دانلود گزارش کارآموزی بررسی کاربرد های کامپیوتر در هنرستان علامه طباطبایی شهرستان ایذه

تعداد صفحات: 68 فرمت فایل: word کد فایل: 4222
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت: ۱۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود گزارش کارآموزی بررسی کاربرد های کامپیوتر در هنرستان علامه طباطبایی شهرستان ایذه

    فصل اول

      تاریخچه :

    هنرستان علامه طباطبایی یکی از چند هنرستان نمونه کشور می باشد که در استان خوزستان و در شهرستان ایذه واقع شده است . این هنرستان در سال 1362 و بر پایه نظام قدیم شروع به کار کرد . در سال 1362 این هنرستان تنها دارای 2 رشته بیشتر نبود , این درشته شامل حسابداری و بهداشت محیط بود . پس از گذشت یازده(11) سال از تأسیس این هنرستان در سال 1373 با تغییر نظام آموزشی از نظام قدیم به نظام جدید رشته بهداشت محیط از نظام هنرستانها حذف شد . در طی دوسال کلیه فعالیتهای این هنرستان حول رشته حسابداری می گذشت . پس از گذشت 2 سال , در سال 1375 رشته ساختمان به عنوان رشته دوم این هنرستان وارد نظام درسی این هنرستان شد . در طی مدت سه سال و در سال 1378 رشته الکتروتکنیک ( برق ) به جمع رشته های این هنرستان اضافه شد . بعد از گذشت چهار سال , در سال 1382 رشته کامپیوتر نیز به جمع رشته های این هنرستان اضافه شد . در مدت این چند سال هنرستان علامه در تمامی رشته های موجود در هنرستان دارای فعالیتهای زیادی بوده و در حال حاضر نیز هست . در طول این مدت هنرستان علامه دارای افتخارات مهمی در سطح هنرستان های نمونه کشور بو ده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت .

    موفقیتهای هنرستان :

    همانطور که در تاریخچه اشاره کرده بودم هنرستان علامه در مدت زمان  24 سال , یعنی از سال 1362 تا 1386 دارای سابقه درخشانی در تمامی رشته های موجود از جمله رشته کامپیوتر و رشته ساختمان ( عمران ) که ازجمله آنها می توان به اطلاعات زیر اشاره کرد .

    موفقیت در آزمون دانشگاه :

    اولین موفقیتهای این هنرستان در آزمونهای دانشگاهی برای تمامی افرادی که در با پیک سنجش در ارتباط بودند از بدو ورود رشته ساختمان به این هنرستان آغاز شد قبولی پی در پی دانش آموزان یا به عبارت دیگر کار آموزان این واحد آموزشی در آزمون دانشگاه سراسری بود .  این روند همچنان ادامه دارد به طوری که در سالهای اخیر از سالهای تحصیلی  83/84 تعداد 160 نفر , 84/85  تعداد 130 نفر و در سال 85/86 تعداد 100 نفر در آزمون مراکز عالی دانشگاه سراسری پذیرفته شدند . این نکته قابل ذکر است که بیشترین میزان قبولی در دو رشته کامپیوتر و ساختمان می باشد .

    موفقیت در آزمون های علمی مهارتهای فنی کشور :

    از دیگر موفقیتهای این هنرستان داشتن مقامهایی در آزمونهای علمی مهارتهای فنی کشور است . این آزمون سالانه و همزمان با سالروز سازمان فنی و حرفه ای کشور و به منظور محک زدن سطح علمی هنرجویان هنرستانها می باشد . این مسابقات در سطوح استان , کشوری و جهانی برگزار می شوند . در سال 1385 هنر جویان هنرستان علامه در سه رشته کامپیوتر و برق و ساختمان در این مسابقات شرکت کردند که نتایج آن در زمینه کامپیوتر و ساختمان به شرح زیر است :

    در رشته کامپیوتر رتبه اول وسوم استان  و همچنین انتخاب  نفر اول این هنرستان به عنوان یکی از 6 نفر برگزیده مسابقات کشوری  در استان آذربایجان , شهرستان  تبریز  است .در رشته ساختمان مقام اول تا سوم استان و راهیابی به مسابقات کشوری .

    در رشته برق ( الکتروتکنیک ) مقام دوم استان را از آن خود کرد .

    نمودار سازمانی این هنرستان :

    از آنجایی که هر سازمان دارای یک نمودار یا چارت سازمانی می باشد , نمودار هنرستان علامه طباطبایی نیز به شرح زیر می باشد :

    مدیر هنرستان

    معاونت نوبت ظهر

    معاون نوبت صبح

    مسئول رشته حسابداری

    مسئول رشته ساختمان

    مسئول رشته برق

    مسئول رشته کامپیوتر

    انبار داری

    انبارداری

    مسئول رشته کامپیوتر

    مسئول رشته حسابداری

    مسئول رشته ساختمان

    مسئول رشته برق

    مشاور هنرستان

    فصل دوم :

    . بررسی موارد استفاده کامپیوتردر جامعه اداری :

    در هر سازمان  یکی از عوامل ارتباطی بین افرادی که در رأس نمودار قرار دارند با افراد زیرمجموعه یا زیردستان و همچنین ارباب الرجوع نامه نگاری می باشد . قبل از اختراع ماشین تایپ و کامپیوتر کلیه نامه های اداری و غیره اداری به صورت دست نویس بود همچنین کلیه پرونده ها از جمله دفاتر حسابرسی . دست نویس بودن نامه ها و دفاتر اغلب همراه با بد خطی و نا خوانایی همراه بود . بعد از ورود ماشین تایپ به عرصه ادارات کمی از مشکلات موجود در نوشتن موارد نوشتاری حل شد . پس از مدتی با ورود کامپیوتر به عرصه علم وصنعت تحول جدیدی در عرصه نامه نگاری , تشکیل پرونده و ثبت اطلاعات صورت گرفت .

    امروز نیز پس از گذشت سالها از عرضه کامپیوتر به بازار جهانی کلیه سازمانها و نهادها وکلیه مجموعه های زیربط به آنها موظف به استفاده از کامپیوتر در کارهای اداری شدند .

    یکی از این نهادها آموزش و پروش و مدارس سراسر کشور می باشد . در چند سال گذشته تمامی مدارس کلیه امور مربوط به کامپیوتر خود را در مرکز سازمان و توسط افراد متخصص درون سازمان صورت می گرفت . پس از گذشت مدتی از این کار بدلیل وقت گیر بودن انجام امور هر مدرسه موظف به خرید یک کامپیوتر جهت انجام امور مربوط به ثبت نام , چاپ مدارک تحصیلی , انجام نامه نگاری ها به صورت تایپ شده و .... شدند . پس از انجام دادن خرید , برنامه ای که تحت سیستم عامل DOS طراحی شده بود در اختیار آنان قرار داده می شد . حال تمامی مدارس کشور به انجام امور خود اعم از نامه نگاری و تشکیل پرونده توسط کامپیوتر مسلط شده اند . هنرستان علامه طباطبایی نیز ازجمله دیگر مدارس است با این تفاوت که در این هنرستان از کامپیوتر جهت امور آموزش در کلیه مقاطع تحصیلی استفاده می شود . بدلیل اهمیت زیادی که کامپیوتر در جامعه امروزی  دارد , کامپیوتر تنها یک رشته در هنرستان علامه نمی باشد بلکه هر هنرجو موظف به یادگیری نرم افزارهای مختص به رشته خود می باشند زیرا تجربه به آنها نشان داده که استفاده کردن از کامپیوتر در بکارگیری استعدادهای هر فرد در زمینه کاری خود باعث پیش رفت روز افزون در انجام امور خود خواهد بود . بعد از بررسی موارد بالا به استفاده کلی کامپیوتر در هنرستان علامه می پردازیم .

    ازجمله دیگر ارتباطات در جوامع اداری استفاده از اینترنت و وارد شدن به جامعه الکترونیک یا به عبارتی e-Communication  . وجود سایتها , وبلاگها و ... هزاران هزار جنبه دیگر باعث شده که در کمترین زمان ممکن تمامی ادارات  و ارگانهای موجود و حتی اربابان الرجوع را به هم مرتبط می سازد .

    جایگاه گامپیوتر در  کارهای ارتباطی هنرستان :

    همانطور که در بحث قبل ذکر شد  در هر سازمان همچون مدارس از کامپیوتر جهت انجام امور اداری همان سازمان و ارتباط با دیگر سازمانها استفاده می شود . اما در بعضی موارد جهت آموزش نیز استفاده می شود , بطوریکه هر فرد موظف بگذراندن یک دوره مهارتی آموزش کامپیوتر می باشد حال اینکه فرد به صورت آزاد و در مراکز آموزش فنی و حرفه ای به انجام یادگیری بپردازد یا اینکه در کلاسهایی که در سازمان برگزار می گردد .

    بعد از دستور فراگیری دوره های کوتاه مدت برای معلمان جهت یادگیری کار با کامپیوتر , هنرستان علامه نیز دبیران خود را جهت فرارگیری به یکی از مراکز آزاد شهرستان فرستاد .

    هنرستان علامه طباطبایی شهرستان ایذه همانگونه که گفته شد با دیگر هنرستان های استان و یا بعذاً هنرستان های کشور دارای یک تفاوت می باشد . در این هنرستان که دارای چهار رشته می باشد , در تمامی رشته های  آن بدلیل گستردگی در جامعه امروز و نیاز به فراگیری کامپیوتر در حیطه کاری همان رشته ,هنرستان  سایت خود را جهت تمرین و یادگیری نرم افزار های مرتبط با کار هنرجویان در اختیارشان قرار می دهد . در ادامه به چند نرم افزار که به نوعی یادگیری آن برای هنرجویان هر رشته نیاز است خواهیم پرداخت و در باره هرکدام به مختصر توضیح خواهم داد .

    یکی دیگر از مواردی که در این هنرستان به چشم می خورد استفاده دانش آموزان یا به عبارتی هنرجویان کامپیوتر از اینترنت است . در این هنرستان بدلیل وجود برخی از هنرجویان از مناطق روستایی اطراف شهر و در دسترس نبودن امکانت گسترده جهت دریافت منابع اطلاعاتی , آموزش اینترنت را به صورت کلاس فوق برنامه برای آن دسته از هنر جویان که علاقه به یادگیری آن دارند آموزش داده می شود . در ادامه , آموزش اینترنت را در ادامه معرفی دو نرم افزار که به صورت گسترده به دانش آموزان این هنرستان آموزش داده می شود خواهم آورد .

    آموزش نرم افزار پاسکال برای رشته کامپیوتر آموزش مختصری درباره اینترنت , E-mail و IE  و همچنین معرفی چند نرم افزار و اینکه مختص به چه رشته ای می باشند :

    بدلیل در دسترس بودن مطالب از برنامه نویسی رشته کامپیوتر , نرم افزار بالا را شرح می هم این در حالی است که تمامی برنامه نویسی های مورد تدریس در دانشگاه به صورت کامل به هنرجویان یاد داده می شود که از جمله آنها می توان به C و C++اشاره کرد .

    نرم افزار پاسکال یکی از عمده نرم افزارهایی است که برای کلیه رشته های فنی مهندسی آموزش داده می شود که در بخش آموزش آن به دلیل  استفاده آن اشاره خواهیم کرد .

      آموزش پاسکال :

      ساختار برنامه نویسی در پاسکال :

    زبان پاسکال یکی از زبانهای برنامه سازی است که ویژگیهای آموزشی آن بسیار بالاست یعنی زبان خوبی برای آموزش برنامه نویسی منظم و دقیق است.قابلیت خوانایی و درک برنامه های این زبان بالاست ومیتوان برنامه هایی نوشت که احتمال خطاهای آنها بسیار اندک باشد علتش این است که یک زبان ساختار یافته (structed) است .

    ساختار کلی برنامه چیست؟

    1-تعریف

    2-به وسیله procedure و functionقسمتهای تکراری را از بین ببریم .

    3-بدنه
    فرم کلی پاسکال:

    Program اسم

    Const تعریف ثابت  ;

    type تعریف نوع دادهای جدید ;

    var تعریف متغیرها ;

    procedure( پارامترها) نام  

    Begin

    ____

    ____

    ____

    end ;

    function( پارامترها) نوع تابع نام ;   

    Begin

    ____

    ____

    ____

    end ;

    Begin

    ____

    ____

    ____

    end .

      معرفی متغیرها :

    متغیر : محلی است که دارای یک اسم می باشد و می توان مقداری را در آن ذخیره کرد.
    انواع متغیرها در پاسکال:

    انواع عددی صحیح شامل اعداد بدون نقطه ممیز است .نوع مقادیری که می پذیرند) طول بایت( :

     

    اعداد اعشاری:

    انواع عددی اعشاری شامل اعدادی با نقطه ممیز است نوع مقادیری که میپذیرند ارقام با معنی( طول بایت) :

     

    انواع داده های اعشاری

    -Char :

    نوع داده کاراکتری که با کلمه char مشخص می شود میتواند یک کاراکتر را در خود نگهداری کند بنابراین کاراکترها در یک بایت از حافظه کامپیوتر ذخیره می شوند .
    String :

    این نوع داده ها برای ذخیره رشته ها مثل اسامی افراد به کار می رود و با کلمه کلیدی string مشخص ی گردد برای هر رشته باید طول معلوم کنیم اگر طولی تعریف نشود به طور پیش فرض 80 در نظر گرفته میشود(مقدار طول حداکثر 255 است) .

    -Boolean:

    نوع دیگری از داده ها در پاسکال وجود دارند که داده های بولی خوانده می شوند مقادیر بولی دارای دو ارزش درستی یا نادرستی اند که در پاسکال با صفر و یک نمایش داده می شوند صفر به معنی نادرستی و یک به معنی درستی به کار میرود این نوع داده ها با کلمه Boolean تعریف میشوند.

    دستورهای ورودی و خروجی :

    دستورات ورودی و خروجی در پاسکال:

    دستور Readlnبرای خواندن اطلاعات از ورودی به کار میرود.فرمت آن به صورت مقابل است:(اسامی متغیرها)Readln اسامی متغیرها باید با کاما از یکدیگر جدا شوند..برای چاپ اطلاعات در خروجی از دستور Writeln استفاده میکنیم.فرمت آن به صورت مقابل است :( متغیر ) Writeln .

    2.3.1.4 انواع شرط در پاسکال :

    شرط if .. else و  Case … else :

    ساختار شرط If :

    if then شرط

    Begin

    ____

    ____

    ____

    End

    Else

    Begin

    ____

    ____

    ____

    end;

    در دستور  if  پس از بررسی عبارت بولی عبارت پس از شرط اجرا می شود .در صورت وجود if  های تو در تو در صورت درست نبود هر شرط , شرط بعدی اجرا و در صورت درست بودن عبارت بعد از شرط محاسبه می شود .

    دستور Case  :

     Caseمیتواند تعدادای شرط را بگیرد و انتخاب کند.مقادیری که دستور Case میپذیرد ORDINAL است مقادیری کهORDINAL هستند دارای ترکیب نیستند و همچنین قابل شمارش هم هستندمثلINTEGER,CHARACTER,BYTE,BOOLEAN,LONGINT,… پسREAL,STRING ORDINAL<---- نیستند.Case تنها دستوری است که BEGIN ندارد ولی END دارد مقدارها میتوانند شامل یک مقدار یا چند مقدار که از یکدیگر با کاما جدا شده اند باشند و یا یگ سری شمارشی باشند.

    ساختار دستور Case  :

     Of متغیر Case
     Begin :   مقدار1
    -------
    -------
    End;
    Begin : مقدار2
    -------
    -------
    End;
    Begin :Else
    -------
    -------
    End;
    End.

    حلقه های تکرار :

    انواع حلقه تکرار و کاربرد آنها :

    حلقه های تکرار به دو دسته : 1 – دفعات تکرار معین 2 - دفعات تکرار نا معین .

    1 – حلقه با دفعات تکرار معین : تعداد دفعات تکرار این حلقه درون خوده حلقه تعریف می شود .مانند حلقه For .

    Do مقدار نهایی to { مقدار شروع=: متغیر for

    Downto

    Begin

    ___

    ___

    ___

    end;

    نکته : در برخی از حلقه ها دستورات داخل حلقه به متغیر حلقه مرتبط می باشند و در برخی موارد هیچگونه ارتباطی وجود ندارد.حلقه for برای تعداد تکرار معین به کار میرود.

    Downto : در مواردی به کار میرود که مقدار اولیه از مقدار نهایی بیشتر باشد.

    2 - حلقه با دفعات تکرار نامعین : این نوع از حلقه ها دارای یک شر می باشند که تعداد دفعات شرط به صحیح بودن شرط آنها بستگی دارد .

    ساختار حلقه های تکرار نا معین :

    یکی از حلقه های تکرار نا معین While … Do  می باشد و دیگری Repaet … Until . این دو دارای یک تفاوت عمده می باشند و آن این است که بدلیل آمدن شرط در پایان حلقه Repaet عبارتهای درون حلقه حداقل یکبار اجرا می شوند اما در حلقه  While  انگونه نیست .

    ساختار حلقه  While   :

    Do شرط while

    Begin

    ___

    ___

    ___

    end;

    آرایه ها :

    آرایه ها به عناصری اتلاق میشود که با یک نام تعدادی محل از حافظه را کنترل کند برای تشخیص محلها از اندیس استفاده میشود .

    انواع آرایه ها :

    1- آرایه های یک بعدی

    2- عناصر دو بعدی

    3- آرایه های سه بعدی

    تعریف آرایه ها :

    برای تعریف آرایه ها باید به صورت زیر عمل کنیم :

    Var

    Arrayنام آرایه  : [اندیس شروع …اندیس پایان  ] of  نوع  ;

    متغیر آرایه: نوع متغیر آرایه

    : خواندن آرایه(نوع [اندیس آرایه ] )

    مثال :

    Var
    A:array[1..100] of real;
    Begin
    For i:=1 to 100 do
    Readln(a[i]);

    تعریف آرایه دوبعدی : منظور از آرایه دو بعدی اینست که آرایه علاوه بر سطر دارای ستون نیز می باشد که به صورت زیر نشان می دهیم :

    تعريف آرايه دوبعدی : منظور از آرايه دو بعدی اينست که آرايه علاوه بر سطر دارای ستون نيز می باشد که به صورت زير نشان می دهيم :

    Array نام آرايه : [انيس شروع سطر … انديس پايان سطر , انديس شروع ستون … انديس پايان ستون ] of نوع ;

    نکته : برای آرايه های دو بعدی از دو حلقه For استفاده می کنيم .

    مثال : برنامه اي بنويسيد كه نمرات 4 كلاس كه هر يك 20 دانش آموز دارد را از ورودي دريافت وتنبل ترين فرد را در اين 4 كلاس مشخص كند.

    Var

    A:array[1..20,1..4] of real;

    Begin

    For i:=1 to 4 do

    Begin

    For j:=1 to 20 do

    Readln(a[j,i]);

    End;

    Min:=a[1,1];

    For i:=1 to 4 do

    For j:=1 to 20 do

    If a[j,i]< min then

    Min:=a[j,i];

    Writeln(min);

    End.

    - String :

    String آرايه اي از كاراكترهاست .اغلب لازم است كاراكترهايي در رشته موجود درج شوندو يا كاراكترهايي به جاي بخشي از رشته نوشته شوند , زيررشته اي در رشته جستجو گردد و يا دو رشته با هم الحاق شوند.

    رشته تهي : طول رشته ثابت نيست و با داداه هايي كه در آن ذخيره شده است مشخص مي گردد.كاراكترهايي كه در رشته قرار مي گيرد از حداكثر طولي كه براي آن تعيين ميشود بيشتر نخواهد بود. اگر name رشته كاراكتري باشد دستور زير name را به رشته تهي تبديل ميكند:

    Name:='';

    تبديل رشته به اعداد :

    در پاسكال زير برنامه هايي وجود دارند كه به آساني ميتوانند رشته ها را پردازش كنند. زيربرنامه val رشته عددي را گرفته به مقدار عددي تبديل ميكند. رشته عددي رشته اي است كه حاوي كاراترهاي '0' تا '9' و نقطه مميز باشد مثل '12.5' و'13.5' زيربرنامه val به صورت زير به كار ميرود.

    Val (st,number,error)

    St رشته اي است كه بايد به عدد تبديل شود و number متغيري است كه رشته تبديل شده به عدد در آن قرار ميگيرد. چنانچه در رشته st كاراكتر نا معتبري (كاراكترهاي غير از( '0' تا '9' و'.' ) , محل وجود آن كاراكتر در پارامتر error قرار ميگيرد. اگر error برابر با صفر باشد معنايش اينست كه كاراكتر نا معتبري وجود ندارد. اگر number از نوع صحيح باشد st به مقدار صحيح و اگر number از نوع اعشاري باشد st به مقدار اعشاري تبديل ميشود .

    مثال زير را در نظر بگيريد:

    Var st :string;

    Num,e:integer;

    St:='352';

    Val (st,num,e);

    مقدار 352 در متغير num ومقدار صفر در متغير e قرار ميگيرد اكنون دستورات زير را در نظر بگيريد :

    St:='35#'2;

    Val (st,num,e);

    با اجراي دستور val به دليل وجود كاراكتر' # ' كه كاراكتر نامعتبري در اعداد است عدد 2 در متغير e قرار ميگيرد و معنايش اينست كه كاراكتر شماره 2 ( شماره گذاري از صفر شروع ميشود) نامعتبر است و عمل تبديل صورت نميگيرد و مقدار num تعريف نشده است.

    تبديل عدد به رشته :

    براي تبديل مقدار عددي به رشته عددي از زيربرنامهstr استفادهميشود و به صورت زير به كار ميرود:

    Str (number : format,numstring)

    با اين دستور مقداري كه در number قرار دارد به رشته اي به طول format تبديل ميشود و در رشته numstring قرار ميگيرد . دستورات زير را در نظر بگيريد:

    Var x:integer;

    St:string;

    X=352;

    Str(x:5,st);

    با اجراي اين دستور مقدار 352 به رشته '352' تبديل شده در st قرار ميگيرد .

    دستورات زير را در نظر بگيريد:

    Var y1,y2:real; St1,st2 : string; Y1:=352.768 Y2:=476.395 Str(y1:7:2,st1); Str(y2:3:1,st2);

    با اجراي دستور str اول مقدار 352.768 به رشته '352.768' تبديل مي شود و در st1 قرار ميگيرد و با اجراي دستورstr دوم مقدار 476.395 به رشته 476.395'تبديل ميشود و در st2 قرار ميگيرد. جدا كردن زيررشته اي از رشته:

    زيررشته بخشي از رشته است و براي جدا كردن زيررشته از رشته از تابع copy استفاده ميشودتابع copy به صورت زير به كار ميرود.

    Copy (source,index,size) S:='I am learning pascal '; S1:=copy(s,15,6);

    دستور copy باعث ميگردد تا با شروع از محل 15 تعداد 6 كاراكتر از رشته s استخراج شود و در s1 قرار گيرد. بنابراين محتويات رشته s1 برابر است با 'pascal'. الحاق رشته ها :

    منظور از الحاق رشته ها اتصال رشته ها به يكديگر است به عنوان مثال اگرs1:='ab' و s2:='cde' الحاق دو رشته (s1,s2) به صورت 'abcde' خواهد بود براي الحاق رشته ها از تابع concat استفاده ميشود: (اسامي رشته ها)concat دستورات زير را در نظر بگيريد:

    S1:='pascal'; S2:='is a ; S3:='language'; S4:=concat(s1,s2,s3);

    با اجراي اين دستور s3 به انتهاي s2 متصل ميشود و رشته نتيجه به انتهاي s1 متصل ميگردد و در نتيجه رشته s4 عبارت است از'pascal is a language': . اگر طول رشته حاصل بيش از 255 باشد بقيه كاراكترها حذف ميشوند. جستجوي رشته اي در رشته ديگر:

    براي اين كار از تابع pos استفاده ميشود كاربرذ اين تابع به صورت زير است:

    Pos(s1,s2)

    S1 رشته اي است كه بايد در s2 وجود داشته باشد محل اولين وقوع آن برگردانده ميشود و گر نه مقدار صفر برگردانده ميشود دستورات زير را در نظر بگيريد:

    S1:='learning' S2:='I am learning pascal'; S3:='english' X:=pos(s1,s2) y:=pos(s3,s2)

    چون رشته s1 در s2 وجود دارد دستور pos اول مقدار 6 را در x قرار ميدهد و معنايش اين است كه رشته 'learning' در محل 6 رشته s2 وجود ندارد مقدار صفر در y قرار ميگيرد. محاسبه طول رشته :

    براي محاسبه طول رشته از تابع length به صورت زير استفاده ميشود:

    (رشته)length

    دستورات زير را در نظر بگيريد:

    S1:='xymn' X:=length(s1)

    چون طول رشته s1 برابر 4 است مقدار x برابر 4 خواهد بود.

    حذف و درج زيررشته:

    زير رشته اي را ميتوان از رشته اي حذف كرد و يا زيررشته اي را ميتوان در رشته اي درج كرد براي حذف زير رشته از زيربرنامه ها به صورت زير به كار ميروند:

    Delete(source,index,size) Insert(pattern,destination,index)

    در زيربرنامه delete زيررشته اي به طول size با شروع از محل index از رشته source حذف ميشود و در زيربرنامه insert زيررشته pattern با شروع از محل index در رشته destination درج ميشوددستورات زير را در نظر بگيريد:

    S1:=pas***cal Delete(s1,4,3) S2:='paal'; S3:='sc'; Insert(s3,s2,);

    دستور delete باعث ميشود تا با شروع از محل 4 رشته s1 حذف شده و رشته s1 به pascalتبديل شود دستور insert موجب ميشود تا رشته s3 در s2 درج شود و در نتيجه رشته s2 به 'pascal' تبديل شود.

    2.3.1.7 معرفي فايلهاي متني : Var Text : نام فايل نسبت دادن فايل :

    assign ('نام خارجي ,'نام فايل );

    مثال :

    Assign(f,'c:\a1.dat.ddd');

    باز كردن جهت خواندن

    ( نام فايل)reset;

    باز كردن جهت نوشتن

    rewrite ( نام فايل); readln نام فايل), ___) writeln نام فايل), ___) close( نام فايل);

    تا close انجام نشود data ذخيره نميشود . نكته بسيار مهم :

    در هر يك از مسائلي كه در مورد فايلها مطرح ميشود مي بايستي به نحوي از يكي از تكنيكهاي نگهداري اطلاعات در حافظه اصلي استفاده نمود اين تكنيكها ممكن است استفاده از متغيرها و آرايه ها و ماتريسها و ودرختهاو...استفاده نمود ولي تنها با دو عمل خواندن و نوشتن به روي فايل كار انجام ميشود.

    Update : ميخوانيم و دوباره ميريزيم سر جاش .

    Append : بهش يك چيزي اضافه ميكنيم . نكته : عمل rewrite باعث ميگردد چنانچه فايل وجود نداشته باشد ايجاد و چنانچه وجود دارد اطلاعاتش به طور كامل پاك شود.

    پايان پاسکال .

    اينترنت :

    مقدمه :

    دوره ي آموزشي اينترنت مهارت هفتم از استاندارد ICDL مي باشد . همانطور که مي دانيد ابتدايي ترين و اصلي ترين رکن فراگيري آموزشهاي فن آوري اطلاعات کار با اينترنت مي باشد .

    اينترنت همچون شاهراهي است براي ارتباط تمامي جهان با يکديگر براي تبادل هر گونه اطلاعات و ايده ها . براي فراگيري اين دوره ي آموزشي لازم است کاربران محترم آشنايي قبلي با سيستم عامل Windows 98 يا XP داشته باشند تا در فراگيري اين مباحث دچار سردرگمي نگردند .

    مفاهيم و مقدمات :

    اينترنت چيست ؟

    شبكه اي كه از لحاظ مقياس جغرافيايي در سطح جهان گسترش يافته است . اينترنت مخفف كلمات International Network به معناي شبكه جهاني مي باشد.

    شبكه چيست ؟

    به مجموعه اي از اتصالات بين دو يا چند كامپيوتر و زباني( Protocol) كه اين كامپيوترها به كمك آن با يكديگر صحبت مي كنند شبكه مي گويند. وقتي كه ما دو يا چند كامپيوتر را به يكديگر متصل كنيم به گونه اي كه اين دو بتوانند با هم تبادل اطلاعات كنند در واقع يك شبكه ساخته ايم.

    اهداف شبكه :

    1- استفاده از منابع مشترك ( اطلاعات ، نرم افزارها و سخت افزارها)

    2- به روز بودن اطلاعات

    3- جلوگيري از افزونگي اطلاعات

    4- تبادل سريعتر و دقيقتر اطلاعات

    تقسيم بندي شبكه ها از لحاظ مقياس جغرافيايي :

    LAN شبكه محلي : که مخفف Local Aria Network ميباشد ، شبکه اي است با سرعت بالا که به منظور برقراري ارتباط و مبادله داده ها بين کامپيوترها در يک محدوده جغرافيايي کوچک مثل يک اداره ، يک ساختمان و يا يک طبقه از يک برج طراحي شده است.

    WAN شبكه بندي وسيع : که مخفف Width Aria Network ميباشد ، جهت مبادله اطلاعات بين فواصل بسيار دور بکار ميرود. اين شبکه ناحيه جغرافيايي وسيعي مانند کل يک کشور و يا کل يک قاره را در بر ميگيرد. شبکه هاي WAN ممکن است از خطوط استيجاري شرکت مخابرات و يا ماهواره هاي مخابراتي جهت مبادله اطلاعات استفاده کنند.

    MAN شبکه شهري : که مخفف Metropolitan Aria Network ميباشد شبکه هاي متعددي را که در نواحي مختلف يک شهر بزرگ واقع شده اند ، به يکديگر متصل و مرتبط ميسازد.

    تجهيزات لازم براي شبكه كردن :

    1- کارت شبکه ( NIC ) که مخفف Network Interface Card ميباشد.

    2- رسانه انتقال که مخفف Transmission Medium ميباشد.

    3- سيستم عامل شبکه NOS که مخفف Network Operating System ميباشد.

    انتخاب تكنولوژي براي شبكه :

    پيش از اينكه سخت افزار شبكه خود را خريداري كنيد درباره استانداردي كه ميخواهيد براي متصل كردن شبكه خود به كار بريد، تصميم گيري نماييد. كارتهاي رابط شبكه و كابلهايي كه انتخاب مي كنيد مي بايست از استاندارد انتخابي شما پشتيباني كند.عمدتاً از دو نوع استاندارد شبكه استفاده ميشود. Token Ring و اترنت.

    اتصال به اينترنت :

    تجهيزات سخت افزاري شبكه :

    1- كارت رابط شبكه يا (NIC) براي هر يك از كامپيوترهاي شخصي

    2- كابل كافي براي متصل كردن تمامي كامپيوترهاي شبكه مقدار و نوع كابل بستگي به توپولوژي شبكه دارد.

    3- يك هاب در صورت انتخاب توپولوژي ستاره اي

    نمايش كادر مكالمه :

    براي نمايش کادر مکالمه ابتدا مسير زير را با هم طي مي كنيم : Start/ Setting/ Control Panel/ Network ، بخش Configuration کادر مکالمه Network را براي نصب آدابتور سرويس گيرنده پروتکل و سرويس دهنده فعال کنيد. در بسياري از موارد Win 98 اين کار را برايتان انجام ميدهد.

    Client/Server :

    Client , Server دو جزء اصلي شبکه ميباشند که اينک به تعريف آنها ميپردازيم:

    Server : کامپيوترهايي که منابع مشترک را در اختيار کاربران قرار ميدهند.

    Client : کامپيوترهايي که به منابع مشترک ارائه شده از سوي Server دسترسي دارند.

    تجهيزات استاندارد براي اتصال به اينترنت :

    1- كامپيوتر

    2- Modem و بعضي انواع اتصال، که اينها همه تجهيزات پايه و استاندارد هستند ولي اين تجهيزات براي برقراري تماس كافي نيست و احتياج به تلفن داريم

    3-تلفن براي دستيابي به Internet ، كامپيوتر، مودم و ارائه كنندگان سرويس اينترنت و اتصال تلفني نيازهاي اوليه هستند و بطور كلي هر چه مقدار RAM سرعت پردازنده و سرعت Modem بيشتر باشد سرعت بيشتر خواهد بود.

    انجام كار :

    براي استفاده از سرويسهاي اينترنتي نظير FTP, Gopher, Web و غيره نيازمند بهره گيري از برخي نرم افزار ها هستيم.

    در آخرين مرحله که چگونگي نگهداري اطلاعات كامپيوترهاي سرويس گيرنده و سرويس دهنده اينترنت است، احتياج به شماره تلفن جايي كه ميخواهيم با آنجا ارتباط برقرار كنيم داريم پس در اينترنت نياز به آدرس داريم . چون براي ما امکان درک زبان اينترنت ( که همان زبان صفر و يک است ) وجود ندارد پس نياز به مترجم ( Browser) داريم. اين مترجم بصورت Packet ميباشد.

    آموزش اينترنت(قسمت اول )

    قسمت اول

    امروزه يكي از جدابترين قسمتهاي كاربري رايانه، استفاده از اينترنت مي باشد، كه علاوه برامكانات موجود در زمينه هاي علمي وتجاري آن، جلوه هاي ويژه ديگري مانند سرگرمي و ارتباطات، هرسليقه اي را به خود جلب مي نمايد.

    براي شروع بايستي كه به يکي از سرويس دهندگان اينترنت ISP، مـراجـعـه نـموده ويك سطح دسترسي از آنها خريداري كنيد و سپس از طريق برنامه Connect To the Internet به اينترنت متصل شويد.

    حال كافي است كه برنامه Internet Explorer كه به IE نيز مشهور است را درمحيط ويندوز خود يافته و آنرا اجرا نماييد. اجازه دهيد كه كمي درمورد اين برنامه توضيحاتي ذكر شود. اين برنامه و برنامه هاي مشابه به Browser يـا مـرورگـر وب، مـشـهـورنـد و يـكـي از ويـژگـي هـاي آنـهـا قـابلـيـت نـمـايـش دادن فايلهاي HTML ميباشد. از نمونه هاي ديگر اين گونه برنامه ها مي توان به برنامه Netscape,Opera,MSN Explorer ,Navigator و غيره اشاره كرد،ولي شايد يكي از پرطرفدارترين و راحت ترين آنها همان IE باشد. نكته ديگري كه لازم به ذكر است، آن است كه هريك از اين مرورگرها داراي نگارشهايي مي باشند كه به مرور وارد بازار نرم افزار ميشوند، البته هميشه بهتر است كه براي در اختيار گرفتن تمامي امكانات اينترنت ونمايش جلوه هاي ويژه آن از آخرين نسخه هاي آن استفاده نماييد. به عنوان مثال آخرين نسخه IE ، تحت ويندوز 98 و 2000 نسخه 5/5 همراه با (SIP) Service Pack آن بوده و آخرين نسخه آن تحت ويندوز XP نيز نگارش 6 آن ميباشد.بد نيست كه دراين قسمت درمورد SP نيز نكاتي را مطرح نماييم.

    به طور كلي با اضافه شدن امكانات و قابليتهاي برنامه ها، حجم اين برنامه به مرور، افزايش چشم گيري پيدا نموده اند و با توجه به اينكه بسياري از نسخه هاي جديد برنامه ها نيز ازطريق اينترنت قابل بارگذاري و دريافت مي باشند، پايين بودن سرعت ارتباطي به اينترنت دريافت نسخه هاي جديد و اصلاح شده را با مشكلات فراواني مواجه مي نمايد، لذا شركت هاي سازنده به جاي دراختيار قراردادن نسخه هاي جديد برنامه ها به طور كامل! برنامه هاي نسبتاً كوچكتري را كه اصطلاحا به SP يا Patch فايل معروف هستند را در اختيار كاربران قرار مي دهند تا كاربران با دريافت و اجرا نمودن آنها، به نسخه ها و يا اصلاحات جديد به راحتـي دسـت پـيدا نـماينـد و امـا IE ! پـس از اجـرا نـمـودن ايـن برنامه يك پنجره مشابه پنجرههاي My Document ظاهر شده و در نوار آدرس آن، شما قادر خواهيد بود تا آدرس سايت مورد نظر را نوشته و سپس كليد enter را فشار دهيد ، پس از مدتي، صفحه اوليه يا اصطلاحاً Home page آن سايت ظاهر شده و شما مي توانيد از اطلاعات وامكانات آن سايت استفاده نماييد . براي استفاده بهتر از آدرسهاي اينترنتي ، يادگيري مفاهيم زير بسيار حائز اهميت است.

    1.پروتكل

    2.سيستم نام دامنه Domain Name System(DNS)(URLs)3Uniform Resources Locator

    1.پروتكل: به طور كلي هر توافقي كه بين رايانه ها در سراسر جهان براي تبادل اطلاعات صورت ميگيرد. پروتكل مي نامند. تصور كنيد كه دو نفر كه به زبانهاي چيني و هندي تمايل به ارتباط برقراركردن دارند، بخواهند با هم حرف بزنند، دراين صورت به عنوان مثال با هم توافق مي كنند كه به زبان انگليسي صحبت كنند. در اينترنت هم اين چنين است به عنوان مثال براي ارسال فايلهاي HTML، پروتكلي وجود دارد به نام.HTTP اين پروتكل وظيفه ارسال ودريافت اينگونه فايلها را به عهده دارد . يك مفهوم اساسي كه درمورد اين پروتكل وجود دارد آن است كه فايلهاي HTML داراي مراجع و لينكهايي به ديگر فايلها مانند تصوير، صدا وغيره مي باشد .

    دقت كنيد كه در هنگام استفاده از اينترنت ، شما با پروتكل هاي ديگري مانند:ftp,telnet newsgrop, gopher نيز مواجه خواهيد شد، كه البته هريك از اين پروتكل ها را در شماره هاي بعد در جاي خود بحث خواهيم نمود.

    3.سيستم نام دامنه: در زمانهايي نه چندان دور، كاربران براي اتصال به سرويس دهنده هاي وب، از يك عدد چهار قسمتي به نام IP استفاده مي كردند، كه هر قسمت آن مي توانست اعدادي بين صفر تا 255 راشامل شود، ولي اين شماره ها براي كاربران مشكلات زيادي را چه از نظر به خاطر سپردن و چه از نظر دفت در ورود آنها به وجود مي آورد، به همين دليل كميته اي، پروتكلي را به نام سيستم نام دامنه معرفي نمود كه توسط آن آدرسهايIP به اسامي با معني و قابل تشخيصي تبديل مي شوند. به عنوان مثال آدرس IP فوق دقيقاً معادل آدرس اينترنتي www.ciwecrtified.com مي باشد دقت كنيد كه اين اسامي دامنه، كاملاًمنحصر به فرد مي باشند نكته ديگري كه لازم به ذكر است، آن است كه برخلاف طريقه خواندن اين آدرس ها، اين گونه آدرسها به صورت عكس عمل مي كنند! بدين معني كه كمه com كه نوع سايت را معرفي مي كند به عنوان بالاترين سطح (TLDs) معرفي شده وسپس نام ثبت شده مورد علاقه شركت يا فرد(ciwcertified) به عنوان سطح مياني مطرح شده و سپس نام رايانه سرويس دهنده وب (web) و يا نام سايت وب ميزبان(Host) به عنوان پايين ترين سطح عنوان مي شود. در بالاترين سطح اين دامنه، تا چندي پيش تنها تعداد محدودي نام وجود داشت كه مي توان به اسامي Com,Net,Org,Gov,Edu و غيره اشاره نمود، ولي به دليل ثبت شدن تقريبا تمامي اسامي با معني و حتي بي معني! در اين مجموعه، متوليان اينترنت دست به ايجاد اسامي ديگري مانند، Web,TV Wap, Tel,Shop و غيره زده اند.

  • فهرست و منابع دانلود گزارش کارآموزی بررسی کاربرد های کامپیوتر در هنرستان علامه طباطبایی شهرستان ایذه

    فهرست:

    فصل اول : آشنایی با محل کار آموزی   ................................................    6

    تاریخچه ...................................................................................   6

    موفقیتهای هنرستان  ........................................................................   6

    موفقیت در آزمون دانشگاه  .................................................................   7

    موفقیت در آزمون های علمی مهارتهای فنی کشور ...................................................    7

    نمودار سازمانی هنرستان ..............................................................................    8

    فصل دوم موارد کاربرد کامپیوتر .......................................................    9

    ÷بررسی موارد استفاده کامپیوتر در جامعه اداری .....................................................   9

    جایگاه گامپیوتر در  کارهای ارتباطی هنرستان .......................................................   10

    آموزش نرم افزار.......................................................................................  11

    آموزش پاسکال .........................................................................................  12

    اینترنت .................................................................................................. 27

    آموزش مرورگرIE .....................................................................................  48

    فصل سوم نتایج بررسی های دوره کار آموزی در هنرستان علامه طباطبایی ......... 67

    پیشنهادات ...............................................................................................  67

    برنامه های آینده........................................................................................  68

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی کاربرد های کامپیوتر در هنرستان علامه طباطبایی شهرستان ایذه, گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی کاربرد های کامپیوتر در هنرستان علامه طباطبایی شهرستان ایذه, پروژه کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی کاربرد های کامپیوتر در هنرستان علامه طباطبایی شهرستان ایذه, دانلود کارورزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی کاربرد های کامپیوتر در هنرستان علامه طباطبایی شهرستان ایذه, گزارش کارورزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی کاربرد های کامپیوتر در هنرستان علامه طباطبایی شهرستان ایذه, پروژه کارورزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی کاربرد های کامپیوتر در هنرستان علامه طباطبایی شهرستان ایذه, کارآموزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی بررسی کاربرد های کامپیوتر در هنرستان علامه طباطبایی شهرستان ایذه, کارورزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی بررسی کاربرد های کامپیوتر در هنرستان علامه طباطبایی شهرستان ایذه, نمونه گزارش کارآموزی درباره دانلود گزارش کارآموزی بررسی کاربرد های کامپیوتر در هنرستان علامه طباطبایی شهرستان ایذه, گزارش کار در مورد دانلود گزارش کارآموزی بررسی کاربرد های کامپیوتر در هنرستان علامه طباطبایی شهرستان ایذه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت