اداره آب وفاضلاب قدمت دیرینه ای دارد قبلاً وظیفه اداره آب را شهرداری مقبل کرده بود که درون سازمان شهرداری واحدهایی بنام واحدآب و واحد برق وجود داشت کارواحد آب یا آب رسانی توزیع آب بین شهروندان بود
درسال 1355 واحدهای آب و برق تحویل سازمان آب وبرق خوزستان گردید ودر سال 1372 واحدهای آب تحویل شرکت های مهندسی آب وفاضلاب داده شد.
کارعمده شرکتهای آب وفاضلاب همانگونه که از اسم آن پیداست تولید و توزیع آب وخمچنین جمع آوری فاضلاب های شهری می باشد شرکت آب وفاضلاب ایذه نیز به طبعیت از شرکتهای دیگر کار تولید و توزیع آب شرب شهرستان ایذه را به عهده دارد
شهرستان ایذه با عنایت به موقیت جغرافیایی که داردو رودخانه ای که درنزدیکی آن است جهت تهیه آب آشامیدنی نیاز به حفر چاه داشته است لذا چاه های متعددی در اطراف شهرستان ایذه مانند کهباد ،کلدوزخ ،بردگپی،تکاب و بندان حفر شده است
با اصطحصال آب شرب آب از این چاه ها و انتقال آن به مخازن تسویه و انجام عمل تسویه و میکروب زدایی و عمل ته نشین شدن آن را طبق ساعات خاصی (برنامه زمان بندی) برای مصرف شهروندان به درون خطوط توزیع آب (شبکه توزیع) انتقال می دهد که مشترکین و شهروندان از طریق لوله هایی بنام لوله های انشعاب که از شبکه توزیع درون خانه های خودنصب نوده اند از آن استفاده می نمایند
فصل اول
آشنایی کلی با مکان کارآموزی
تاریخچه شرکت:
در سال 1358 به فرمان امام خمینی (ره) جهاد سازندگی تشکیل شد که در تمام جهات به فعالیت می پرداخت یکی از فعالیت ها آبرسانی روستاها بوده است که واحد آن در جهاد سازندگی به نام مهندسی بهداشت معروف بوده است . این فعالیت تا سال 1376 ادامه داشت و مسئولیت اصلی آن آبرسانی به روستاها به صورت برنامه ریزی شده بود . از سال 1377 این واحد از جهاد منفک و بطور مستقل و به نام آب و فاضلاب شهری و زیر نظر وزارت جهاد و فعالیت خود به طور مستقل ادامه داده و در سال 1382 از وزارت جهاد به وزارت نیرو انتقال یافت و به نام شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مشغول به فعالیت است .
خدمات ارائه شده به مردم:
لوله کشی روستاهای اطراف شهرستان و بخش های مختلف مثل بخش دهدز و روستاهای اطراف آن
احداث منبع های آب رسانی و روستاهایی که امکان لوله کشی کمتر است . مثل روستاهای بخش سوسن
رساندن آب با تانکرهای سیار به روستاهای دور افتاده
انجام کلیه فعالیت های اداری مربوط به نصب کنتور – صدور فیش– تعمیر لوله کشی های شهری و نگه داری از منابع احداث شده در روستاها
چارت سازمانی اداره آب و فاضلاب شهری
اصول پذیرفته شده حسابداری :
اصل بهای تمام شده:
طبق این اصل دارائی های را که یک مؤسسه تحصیل می کند باید به قیمتی که در مبادله برای تحصیل آن پرداخت می شود در دفاتر ثبت می نماید و این بهای تمام شده پس از ثبت معمولاً بدون تغییراتی می ماند .
اصل حاکمیت قانون :
در حسابداری باید قوانین و مقررات موضوعه ناظر بر فعالیت های اقتصادی در هر کشور از مرحله ثبت تا مرحله تهیه و تفسیر گزارشهای مالی رعایت شود .
فرض تفکیک شخصیت :
هر واحد اقتصادی به عنوان یک واحد جدا و مجزا از مالک (مالکان و سایر مؤسسات در نظر گرفته می شود.
هرواحد اقتصادی به عنوان یک طرف معاملات واقع و اسناد و مدارک مربوط به فعالیت های آن جدا نگه داری می شود یک شخصیت حسابداری به حساب می آید .
فرض واحد اندازه گیری :
بدین معنی است که نتایج معاملات و عملیات مالی یک مؤسسه می تواند بر حسب واحد پول رایج کشور اندازه گیری و گزارش شود .
فرض دوره مالی :
عمر یک واحد اقتصادی به یک سری دوره های زمانی مساوی تقسیم می شود که دوره را اصطلاحاً دوره حسابداری گویند . این دوره ممکن است دو ماهه ، سه ماهه و شش ماهه یا یک سال طول بکشد به دوره یک ساله اصطلاحاً سال مالی می گویند .
فرض تداوم فعالیت :
طبق این فرض انتظار نمی رود که واحد اقتصادی در آینده قابل پیش بینی منحل و برچیده شود .
فصل دوم
هدف ازتأسیس مجموعه ومعرفی مواداولیه و نوع محصولات و یا خدمات
اهداف سازمان:
اداره آب و فاضلاب شهری در راستای فعالیت های خود اهدافی همچون
1- تأمین آب آشامیدنی شهری
2-دسترسی آسان به این آب
3-تأمین بهداشت آب شهری
و اهداف دیگری را در تأمین منابع زیر بنایی در روستاها دنبال می کند .
وظایف سازمان :
اداره آب و فاضلاب شهری شهرستان ایذه وظایفی همچون ؛
1- لوله کشی آب شهری
2- تأمین آب شهر
3- احداث چاه های عمیق
4- نصب کلر نیاتور
5- آب رسانی با تانکر های سیار به روستاهای دور افتاده
6- احداث منبع های آب
7- نصب ایستگاه های پمپاژ برای پمپاژ ذخیره آب در منبع تا با سرعت بیشتری به شبکه بعدی منتقل شود .
فصل سوم
تشریح روندکار و فرآیند تولید یا ارائه خدمات
نوع محصولات خدماتی:
1- امور مشترکین 2- واحد بودجه 3- آزمایشگاه و امورکیفی 4- سیستم حسابداری
1- امور مشترکین:
امورمشترکین شهرستان ایذه دارای22000 پرونده واشتراک آب می باشد واز بخشهای مختلفی تشکیل می شود که عبارتند از:
1- قرائت کردن : 22000 مشترکین بصورت سیکل بندی شده وطبقه بندی شده در هر دو ماه که توسط مأمورین قرائت کنتورهای فوق خوانده شده واین امور به واحد رایانه داده می شود که میزان مصرفی مشترکین وارد رایانه شوده وبصورت ماهر فیش مصرفی جهت مشترکین صادر می شود ودوباره توسط مأمورین قرائت فیش های فوق به مشترکین داده می شود جهت پرداخت هزینه مصرفی آب مشترکین به بانکهای سطح شهر که دارای شماره حساب مخصوص می باشد واریز و به حساب اداره می آید که جهت هزینه های حقوق پرسنل و تعمیر و نگهداری وتوسعه شبکه وهزینه های دیگر اداره مصرف می شود
2- نصب و واگذاری انشعاب های مسکونی و تجاری : شرایط آن عبارتند از:
1- وجود شبکه های آب در محل مورد تقاضا
2- آماده بودن ساختمان موردنظر
3- کپی شناسنامه متقاضی
4- قبض آب همسایه
5- اخذ مجوز از بهداشت جهت انشعاب تجاری
6- ارائه سند مالکیت (عادی یا ثبتی)
7- کدپستی یا پلاک شهرداری
بعد از این شرایط انشعاب به متقاضی واگزار می گردد
