخ سیستم(نرم افزار))

    * تنظیم گزارشات

    * تنظیم چاپگر برای هر گزارش به صورت مجزا (جهت کم کردن مصرف رنگ یا ریبون)

    * چاپ بر روی کلیه چاپگرهای سوزنی، لیزری، جوهر افشان

    * تهیه اطلاعات پشتیبان به صورت خودکار (به تعداد روزهای دلخواه)

    16. و همچنین امکانات اختیاری :

    * اضافه نمودن سربرگ (گر افیکی عکس) به گزارشات

    * درج امضاء روی گزارشها به صورت ازپیش تعریف شده

    * محدود نمودن دسترسی ها به سیستم (حالت پیشرفته چند لایه)

    * امکان تهیه پشتیبان روی CD به صورت روازنه-هفتگی-ماهیانه و سالیانه

    * سیستم امنیتی پیشرفته (بدون هیچگونه امکان بازیابی)

    17. دارای خدمات پشتیبانی قوی. با انعقاد قرارداد پشتیبانی، در طول مدت پشتیبان از مزایایی بهره مند میشوید که تعدادی از آنها عبارتند از :

    * سرکشی ماهیانه (یا در صورت نیاز هفتگی یا دوهفته یک بار) به محل نصب

    * آموزش رایگان

    * استخدام و آموزش اپراتور جدید، در صورت نیاز

    * تنظیم سیستمهای سخت افزاری به صورت رایگان

    * نصب رایگان نرم افزار، ویندوز و سخت افزار

    * حضور در محل، در صورت بروز هرگونه اشکال در کار سیستم (سخت افزاری و نرم افزاری) حداکثر ظرف مدت 24 ساعت

    * تهیه اطلاعات پشتیبان به صورت ماهیانه و بازگرداندن آنها در صورت نیاز، در هر زمان

    * و مهمتر از همه : اطمینان خاطر از اینکه همیشه در کنار شما هستیم.

    هدف های کلی سیستم های حقوق و دستمزد :

    هدف‌هاى کلى که از برقرارى هر سيستم کنترل داخلى در مورد حقوق و دستمزد مورد توجه است به‌طور خلاصه آن است که از موارد زير اطمينان حاصل شود:

    ۱. کسانى که حقوق يا دستمزد دريافت مى‌دارند واقعاً در استخدام دستگاه بوده و ضمناً اسامى کليه حقوق‌بگيران در ليست‌ها منظور مى‌شود.

    ۲. حقوق يا دستمزدى که پرداخت مى‌شود در مقابل کار انجام شده پرداخت مى‌گردد و يا در ازاء ايام مرخصى يا بيمارى کارکنان واقعاً به آنها تعلق مى‌گيرد.

    ۳. نرخ‌هاى ساعتي، پارچه‌کاري، روزانه يا ماهانهٔ حقوق و دستمزد و هم‌چنين هرگونه تغيير در آن مورد تصويب مقامات ذى‌صلاح قرار گرفته است.

    ۴. حقوق و دستمزد ناويژه (يعنى قبل از کسور) و هم‌چنين مبلغ خالص آن به درستى محاسبه شده است و جمع کل صورت‌هائى که ثبت‌هاى حسابدارى به‌موجب آن به‌عمل مى‌آيد صحيح است.

    ۵. کليهٔ کسور متعلق در مورد هر يک از کارکنان به درستى محاسبه شده و به حساب‌هاى صحيح منظور مى‌شود.

    ۶. مبلغ خالص دستمزد يا حقوق به افرادى که واقعاً تعلق مى‌گيرد پرداخت مى‌شود و از آنها رسيد (يا چيزى معادل آن) گرفته مى‌شود.

