1 اهمیت و نقش ارتباطات و مخابرات در جامعه
واکنش هر موجود زنده در برابر محیط و اجتماع خود بر اساس یک سلسله اطلاعات صورت می گیرد و این اطلاعات فراهم نمی گردد جز با برقراری ارتباط با محیط و همنوع خویش . بدین ترتیب هرچه امکانات ارتباطی وسیع تر و پیشرفته تر باشد دستیابی به منابع اطلاعاتی افزونتر خواهد بود و به تبع داشتن اطلاعات غنی ، فرد یا جامعه را دارای پویایی و تحرک سریعتر و معقول تری می نماید .
دستیابی به اطلاعات صحیح ، مطمئن و سریع در اتخاذ تصمیم گیری ها از اعتبار بالایی برخوردار است که در نتیجه ، ارتباط سالمی را طالب است . غالباً برقراری ارتباط و کسب اطلاعات خارج از قلمرو مشاهده مستقیم و تماس شخصی نیاز به امکانات ویژه ای دارد . از میان طیف وسیع امکانات ارتباطی می توان از مخابرات به مفهوم متعارف در جامعه کنونی نام برد .
صور ابتدائی ارسال خبر ، افروختن آتش و ایجاد دود برفراز کوهها ، نواختن طبل و قاصدان پیاده یا سواره بوده است . اما از سال 1840 که الفبای مورسی تلگراف مورد استفاده قرار گرفت پیشرفت تکنولوژی مخابرات سرعت زاید الوصفی داشته است بطوریکه امروزه مخابرات بعنوان سریعترین روش شناخته شده انتقال اطلاعات مهم و بنا بر تعبیری متضمن غنای فکری جوامع سیاسی و تسریع کننده آهنگ پیشرفت در عرصه های گوناگون اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی نقش ارزشمند و والائی را نصیب خود ساخته ، بنحویکه توسعه و گسترش تکنولوژی مخابرات از جمله عوامل مهم پیشرفت و ترقی آنها قلمداد می گردد . بعبارت دیگر تا کشوری به تکنولوژی پیشرفته مخابراتی و سیستمهای نوین این صنعت قرن ، دست نیابد و تجهیز نگردد به مفهوم واقعی و حقیقی به توسعه و ترقی دست نخواهد یافت و به راهیابی در قافله پرشتاب کشورهای مترقی نائل نخواهد شد .
جدا از مطلب بالا و در واقع مهمتر از این مسائل ، رسالت ارزشمندی است که در جوامع بشری بر دوش مخابرات قرار گرفته و الحق مخابرات هم بخوبی از عهده آن برآمده است و آن بیدار ساختن و آگاهی دادن به ملتهای ستمدیده و عقب نگه داشته شده در راه مبارزه و مقابله با قدرتهای زورگو و استکباری جهانی برای بدست آوردن آمال آزادیخواهی و اعمال قدرتهای مردمی خویش است که تجلی بارز و زنده آن در جمهوری اسلامی طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی ایران ظاهر گردیده است .
بنابر علل بالا و بسیاری از دلائل دیگر امروزه ملتها بسیج شده اند تا در زمینه تولید و استفاده از تکنیکهای پیشرفته مخابراتی ، طرحهای گسترده و نوینی را اجرا نمایند و در این راستا شرکت مخابرات استان مرکزی با توجه به موقعیت حساس استان به لحاظ داشتن مجمتمع ها و مراکز عظیم صنعتی و تجاری در جهت تسهیل و تحقق موارد فوق و توسعه مخابرات ، نقش مهم و بسزایی را ایفاء نموده است .
2 تاریخچه ی مخابرات اراک
تلفن شهری اراک در سال 1304 در اتاق کوچکی در طبقه فوقانی ساختمانی واقع در دروازه حاج علینقی با هشت شماره تلفن مغناطیسی تاسیس گردید . بعد از مدتی اداره به خیابان امیرکبیر انتقال داده شد و در سال 1306 با داشتن 125 شماره تلفن مغناطیسی به طبقه ی فوقانی ساختمان واقع در خیابان خوانساریها تغییر مکان نمود و پی در پی به شماره های تلفن مغناطیسی افزوده شده تا این که در سال 1340 جمعاً دارای 925 شماره تلفن مغناطیسی گردید و در سال 1341 با نصب دوهزار شماره جدید به خودکار مبدل گردید و در سال 1351 چهار هزار شماره به دو هزار شماره قبلی اضافه شد. در سال 1354 سه هزار شماره جدید در مرکز شهر صنعتی اراک تاسیس گردید . پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی جهش بی سابقه شبکه های مخابراتی آغاز شد بطوریکه در حال حاضر شهر اراک با پنج مرکز پرظرفیت دارای یکصد هزار شماره تلفن مشغول بکارمی باشد. و این درحالی است که تعداد شماره منصوب استان نیز تا این تاریخ(تیرماه 1382 ) 277221 شماره می باشد .
3 تأسیس شرکت مخابرات استان مرکزی
در سال 1374 با توجه به فعالیتهای مخابراتی و توسعه روز افزون صنعت مخابرات در پهنه کشور جمهوری اسلامی ایران و پیروی از سیاست تمرکز زدایی، در اجرای ماده 7 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران ، تشکیل شرکتهای مخابرات استانی پیشنهاد شد و در تاریخ 1/11/1374 با تصویب اساسنامه شرکتهای استانی در کمیسیون مشترک امور اداری و استخدامی و امور پست و تلگراف و تلفن و نیرو در مجلس شورای اسلامی این هدف محقق و در تاریخ 1/11/1374 توسط مقام ریاست جمهوری وقت جهت اجراء ابلاغ شد.
در این راستا درتاریخ 1/1/1375 شرکت سهامی مخابرات استان مرکزی، با مرکزیت اراک و ادارات مخابرات شهرستانهای ساوه ، خمین، دلیجان، محلات، تفرش، آشتیان و شازند تاسیس گردید. این شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و وابسته به شرکت مخابرات ایران است ومدت شرکت از تاریخ تاسیس نامحدود است.
هیات مدیره شرکت از یک نفر رئیس که سمت مدیر عامل را نیز خواهد داشت و دو عضو اصلی و یک عضو علی البدل تشکیل می شود. اعضاء و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت توسط رئیس مجمع ( وزیر پست و تلگراف و تلفن) برای مدت دو سال منصوب می شوند و تا اعضاء و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل جدید انتخاب نشده اند در سمت خود باقی هستند و انتخاب مجدد آنان نیز بلامانع خواهد بود. رئیس هیات مدیره و مدیرعامل و اعضای هیات مدیره از بین اشخاص متعهد که دارای تحصیلات عالی بوده و در یکی از سازمانهای اداری کشوری یا بنگاههای صنعتی سابقه خدمت مدیریت داشته باشند منصوب خواهد شد.
موضوع و هدف شرکت، عبارت است از تاسیس و توسعه شبکه و تاسیسات مخابراتی در حوزه عملیاتی شرکت و نگهداری و بهره برداری از آن در قالب تحقق اهداف و برنامه های وزارت پست و تلگراف و تلفن و شرکت مخابرات ایران و انجام وظایف و اختیارات مقرر در قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران در حوزه استان مرکزی و اجرای تکالیف شرکت مخابرات در مواردی که تفویض اختیار می شود.آن قسمت از فعالیت شرکت مخابرات ایران در بخش ارتباطات بین شهری و بین المللی اعم از تاسیس، توسعه، نگهداری و بهره برداری مراکز بین شهری (اس .تی. دی) ایستگاههای ماهواره ای و مایکروویو و غیره و نیز متعلقات آن همچنان تحت مسئوولیت و کنترل شرکت مخابرات ایران است.
4 تشکیلات کلی شرکت مخابرات
معاونت توسعه و مهندسی
این معاونت تحت سرپرستی مدیریت شرکت مسئولیت اجرای برنامه ها و طرحهای ابلاغ شده پروژه ها ،توسعه و تأسیس شبکه ها و تأسیسات ارتباطی استان را با رعایت صرفه و صلاح شرکت مخابرات و استاندارد ها ،و همچنین مراقبتهای لازم را در اجرای بموقع طرحها ودستور العمل و نقشه های فنی و جمع آوری اطلاعات و ارائه پیشنهاد در زمینه توسعه مورد نیاز آتی ارتباطات استان را عهده دار می باشد .
مدیریت مخابرات مرکز استان
این مدیریت مسئولیت کنترل و نظارت برحسن علمیات اجرایی نگهداری مراکز تلفنی، تلفن راه دور ،اطلاعات تلفنی ، امورمشترکین و متقاضیان ، واگذاری خطوط ، نظارت بر واحدهای مخابرات پیمانکاری و توابع مرکز استان و اجرای سیاستهای جاری در واحد نگهداری سیستم های مخابراتی را عهده دار می باشد .
مدیریت اداری و تدارکاتی
این مدیریت مسئولیت انجام صحیح امور مربوط به عملیات اداری و تدارکاتی را مطابق با ا صول و موازین قانونی ، نظارت درتهیه اجرای صحیح و دقیق مقررات و آیین نامه های استخدامی و پرسنلی و کنترل قراردادها را عهده دار بوده و بر گردش صحیح و پیشرفت انجام امور تحت مسئولیت و کارمندان مربوطه ، سرپرستی و نظارت می نماید .
معاونت نگهداری و بهره برداری
این معاونت مسئولیت کنترل ونظارت برحسن انجام عملیات و پیشبرد امور مربوطه درکلیه زمینه های نگهداری و پشتیبانی فنی عملیات ارتباطات شهری و راه دور ماهواره ، نگهداری و نوسازی شبکه های مخابراتی ، کابلهای ارتباطی واختصاصی ، فیبر نوری و پی . سی . ام و تعمیرات تجهیزات مخابراتی در سطح استان را با هماهنگی مقام مافوق عهده دار می باشد .
مدیریت مالی و اقتصادی
این مدیریت مسئولیت گردش صحیح عملیات مالی شرکت را مطابق با اصول علمی و موازین قانونی و حصول اطمینان از صحت عملیات انجام شده ، بررسی حسابهای نهایی ترازنامه و سود و زیان استان ، کنترل موجودی نقدی و تامین پرداختهای قانونی و هدایت ستادی مسئولین واحدهای مختلف را به عهده دارد .
واحد بازرسی و رسیدگی به شکایات (تلفن 2244441 )
بررسی و رسیدگی به شکایات واصله از اشخاص حقیقی و حقوقی و پیگیری مراتب صحت و سقم موارد شکایات تا اخذ نتیجه نهایی و پاسخگویی لازم به عهده واحد بازرسی می باشد همچنین مشترکین جهت پیگیری و کشف مزاحمت تلفنی می بایست به این واحد مراجعه فرمائید .
واحد روابط عمومی
این واحد از طریق شماره تلفن 2244411 و135 آماده دریافت نقطه نظرات ، پیشنهادات و انتقادات مردمی در رابطه به مسائل مختلف مربوط به شرکت مخابرات استان مرکزی می باشد .
6 خدمات قابل ارائه در مراکز تلفن
1- پاسخگوئی به مشترکین در هر مرکزبر اساس پیش شماره(سه رقم سمت چپ)تلفن ثابت می باشد.
2- کلیه درخواست های متقاضیان بشرح زیر در مراکز مخابراتی انجام می شود:
ثبت نام تلفن،انسداد صفر دوم تلفن،تغییر مکان و تغییر نام تلفن،اصلاح نام و نشانی مندرج در قبوض،صدور ریز مکالمات تلفن بین شهری وخارجه،رسیدگی به شکایات کارکرد غیر متعارف تلفن،قبول درخواست تلفن همگانی استیجاری،نحوه استفاده از سرویسهای ویژه،تسویه بدهی و...
7 سیم کشی
سیم کشی به دو صورت انجام میشود:
سیم کشی خارجی:
1- این نوع سیم کشی از وظایف شرکت مخابرات بوده و تا درب ورودی ساختمان مشترک کشیده میشود.
2- مخابرات به منظور توسعه تلفنی ناچار به سیم کشی روی ساختمانها بوده وحسب اجازه قانونی دارای این اختیار است،حتی اگر تلفن مورد درخواست متعلق به ساختمان متقاضی نباشد سیم کشی انجام می شود.لذا ضروری است در این زمینه با پیمانکاران شرکت مخابرات همکاری شود.
3-بمنظور مراقبت از روبنای ساختمان احداثی خود و نیز حفظ زیبایی آن و نصب نشدن کابلهای مخابراتی که با کوبیدن پیچ وبست انجام میشود،می توانید هنگام ساختمان سازی نسبت به تعبیه لوله داخلی بشرح مشخصات فنی ذیل اقدام فرمایید.
- لوله پلیکا به قطر 3سانتی متر انتخاب شود.
- جعبه تقسیم در محل ورودی ساختمان نصب شود.
- محل نصب لوله در منازل جنوبی 5/2 الی 3 متر از سطح زمین فاصله داشته باشد.
4- در صورتیکه قصد تخریب ساختمان خود را دارید،به منظور جابجایی منصوبات وپیشگیری از خسارات احتمالی به مرکز مربوطه مراجعه ومراتب را کتبا"اعلام کنید.
سیم کشی داخلی:
به منظور استفاده بهینه از خدمات مخابراتی و پیشگیری از خرابی های احتمالی ،رعایت موارد ذیل در سیم کشی داخل ساختمان ضروری است:
1- از کابلهای استاندارد با روکش مقاوم استفاده شود.
2- از کابلهای یک تکه ،سالم و بدون آسیب دیدگی استفاده شود.
3-مسیر سیم کشی تلفن،حتما"بایستی از برق مجزا باشد،زیرا اجرای این کار باعث بروز مشکلات زیر می شود:
الف) بر کیفیت مکالمه شما تأثیر نامطلوب دارد.
ب) در صورت اتصال خطوط برق و تلفن،دستگاه تلفن و تجهیزات ارتباطی شما در مخابرات دچار آسیب دیدگی می شود و خسارت مالی برای صاحب تلفن بوجود می آورد.
4- در ابتدای کابل ورودی شرکت مخابرات به ساختمان،پریز تلفن(در ساختمانهای تک واحدی)و ترمینال مناسب در محفظه دارای قفل(در مجتمعها)را در مکانی خشک و فاقد رطوبت نصب کنید.
5- بهتر است از نصب پریز تلفن در محل هایی که رطوبت دارد،خودداری کنید.
8 تلفن همگانی
درخصوص تلفنهای همگانی به موارد ذیل توجه فرمائید:
1-کیوسک وتلفن همگانی متعلق به خودشماست،ازواردآوردن خسارت به آن اکیدا"خودداری کنید.
2- نصب هرگونه پوستر یا اطلاعیه برروی کیوسک و تجهیزات مخابراتی اکیدا" ممنوع می باشد.
تلفن همگانی استیجاری :
این نوع تلفن در صورت تقاضا و وجود امکانات به کلیه مغازه ها، مجتمع ها، کارخانه ها، مدارس و...... مطابق شرایط زیر توسط مرکز تلفن مربوطه واگذار می شود.
مدارک لازم :
1- تکمیل فرم درخواست.
2- همراه داشتن مدارک شناسائی معتبر( شناسنامه یا گذرنامه یا گواهینامه).
3- تایید نیاز تقاضا کننده از طرف مخابرات.
4- تنظیم قرارداد تلفن همگانی استیجاری.
5- ارائه سفته یک میلیون ریالی بعنوان تضمین پرداخت کارکرد.
ضمنا" تهیه دستگاه تلفن به عهده خود متقاضی بوده و سهم" مخابرات" و متقاضی از در آمد حاصله ، در قرارداد تعیین می شود.
9 سرویسهای ویژه تلفنی
در حال حاضر تعداد شش سرویس ویژه تلفنی ذیل برای تمامی مشترکین بصورت رایگان فعال شده است(بجز سرویس مکالمه کنفرانسی که هزینه استفاده از آن در هر دوره دو ماهه 2400 ریال است)که متقاضیان می توانند با مراجعه به مرکز مربوطه نحوه استفاده از سرویس مورد نظر را جویا شوند.
1- انتظار مکالمه
2- شماره گیری سریع
3- مکالمه کنفرانس سه نفره
4- انتقال مکالمه
5- بیدار باش
6-انتقال خط اشغال به خطوط دیگر
10 عوامل قطع تلفن توسط مخابرات:
1-قطع توسط آبونمان: در صورت عدم پرداخت صورتحساب در مهلت مقرر.
2- قطع توسط امور مشترکین : در صورت سوء استفاده از تلفن و ایجاد مزاحمت برای مشترکین دیگر.
3- بدلایل فنی: در صورت تقویت شبکه و بازسازی و نوسازی سیمها و کابلهای فرسوده و کابل برگردان.
4- قطع به علت دخالت در سیم کشی و منصوبات و تغییر مکان غیر مجاز و گرفتن انشعاب و غیره.
5-قطع به درخواست مراجع ذیصلاح مانند دارایی یا مقام قضائی و........
6- قطع بدلیل عدم قرار گرفتن صحیح گوشی روی دستگاه تلفن .
7- قطع به علت خرابی داخلی.
8- قطع توسط واحد بازرسی به دلیل استفاده از تلفن بی سیم با برد بیش از 300 متر
11 مرکز اطلاعات118
این مرکز بعنوان شبکه اطلاع رسانی که در نوع خود تنها شبکه موجود وبه منظور ارائه شماره تلفن مشترکین به صورت مکانیزه به متقاضیان مشغول به خدمتگذاری میباشد.برای اینکه اطلاع رسانی به صورت مطلوب انجام پذیرد،شایسته است تاشهروندان محترم در هنگام ارتباط با مرکز 118به نکات ذیل عنایت کامل داشته باشند:
1- کد اپراتوری که با آن تماس می گیرید حفظ کنید.
2- نام کامل و حدود آدرس مورد درخواست لازم است.
3- مرکز اطلاعات 118 آدرس تلفن را در اختیار کسی نمی گذارد.
3- مركز اطلاعات 118 آدرس تلفن را در اختيار كسي نمي گذارد.
4- مركز اطلاعات 118 فقط با اطلاعات مشتركين كه بنا به درخواست متقاضي مجاز به ارائه اطلاعات مي باشد را ارائه مي نمايد.
5- لطفا" شماره مورد نظر را در دفتر تلفن خود يادداشت تا در موارد ديگر ازآن استفاده كنيد.
12ـ دبيت كارت(DEBIT CARD )
از مدتها قبل كارتهاي تلفن در مخابرات رايج استبدين شكل كه با وارد كردن كارت در دستگاه تلفن خاص خود از طريق مدار الكترونيكي داخل كارت،اطلاعات مبني بر شارژ بودن آن به دستگاه تلفن منتقل شده ودستگاه پس از مطمئن شدن از وجود اعتبار كارت اجازه برقراري ارتباط را به شخص مي دهد اخيرا" كارتهايي تحت عنوان DEBIT CARD طراحي شده كه روي آن يك شماره PASS WORD وجود دارد كه شخص ميتواند از هر تلفني در شهر مربوطه كه بخواهد ابتدا كد 132كه مربوط به خدمات DEBIT CARD مي باشد را بگيرد پس از آن بايستي شماره رمز خود را وارد نمايد تا سيستم اجازه گرفتن شماره را به اينترنت بدهد در صورت درست بودن رمز، شخص مي تواند با هر شماره تلفني كه مي خواهد ارتباط برقرار كند كه هزينه مكالمه از اعتبار كارت كسر مي گردد و هيچ هزينه اي براي خط تلفني كهتوسط آن تماس گرفته شده در برندارد.
13ـ خدمات اينترنت :
اداره ارتباطات ديتاي شركت مخابرات استان مركزي درحال حاضر با داشتن 26 نقطه اصلي اتصال به اينترنت ، آمادگي ارائه سرويس به كليه متقاضيان در اراك و شهرستانهاي تابعه را دارد .
بمنظور فعال نمودن بخش خصوصي ، شركت هايي كه در زمينه هاي ارائه خدمات رايانه اي و اطلاع رساني فعاليت دارند، مي توانند از طريق عقد قرارداد با شركت مخابرات ، خطوط پرظرفيت را پس از اخذ مجوز مطابق با تعرفه هاي مربوطه اجاره نموده و متقاضيان تك كاربر نيز مي بايست با مراجعه به اين شركت ها و عقد قرارداد داخلي و دريافت كارت از خدمات مورد نظرشان استفاده نمايند.
نشاني : اراك – خيابان جانبازان – ساختمان معاونت نگهداري و بهره برداري – اداره ارتباطات ديتا
14ـ تلفن گوياي 135
اين سيستم كه بصورت شبانه روزي در اختيار مردم شريف استان مي باشد علاوه بر معرفي كليه خدمات مخابراتي اعم از امور مربوط به تلفن هاي ثابت و همراه و سرويسهاي متنوع و مختلف مخابراتي قادر خواهد بود با استفاده از كلمه ي رمزي كه در اختيار مشترك قرار داده مي شود وي را از آخرين رقم كاركرد تلفن و ميزان بدهي خود مطلع نموده و در صورت داشتن دستگاه دورنگار و يا رايانه شخصي ريز مكالمات تلفن خود را در منزل و يا محل كار دريافت نمايد.
شايان ذكر است مشتركين محترم مي توانند كلمه ي رمز خود را از آبونمان مراكز تلفني
مربوطه اخذ نموده و در صورت نداشتن دستگاه دورنگار و يا رايانه به دفاتر خدمات ارتباطي ذيل مراجعه فرماييد.
دفتر خدمات ارتباطي 54810:خيابان شريعتي،تقاطع خيابان كوي گردو
دفتر خدمات ارتباطي 54811:خيابان قائم مقام،بعد از تقاطع ادبجو
دفتر خدمات ارتباطي 54812:خيابان دانشگاه ،ابتداي خيابان قيام
دفتر خدمات ارتباطي54818:خيابان شهيد رجائي،روبروي شيريني سراي مركزي
دفتر خدمات ارتباطي54819:كوي قائم،خيابان فارابي،سمت چپ بازارچه
15ـ جايگاه اينترنت www.tci arak.ir
وب سايت اين شركت بر روي شبكه جهاني با آدرسwww.tci arak.ir فعال و راه اندازي گرديده است. اين سايت با هدف ايجاد كارآمدي بيشتر در نظام اطلاع رساني مخابراتي استان و ارائه اخبار و اطلاعات و مطالب مفيد مخابراتي،طراحي و اجرا شده است. امكانات وب سايت شامل دو بخش است.بخشي از امكانات نياز به رمز عبور دارند كه با استفاده از آن مشتركين مي توانند پس از اخذ كلمه رمز خود از آبونمان مراكز تلفني مربوطه كه يك عدد شش رقمي مي باشد بعنوان رمز عبور از آن استفاده نمايند.جهت امنيت در مشاهده ريز مكالمات و صورتحساب تلفن،برنامه هاي وب سايت طوري نوشته شده اند كه مشترك با وارد كردن شماره تلفن خود در قسمت نام كاربري و رمز عبور در قسمت گذر واژه در صفحه اصل وب سايت فقط اجازه رويت ريز مكالمات و صورتحساب شخص يا اشخاص ديگري را ندارند.
بخش دوم امكانات شامل اطلاعات مربوط به آشنايي با كليه خدمات مخابراتي اعم از تلفن هاي ثابت و همراه و همچنين سرويس هاي مخابراتي مي باشد.
16ـ شبكه چيست؟
شبكه كامپيوتري مجموعه اي از كامپيوترهاي شخصي (pcs ) و ديگر دستگاهها(مثل چاپگر،مودم،اسكنروغيره) است كه از طريق كابل،خطوط تلفن،خطوط بي سيم،خطوط فيبر نوري وغيره به يكديگر متصل شده اند و قادر به برقراري ارتباط و اشتراك منابع با يكديگر هستند.
شبكه از لحاظ بزرگي و وسعت متفاوت بوده و ممكن است محدود به يك اتاق و يا به گسترگي جهان شوند. به شبكه اي كه در يك محدوده جغرافيايي كوچك، كامپيوترها را به هم اتصال داده اصطلاحاLAN يا شبكه محلي گفته مي شود.شبكه گسترده ياWAN مجموعه اي از ابزارها و شبكه هاي محلي است كه در يك محدوده جغرافيايي وسيع گسترده شده اند و اين شبكه ها اكثرا از حطوط پر سرعت چون فيبر نوري،خطوط بي سيم و غيره استفاده مي كنند. يكي از آشناترين مونه هاي شبكه WAN اينترنت است.
امروزه فناوريهاي LAN متعددي وجود دارند كه معمولترين آنها اترنت و اترنت سريع است البته يك شبكه ممكن است تركيبي از چند فناوري باشد.شبكه هاي اترنت و اترنت سريع مشابه يكديگر عمل مي كنند و تفاوت عمده آنهادر سرعت انتقال داده هاست. شبكه اترنت از سرعت 10 مگا بيت در ثانيه و اترنت سريع از سرعت 100 مگا بيت در ثانيه بهره مي گيرند.
در شبكه، داده هاي منتقل شده بين دستگاهها و كامپيوترها به صورت بسته هاي كوچكي از پالسهاي الكتريكي است كه اصطلاحا packet ناميده مي شوند. هر بسته حاوي آدرس فرستنده و آدرس گيرنده بوده و با استفاده از اين آدرس ها، داده به مقصد مي رسد. شبكه هاي اترنت و اترنت سريع از پروتكلي با نام CSMA/CD جهت تبادل داده ها استفاده مي كنند. اين پروتكل، تنها به يك دستگاه در هر لحظه اجازه برقراري ارتباط مي دهد. زماني كه دو دستگاه سعي مي كنند به طور همزمان از شبكه استفاده كنند يك collision (برخورد) بين بسته هاي ارسالي اتفاق مي افتد و اين برخورد توسط ابزارهاي فرستنده تشخيص داده مي شوند، لذا دستگاههاي فوق ارسال داده ها را متوقف مي كنند و يكي شروع به ارسال داده مي كند و ديگري منتظرمي ماند تا نوبت به او برسد.
فوايد شبكه سازي:
شما مي توانيد در يك شبكه اطلاعات و منابع را به اشتراك بگذاريد، كه فوايد زير را به دنبال دارد:
- • به اشتراك گذاشتن دستگاههاي جانبي گرانقيمت نظير چاپگرها در شبكه.
- • انتقال داده ها بين كاربران بدون استفاده از فلاپي ديسك يا CD .
انتقال فايل ها از طريق شبكه، كاربر را از فرايند كپي كردن فايل ها روي فلاپي ديسك يا CD و سپس كپي مجدد روي كامپيوتر مقصد بي نياز مي كند و در نتيجه در زمان صرفه جويي مي شود.
- • متمركز ساختن برنامه هاي كليدي.
از آنجايي كه اكثر كاربران مايلند تا به طور همزمان از برنامه هاي مالي و حسابداري استفاده كنند مي توانيد اين برنامه ها را به صورت متمركز در آوريد.
- • تهيه نسخه پشتيبان از فايل ها به طور خودكار.
بدين ترتيب كه به يكي از كامپيوترهاي شبكه مسئوليت تهيه پشتيبان از فايل هاي مهم كامپيوترهاي شبكه را بدهيد تا اين كار به طور خودكار انجام گيرد و علاوه بر اطمينان از ايمن بودن اطلاعات، در زمان نيز صرفه جويي كنيد.
در يك شبكه WAN منابع و اطلاعات در يك محدوده جغرافيايي وسيعتربه اشتراك گذاشته مي شوند اين موضوع علاوه بر فوايد ذكر شده نتايج زير را نيزبه دنبال دارد:
- • ارسال نامه هاي الكترونيكي E-mail براي تمامي اعضاي شبكه.
اين كار،سريع با هزينه اندكي صورت مي گيرد.
- • امكان انتقال فايل ها از مكان هاي مختلف و اتصال كامپيوتر خانه به شبكه محل كار خود.
- • شبيه سازي ويژگيهاي اينترنت با پياده سازي استانداردها و قابليت هاي اينترنت در شبكه WAN .
بررسي اجزاي لازم براي ايجاد يك شبكه محلي(LAN ) براي ساخت يك شبكه محلي كوچك مثل يك شبكه خا نگي،شما به ابزارهاي زير نياز داريد:
الف: كارت رابط شبكه ( NICياNetwork Interface Card )
تمامي كامپيوترهاي شخصي براي به شبكه نياز به كارت شبكه(NIC ) دارند درهنگام انتخاب كارت شبكه كه گاهي آن راNetwork Adapter Card نيزمي نامند، توجه به نكات زير لازم است:
- سرعت كارت شبكه وتطابق آن با نوع شبكه شما « اترنت يا اترنت سريع»
- نوع رابطي كه شما نياز داريد: BNC براي كابل هم محور يا براي كابل زوج به هم تابيده
- نوع شكاف موجود در كامپيوتر شخصي شما(PCI ياISA ) كه امروزه اكثر كارتها از نوع PCI هستند.
برخي از كارتهاي شبكه دو سرعته هستند يعني شما مي توانيد آن را هم به هاب اترنت و هم هاب اترنت سريع متصل كنيد.به طور كلي به ابزارهاي دو سرعته اصطلاحا auto-negotiating گفته مي شود.
ب: هابها و سوئيچها
كامپيوترهاي شخصي، چاپگرها و غيره از طريق هاب به يكديگر متصل مي شوند. هاب در واقع يك تكراركننده است.زيرا داده هايي را كه دريافت مي كند براي تمام درگاهها تكرار مي كند اين موضوع باعث افزايش غير ضروري ترافيك شبكه مي شود. چرا كه داده ها به طور يكسان به كل دستگاههاي موجود در شبكه فرستاده مي شوند و سپس گيرنده مورد نظر، آنها را از شبكه مي گيرد. البته اين موضوع در شبكه هاي كوچك چندان مشكل زا نيست، اما در شبكه هاي بزرگتر توصيه مي شود به جاي هاب از سوئيچ استفاده شود تا ترافيك را كاهش دهد.
ج: كابل( Cable )
كابل هاي هم محور:
قبل از رواج كابل هاي زوج به هم تابيده، اين نوع كابل ها در شبكه هاي اترنت به كار مي رفتند. نمي توان از كابل هم محور در شبكه هاي اترنت سريع استفاده كرد، در كابل كشي هم محور علاوه بر كابل، بايد از اجزاي زير نيز استفاده شود:
BNC Cable : اين جزء در انتهاي كابل هم محور نصب مي شود تا امكان اتصال كابل را با ساير اجزا فراهم آورد.
BNC Y Connector : براي اتصال كارت شبكه به كابل به كار مي رود.
BNC Terminator : اين بخش در دو انتهاي آزاد كابل به كار مي رود تا كابل شبكه كاملا بسته شود .در چنين شبكه اي، در صورت آسيب ديدن بخشي از كابل، كل شبكه از كار خواهد افتاد. همچنين براي ايجاد تغييراتي در شبكه مثل اضافه كردن يك كامپيوتر جديد، بازهم تا اعمال اين تغييرات، شبكه غير قابل استفاده مي شود.
كابل هاي زوج به هم تابيده :
امروزه كابل هاي زوج به هم تابيده به دليل سادگي در مصرف و انعطاف پذيري زياد، جايگزين كابل هاي هم محور شده اند، لذا اكثر تجهيزات شبكه هاي اترنت و اترنت سريع فقط داراي درگاههاي مخصوص اين كابل هستند.
براي ساخت يك شبكه كوچك با اين نوع كابل، كافي است شما تمامي كامپيوترها را با اين كابل ها به ابزاري به نام هاب( hub ) يا سوئيچ( switch ) متصل كنيد. در چنين شبكه اي در صورت آسيب ديدن يا قطع يكي از كابل ها، ساير قسمتهاي شبكه به فعاليت خود ادامه مي دهند
و فقط آن بخش از شبكه از كار مي افتد. همچنين امكان ايجاد تغييرات در شبكه بدون تأثير بر عملكرد آن وجود دارد.
مؤسسه استاندارد ANSI/EIA انواع كابل هاي زوج به هم تابيده را در دسته هاي categories) يا به اختصار (CAT طبقه بندي كرده اند:
در شبكه هاي اترنت از كابل هاي CAT3 وCAT5 استفاده مي شود. اما بهتر است از كابل هاي CAT5 استفاده كنيد تا امكان ارتقاء به شبكه اترنت سريع وجود داشته باشد. براي اتصال كابل CAT3 وCAT5 به كامپيوتر يا هاب از سوكت RJ-45 استفاده مي شود.معمولا براي كابل هاي CAT1 كه براي اتصال تلفن هاي معمولي به پريز به كار مي رود، از سوكت RJ-11 استفاده مي شود.
شبكه كامپيوتر در مخابرات:
كامپيوترهاي شركت مخابرات از طريق يك شبكه محلي با هم ارتباط دارند براي اينكه كامپيوترها بتوانند يكديگر را بشناسند بايد براي هر كامپيوتر يك كارت شبكه گذاشت و هر كامپيوتررا بصورت يك node تعريف كرد. كه فرم تعريف يك node به صورت زير است:
Start setting controlpanel
network connection local area conection
properties general كليك راست
سپس گزينه Internet protocol (Tcp/Ip) انتخاب مي كنيم بعد properties سپس گزينه use the flowing Ip address را انتخاب كرده بعد در پايين همان صفحه عبارتهايي بصورت زير خواهد بود:
19. 131. 254. 169 :Ip address
0 . 0 . 255. 255 :Sub net mask
. . . :Default geteway
در قسمت Ip address به عنوان مثال عدد 19 نشاندهنده node computer وعدد131 از سمت راست عدد1 شماره Hub ، عدد3 شماره طبقه وعدد1 شماره اداره مي باشد.قسمتهاي بعدي بطور ثابت هستند ودر آخر همه راok كرده.
براي اينكه ببينيم كامپيوتر ما server و يا كامپيوترهاي ديگر را مي شناسد بدين صورت عمل مي كنيم:
Start Run
ودر قسمت open عبارتي با توجه به مثال بالا به اين صورت مي نويسيم ping 169.254.131.21 و سپس ok مي كنيم(عدد 21 شماره كامپيوتري است كه بايد شناسايي شود) در اين هنگام اگرجواب Replay باشد يعني آن node را مي شناسددر غير اينصورت Request مي دهد كه دليل بر پيدا نكردن آنnode است.
براي اينكه بتوانيم از اطلاعات node ديگر استفاده كنيم ابتدا:
Start search computer or people Acomputer on the network 169.254.131.21 search
در اين حالت كامپيوتر را پيدا كرده و روي آن كليك كرده ودر اين حالت هر درايو يا folder اي كه در كامپيوتر مبدأshare شده باشد براي ما قابل استفاده است.
طريقه share كردن :
بر روي درايو مورد نظر كليك راست كرده گزينه sharing and security را انتخاب كرده ودر برگه sharing گزينه ي If you understand the risk but still want to share the root of the drive,click here.
را كليك كرده و سپس گزينه share this folder on the network تيك زده وok مي كنيم .براي خارج شدن از حالت share مي توان تيك اين گزينه را برداشت.
17ـ كارت گرافيك
كارت گرافيك، اطلاعاتي كه بايد بر روي صفحه مونيتور نمايش داده شود را آماده مي نمايد. اين كارت به عنوان رابط بين پردازنده و مونيتور عمل مي كند.
انواع كارتهاي گرافيك
انواع كارتهاي گرافيك كه تا كنون ساخته شده اند عبارتند از:
(Mono chrome Display Adapter) MDA
(Color Graphics Adapter) CGA
(Enhanced Graphics Adapter) EGA
(Video Graphics Array) VGA
(Super VGA) SVGA
oneboard graphic card
1-1-10 كارتهاي گرافيك MDA
اولين كارت گرفيك كه در حالت متن و تك رنگ كار مي كرد. حافظه ويديويي اين كارت KB 4 بوده كه قادر به نمايش 25 خط 80 كاراكتري بوده است. هر كاراكتر با دقت 9*14 پيكسل نمايش داده مي شود. اطلاعات پس از پردازش در كارت گرافيك به صورت سريال براي مونيتور ارسال مي شدند.
اين كارت براي انجام عمليات گرافيكي مناسب نمي باشد.
2-1-10 كارتهاي گرافيك CGA
اين كارتها نخستين كارت گرافيكي با قابليت گرافيك بودند كه براي استفاده در كامپيوترهاي شخصي ارائه گرديد. اين كارت كاراكترها را با دقت نمايش 8*8 پيكسل نمايش مي داد و در نتيجه وضوح خوبي در حالت متن نداشتند. ولي در حالت گرافيك داراي درجه هاي دقت و تعداد رنگ متفاوتي است. اين حالات عبارتند از :
- • 100*160 نقطه تصوير با 16 رنگ
- • 200*320 نقطه تصوير با 4 رنگ
- • 200*640 نقطه تصوير با 2 رنگ
3-1-10 كارتهاي گرافيكي EGA
اين كارت گرافيكي تصاوير را با دقت خوبي نشان مي دهد و همچنين كيفيت رنگ و تفكيك پذيري بهتري نسبت به نمونه CGA دارد.
اين كارت مي تواند 16 رنگ را در حالت متن با دقت 350*640 نمايش دهد.
همچنين آن مي تواند در چند حالت گرافيكي 200*620 ،350*640 پيكسل با 16 رنگ (براي اطلاعات رنگ 4 بيت منظور مي شود) و350*640 پيكسل با دو رنگ سياه و سفيد كار كند. حداكثر حافطه RAM اين كارتها k 256 مي باشد. مهمترين ويژگي كارتهاي
EGA وجود برنامه BIOS مخصوص EGA كه اولويت عمل آن حتي قبل از BIOS سيستم است . كارتهاي EGA بيشتر در حالت متن استفاده مي شوند.
4-1-10 كارتهاي گرافيكي VGA
اين كارت اولين آداپتور گرافيكي آنالوگ مي باشد. كارت VGA علاوه بر دقت بالاي نمايش،قادر به نمايش 256رنگ از ميان 262144 سايه مي باشد. حافطه ويديويي اين كارتها معمولاKB 512 ،MB 1يا MB 2 مي باشد. اين كارتها داراي يك مبدل ديجيتال به آنالوگ با 6 بيت ورودي مي باشند.اين مبدل تا 64 مقدار متفاوت را از هم تميز مي دهد. لذا از آنجاييكه براي هر كدام از رنگها يك مبدل وجود دارد،لذا 26244 رنگ متفاوت در اين كارتها قابل تميز دادن است.
كارتهاي گرافيك قبلي از طريق شكاف هاي 8 بيتي با گذرگاه كامپيوتر ارتباط برقرار مي كردند ولي كارتهاي VGA امروزي معمولا از اسلات 16 بيتي ISA استفاده مي كنند.
5-1-10 كارتهاي گرافيكي SVGA
اين كارتها تمام خصوصيات كارتهاي VGA را دارند علاوه بر اينكه تا حدود 16 ميليون رنگ را پشتيباني مي كنند. اين كارتها حالتهاي گرافيكي با تفكيك پذيري متنوعي را ارائه داده اند. حافظه اين كارتها از 256 كيلو بايت تا 4 مگابايت قابل افزايش مي باشد.
معروف ترين مارك هاي كارت گرافيك كه در بازار ايران جهت استفاده در كامپيوترهاي شخصي كاربرد دارند كارتهاي Trident ،S3 ،SIS مي باشد ولي كارتهاي Trident بيشترين مصرف را دارند . انواع اين كارتها داراي مدلهاي 9850,9750,9486,9440,9000 مي باشد.