مقدمه
ضرورت ارائه خدمات بانکی درسطح کشور به ویژه شهرهای توسعه نیافته و روستاهای دورافتاده ، تأُمین نیازهای اقتصادی مردم ، تقلیل ایاب و ذهاب طولانی ساکنین و همچنین به منظور کاهش ترافیک
، جلوگیری از اتلاف وقت ، پرهیز از هزینه های غیرضروری وبهبود محیط زیست و رفع حوائج عمومی بموجب مصوبه مورخ 21/6/74 مجلس شورای اسلامی ، پشت بانک ایران با وظایف و اختیاراتی از قبیل : انجام خدمات مربوط به حوالجات داخلی و بین المللی ، افتتاح و انجام خدمات مربوط به حساب جاری ، انجام خدمات در زمینه های پولی و مالی و سرمایه گذاری و . . . تأُسیس گردید . اساسنامه پست بانک طی تصویب نامه شماره 3362/ت 15590 ه مورخ 4/4/ 1375 هیأُت دولت تصویب و برخی از مواد آن در جلسه مورخ 5/11/76 هیأت وزیران مورد اصلاح قرار گرفت .
ار آنجا که شورای پول و اعتبار در نهصد و هشتمین مصوبه خود ، لزوم بازنگری در اساسنامه پست بانک و پذیرش کلیه سیاست ها و مقررات پولی و بانکی و بخشنامه های بانک مرکزی را مورد تأکید قرار داده بود وهیأت دولت در جلسه مورخ 25/7/78 بهنگام بررسی آیین نامه های مالی و معاملاتی مقرر نمود ، اساسنامه پست بانک با هماهنگی بانک مرکزی مورد تجدید نظرقرارگرفته و اصلاحیه لازم جهت تصویب به هیأت دولت ارائه و متعاقباً آیین نامه های مالی ومعاملاتی مطرح شود . درهمین راستا اساسنامه اصلاحی با هماهنگی بانک مرکزی تنظیم و پس از تصویب در مجمع عمومی و شورای پول و اعتبار در جلسات مورخ 13/11/81 و 5/6/82 به تصویب هیأت دولت رسید و درمورخ 23/7/1382 از سوی شورای محترم نگهبان مورد تأُیید قرارگرفت . بموجب اساسنامه اصلاحی ، فعالیت های پست بانک ایران با رعایت قانون پولی و بانکی کشور مصوب 1362 انجام خواهد شد .
مجمومه حاضر مشتمل بر ماده واحده قانون تأسیس پست بانک و اساسنامه آن با آخرین اصلاحات می باشد و بمنظورتسهیل دسترسی مسئولین و همکاران به مقررات یاد شده تهیه گردیده است ، انشاء ا... مفید واقع شود .
قانون تأسیس شرکت دولتی پست بانک
ماده واحد – به منظور گسترش خدمات پست مالی در شهرها و روستاهای کشور ( موضوع بند4 ماده4 قانون تشکیل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1366 - ) کمک به سیستم و تسهیلات بانکی تحول نظام اداری ، بهبود حمل ونقل شهری وانجام نمایندگی درپرداخت ودریافت از طرف مردم و درنتیجه کاهش مسافرت های شهری و روستایی وهزینه های مربوط ، به موجب این قانون شرکت دولتی پست بانک که از این پس به اختصار شرکت نامیده می شود ، وابسته به وزارت پست و تلگراف وتلفن با رعایت مقررات اتحادیه جهانی پست با وظایف زیر تأسیس می شود .
الف – انجام خدمات مربوط به حوالجات داخلی و بین المللی .
جریان نقدی مربوط به این حوالجات باید از طریق سیستم بانکی صورت گیرد و رعایت سیاست ها و مقررات پولی و بانکی ضروری است .
ب – افتتاح و انجام خدمات مربوط به اندوخته پستی .
ج – افتتاح و انجام خدمات مربوط به حساب جاری ( قبول وجوه و چک های مردم در حساب های دیداری و پرداخت بدهیهای مالیاتی و صورتحساب های آب ، برق ، گاز وتلفن مشترکین و سایر خدمات مشابه به تقاضای آنان از محل موجودی حساب مذکور ) .
د – توزیع کالا و واریز وجوه آن به حساب صاحب کالا .
ه – پرداخت حقوق شاغلان و مستمری بگیران در محل کار یا سکونت آنان .
و – انجام خدمات مربوط به کارت های اعتباری و خرید پست .
ز – انجام خدمات در زمینه های پولی و مالی ( ریالی و ارزی ) و سرمایه گذاری با رعایت مقررات مربوط .
ح - انجام خدمات واسطه ای از جمله نمایندگی در دریافت عوارض ، مالیات ها و جرایم از طرف دستگاه های ذیربط ، ثبت نام داوطلبان کنکور سراسری دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور ، فروش بلیط مسافرت یا دیدار از نمایشگاههای بین المللی به نمایندگی از طرف دستگاههای زیربط و خدمات مانند آن .
تبصره 1 – سرمایه شرکت به طور کلی متعلق به دولت است و یک میلیارد ریال آن از محل درآمدهای وصولی شرکت پست و مخابرات جمهوری اسلامی ایران با معافیت از پرداخت مالیات بر درآمد ، تأمین می شود .
تبصره 2 - مجمع عمومی شرکت متشکل از وزیر پست و تلگراف و تلفن ، وزیر امور اقتصادی و دارایی ، وزیر بازرگانی ، رئیس سازمان برنامه و بودجه ، رئیس کل بانک مرکزی ، مدیر عامل شرکت مخابرات و مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران می باشد . ریاست مجمع عمومی با وزیر پست و تلگراف و تلفن خواهد بود .
تبصره 3 - اساسنامه و مقررات مالی و استخدامی شرکت حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط وزارت پست و تلگراف و تلفن تهیه و پس از تصویب هیات وزیران ، به مورد اجرا گذاشته خواهد شد .
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و سه تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست و یکم شهریور ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 29/6/1374 به تأیید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی – علی اکبر ناطق نوری
اساسنامه وزیران در جلسات مورخ 13/11/1381 و 5/6/1382 بنا به پیشنهاد شماره 5848/100 مورخ 22/2/1381 وزارت پست ، تلگراف و تلفن و به استناد تبصره (3) ماده واحده قانون تأسیس شرکت دولتی 3362/ت 15990 ه مورخ 4/4/1375 به شرح زیر اصلاح نمود :
اساسنامه اصلاحی شرکت دولتی پست بانک
فصل اول : کلیات
ماده 1- شرکت دولتی پست بانک که در این اساسنامه به اختصار شرکت نامیده می شود . شرکت سهامی دولتی وابسته به وزرات پست وتلگراف و تلفن است و به مدت نامحدود تأسیس می شود .
ماده 2- شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری می باشد و با توجه به وظایف ، حقوق و اختیارات مقرره در ماده واحده قانون تأسیس ، این اساسنامه با رعایت قسمت سوم ( ماده 30 به بعد ) قانون پولی و بانکی کشور – مصوب 1351 – و بر اساس قانون عملیات بانکی بدون ربا ( بهره ) – مصوب 1362 – و مقررات اتحادیه جهانی پست (U.P.U ) اداره می شود .
ماده 3- مرکزاصلی شرکت تهران ا ست وبرای انجام خدمات خود می تواند در هر نقطه از کشور
( مناطق شهری ، روستایی ومناطق آزاد تجاری – صنعتی ) در قالب قراردادهای منعقد با رعایت قانون و مقررات مندرج در ماده (2) این اساسنامه ، شعب یا نمایندگی هایی تأسیس یا عندالاقتضا نسبت به انحلال آنها اقدام کند .
ماده 4- سرمایه اولیه شرکت یک میلیارد ریال است که به ده هزار سهم یکصد هزار ریالی تقسیم می شود و از طریق شرکت های پست و مخابرات پرداخت شده است .
ماده 5- کلیه سهام شرکت متعلق به دولت می باشد و از طریق شرکت های پست و مخابرات تقسیم شده است .
ماده 6- از طریق تصویب این اساسنامه کلیه تأسیسات ، تجهیزات ، اموال منقول و غیر منقول متعلق به شرکت پست جمهوری اسلامی ایران که مورد استفاده پست مالی می باشد با تصویب مجامع عمومی مربوط به شرکت منتقل می شود که اموال منقول با رعایت ماده (110 ) قانون محاسبات عمومی کشور واگذار خواهد شد .
تبصره 1- در مورد اراضی و املاکی که به موجب این اساسنامه از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به شرکت منتقل می شود ، در صورتی که سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران یا شرکت پست جمهوری اسلامی ایران صادر شده باشد ، ادارات ثبت اسناد و املاک باید به درخواست شرکت ، اسناد مالکیت اراضی و املاک مورد انتقال و دفاتر مربوط رابه نام شرکت اصلاح کنند . اراضی و املاک مزبور با رعایت ماده (117 ) قانون محاسبات عمومی کشور جزو سرمایه شرکت منظور خواهد شد .
تبصره 2- شرکت مکلف است ظرف (6 ) ماه کلیه اموال غیر منقول و تأسیسات مربوط را که به موجب این ماده به شرکت منتقل می شود با رعایت مواد (110 ) و (119 ) قانون محاسبات عمومی کشور به عنوان افزایش سرمایه جزو دارایی خود منظور کند .
تبصره 3- وظایف و کارکنان پست مالی از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به شرکت منتقل می شود .
ماده 7- موضوع فعالیت شرکت به شرح زیر است :
الف - انجام خدمات مربوط به حوالجات داخلی و بین المللی .
تبصره - جریلن نقدی مربوط به این حوالجات باید از طریق سیستم بانکی صورت گیرد و رعایت سیاست ها مقررات پولی و بانکی ضروری است .
ب - افتتاح و انجام خدمات مربوط به اندوخته پستی .
ج - لفتتاح و انجام خدمات مربوط به حساب جاری ( قبول وجوه و چک های مردم در حساب های دیداری و پرداخت بدهی های مالیاتی و صورتحساب های آب ، برق ، گاز و تلفن مشترکین و سایر خدمات مشابه ، به تقاضای آنان از محل موجودی حساب مذکور )
د - توزیع کالا و واریز وجوه آن به حساب صاحب کالا .
ه - پرداخت حقوق شاغلان و مستمری بگیران در محل کار یا سکونت آنان .
و - انجام خدمات مربوط به کارت های اعتباری و خرید پست .
ز - انجام خدمات در زمینه های پولی و مالی ( ریالی و ارزی ) و سرمایه گذاری با رعایت قوانین و مقررات مربوط .
ح - انجام خدمات واسطه ای از جمله نمایندگی در دریافت عوارض ، مالیات ها و جرایم از طرف دستگاه های ذیربط ، ثبت نام داوطلبان کنکور سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور ، فروش بلیط مسافرت یا دیدار از نمایشگاه های بین المللی به نمایندگی از طرف دستگاه های ذیربط و خدمات مانند آن .
ط - انجام کلیه وظایفی که به موجب قوانین و مقررات به پست بانک واگذار شده یا می شود .
فصل دوم : ارکان شرکت
ماده 8 - ارکان شرکت عبارتند از :
الف- مجمع عمومی
ب- هیئت مدیره و مدیرعامل
ج- بازرس قانونی (حسابرس)
قسمت اول : مجمع عمومی (نمایندگان صاحب سهم)
ماده 9 - مجمه عمومی شرکت یا نمایندگان صاحب سهم مرکب خواهند بود از :
وزیر امور اقتصادی و دارائی
وزیر بازرگانی
وزیر پست و تلگراف و تلفن
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران
مدیر عامل شرکت جمهوری اسلامی ایران
تبصره- ریاست مجمع عمومی با وزیر پست ، تلگراف و تلفن می باشد .
ماده 10 - مجمع عمومی شرکت به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری و سیاست گذاری در امور شرکت به طور عادی یا فوق العاده تشکیل خواهد شد .
ماده 11 - مجمع عمومی عادی حداقل سالی دوبار و حداکثر تا پایان شهریور ماه برای بررسی و اتخاذ تصمیم درمورد تصویب صرتهای مالی سال مالی قبل یا برای بررسی بودجه و خط مشی و برنامه ملیات سال بعد ، بنا به دعوت رییس مجمع عمومی تشکیل می شود .
تبصره- مجمع عمومی عادی ممکن است بطور فوق العاده برای رسیدگی و تصویب سایر امور و مسئل مربوط به شرکت (به جز مواردی که در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است) درهر زمان بنا به دعوت رئیس مجمع تشکیل می شود .
ماده 12 - مجمع عمومی فوق العاده به منظور اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش و یا کاهش سرمایه شرکت و تغییر یا اصلاح مواد اساسنامه و یا الحاق موادی ، به آن برای پیشنهاد به مراجع ذی صلاح جهت تصویب و سایر موضوعاتی که بنابر قوانین مربوط ، رسیدگی آنها بر عهده مجمع عمومی فوق العاده است ، بنا به دعوت ردیس مجمع تشکیل خواهد شد .
تبصره- هرگونه تغییر در این اساسنامه که با قانون پولی و بانکی و همچنین عملیات بانکی مرتبط باشد موکول به کسب مجوز قبلی از بانک مرکزی است .
ماده 13 - جلسات مجمع عمومی با حضور حداقل پنج نفر از اعضاء رسمیت خواهد یافت و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر خواهد بود .
تبصره- تشکیل جلسات مجمع عمومی با دعوت کتبی بعمل می آید . دستور جلسه باید حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه به ضمیمه اسناد و مدارک مربوط برای اعضاء مجمع ارسال شود .
ماده 14 - اهم وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به شرح زیر است :
الف- اتخاذ تصمیم در مورد سیاستهای کلی ، برنامه و بودجه سالانه شرکت بنا به پیشنهاد هیئت مدیره
ب- اتخاذ تصمیم در مورد ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت با توجه به گزارش هیئت مدیره و بازرس قانونی .
ج- اتخاذ تصمیم در مورد نمودار تشکیلاتی شرکت و در صورت لزوم تجدید نظر در آنها .
د- بررسی آیین نامه های مالی و معاملاتی و استخدامی شرکت و پیشنهاد به هیئت دولت برای تصویب
ه- اتخاذ تصمیم در مورد سیاست ها و آیین نامه های مربوط به سرمایه گذاری ها و جدول حقوق و نرخهای خدمات شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط .
و- اتخاذ تصمیم نسبت به پشنهاد های هیئت مدیره راجع به مطالبات لاوصول و ارجاع دعاوی به داوری ، همچنین صلح دعاوی مطروحه در شرایط خاص با رعایت قوانین و مقررات مربوط و اصل (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
ز- تعیین حقوق و مزایای رئیس و اعضای هیئت مدیره شرکت .
تبصره1- به منظور تسریع و تسهیل انجام امور شرکت مجمع عمومی می تواند ، اختیارات مندرج در بندهای «ج» و «و» و «ز» ماده فوق را به رئیس مجمع تفویض نماید ، تصمیمات رئیس مجمع در محدوده اختیارات تفویض شده ، بعنوان مصوبه مجمع عمومی تلقی شده ، قابل اجرا است .
تبصره1- به منظور تسریع و تسهیل انجام امور شرکت مجمع عمومی می تواند ، اختیارات مندرج در بندهای «ج» و «و» و «ز» ماده فوق را به رئیس مجمع تفویض نماید ، تصمیمات رئیس مجمع در محدوده اختیارات تفویض شده ، بعنوان مصوبه مجمع عمومی تلقی شده ، قابل اجرا است .
قسمت دوم : هیأت مدیره و مدیر عامل
ماده 15- هیأت مدیره شرکت از یک نفر رئیس که سمت مدیر عامل را نیز خواهد داشت و چهار عضو اصلی تشکیل می شود .
تبصره- حداقل دو نفر از اعضای هیئت مدیره باید صلاحیت تخصصی در امر بانکداری را به تشخیص بانک مرکزی داشته باشند .
ماده 16- اعضاء و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت توسط وزیر پست و تلگراف و تلفن (رئیس مجمع عمومی) برای مدت (3) سال انتخاب ومنصوب می شوند و تا زمانی که اعضاء و رئیس هیئت مدیره جدید انتخای نشده اند در سمت خود باقی می مانند و انتخاب مجدد آنان نیز بلامانع خواهد بود .
ماده 17- جلسات هیئت مدیره حداقل هر 15 روز یکبار به دعوت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل یا به تقاضای دو عضو از هیئت مدیره تشکیل و با حضور حداقل سه فر رسمیت می یابد .
تبصره1- دستور جلسات توسط رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل تعیین خواهد شد .
تبصره2- اداره جلسات با رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل خواهد بود و تصمیمات متخذه با حداقل سه رأی موافق شامل رأی هیئت مدیره و مدیرعامل معتبر و قابل اجراست .
ماده 18 - تصمیمات متخذه درهر یک از جلسات هیئت مدیره باید پس از امضای اعضای حاضر در جلسه ، در سه نسخه تنظیم شود و ظرف پنج روز یک نسخه از آن برای رئیس مجمع عمومی و نسخه ای برای بازرس شرکت ارسال و نسخه سوم در پرونده مخصوصی در شرکت نگهداری شود .
تبصره- تصمیمات هیئت مدیره با ذکر نظر اقلیت بطور منظم در دفتر مخصوصی که به همین منظور درشرکت نگهداری می شود ، ثبت می شود و به امضای حاضر درجلسات می رسد .
الف - وظایف و اختیارات هیأت مدیره
ماده 19 - هیئت مدیره برای اجرای وظایف مقرر در قانون تشکیل شرکت و مقررات این اساسنامه و تأمین مقاصد و اهداف شرکت دارای اختیارات کامل می باشد . اهم وظایف و اختیارات هیئت مدیره به شرح زیر است :
الف - اجرای مصوبات وتصمیمات مجمع عمومی شرکت .
ب - تهیه و تنظیم آئین نامه های مالی ، معاملاتی و استخدامی و پیشنهاد به مجمع عمومی برای تأیید و ارائه به مراجع ذی صلاح جهت تصمیم گیری و تصویب سایر آئین نامه ها و دستورالعمل های داخلی شرکت و درصورت لزوم تجدید نظر درآنها و پیشنهاد به مجمع عمومی جهت تصویب .
ج - تهیه وتنظیم صورت های مالی از قبیل ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و گزارش به مجمع عمومی .
د - تنظیم وتعیین جدول تعرفه و نرخ های خدمات و تعیین خط مشی کلی مربوط به افزایش یا کاهش تعرفه خدمات مربوط برای پیشنهاد به مجمع عمومی .
ه - بررسی و پیشنهاد در مورد تأسیس شعب یا نمایندگی های شرکت و عندالا قتضاء انحلال آنها با کسب موافقت رئیس مجمع عمومی با رعایت مقررات مربوط .
و - تهیه وتنظیم گزارش و برنامه عملیات سالانه شرکت و هر نوع گزارش یا پیشنهادی که به موجب این اساسنامه باید جهت تصویب به مجمع عمومی تسلیم شود .
ز - تصویب تشکیلات تفصیلی شرکت در چهار چوب نمودار تشکیلاتی مصوب مجمع عمومی که به تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رسیده یا می رسد .
ح - اتخاذ تصمیم در مورد قراردادهایی که طبق آیین نامه معاملات شرکت باید به تصویب هیأت مدیره برسد .
ط - بررسی و ارائه پیشنهاد ارجاع دعاوی و اختلافات به داوری ، همچنین صلح دعاوی شرکت به مجمع عمومی با رعایت قوانین و مقررات مربوط .
ی - تصویب دستورالعمل های اجرایی در زمینه سرمایه گذاری ها و جدول حقوق و نرخ های خدمات شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط و در چارچوب سیاست ها وآیین نامه های مصوب مجمع عمومی .
ب - وظایف و اختیارات رییس هیئت مدیره و مدیر عامل
ماده 20- رییس هیئت مدیره و مدیر عامل ، بالاترین مقام اجرایی و اداری شرکت بوده ، بر کلیه واحد های تابعه شرکت ریاست دارد و مسئول حسن جریان امور و حفظ حقوق و منافع و اموال شرکت می باشد .
تبصره 1- رییس هیئت مدیره ومدیر عامل برای اداره امور شرکت و اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیئت مدیره ، دارای همه گونه حقوق و اختیارات در حدود مقررات قانون و اساسنامه و آیین نامه های شرکت وبودجه مصوب می باشد .
تبصره 2- رییس هیئت مدیره ومدیر عامل نمایندگی شرکت را در مقابل کلیه مقامات قضایی و اداری و سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی با حق توکیل غیر خواهد داشت .
تبصره 3- رئیس هیئت مدیره ومدیرعامل می تواند قسمتی از اختیارات خود را به موجب ابلاغ کتبی به هریک از اعضای هیئت مدیره یا رؤسا و مدیران ارشد شرکت به تشخیص و مسئولیت خود تفویض کند.
تبصره 4- رییس هیئت مدیره ومدیر عامل می تواند در مواردی که مقتضی بداند وکیل دعاوی انتخاب نماید ، ولی ارجاع دعاوی و اختلافات شرکت به داوری و سازش و انتخاب داور منوط به تأیید هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی و رعایت قوانین و مقررات مربوط است .
تبصره 5- رییس هیئت مدیره و مدیرعامل می تواند برای خود قائم مقام منصوب کند .
ماده 21 - اهم وظایف و اختیارات رییس هیئت مدیره و مدیرعامل برای اداره امور شرکت به شرح زیر است :
الف- اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیئت مدیره و انجام کلیه امور اداری و اجرایی شرکت در حدود بودجه مصوب طبق اساسنامه و آیین نامه های شرکت و سایر ومقررات مربوط .
ب- نظارت بر حسن اجرای وظایف مندرج در قانون تشکیل ، اساسنامه و آیین نامه ها و مقررات و بودجه شرکت .
ج- رسیدگی و اخذ تصمیم درباره کلیه امور اداری ، آموزشی و استخدام کارکنان طبق آیین نامه های داخلی شرکت و سایر قوانین و مقررا ت مربوط .
د- تهیه و تنظیم بودجه سالانه ، ترازنامه ، برنامه عملیات و آیین نامه های داخلی شرکت و تقدیم به مجمع عمومی پس از تأیید هیئت مدیره .
ماده 22 - کلیه قراردادها ، اسناد و اوراق مالی تعهدآور و استفاده از حسابهای بانکی شرکت باید به امضای رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل یا قائم مقام وی و یکی از اعضای هیئت مدیره برسد ، صاحبان امضای این قبیل اوراق در واحدهای تابعه با تصویب هیئت مدیره تعیین خواهد شد .
تبصره- استفاده از حسابهای بانکی شرکت با امضاء مشترکی از مقامات یادشده فوق و ذیحساب شرکت یا مقام مجاز از طرف وی ممکن خواهد بود .
قسمت سوم : بازرس قانونی (حسابرس)
ماده 23 - بررسی گزارش سالانه و رسیدگی به ترازنامه و حساب سود وزیان و تطبیق عملیات شرکت و تهیه گزارش برای مجمع عمومی به عهده سازمان حسابرسی می باشد که طبق قوانین ومقررات مربوط وظایف خود را انجام می دهند .
تبصره- بازرس قانونی حق مراجعه به کلیه دفاتر و پرونده ها و اسناد و پیمانهای شرکت را خواهد داشت ولی حق مداخله درا مور اداری و اجرایی شرکت را نداشته ، اقدامات وی نباید در هیچ مورد موجب توقف عملیات اجرایی شرکت شود .
ماده 24 - هیأت مدیره مکلف است پس از پایان سال مالی حداکثر تا پایان خرداد ماه ، ترازنامه و حساب سود و زیان وضمایم مربوط را برای رسیدگی به بازرس قانونی (حسابرس) تسلیم کند . بازرس قانونی (حسابرس) مکلف است پس از وصول ترازنامه و حساب سود و زیان و ضمایم مربوط حداکثر ظرف مدت دو ماه رسیدگیهای لازم را انجام داده ، گزارش حسابرسی را به مقامات و مراجع ذی ربط تسلیم کند .
ماده 25 - هرگاه بازرس قانونی در جریان رسیدگی و تطبیق عملیات شرکت بی ترتیبی مشاهده کند باید مورد را برای اصلاح امور و رفع اشتباهات ضمن اطلاع به هیئت مدیره به رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ، همچنین به مجمع عمومی نیز گزارش نماید .
فصل سوم - سایر مقررات
ماده 26 - سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هرسال شروع وآخر اسفندماه همان سال خاتمه
می یابد ، به استثنای سال اول که شروع آن تاریخ لازم الاجرا شدن اساسنامه شرکت خواهد بود .
ماده 27 - نحوه و اصول حسابداری و دفترداری و همچنین میزان و نحوه ی ایجاد اندوخته ها و ذخیره های قانونی و تقسیم سود شرکت و طرز استفاده از آن طبق ماده (33) قانون پولی و بانکی کشور و آیین نامه مربوط به آن که به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است تعیین خواهد شد .
این اصلاحیه به موجب نامه های شماره 2771 / 30 / 82 مورخ 24/1/1382 و شماره
4504 / 30 / 82 مورخ 23/7/82 شورای نگهبان به تأیید شورای یادشده رسیده است .
وزارت پست وتلگراف و تلفن
هیئت وزیران در جلسه مورخ 30/2/1375 بنا به پیشنهاد شماره 4598/100 مورخ 14/9/1374 وزارت پست و تلگراف و تلفن و به استناد تبصره (3) ماده واحده قانون تأسیس شرکت دولتی پست بانک - مصوب 1374 - اساسنامه شرکت دولتی پست بانک را تصویب نمود :
سود ویژه شرکت پس از کسر مالیات متعلق ، بنا به پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی شرکت به شرح زیر تقسیم می شود :
1- اندوخته قانونی موضوع ماده (27) این اساسنامه .
2- اندوخته سرمایه ای و سایر اندوخته ها .
3- سود صاحبان سهام .
این اساسنامه به موجب نامه ی شماره 0576 / 21 / 75 مورخ 28/3/1375 شورای محترم نگهبان به تأیید شورای یاد شده رسیده است .
رونوشت به دفتر قائم مقام معظم رهبری ، دفتر رئیس جمهور ، دفتر معاون اول رئیس جمهور ، دفتر ریاست قوه قضائیه ، دفتر معاون حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور ، دفتر معاون اجرایی رئیس جمهور ، دبیرخانه مجمع تشکیل مصلحت نظام ، دیوان محاسبات کشور ، اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی ، اداره کل حقوقی ، اداره کل قوانین و مقررات کشور ، وزارت امور اقتصادی و دارایی ، وزارت بازرگانی ، وزارت دادگستری ، سازمان امور اداری و استخدامی کشور ، دفتر هیئت دولت و روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می شود .
فصل دوم
پست و خدمات پستی در ایران
« معرفی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران »
شرکت پست جمهوری اسلامی ایران ، تحت نظارت و وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
( وزارت پست و تلگراف و تلفن سابق ) است . قانون تأسیس این شرکت درسال 1366 تصویب و فعالیت آن در سال 1367 آغاز شد .
این شرکت با هدف فراهم کردن تسهیلات لازم به منظور استفاده عمومی از خدمات پست برای ارتباط داخلی و خارجی ، اعمال سیاست جامع در زمینه برنامه ریزی ، تأسیس ، تجهیز ،گسترش و بهره برداری از واحد های پستی وتأمین و تعمیم خدمات پستی در سراسرکشور و در راستای هماهنگی با آخرین پیشرفت های تجربی وتکنولوژی ارتباطات تأسیس شده است و وظایفی را بر عهده دارد که اهم آن عبارتند از :
- بررسی و مطالعه در جهت شناخت هرچه بیشتر نیازهای پستی جامعه و تأمین آنها .
- تهیه وتنظیم برنامه های جامع به منظور انجام خدمات پستی .
- تأسیس ، تجهیز وگسترش واحد های پستی .
- تهیه طرح وانتشار تمبر واوراق بهادار پستی برای مصارف جاری و یادبود با استفاده از زبان خاص تمبرو قبول اشتراک آن .
- واگذاری صندوق های پستی شخصی و ایجاد پست رستانت در مراکزپستی و ادارات کل پست استان .
- توزیع مرسولات پستی ، روزنامه ونشریات ادواری .
- بررسی ، تنظیم وحفظ روابط با اتحادیه های جهانی و منطقه ای پست و مشارکت درتدوین دستور العمل ها و توصیه های بین المللی مربوطه و پیشنهاد به مراجع ذیصلاح .
- شرکت در مجامع و اتحادیه های جهانی و منطقه ای پست ، به منظور تبادل نظر در مسایل پستی .
شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با آگاهی از تأثیرات عمیق خدمات پستی در جامعه امروز تلاش می کند تا با گسترش امکانات و تجهیز شبکه پستی ، زمینه دسترسی هرچه بیشتر مردم را به آن فراهم نماید . لذا این شرکت با راه اندازی سرویس های کارآمد ، برای رفع نیازهای ارتباطی مردم و نیز بهبود ارائه خدمات پستی سعی نموده تا رضایت همگان را جلب کند .
این امر باعث ایجاد سرویس های مختلف پستی از جمله پست پیشتاز ، پست مستقیم ، پست تلفنی 193 ، صندوق پست صوتی ، پست خرید الکترونیکی ، پست ویژه ، پست فرهنگی و برخی دیگر از سرویسهای پستی گردید .
در سالیان اخیر ، شرکت پست در راستای کاهش تصدی دولت و کوچک نمودن ساختار آن ، با تصویب آیین نامه همکاری با شرکتهای دیگر ، سعی در واگذاری امور پستی به بخش خصوصی دارد و به همین دلیل ایجاد شرکت « مادر تخصصی پست » در دستور کار وزارت متبوع قرار گرفته است .
خصوصی سازی به مفهوم عرضه خدمات پستی از سوی بخش خصوصی ، جزء خط مشی ها و سیاستهای اساسی برنامه توسعه امور پست است و در این زمینه گامهای بلند عملی و اجرایی برداشته شده که این امر موجب توسعه واحدهای پستی و نیز افزایش ترافیک و درآمد در پست خواهد شد . شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با پیروی از سیاستهای تعیین شده فوق ، به خصوصی سازی در مراحل مختلف عملیات پستی اقدام کرده است ، از جمله واگذاری بخش قبول از طریق تأسیس نمایندگی های پستی و واگذاری حمل و نقل درون استانی به پیمانکار بخش خصوصی .
طرح ایجاد و اداره دفاتر مشترک پست ومخابرات روستایی با مدیریت شرکت پست که از ابتدای سال 1382 آغاز شده ، یکی دیگر از اقدامات شرکت پست است . این طرح در راستای سیاست دولت مبنی بر تسهیل در خدمات رسانی به مردم و توسعه و اجرای طرح تکریم ارباب رجوع و افزایش نقاط تماس ، تجمیع خدمات پست و مخابرات و استفاده بهینه از سرمایه گذاری های انجام شده ، راه اندازی شده است .
همچنین ایجاد دفاتر خدمات ارتباطی که با سرمایه گذاری بخش غیر دولتی راه اندازی شده و اکثراً در محدوده های شهری فعالیت دارند ، از دیگر نمونه ی فعالیتهای این شرکت است .
طرح جامع فناوری اطلاعات یا توسعه IT نیز با ایجاد زیر ساخت ها و مهیا نمودن بستری قوی در پست آغاز شده تا در آینده ای نزدیک سرویسهای نوینی را که با ماهیت امور پست متناسب باشد ، برای ارائه خدمات الکترونیکی بر این بستر مستقر سازد .
شرکت پست با کسب افتخارات ارزشمند در عرصه ملی و به ویژه جشنواره شهید رجائی طی سه سال متوالی نیز به عنوان واحد نمونه ملی در محورهای صرفه جویی خردمندانه ، راه اندازی وب سایت و واحد ارتباطات مردمی به منظور پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی و ارتباطی مشتریان است .
یکی از مهمترین دستاوردهای شرکت پست ، اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ISO
«9001-2000 » می باشد . این گواهینامه در سال 1382 و در سایه تلاشها و زحمات چندین ساله کارشناسان پست کشور دریافت شد .
این سیستم با محوریت مدیریت کیفیت ، کیفیت گرایی و مشتری گرایی ، در پی آن است تا با ارتقاء ارائه خدمات ، بهبود مستمر کیفیت و به حداقل رساندن درصد خطاها ، نیازهای مشتریان را برآورده نمایند .
با توجه به نیازهای روز افزون مردم در زمینه ارتباطات و رشد جمعیت و افزایش درخواست برای جابجایی مراسلات و امانات پستی و لزوم ارائه خدمات جدید در این زمینه ، ضرورت ایجاد وگسترش خدمات متعدد و متنوع برای پاسخگویی به این نیاز احساس شده و همین امر سبب شده تا پست در ایران همپای سایر کشورها ، سرویس های نوین و پیشرفته را با استفاده از آخرین تحولات در عرصه فناوری ارتباطات و اطلاع رسانی ارائه دهد ، لذا آشنایی با انواع خدمات پستی ضروری می نماید .
انواع خدمات پستی :
1- سرویس مراسلات (پست نامه ها) عادی
2- سرویس پست سفارشی
3- پست پیشتاز (EMS)
4- سرویس بیمه
5- پست مستقیم
6- پست جواب قبول
7- پست تبلیغ
8- سرویس دو قبضه (آگهی تحویل گیرنده)
9- پست تصویری
10- پست یافته
11- صندوق پست صوتی
12- پست تلفنی 193
13- پست رسانت
14- پست سریع
15- پست بار
16- پست C.O.D (امانت تحویل در مقابل پرداخت بها)
17- پیک ویژه
18- سرویس پست الکترونیک
19- پست خرید
20- صندوق شخصی
21- سرویس صدور المثنی از قبوض پستی
22- انبار داری در پست
که در زیر به توضیح چند نمونه از این خدمات می پردازیم :
1-1) سرویس مراسلات (پست نامه ها) عادی
مراسلات عادی شامل انواعی از نامه ها و مطبوعات هستند که فرستندگان ، نسبت به الصاق تمبر بر روی آن اقدام می کنند و آن را در صندوق پست می اندازند و یا به باجه ها تحویل می دهند و درخواست خاصی برای زودتر رسیدن یا بیمه نمودن کالا یا اخذ رسید از گیرنده نمی کنند . این نوع مرسوله به طور عادی در جریان کار مبادله به مقصد می رسد و طبیعتاً امکان پیگیری و آگاهی از سرنوشت مرسوله میسر نمی باشد .
2-1) سرویس پست سفارشی
سرویس سفارشی یکی دیگر از انواع خدمات شبکه پستی کشور ماست . در این سرویس ، در ازای دریافت مرسولات مشتریان ، به آنان رسید یا قبض داده می شود . متقاضیان استفاده از این سرویس می توانند مرسولات اعم از نامه ، مطبوعات ، کارت پستال ، بسته کوچک و امانات را از این طریق به مقاصد مورد نظر خویش ارسال نمایند . در هنگام رسیدن مرسوله بدست گیرنده از آنها تأییدیه دریافت می وشود و این امکان برای فرستنده وجود دارد تا بتواند سرنوشت مرسوله خود را پیگیری نماید .