    روش‌هائى که براى برقرارى يک سيستم کنترل داخلى مطلوب با توجه به هدف‌هاى کلى فوق ممکن است پيشنهاد شود براى همهٔ دستگاه‌ها لزوماً يکسان نخواهد بود و برحسب وسعت دستگاه و تعداد کارکنان آن و عوامل ديگرى از قبيل نحوهٔ پرداخت دستمزدها و غيره، متفاوت خواهد بود. روش‌هاى زير براى يک دستگاه بزرگ صنعتى که حقوق کارمندان را بر‌حسب ماه و حقوق کارکنان را برحسب ساعات حضور پرداخت مى‌کند در نظر گرفته شده است، ولى بسيارى از نکات پيشنهادى در موارد ديگر نيز عيناً مصداق داشته و قابل اعمال است.

    ۱. به‌عنوان يک کنترل کلى لازم است ”دايرهٔ حقوق و دستمزد“ حتّى‌المقدور به‌طور جداگانه عمل کرده و مسؤولان آن مشخص باشند. در داخل اين دايره لازم است وظايف کارکنان هميشه يکسان نباشد و هر چه بيشتر تغيير کند. براى مثال اگر در يک ماه به‌خصوص نوشتن ليست حقوق به عهدهٔ کارمند ايکس باشد، ماه بعد بهتر است اين‌کار توسط شخص ديگرى انجام گرفته و کارمند ايکس انجام يک عمل ديگرى را به عهده داشته باشد.

    ۲. براى هر يک از کارکنان بايد يک پروندهٔ استخدامى نگاهدارى شود و کليهٔ احکام و مکاتبات مربوط به استخدام، ميزان حقوق، ارتقاء افزايش حقوق، استعفاء يا اخراج در آن نگاهدارى شود. تهيهٔ اين مدارک حتماً بايد به عهدهٔ کسانى غير از تهيه کنندگان ليست حقوق و دستمزد باشد و اصل پرونده‌ها نيز بايد حتّى‌المقدور در قسمت ديگرى غير از حسابدارى (مثلاً در قسمت کارگزيني) نگاهدارى شود. مع‌هذا بايد ترتيبى داده شود که نسخه‌اى از کليهٔ احکام و مکاتباتى که اثرات حقوقى دارد در اسرع وقت به‌دست دايرهٔ حقوق و دستمزد برسد. دايرهٔ مذکور بهتر است براى هر يک از کارکنان کارت ويژه‌اى نگاهدارى کند که کليهٔ اين احکام به‌طور خلاصه در آن منعکس باشد به‌طورى که آخرين وضع هر يک از کارکنان به روشنى نشان داده شده و احتياج به رسيدگى نداشته باشد.

    ۳. به‌عنوان جزئى از کنترل، به‌خصوص در دستگاه‌هاى بزرگ، لازم است کارت‌هاى پرسنلى جارى دايره حقوق و دستمزد هر چند وقت يک بار با پرونده‌هاى قسمت کارگزينى کنترل شود. اين کنترل بايد توسط اشخاص مستقلى صورت گيرد.

    ۴. مقاماتى که اختيار استخدام، اخراج، انتقال، مأموريت، اعطاء افزايش حقوق يا دستمزد، مرخصى و نظاير آن را دارند بايد مشخص بوده و حدود اختيارات هر يک معلوم باشد.

    ۵. در مواردى‌که دستمزد بر اساس پارچه‌کارى و يا ساعات کار پرداخت مى‌شود و هم‌چنين در مورد کليهٔ اضافه‌کارى‌ها انجام کار بايد توسط مقامات مسؤولى غير از متصديان دايره حقوق و دستمزد تصويب شود. مثلاً کارت ساعات کارگران بايد توسط سرپرستان کارگاه‌ها يا مسؤولين حضور و غياب امضاء شود و غيره.

    ۶. کسانى‌که در تهيهٔ ليست حقوق و دستمزد دخالت دارند بايد آن را به‌عنوان کارى که انجام داده‌اند امضاء کنند. مثلاً بايد معلوم باشد هر ليست حقوق توسط چه شخصى تهيه شده و يا محاسبات آن توسط چه کسى کنترل شده است.

    ۷. قبل از پرداخت، ليست حقوق و دستمزد بايد توسط مقام مسؤولى که از دايره حقوق و دستمزد مستقل باشد، جهت پرداخت تصويب شود.

    ۸. مبلغ خالص حقوق و دستمزد کارکنان بايد حتّى‌المقدور مستقيماً به حساب بانکى آنها منظور شود. فقط در صورتى‌که افتتاح حساب‌هاى پس‌انداز يا جارى براى کاکنان مقدور نباشد و يا آنکه نتوان حقوق و دستمزد را به وسيلهٔ چک‌هاى انفرادى پرداخت نمود، ممکن است از پرداخت نقدى استفاده شود. در مواردى‌که حقوق و دستمزد مستقيماً به حساب بانکى کارکنان منظور مى‌شود ليستى که به بانک ارسال مى‌شود بايد فقط شامل نام کارکنان، شماره‌حساب‌هاى آن نزد بانک و مبلغ متعلق به هر يک باشد و به هيچ‌وجه نبايد ليست کامل حقوق به بانک ارسال شود.

    ۹. هر يک از کارکنان بايد از خالص حقوق يا دستمزد خود و نحوهٔ محاسبه آن آگاه شوند. در مواردى‌که حقوق و دستمزد نقداً پرداخت مى‌شود بهتر است اين اطلاعات قبل از پرداخت به کارکنان داده شود.

    ۱۰. در صورتى‌که حقوق و دستمزد نقداً پرداخت مى‌شود، پرداخت بهتر است توسط دايرهٔ حقوق و دستمزد (نه صندوق) صورت گرفته و مبلغ دريافتى از صندوق يا بانک عيناً معادل مبلغ کل خالص ليست حقوق باشد. حقوق هر يک از افراد بايد در پاکت گذاشته شود و ترتيبات مربوط به شمارش مبلغ، اعتراضات، مطالبهٔ حقوق و دستمزد به نمايندگى از طرف شخص ذى‌نفع، حقوق و دستمزدهاى مطالبه نشده و نظاير آن کاملاً مشخص باشد.

  • فهرست و منابع دانلود گزارش کارآموزی حسابداری ( نحوه عقد قرارداد ها و محاسبات حقوق و دستمزد) در اداره مخابرات استان قزوین

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

دانلود کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی حسابداری ( نحوه عقد قرارداد ها و محاسبات حقوق و دستمزد) در اداره مخابرات استان قزوین , گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی حسابداری ( نحوه عقد قرارداد ها و محاسبات حقوق و دستمزد) در اداره مخابرات استان قزوین , پروژه کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی حسابداری ( نحوه عقد قرارداد ها و محاسبات حقوق و دستمزد) در اداره مخابرات استان قزوین , دانلود کارورزی دانلود گزارش کارآموزی حسابداری ( نحوه عقد قرارداد ها و محاسبات حقوق و دستمزد) در اداره مخابرات استان قزوین , گزارش کارورزی دانلود گزارش کارآموزی حسابداری ( نحوه عقد قرارداد ها و محاسبات حقوق و دستمزد) در اداره مخابرات استان قزوین , پروژه کارورزی دانلود گزارش کارآموزی حسابداری ( نحوه عقد قرارداد ها و محاسبات حقوق و دستمزد) در اداره مخابرات استان قزوین , کارآموزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی حسابداری ( نحوه عقد قرارداد ها و محاسبات حقوق و دستمزد) در اداره مخابرات استان قزوین , کارورزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی حسابداری ( نحوه عقد قرارداد ها و محاسبات حقوق و دستمزد) در اداره مخابرات استان قزوین , نمونه گزارش کارآموزی درباره دانلود گزارش کارآموزی حسابداری ( نحوه عقد قرارداد ها و محاسبات حقوق و دستمزد) در اداره مخابرات استان قزوین , گزارش کار در مورد دانلود گزارش کارآموزی حسابداری ( نحوه عقد قرارداد ها و محاسبات حقوق و دستمزد) در اداره مخابرات استان قزوین
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت