دانلود گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو

تعداد صفحات: 43 فرمت فایل: word کد فایل: 3902
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی مکانیک
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو

    گیربکس :

    این تیپ اتومبیلها دارای گیربکس نوع JB می باشند :

    L42-B37-C37-S37-L48-B40-B40-C40-S40-F40

    تیپ و پسوند تیپ و شماره ساخت بروی پلاکی که روی پوسته کلاچ حک شده است .

    توجه: بعضی از پلاکها تیپ دوم رنگی هستند . این کد تیپ شافت گیربکس اتومبیل را مشخص می کند.

    راهنمای تعویض دنده

    سیستم همدور کننده از نوع بورگ وانر می باشد.

    گیربکس پنچ دنده

    تیپ چهارم: تغییر رزوهای پیچ و انتهای دمنده پنج

    در صورتیکه عمق رزوهای و پنج انتهای شافت دوم کاهش یافته باشد باید از یک پنج بطول 27mm استفاده شود.

     

     

    کنترل مقدار روغن

    درپوش فولادی A بدون میله اندازه گیری که روغن تا قسمت رزوه شده پر می شود.

    در پوش پلاستیکی B با میله اندازه را تمیز کنید .

    درپوش را مجددا جا بزنید ولی آنرا بپیچانید بطوریکه میله اندازه گیری آن بسمت پائین باشد.درپوش را خارج کنید سطح روغن باید در نقطه 2 باشد.

    خصوصیات مهم دیفرانسیل از نوع بلبرینگ

    از پایه های به شماره B.ri q50-01 یا Bri q50-02 می بایست جهت تعمیر گیربکس استفاده شود . بطوریکه بتوان در گیربکس های تیپ JB2,JB3 بلبرینگهای دبفرانسیل را براحتی خارج کرد.

    دو شاخه کلاچ هنگامی از داخل پوسته خارج می شود که از بستهای اتصال جدا شده باشد .

    قبل از اینکه گیربکس را بپایه اختصاصی به شماره Bri q50-01 یا Bri q50-02 متصل کنید پیچهای اتصال پوسته کلاچ را باز کنید .

    بعد از خارج کردن بوشهای راهنما از نقاط C,B گیربکس را روی پایه مخصوص قرار دهید .

    شافت اصلی :    

    1-اکر دنده پیچ در نقطه A فاصله ایی نداشته باشد . ابزار مخصوص B.ri 1003 را روی توپی دنده پاج قرار دهید و مجموعه را خارج کنید.

    قطعات زیر را بترتیب خارج کنید:

    -درب پشت گیربکس

    درب پشت گیربکس می بایست بطور افقی و در جهت فلش خارج شود . بطوریکه لوله روغن پوسته بتواند از داخل شافت خارج شود.

    گیربکس چهار دنده :

    دو خار فنری را از شافتهای اصلی ودوم همراه با واشرهای آنها خارج کنید .

    گیربکس پنج دنده :

    دنده یک را دسته دنده و دنده پنج را از گیربکس با حرکت دنده پنج روی میل ماهک انتخاب کنید .

    مهره شافت اصلی و پیچ شافت دوم را در آورید .

    شافت میل ماهک را بسمت بیرون نکشید زیرا پین قفل کننده آن داخل گیربکس می افتد.

    گیربکس را در حالت خلاص قرار دهید .

    یک قطعه چوب بین میل ماهک دنده پنچ و دنده قرار دهید و با استفاده از ابزار Bri 31-01  پین را خارج کنید.

    -شافت اصلی قابل تعمیر نبوده و احتیاج به تنظیم ندارد .

    در صورتیکه ژیگلور B از قبل داخل شافت نصب شده باشد قابل تعویض و پیاده کردن نمی باشد .

    کانال مربوط به دنده پنچ را روی شافت تمیز کنید .بلبرینگ . کاسه نمد لبه دار همیشه با شافت اصلی در تماس هستند .محل نشست بلبرینگ و کاسه نمد را روی شافت محل باز دید و در صورت خوردگی شافت اصلی را تعویض نمائید.

     

    شافت دنده عقب

    شافت مخصوص

    شافت دنده عقب قتابل تعمیر نمی باشد . شافت دنده عقب و دنده عقب یکپارچه بوده و کامل تعویض می شود . و احتیاج به تنظیم ندارد.

    کلیپسها می بایست در هر پیاده و سوار شدن تعویض شوند. هنگام سوار کردن کلیپس ها از دنباریک استفاده کنید مراقب باشید که به کلیپس ها صدمه نرسد.

    خارج کردن دنده ها

    شافت را به همراه مجموعه دنده ها یش از انتها به گیره ایی که دارای فکهای نرم باشد ببندید و دنده ها را بترتیب از راست به چپ از روی شافت خارج سازید.

    سوار کردن

    برای سوار کردن دنده ها پس از تعویض قطعات مورد لزوم و دوغنکاری بترتیب پیاده کردن آنها را سوار کنید .

    بطور صحیح قطعات زیر را سوار کنید :

    دنده 1و2و3و4و دنده 5 را همرا با کشویی و مغزی کشویی , با لغزانده روی شافت جا بزنید .

    فنرهای النگویی می بایست به انتهای کلیپس ها متصل بشوند.

    دیفرانسیل از نوع بلبرینگی

    عملیات فوق پس از جدا کردن پوسته ها انجام می شود.

    پیاده کردن

    مجموع دبفرانسیل را بچرخانید و از نحل 45 به یک گیره با فکهای نرم متصل کنید .

    کلیپس فنری حلقوی 46 را همراه با واشر خاردار 47 خارج کنید .

    دنده پولس 48 را خارج کنید تا بتوانید شافت هوزینگ 49 را خارج نمائید.

    در گیربکسهای JB5,JB4

    پین استوانه ایی 74 را خارج سازید.

    بوش 73 را خارج کنید .

    دنده هرز گرد 50 و واشر کردی 51/1 خارج سازید .

    مواظب باشید که واشر ها با هم قاطی نشوند.

    انتهای شافت را خارج کنید تا بتوانید دنده کیلومتر شماره 41 را خارج سازید.

    خارج کردن

    اورینگ 38 را خارج کنید.

    کاسه نمد دیفرانسیل 39 را توسط یک سنبه و چکش ابتدا یک پهلو کنید و توسط ضربه چکش و با کمک انبردست آنرا خارج سازید . مواظب باشید که به هزار خار دنده پلوس صدمه نرسد .

    برای خارج کردن کرانویل از پوسته و صدمه دیدن کرانویل با گذاشتن قطعه چوبی زیر دنده کرانویل و با فشار دادن توسط پرس خار قفلی 40 را خارج کنید.

    سپس با فشار پرس روی دنده پلوس 52 مجموعه دیفرانسیل را خارج کنید , و چنانچه واشر 43 که پشت واشر 44 قرار دارد در محل باشد آنرا خارج سازید.

    جازدن مجدد

    جا بزنید :

    تیپ اول : قطعه 44 همراه با 41و43

    تیپ دوم و سوم : قطعه 44و سپس 41

    تیپ چهارم و به ترتیب تعمیرات : قطعه 44 و سپس 43 و 41

    توضیح : در تمام تیپها واشر تنظیمی 44 مطابق شکل قرار می گیرد .

    دیفرانسیل را در داخل پوسته کلاچ و دیفرانسیل جا بزنید .

    توسط پرس :

    یک تکه چوب را زیر کرانویل قرار دهید .

    -اطمینان حاصل کنید که ضخامت کلیپس حلقوی برابر شکاف محل نشست أن است . خار فنری را بر روی ابزار B.ri q46 قرار داده و آنرا روی شافت دنده پلوس بگذارید .سپس ابزار مخصوص Bri q46 به شماره 2 را روی ابزار به شماره 1 قرار داده توسط پرس خار فنری را جا بزنید .ابزار مخصوص را خارج کنید و با چرخاندن دنده ها اطمینان حاصل کنید که دنده کیلومتر شماره براحتی می چرخد.

    سوار کردن مجدد

    نکات مهم

    تیپ اول JB

    هنگام سوار کردن می بایست پین 74 تعویض شود .توسط ابزار مخصوص به شماره Bri 31-01 دنده کیلومتر شماره 41 را در محل خود نصب کنید.

    توضیح : دقت کنید به هزار خار دنده پلوس صدمه ای نرسد .

    با استفاده از ابزار مخصوص به شماره  B.r q45  کاسه نمد دیفرانسیل را در محل خود قرار دهید .

    توجه : این کاسه نمد بدون اینکه گیربکس پیاده شود قابل تعویض می باشد.

    تنظیمها

    سفتی بلبرینگ دیفرانسیل

    سفتی بلبرینگ کهنه 0 تا1.6 dan

    سفتی بلبرینگ نو 1.6 تا 3.2 DAN

    این عملیات بعد از پیاده کردن و جدا کردن پوسته دیفرانسیل انجام می شود.

    دیفرانسیل از نوع بلبرینگ زاویه دار :

    با استفاده از ابزار مخصوص FACOM M50 و کاهش دهنده K232 و S232 مهره دیفرانسیل را خارج کنید .

    سپس واشر تنظیم به شماره 79 را خارج کنید . با استفاده از پرس مجموعه قطعات را از شافت دنده پلوس جدا سازید .

    پیاده کردن :

    مجموعه کرنویل را برگردانده و به یک گیره با فکهای نرم اتصال دهید . کلیپس فنری 46 و واشر خار دار 47 را خارج کنید .سپس دنده پلوس را بیرون بکشید .

    پین استوانه ای 74 را خارج کرده و شافت 49 را در آورید. سپس بوش 73 و دنده 51 و واشر 51 را خارج سازید و هر واشر را به دنده هرز گرد خودش متصل سازید.

    شافت دنده پلوس و در صورت لزوم دنده کیلومتر شمار را خارج سازید.

    ت.جه : چنانچه دنده کیلومتر شمار از محل خود خارج شود می بایست تعویض شود.           

     پیاده کردن

    اورینگ 38 را خارج کنید .

    کاسه نمد دیفرانسیل 39 را توسط یک سنبه و چکش ابتدا یک پهلو کرده و سپس به کمک انبر دست آنرا خارج کنید .

    مراقب باشید که به هزار خار دنده پلوس صدمه ای نرسد .

    برای قفل کردن کرانویل از ابزار مخصوص B.ri 1057 که به پوسته دیفرانسیل پیچ می شود استفاده کنید .

    دیفرانسیل و پوسته آنرا مجددا جا بزنید .

    بلبرینگ را در انتهای شافت دنده پلوس روی هوزینگ جا بزنید . مهره و واشر را جا بزنید و مطمئن شوید که در محل صحصح خود قرار گرفته اند(در شکاف انتهای بلبرینگ )به منظور قفل مردن کرانویل از ابزار مخصوص B.ri 1059 استفاده کنید.

    سوار کردن 

    با استفاده از ابزار مخصوص B. ri 31-10 پین استوانه ای جدید به شماره 74 را جا بزنید .

    دنده کیلومتر شمار به شماره 41 را در پوسته قرار دهید .

     

    انتخاب واشر خار دار:

    سه حالت ممکن است وجود داشته باشد:

    حالت اول : تمام قطعات کهنه هستند (بلبرینگ , دیفرانسیل و پوسته)در این حالت واشر 79 را مجددا جا بزنید و سفتی آنرا چک کنید .

    حالت دوم: بلبرینگ های کهنه هستند اما یکی از قطعات عوض شده است (دیفرانسیل یا پوسته):در این حالت از مهره با ضخامت 2.525mm استفاده کنید . سفتی را چک کنید و در صورت لزوم آنرا تنظیم نمائید .

    حالت سوم:بلبرینگها نو هستند (دیفرانسیل و پوسته ممکن است تعویض شده یا تعویض شده باشند) در این حالت نیز مانند حالت دوم عمل می کنیم.

    توجه : بلبرینگها را گریس کاری کنید.

    دیفرانسیل از نوع زاویه دار

    حالت اول و دوم : در صورتیکه بلبرینگ ها تعویض نشده باشند سفتی دیفرانسیل می بایست ما بین 0 الی 1.6dan باشد.

    حالت سوم: چنانچه بلبرینگها تعویض شده باشند سفتی دیفرانسیل          می بایست ما بین 1.6 تا3.2 باشد . که این تعداد نیرو جهت چرخانده دیفرانسیل لازم است .

    در صورت تنظیم نبودن سفتی دیفرانسیل :

    چنانچه از ضخامت واشر تنظیمی 0.05mm کم شود به مقدار 0.7 الی 0.8 دکا نیوتن به مقدار نیروی کشش اضافه می شود .

    توضیح : ضخامت واشر های تنظیمی ما بین 2.525 الی 2.225 می باشد که 0.05 کم و زیاد می شود . برای تنظیم جدید که در ادازه های مختلف      می بایست از واشر های تنظیمی جدید که در اندازه های مختلف می بایست اندازه شود . مجددا سفتی دیفرانسیل را کنترل کنید و پس از تنظیم مطمئن شوید که دنده کیلومتر شمار بخوبی می چرخد .

    توسط ترک متر مهره دنده پلوس را به اندازه 1 الی 2dan سفت کنید .سپس ابزار قفل کننده دیفرانسیل به شماره B.ri 1057 را باز کرده و کرانویل را بچرخانید تا از صحیح قرار گرفتن بلبرینگ ها مطمئین شوید . سپس مجددا ابزار قفل کننده دیفرانسیل به شماره B.ri 1057 را روی پوسته هوزینگ نصب کرده و توسط ترک متر مهره شافت دنده پلوس را به مقدار 13dan سفت کنید.

    ابزار مخصوص قفل کننده دیفرانسیل به شماره B.ri 1057 را باز کنید .

    کنترل سفتی :

    دیفرانسیل را چند بار بچرخانید .

    یک سر ریسمان را به دور کرانویل و سر دیگر را به کیلوکش متصل کرده و با کشیدن کیلو کش مقدار سفتی کرانویل را کنترل کنید.

    برای جلو گیری از خراب شدن کاسه نمد و تماس آن با هزار خار دنده پلوس از ابزار مخصوص به شماره B.ri q45 استفاده کنید .

    برای جا زدن کاسه نمد دیفرانسیل از ابزار اختصاصی به شماره B.ri 1058 استفاده نمائید .

    توضیح : کاسه نمد بدون پیاده بدون پیاده کردن گیربکس از اتومبیل قابل تعویض است.

    تعویض بلبرینگها

    سه نوع بلبرینگ برا سه تیپ گیربکس موجود می باشد:

    JB0,JB1.JB3 :

    نوع اول به ضخامت   17mm

    نوع اول به ضخامت   17/5mm

    نوع سوم به ضخامت   17/5mm با شیار

    هنگام تعویض بلبرینگ دقت کنید که از بلبرینگی استفاده شود که با بلبرینگ تعویض شده یا اولیه مطابقت داشته باشد.

         در گیربکسهای تیپ JB0,JB1,JB3 برای جا زدن بلبرینگها از ابزار مخصوص به شماره B.riq470 استفاده می شود.

     برای جا زدن بلبرینگ آنرا متصل به ابزار کرده و در محل خود روی پوسته قرار می دهیم . سپس توسط ضربات چکش و با پرس ابزار را به داخل فشار می دهیم . توسط ابزار مخروطی فنر را باز کرده و سپس در شیار بلبرینگ قرار می دهیم .

    توجه کنید که خار های فنری بطور صحیح داخل شیار بلبرینگ قرار گرفته و بلبرینگها روی پوسته ثابت شده باشند.

    خارج کردن :

    ابتدا توسط خار باز کن در انتهای خارهای فنری را باز کرده و آنها را خارج کنید .سپس توسط چکش با ضربه زدن به بلبرینگها آنها را داخل پوسته گیربکس بیاندازید.

    ابتدا توسط خار باز كن در انتهاي خارهاي فنري را باز كرده و آنها را خارج كنيد .سپس توسط چكش با ضربه زدن به بلبرينگها آنها را داخل پوسته گيربكس بياندازيد.

    جازدن مجدد:

    خارهاي فنري را بطور صحيح داخل پوسته قرار دهيد.

    انگشتي 56 را در محل خود سمت پوسته قرار داده, سپس شافت دسته دنده به شماره 57 را همراه با گرد گير 59 در محل خود روي پوسته جا بزنيد.

    دقت كنيد كه سوراخ انگشتي و سوراخ دسته دنده بر هم منطبق باشند.حال پين هاي استوانه اي را جا بزنيد.

    تعويض دسته دنده و بوشها:

    خارج كردن

    كليپس فنري 53 را از اتصال مغزي سيبكي 55 خارج كنيد. سپس قطعات 54و 55 را خارج نمائيد.

    توسط ابزار مخصوص به قطر 7mm پين هاي 6 را خارج كرده, سپس انگشتي تعويض دنده ها به شماره 56 را خارج كنيد.

    گردگير59/11 را از بوش 58 جدا سازيد و بعد شافت دسته دنده 57 را پياده كنيد .حال مي توانيد با خراب كردن بوش 58 آنرا خارج كنيد.

    بوشهاي شافت دسته دنده را با استفاده از يك لوله به قطر خارجي 16.5mm از پوسته خارج سازيد .

    جا زدن مجدد:

    بوشهاي B را در محل خود (با ضربه زدن به آن توسط چكش فيبري )قرار دهيد. بوش 58 را آغشته به گيربكس گرده و در محل خود قرار دهيد و مطمئن شويد كه در عمق مناسب خود داخل پوسته قرار گرفته است.

    تعويض كانال هدايت كننده روغن

    تيپ اول:

    تيپ دوم:

    خارج كردن:

    لبه قفل كننده كانال روغن را بطرف پائين كشيده و به داخل پوسته هدايت كنيد تا خارج شود. مطمئن شويد كه پين هاي استوانه اي بطور صحيح سوار شده اند وشيارهاي آنها مخالف يكديگر مي باشد.

    مغزي سينبكب 55 را در محل خود روي شافت دسته دنده قرار داده و سپس بوش سيبك گير 54 را در محل خود گذاشته و خار فنري 53 را جا بزنيم.

    تعويض لقمه هاي دو شاخه ماهك كشويي دنده پنج.اين لقمه ها از سايش سريع دو شاخه ماهك آلومينيمي كه در تماس با كشويي هاي فولادي هستند جلوگيري مي كند.

    تيپ اول

    اين لقمه ها به راحتي تعويض مي شوند.

    تيپ دوم در اين تيپ لقمه ها قابل تعويض نيستند زيرا لقمه ها با دو شاخه ماهك يكپارچه اند.

    جا زدن مجدد:

    كانال روغن را در داخل پوسته هدايت كنيد.كانال روغن را تا انتها فشار داده و لبه قفل كننده كانال قسمت A را بسمت بالا كشيده تا كانال روغن در محل خود قرار گرفته و قفل شود.

    توجه :تغييرات در كانال روغن درب پشت گيربكس براي دنده پنج.

    دو نوع درب پشت گيربكس موجود است يكي با كانال فلزي و ديگري با كانال پلاستيكي . چنانچه از درب پشت گيربكس با كانال پلاستيكي استفاده مي كنيد مي بايست به اندازه از كانال پلاستيكي كوتاه نمائيد. (در صورت جايگزيني به جاي كانال فلزي).

    پوسته راهنما مجهز به بلبرينگ كاسه نمد دار مي باشد كه در موقع جا زدن مي بايست دقت كرد كه به كاسه نمد آسيبي نرسد. اين كاسه نمد توسط كانالي كه در پوسته گيربكس قرار دارد روغنكاري مي شود. چنانچه پوسته راهنما تعويض شود شافت نيز مي بايست تعويض گردد چنانچه بلبرينگ (غلاف شافت) در جاي صحيح خود قرار نگيرد كاسه نمد پوسته با شافت اصلي تماس پيدا مي كند.

    خارج كردن :

    پوسته راهنما را به كمك پرس از پوسته گيربكس خارج كنيد . در صورت خارج شدن , اين قطعه ديگر قابل استفاده نبوده و مي بايست تعويض شود.

    جازدن مجدد:

    محل نشست پوسته راهنما را آغشته به گيربكس 20 نمائيد و دقت كنيد كه كانال پوسته راهنماي A بر كانال پوسته كلاچ B منطبق باشد.

    سپس به كمك پرس راهنما را به داخل فشار داده تا با سكوي متوقف كننده پوسته كلاچ تماس پيدا كند. قبل از جا زدن شافت اصلي روي هزار خار شافت نوار چسب بپيچيد تا به آن صدمه نرسد.

    ابزار اختصاصي

    بلبرينگ كش FACOM M41

    تميز كردن :

    محل نشست بلبرينگ شافت دوم را با كاغذ سنباده فيلي نرم تميز كنيد .سپس آن محل را با باد و يا با يك تكه پارچه از گردوغبار تميز نمائيد.

    جا زدن مجدد:

    در پوش انباره روغن را توسط پرس جا بزنيد تا جائيكه سطح پوسته گيربكس شود. بلبرينگ شافت دوم را در محل خود روي پوسته گيربكس قرار داده توسط يك سنبه آنرا در محل خود به عمق x=0.9 تا 1.3mm جا بزنيد.

    بلبرينگ داخل پوسته گيربكس فشرده شده .

    خارج كردن:

    لبه هاي درپوش انباره روغن به شماره 63 را توسط قلم نوك تيز خارج كنيد.كنس خارجي بلبرينگ روي پوسته را (توسط ابزار مخصوص به شماره FACOM 41) خارج نمائيد.

    بلبرينگ شافت پلوس

    خارج كردن

    كليپس 66/1 كه نگهدارنده بلبرينگ 65 مي باشد از محل خود خارج كرده و سپس يك قطعه فلزي به قطر 50mm را روي بلبرينگ گذاشته و بلبرينگ را بسمت داخل فشار دهيد و آنرا خارج كنيد.

    جا زدن مجدد

    حصيري بلبرينگ را بسمت كرانويل در محل خود روي پوسته قراردهيد. با قرار دادن يك قطعه فلز به قطر 65 بر روي كنس خارجي بلبرينگ و با استفاده از پرس بلبرينگ را در محل خود قرار دهيد.كليپس نگهدارنده بلبرينگ را در محل خود قرار دهيد.

    بلبرينگهاي كرانويل

    خارج كردن

    قطعه فلز دايره اي به قطر كنس داخلي بلبرينگ انتخاب كرده و از پوسته عبور دهيد و بر روي كنس داخلي بلبرينگ قرار دهيد .سپس توسط يك لوله و به كمك پرس بلبرينگ را از پوسته جدا سازيد.

    جا زدن نقطه c بلبرينگ را بسمت كرانويل در محل خود روي پوسته قرار دهيد وتوسط يك قطعه فلز لبه دار به قطر حداقل 125 و حداكثر 128mm روي كنس خارجي بلبرينگ با پرس آنرا در محل داخل پوسته گيربكس جا بزنيد.

    جا زدن مجدد

    قطعه چوبي را زير كرانويل قرار داده تا بتواند فشار را حمل كند. سپس با استفاده از ابزار اختصاصي به شماره B.ri 105q و به كمك پرس بلبرينگ را روي پوسته كرانويل جا بزنيد.

    بلبرينگ هاي انتهاي كرانويل

    خارج كردن

    با استفاده از ابزار اختصاصي به شماره FACOM 0536 بلبرينگ انتهاي كرانويل را از محل خود خارج كنيد.

    ديفرانسيل از نوع بلبرينگ زاويه دار

    كنس بلبرينگ اتهاي شافت دنده پلوس

    خارج كردن

    استفاده از يك قطعه لوله و به كمك پرس كنس نگهدارنده بلبرينگ شافت دنده پلوس را از پوسته جدا سازيد.

    جا زدن

    با استفاده از ابزار اختصاصي به شماره B.ri losq به كمك پرس كنس نگهدارنده بلبرينگ شافت دنده پلوس را در جاي خود هم سطح پوسته جا بزنيد.

    توجه ك اطمينان حاصل كنيد كه كنس در محل اصلي خود قرار گرفته است.

    كنس خارجي نگهدارنده بلبرينگ كرانديل

    خارج كردن

    با استفاده از يك قطعه لوله و به كمك پرس كنس نگهدارنده

    بلبرينگ را از پوسته جدا سازيد

    جا زدن

    با استفاده از ابزار اختصاصي به شماره B.vi 10s9

    و به كمك كنس نگهدارنده بلبرينگ انتهاي كرانويل

    را در جابي خود هم سطح پوسته جا بزنيد .

    دنده پلوس عنكبوتي را در محل خود قرار دهيد .

    حالت دوم:دنده پنيون و دنده كيلومتر شماره

    انژكتور

    وظيفه

    انژكتور دستگاهي است كه سوخت تحت فشار رادر دو مرحله انتهاي تراكم و شروع قدرت موتور در داخل هواي قشرده و داغ تطاق احترق وارد مي كند . فشار تزريق سوخت سوخت بداخل سيلندر بايد به اندازهاي باشد كه اطمينان پيدا كنيم.

    الف- سوخت بطور كامل اتميزه شده. ب- بتواند به خوبي در داخل هواي فشرده تحت شكل بخصوص و صحيح نفوذ كند و در ضمن بايد فرم اطاق احتراق و فرم و نوع پاشش با يكديگر منطبق باشد.

    انژكتور شامل : الف- سوخت پاش

    ب- و نگهداره سوخت پاش است

    سوخت پاش شامل سوپاپ سوزني و نشيمنگاه آن است. سوپاپ سورني توسط يك فنر فشرده كه در داخل نگهدارنده سوخت پاش تعبيه شده بر روي نشيمنگاه خود مي نشيند. فشار فنر روي سوپاپ سوزني را مي توان توسط يك عدد پيچ و مهره قفلي و يا با قرار دادن واشر در پشت فنر تنظيم كرد .

    انژكتور را معمولا با قرار دادن يك واشر مسي بين پايه انژكتور و سرسيلند به موتور وصل مي كنند و يا اينكه در بعضي از موتورها خود انژكتور در روي سرسيلندر پيچ مي شود در بيشتر موتور هاي تزريق مستقيم سوخت قبل از وارد شدن بداخل محفظه سوپاپ سوزني انژكتور و پاشيده شدن در داخل اطاق احتراق از داخل يك صافي كه درمجراي ورودي سوخت بانژاكتور واقع شده عبور مي كند .اين صافي ذرات را در خود نگاهداشته و از فرستادن انها به داخل انژكتور و صدمه دين سوزن جلوگيري مي كند .

    نگهدارنده سوخت پاش داراي دو اتصال است يكي از اين اتصالها مربوط به لوله اي مي شود كه پمپ فشار قوي را بانژكتور وصل نموده و سوخت تحت فشار را بداخل انژكتور هدايت ميكند , اتصال ديگر براي لوله برگشت سوخت اضافي از اطراف سوزن انژكتور به تانك است. معمولاً توسط درپوش سوخت پاش كه قسمت داخلي آن رزوه شده و مي تواند در روي بدنه انژكتور پيچيده محكم نگاهداشته مي شود. در موقع بستن مجدد درپوش سوخت پاش و هم چنين نصب انژكتور روي موتور حتماً بايد پيچ ها را با گشتاور معيني كه در كاتالوگ تعميراتي داده شده سفت كرد.

    سوخت تحت فشار پس از عبور از مجرائي كه در بدنه انژكتور تعبيه شده وارد محفظه زير سوپاپ سوزني مي شود.

    طرز كار:

    هنگاميكه فشار سوخت داخل لوله تحويل و انژكتور در اثر بالا آمدن پلانجر در بارل افزايش يافت سوپاپ تحويل واقع در بالاي پمپ فشار قوي از روي نشيمنگاه خود بلند مي شود و فوراً اين فشار زياد به محفظه زير سوزن انژكتور منتقل مي شود. اين فشار به جداره سوپاپ سوزني اثر نموده و نيروي حاصل سوپاپ سوزني را برخلاف نيروي فنر بالايش بلند مي كند. وقتي كه اين نيرو از نيروي فنري كه در روي سوپاپ سوزني است بيشتر شد, سوپاپ سوزني از روي نشيمنگاه خود بلند شده اتميزه شده در داخل اطاق احتراق پاشيده مي شود.

    حال هنگاميكه در اثر بالا آمدن پلانجر در داخل بارل شيار مارپيچي اطراف پلانجر بر مجراي ورود سوخت به داخل بارل منتقل شد, فشار در محفظه پمپ فوراً از بين مي رود و خيلي سريع سوزن انژكتور توسط فنر بالايش بر روي نشيمنگاه خود بر مي گردد و با بسته شدن سوپاپ تحويل توسط فنر بالايش همواره مقداري سوخت را تحت فشاري كه براي تزريق سوخت مورد لزوم است در داخل لوله تحويل و بدنه انژكتور ذخيره مي كند.

    انواع نازل يا سوخت پاش

    در موتورهاي ديزل معمولاً دو نوع نازل مورد استفاده قرار مي گيرد, نوع سوراخدار (يك سوراخه و چند سوراخه ) و نوع زبانه اي يا پنتيل.

    انژكتور نوع سوراخ دار

    اين نوع سوخت پاش در موتورهاي تزريق مستقيم مورد استفاده قرار مي گيرد و ممكن است از نوع معمولي و يا ساقه بلند باشند. نوع ساقه بلند معمولاً در جاهايي مورد استفاده قرار مي گيرد كه جا محدود و يا حرارت خيلي زياد باشد. سوخت پاش هاي نوع يك سوراخه ممكن است داراي يك سوراخ در امتداد محور سوزن و يا در كنار باشند.

    در نوع چند سوراخه سوراخها طوري تعبيه شده اند كه نحوه پاشش سوخت در جهت هاي مختلف يكسان و هم شكل باشد. سوخت پاش هاي چهار سوراخه از ساير نوع هاي ديگر متداولتر است اما در بعضي از نازلها تعداد سوراخها ممكن است از دوازده عدد نيز تجاوز كند.

    قطر سوراخهاي سوخت پاش انژكتور مشخص كننده شكل و نحوه نفوذ سوخت به داخل اطاق احتراق است. قطر سوراخها بين 02/0 تا092/0 ميليمتر متغير است .

    سوخت پاشهاي زبانه اي يا پنتيل

    اين سوخت پاشهاي در موتورهاي تزريق غير مستقيم و يا محفظه مجزا مورد استفاده قرار مي گيرد . در اين نوع موتورها جريان هوا باندازه كافي آشفته است تا بطور كامل با سوخت مخلوط شود. در سوخت پاش نوع پنتيل قسمت پائين سوپاپ سوزني (پائين تر از لبه آب بندي كننده) داراي شكل مخصوص (استوانه اي – مخروط ناقص) بوده و نوك آن از داخل يك سوراخ بيرون مي آيد. شكل و اندازه قسمت نوك سوپاپ سوزني مشخص كننده شكل و نحوه نفوذ سوخت بداخل اطاق احتراق است.

    در بعضي از سوخت پاشها شكل نوك سوزن طوري است كه در شروع پاشش حركت جزئي سوزن بسمت بالا باعث تزريق ابتدائي سوخت بداخل سيلندر شده و تحويل سوخت اصلي قدري بتاخير بيفتد . با استفاده از ايننازلها فشار در اطاق احتراق بطور تدريجي بالا رفت بنابراين عمل احتراق يكنواختر و ضربه وارد شده بموتور كمتر شده و موتور نرم تر كار مي كند.

    سوخت پاشهاي خنك شونده

    در موتورهاي ديزل خيلي بزرگ كه از سوخت سنگين استفاده مي كنند ممكن است كه بخنك كردن سوخت پاش احتياج پيدا كنيم. لذا لازم است كه قسمت پائين انژكتور را مطابق شكل دو جداره بسازيم تا بتوانيم مقداري سوخت در داخل اين محفظه حركت نموده و حرارت اضافي سوخت پاش را بگيرد . معمولاً سوختي كه از اطراف سوزن انژكتور نشت مي كند توسط لوله اي باين محفظه هدايت شده و سپس از طرف ديگر بتانك منتقل مي شود.

    پنتوكس نازل

    در موتور هاي تزريق غير مستقيم يا با محفظه احتراق مجزا بالاترين درجه حرارت در شرايط كار موتور (يعني زمانيكه موتور بدماي نرمال رسيده باشد) در ناحيه چپ اطاق احتراق بوجود مي آيد.

    در موقع سرد بودن موتور موتور و بخصوص هنگام استارت زدن گرمترين نقطه سمت راست اطاق احتراق است. بنابراين اگر در اين موتورها از سوخت پاشهاي پنتيل نوع معمولي استفاده شود زوشن شدن موتور بسختي صورت مي گيرد.

    سوخت پاش نوع پنتوكس يك نوع مخصوصي از سوخت پاش نوع پنتيل بوده كه در موقع استارت زدن و روشن كردن موتور در حالت سرد پاشش سوخت جهت مختلف كه بوسيله سرعت بالا رفتن سوپاپ سوزني كنترل مي شود عمل روشن شدن موتور را آسانتر مي كند.

    سوپاپ سوزني بفرمي ساخته شده كه وقتي بآهستگي بالا مي رود (يعني در موقع استارت زدن) در حدود 90% سوخت تحويلي بانژكتور قبل از باز شدن كامل سوراخ اصلي از سوراخ مايل عبور مي كند. و در ناحيه B اطاق احتراق كه در موقع استارت زدن بخاطر وجود گرم كن داغتر است پاشيده مي شود. در سرعتهاي نرمال موتور فشار سريعتر در پمپ انژكتور بالا رفته , بنابراين سوپاپ سوزن حركت سريعتري دارد, و تنها زمان خيلي كوتاه براي تحويل مقدار كمي سوخت براي عبور از سوراخ مورب كمك به كم نمودن فشار ناگهاني در اطاق احتراق و همچنين كم كردن ضربه احتراق و در نتيجه حركت آرام تر موتور را فراهم مي آورد .

    آزمايشهاي انژكتور

    قبل از ازمايش يك سوخت پاش بايد با مراجعه به كاتالوك تعميراتي موتور مشخصات و توصيه هائي را كه كارخانه سازنده سوخت پاش براي ازمايش وبازرسي ان بيان نموده يادداشت كنيد . هر چند كه ممكن است دستور العمل و روش ازمايش براي تنظيم سوخت پاشهاي موتور هاي مختلف متفاوت باشد ولي هدف اصلي از اين ازمايش ها براي اطمينان از اينكه (a ) نشيمنگاه سوپاپ سوزني كاملا اب بندي است يعني هيچگونه نشتي اضافي از نوك سورن وجود ندارد (b) فشار تزريق سوخت صحيح است نشتي سوخت اضافي از اطراف سورن انژكتور وجود ندارد (c ) فرم پاشش سوخت از نوك انژكتور بطور صحيح مي باشد وقتي كه يك موتور ديزل در حين كار لرزش بيش از اندازه داشته احتمالا اشكال در يك يا چند انژكتور است .براي تشخيص پيچ لوله تحويل سوخت از پمپ به انژكتور رااز روي پمپ بنوبت (يكي يكي ) در حالي كه موتور كار مي كند شل كنيد ),(مانند اتصال بدنه كردن واير هاي شمع در موتور هاي بنزيني ).انژكتور معيوب ان انژكتور است كه با شل كردن پيچ لوله تحويل ان از روي پمپ فشار قوي هيچ تغييري در دور موتور بوجود نياورد . انژكتور را ممكن است در روي خود موتور و فقط باباز كردن ان از روي سر سيلندر و يا اينكه در جائيكه دسترسي به دستگاه ازمايش وجود دارد با دستگاه ازمايش انرا ازمايش كرد مسلما روش دوم دقيقتر و صحيحتر است .

    آزمايشهاي انژكتور در روي موتور

    1-لوله هاي تحويل سوخت رابه منظور پر نشدن سوخت در اطاق احترق از روي پمپ باز كنيد (باستثناي لوله انژكتوري كه بايد آزمايش شود)

    2-انژكتور مورد ازمايش را از روي سر سيلندرباز كنيد

    3-در حاليكه لوله رابط بين پمپ و انژكتور متصل است موتور را با دست بچرخانيد .شكل نحوه پاشش را مشاهده كنيد . يك سوخت پاشش خوب در حين عمل تزريق توليد صداي مخصوصي نموده و نحوه پاشش در تمام جهت ها يك شكل و طول تزريق نيز در همه جهات يك شكل و طول تزريق نيز در همه جهات يكسان و نسبت بمحور سوزن متقارن است .معمولي ترين اشكال براي خوب نبودن نحوه پاشش سوخت وجود كثافت يا كربن در روي نشيمنگاه سوپاپ سوزني مي باشد . اين عيب را مي توان با تعمير كردن توسط ابزار مخصوص بر طرف نمود .

    آزمايشهاي انژكتور

    همانطوريكه قبلا نيز گفته شد قبل از ازمايش يك سوخت پاش بايد با مراجه به كاتالوگ تعميراتي مشخصات و توصيه هاي كارخانه سازنده را براي آزمايش پيدا كرد. اما آزمايشها به منظور اطمينان از اينكه a سوپاپ سوزني و نشيمنگاه آن آب بندي است يعني هيچگونه نشتي اضافي از نوك سوزن وجود ندارد b فشار تزريق سوخت صحيح است c نشتي اضافي سوخت از اطراف سوزن انژكتور وجود ندارد d فرم پاشش سوخت انژكتور بطور صحيح مي باشد , انجام مي گيرد.

    دستگاه آزمايش مطابق شكل شامل يك تانك سوخت كوچك , يك فيلتر از نوع كاغذي , يك پمپ فشار قوي كه به سيله اهرمي بكار مي افتد , يك فشار سنج مدرج كه معمولاً بر حسب Psi و اتمسفر مدرج شده است , و يك محفظه تزريق كه نحوه پاشش سوخت از نوك انژكتور از خارج به طور كامل مشخص است.

    انژكتور در داخل محفظه تزريق دستگاه آزمايش قرار گرفته و لوله انژكتور تحت آزمايش را به پمپ فشار قوي متصل مي كند.پمپ را چندين بار بكار انداخته و با باز كردن پيچ هواگيري هوا را از سيستم خارج كنيد. سپس آزمايشهاي مربوط به انژكتور را به ترتب زير انجام دهيد.

    1-آزمايش نشتي اضافي از اطراف سوپاپ سوزني انژكتور

    بوسيله باز كردن پيچ كنترل فشار سنج دستگاه آزمايش انژكتور را وارد عمل كنيد , سپس فشار تزريق سوخت از انژكتور را با پيچاندن پيچ تنظيم بالاي سوپاپ سوزني و با قرار دادن واشر در حدود 160 الي 170 اتمسفر ميزان كنيد. سپس زمان افت فشار از 150 به 100 اتمسفر را اندازه گيري كنيد. اين افت فشار در يك انژكتور قابل استفاده نبايد از 6 ثانيه كمتر طول بكشد(در انژكتور هاي نوع سوراخ دار) ميزان فشار براي انژكتورهاي نوع پنتيل از 100 به 75 اتمسفر مي باشد.

    سوخت پاشهاي نوع پنتوكس احتياج به يك ادابتور مخصوص داشته و نحوه آزمايش براي آنها متفاوت است. اگر زمان افت فشار 6 ثانيه كمتر شد يا ميزان نشتي از درپوش سوخت پاش نشت كند. در صورت مشاهده نشتي از كنار دنده هاي درپوش سوخت پاش بايد درپوش آنرا باز نموده و سطح اتصال بين سوخت پاش و بدنه انژكتور را كاملاً تميز كرد.و سپس دوباره درپوش با گشتاور معين سفت نموده و يكبار ديگر زمان افت فشار را ااندازه گيري كنيد. هر گاه اين زمان هنوز خيلي كم است (بعد از تميز كردن سطح اتصال) علامت ديگري براي نشتي وجود نداشته و تنها سوخت از اطراف سوزن انژكتور بطرف بالا نشت مي كند و بايد سوزن و نشيمنگاه آنرا تعويض كرد.

  • فهرست و منابع دانلود گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو

    فهرست:

    گیربکس                                                                                     1

    کنترل مقدار روغن                                                                         3

    شافت اصلی                                                                                 4

    دیفرانسیل از نوع بلبرینگی                                                               7

    انتخاب واشر خار دار                                                                      13

    تعویض دسته دنده و بوشها                                                              17

    تعویض کانال هدایت کننده روغن                                                      18

    انژکتور                                                                                       25

    انواع نازل یا سوخت پاش                                                                18

    انژکتور نوع سوراخ دار                                                          19

    سوخت پاشهای زبانه ای یا تنبل                                                         30

    آزمایشهای انژکتور                                                                         33

    تمیز کردن سوخت پاش                                                                  37

     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو , گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو , پروژه کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو , دانلود کارورزی دانلود گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو , گزارش کارورزی دانلود گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو , پروژه کارورزی دانلود گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو , کارآموزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو , کارورزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو , نمونه گزارش کارآموزی درباره دانلود گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو , گزارش کار در مورد دانلود گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت