دانلود گزارش کارآموزی کارشناسی پرونده شماره 833-22ح دادگاه حقوقی بندر عباس

تعداد صفحات: 150 فرمت فایل: word کد فایل: 4039
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حقوق و فقه
قیمت: ۱۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود گزارش کارآموزی کارشناسی پرونده شماره 833-22ح دادگاه حقوقی بندر عباس

    بسمه تعالی

    موضوع : کارشناسی پرونده شماره 83/3-22/ح دادگاه حقوقی بندر عباس

    الف – خلاصه پرونده :

    شرکت سهامی بیمه ایران در تاریخ 3/11/80 یک فقره بیمه نامه باربری به شماره 1380/16115/9999/19953/284/4 تحت شرایط A انستیتو بیمه گران لندن جهت حمل 3500 ست انجین موتور سیکلت به مبلغ -/000/384/278/4 ریال متعلق به شرکت تعاونی تولیدی سارا موتور از مبدا چین به مقصد قزوین از طریق بندرعباس صادر می نماید .

    بر طبق مدارک موجود در پرونده امر مورد بیمه در تاریخ 23/12/80 به وسیله تریلرکش شماره 28147 از بندرعباس به مقصد قزوین حمل گردیده است . در تاریخ 26/12/80 به علت بی احتیاطی راننده و انحراف تریلرکش از جاده ، کانتینر حامل مورد بیمه از تریلر سقوط می نماید .

    متعاقب اعلام خسارت مورخ 18/1/81 بیمه گذار ( بیش از 20 روز از تاریخ حادثه ) کارشناس شرکت سهامی بیمه ایران در تاریخ های 19 و 22/1/81 از مورد بیمه در محل کارخانه بیمه گذار ( جاده قزوین به بوئین زهرا ) بازدید می نماید و طبق توافق کارشناس بیمه ایران با بیمه گذار خسارت وارد به 700 دستگاه انجین موتورسیکلت به میزان 15 % تعیین می شود .

    بر اساس گزارش کارشناسی اخیر الذکر ، شرکت سهامی بیمه ایران خسارت فوق را به مبلغ 520/351/128 ریال در وجه بیمه گذار پرداخت و سپس به موجب ماده (30) قانون بیمه ایران و اصل قائم مقامی مبلغ پرداختی فوق را از متصدی حمل ( شرکت تعاونی رانندگان ترابری تهران ) مطالبه می نماید .

    با توجه به اینکه شرکت تعاونی رانندگان ترابری تهران مسئولیت خود در قبال صاحبان کالا را نزد شرکت سهامی بیمه آسیا بیمه نموده بود، موضوع توسط متصدی حمل به بیمه آسیا منعکس می شود . متعاقبا مکاتباتی بین شرکت سهامی بیمه ایران و شرکت سهامی بیمه اسیا درباره خسارت انجام می شود و به دلیل عدم پذیرش کل مبلغ خسارت توسط بیمه اسیا موضوع توسط شرکت سهامی بیمه ایران جهت اخذ خسارت از متصدی حمل به آن دادگاه محترم ارجاع می شود .

    در نظریه مورخ 1/2/84 هیات سه نفره کارشناسان منتخب دادگاه ( آقایان شیرویی ، آتش برقی و غازیانی ) اعلام شده ، طبق استعلام از شرکت های تولید موتور سیکلت هزینه آزمایش و تعویض روغن هر دستگاه انجین موتور سیکلت معادل 000/35 ریال است . بنابراین با توجه به خسارت دیدن 700 دستگاه انجین موتور سیکلت ، خسارت وارده معادل 000/8500/24 ریال می گردد .

    به دنبال اعتراض خواهان ( شرکت سهامی بیمه ایران ) به نظر هیات سه نفره کارشناسان دادگاه محترم امضاء کنندگان زیر را به عنوان اعضای هیات پنج نفره کارشناسان جهت انجام کارشناسی تعیین می نماید .

     

    ب- نظر کارشناسی :

    با عنایت به اینکه بر طبق مدارک موجود محموله مورد بحث در مبدا حمل بطور صحیح و سالم به متصعدی حمل ( خوانده ) تحویل شده و به علت بی احتیاطی راننده در مسیر حمل کانتینر حامل محموله از تریلر سقوط کرده و به محموله خسارت وارد شده است ، لذا طبق مواد 386 و 388 قانون تجارت متصدی حمل ( خوانده ) مسئول جبران خسارت است .

    نظر به اینکه میزان خسارت انجین های مورد بیمه به تائید متصدی حمل نرسیده به هیچگونه تامین دلیل نیز انجام نشده است و شرکت سهامی بیمه ایران (خواهان ) فقط بر اساس گزارش کارشناس داخلی خود خسارت را به میزان 15 % براورد و تسویه نموده است ( مدارکی درباره چگونگی تعیین خسارت به میزان 15 % توسط خواهان ارایه نشده است ).

    در زمان بررسی خسارت توسط هیات سه نفره کارشناسان دادگاه محموله خسارت دیده موجود نبوده لذا هیات سه نفره کارشناسان دادگاه با توجه به مطالعه پرونده تجارت خود و استعلام از شرکت های تولید موتور سیکلت هزینه آزمایش و تعویض روغن هر دستگاه انجین موتور سیکلت را معادل 000/35 ریال ( سی و پنج هزار ریال ) تعیین نموده اند که به نظر اینجانبان مقرون به صحت است .

    با عنایت به مراتب فوق الذکر محاسبه خسارت 700 دستگاه انجین موتور سیکلت به شرح زیر می باشد ( تعداد انجین های خسارت دیده بر اساس محاسبه بیمه ایران نیز 700 دستگاه می باشد ):

    ریال 000/500/24 = 000/35 * 700

     

    بنابراین به نظر کارشناسی خوانده ( شرکت تعاونی رانندگان ترابری تهران ) می بایستی مبلغ بیست و چهار میلیون و پانصد هزار ریال در وجه خواهان ( شرکت سهامی بیمه ایران ) پرداخت نماید .

     

    بسمه تعالی

    موضوع پرونده : 745/312

     

    الف – چگونگی گردش پرونده :

    بر اساس اسناد و مدارک موجود بین طرفین دعوی شرکت حمل و نقل حسینی به آدرس تهران – سه راه امین عضو شرکت سهامی بیمه ایران : آدرس تهران اول جاده آبعلی به اطلاع می رساند که شرکت حمل و نقل حسینی طی قرار داد شماره 5/4207/312/16/77 محمولات خود را از قبیل کالاهای خرده بار و عمده بار نزد بیمه ایران . به مسئولیت متصدیان حمل و نقل تحت پوشش قرار داده است و به مسبب این قرار داد شرکت حمل و نقل حسینی متعهد بوده هر گاه کالایی را جهت حمل به هر نقطه از کشور تحویل می گیرد می بایست قیمت واقعی محموله را به اطلاع شرکت برساند تا حق بیمه متعلقه محاسبه ، که پس از پرداخت حق بیمه در صورت بروز حادثه شرکت بیمه خسارات را پرداخت نماید .

    در تاریخ 11/12/1380 شرکت حمل و نقل حسینی طی نامه شماره 833/80 بیمه ایران اطلاع داده محموله خرده بار که با شماره بار نامه 449652 مورخ 9/12/80 به رانندگی اقای محمد حسین فقیه در محدوده شهرستان کاشان مورد سرقت قرار گرفته است که سرقت محموله فوق خرده بار طی نامه شماره 1163/29/10/1/17/1460 مورخ 5/5/81 فرماندهی انتظامی شهرستان کاشان مدیریت آگاهی مورد تایید قرار گرفته و به اطلاع بیمه ایران رسانید که محموله تا کنون پیدا نشده و تحت اقدام قرار داد توضیح اینکه شرکت حمل و نقل حسینی ( خواهان ) با توجه به قرار داد بیمه مسئولیت حمل و نقل در بیمه ایران خواستار رسیدگی و پرداخت خسارت فوق به ارزش 000/000/200 ریال گردید . که با توجه به اسناد و مدارک موجود و شرکت حمل و نقل حق بیمه را که طبق قرار داد 2 % کرایه حمل می باشد به حساب شرکت بیمه ایران واریز کرده است .

    لذا از آنجائیکه محموله می بایست به مقصد یزد می رسید شرکت بیمه ایران اظهار نموده است که چون کرایه حمل از مقصد تهران به یزد توسط شرکت حمل و نقل به مبلغ پائین تر گرفته شده و چون این عمل را سوء استفاده و عمدی دانسته طبق نظر کارشناسان بیمه ایران قابل پرداخت می باشد .

     

    نظریه کارشناسی :

    با توجه به موارد ذکر شده به نظر کارشناسی از انجائیکه طبق استعلام از انجمن صنفی متصدیان حمل و نقل کرایه حمل به هر شهرستان توافقی می باشد و در هر شرایط و زمانی کرایه با توجه به نوع کالا تغییر می کند.

     لذا شرکت حمل و نقل هیچگونه قصوری در این امر انجام نداده است و طبق فاکتورهای موجود در پرونده که مورد تایید هر دو طرف می باشد به مبلغ 000/700/186 ریال است و با توجه به اینکه قرار داد بیمه مسئولیت حمل و نقل دارای 20 % فرانشیز خسارت سرقت می باشد پس از کسر راننده از مبلغ فوق شرکت بیمه ایران می بایست تماما خسارت فوق را پرداخت نماید .

    طبق نظر کارشناسی مبلغ پرداخت خسارت 360/149 ریال می باشد که باید توسط شرکت بیمه ایران پرداخت گردد.

     

    بسمه تعالی

    موضوع : کارشناسی پرونده 185/84/1611001

     

    الف – خلاصه پرونده :

    شرکت سهامی بیمه آسیا در تاریخ 30/6/84 یک فقره بیمه نامه باربری به شماره 1021/84/1121257 تحت شرایط A انستیو بیمه گران لندن جهت حمل 80 بشکه روغن موتور و مواد افزودنی به مبلغ 506/356/429 ریال متعلق به شرکت نشت بن از مبدا انگلستان به مقصد تهران از طریق بندر عباس صادر می نماید .

    بر طبق مدارک موجود در پرونده مورد بیمه در تاریخ 10/8/84 به وسیله تریلر کش شماره 24477 اهواز از بندر عباس به مقصد تهران حمل گردیده است

    در تاریخ 14/8/84 به علت بی احتیاطی راننده و انحراف تریلرکش از جاده – کانتینر حامل مورد بیمه از تریلر سقوط می نماید متعاقب اعلام خسارت مورخ 16/8/84 بیمه گذار کارشناس شرکت سهامی بیمه آسیا در تاریخ های 17/8/84 و 18/8/84 از مورد بیمه در محل کارخانه بیمه گذار بازدید می نماید و طبق توافق کارشناس بیمه آسیا با بیمه گذار خسارت وارده به میزان 40 % تعیین می شود .

    بر اساس گزارش کارشناس بیمه آسیا طبق بیمه نام شرایط باربری کلوز A خسارت فوق را به مبلغ 602/742/171 ریال در وجه بیمه گذار پرداخت و پس به موجب ماده (30) قانون بیمه در ایران و اصل قائم مقام مبلغ پرداختی فوق را از متصدی حمل مطالبه می نماید . با توجه به اینکه شرکت حمل و نقل مسئولیت خود را در قبال صاحبان کالا نزد بیمه ایران بیمه نموده است .

    موضوع توسط متصدی حمل به بیمه ایران منعکس می شود . متعاقبا مکاتباتی بین شرکت سهامی بیمه اسیا و شرکت بیمه ایران درباره خسارت انجام می شود و بدلیل عدم پذیرش کل مبلغ خسارت توسط بیمه ایران موضوع به نظریه کارشناسی ارجاع داده شده است .

     

    ب – نظر کارشناسی :

    با عنایت به اینکه بر طبق مدارک موجود محموله مورد بحث در مبدا حمل بطور صحیح و سالم به متصدی تحویل شده و به علت بی احتیاطی راننده در مسیر حمل سقوط کرده و به محموله خسارت وارد شده است لذا طبق مواد 386 و 388 قانون تجارت متصدی حمل مسئول جبران خسارت است .

    نظر به اینکه شرکت حمل و نقل می بایست طبق قرار داد بیمه مسئولیت حمل و نقل اطلاعات حمل را به شرکت حمل و نقل اعلام نماید و طبق اعلامیه فوق محموله تا سقف مبلغ 000/000/200 ریال تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و شرکت بیمه ایران خسارت فوق را پس از اعمال ماده 10 قانون بیمه به مبلغ 102/172/86 ریال اعلام کرده است .

    بنابراین طبق اسناد و مدارک موجود و پس از بررسی های مدارک مبلغ پرداختی توسط شرکت های بیمه ایران صحیح می باشد و شرکت بیمه آسیا الباقی مبلغ خسارت 500/570/85 ریال را می بایست از شرکت حمل و نقل سعادت ترابر دریافت نماید .

     

    بسمه تعالی

    ریاست محترم شعبه 222 دادگاه عمومی تهران

    پرونده 1 – 78/22/1234

    پرونده 2 – 78/222/706

     

    موضوع : کارشناسی پرونده شماره 78/706-78/1234

     

    الف – خلاصه پرونده :

    شرکت سهامی بیمه ایران طی بیمه نامه اتش سوزی شماره 101747/4029/3284/76 موجودی تایر و تیوپ ( ساخت کشور چین ) ، انبار اختصاصی فرهاد متعلق به خواهان را به مبلغ 000/000/200/5 ریال از تاریخ 1/6/76 به مدت یکسال بصورت شناور اظهار نامه ای بیمه می نماید .

    پس از صدور بیمه نامه در تاریخ 10/6/76 بیمه گذار در خواست می نماید مبلغ بیمه از 000/000/200/5 ریال به 000/000/760/4 ریال کاهش یابد که این کاهش مبلغ بیمه طی الحاقیه شماره یک توسط بیمه گر ( شرکت سهامی بیمه ایران انجام گردیده است .

    سپس بر اساس درخواست بیمه گذار طبق الحاقیه شماره دو موجودی انبار مذکور به انواع و اقسام تایر و تیوپ سواری ، وانتی ، باری ، کشاورزی و راهسازی خارجی تغییر می یابد .

    متعاقبا به موجب الحاقیه شماره سه ( حسب درخواست بیمه گذار که در تاریخ 7/7/76 در دفتر شرکت بیمه ایران به ثبت رسیده است ) مبلغ بیمه از 000/000/760/4 ریال به 000/000/099/6 ریال افزایش یافته است .

     در ضمن برای موجودی انبار مذکور بیمه نامه اتش سوزی دیگری تحت شماره 600060/4029/3284/75 به نام شرکت فرهاد مهر به مبلغ 000/000/150 ریال از تاریخ 15/11/75 به مدت یکسال توسط شرکت سهامی بیمه ایران صادر گردیده است که بعدا طی الحاقیه نام بیمه گذار به آقای قاسم فرهاد و مبلغ بیمه به 000/000/77 ریال تغییر یافته است .

    در تاریخ 21/7/76 حریقی در محل مورد بیمه رخ میدهد . بر طبق گزارش سازمان آتش نشانی علت آتش سوزی عمدی و ناشی از ریختن مایعات قابل اشتعال بر روی لاستیک ها بوده است . بررسیهای بعدی کارشناسان شرکت سهامی بیمه ایران مبین این موضوع است که عمد از طرف خواهان نبوده و خسارت وارده قابل پرداخت میباشد .

    شرکت سهامی بیمه ایران پس از اعزام کارشناسان به محل حادثه و بررسی پرونده کل موجودی لاستیکهای مورد بیمه در لحظه قبل از حریق را به تعداد 116934 حلقه و به ارزش 009/400/336/13 ریال براورد نموده است .

     در ضمن طبق محاسبات خوانده کل خسارت وارده در اثر حریف عبارت از 553/99 حلقه لاستیک به ارزش – 778/235/475/10 ریال میباشد که مبلغ خسارت اخیر الذکر مورد موافقت خواهان نیز میباشد . شرکت سهامی بیمه ایران با استناد به اینکه جمع مبلغ دو بیمه نامه مذکور ( 000/000/176/6 ریال ) کمتر از ارزش موجودی کالا قبل از حریق (009/400/336/13 ریال ) می باشد

    در محاسبه خسارت نسبت به اعمال قاعده نسبی سرمایه ( ماده 10 قانون بیمه مصوب سال 1316) اقدام نموده است و در نتیجه مبلغ خسارت قابل پرداخت از 778/235/475/10 ریال به 475/013/851/4 ریال کاهش یافته است .

    در ضمن شرکت سهامی بیمه ایران با عمومی قلمداد نمودن انبار محل مورد بیمه پس از اعمال قاعده نسبی حق بیمه ( ماده 13 قانون بیمه ) و احتساب مبلغ 090/785/10 ریال بابت هزینه کارگری برای جداسازی کالای سالم از سوخته مبلغ خسارت قابل پرداخت به بیمه گذار ( خواهان ) را 116/532/466/2 ریال تعیین نموده است ( توضیه اینکه نرخ حق بیمه انبار عمومی 4 در هزار و نرخ حق بیمه انبار اختصاصی 2 در هزار در نظر گرفته شده است .

    با توجه به اینکه شرکت سهامی بیمه ایران قبلا مبلغ 000/000/500/2 ریال بطور علی الحساب به خواهان پرداخت نموده است ، به خواهان اعلام می نماید نسبت به استرداد مبلغ 884/467/33 ریال ( ما به التفاوت ) اقدام نماید

    با توجه به اينكه شركت سهامي بيمه ايران قبلا مبلغ 000/000/500/2 ريال بطور علي الحساب به خواهان پرداخت نموده است ، به خواهان اعلام مي نمايد نسبت به استرداد مبلغ 884/467/33 ريال ( ما به التفاوت ) اقدام نمايد.

    نظر به اينكه بيمه گذار ( خواهان ) نسبت به اعمال قاعده نسبي سرمايه و قاعده نسبي حق بيمه در محاسبه خسارت به شرح مرقوم معترض بوده است پس از عدم حصول نتيجه از مذاكرات و مكاتبات انجام شده با خوانده نسبت به طرح دعوي در دادگاه اقدام نموده است .

    دادگاه در ابتدا رسيدگي به موضوع را به كارشناس منتخب ارجاع نموده و پس از اعتراض خوانده به گزارش كارشناس منتخب ، دادگاه با تعيين هيئت سه نفره كارشناسان از انان درخواست اظهار نظر در خصوص موارد مورد اختلاف را نموده است . در هر دو گزارش كارشناسي فوق الذكر ادعاي خواهان مبني بر مطالبه خسارت از شركت سهامي بيمه ايران به مبلغ 778/235/475/10 ريال تائيد شده است.

    با توجه به اعتراض خوانده به نظر هيئت سه نفره كارشناسان ، دادگاه موضوع را به اينجانبان ( هيئت 5 نفره كارشناسان رسمي دادگستري ) جهت اظهار نظر ارجاع نموده است .

    ب – نظريه كارشناسي

    با عنايت به اينكه طرفين دعوي در خصوص مبلغ خسارت وارده به مورد بيمه (778/235/475/10 ريال ) اختلافي ندارند و موضوع مورد اختلاف آنان درباره اعمال قاعده نسبي سرمايه و قاعده نسبي حق بيمه مي باشد . نظر اينجانبان در خصوص موضوع متنازع فيه بشرح زير اعلام ميگردد:

    1- اعمال قاعده نسبي سرمايه :

    بر طبق بند (1) شرايط مخصوص بيمه موجودي كالا بصورت شناور منضم به بيمه نامه شماره 101747/4029/3284/76 مبلغي كه به عنوان ارزش اموال مشمول اين شرايط از طرف بيمه گذار تعيين ميشود مبلغ بيمه اموال مذكور محسوب و معرف حداكثر تعهد بيمه گر و ماخذ محاسبه حق بيمه موقت مربوط ميباشد . ضمنا بند 1-1 از شرايط فوق الذكر حاكيست :

    بيمه گذار موظف است سقف پوشش بيمه اي مورد نياز خود در طول مدت اعتبار بيمه نامه را در ابتدا معين نمايد ، معهذا هر گاه ارزش موجودي از مبلغ بيمه مربوطه تجاوز كند اعم از اينكه در اثر تغيير مقدار باشد يا تغيير ارزش ، بيمه گذار جهت برخورداري از پوشش كافي مي بايستي درخواست كتبي افزايش مبلغ بيمه را به بيمه گر تسليم نمايد افزايش مذكور موكول به پذيرش درخواست بيمه گذار از جانب بيمه گر و صدور الحاقيه مربوط خواهد بود .

    تبصره : بيمه گر در صورت عدم پذيرش مراتب را ظرف مدت دو روز اداري به بيمه گذار اعلام خواهد نمود .

    همانطور كه ملاحظه مي شود بر طبق مفاد بند 1-1 بيمه گذار موظف بوده است در صورت افزايش مبلغ موجودي كالا مراتب را به بيمه گر اعلام نمايد و مبلغي كه به عنوان ارزش اموال از طرف بيمه گذار اعلام ميشود مبلغ بيمه اموال مذكور محسوب ميگردد .

    نظر به اينكه اخرين بار بيمه گذار ارزش موجودي كالا را در خصوص بيمه نامه شماره 101747/4029/3284/076 مبلغ 00/000/099/6 ريال اعلام نمده و مبلغ بيمه نامه شماره 600060/4029/3284/75 نيز 000/000/77 ريال مي باشد لذا جمع مبلغ دو بيمه نامه فوق الذكر بالغ بر 000/000/176/6 ريال مي گردد .

    با توجه به اينكه مبلغ بيمه تائيد شده مذكور كمتر از ارزش موجودي كالا در لحظه حريق يعني 009/400/336/13 ريال است بنابراين با توجه به مفاد ماده (10) قانون بيمه جهت محاسبه خسارت مي بايستي قاعده نسبي سرمايه اعمال گردد يعني تعهد بيمه گر به تناسب مبلغ بيمه و ارزش موجودي كالا در هنگام وقوع خسارت خواهد بود .

    مضافا اينكه مفاد بند (3) شرايط مخصوص بيمه موجودي كالا بصورت شناور منضم به بيمه نامه نيز تاكيد مينمايد در صورتي كه ارزش موجودي كالا بيشتر از مبلغ بيمه باشد بيمه گر فقط فقط به تناسب مبلغ بيمه و ارزش موجودي متعهد خواهد بود .

    شايان ذكر است مفاد بند (2) شرايط مخصوص بيمه موجودي كالا به صورت شناور ( اظهار نامه اي ) مبني بر اينكه بيمه گذار موظف است ميانگين موجودي واقعي هر ماه را حداكثر تا دهم ماه بعد به بيمه گر اعلام دارد مربوط به محاسبه حق بيمه قطعي ميباشد و اين موضوع در قسمت اول بند (2) بصورت عنوان ماده اخير الذكر با ذكر عبارت « حق بيمه قطعي» درج شده است .

    بنابراين در صورت افزايش موجودي كالا ظرف هر ماه مبلغ بيمه و حداكثر تعهد بيمه گر بطور اتوماتيك افزايش نخواهد يافت و افزايش مذكور كه در بند 1-1 قيد گرديده موكول به پذيرش درخواست بيمه گذار از جانب بيمه گر و صدور الحاقيه مربوط خواهد بود .

    با توجه به مطالب مطروحه همانطور كه قبلا نيز ذكر شده جهت محاسبه خسارت ميبايستي حسب مفاد ماده (10) قانون بيمه مصوب سال 1316 كه عينا در شرايط مخصوص بيمه موجودي كالا بصورت شناور منضم به بيمه نامه نيز ذكر گرديده قاعده نسبي سرمايه اعمال گردد.

    2- اعمال قاعده نسبي حق بيمه :

    شركت سهامي بيمه ايران با اظهار اينكه انبار محل مورد بيمه انبار عمومي بوده و نرخ حق بيمه ان برابر 4 در هزار ميباشد در حاليكه در بيمه نامه محل به عنوان انبار خصوصي بيمه شده و حق بيمه مربوط بر اساس نرخ 2 در هزار به بيمه گر پرداخت گرديده است حسب مفاد ماده (13) قانون بيمه با اعمال قاعده نسبي حق بيمه مبلغ خسارت وارده را پس از اعمال قاعده نسبي سرمايه با اعمال قاعده نسبي حق بيمه به نسبت 4/2 محاسبه نموده است .

    به نظر اينجانبان با توجه به اينكه انبار محل نگهداري مورد بيمه يك انبار خصوصي فعاليت مي نمايد و بيمه گر نيز در زمان صدور بيمه نامه پس از بازديد از محل مورد بيمه ان را انبار خصوصي تلقي و بيمه نموده است ، لذا صرف اينكه مدير عامل شركت فرهاد مهر ( آقاي قاسم فرهاد ) و چند نفر از مشتريان وي كالا در انبار مذكور داشته باشند

    انبار محل نگهداري مورد بيمه را از انبار خصوصي به انبار عمومي تبديل نمي نمايد . مضافا اينكه كالاهاي متعلق به چند نفر مذكور نيز از نوع لاستيك خودرو بوده و از نظر شدت خطر نسبت به كالاهاي بيمه شده تشديد خطر محسوب نمي گردد ، لذا در محاسبه خسارت اعمال قاعده نسبي حق بيمه صحيح نميباشد .

    با عنايت به مراتب فوق الذكر به نظر اينجانبان خسارت قابل پرداخت به شرح زير مي باشد :

    ارزش موجودي مورد بيمه در لحظه قبل از حادثه 009/400/336/13 ريال

    جمع مبلغ بيمه دو بيمه نامه اتش سوزي صادره 000/000/176/6 ريال

    مبلغ خسارت لاستيكهاي مورد بيمه 778/235/475/10 ريال

    هزينه كارگري براي جداسازي اجناس سوخته و سالم 090/785/10 ريال

    جمع مبلغ خسارت مورد بيمه و هزينه كارگري 868/020/486/10 ريال

    مبلغ خسارت پس از اعمال قاعده نسبي سرمايه به دليل كمتر بودن مبلغ بيمه از ارزش موجودي مورد بيمه در لحظه قبل از حادثه

    ريال 980/007/856/4 = (009/400/336/13 : 000/000/176/6) * 868/020/486/10

    خسارت قابل پرداخت در وجه بيمه گذار ( شركت فرهاد مهر ) پس از كسر مبلغ علي الحساب پرداختي قبلي :

    ريال 980/007/356/2 = 000/000/500/2 – 980/007/856/4

    با عنايت به مراتب فوق الذكر به نظر اينجانبان شركت سهامي بيمه ايران مي بايستي علاوه بر مبلغ علي الحساب پرداختي قبلي ، مبلغ 980/007/356/2 ريال دو ميليارد و سيصد و پنجاه و شش ميليون و هفت هزار و نهصد و هشتاد ريال ديگر نيز در وجه خواهان شركت فرهاد مهر پرداخت نمايد .

    بسمه تعالي

    موضوع كارشناسي پرونده شماره 82/1026/278

    با احترام

    در خصوص دعواي مطروحه از سوي شركت بيمه ايران عليه شركت حمل و نقل بين المللي تين بدينوسيله با بررسي اسناد و مدارك پرونده مراتب زير را باستحضار مي رساند :

    1- خلاصه پرونده :

    محموله اي به ميزان 5750 كيلوگرم شامل الوفويل پلي استر متعلق به شركت داروسازي سبحان در تاريخ 12/7/1374 طي بيمه نامه باربري وارداتي شماره 17654/1038/4/74 از طريق شركت بيمه ايران تحت پوشش كلوز W.A. قرار مي گيرد.

    محموله مذكور در تاريخ 2/1/75 وارد مرز بازرگان و در 5/1/75 به انبار گمرك غرب تهران تحويل مي شود و متعاقبا در تاريخ 30/4/75 در محل انبار بيمه گذار واقع در رشت ، وجود خسارت ابديدگي محموله به بيمه ايران اعلام مي شود.

    شركت بيمه ايران عليرغم شرايط بيمه نامه مبلغ 000/000/5 ريال بعنوان خسارت ارفاقي به شركت داروسازي سبحان پرداخت و متقابلا با ذكر فرضيه اي كه خسارت پرداختي در تعهد متصدي حمل مي باشد عليه متصدي حمل اقدام مي نمايد .

    2- نظريه كارشناسي

    با بررسي مفايد و مدارك موجود در پرونده باستحضار مي رساند عليرغم اينكه در زمان تحويل كالا از سوي متصدي حمل خوانده به بيمه گذار صاحب كالا و در متن راه نامه C.M.R. وجود خسارت براي يكي از اقلام ثبت شده است ولي نظر به اينكه خسارت مذكور مربوط به محموله مورد نظر اين پرونده نبوده و سند ديگري نيز دال بر اينكه محموله مورد بحث در حين حمل آسيب ديده ارائه نگرديده است لذا متصدي حمل ( خوانده ) تعهدي در خصوص جبران اين خسارت نخواهد داشت .

    نظريه مذكور باتفاق و اجماع كارشناسان مشروحه زير ارائه گرديده است .

    بسمه تعالي

    رياست محترم شعبه 218 دادگاه عمومي تهران

    موضوع : كارشناسي پرونده شماره 76/218/305

    با احترام

    عطف به اخطاريه صادره در مورد كارشناسي پرونده فوق و در اجراي قرار مذكور در صورت جلسه موجود در پرونده محاكماتي بدين مضمون كه كارشناس منتخب ضمن ملاحظه اوراق پرونده و نيز ملاحظه مدارك ابرازي طرفين و در نظر گرفتن كليه جهات و عوامل موثر در قضيه نظر خود را در مورد خسارت ادعائي خواهان و در صورتي كه چنين خسارتي وارد گرديده منشاء و زمان و ميزان خسارت مزبور به دادگاه اعلام نمايد .

    به استحضار مي رساند كه اين جانب پس از مطالعه پرونده متشكله در ان دادگاه محترم با مسئولان امر در هر دو شركت سهامي بيمه ايران ( خواهان ) و شركت حمل و نقل بين المللي تين ( خوانده ) مذاكرات لازم به عمل اوردم و پرونده هاي انها را مطالعه و بررسي كرده و اينك نظر خود را به شرح زير به استحضار مي رسانم :

    1- گردش كار

    طبق اسناد و مدارك موجود در پرونده شركت سهامي بيمه ايران شركت مذكور بموجب بيمه نامه باربري شماره 917654/1038/4/74 حمل 5750 كيلوگرم آلوفويل پليستر ( فويل الومينيوم) خريداري شركت داروسازي سبحان را از مبدا هلند تا مقصد رشت از طريق زميني با كاميون با شرايط W.A به انضمام خطرهاي آبديدگي و چنگگ و روغن و كالاي مجاور و دزدي و دله دزدي بيمه كرده است . مبلغ بيمه شده اين كالا بصورت C&F ( قيمت + كرايه حمل ) 63250 مارك به اضافه ده درصد و با احتساب هر مارك 2025 ريال معادل 140889375 ريال در بيمه نامه قيد گرديده است .

    كالاي مورد بيمه فوق شامل 43 رول بوزن 1100 كيلوگرم و 305 رول بوزن 4650 كيلوگرم جمعا 5750 كيلوگرم در 14 صندوق بسته بندي شده و بوسيله كاميون شماره 80/98179 متعلق به شركت حمل و نقل بين المللي تين به مقصد حمل شده و اين كاميون در تاريخ 2/1/75 وارد مرز شده و پس از رسيدن به تهران كالاي مذكور در گمرك غرب تخليه شده است .

    جريان حمل از مبداء تا مقصد قرار داشته و از ان تاريخ به بعد تا زمان بازديد اوليه كارشناس بيمه در انبار صاحب كالا در رشت كه در تاريخ 10/5/75 صورت گرفته حدود 4 ماه فاصله بوده كه در واقع احتمال اين كه ظرف اين چهار ماه بعضي از رول ها به علت رطوبت هوا و احيانا آب باران كه طبق نظر كارشناسان آي جي اس و بيمه ايران اين دو عامل علت آسيب ديدگي عنوان گرديده دچار صدمه شده باشد به مراتب بيشتر از بيست روزي است كه كالا از هلند به تهران حمل شده است .

    2- براي كالاي موضوع اين پروند و 3 قلم ديگر يك راهنامه CMR صادر شده كه پس از رسيدن كالا به مقصد تهران در مورد رديف يك ان كه كالاي مورد بحث مي باشد قيد شده كه ( يك صندوق در باز شامل 6 رول مي باشد ) در حاليكه در مورد رديف 4 قيد گرديده كه 3 نگاه صدمه ديده است . نتيجه اين كه اگر صندوقهاي رديف 1 نيز صدمه ديده بود مي بايست قيد شود .

    3- در قبض تحويل كالا به گمرك غرب نيز در قسمت ملاحظات قيد گرديده كه يك صندوق در باز و شامل 6 رول بوده است مطلب ديگري كه بيانگر ضايعات و آبديدگي و غيره باشد قيد نشده است .

    4- معمولا وقتي كالائي وارد گمرك مي شود چنانچه حسارت مشهودي وجود داشته باشد موارد صورت مجلس مي شود و نماينده ي متصدي حمل نيز آن را امضاء مي كند و در نتيجه صاحب كالا مي تواند به استناد صورت مجلس تنظيمي از متصدي حمل و نقل مطالبه خسارت كند در مورد كالاي موضوع اين پرونده صورت مجلسي تنظيم نشده و يكي از ايراداتي هم كه مسئولان شركت بيمه به پرونده خسارت گرفته اند كه منجر به پرداخت خسارت بصورت ارفاقي شده عدم وجود مجلس گمركي بوده است .

    علي ايحال با توجه به آنچه به استحضار رسيد به نظر اين جانب خوانده دعوي مسئول جبران خسارت پرداختي بيمه ايران به بيمه گذارخود نمي باشد .

    بسمه تعالي

    موضوع كارشناسي پرونده 894/83/1611001

    الف – چگونگي گردش پرونده

    بر اساس اسناد و مدارك موجود بين طرفين دعوي ، شركت آرسنكو ( خواهان) واگذاري حمل يك دستگاه ديگ بخار از مبداء تهران به مقصد اهواز به عهده شركت حمل و نقل اسكان راه محمول نموده است و كالاي مورد اشاره در تاريخ 20/4/83 و بموجب بارنامه 755789 مورخ 20/4/83 تحويل حامل گرديده كه بوسيله كاميون 12175 ساري 92 كه راننده كاميون برگ تحويل را امضاء نموده بعهده داشته و بسوي مقصد حمل شده كه بموجب صورتمجلس تنظيمي توسط نيروي انتظامي در تاريخ 22/4/83 در ميدان كمربندي اهواز كاميون واژگون و در نتيجه خساراتي به دستگاه ديگ بخار وارد گرديده است .

    با عنايت به موارد اعلام شده شركت آرمنكو مبلغ 000/105 ريال بابت خسارت وارده كه بر اساس صورتحساب فروش شركت آرمنكو صادر گرديده از خوانده مطالبه نموده و به دليل عدم توفيق در اخذ آن به نظر كارشناسي ارجاع شده است .

    توضيح اينكه شركت حمل و نقل اشگان راه ( خوانده ) طي قرار داد 3/79/1521257 مسئوليت خود را در قبال صاحبان كالا را نزد بيمه آسيا بيمه نموده و بموجب آن شركت اشكان راه متعهده بوده هر گاه كالائي را جهت حمل به هر نقطه از كشور تحويل مي گيرد قيمت واقعي محموله را به اطلاع بيمه گر ( بيمه آسيا ) برساند تا حق بيمه متعلقه محاسبه كه پس از پرداخت حق بيمه و در صورت وقوع حادثه شركت بيمه خسارات را تامين نمايد .

    بنابراين چون شركت حمل و نقل اطلاعات حمل را به بيمه آسيا اعلام نموده و حق بيمه را به حساب شركت بيمه آسيا واريز كرده است پس از اعلام خسارت كارشناس بيمه آسيا از محموله آسيب ديده بازديد بعمل آورده كه مبلغ خسارت 000/000/25 ريال اعلام كرده كه اين مبلغ مورد رضايت شركت آرمنكو به نمايندگي آقاي جعفري نبوده است .

    ب – اعلام نظريه كارشناسي

    با توجه به موارد فوق و بررسي اسناد و مدارك موجود مسئولتي شركت حمل و نقل اشكان راه در قبال صاحب كالا محرز و قطعي است و از آنجائيكه شركت حمل و نقل داراي بيمه مسئوليت متصديان حمل و نقل بوده است و اختلاف در مبلغ خسارت توسط كارشناس بيمه آسيا مي باشد

    لذا پرونده به دادگاه ارجاع و خواهان نظر كارشناس رسمي در امور فوق گرديده است كه در تاريخ 17/5/83 پس از بازديد از محموله آسيب ديده توس طكارشناس رسمي و اعلام مبلغ تعمير و بازسازي مجدد ديگ آسيب ديده ميزان خسارت 000/000/71 ريال اعلام گرديده است .

    لذا با توجه به اينكه مبلغ خسارت مورد تاييد شركت بيمه آسيا بوده و صاحب كالا شركت آرمنكو نظريه كارشناس رسمي را قبول كرده است ميزان خسارت وارده مبلغ000/000/71 ريال مي باشد .

    بسمه تعالي

    موضوع : كارشناسي پرونده شماره 76/218/503 دادگاه عمومي تهران

    كارشناسي پرونده شماره 82/1026/27 مجتمع شهيد قدوسي

    الف – خلاصه پرونده

    شركت سهامي بيمه ايران طي بيمه نامه باربري شماره 17654/1038/4/74 كه در تاريخ 12/7/74 صادر گرديده است حمل 750/5 كيلوگرم آلوفويل پليستر ( فويل آلمينيوم ) متعلق به شركت داروسازي سبحان را تحت شرايط W.A با خطرات اضافي از مبدا هلند تا مقصد رشت بيمه نموده است .

    مورد بيمه شامل 348 رول در 14 صندوق بوسيله كاميون به مقصد تهران حمل گرديده است . كاميون مذكور در تاريخ 2/1/75 وارد مرز بارگان گرديده و در تاريخ 5/1/75 در انبار گمرك غرب تهران تخليه شده است . طبق مندرجات قبض انبار گمرك و راهنامه CMR از 14 صندوق تحويلي به گمرك غرب تهران فقط 1 صندوق در باز محتوي 6 رول بوده است .

    و صورت مجلس گمركي ني زدر خصوص محموله تنظيم نگرديده است . پس از ترخيص محموله از گمرك و حمل ان به رشت ، بيمه گذار در تاريخ 30/4/75 به شركت سهامي بيمه ايران اعلام خسارت نموده است و طبق بازديد كارشناسان اعزامي شركت سهامي بيمه ايران از كل محموله مورد بيمه 4 رول به ميزان 35 % و 54 رول به ميزان 30 % خسارت ابديدگي داشته است كه شركت سهامي بيمه ايران مبلغ خسارت وارده را پس از كسر فرانشيز به مبلغ 352/951/6 ريال محاسبه نموده است .

    ليكن با توجه به اشكالات موجود در پرونده يعني تاريخ در اعلام خسارت و عدم تنظيم صورتمجلس گمركي خسارت را به صورت ارفاقي به مبلغ 000/000/5 ريال با بيمه گذار تسويه و حسب ماده 30 قانون بيمه خسارت پرداختي را از متصدي حمل مطالبه نموده است بدليل خود داري متصدي حمل از جبران خسارت بيمه گذار موضوع را به دادگاه محترم ارجاع نموده است .

  • فهرست و منابع دانلود گزارش کارآموزی کارشناسی پرونده شماره 833-22ح دادگاه حقوقی بندر عباس

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی کارشناسی پرونده شماره 833-22ح دادگاه حقوقی بندر عباس , گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی کارشناسی پرونده شماره 833-22ح دادگاه حقوقی بندر عباس , پروژه کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی کارشناسی پرونده شماره 833-22ح دادگاه حقوقی بندر عباس , دانلود کارورزی دانلود گزارش کارآموزی کارشناسی پرونده شماره 833-22ح دادگاه حقوقی بندر عباس , گزارش کارورزی دانلود گزارش کارآموزی کارشناسی پرونده شماره 833-22ح دادگاه حقوقی بندر عباس , پروژه کارورزی دانلود گزارش کارآموزی کارشناسی پرونده شماره 833-22ح دادگاه حقوقی بندر عباس , کارآموزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی کارشناسی پرونده شماره 833-22ح دادگاه حقوقی بندر عباس , کارورزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی کارشناسی پرونده شماره 833-22ح دادگاه حقوقی بندر عباس , نمونه گزارش کارآموزی درباره دانلود گزارش کارآموزی کارشناسی پرونده شماره 833-22ح دادگاه حقوقی بندر عباس , گزارش کار در مورد دانلود گزارش کارآموزی کارشناسی پرونده شماره 833-22ح دادگاه حقوقی بندر عباس
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت