مقدمه :
مجتمع کارخانجات تراکتورساز ی ایران در زمینی به مساحت تقریبی 334 هکتار در کنار شهر زیبای تبریز بنا گشته و یکی از بزرگترین واحدهای کشاورزی محسوب می شود .
طرح ایجاد کارخانجات تراکتورسازی ایران در چهارچوب مفاد موافقتنامه همکاریهای فنی ,اقتصادی بین دولت ایران و رومانی برای تولید تراکتور 65 اسب بمرحله اجرا درامد . در اوایل سال 1353 ادامه اجرای طرح تراکتور , رومانی بعلت جایگزین شدن طرح ساخت تراکتور سی فرگوسن پیگیری نگردید . متعاقب تغییر خط تولید 4 کارخانه عظیم ساخت تراکتور, موتور , ریخته گری و آهنگری بمنظور تولید 20000 دستگاه تراکتور تحت لیسانس سی فرگوسن و 30000 رستگاه موتور تجدید طرح گردید . ساخت موتور (موتور سازان ) در کنار خط تولید تراکتور به فعالیت پرداخته است .
این کارخانه برای ماشین کاری, مونتاژوتست پرکنیز باقدرت 35 تا 85 اسب ایجاد شده است . ظرفیت اسمی با دو شیفت کاری 30000 دستگاه موتور شامل 2800 دستگاه موتور چهار سیلندرومونتاژ 2000 دستگاه سه سیلندر است که بغد از انقلاب اسلامی با توجه به تحریم اقتصاری از طرف کشورهای اروپائی کارخانه با ترتیب کارشناسان فنی و مهندسی فنی اقدام به تحقیق و بررسی و ساخت قطعات از مرحله مونتاژ به مرحله تولید داخلی سوق داده و به غیر از موتورهای چهارسیلندر موتورشش سیلندر رادر خط تولید قرار داده .
امروزه کارخانه با دارا بودن خطوط ماشین کاری سیلندر , کارتر , یاتاقان , شاتون و بالانسرواخیراا با خرید و نصب ماشین کاری میل لنگ و میل سوپاپ گام بزرگی در راه خورکفائی برداشته و تمامی مواضع تولید را از سر راه برداشته و با تولید انواع اقسام موتور و همکاری با سایرکارخانجات ایران به حرکت روبه جلو خود ادامه و در سالهای اخیر صادرات از طریق این کارخانه به سایر کشورها به مرحله اجرا گذاشته شده . در کنار کارخانه موتورسازان, کارخانه اهنگری برای تولید قطعات اهنگری از پرسهای درونی استفاده می نمایند که بعنوان تکنولوژی های این زشته شناخته شده و در خاورمیانه و اسیا یکی از معروفترین کارخانجات در بهربرداری کامل از پرسهای 1000 الی 8000 تنی برابر 33000 تن دز سال می باشد که شارژ شاتود و میل لنگ و سایر اقلام به کارخانجات ساخت تراکتور و موتورسازان را به عهده گرفته وبا سایر کارخانجات داخلی همکاری مثمر ثمری را دارد .
کارخانه ریخته گری مجتمع تراکتورسازی ایران برای تولید 54000 تن چدن ایجاد شده است این کارخانه با مساحتی حدود 25000 متر مربع دارای مدرنترین خطوط قالبگیری و ماهیچه سازی و انتقال ذوب است با بهره برداری کامل از تاسیسات و امکانات ایجاد شده انواع چدن و مالیبل بمیزان 54000 تن در سال امکان پذیر است صادرات این کارخانه در سالهای اخیر به کشورهای المان و بلغارستان و ایتالیا افزایش یافته امیدواری بسیار زیادی در صادرات محصولات این کارخانه به کشورهای اسیائی افریقائی در برنامه های کارخانه مد نظر گرفته شده است از سال 1374 پروژه کامیونت به جمع تولیدات این کارخانه اضافه شده و هر روز بهتر از دیروز به مسیر پیشرفت خود ادامه می دهد .
اهمیت ماشین در کشاورزی
در ابتدا تمام محصولات کشاورزی به منظور تامین معاش انسان بوسیله قدرت بدنی انسان تولید و اماده می شد . با کشف اهن ابزاری ساخته شد که باعث کاهش بیشتر کار بدنی انسان شد .
امروزه ماهواره ها از مزارع عکس برداری می کنند و متخصصین و دانشمندان را قادر می سازند تا مناطق افت زره را مشخص کرده و رطوبت خاک , حرارت خاک و بسیاری از عوامل دیگر را اندازه گیری می کند .
اختراع تراکتورهای کنترل از راه دور که به طور خودکار بر اساس برنامه های کامپیوتری کارهای زراعی را انجام می دهند .
انواع تراکتورها
الف : بر اساس تامین خاصیت کششی و خودرو بودن
ب : بر اساس موارد استفاده
ج : بر اساس نوع شاسی یا قاب
ترامتور بر اساس تامین خاصیت کششی و خودرو بودن به تراکتورهای چرخدار, سه چرخ, چهارچرخ معمولی
مانورنوردی و فرمان گیری در تراکتورهای چرخدار
فرمانگیری چرخهای جلو
فرمان گیری کمر شکن
فرمان گیری تمام چرخها
تراکتورها بر اساس نوع شاسی, بدور شاسی تقسیم می شوند .
تراکتورها از لحاظ موارد استفاره :
تراکتورهای عمومی یا خدماتی , تراکتورهای پابلند یا شاسی بلند , تراکتورهای باغی , تراکتورهای صنعتی , تراکتورهای چمن زنی , تراکتورهای چرخ زنجیر .
اتصالات و دستگاههای هیدرولیک تراکتور
در ابتدا , تمام کارهای تراکتور در مزرعه از طریق کشیدن ماشین هایی که در یک نقطه ثابت به ملبند تراکتور متصل می شدند . بعدها تغییراتی حاصل شد .
ماشینهای مزرعه که با تراکتور کار می ننند به سه روش زیر به تراکتور متصل مس شود :
وسایل کششی که به مالبند متصل هستند و کشیده می شوند . که یک نقطه سوار هستند .
وسایل نیمه سوار که دارای چرخ هستند که به دو بازوی پایینی متصل هستند .
وسایل سوار که به اتصال سه نقطه متصل هستند . که بوسیله سیستم هیدرولیک بالا و پایین می شود .
روی اتصالات سه نقطه یک گویهای سوراخ وجود دارد که با گوس ادوات متصل می شود بوسیله پین جا زده شور .
برای تثبیت بازوی هیدرولیک زنجیدهایی موجود است که به عنوان نوسان گیر عمل می کنند .
سیستم هیدرولیک تراکتور شامل موارد زیر است :
فرمان هیدرولیک
ترمز هیدرولیک
جعبه دنده هیدرولیک (خودکار )
قفل دیفرانسیل
موتور هیدرولیک
پی . تی . او هیدرولیک
کلاج هیدرولیک
در سیستم هیدرولیک ساده یک پمپ روغن تحت فشار را به سیلندری که داخل ان پیستون قرار دارد ارسال می کند . حرکت پیستون برای بلند کردن وزن یا بار استفاده می شود و بوسیله یک دسته توسط راننده کنترل می شود .
برای پایین اوردن ادوات از وزن انها استفاده می شود .
کار سیستم کنترل کشش خودکار جلورس است . اگر وسیله بیش از حد زیر بار برود به جلورس خودکار ادوات را بالا می اورد تا تراکتور خاموش نشود .
اجرا سیستم هیدرولیک شامل :
1- مخزن 2- پمپ 3- سیلندر 4- صافی 5- لوله رابط
سیستم انتقال توان
توان موتور به وسیله سیستم انتقال توان به چرخهای محرک یا محور انتقال توان یک تراکتور منتقل می شود .
این سیستم باعث :
موجب قطع و وصل توان می شود .
سرعت های مختلف را تعیین می کند .
روشی برای معکوس کردن جهت حرکت است .
برای انجام این کارها به قسمت زیر نیارمندیم :
کلاج
جعبه دنده
دیفرانسیل
گرداننده نهایی
کلاج وسیله ای است که نیروی را از دو طرف موتور به جعبه دنده قطع و وصل میکند.
جعبه دنده های مکانیکی که تعویض دنده انها بوسیله دست انجام می شود . متداولترین نوع جعبه دنده در تراکتور است . به دو نوع سری و موازی تقسیم می شوند .
جعبه دنده کشوئی سری :
در این نوع جعبه دنده , محور خروجی در امتداد محور ورودی قرار دارد اما این دو محور به یکدیگر متصل نیستند . محدر سومی که به محور مجموعه دنده ای معروف است موازی دو محور ورودی و خروجی است .
جعبه دنده کشوئی موازی :
در این نوع جعبه دنده محور ورودی و خروجی موازی همدیگرند محور ورودی باعث حرکت محور خروجی است .
دیفراسیل :
سه کار مهم را انجام می دهد :
نیرو را 90 درجه تغییر می دهد .
نیرو را یکسان ما بین چرخهای محرک تقسیم می کند .
باعث می شود تراکتور بتواند دور بزند .
باعث کاهش سرعت و افزایش گشتاور است .
دیفرانسیل شامل : 1- پیستون 2- گرانویل 3- هرزگردها که بوسیله میل پلوس به چرخها متصل است .
گاهی اوقات پیش می اید که هرزگردها عامل مزاحمت هستند و باعث بوکسوات هستند که بوسیله قفل دیفرانسیل می توانیم دو میل پلوس را به هم قفل کنیم تا دو چرخ با هم بچرخند و هرزگردها از کار می افتد که این عمل می تواند یطور مکانیکی یا هیدرولیکی انجام شود .
گرداننده نهائی :
اخرین قسمت سیستم انتقال قدرت است . به برای افزایش گشتاور و کاهش دور به کار می رود . ممکن است چرخ دنده ساده یا دنده خورشیدی و سیاره ای می باشد .
محور توان دهی (پی . تی . او )
استفاده روز افزون ار توان مکانیکی به جای دام در تولید محصولات کشاورزی باعث توسط انواع ماشین تراکتور گرد شد .
تراکتور علاوه بر کشیدن ادوات می تواند با تامین توان دورانی مکانیزههای انها را هم به کار اندازد . بر این اساس محور توان دهی نامیده می شود .
محور توان دهی محور چوخ دنده گرد مخصوصی است که معمولا از قسمت عقب محفظه اکسل عقب تراکتور خارج می شور .
عمومی
تراکتور 285 به موتور A4.248 که تنفس هوای طبیعی دارد مجهز می باشد .
موتورهای A4.236 و A4.284دارای چهارسیلندر می باشد که با اب خنک می شوند, پمپ انژکتور گازئیلی مستقیما بر سر پیستون موتور A4.236 با کورس 127 میلی متر پاشش می کند و قطر پیستون 43/98 میلی متر و موتور A4.248 دارای کورس 127 میلی متر و قطر اسمی 101 میلی متر می باشد .
هرنوع موتور دارای سوپاپ یکسانی هستند که در سیلندر مربوطه به طور عمودی قرار گرفته اند . دنده محرک میل سوپاپ در سمت راست بدنه موتور قرار گرفته است و سوپاپ ها بوسیله ضربات مداوم کار می کنند میل سوپاپ ها و یک سری از اسبک ها بر روی شفت سوار شده اند و در قسمت سر سیلندر مستقر هستند .
سوپاپ ها با میل سوپاپ بزرگتر می توانند در سر سیلندر دوام زیادی داشته باشند بدنه موتور و محفظه جلو موتور یک پارچه ریخته شده اند وبوش های چدنی به طور کامل به داخل بدنه موتور پرس می شوند .
پیستون های آلومینیومی با کله گود مجهز به سه عدد رینگ به موتورهای A4.248 سوار می شوند ولی پیستون موتورهای A4.236 دارای پنج رینگ می باشد پیستون ها به وسیله گژن پین به شاتون ها متصل شد اند و به طور روان به حرکت در می ایند یاتاقان بزرگ شاتون قابل تعویض بوده و از ورقه نازک فولادی با الیاژ الومینیومی و قلع می باشند .
موتور با روغن تحت فشار روغنکاری می شود که این روغن توسط پمپ دورانی از کارتر کشیده می شود که خود این پمپ توسط میل لنگ به حرکت در می اید قبل از این که روغن تحت فشار در سراسر موتور جریان یابد از فیلتر عبور می کند .
میل لنگ روی پنج عدد یاتاقان قابل تعویض الیاژی الومینیوم و قلع سوار می شوند و این یاتاقانها توسط کلاهک چدنی سر جایشان محکم می گردند نیروی فشاری در جهت محور میل لنگ توسط چهار عدد واشر هلالی در دو طرف کلاهک یاتاقان مرکزی و پوسته موتور مستقر هستند .
دستگاه بالانسر به پوسته موتور بسته شده و بوسیله دنده هایی که به میل لنگ متصل است به حرکت در می اید و پمپ روغن در وسط دستگاه بالانسر متمایل به یک طرف کارتر قرار گرفته است .
پوشش اسبک ها
دمونتاژ
کاپوت تراکتور را باز کنید .
باک گازئیل را باز کنید .
بست شیلنگ را شل کنید .
بست را باز کنید و شیلنگ را در اورید .
چهار پیچ الن را باز کنید .
پوشش اسبک ها را بردارید .
واشر مقوائی را جدا کنید .
مونتاژ
علاوه بر موارد ذیل عکس مراحل 1 الی7 را انجام دهید :
نصب یک واشر مقوائی خشک
تنظیم فاصله ازادی سوپاپ ها
تنظیم
درپوش اسبک ها را بردارید .
لقی سوپاپ ها را به 3/0میلی متر در حالت سرد تنظیم کنید .
لقی بین اهرم اسبک ها و سر میله سوپاپ تلقی می شود, ترتیب تنظیم لقی به شرح زیر است :
تنظیم لقی سوپاپ 1 زمانی که سوپاپ شماره 8 کاملا باز است . (کاملا کمپرس شده است )
تنظیم لقی سوپاپ شماره 2 زمانیکه سوپاپ شماره7 کاملا باز است . (کاملا کمپرس شده است )
تنظیم لقی سوپاپ شماره 3 زمانیکه سوپاپ شماره 6 کاملا باز است . (کاملا کمپرس شده است )
تنظیم لقی سوپاپ شماره 4 زمانیکه سوپاپ شماره 5 کاملا باز است . (کاملا کمپرس شده است )
تنظیم لقی سوپاپ شماره 5 زمانیکه سوپاپ شماره 4 کاملا باز است . (کاملا کمپرس شده است )
تنظیم لقی سوپاپ شماره 6 زمانیکه سوپاپ شماره 3 کاملا باز است . (کاملا کمپرس شده است )
تنظیم لقی سوپاپ شماره 7 زمانیکه سوپاپ شماره 2 کاملا باز است . (کاملا کمپرس شده است )
تنظیم لقی سوپاپ شماره 8 زمانیکه سوپاپ شماره 1 کاملا باز است . (کاملا کمپرس شده است )
پوشش اسبک ها را مجداا ببندید .
مجموعه اسبک ها
دمونتاژ
پوشش اسبک ها را باز کنید .
باک گارئیل را باز کنید .
چهار مهره و واشرهای مربوطه را باز کنید .
مجموعه اسبک ها را بردارید .
مونتاژ
اتصال تازه اب بندی روغن را در جهت عقب (به طرف سر سیلندر) کشیده و محکم کنید .
مجموعه اسبک ها را ببندید .
مجموعه اسبک ها
تعمیر و نگهداری
باز کردن مجموعه
مجموعه اسبک ها را باز کنید .
مجموعه اسبك ها را باز كنيد .
خارو واشر را از انتهاي جلو شفت اسبك ها باز كنيد .
اسبك كشوئي سوپاپ شماره 1 را براي اشكار شدن شفت دراوريد .
نگهدارنده كشوئي را از شفت خارج كنيد .
اسبك كشوئي سوپاپ شماره 2 را براي ظاهر شدن شفت دراوريد .
فنر طويل كشوئي را از شفت خارج كنيد .
اسبك كشوئي سوپاپ شماره 3 را از شفت خارج كنيد .
نگهدارنده كشوئي را از شفت خارج كنيد .
اسبك كشوئي شماره 4 را از شفت بيرون اوريد .
10- فنر كشوئي كوتاه را از شفت خارج كنيد .
11- عكس مراحل 4 الي 12 را براي انتهاي ديگر شفت انجام دهيد . (عين هم هستند )
12- پيچ اتصال لوله تغذيه روغن را به حالت كشوئي از شفت خارج نمائيد.
13- اتصال لوله تغذيه روغن را به حالت كشوئي از شفت خارج نمائيد .
سوراخ هاي شفت و اسبك ها را از لحاظ سايش كنترل نمائيد اسبك ها
بايستي به راحتي روي شفت سوار شوند و بازي انها بيش از اندازه نباشد.
دمونتاژ
14- مراحل 1 الي 13 را به غير از موارد زير انجام دهيد :
نگهدارنده ها قابل تعوض هستند, زماني كه مجداا انها را مونتاژ مي كنيد مطمئن شويد كه سوراخهاي پيچ دو سر از ديد انتهاي جلو شفت با سوراخ شيب دار هر جفت از اسبك ها روي سوپاپ مربوطه دريك امتداد باشند .
قبل از مونتاژ موتور تمام قطعات ان را با روغن تميز روغنكاري نمائيد .
منيفلد هوا و دود
دمونتاژ
كاپوت را بر داريد .
لوله سوخت ترموستات را جدا كنيد .
كابل را جدا كنيد .
شيلنگ لاستيكي و ورودي را باز كنيد .
پنج پيچ, مهره و واشر را باز كنيد .
منيفلدها را جدا سازيد .
واشر منيفلد را برداريد .
مونتاژ
عكس مراحل 1 الي 7 را به غير از موارد زير انجام دهيد :
از واشر نو استفاده نمائيد .
هر دو منيفلد را با هم ببنديد .
لوله سوخت ترموستات را هواگيري نمائيد .
فنرهاي سوپاپ
دمونتاژ و مونتاژ
مجموعه اسبك ها را باز كنيد .
ميل لنگ را ان قدر بچرخانيد تا پيستون هاي شماره 1 و 4 در نقطه مرگ بالائي قرار گيرند (T.D.C )
چهار چوب ننگهدارنده كاپوت را باز كنيد .
واشرهاي نگهدارنده دو تكه را در اوريد .
كلاهك فنر را در اوريد .
فنرها را باز كنيد .
توجه :
تا زمانيكه فنرهاي سوپاپ ها سوار نكرده ايد ميل لنگ را دو بار بچرخانيد و سوپاپ ها با واشرهاي نگهدارنده محافظت نمائيد .
وقتي فنرهاي سوپاپ جاسازي شدند مجموعه نو بايد مونتاژ شوند .
9- عكس مراحل 4 الي 8 براي اطمينان ازبرقراري جريان هوا, فنرهاي مونتاژ شده نزديك سر سيلندر انجام دهيد .
10-ميل لنگ را بچرخانيد تا پيستون سيلندرهاي 2و 3 در حد نهائي بالا قرار گيرند (T.D.C) .
11- مراحل 4 الي 8 را براي سوپاپ هاي سيلندر 2و3 را انجام دهيد .
12- عكس مراحل 1و همچنين مراحل 3 الي 8 را انجام دهيد .
سر سيلندر
دمونتاژ
كاپوت را برداريد .
بست اگزوز را شل كرده و ان را باز كنيد .
كابل ها را از باطري جدا كنيد .
رادياتور را تخليه كنيد .
باك گازئيل و نگهدارنده كاپوت عقب را باز كنيد .
سيستم هاي چراخ هاي جلو و دستگاه حس كننده گرفتگي هواكش , دستگاه حس كننده درجه حرارت را بازكردن بسته هاي مربوطه جدا سازيد , سرسيلندر و اگزوز و منيفلد هوا را به عقب بكشيد تارها شوند.
نگهدارنده هاي جلوئي باك گازئيل را باز كنيد .
لوله برگشتي شماره 1 انژكتور را از باك گازئيل جدا كنيد .
منيفلدهاي دود و هوا را باز كنيد .
10- انژكتورها را باز كنيد .
11- لوله هاي تحت فشار گازئيل را باز كنيد .
12- شيلنگ بالائي رادياتور را باز كنيد .
13- پنج پيچ اتصال مجموعه فرمان به سر سيلندر در تراكتورهاي تك
ديفرانسيل و دو ديفرانسيل قديمي و جديد را باز كنيد .
14- بستگي به اطلاعات توليد دارد . مجموعه نگهدارنده فرمان ممكن است
به اجبار جدا شود تا سرسيلندر خلاص گردد .
15- لوله گازئيل گرم شده را باز كنيد .
16- مجموعه اسبك ها را باز كنيد .
17- پيچ مهره ها را مطابق با عكس مراحل سفت كردن انها را باز كنيد .
18- سرسيلندر را باز كنيد .
19- واشر مقوائي سرسيلندر را باز كنيد .
20- در صورت لزوم محفظه ترموستات را باز كنيد .
21- در پوش عقب و واشر را در صورت لزوم بازكنيد .
از باز بودن راهگاهها مطمئن شويد و تمام سطوح اتصال را گريس بزنيد .
22- عكس مراحل 1 الي 21 را به غير از موارد زير انجام دهيد :
از واشر سرسيلندر تازه و خشك استفاده نمائيد .
پيچ ها و مهره هاي سرسيلندر به ترتيب دو در ميان با گشتاور 136 نيوتن متر بايد سفت شوند .
پيچ ها و واشر درپوش عقب و واشر اب بندي كننده محفظه ترموستات را به محل پيشنهاد شده A ببنديد .
23- لقي نوك سوپاپ را تنظيم و كاپوت را ببنديد .
24- سيستم سوخت را هواگيري نمائيد .
25- موتور را روشن كرده انرا ده دقيقه بطور خلاص به كار اندازيد تا دما به حد معمول برسدو سپس موتور را باز كنيد .
26- مجموعه اسبك ها را باز كنيد .
27- پيچ ها و مهره ها را با ترتيب صحيح وبا گشتاور 136 نيوتن متر سفت كنيد .
28- مجموعه اسبك ها را دوباره ببنديد .
29- موتور را روشن كنيد و نشتي ان را كنترل نمائيد .
دمونتاژ
سرسيلندر را باز كنيد .
واشر دو تكه گيردهنده را دراوريد .
كلاهك فنر سوپاپ را باز كنيد .
فنرها را دراوريد .
قطعه اب بندي ميله سوپاپ را باز كنيد .
نشيمنگاه فنر را باز كنيد .
سرسيلندر را وارونه كرده و سوپاپ ها را دراوريد .
توجه : براي تسهيل در مونتاژ سوپاپ ها كه مجاور هم قرار گرفته اند شماره سوپاپ هااز قسمت جلو موتور به ترتيب زير شماره گذاري شده اند 1:2,1 و3:4.2:3 و4 .
كليه راهگاههاي خروج دود را از وجود كربن و سايرته نشست ها تميز كنيد .
اگر رسوب اب در سرسيلندر بيش از اندازه شده از يك مايع مخصوص رسوب بر بايد استفاده شود .
10- بوش هاي سوپاپ ها را براي فرسودگي كنترل كنيد .
11- اگر لازم باشد از برقو 381/0 ميلي متري يا 762/0 ميلي متري براي بزرگ كردن سوراخ يوش هاي سوپاپ استفاده نمائيد .
توجه : حدود فرسودگي راهنماها و سوپاپ هوا برابر 13/0 ميلي متر مي باشدو سوپاپ دود 15/0 ميلي متر مي باشد .
توجه : وقتي راهنماهاي سوپاپ ها از محدوده برقوكاري خارج شدند , سوپاپ هاي تازه با ميله هاي قطور بايد مونتاژ شوند و قطعه اب بندي ميله نيز مناسب با ميله اختيار شود و شماره سوپاپ هاي تازه را بايد از سوپاپ هاي كهنه اختيار كنيد .
12- نشيمنگاه سوپاپ ها را براي فرسودگي و ايجاد گودي كنترل كنيد .
13- در صورت نياز نشيمنگاههاي سوپاپ ها را با استفاده از ابزار تركيبي اختصاصي دستي صيقل كاري نمائيد با حداقل براده برداري از نشيمنگاه سوپاپ سطح صافي ايجاد نمائيد تا امكان عبور گاز نباشد .
14- كليه قسمت هاي سوپاپ را تميز كنيد براي مثال حفره- سوختگي و فرسودگي سوپاپ ها.
15- در صورت لزوم لبه تماسي سوپاپ تحت زاويه 45 درجه سنگزني نمائيد, با برداشتن قشر يكنواخت و نازكي از فلز سطح پرداخت شده مطلوب ايجاد نمائيد .
16- سوپاپ ها را كاملا تميز كنيد .
17- ميله سوپاپ را با روغن موتور تازه روغنكاري نمائيد .
18- با سنگزني دستي سوپاپ و نشيمنگاههاي مربوطه را سنگزني نمائيد تا گوذي هاي ايجاد شده از بين بروند و سطح اب بندي مطلوب ايجاد گردد .
19- سرسيلندرو تمامي سوپاپ ها را با پارافين بشوئيدوخشك كنيد .
20- ميله سوپاپ ها را به ارامي روغن بزنيد و انها را در محل خود در سرسيلندر جا اندازيد.
21- بابكارگيري ابزار PD 41 B عمق سر سوپاپ ها را نسبت سطح سرسيلندر كنترل نمائيد كه حدود ان براي سوپاپ دود 07/1 الي 32/1 ميلي متروبراي سوپاپ هوا 89/0 الي 14/1 ميلي متر خواهد بود در صورت امكان با كمترين عدد كار كنيد .
22- اگر از اين محدوده تجاوز كند سوپاپ اسيب ديده را دور اندازيد و يك سوپاپ تازه جا اندازيدو مجداا عمق سرسوپاپ را اندازه بگيريد و اگر عمق اندازه شده در محدوده معيين شده نباشد از يك نشيمنگاه تازه استفاده نمائيد. (فقط براي سوپاپ دود ) اگر سوپاپ اسيب ديده , سوپاپ هوا باشد و بعد از تعويض نيز در داخل اندازه هاي تعيين شده نباشد بايد سرسيلندر دور انداخته شود و بجاي ان از سرسيلندر تازه استفاده گردد .
23- در صورت نياز صافي سطح سرسيلندر را كنترل نمائيد حداكثر مقدار سطح تماس 3/0 ميلي متر و پيش امدگي نازل انژكتور نبايد از 44/4 ميلي متر بيشتر باشد . اين عدد با مونتاژ كردن واشرهاي اب بندي انژكتور بدست نمي ايد .
24- سرسيلندر را كاملا تميز كنيد .
25- عكس مراحل 1 الي 9 را بغير از موارد زير انجام دهيد :
وقتي فنرهاي سوپاپ ها جداسازي شدند مطمئن شويد كه قسمت ضربه گير فنر به طرف سرسيلندر باشد .
سوپاپ ها را به محل خودشان مونتاژ نمائيد .
مونتاژ نشيمنگاه سوپاپ
مونتاژ
ابزارهاي مخصوص : به ابزار مونتاژ نشيمنگاه سوپاپ به روش كار رجوع كنيد .
نشيمنگاه سوپاپ فقط در سوپاپ دود قرار گرفته و در محل دائمي قبلي سرسيلندر تعمير قرار مي گيرد .
مونتاژ نشيمنگاه سوپاپ يك عمليات دقيق است و بايستي ماشينكاري نشيمنگاه توسط سنگزن ماهر و شايسته انجام گيرد .
سرسيلندر را تعمير كنيد .
بكارگيري سوراخ راهنماي سوپاپ قسمت گودي سطح سرسيلندر را به اندازه تعيين شده ماشينكاري نمائيد .
توجه : تا جائي كه ممكن است به مقدار حداقل اندازه تعيين شده ماشينكاري نمائيد تا در اينده ماشينكاري مجدد امكان پذير باشد .
براده هاي ماشينكاري را از گودي نشيمنگاه تميز كنيد .
سوراخ سوپاپ را به عنوان راهنما بكار بگيريد و نشيمنگاه را با ابزار تامين اندازه هاي داده شده پرس كنيد .
توجه : نشيمنگاه نبايد چكش كاري يا روغنكاري شوند .
مطمئن شويد كه تيغچه هاي ابزار روي گودي نشيمنگاه كاملا بنشيند و از نظري سطحي در تماس باشند .
با بكارگيري بوش سوپاپ به عنوان راهنما كف نشيمنگاه با اندازه هاي داده شده را سنگزني نمائيد .
براده و پليسه هاي ماشينكاري را تميز كنيد .
نشيمنگاه سوپاپ را با زاويه 90 درجه سنگزني نمائيدبه طوري كه عمق سرسيلندر در داخل محدوده زير باشد . عمق سرسوپاپ هاي دود از 07/1 الي 32/1 ميلي متر و عمق سر سوپاپ هوا از 89/0 الي 14/1 ميلي متر باشند .
درپوش محفظه زمان بندي (سيني جلو موتور)
ابزارهاي مخصوص : PD –162 A
دمونتاژ
تراكتور را از بين موتور و محور جلو جدا كنيد .
تسمه پروانه را باز كنيد .
پيچ و واشر محافظ پولي ميل لنگ را باز كنيد .
پولي ميل لنگ را در اوريد .
كابل محرك دورسنج را جدا كنيد .
بيست عدد پيچ و دو عدد مهره محافظ پوسته زمان بندي را باز كنيد .
پوسته يا درپوش زمان بندي را برداريد .
گاسكت يا واشر پوسته زمان بندي را باز كرده ودور اندازيد .
كاسه نمد را در اوريد .
مونتاژ
10- يك كاسه نمد تازه مونتاژ نمائيد .
11- سيني جلو (پوستهزمان بندي) را با گاسكت تازه سرجايش ببنديد .
توجه : گاسكت را جهت اب بندي كامل محكم ببنديد .
12- پولي ميل لنگ را به صورت كشوئي به ميل لنگ سوار كنيد به طور كه با درپوش سينه جلو موتور هم مركزي قرار گيرد .
13- تعدادي از پيچ ها و واشرهاي درپوش سينه جلو موتور را بسته و محكم كنيد.
14- پولي ميل لنگ را باز كنيد .
15- باقي مانده پيچ و مهره و واشر را ببنديد .
16- عكس مراحل 1 الي 5 را انجام دهيد :
پيچ هاي محافظ پولي ميل لنگ را با گشتاور 400 نيوتن متر محكم كنيد .
توجه : اخيراا يك نوع كاسه نمد به قسمت جلو ميل لنگ به بازار عرضه شده كه مواد ان سخت وايتون بوده و رنگ ان سياه است .
كاسه نمد جديد داراي يك لبه گردگير برجسته در قسمت جلو مي باشد .
ابزارهاي مخصوص : PD 170-6 و PD 170
دنده هاي زمان بندي
ابزارهاي مخصوص : گيج نشانگر ساعتي براي كنترل
دمونتاژ
سيني محفظه زمان بندي را باز كنيد .
پيچ ها را باز كنيد .
صفحه نگهدارنده را برداريد .
دنده را به عقب بكشيد .
هاب را به عقب بكشيد .
اگر لازم باشد بوش ها را دراوريد .
مونتاژ
ميل لنگ را بچرخانيد تا پيستون هاي 1و4 در نقطه مرگ بالائي قرار گيرد .
عكس مراحل 5 الي 6 را به غير از موارد زير انجام دهيد :
اگر بوش هاي تازه مونتاژ مي شوند سوراخ انها بايد بعد از مونتاژ پرداختكاري و به اندازه مطلوب برسند .
در موقع مونتاژ هاب مطمئن شويد كه سوراخ ان با سوراخ روغن روي پوسته موتور در يك رديف قرار گيرد .
هابوبوش ها را با روغن تميز موتور روغنكاري نمائيد .
9- دنده را طوري سوار كنيد كه علامت زمان بندي روي ميل لنگ , ميل بادامك , پمپ گازئيل و دنده هاي هرزگرد در يك رديف قرار گيرند .
10- عكس مراحل 2 الي 3 را به غير از موارد زير انجام دهيد :
پيچ ها را با گشتاور 33نيوتن متر محكم كنيد .
11- خلاصي انتهاي دنده هرزگرد را با فيلرهاي 1/0 الي2/0 كنترل كنيد .
12- مجموعه اسبك ها را طبق مراحل 5,4 و6 مونتاژ كنيد .
13- با استفاده از گيج شاخص ساعتي يا گيج فيلري لقي دنده هرزگرد را كنترل كنيد , به طوري كه تعداد لقي در سري دنده ها بايد 76/0 ميلي متر باشدولازم است تمامي نقاط درگيري را كنترل كنيد .
توجه : اگر لقي در داخل محدوده تعيين شده نباشد , دنده هاي زمان بندي موثر را عوض كنيد .
14- سيني جلو دنده هاي زمان بندي را ببنديد .
دنده هاي زمان بندي
دمونتاژ
دنده هرزگرد را طبق مراحل 1 الي 5 باز كنيد .
پيچ را باز كنيد .
واشر را بيرون اوريد .
واشر فرم دار را دراوريد .
صفحه نگهدارنده را خارج كنيد .
با بكارگيري ابزارPD 155 B و4PD 155 A دندهرا خارج كنيد .
خار را بيرون اوريد .
مونتاژ
عكس مراحل 2 الي7 را به غير از موارد زير انجام دهيد :
مطمئن شويد كه خار ميل بادامك در وضعيت مطلوب قرار گرفته است .
واشر فرم دار و پيچ تازه استفاده نمائيد .
پيچ ميل بادامك را با گشتاور 68 نيوتن متر مكم كنيد .
دنده هرزگرد را طبق مراحل 8,7 و10 الي 15 ببنديد .
دنده هاي زمان بندي
دمونتاژ
دنده هرزگرد را طبق مراحل 1 الي 5 باز كنيد .
واشرهاي فنري وپيچ ها را باز كنيد .
دند را خارج كنيد .
مونتاژ
عكس مراحل 2و3 را به غير از موارد زير انجام دهيد :
مطمئن شويد كه ميخ پرچ دنده در مقابل محور محرك پمپ قرار گيرد .
دنده هرزگرد را طبق مراحل 8,7 و10 الي15 ببنديد .
دنده هاي زمان بندي
دمونتاژ
دنده هرزگرد را طبق مراحل 1 الي 5 باز كنيد .
پرت كننده روغن را دراوريد .
دنده را به عقب بكشيد .
خار را دراوريد .
مونتاژ
عكس مراحل 3و4 را انجام دهيد .
دستگاه بالانس كننده را مجداا ببنديد .
دنده هرزگرد را ببنديد .
محفظه جلو موتور
دمونتاژ
دنده محرك بادامك را باز كنيد .
دنده كحرك پمپ را باز كنيد .
پمپ انژكتور را باز كنيد .
نه عدد پيچ و واشر نگهدارنده محفظه زمان بندي در پوسته موتور را باز كنيد .
چهار عدد پيچ و واشر اتصال دهنده محفظه زمان بندي به كارتر را باز كنيد .
محفظه زمان بندي را باز كنيد .
گاسكت را باز كنيد .
هاب دنده هرزگرد را از پوسته موتور بيرون اوريد .
مونتاژ
عكس مراحل 3 الي 8 را به غير از موارد زير انجام دهيد :
گاسكت تازه را ازچسب پيشنهاد شده A بزنيد و در جايش قرار دهيد .
10- دنده محرك پمپ گازئيل را ببنديد .
11- دنده محرك ميل بادامك را ببنديد .
فلايول
ابزارهاي مخصوص :
به گيج شاخص ساعتي و قسمت مربوطه مراجعه كنيد .
دمونتاژ
كلاچ را باز كنيد .
شش پيچ و واشر فرم دار را باز كنيد .
فلايول را دراوريد .
در صورت نياز راهنماي ياتاق را دراوريد .
مونتاژ
عكس مراحل 2 الي 4 را به غير از موارد زير انجام دهيد :
فلايول را در روي ميل لنگ طوري سوار نمائيد كه سوراخ ضربه نخورده در لبه با سوراخ استفاده نشده روي فلايول در يك امتداد باشد .
پيچ هاي فلايول را با گشتاور 108 نيوتن متر محكم كنيد و با واشر تاشو محافظت نمائيد .
با بكارگيري گيج ساعتي و تنظيم شاخك ان, نوك قلم مانند را روي سطح فلايول قرار داده و عقربه بزرگ ساعت را روي عدد صفر تنظيم كنيد . در اين حالت شفت ميل لنگ را بچرخانيد و جمع مقدار انحراف عقربه بزرگ را بخوانيد . مقدار قرائت شده نبايد بيشتر از 3/0 ميلي متر باشد .
گيج ساعتي را طوري تنظيم نمائيد كه نوك قلم مانند ان در دورترين نقطه سطح فلايول و موازي با سطح ميل لنگ قرار گيرد . ميل لنگ را به جلو فشار دهيد تا كاملا جا بيفتد در اين حالت عقربه بزرگ ساعت را روي عدد صفر تنظيم كنيد و سپس فلايول را بچرخانيد مقدار قرائت شده انحراف عقربه بزرگ به ازاي هر 25 ميلي متر طول شعاع از مركز ميل لنگ تا محل تماس نوك قلم مانند گيج ساعتي نبايد از 25/0 ميلي متر بيشتر باشد . اگر لنگي زيادتر باشد فلايول را بيرون اوريد , مواد زايد و برامدگي را كنترل و برطرف نمائيد سپس مجداا مراحل 6,5 و7 را انجام دهيد .
فلايول
دمونتاژ
فلايول را باز كنيد .
سوراخي به قطر 5 ميلي متر بين قطر داخلي دنده فلايول و پايه دنده به عمق 16 ميلي متر ايجاد كنيد در غير اين صورت صدمه به فلايول وارد خواهد شد .