تاریخچه شرکت:
محلی که در حال حاضر بعنوان قسمت اتفاقات، عملیات و خدمات مشترکین برقی ایذه «نیروگاه سابق» می باشد. در سال 1346 به نام موتورخانه شهرداری، که این موتورخانه توسط ژنراتور دیزلی که دو دستگاه آن با توان اسمی kvA 160 کیلو ولت آمپر و یک دستگاه دیگر با ظرفیت kvA500 ساخت کشور آمریکا بافت قدیمی این شهرستان را تغذیه می نمود که پس از زمان اندکی ولتاژ تولید شده توسط نیروگاه mvA5/0 مگاولت آمپر « v400 ولت» که توسط دو دستگاه ترانس با ظرفیت kvA 800 کیلووات آمپر که kvA11 در قسمت اولیه این ترانس وارد می شد و بعد از افزایش داده شدن «v 1100 v 400» ولتاژ 400 ولت تولید شده توسط نیروگاه مذکور به قسمت ثانویه ترانس ها داده می شد و از اولیه آنها ولتاژ kv 11 کیلو وات به داخل شهر آورده می شد، که توسط 16 دستگاه ترانس در نقاط مختلف «بافت قدیمی شهر» تبدیل به فشار ضعیف و در نهایت انشعاب تکفاز و سه فاز مشترکین از آن تغذیه می شد.
لازم به ذکر است که بهره برداری و نگهداری برق این شهرستان در سال 1352 رسماً تحویل سازمان برق گردید.
این وضعیت تا اواخر سال 1356 ادامه داشت تا اینکه در آن زمان با احداث شبکه متوسط kv 33 کیلو وات با مسیر طولانی در شهرستان هفتکل به باغملک و ایذه برق این دو شهر از این طریق، 30 شبکه و فیدر Feder مجزا ایستگاه متصل شد.
و اما با گسترش این دو شهرستان، ساخت و ساز، توسعه شهری و روستاهای همجوار علاوه بر بالا رفتن میزان بار و توان مورد نیاز جهت تأمین برق مشترکین جدید و معضلات و مشکلهای فراوانی نیز در خصوص تأمین و نگهداری این فیدر ناشی از طولانی بودن آن «افت ولتاژ شدید در نقاط انتهایی» تکمیل شدن ظرفیت فیدر آسیب پذیری شبکه از طریق رعد و برق، شکستگی قطرها، باد و طوفان نهایتاً در سال به همت اداره برق استان خط انتقال دو مدار فشار قوی kv137 کیلو ولت «خطوط 707/6=7» از ایستگاه kv132/230 کیلو ولت شهرستان رامهرمز به ایذه انتقال یافت که این خطوط ابتدا وارد محلی به نام پست برق که در 3 کیلومتری ایذه می باشد وارد می شد که این پست برق یا همان ایستگاه برق کنونی 33/132 با دو دستگاه ترانس پارالل موازی به ظرفیت mvA(27-20) مگا ولت آمپر و 6 فیدر خروجی kv33 کیلو ولت بنام های 5012،5022، 5032، 5042، 5052، 5062 تأسیس گردید که هم اکنون نیز مشغول به فعالیت می باشد، ولی دیگر برق شهرستان ایذه از رامهرمز تأمین نمی شود بلکه از سد گدار مسجدسلیمان تأمین برق می گردد. در ایستگاه مورد نظر ترانسهای کاهنده ای وجود دارد که به وسیله روغن خنک می شوند و روی آنها کلیدی تعبیه شده که با آن تپ ترانس را تنظیم می کنند که تپ ترانس خود یعنی زمانیکه نوسان و یا کم و زیاد شدنی در شبکه از لحاظ ولتاژ مشاهده گردد آن کلید تپ تا حد زیادی حالت پایداری به مدار می دهد. لازم به ذکر می باشد که سه ترانس موجود در تپ برق شهرستان دو عدد از آنها On Loudو دیگری OOff Loud می باشد که On Loud یعنی زمانیکه بار هم روی ترانس باشد و ترانس روشن باشد می توان تپ آن را تنظیم کرد. حال آنکه ترانس O off Loud باید کاملاً از مدار خارج بار از روی آن برداشته تپ آن را تنظیم و بعد در مدار قرار گیرد. ترانس های موجود یکی از آنها یعنی Ooff Loud ساخت کشور ژاپن می باشد و دو تا دیگر ساخت کشور ایران شرکت ترانسفورماتور زنجان قابل ذکر می باشد که شرکت توزیع نیروی برق استان خوزستان که بعنوان پیمانکار زیر مجموعه ای از برق منطقه ای استان خوزستان می باشد. امور برق شهرستان های خوزستان بجز اهواز که خود مرکز استان می باشد زیر نظر شرکت توزیع برق استان خوزستان فعالیت می نماید.
نمودار و چارت سازمانی تشکیلات:
شرکت توزیع نیروی برق استان خوزستان که بعنوان پیمانکار زیر مجموعه ای از برق منطقه ای استان خوزستان می باشد امور برق شهرستان ایذه و دهدز با مدیریت منفک را شامل می شود یعنی بطور کلی کلیه شهرستان های خوزستان بجز شهرستان اهواز زیر نظر شرکت توزیع نیروی برق خوزستان فعالیت می نمایند.
بنابراین این امور نیز دارای یک چارت و نمودار سازمانی در حوزه عملکرد خود می باشد که اکنون به شرح آن می پردازیم.
حیطه کاری و انواع خدمات رسانی شرکت : ارائه فعالیت در بخش امور مشترکین شامل فروش و واگذاری انشعابات برق تکفاز و سه فاز خانگی ، عمومی و دیماندی ، قرائت میزان مصرف انرژی و صدور قبوض آنها و تحویل به مشترکین و کلیه مراحل بازرسی اولیه جهت واگذاری انشعاب .
و در بخش مهندسی : 1. احداث و توسعه شبکه های برق رسانی در بخش های روستایی ، توسعه شهری و توسعه روستایی و نیرو رسانی 2. اصلاح و بهینه سازی شبکه های موجود و فرسوده تهیه طرح و نظارت بر کلیه مراحل شبکه سازی توسط پیمانکاران 3. کنترل بار مصرفی در مقایسه با منابع تغذیه انرژی الکتریکی بنحوی که ولتاژ و جریانی که تحویل مشترکین داده می شود مطابق با استاندارد باشد که آسیبی نه به تجهیزات شبکه و نه به وسایل و تجهیزات مشترکین وارد گردد.
4. نصب روشنایی معابر در شبکه های موجود در خیابانها و کوچه ها و معابر عمومی.
و در بخش عملیات و اتفاقات : بهره برداری و نگهداری از شبکه های موجود که شامل تعویض تجهیزات آسیب دیده ، معیوب و فرسوده ، اورهال به موقع خطوط و پست های ترانس موجود و برطرف نمودن و عادی نمودن شرایط بحرانی در خطوط شبکه و ترانس در اثر عوامل مختلف مثلا صاعقه رعد و برق طوفان ، بارندگی ، برخورد اشیاء و پرندگان که شامل برطرف نمودن عیوب در کابل و کنتور مشترکین می باشد.
نوع محصولات تولیدی یا خدمات:
نوع محصولات خدماتی: 1- امور مشترکین 2- امور مهندسی 3- بهره برداری «عملیات و اتفاقات»
1-امور مشترکین:
ارائه خدمات در بخش امور مشترکین شامل فروش و واگذاری انشعاب برق شامل تک فاز و سه فاز عمومی «خانگی و تجاری» دیماندی، صنعتی، کشاورزی و... ، قرائت میزان مصرف انرژی صدور قبوض آن و تحویل به مشترک و کلیه مراحل بازرسی اولیه جهت واگذاری انشعاب، می باشد فروش و واگذاری انشعاب برق به این صورت می باشد که اگر نزدیک به محل مسکونی متقاضی، پست ترانس توزیع موجود بوده و دارای پذیرش ظرفیت بر اساس نیاز متقاضی باشد، انشعاب برق واگذار و فروخته می شود. در صورت عدم وجد پست و یا تکمیل بودن ظرفیت آن و یا مسافت زیاد محل متقاضی از شبکه موجود، طی گزارش بازرسی مشترکین، فرم گردش کار که شامل نام و نام خانوادگی متقاضی، آدرس محل، نوع و میزان انشعاب و فاصله محل تاپت و غیره به قسمت مهندسی جهت اقدامات بعدی ارسال می گردد.
2- امور مهندسی:
در قسمت مهندسی چهار کار عمده انجام می شود که در زیر به طور اختصار به آنها پرداخته شده است.
الف: احداث و توسعه شبکه های برق رسانی در بخش های روستایی، توسعه شهری و روستایی و نیرو رسانی.
ب: اصلاح و بهینه سازی شبکه های موجود و فرسوده و تهیه طرح و نظارت بر کلیه مراحل شبکه سازی توسط پیمانکاران.
ج: کنترل بار مصرفی که مقایسه با منابع تغذیه انرژی الکتریکی، به نحوی که ولتاژ و جریانی که تحویل مشترک داده می شود مطابق استاندارد باشد که آسیبی به تجهیزات شبکه و وسایل مشترک وارد نگردد «فرم شماره 5».
د: نصب روشنایی معابر در شبکه های موجود «خیابانها، کوچه ها و معابر عمومی» ارتباط بین بخش مهندسی با امور مشترکین بیشتر در جهت فراهم نمودن زمینه واگذاری انشعاب مورد نیاز به طور استاندارد به متقاضی می باشد، که شامل مشخص شدن لیست لوازمی نظیر کابل، فیوز مناسب، کلید اتوماتیک، C.T، تابلو و غیره احداث شبکه هوایی یا زمینی می باشد «فرم شماره 2و1»
3- بهره برداری (عملیات و اتفاقات):
اساس کار این قسمت در جهت بهره برداری و نگه داری از شبکه های موجود می باشد و در دو قسمت اتفاقات و عملیات خلاصه می گردد. بهره برداری و نگه داری از شبکه های موجود شامل تجهیزات آسیب دیده و معیوب و فرسوده، اورهال به موقع خطوط و پست های ترانس موجود، برطرف نمودن و عادی نمودن شرایط بحرانی در خطوط شبکه .ترانس (که در اثر عوامل مختلف مثلاً صاعقه، طوفان، بارندگی، برخورد اشیاء و پرندگان و غیره بوجود می آید.) برطرف نمودن عیوب سرویس های مشترک که شامل کابل، کنتور و فیوز و غیره می باشند؛ می باشد.
ارتباط بین این قسمت و قسمت مهندسی بیشتر از سایر قسمتها می باشند. تمام اجناس مورد نیاز در جهت انجام کارهای عملیاتی و اتفاقاتی از طریق مهندس به انبار تأمین می گردد. پیشنهادات در جهت بهره برداری صحیح تر نیز توسط قسمت مهندسی داده می شود، به طوری که عیوب و اشکالات و نقص های موجود در شبکه که به نحوی سیستم شبکه را ناپایدار نمایند را مشخص نموده و در صورت نیاز، توسط قسمت مهندس طراحی اطلاعیه در جهت رفع مشکلات و عیوب به اجرا در می آید.
در این قسمت با انجام کارهای با برنامه در جهت اورهال شبکه و آماده سازی آن در فصل های پر بار مانند تابستان و فصل های بارندگی، طوفان و رعد و برق مانند زمستان، سیستم شبکه را به پایداری بهتر برسانند که نظیر اورهال ترانس ها، خطوط، تعویض حفره های شبکه، تعویض سیستم های فرسوده، افزایش سطح مقطع سیمها، آچار کشی اتصالات، تعویض پایه های مستعمل و فرسوده، هرس درختان مزاحم شبکه و غیره می باشد.
قسمت مهندسی خود شامل سه زیر مجموعه می باشد:
1- طراحی 2- نظارت 3- کنترل بار که هر کدام به نحوی به دیگری وابسته است.
1- طراحی:
1) مرحله مسیر یابی: در این مرحله طراح به محلی که در آنجا بایستی شبکه برق «ضعیف یا متوسط» توسعه پیدا کنند مراجعه نموده و مسیر مناسب را جهت عبور شبکه در نظر بگیرد که به این مرحله از کار مسیر یابی محل می گویند موارد مهمی که در این مرحله بایستی مد نظر قرار گیرد دسترسی به جاده «جهت بهبود بهره برداری» رعایت حریم ها، اعم از جاده، ساختمانها، لوله های گاز، نفت، خطوط کابلی زیر زمینی مخابرات و غیره و در صورت امکان کوتاه ترین مسیر ممکن انتخاب گردد.
چنانچه محل مورد نظر در شهر، بخش و یا روستاهایی که دارای طرح جامع و طرح های از سوی ادارات مذبور واقع شده باشند بایستی طرح و کروکی محل مطابق با استعلام و طرح جامع و هماهنگی با این ادارات تهیه گردد، که حریم و گذر بندی در آن رعایت شده باشد در غیر این صورت که اگر محل مورد نظر فاقد طرح جامع باشد مانند روستاهای دور افتاده و با فاصله زیاد از شهرها، در مجاورت جاده روستایی با رعایت حریم راه اقدام به تهیه طرح و تعیین مسیر می نماییم.
2)مرحله برداشت، تهیه طرح و کروکی:
با استفاده از طرحهای موجود در استاندارد وزارت نیرو و برق منطقه ای خوزستان( طرحها با ذکر شماره 101، 102، 103، 104، 106، 107، 118، 120، 121، 122، 123، Hعبوری و HDDN) کروکی محل مذکور را مطابق با رعایت فواصل استاندارد در شبکه های فشار ضعیف و متوسط تهیه می نماییم
3)مرحله پیکر و نشانه گذاری:
این مرحله که در واقع مرحله اجرایی و پیاده نمودن طرح و کروکی انطباقی می باشد با به کار گیری از ژابون در طول مسیر متوسط چندین نفر کمک طراح و یا در صورت نیاز از دوربین نقشه برداری اقدام به پیکر گذاری یا نشانه گذاری و مشخص نمودن مسیرهای عبوری و یا تعیین زوایا به کمک طرحهای ذکر شده می نماییم. هنگام مشخص نمودن زوایا با استفاده از طرحهای مذکور خطوط به صورت سکشن های معینی به اجرا در می آیند.
نکاتی که هنگام طراحی به خصوص در شبکه های فشار متوسط بایستی در نظر گرفت:
1- در تمامی مراحلی که ذکر گردیده بایستی سعی شود تا آنجایی که امکان دارد از زوایا و سکشن های کمتری استفاده نمود و خط راست رو و مستقیم اجرا گردد.
2- در شبکه های درون شهر یا روستا علاوه بر رعایت طرح جامع شهری یا روستایی بایستی به عبور لوله های گاز، آب و کابلهای زمینی مخابرات و غیره توجه نمود.
3- استفاده از پایه های با کشش مناسب به خصوص در زوایا و نقاط ابتدایی و انتهایی خطوط.
4- استفاده از مهارهای طوفانی( عرضی) در شبکه های متوسط عبوری با فاصله زیاد برون شهری و واقع در زمینهای کشاورزی
5- استفاده از سکشن های مناسب در شبکه های عبوری و مستقیم طولانی جهت استحکام آن (در شبکه فشار متوسط با طرح 118 که بستگی به نوع و سایز سیم دارد، معمولاً هر 8 یا 7 فاصله میان پایه ها از آن استفاده می شود)
6- رعایت فواصل میان پایه ها و اسپین ها در شبکه های فشار متوسط در حدود 50 الی 70 متر و فشار ضعیف در حدود 25 الی 30متر که هرچه سایز سیم را بیشتر انتخاب نماییم بایستی این فواصل را به حداقل مقدار خود رسانید.
7- اگر برای محلی پست یا ترانس توزیع در نظر گرفته شود بایستی حتی المقدور و تا آنجا که موقعیت جغرافیایی محل اجازه می دهد. پست مذکور را در مرکز ثقل و در دل بار مصرفی در نظر گرفت که بعداً در مورد این موضوع که بسیار پر اهمیت می باشد در قسمت کنترل بار توضیحات بیشتری داده خواهد شد.
8- طراحی در مناطق کوهستانی و مرتفع و نقاطی که شبکه توزیع kv33 یا kv kv11 از زیر شبکه های فشار قوی kv400 و kv230 و غیره عبور کرده و تلاقی دارند بایستی همراه با سیم گاد و یا همان شیلو وایر در نظر گرفته شده و هر چند فاصله این سیم را به زمین GRAND گراند نمود.
8- طراحي در مناطق كوهستاني و مرتفع و نقاطي كه شبكه توزيع kv33 يا kv kv11 از زير شبكه هاي فشار قوي kv400 و kv230 و غيره عبور كرده و تلاقي دارند بايستي همراه با سيم گاد و يا همان شيلو واير در نظر گرفته شده و هر چند فاصله اين سيم را به زمين GRAND گراند نمود.
و در خاتمه پس از ترسيم كروكي و تاييد آن ليست و فهرست اجناس مورد نياز آن توسط طراح مورد مطالبه قرار گرفته و در فرم فوت اجناس درج مي گردد.
تهيه طرح و قرار گرفتن ترانس در شبكه توزيع:
همانطور كه قبلاً نيز اشاره مختصري در مورد محل استقرار ترانس در شبكه هاي توزيع گفته شد. لازم است كه در اين مورد به نكات زير توجه كرد:
الف- تا حد امكان بايستي سعي شود كه ترانس در مركز بار باشد و از طولاني شدن شبكه فشار ضعيف در يك طرف ترانس و همچنين از بروز ضعف ولتاژ جلوگيري شود تا بار ترانس هم متعادل گردد.
ب- در صورتي كه تعيين ظرفيت ترانس جهت منازل مسكوني باشد بار مصرفي يك انشعاب تك فاز A 25 آمپر را KV 5 و بار انشعاب سه فاز A25آمپر را درKV 5/12 در نظر مي گيرند و پس از جمع نمودن معادل آنها ترانس متناسب با بار منطقه برآورد و معين ميشود كه لازم است معمولاً 25/0 تا 30/0 از كل ظرفيت ترانس را جهت رشد بار احتمالي به صورت رزرو در نظر گرفته مي شود.
ج- در نيم پليت يا پلاك مشخصات ترانس ها دو نوع ظرفيت قرار دارد. كه نيم پليت بالا مربوط به ظرفيت تانس در نواحي سرد سيري و نيم پليت پايين مربوط به نواحي گرمسير مي باشد.
حال با توجه به اينكه استان خوزستان جزء مناطق گرمسير مي باشد، لذا ظرفيت نيم پليت ملاك عمل قرار داده مي شود.
د- جهت هر ترانس تعداد3 عدد گراند «زمين كردن » در نظر گرفته مي شود: 1- گراند بدنه ترانس 2- گراند برق گيرها 3- گراند نول «نقطه صفر» كه معمولاً روي يك از پايه هاي فشار ضعيف قبل يا بعد از ترانس از سيم نول شبكه نصب و زمين مي گردد.
ﻫ- اگر برآورد بار مصرفي بيش از آن مقداري باشد كه نياز به ترانس با ظرفيت بالاتر از kvA225 ولت آمپر باشد بايستي از كابل هايي با سطح مقطع 120*1 كه از بوشينگهاي فشار ضعيف آن روي شبكه فشار ضعيف زير ترانس متصل مي شوند به تعداد هر فاز «هر سه فاز» و نول از دو كابل استفاده نمود يا به عبارتي كابل آن دوبله گردد كه به سطح مقطع 240*1 دست يابيم و اين دستورالعمل بر اساس ميزان جريان دهي و باردهي ترانس هايي بالاتر از kvA250 مي باشد كه بايستي آن را رعايت كرده كه عدم توجه به آن در جريان هاي زياد سبب سوختن كابلها و بروز ضعف ولتاژ مي گردد.
تهيه طرح در شبكه هاي فشار ضعيف هوايي:
تمام مراحلي كه در جهت اجراي طرح قبلاً توضيح داده شد در نظر گرفته و اگر محلي كه قرار است در آنجا توسعه فشار ضعيف صورت بگيرد از حوضه ترانس فاصله مجاز داشته باشد (فاصله مجاز به صورت تجربي با سطح مقطع سيمي مسي نمره 35 كه باز هم ميزان بار در آن مؤثر است در حدود 12 الي 14 فاصله 30 متري مي باشد) اقدام به تهيه طرح فشار ضعيف مي نماييم در غير اينصورت بايستي طرح ترانس و در صورت نياز فشار متوسط در نظر گرفته شود. لازم به ذكر است كه اگر بار ترانس به حدود 80/0 حداكثر ظرفيت خود رسيده باشد به عبارتي فول لود شده باشد در اين حالت نيز بايستي طرح ترانس جديدي در نظر گرفته شده و شبكه فشار ضعيف جديد به همراه ترانس جديد در شبكه احداث گردد.
در محل هايي كه ترانس در نظر گرفته مي شود با توجه به بار منطقه سيم و هادي مسي شبكه زير ترانس با سطح مقطع بالاتري انتخاب مي گردد پس بعد از كاهش بار در طول مسير ناشي از تقسيم بار (انشعاب) سطح مقطع هادي كاهش پيدا مي كند ، سطح مقطع سيم مسي از زير ترانس تا انشعابات فرعي بر اساس ميزان بار در نظر گرفته مي شود.
نظارت:
نظارت بر احداث شبكه هاي توزيع برق هوايي «متوسط، ضعيف و ترانس» در اين مرحله پس از تحويل كروكي تأييد شده و پيكر تاژ آن در مرحله طراحي به پيمانكار، ناظر مهندس مي بايست به طور مستمر در كليه مراحل ذكر شده به فرم گزارش دستگاه نظارت و بازرسي شامل حفاري، گود، پايه و مهار، نصب پايه و بتون ريزي دور پايه ها، نصب طرح هاي شبكه، كابل و سيم كشي، نصب ترانس و كليه تعلقات آن نظير برق گير كت اوت فيوز و غيره بر كار پيمانكار مطابق استانداردهاي موجود نظارت نمايد و گزارش بازديدها را به همراه تاريخ بازديد در محل مربوط به هر مرحله نوشته و امضاء نمايد و فرم را در هر مرحله به تأييد رييس مهندسي ناحيه نيز برساند.
در صورت وجود اشكال در عمليات انجام گرفته توسط پيمانكار در هر مرحله، ناظر طي فرمي اشكالات را به پيمانكار اعلام و رونوشت آن را در پرونده دستور كار نگهداري نمايد، فرم هاي اين مرحله به پيوست مي باشند نظارت در مرحله حفاري گرد پايه:
Cm60 + طول پايه10% =H عمق گرد
(مثلاً براي پايه 12 متري)M 8/1=cm 180= cm60+12*10% =H عمق گرد پايه
و مطابق با جدول ابعاد گود نيز مشخص مي گردد كه ميزان و ابعاد آن در پايه هايي با كشش هايي مختلف و زمينهاي نرم يا سفت و سخت مي باشد.«جدول پيوست مي گردد»
نظارت در مرحله نصب پايه:
پس از تأييد گردهاي حفاري شده پايه ها ناظر بايستي مطابق كروكي كه وضعيت نصب پايه ها را از نظر استقرار پايه در حالت ته خطي و يا عبوري و يا زوايا، عمود بودن دقيق و صاف نمودن آن و قرار گرفته آن در خط ساير پايه ها نظارت نمايد.
نظارت در مرحله نصب طرح ها:
در اين مرحله پيمانكار بايستي مطابق طرح هاي استاندارد عمل نموده و كليه اتصالات را محكم و طبق نظر ناظر عمل نمايد.
نظارت در مرحله كابل يا سيم كشي: در اين مرحله كه در واقع مرحله پاياني احداث شبكه مي باشد پيمانكار بايستي مطابق دستور ناظر و كروكي اقدام به سيم كشي اسپن ها و فاصله ها نموده و رعايت فاصله مجاز از سطح زمين شكم سيم، فاصله مجاز مهارها و سيم ها از همديگر جهت جلوگيري از القا احتمالي محكم بستن چمپرها و بانديك نمودن سيم ها بر روي حفره ها مي نمايد.
اين مرحله در سيم كشي فشار ضعيف و فشار متوسط اجرا مي گردد. حال اگر شبكه احداث شده داراي ترانس باشد بايستي نظارت بر نصب ترانس و متعلقات آن كه شامل سكوي ترانس، براكت ها، كراس، كت اوت فيوز، برقگير . كابل ترانس در ضمن هماهنگي و رعايت فواصل ميان پايه هاي ترانس نيز بايد در نظر گرفته شود.
دقت در استقرار سكوي ترانس، فاصله مناسب سكو ترانس تا شبكه فشار ضعيف زير ترانس بستن طرح و فاصله مناسب استقرار كت اوت فيوز و برقگير ها تا بوشينگ هاي ترانس، بستن كليه اتصالات مربوط به ترانس شامل كابلشوها فشار ضعيف و متوسط و پيچ و مهره هاي سكوي ترانس و غيره و اتصالات شبكه متوسط متلين مسي و زين هاي تلين آلومينيوم به مس و سيم مسي و فرم دادن كابل ترانس با استفاده از زين كابل ترانس و دقت در بستن صحيح كابل نول به شبكه نول سيم زير ترانس و كابل فازها، و از همه مهمتر نصب سه گراند بطور مجزا 1- گراند بدنه ترانس 2- گراند برق گيرها 3- گراند نول شبكه كه معمولاً اين گراند را روي يك پايه قبل يا بعد از ترانس نصب مي نمايند پس از اتمام تمام مراحل نظارت فوق الذكر و تأييد به آن، محل مذكور را طي فرم برقداري و تحويل موقت جهت برقداري آن و اتصال آن به شبكه به قسمت عمليات ارجاع داده مي شود.
اين شبكه احداث شده طبق فرم تحويل موقت تا 6 ماه بايستي ضمانت شود و بعد از 6 ماه اگر شبكه بدون اشكال باشد فرم تحويل دائم براي آن نوشته و بايگاني مي گردد.
كنترل بار شبكه:
اين قسمت كه حساس ترين و فني ترين قسمت از شركت توزيع برق مي باشد محدوده كاربرد آن در اداره كنترل با قسمت مهندسي، بهره برداري نواحي شهرستان ها در شبكه توزيع و پست هاي فوق توزيع و ارتباط با ديسپاچينگ ستار شركت مي باشد.
1- تغيير تپ ترانس فوق توزيع درخواست مي شود.
2- در صورت عدم رفع مشكل درخواست در مدار قرار گرفتن بانك خازني در ايستگاه فوق توزيع داده شود.
3- اگر جريان و بار فيدرها و خطوط از حد ستينگ كليد تجاوز نمايد تغيير ستينگ كليد مربوط درخواست مي گردد.
4- اگر فيدر مربوط را از لحاظ بار فول بوده باشد احداث فيدر جديد درخواست گردد.
5- اگر بار ترانس فوق توزيع از 80% بار مجاز «ظرفيت سيم ترانس» تجاوز نمايد ترانس پر بار محسوب شده و افزايش ظرفيت ترانس فوق توزيع داده مي شود.
6- با توجه به رشد بار و عدم جوابگويي ظرفيت ايستگاه موجود بررسي و پيشنهاد لازم توسط مهندسي ناحيه شهرستان به معاونت مهندسي شركت ارائه و در صورت موافقت افزايش ايستگاه درخواست مي گردد.
محدوده عملكرد آن در سطح شركت توزيع:
الف: كنترل بار ايستگاه و فيدرهاي خروجي از آن
1- قرائت بار فيدرهاي ايستگاههاي فوق توزيع در تابستان «فصل پر باري» سه بار در هفته ئ در زمستان «فصل كم باري» يك بار در هفته در ساعات پيك بار متوسط بهره برداري نواحي و شهرستان ها و ارسال آن به ديسپاچينگ ستاد و رونوشت آن به مهندسي نواحي و شهرستان داده مي شود و نهايتاً جهت بررسي هاي لازم به كنترل بار ارجاع مي گردد.
2- اداره كنترل بار ضمن مطالعه فرم قرائت، مقادير ولتاژ جريان فيدرها و همچنين بار ترانسفورماتورهاي فوق توزيع و ايستگاه مربوط را مورد بررسي قرار مي دهد.
3- پس از بررسي در صورتيكه مقادير قرائت شده از حد مجاز «استاندارد» تجاوز نمايد مراتب فوق به رييس مهندسي گزارش، و پيشنهادات بشرح ذيل ارائه مي گردد.
كنترل بار ترانسفورماتورهاي توزيع شبكه برق:
1- بارگيري از ترانس هاي توزيع در فصل پربار «گرم» و متعادل نمودن بار آن در جهت رفع معضلات پيشگيري خطرات احتمالي از جمله سوختن ترانس و غيره.
2- بارگيري از ترانس توزيع با توجه به برنامه ريزي از پيش تعيين شده و جدول زمانبندي كه بر اساس اولويت هاي مورد نياز تدوين شده است توسط گروه كنترل بار انجام مي گيرد.
3- در بارگيري ترانس هاي توزيع مطابق فرم مخصوص آن مقادير مربوط به جريان خروجي فازها از طريق كابلهاي ترانس و جريان سيم نول «صفر» و مقادير ولتاژ فازها در زير ترانس توسط آمپر متر كليمي و ولت متر اندازه گيري مي شود.
4- در صورتيكه ترانس از نظر بار فازها، متعادل نباشد با جابجا نمودن سرويس كابل مشتركين روي فازها كم بار، بار را متعادل مي نماييم.
5- در صورتيكه ولتاژ خروجي در زير ترانس مناسب نباشد درخواست تغير تپ (افزايش كاهش تپ در جهت تثبيت ولتاژ استاندارد مشتركين) داده خواهد شد.
6- ارقام قرائت شده در فرم مربوطه آن قيد محاسبات مربوط به جريان، ولتاژ و درصد بار ترانس در آن فرم ذكر شده كه بدين ترتيب وضعيت ترانس هاي توزيع از نظر ميزان ظرفيت و بار دهي مشخص مي گردد.
7- در صورتيكه درصد بار ترانس هاي بارگيري شده از ميزان 70% بار بالاتر باشد طرح اصلاحي و كروكي مقدماتي توسط كنترل بار با هماهنگي قسمت طراحي جهت اجرا پيشنهاد مي گردد.
8- هنگام بارگيري توسط گروه كنترل بار علاوه بر قرائت مقادير ولتاژ و جريان بايستي وضعيت ظاهري ترانس ها از لحاظ فيزيكي - روغن ريزي- كثيف بودن بدنه ترانس- قطع گراند و خرابي برقگير و كات اوت فيوز مطابق فرم مخصوص گزارش و در آن قيد مي گردد.
در صفحه بعد به ذكر چگونگي انجام محاسبات مربوط به درصد بار ترانس هاي توزيع kv 33 مي پردازيم «به دو روش»:
1- روش اول:
S=√3 VI
(كيلو ولت آمپرkvA) ظرفيت ترانسS:
400v=ولتاژ خط به خط در سمت فشار ضعيف ترانس=v
(آمپر A) جريان مجاز هر فاز = I
با فرض اينكه يك ترانس با ظرفيتkvA1 داشته باشيم
جفت بارگيري از ترانس آمپر سه فاز را اندازه گيري مي كنيم.
A فاز= xA
B فاز= yA درصد بار ترانس = =
Cفاز = zA
مثال: بارگيري از ترانسفورماتور kvA200 انجام شده و آمپر فازهاي اندازه گيري شده به شرح ذيل مي باشد.
A فاز= 145A
B فاز= 115A
Cفاز = 105A
2/42%= 100 * = درصد بار ترانس
2- روش دوم:
= 100* /s(kvA) v(∑I) 100*s/s = ميزان ظرفيتي كه بار مصرف كننده مي كشد = s
ظرفيت ترانس =s
/s = 23/1(∑I) =درصد بار ترانس
حال مثال بالا را از اين روش محاسبه مي كنيم:
2/42% = = درصد بار ترانس
بطور كلي =درصد بار ترانس
ساير عملكردهاي گروه كنترل بار:
تعيين فاز انشعابات جديد مشتركين تكفاز و برآورد وسايل انشعاب سه فاز و بررسي درخواست هاي ديماندي محدوده كاربرد اين مقوله هماهنگي ارتباط، امور مشتركين، مهندسي، بهره برداري با اداره كنترل بار مي باشد.
انواع واگذاري انشعاب به مشتركين:
انشعاب تكفاز (60) 15 آمپر
انشعاب سه فاز (100) 25 آمپر
انشعاب سه فاز ديماندي بالاتر از 30 كيلوولت
1- دستور كارهاي تك فاز متقاضيان پس از بررسي محل توسط امور مشتركين و آماده شدن جهت وصل انشعاب براي تعيين فاز به قسمت كنترل بار مهندسي ارسال شده كه پس از بررسي دقيق و تعيين فاز مناسب از طريق بارگيري هاي انجام شده، ترانس ها در زمانهاي پر باري بدليل حفظ تعادل بار فازها و جلوگيري از پر بار شدن ترانس ها مجدد به قسمت مشتركين جهت برقراري انشعاب عودت و ارجاع داده خواهد شد.
2- جهت انشعاب هاي سه فاز پس از بررسي مقدماتي و مساعد بودن وصل انشعاب جهت تعيين و برآورد وسايل آن با توجه به درخواست و ميزان برق سه فاز مشخصات فيوز، كليد، كابل، و احياناً خازن به اندازه نياز توسط كنترل بار مشخص مي گردد.
3- در مورد درخواست برق ديماند پس از بررسي اوليه در امور مشتركين جهت بررسي حتي به كنترل بار مهندسي ارسال شده كه كنترل بار توجه به ميزان ديماند تأمين آن را از پست ترانسفورماتور موجود بررسي مي نمايد ، در صورت عدم ظرفيت پست موجود درخواست ترانس و پست جديد يا افزايش و تقويت پست موجود و اصلاح شبكه فشار متوسط و ضعيف را مي نمايد.
كليه وسايل و تجهيزات شامل كليد اتوماتيك، فيوز، CT، و احياناً PT و خازن و مقدار مورد نياز توسط كنترل بار مشخص شده كه بايستي دقيقاً مطابق با آن عمل گردد.
لازم به توضيح است كه انشعابات ديماندي دو نوع هستند. الف- انشعاب ديماندي ثانويه ب- انشعاب ديماندي اوليه.
انشعاب ديماندي ثانويه به تقاضاي تا حداكثر kv245 كيلووات گويند كه كنتورهاي اكتيو و راكتيو آن ثانويه ترانس يا قسمت فشار ضعيف نصب شد. بدين طريق مصرف انرژي را اندازه گيري مي نمايند كه معمولاً از CT با نسبت تبديل مناسب در قسمت فشار ضعيف استفاده مي نمايند.
ديگري انشعاب ديماندي اوليه به تقاضاي بالاتر از kv245 را گويند كه كنتورهاي اكتيو و راكتيو آنها در قسمت فشار متوسط (اوليه ترانس) همراه نصب P.T با نسبت تبديل مناسب جهت اندازه گيري مصرف انرژي قرار مي گيرند كه به خودي خود مشخص است كه انشعابات ديماندي اوليه بدليل آنكه داراي تجهيزات بيشتر گران قيمت تر نظير كليدهاي سلكتور و بركرها و PT هستند هزينه آنها بسيار زياد تر از انشعابات ثانويه مي باشد.
به عنوان مثال چگونگي بررسي و رسيدگي به شكايات مشتركين برق:
مي دانيم كه ولتاژ كمتر يا بيشتر از ولتاژ استاندارد و سبب اختلال در برق رساني به مشتركين باعث آسيب رساندن به وسايل برقي آنها مي شود. لذا به ترتيب اقداماتي كه در جهت رفع اين معضل انجام مي گردد بشرح ذيل مي باشد.
1) ابتدا به مشترك كه مشكل ولتاژ دارد به امور مشتركين مراجعه نموده و فرم مخصوص شكايات ولتاژ را تكميل مي نمايد.
2) اين فرم از طريق امور مشتركين به اداره كنترل بار مهندسي جهت بازديد و بررسي ارسال مي گردد.
3) كنترل بار به محل مراجعه نموده و از عمل مشترك در زمان پيك بار ولتاژ گيري مي نمايد.
4) در صورتيكه ولتاژ پايين تر از ولتاژ استاندارد باشد به ولتاژ گيري سه فاز شبكه اقدام مي نمايد و در صورتيكه سه فاز شبكه از نظر ولتاژ يكسان نباشد مشترك مذكور را به فاز با ولتاژ بالا منتقل مي نمايد.
5) در صورتيكه اين بار هم مشكل برطرف نشود و يا سه فاز شبكه داراي افت باشد در طول شبكه فشار ضعيف تا قسمت ترانس تغذيه كننده در چيرها و د.د.نت ها اقدام به چك نمودن اين اتصالات ولتاژ گيري در آن قسمتها مي نماييم در صورت اشكال، چمپر را اصلاح نموده و در غير اين صورت تا شبكه زير ترانس با ولتاژ گيري ادامه مي دهيم.
6) اگر افت ولتاژ يا ازدياد ولتاژ در ترانس وجود داشته باشد به نسبت و درخواست تقاضاي افزايش يا كاهش تپ ترانس داده مي شود كه انجام آن بر عهدة قسمت عمليات مي باشد.
7) پس از تغيير تپ مجدداً از محل ولتاژ گيري مي نماييم و اگر مشكل برطرف شده باشد طي گزارشي در فرم ارسالي از مشتركين از طريق مهندسي به مشتركين اطلاع داده مي شود.
9) اما در صورتيكه مشكل برطرف نشود به ترتيب ذيل عمل نماييم.
الف_ با توجه به اينكه اكثر ضعف ولتاژها در نقاط انتهاي خطوط فشار ضعيف بوجود مي آيند. طول فيدر مربوطه را از ترانس تا نقطه انتهايي را از نظر ساخت و سطح مقطع موجود و ميزان بار بررسي مي نماييم كه به طور تجربي و ميانگين در اين شهرستان طول فيدر فشار ضعيفي كه حدوداً از 12الي 14 فاصله و اسپن فشار ضعيف بيشتر باشد در نقطه انتهايي آن امكان ضعف ولتاژ مي باشد «كه اين بستگي به ميزان بار و سطح سيم موجود دارد» در اين شهرستان اكثر ضعف ولتاژ ها ناشي از همين موضوع (فاصله و دوري بيش از حد از ترانس مي باشد) لذا جهت بهبود آن بررسي مي شود در صورت امكان افزايش سطح مقطع سيم داده شود و يا با شبكه فشار ضعيف مجاور آن كه از ترانس ديگري تغذيه مي نمايد و تمام قابليت هاي رينگ نمودن را دارا باشد آن قسمت را به روي شبكه ترانس مجاور آورده و از شبكه ترانس محل قبلي يا باز نمودن چمپرهاي آن را رينگ مي كنيم.