شرح دفاتر و فرمهای مورد نیاز
برای ثبت عملیات مالی استفاده از دفاتر حسابداری شامل روزنامه حساب های عمومی، دفتر کل، دفتر معین، دفتر اعتبارات، دفتر صندوق، دفتر اموال و همچنین استفاده فرمهای مورد لزوم مانند موازنه حساب، سند حسابداری، دستور پرداخت، و غیره ... ضروری بوده و ذیلاً تشریح میگردد.
1-1- دفتر روزنامه حسابهای عمومی :
از آنجائیکه روش مالی سازمان بصورت ماشینی بوده و در نظر است کلاً عملیات مالی سازمان در رابطه با درمان نیز بصورت ماشینی باشد لذا دفتر روزنامه مبتنی بر استفاده از ماشین تهیه گردیده و لازم است واحدهای درمانی از این دفاتر که نمونه آن ضمیمه این دستورالعمل میباشد استفاده نمایند. بدیهی است از ستونهایی که در روش دستی مورد نیاز نبوده استفاده بعمل نخواهد آمد. دفتر روزنامه حسابهای عمومی شامل 11 ستون و بشرح زیر مورد استفاده قرار خاهد گرفت و واحدها مکلفند کلیه عملیات مالی را منحصراً از روی سند حسابداری که بعداً توضیح داده خواهد شد در دفتر روزنامه حسابهای عمومی ثبت نمایند.
ستون 1- تاریخ روز، ماه، سال در این ستون ثبت خواهد شد.
ستون 2- این ستون مخصوص ثبت شماره اسناد خواهد بود که از ابتدای هر سال از شماره یک شروع به بطور مسلسل تا پایان همان سال ادامه می یابد ضمناً به هر سند فقط یک شماره اختصاص داده خواهد شد.
ستون 3- در این ستون شماره شناسائی حساب سایر اشخاص ثبت خواهد شد که مختص روش مکانیزه است.
ستون 4- در این ستون شرح عملیات عیناً ز سند حسابداری به دفتر منتقل خواهد شد.
ستون 5- شماره صفحه دفتر کل در این ستون قید خواهد شد.
ستون 6- این ستون برای درج شماره حساب است که واحدهای درمانی از این ستون استفاده نخواهند کرد.
ستون 7- در این ستون مبلغ جزء بدهکار (معین حساب) ثبت خواهد شد.
ستون 8- در این ستن جمع مبالغ جزء بدهکار در مقابل سرفصل کل حساب و برای انتقال به دفتر کل ثبت خواهد شد.
ستون 9- این ستون برای درج شماره حساب بوده که مانند ستون 6 فاقد ثبت خواهد بود.
ستون 10- در این ستون مبلغ جزء بستانکار ثبت خواهد شد.
ستون 11- جمع مبالغ جزء بستانکار در مقابل سرفصل کل حساب و برای انتقال به دفتر کل ثبت خواهد شد.
تبصره یک – جمع ستونهای 7و8و10و11 هر صفحه به صفحه بعد منتقل و این عملیات تا پایان ماه ادامه خواهد داشت و درپایان هر ماه جمع عملیات ماه قبل نیز در ستون مربوط ثبت میگردد تا جمع کل لغابت ماه مورد عمل بدست آید. توجه خواهند داشت که جمع ستونهای 7و 8و 10و 11 با هم برابر خواهد بود.
تبصره دو- نسخ اول دفتر روزنامه حسابهای عمومی هر ماه واحد که به امضاء مسئولین مربوط رسیده است حداکثر تا پنجم ماه بعد به انضمام سایر مدارک قید شده در این دستور العمل به اداره کل امور مالی ارسال خواهد شد.
2-1- دفتر کل
این دفتر دارای 7 ستون بشرح زیر می باشد که برای ثبت عملیات مالی واحدهای درمانی از روی ستونهای 8 و 11 دفتر روزنامه حسابهای عمومی با توجه به سرفصل کل حسابهای مندرج در دستورالعمل مورد استفاده قرار میگیرد.
ستون 1- در این ستون تاریخ روز، ماه ، سال درج میگردد.
ستون 2- در این ستون شماره صفحه دفتر روزنامه ثبت میگردد.
ستون 3- در این ستون شرح مختصری با توجه به سرفصل کل حساب ثبت خواهد شد.
ستون 4- اقلام بدهکار مندرج در ستون 8 دفتر رزونامه ثبت خواهد شد.
ستون 5- اقلام بستانکار مندرج در ستون 11 دفتر رزونامه ثبت خواهد شد.
ستون 6- در این ستون کلمه بدهکار (بد) و یا بستانکار (بس) با توجه به مانده نوشته می شود.
ستون 7- تفاوت ستون بدهکار با ستون بستانکار ثبت خواهد شد.
3-1- دفتر معین
این دفتر مانند دفتر کل دارای 7 ستون به شرح ذیل میباشد که برای ثبت عملیات مالی واحد درمانی از روی ستونهای 5و 8 سند حسابداری با توجه به سرفصل جزء حسابهای مندرج در این دستورالعمل مورد استفاده قرار میگیرد.
ستون 1- در این ستون تاریخ روز، ماه ، سال درج میگردد.
ستون 2- در این ستون شماره صفحه دفتر روزنامه ثبت میگردد.
ستون 3- در این ستون شرح عملیات عیناً از سند حسابداری به دفتر مزبور منتقل خواهد شد.
ستون 4- در این ستون مبالغ بدهکار ستون 5 سند حسابداری به این دفتر منتقل خواهد شد.
ستون 5- در این ستون مبالغ بستانکار ستون 8 سند حسابداری به این دفتر منتقل خواهد شد.
ستون 6- در این ستون کلمه بدهکار (بد) و یا بستانکار (بس) با توجه به مانده حساب نوشته میشود.
ستون 7- در این ستون تفاوت ستون مبالغ ثبت شده در ستون بدهکار بامبالغ ثبت شده در ستون بستانکار نوشته می شود.
تبصره : بدیهی است جمع مانده حسابهای جز دفاتر معین پس از استخراج موازنه ماهیانه بایستی همواره برابر با مانده سرفصل کل همان حساب باشد.
4-1- دفتر اعتبارات
به منظور کنترل اعتبارات واگذاری و جلوگیری از انجام هرگونه هزینه فاقد اعتبار و تهیه و تنظیم بودجه مقایسهای(هزینههای انجام شده با اعتبارات ابلاغی) ثبت دفتر اعتبارات الزامی بوده و دفتر مزبور مانند دفتر معین و بر اساس سرفصلها و مواد تعیین شده تقسیم بندی و کل اعتبارات واگذاری مربوط به هر ماده و سرفصل در دفتر اعتبارات ثبت و هزینههای مورد عمل پس از تامین اعتبار در این دفتر بر اساس ریز مواد ثبت خواهد گردید.
بدیهی است در هنگام وقوع هر نوع هزینه مهمور نمودن دستور پرداخت به مهر (تامین اعتبار شد) ضروری خواهد بود ضمناً دفتر اعتبارات شامل 8 ستون و بشرح زیر میباشد:
ستون 1- در این ستون از شماره یک شروع و تا پایان سال بطور مسلسل ادامه می یابد.
ستون 2- در حال حاضر نیاز به تکمیل این ستون از طرف واحد درمانی نبوده و پس از اتخاذ تصمیم نهایی در جهت استفاده از سیستم کامپیوتری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
ستون 3- این ستون مخصوص ثبت تاریخ واگذاری اعتبار و همچنین ثبت تاریخ و نوع هزینه که عملاً همان تاریخ دستور پرداخت خواهد بود می باشد.
ستون 4- توضیحات مختصری در ارتباط با نوع هزینه و اعتبار دریافتی در این ستون ثبت خواهد گردید ضمناً شماره و تاریخ مجوزات اعتبارات ابلاغی و همچنین شماره دستور پرداختهای صادره در این ستون ثبت میگردد.
ستون 5- مبالغ اعتبار ابلاغی در این ستون ثبت میگردد.
ستون 6- در این ستون هزینههایی که بطور علیالحساب پرداخت میشود یا تعهد انجام هزینه قبل از پرداخت وجه بعمل میآید ثبت میگردد و بعد از قطعیت هزینه از این ستون به ستون شماره 7 منتقل میگردد. توضیح اینکه به میزان مبلغ مندرج در ستون 6 (تعهدات) اعتبار تقلیل پیدا میکند که اگر هزینه قطعیت نیافت از ردیف تعهدات برگشت و به مانده اعتبار مصرفی تلفیق نشده و اگر در این خصوص ثبت در ستون 6 (تعهدات انجام یافته باشدمیباید عیناً برگشت گرد.
ستون 7- این ستون مخصوص ثبت هزینههای قطعی می باشد.
ستون 8- این ستون نشانگر میزان باقیمانده اعتبار که از مابهالتفاوت اعتبارات ابلاغی و هزینههای انجام شده قطعی و تعهد حاصل می شود میباید در هر ثبتی مانده اعتبار مشخص باشد.
5-1- دفتر اثاثیه واموال
این دفتر دارای 9 ستون به منظور ثبت ریز کلیه اثاثیه و اموال منقول اعم از اداری و وسایل پزشکی به شرح ذیل می باشد.
ستون 1- در این ستون ردیف حسابها بصورت مسلسل ثبت میگردد.
ستون 2- در این ستون تاریخ خرید اموال و تاریخ حواله انبار ثبت میگردد.
ستون 3- در این ستون مشخصات کامل اثاثیه و اموال ثبت میگردد.
ستون 4- این ستون مربوط به ثبت شماره جنس و اموال واثاثیه می باشد که در صورت لزوم از طرف اداره کل خدمات تعیین و ابلاغ می شود.
ستون 5- در این ستون شماره پلاک منصوبه بر روی اموال ثبت میگردد.
ستون 6- در این ستون نام محل مورد استفاده اموال ثبت میگردد.
ستون 7- در این ستون قیمت کالای خریداری شده و یا انتقالی ثبت میگردد.
ستون 8- چنانچه اموالی از طریق انبار به آن واحد ارسال گردد شماره حواله انبار مربوط در این ستون ثبت میگردد.
ستن 9- هر نوع اطلاعات دیگری جهت مشخص شدن وضعیت اموال در این ستون ثبت میگردد.
تبصره : برای حفظ و نگهداری و همچنین نظارت بر اثاثیه و لوازم پزشکی میباید ریز اثاثیه و لوازم پزشکی که در هر یک از قسمتها و اطاقها مورد استفاده قرار میگیرد و در فرم مخصوصی که در این رابطه تهیه گردیده و در دو نسخه ثبت و نسخا ول در محل مورد استفاده بر روی دیوار الصاق و نسخه دیگر در واحد حسابداری نگهداری گردد نقل و انتقال کلیه اموال از واحدی به واحد دیگر به اطلاع صاحب جمع اموال و اصلاح فرم مربوطه صورت خواهد گرفت.
6-1- دفتر صندوق
جهت تهیه کلیه دریافته و پرداختهای نقدی از این دفتر استفاده میگردد و دارای 8 ستون بشرح ذیل می باشد:
ستون 1- در این ستون تاریخ روز، ماه ، سال درج میگردد.
ستون 2- در این ستون شرح دریافت و پرداخت ثبت میگردد.
ستون 3- در این ستون شماره قبوض فروش رفته و یا شماره قبوض علیالحساب دریافتی و یا فیشهای واریزی ثبت خواهد شد.
ستون 4- در ین ستون وجوهات دریافتی از بابت تنخواهگردان ثبت میگردد.
ستون 5- مبالغ دریافتی از بابت فروش ثبت میگردد.
ستون 6- در این ستون مبالغ دریافتی از بابت ودیعه ثبت میگردد.
ستون 7- در این ستون خسارات پرداختی نقدی ثبت میگردد.
ستون 8- مبالغ پرداختی به بانک در ارتباط با وجوه دریافتی از بابت قبوض و ودیعه و مانده تنخواه در این ستون ثبت می گردد.
اهم فرمهای مورد نیاز در واحدها
7-1- سند حسابداری
چون روزنامه حسابهای عمومی بر اساس سند حسابداری تنظیم می گرد بنابراین برای کلیه عملیات مالی واحدها، از سند حسابداری بشرح ذیل استفاده میگردد.
تاریخ سند بر حسب روز، ماه، سال نوشته میشود.
شماره سند که از ابتدای سال از یک شروع و بطورمسلسل ادامه خواهد یافت با استفاده از ستون شماره 2 (شماره سند) دفتر روزنامه حسابهای عمومی و در زمان ثبت سند در دفتر روزنامه تعیین و در محل مخصوص سند ثبت می گردد.
ستون 1- در این ستون شرح موارد بدهکار یا بستانکار که گویای عملیات انجام شده باشد ثبت میگردد.
ستون 2- چون ثبت دفاتر معینی از روی اسناد تنظیمی (ستونهی جزء بدهکار و بستانکار) میباشد بنابراین شماره صفحهایکه اقلام جزء بدهکار و یا بستانکار در آن ثبت گردیده در این ستون ثبت میگردد.
ستون 3- در این ستون شماره شناسایی سایر اشخاص ثبت میگردد.
ستون 4- این ستون مخصوص شماره حساب بوده و با توجه به اینکه روش نگهداری حسابهای واحد درمانی بصورت دستی می باشد لذا از این ستون تا مکانیزه شدن حساب استفاده نخواهد شد.
ستون 5- در این ستون مبالغ جزء بدهکار ثبت خواهد شد.
ستون 6- در این ستون جمع مبلغ جزء بدهکار با توجه به سرفصل کل برای انتقال به ستون 8 دفتر روزنامه حسابهای عمومی ثبت خواهد شد.
ستون 7- این ستون نیز مخصوص شماره حساب بوده و با توجه به توضیح مندرج در ستون 4 از این ستون استفاده نخواهد شد.
ستون 8- در این ستون مبلغ جزء بستانکار ثبت خواهد شد.
ستون 9- جمع مبالغ جزء بستانکار با توجه به سرفصل کل برای انتقال به ستون 11 دفتر روزنامه حسابهای عمومی در این ستون ثبت خواهد شد.
تبصره: اسناد تنظیمی پس از امضاء صادر کنده و کنترل و امضاء آن توسط مسئول حسابداری جهت ثبت در دفتر روزنامه حسابهای عمومی به متصدی ثبت ارائه خواهد شد.
نظر به اینکه ثبت دفتر روزنامه حسابهای عمومی بر اساس اطلاعات سند حسابداری انجام می گیرد بنابراین می بایستی در تنظیم آن نهایت دقت مبذول گردد.
8-1- موازنه حساب
واحدهای درمانی موظفند در پایان ماه نسبت به تنظیم موازنه حساب دفتر معین و کل به شرح ذیل طبق فرم 8 نمونه درمان اقدام و همراه نسخ اول دفتر روزنامه حسابهای عممی به اداره کل امور مالی ارسال دارند.
ستون 1- در این ستون ردیف حسابها ثبت میشود.
ستون 2- در این ستون نام حساب بر حسب سرفصل کل و معین نوشته می شود.
ستون 3- در این ستون مبلغ بدهکار دفتر معین و یا دفتر کل ماه مورد عمل ثبت میگردد.
ستون 4- در این ستون مبلغ بستانکار دفتر معین و یا دفتر کل ماه مورد عمل ثبت میشود.
ستون 5- در این ستون مبلغ بدهکار دفتر معین یا دفتر کل لغایت ماه مورد عمل ثبت میشود.
ستون 6- در این ستون مبلغ بستانکار دفتر معین یا دفتر کل لغایت ماه مورد عمل ثبت می شود.
ستون 7- در این ستون مانده بدهکار ستونهای 5 و6 ثبت می گردد.
ستون 8- در این ستون مانده بستانکار ستونهای 5 و6 ثبت میگردد.
توضیح : بدیهی است جمع ستون 3 با ستون 4 و ستون 5 با ستون 6 و ستون 7 با ستون 8 با هم برابر خواهند بود.
9-1- دستور پرداخت
کلیه پرداختهای واحد درمانی اعم از نقدی و یاچکی پس از تکمیل مدارک و احراز صحت آن و تطبیق با ضوابط و مقررات پس از تنظیم دستور پرداخت نقدی و یا چکی قابل پرداخت خواهد بود.
دستور پرداخت به دو صورت نقدی (فرم نمونه شماره 9) و یا چکی ( فرم نمونه شماره 10) خواهد بود.
1-9-1- دستور پرداخت نقدی
فرم مذکور برای کلیه پرداختهایی که از محل تنخواهگردان واگذاری و یا صندوق بصورت نقد انجام می پذیر مورد استفاده واقع گردیده و فرم مذکور پس از تکمیل می بایست به امضاء مسئولین مربوط برسد.
تبصره یک- شماره مندرج در دستور پرداخت نقدی همه ماهه از شماره یک شروع و بصورت مسلسل تا پایان ماه ادامه یافته و ابتدای ماه مجدداً از شماره یک شروع خواهد شد.
تبصره دو- پر فراژ دستور پرداخت به میزان مبلغ پرداخت ضروری میباشد.
2-9-1- دستور پرداخت چکی
جهت کلیه پرداختهایی که از طریق بانک و با صدور چک پس از رسیدگیهای اولیه و تکمیل مدارک انجام میگیرد از این فرم استفاده میشود.
تبصره یک- شماره مندرج در دستور پرداخت چکی از ابتدای سال مالی از شماره یک شروع و بطور مسلسل تا پایان سال ادامه خواهد یافت.
تبصره دو- پرفراژ فرم مذکور به میزان مبلغ پرداخت ضروری میباشد.
10-1- برگه دریافت ودیعه
این برگه به شکل ضمیمه این دستورالعمل در سه نسخه برنگهای مختلف بوده که دارای شماره مسلسل میباشد که نسخه اول مخصوص متصدی و نسخه دوم مخصوص واحد دفترداری حسابداری و نسخه سوم مخصوص بیمار (بعنوان رسید وجه) میباشد.
در بالای برگ دریافت ودیعه تاریخ و نام بیمار ثبت میگردد.
در ستون شرح موضوع وجه دریافتی به اختصار ثبت و در ستون مبلغ میزان وجه دریافتی به عدد ثبت و در پایین فرم علاوه بر ثبت مجدد ارقام به عدد، با حروف نیز منعکس گردد.
برگه دریافت ودیعه به امضاء و مهر متصدی صندوق قابل اعتبار میباشد.
11-1- برگه رسید انبار
جهت کلیه مواد و اجناسی که مصرف تدریجی داشته و بنحوی وارد انبار می شود از فرم شماره 12 درمان استفاده میگردد.
12-1- حواله انبار
برای خروج کلیه مواد و اجناس از انبار از فرم حوالههای انتقالی و مصرف طبق نمونههای 12 و17 درمان برحسب مورد استفاده خواهد شد.
13-1- صورت آمار داروی مصرفی روازنه (نمونه شماره 14 درمان)
این فرم صرفاً جهت استفاده داروخانه به منظور ثبت داروهای مصرفی روزانه می باشد.
14-1- فرم آمار مصرف ماهیانه (نمونه شماره 15 درمان)
کلیه مصارف اعم از داروخانه واجناس انبارها از طریق حوالههای مصرفی و فرم آمار روزانه در این فرم بطور خلاصه ثبت میشود.
15-1- فرم صورت مجلس موارد اختلاف اجناس تحویلی با حواله (نمونه شماره 16 درمان)
از این فرم به هنگام عدم انطباق مقدار اجناس تحویلی با حوالههای صادره استفاده می گردد.
از اين فرم به هنگام عدم انطباق مقدار اجناس تحويلي با حوالههاي صادره استفاده مي گردد.
طبقه بندي حسابها
كليه حسابهاي مورد استفاده در ارتباط با درمان به 8 گروه و به شرح زير طبقهبندي شده است.
1- گروه ذخائر
2- گروه اموال غيرمنقول و منقول و امتيازات
3- گروه اشخاص
4-گروه وجوه
5- گروه درآمدها
6- گروه هزينهها
7- گروه روابط
8- گروه حسابهاي انتظامي
هر گروه از طبقه بندي فوق در برگيرنده يك يا چند سرفصل دفتر كل و هر سرفصل كل داراي حسابهاي فرعي به تعداد مورد نياز خواهد بود.
گروه يك دخائر
1- ذخائر قانوني
1-1- ذخيره قبل از اجراي قانون الزام
2-1- ذخيره درمان
2- ذخائر استهلاك
1-2- ذخيره استهلاك اموال غيرمنقول درماني
2-2- ذخيره استهلاك اثاثيه داراي و لوازم طبي
3-2- ذخيره استهلاك وسائط نقليه
3- ساير ذخائر
1-3- ذخيره مطالبات مشكوك الوصول
گروه اموال غيرمنقول و منقول و امتيازات
1- اموال غيرمنقول
1-1- زمين
2-1- ساختمان در جريان ساخت درماني
3-1- ساختمانهاي اداري
2- اموال منقول
1-2- لوازم پزشكي
2-2- اثاثيه و لوازم اداري
3-2- وسائط نقليه
3- موجوديهاي جنسي
1-3- انبار ملزومات پزشكي
2-3-انبار ملزومات اداري
3-3-انبار داروئي
4-3- انبار مواد مصرفي و خوراكي
4- امتيازات
1-4- امتياز آب
2-4-امتياز برق
3-4- امتياز تلفن
4-4- امتياز گاز
5-4- ساير امتيازات
گروه اشخاص
1- جاري اشخاص
1-1- وزارت دارائي
2-1- صندوق بازنشستگي
3-1- شركت تعاوني
4-1- صندوق كارگشائي (وام كاركنان)
5-1- حق اشتراك (صندوق كارگشائي)
6-1- وام مسكن كاركنان
7-1- جريمه غيبت
8-1- وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشكي
9-1- سازمان تامين اجتماعي (حق بيمه وصولي از كاركنان)
10-1- علي الحساب دريافتي از بيماران غيربيمهاي
11-1- ساير اشخاص
گروه وجوه
1- صندوق
1-1- صندوق
2- تنخواه گردان
1-2- تنخواه گردان كارپردازي
2-2- ساير تنخواه گردانها
3- بانكها
1-3- بانك درآمد
2-3- بانك پرداخت هزينههاي پرسنلي واداري
3-3- بانك تعهدات
4-3- وجوه بين راه بانك درآمد
5-3- وجوه بين راه بانك پرداخت
4- انتقال وجوه
1-4- وجوه انتقالي از مركز به اداره كل تامين اجتماعي بابت درمان
2-4- وجوه انتقالي از مركز به واحد درماني بابت درمان
3-4- وجوه انتقالي از اداره كل تامين اجتماعي استان به واحد درماني بابت درمان
4-4- وجوه انتقالي از واحد درماني به مركز
گروه درآمد
1- درآمد حاصله از ارائه خدمات درماني به غير بيمهشدگان
1-1- درآمد حاصل از درمان غيربيمه شده سرپائي (فروش قبوض)
2-1- درآمد حاصل از درمان غيربيمه شده بستري
درآمد حاصل از موسسات طرف قرارداد
1-2- درآمد حاصل از موسسات طرف قرارداد
3- درآمد حاصل از كمك و هدايا
1-2- درآمد حاصل از كمك و هدايا
4- ساير درآمدها
1-4- ساير درآمدها
گروه هزينه
1- بخش درمان مستقيم واحدهاي درماني تحت مالكيت و استيجاري
1-1- حساب هزينههاي پرسنلي
1-1-1- حقوق كاركنان رسمي
2-1-1- حق الزحمه كاركنان موقت موضوع ماده 4 آئين نامه
3-1-1- تفاوت تطبيق حقوق
4-1-1- فوق العاده شغل
5-1-1- تفاوت تطبيق فوق العاده شغل
6-1-1- اياب و ذهاب
7-1-1-حق التضمين و كسر صندوق
8-1-1- خارج از مركز، بدي آب و هوا، سختي معيشت و تسهيلات زندگي
9-1-1- اضافه كار
10-1-1- فوق العاده كشيك و ايام تعطيل
11-1-1- پاداش و عيدي كاركنان
12-1-1- كمكهاي غير نقدي
13-1-1- حق بيمه كاركنان سهم سازمان
14-1-1- كمك عائله مندي
15-1-1- 5/8% بازنشستگي سهم سازمان
16-1-1- ساير كمكها
17-1-1- حق تاهل
18-1-1- طرح پركيس
19-1-1- طرح خودكفائي
2-1- هزينههاي اداري و عمومي واحدهاي درماني و خوراك
1-2-1- خوراك
2-2-1- شير و مواد آشاميدني
3-2-1- لنژ
4-2-1- تنظيمات و شستشوي لنژ
5-2-1- ملبوس خدمتگزاران
6-2-1 اثاثيه خريداري شده كمتر از 50000 ريال
7-2-1- حق الزحمه و حق المشاوره
8-2-1- نگهداري و تعميرات وسائط نقليه
9-2-1- نگهداري و تعميرات ساختمان جزئي
10-2-1- نگهداري و تعميرات اموال منقول و وسائل پزشكي
11-2-1- باغباني و نگهداري فضاي سبز ز
12-2-1- حق بيمه اموال منتقول
13-2-1- حق بيمه اموال غيرمنقول
14-2-1-حق بيمه وسائط نقليه
15-2-1- هزينه سفر و فوق العاده روزانه و فوق العاده انتقال
16-2-1-كرايه وسائط نقليه
17-2-1- هزينه حمل و نقل اشيا و اثاثيه
18-2-1- پست
19-2-1- تلگراف
20-2-1- تلفن
21-2-1- سوخت (نفت و گاز و گازوئيل)
22-2-1- برق
23-2-1- آب و يخ
24-2-1- بنزين و روغن وسائط نقليه
258-2-1- اجازه ابنيه و اراضي
26-2-1- اجازه ماشين آلات و وسايل كار
27-2-1- چاپ و مطبوعات و صحافي ليستها
28-2-1- نشريات اختصاصي
29-2-1- خريد كتاب و مجله و روزنامه
30-2-1- تبليغات و درج آگهي
31-2-1- پذيرايي و چراغاني
32-2-1-مطالعه و تحقيق و بررسي
33-2-1- هزينه ثبت اسناد رسمي
34-2-1- هزينه بانكي
35-2-1- هزينه مددكاري اجتماعي
36-2-1- كمك هزينه تحصيلي
37-2-1- حق التدريس و ساير هزينههاي آموزشي
38-2-1- هزينه مطالبات مشكوك الوصول
39-2-1 ساير هزينههاي متفرقه و پيشبيني شده
40-2-1- ساير مواد وكالاهاي مصرف شدني
41-2-1- هزينه نگهداري و تعميرات اساسي تاسيسات و ساختمان
42-2-1- حق حضور كميسيونهاي پزشكي
43-2-1- كفن و دفن
44-2-1- هزينه سفر و اقامت همراه بيمار
45-2-1- عوارض نوسازي واحدهاي درماني
46-2-1 عوارض وسائط نقليه
47-2-1- تعديل بهاء
3-1- هزينههاي داروئي و پزشكي
1-3-1- دارو
2-3-1- خون
3-3-1- اكسيژن
4-3-1- فيلم راديولوژي
5-3-1- لوازم مصرفي آزمايشگاهي
2- بخش هزينههاي درمان مستقيم بيمارستانهاي عمومي طرف قرارداد
1-2- هزينه درمان مستقيم بيمارستانهاي عمومي طرف قرارداد
1-1-2- هزينه درمان مستقيم بيمارستانهاي عمومي طرف قرارداد
3- بخش هزينه درمان غيرمستقيم طرف قرارداد
1-1-3- ويزيت پزشكان عمومي
2-1-3- ويزيت پزشكان متخصص
3-1-3- داروخانه
4-1-3- آزمايشگاه
5-1-3- راديولوژي
6-1-3- ارتوپدي
7-1-3- بيمارستانهاي خصوصي
8-1-3- پروتز
9-3-1- اروتز
4- بخش هزينههاي درمان اورژانس
1-4- هزينههاي درمان اورژانس
1-1-4- هزينه درمان اورژانس غيرمستقيم (خسارت متفرقه)
2-1-4- هزينه درمان اورژانس مستقيم
گروه روابط
1- تراز افتتاحيه
1-1- تراز افتتاحيه
2- رابط
1-2- اعلاميههاي صادره
2-2- حوالههاي صادره
3-2- اعلاميههاي رسيده
4-2- حوالههاي رسيده
5-2- رابط اداره تمركز با واحدهاي درماني
3- درآمد و هزينه نهايي درمان
1-3- درآمد و هزينه نهائي درماني
4- تراز اختتاميه
1-4- تراز اختتاميه
گروه حسابهاي انتظامي و طرف حسابهاي انتظامي
1- حسابهاي انتظامي
1-1- حسابهاي انتظامي
2- طرف حساب انتظامي
1-2- طرف حساب انتظامي
تشريح حسابها
گروه 1- ذخائر
1- ذخائر قانوني
اين سرفصل داراي 2 حساب فرعي ميباشد
1-1- ذخيره قبل از اجراي قانون الزام
اين حساب طرف حساب كليه اقلام دارائي هاي خريداري شده و موجود واحدهاي درماني در پايان سال 1388 ميباشد كه به موجب اين دستورالعمل مي بايد به استناد اسناد و مدارد دفاتر مالي با احراز مراتب به قيمت واقعي و استاندارد جهت انعكاس در حسابهاي سازمان به حسابهاي سال 1389 واحدهاي درماني منتقل گردد.
2-1- ذخيره درمان
با توجه به ماده 26 قانون الزام جهت اجراي مفاد ماده 2 قانون الزام و ساخت و تجهيز و توسعه بيمارستانها و درمانگاهها و خريد زمين مورد نياز براي ساخت بيمارستانهاي و درمانگاهها همه ساله مانده حساب درآمد حاصله از درمان غيربيمه شدگان و همچنين مانده حساب سهم درمان مصوب و مابه التفاوت سهم درمان مصوب و سهم درمان به ميزان وصولي در پايان هر سال مالي در اين حساب منظور ميگردد.
تبصره يك : اين حساب مخصوص اداره تمركز حسابها و تراز نامه بوده و در موقع تنظيم ترازنامه ميزان ذخيره فوق را محاسبه و به حسابها منظور مينمايد و واحدهاي درماني از بابت اين حساب عملياتي انجام نخواهند داد.
2- ذخائر استهلاك
اين سرفصل كل شامل 3 حساب فرعي است كه تماماً مربوط به اداره تمركز حسابها و ترازنامه ميباشد بنابراين واحدهاي درماني از بابت اين حسابها، عملياتي انجام نخواهد داد.
1-2- ذخيره استهلاك اموال غيرمنقول درماني
نظر به اينكه اموال غيرمنقول درماني تحت مالكيت سازمان كلاً در حسابهاي سازمان منعكس بوده و ذخيره مربوط نيز همه ساله در تراز نامه سازمان منظور گرديده لذا اداره تمركز حسابها طبق رويه معمول اقدام خواهد نمود.
2-2- ذخيره استهلاك اثاثيه اداري و لوازم پزشكي
عمليات اين حساب نيز منحصراً توسط اداره تمركز حسابها و و ترازنامه انجام گرفته و همه ساله معادل 15% در سال آخر 10% از بهاء تمام شده اثاثيه و لوازم پزشكي مستهلك نشده كه به ترتيب سالهاي خريد توسط هر واحد رديف خواهد شد به شرح زير محاسبه و به حساب مربوطه منظور خواهد شد.
1-2-2- جهت اثاثيه موجود لغايت سال 78 به ميزان 100% ذخيره قبل از اجراي قانون الزام بدهكار و حساب ذخيره استهلاك بستانكار
2-2-2- جهت اثاثيه هاي موجود بعد از سال 78 لغايت سال 89 به نسبت سنوات و با توجه به نرخ استهلاك حساب ذخيره قبل از اجراي قانون الزام بدهكار و حساب ذخيره استهلاك بستانكار ميگردد.
3-2-2- جهت اثاثيههاي موجود بعد از سال 78 لغايت سال 89 به نسبت سنوات و با توجه به نرخ استهلاك حساب ذخيره قبل از اجراي قانون الزام بدهكار و حساب ذخيره استهلاك بستانكار ميگردد.
3-2-2- جهت اثاثيه هاي خريداري شده در سال 89 حساب هزينه استهلاك اثاثيه اداري و لوازم پزشكي به نرخ 15% بدهكار و حساب ذخيره استهلاك بستانكار ميشود.
3-2- ذخيره استهلاك وسائط نقليه
با توجه به اينكه محاسبه ذخيره استهلاك از وظايف اداره تمركز حسابها و ترازنامه مي باشد از بابت محاسبه اين حساب نيز واحدها هيچ گونه عملياتي نداشته واداره تمركز حسابها و ترازنامه همه ساله معادل 25% از بهاء تمام شده وسائط نقليه مستهلك نشده مندرج در حساب وسائط نقليه را كه به ترتيب سالهاي خريد رديف خواهد شد به شرح ذيل محاسبه و به حسابهاي مربوطه منظور خواهد گرديد.
1-3-2- جهت وسائط نقليه موجود لغايت سال 78 به ميزان 100% ذخيره قبل از اجراي قانون الزام بدهكار و حساب ذخيره استهلاك وسائط نقليه بستانكار مي گردد.
2-3-2- جهت وسائط نقليه خريداري شده بعد از سال 78 لغايت سال 89 به نسبت سنوات خريد حساب ذخيره قبل از اجراي قانون الزام بدهكار و حساب ذخيره استهلاك بستانكار مي گردد.
3-3-2- جهت وسائط نقليه خريداري شده در سال 89 حساب هزينه استهلاك وسائط نقليه با نرخ 25% بدهكار و حساب ذخيره استهلاك وسائط نقليه بستانكار مي گردد.
4-2- ساير ذخائر
اين سرفصل كل داراي يك حساب فرعي و منحصراً مخصوص اداره تمركز حسابها و ترازنامه بوده و واحدها هيچ گونه عملياتي از اين بابت در حسابهاي خود نخواهندداشت.
1-4-2- حساب ذخيره مطالبات مشكوك الوصول
با توجه به ماده 125آئين نامه امور مالي سازمان به هنگام تنظيم ترازنامه ساليانه بنا به تشخيص هيئت مديره سازمان تا حداكثر 10% كل بدهكاران (در مورد بدهي غير حق بيمه و خسارات) بعنوان مطالبات مشكوك الوصول ذخيره شده و به منظور تامين بدهيهاي لا وصول مورد استفاه قرار خواهد گرفت.
گروه 2- گروه اموال غيرمنقول- منقول- امتيازات
1- اموال غير منقول
اين سرفصل كل داراي 3 حساب فرعي و به شرح ذيل مي باشد.
1-1- زمين- بهاي زمينهايي كه توسط واحد خريداري و پرداخت مي گردد در اين حساب منظور مي گردد.
2-1- ساختمانهاي در جراين ساخت درماني – كليه وجوهي كه بابت صورت وضعيتهاي ساختماني و طبق قرارداد تنظيمي به پيمانكار سازنده ساختماني پرداخت مي گردد و يا هزينههايي كه براي ساختمانهاي در دست ساخت راساً انجام مي شود در اين حساب منظور خواهد شد.
3-1- ساختمانهاي درماني- مبالغ پدراخت شده براي خريد و يا ايجاد ساختمان در شرايطي كه تحويل سازمان شده باشد در اين حساب ثبت خواهد شد.
در مورد ساختمانهاي آماده كه خريداري مي شود بايستي سعي شود حتي الامكان قيمت زمين و ساختمان از هم جدا شده و هر يك در حسابهاي مربوط به خود عمل گردد و چنانچه تفكيك قيمت زمين از ساختمان مقدر نباشد بهاي خريد عرضه و اعيان به طور يكجا حساب ساختمان منظور تا با اخذ موافقت و از طريق ارزيابي كارشناس رسمي اقدام به تفكيك شود.
2- حساب اموال منقول
اين سرفصل شامل سه حساب فرعي مي باشد.
1-2- لوازم پزشكي- كليه لوازم پزشكي كه در واحدهاي درماني در دست استفاده بوده و قيمت آنها بيش از ده هزار ريال مي باشد پلاك كوبي شده و در اين حساب ثبت ميگردند. فعاليت اين حساب يا مربوط به انتقال مانده اين قبيل دارائيها از سال قبل به سال مورد نظر بوده (با توجه به صورت برداري در تاريخ 1/1/89 واحد درماني) و يا مربوط به خريد طي سال مورد عمل كه بر حسب مورد به شرح ذيل در حسابهاي واحد درماني منعكس ميگردد.
الف- در صورت انتقال از دوره قبل صدور سند بصورت ذيل خواهد بود.
حساب اموال منقول- لوازم پزشكي به قيمت خريد بدهكار و حساب ذخائر قانوني- ذخيره قبل از اجراي قانون الزام بستانكار
ب- در موقع خريد طي سال صدور سند بصورت
حساب اموال منقول – لوازم پزشكي بدهكار و حساب بانك ويا تنخواه گردان بر حسب مورد بستانكار
2-2- اثاثيه و لوازم اداري
كليه لوازم و اموال منقول ادراي كه قيمت آنها بيش از (10000) ده هزار ريال بوده و منصوب به پلاك نيز مي باشد در اين حساب ثبت مي گردند و نحوه عمل ماند حساب اثاثيه و لوازم پزشكي مي باشد.
تبصره :با توجه به اينكه برخي از اقلام اثاثيه كمتر از مبلغ /10000 ريال اعم از لوازم پزشكي و اداري داراي عمر مفيد بيش از يك سال بوده و در عرف كم بها و پردوام ناميده ميشوند. از قبيل ميز- صندلي- مداد تراش روميزي- بانچ و منگنه و غيره... اگر چه اين اقلام بدليل بهاء كمتر از 10000 ريال به حساب هزينه منظور ميشود ليكن بعلت دارا بودن دوام بيشتر (بيش از يكسال عمرمفيد) در دفتر اموال و اثاثيه جدا از فهرست اموال و اثاثيه جدا از فهرست اموال و اثاثيه كه داراي پلاك هستند تحت عنوان اثاثيه و تجهيزات كم بها و پردوام ثبت مي يابد. همانند اموال و اثاثيه تحت كنترل و نظارت باشد اسقاط و از بين رفتن اينگونه اموال نيز ميبايد تا تنظيم صورتجلسه انجام و يك نسخه از صورتجلسه بعنوان سابقه در كلاسور مخصوصي در همين رابطه بايگاني و حراست گردد تا در مواقع لزوم در اختيار مسئولين و مراجع ذيربط قرار داده شود.
3-2- حساب وسائط نقليه
اين حساب مخصوص ثبت بهاي كليه وسائط نقليه موجود و خريداري بوده و ثبت آنها نيز همانندثبت اثاثيه و لوازم پزشكي ميباشد.
از آنجائيكه برخي از اثاثيه ولوازم احتياطي وايمني موجود در هر وسيله نقليه به بها تمام شده همان وسيله اضافه مي شود لذا ضروري است كليه لوازم خريداري شده جهت وسائط نقليه (باستثناء تعميرات در حساب تعميرات نگهداري ميشد) در حساب فوق ثبت ميگردد.
تبصره يك- مسئولين حسابداري و صاحبان جمعدار كليه واحدهاي درماني بايستي طي فرم ضميمه صورت موجودي اموال و اثاثيه و وسائط نقليه را جداگانه و با توجه به تاريخ خريد طبقهبندي نموده و ضميمه اولين صورتحساب تنظيمي به اداره تمركز حسابها و ترازنامه ارسال دارند.
تبصره 2- نظر به اينكه به موجب بند 2 ماده 19 آئيننامه اجرايي قانون الزام حفظ و نگهداري اموال، حساب اموال جزو وظايف اساسي صاحب جمع اموال و مسئول امور مالي واحدهاي درماني مي باشد لذا مسئولين مربوطه مكلفند كليه اموال منقول را با مشخصات كامل (نام جنس، شماره، پلاك محل مورد استفاده، سال خريد، مبلغ و ساير اطلاعات ضروري) در دفتر اموال ثبت نموده و با دقت فوقالعده مندرجات دفتر را كه از لحاظ مبلغ با مانده حساب اثاثيه اداري و لوازم پزشكي هميشه برابري خواهد كرد با واقعيت موجودي اموال مذكور تطبيق و كيفيت اثاثيه را از لحاظ اسقاط از بين رفته قابل استفاده مشخص نمايند.
قابل توجه است كه مسئولين حسابداري به نقل و انتقال كليه اموال و اثاثيه اعم از اداري و پزشكي اشراف داشته و مطلقاً بدون اطلاع آنان نبايد هيچگونه اثاثيهاي از واحد درماني خارج و نقل و انتقال اثاثيه در داخل واحد درماني نيز به اطلاع واحد حسابداري و تائيد مسئول مربوط و اصلاح فرمهاي الصاقي بر روي ديوار صورت پذيرد.
3- حساب انبار و موجوديهاي جنسي
كليه مواد واجناس كه مصرف تدريجي داشته تحت موجوديهاي جنسي و برحسب مورد در چهار حساب فرعي تحت عنوان :
1-3- حساب انبار مواد مصرفي و خوراكي
2-3- حساب انبار دارويي
3 -3- حساب انبار ملزومات پزشكي
4-3- حساب انبار اثاثيه اداري
نگهداري مي شود. توضيح اينكه براي آندسته از مواد و اجناسي كه مصرف يكباره داشته و اصولاً احتياجي به ورود و خروج ندارند از استفاده حساب انبار خودداري و مستقيماً به حساب هزينه يا ماد و اجناس مربوط و يا دارائي بر حسب مورد نظر خواهد گرديد.