3- نحوه انتقال تغیر نام جهت واحدهای مسکونی یا واحدهای دیگر :
1- اخذ نامه از دفتر خانه رسمی
2- کپی شناسنامه از خریدار
3- کپی سند خرید و فروش
4- ارائه پروانه ساختمان
5- تسویه حساب آب بهاء و حق انشعاب (ما به التفاوت)
6- مساحی محل توسط بازرس اداره وپرداخت هزینه های منطقه
4- انجام کار های مراجعین(مشترکین) به صورت روزانه:
1- پاسخگویی به ارباب رجوع
2- ثبت و قرائت های کنتور
3- صدور صورت حساب های ماهانه وتصویه حساب های روزانه
4- چاپ و تکثیر قبض
5- چاپ لیست قرائت
2- بودجه:
بودجه دراصطلاح فرانسوی کیف یا کیف پول است. وبه این دلیل به آن بودجه یا کیف پول می گفتند که در زمان قدیم مسئول خزانه داری حاکم فرانسه مردی بود دارای یک کیف که اسناد و مدارک هزینه های حکومتی را درون آن می گذاشت وپس از جمع آوری آنها را دسته بندی و تنظیم می کرد و دخل و خرج حکومت را کنترل می کرد. که به مرور زمان به آن بودجه می گفتند وبعدها بودجه به عنوان یکی از رشته های مهم منشعب از رشته ی حسابداری گردید.
کاربودجه ها به طوری که از اسمش پیداست محاسبه و کنترل دخل و خرج یک شرکت،بانک،مؤسسه ویا درحد کلان یک دولت است.
بودجه کارنگرش سریع یکسال مالی یک مؤسسه یا شرکت می باشد چه ازنظر درآمد چه ازنظرهزینه
حال کاربودجه را ازنظام حسابداری آب و فاضلاب به طور مختصر توضیح می دهیم:
همانطور که توضیح داده شد کاربودجه کنترل دخل و خرج اداری می باشد. لذا درهمین راستا کلیه واحدهایی که درآمد تولید می کنند ویا به نحوی دارای هزینه هستند با آن درارتباط بوده بودجه باید تمامی آنهارا لحاظ کند.
بخش درآمد:
بودجه طبق وظیفه ای که دارد می بایست درآمد یک سال مثلاً سال87 اداره آب و فاضلاب را مشخص کند به همین دلیل به سراغ واحد فروش اداره (امور مشترکین) می رویم و از امور مشترکین اطلاعات ذیل را درخواست می کنیم :
تعداد مشترکین تا پایان سال 86 (رقم واقعی)
تعداد مشترکین جدید در سال 87 (رقم تخمینی اما نزدیک به آن)
خدمات به مشترکین در سال87 هم به تعداد هم به ریال(+افزایش)
نرخ محاسبه آب (فروش آب) و آبونمان
نرخ خدمات حق اشتراک ونصب اشتراک (نرخ واقعی+افزایشات سال 87)
جرائم در حد تخمین
بعدازگرفتن اطلاعات آنهارا جمع آوری وفعالیت ها ومحاسبات ریالی و فیزیکی را روی آنها انجام می دهد. برای مثال یک مورد از موارد محاسبه شده در شکل 1
لیست تعداد مشترکین تا پایان سال86
شکل 1
خانگی
19500
فقره
تجاری
1000
فقره
مساجد
52
فقره
مدارس
80
فقره
ادارات
30
فقره
شهرداری وفضای سبز
120
فقره
نانوایی ها
90
فقره
گرمابه ها
2
فقره
نیروهای انتظامی
20
فقره
سایر
30
فقره
20824
رقم 20824 به صورت تقریبی می باشد
بعداز تهیه لیست تعداد اشتراکها به تفکیک کاربری مانندشکل1 برای هر ردیف فروش آب آن را برای یک سال درنظر می گیریم ومثلا فروش آب خانگی به تعداد 19500 فقره معادل 3500000 متر مکعب آب می باشد ومثلاً هر متر مکعب آب 20ریال می باشد
فروش آب خانگی در سال 87 برابر است با 70000000 ریال
وردیفهای بعدی را نیزمحاسبه وبعد کل درآمد را با هم جمع می کنیم ودرآمد فروش آب اشتراک یک سال اداره به دست می آید مثلاً معادل لازم به توضیح است که در بودجه نویسی همیشه ارقام به هزارریال نوشته می شوند برای اینکه ارقام راحتر نوشته شوند مثلا5000000ریال برابر است با 500000 هزارریال
لازم به توضیح است که امور مشترکین فقط تعداد مشترک و مقدار آب مورد نیاز مشترکین را دارد اما تولیدآب به عهده واحد دیگری بنام واحد تأسیسات تولید آب است که در بودجه به آن واحد اعلام می شود که مسئول محترم تأسیسات با توجه به چاههای موجودآب تأسیسات برقی و مخاز موجود توان تولید آب برای تأسیسات ...چقدر است وآنها اعلام می دارند که مثلاً با عنایت به ظرفیت چاهها ی موجود ما توان تولید 20000000 متر مکعب آب را داریم بعد روی آن محاسبات ریالی را انجام می شود ومقدار درآمد با توجه به لیست مشترکین بدست می آید
بخش هزینه ها
برای محاسبه هزینه ها می بایست از هر واحد کارها و عملیات سال آینده آنها را درخواست کردبعد طبق تراز مالی گذشته مقایسه بعمل می آید و میزان تقریباً دقیق هزینه هرواحد را به دست آورد ودر جمع هزینه های اداره را مشخص کرده بعد ازمشخص شدن درآمدها و هزینه های یک مؤسسه با انجام عملیات جمع جبری می توان مقدار سود یا زیان اداره در سال آتی را مشخص کرد
ازآیتم ها می توان برای مثال واحد امورمالی و حسابداری را نام برد
1-1-هزینه حقوق
1- هزینه حقوق ودستمزد
2- هزینه بیمه ودستمزد
3- هزینه مالیات ودستمزد
4-سایر هزینه های حقوق ودستمزد
2-1- هزینه تعمیرات و نگهداری
1- هزینه تعمیرات ساختمانهای اداری
2- هزینه تعمیرات تأسیسات اداری
3- هزینه تعمیرات وسائل نقلیه اداری
4- هزینه تعمیرات اثاثیه
5- هزینه تعمیرات ابزار و لوازم فنی
3-1-هزینه های سایر
1- هزینه آب و برق و گازوسوخت
2- هزینه تلفن و پست
- هزینه اجاره
4- هزینه مواد مصرفی
5- هزینه سایر
هرواحد مانند واحد مالی-اداری-مشترکین-تأسیسات تولید آب-آیتم های بالا رادارا می باشند که پس ازمشخص کردن رقمهای آنها جمع بسته شده ودرآیتم هزینه های کل نوشته می شود بعد از محاسبه می توان بادرنظرگرفتن نسبتها،نسبت کاهش وافزایش هزینه ودرآمد را تخمین زده وبا یک حساب سرانگشتی می توان گفت که در کدام قسمت باید کاربیشتری انجام گیردو یاکجا افزایشویا کاهش هزینه ودرآمد داشته باشیم
-آزمایشگاه و امورکیفی
این بخش ازاداره آب و فاضلاب ایذه مسئول بهداشت آب آشامیدنی شهرمی باشد. روال کار به اینصورت زیرمی باشد
آب آشامیدنی از 8حلقه (چاه) سرچشمه می گیرد که یک حلقه آن راقع در نورآباد می باشد و7حلقه دیگر عبارتند از:
1- کلدوزخ
2- جاموش
3- بندان
4- بردبران1
5- بردبران 2
6- بردبران3
- کهباد
این چاهها از نوع آهکی ودارای عمق 120مترمکعب می باشدو حریم هر چاه 350مترمکعب است.
درون هرچاه یک الکتروپمپ شناور(کاملاً بهداشتی شده) وجود دارد که آب خام درون چاه را به لوله اصلی که همه ی چاهها به آن متصل اند میریزد سپس این آب وارد دو منبع موجود در اداره آب و فاضلاب می شود . به زمانی که آب درون این منابع است زمان ماند (ته نشین شدن) می گویند
درون هرچاه يك الكتروپمپ شناور(كاملاً بهداشتي شده) وجود دارد كه آب خام درون چاه را به لوله اصلي كه همه ی چاهها به آن متصل اند ميريزد سپس اين آب وارد دو منبع موجود در اداره آب و فاضلاب مي شود . به زماني كه آب درون اين منابع است زمان ماند (ته نشين شدن) مي گويند
سپس آب خام موجود در اين منابع وارد تلمبه خانه كه داراي هفت پمپ(الكترودينام) است مي شود و پس از اين مرحله آب كه هنوزخام است توسط اكترودينام ها وارد لوله اصلي شوده و سپس وارد منابع بهداشتي با مساحت 16000 متر مكعب و5500 مترمكعب می شود كه دراين منابع سه مرحله روي آب انجام می شود و سپس آب به همه ی مناطق شهر توزيع می شود اين مراحل عبارت اند از :
1- زمان ماند (ته نشين شدن آب)
2-ضدعفونی كردن (كلرزني)
1-2- پيك اول التور(بيماريهای اسهالی) : كلرزنی از تاريخ 15/1 تا30/7 انجام می شود واندازه كلرمصرفی 8/0 تا ppm 1 است
2-2- پيك دوم التور: كلرزنی از تاريخ 30/7 تا 15/1 انجام می شود واندازه كلرمصرفی 5/0 تا 8/0 است
1-مراحل بهداشتی :
در اين مرحله توسط 8 پايگاه بهداشتي در سطح شهروكارآموزان ميزان كلر موجود در آب آشاميدنی روزانه در نقاط مختلف شهردر زمان های مشخص يعنی هر 15دقيقه يك بار بررسی می شود .
سپس آمار بدست آمده هر روز رادر فرم شماره 1 ثبت می كنيم و اين آمار را به استان ارسال می كنيم .
سپس ميانگين يك ماه بررسی ميزان كلر را در فرم شماره 2 كه نمودار افقی آن بيانگرروزهای ماه و نمودارعمودی آن مقياس كلر را نشان می دهد ثبت مي كنيم
مثلاً در روز بيستم ماه 3مورد از آب نمونه ما ميزان كلر آن 8/0 بوده (اين آمار ار از بيشترين مقدار شروع می كنيم كه طبق فرم شماره 1، 8/0 بيشترين مقداراست به همين ترتيب تا كمترين مقدار) اين مقدارها را در مودار ثبت كرده و سپس جمع ميانگين هر روزرا را در نمودار شطرنجی ثبت میكنيم وبعد ميانگين تمام روزهای ماه را در جدول خلاصه شده سمت راست فرم در قسمت كل موارد كلرسنجی مي نويسيم
اين فرم را به استان و سپس به كشور ارسال میكنيم
4-سيستم حسابداری
سيستم حسابداري آب و فاضلاب شهري شامل دو بخش بازرگاني و عمراني مي باشد
كه اين دو بخش در نحوه عمل و اجرا ء اهداف و نوع خدمات انجام كاملاً باهم متفاوت هستند
تعاريف :
بخش بازرگاني : حسابداري بازرگاني آب و فاضلاب شهري آن بخش از سيستم حسابداري اداره مربوطه است كه به كنترل هزينه هاي اداري مي پردازد
سيستم عمراني : آن بخش از حسابداري است كه به كنترل فعاليتهاي عمراني اداره كل تامين اعتبار براي ساختن منابع زير بنايي مي باشد .
بخش بازرگاني تابع مقررات خاص بود و بايد در چهارچوب خاص ( بازرگاني ) به مصرف برسد مثل هزينه توزيع و فروش
بخش عمراني آن نيز به دو شاخه زير بنايي و اجرايي تقسيم مي شود
زير بنايي ساختن منابع آب رساني و ساير منابع توليدي در جهت تسهيل آبرساني شهري كنترل حسابهاي مربوط به تامين اعتبار و پرداخت وجه جهت ساخت و ساز به پيمانكاران
اجراي كنترل حسابهاي مثل پرداخت حقوق به آبداران
دفاتر مورد استفاده هر يك از دو بخش شامل
بازرگاني : معين – كل – جزء عمراني : كل – معين – جزء
در دفاتر معين و كل حسابهاي چون بانك پرداخت تملك دارايها (بانكها )
در دفتر كل و در دفتر جزء شماره حسابها را مي زنيم به صورت بدهكار
دريافتي از استان را در دفاتر كل و در دفاتر معين ثبت مي زنيم
در دفاتر جزء نيز ثبت هايي مثل آب بهاء ، قطع و وصل و ساير موارد را ثبت مي زنيم .
چگونگي پرداخت وجد ادارۀ آب و فاضلاب شهري :
كليه و وجهه هاي دريافتي بايد با درخواست تنخواه گردان باشد كه اين كار را طي نامه اي به امور مالي اداره درخواست مي نمايد . سپس با مهر و امضاء رئيس اداره و رئيس امور مالي نامه درخواستي را تأئيد و به تنخواه گردان پول پرداخت مي شود . اين پرداخت به دو صورت است :
1- در داخل اداره با عنوان عمومي اداري و با ثبت
تنخواه گردان ها كل ××
آب بها جزء ××
آقاي x جزء ××
هزينه هاي عموي اداري كل ××
هزينه هاي عمومي اداري جزء ××
خدمات قراردادي جزء ××
2- در بيرون از اداره با عنوان توزيع و فروش يا تأسيسات با عنوان ساير موارد و با ثبت
تنخواه گردان ها كل ××
آب بها جزء ××
آقاي x جزء ××
ساير هزينه هاي توليد كل ××
ساير هزينه هاي توليد جزء ××
سوخت ماشين آلات جزء ××
خريد – پرداخت هزينه ها :
خريد در بخش بازرگاني اداره آب و فاضلاب شهري در دو حالت صورت مي گيرد .
1- خريد توسط تنخواه گردان مي باشد كه با تحويل و ضميمه كردن فاكتور خريد به ساير اسناد حساب صفر مي گردد .
2- به حساب شخص فروشنده واريز مي كنيم و در اين صورت فاكتور را ضميمه چك مي كنيم و به عنوان مدرك هزينه انجام شده به مركز استان مي فرستيم .
شرح عمليات :
1- محل پرداختي مثلاً شخص يا تنخواه را مشخص مي كنيم
2- محل تأمين اعتبار را مشخص مي كنيم
3- مبلغ را مشخص مي كنيم
4- حسابدار درخواست مي كند
5- مميزي امضاء و تأئيد مي كند .
6- تأمين اعتباري شود .
7- معاون امور مالي امضاء مي كند .
8- رئيس موسسه امضاء مي كند .
9- چك را تحويل مي گيرند .
10- برگ تحويل و تحول مي زنيم .
11- حسابدار فاكتور مي زند .
سر فصل ها
حسابها در بخش بازرگاني داراي سر فصل مي باشند كه در بخش حسابداري بازرگاني آب و فاضلاب شهري به سه سر فصل به شرح زير تقسيم مي گردد .
1-حسابها ي خاص : بايد به شخص مورد نظر پرداخت شوند قابل برداشت نيستند و بايد دقيقاً به ريال حساب شوند و پرداخت گردند .
ثبت حسابهاي خاص
جزء كل جزء كل
بانكها ××
ملت ××
جاري 500610 ××
دريافتي از استان بازرگاني ××
دريافتي از استان ××
حق انشعاب ××
سر فصل هاي باز : مثل آب بهاء قطع و وصل
ثبت سر فصل هاي باز
جزء كل
بانكها ××
ملت ××
جاري 500610 ××
جزء كل
دريافتي از استان بازرگاني ××
دريافتي از استان ××
آب بهاء ××
حسابهايي كه به شكل تنخواه گردان مي باشند : شيوۀ مصرف آن به سليقه شخص (اقدامات اداره – شرايط و موقعيت ) بستگي دارد در تعمير و نگه داري – هزينه آب و برق و جشن وپذيرايي – اياب و ذهاب .
ثبت حسابهاي تنخواه گردان :
جزء كل
بانكها ××
ملت ××
جاري 500610 ××
جز ء كل
دريافتي از استان بازرگاني ××
دريافتي از استان بازرگاني ××
ساير منابع ××
چگونگي پرداخت دارائي
گاهي شرح فاكتورها بيشتر از اعتبارات دست در اداره آب و فاضلاب مبلغ زير صد هزار تومان احتياجي به پرداخت دارائي ندارد اما بالاتر از آن بايد دارائي پرداخت كند . براي پرداخت دارائي ها دو نوع فاكتور وجود دارد تفاوت اين فاكتورها در نوع كار و هدف آنهاست .
1- انواع فاكتورها
فاكتور اجرتي : اين فاكتور در قبال دريافت خدمت توسط شخصي خارج از اداره از طرف ادارۀ مربوطه صادر مي شود . خدماتي همچون تعمير سيستم كامپيوتري – تعمير ماشين آلات و ... فاكتورهاي اجرتي وقتي صادر مي شوند بايد 5% دارائي پرداخت كنند .
2- ساير فاكتورهاي خريد :
در اين مورد فاكتور به همراه نامه اي ضميمه آن شده است به ادارۀ دارائي فرستاده مي شود و ادارۀ دارائي خود ماليات را از فروشنده كم مي كند . سپس فاكتور مهر تأئيد مي زند ( برگ اصلي نزد دارائي مي ماند .) و اين سند تأييد شده جهت ضميمه مدارك ديگر براي ارسال به استان در اختيار حسابداري قرار مي گيرد . كل هزينه هايي كه در ادارۀ آب و فاضلاب انجام شده به دو صورت خدماتي و تنخواه گردان مي باشد كه در پايان دورۀ مالي معين كليه اسناد جمع آوري شده و به مركز استان نزد ذيحساب ارسال مي گردد .
صورت ريز هزينه هاي بازرگاني :
صورت ريز هزينه هاي بازرگاني به صورت زير مي باشد اين فرم به پنج ستون تقسيم با عنوان نوع هزينه كه شامل رديف شرح فاكتور و مبلغ مي باشد و هر ستون داراي جمع كل مي باشد كه در زير هر ستون مي آيد و كل فرم يك جمع كل دارد كه جمع كل هزينه هاي ثبت شده مي باشد . كليه خريدهايي را كه يك شخص انجام داده است در اين سند به صورت خلاصه در فرم مي نويسيم و پس اين فرم توسط حسابدار مهر مميزي ، مهر تأييديه اداره و همچنين يك عدد پرينت مخصوص ( با ماشين حساب ) كه حاوي مبالغ قيد شده مي باشد مميزي شده و ممهوربه مهر اداره ضميمه فرم ريز هزينه ها مي كنيم و سپس كليه اسناد ي كه خلاصه آنها در سند ريز هزينه ها آمده است را ضميمه مي كنيم .
ضميمه كردن اين اسناد بستگي به نوع آنها دارد : و به 3 دسته تقسيم مي شوند .
1- بعضي از اين اسناد برگه خريد دارند ( مثل هزينه سوخت ) مبلغ – شرح خريد – فروشنده – مشخص است و براي ضميمه احتياج به مهر اداره و مهر مميزي دارد .
2-بعضي از خريدها بدون درخواست اند اما فاكتور دارند مثل غذا – پشت اين فاكتورها قيد نام شخص مصرف كننده و همچنين دستورات پرداخت ضروري مي باشد اين فرم نيز به مهر اداره و مميزي احتياج دارد
3- بعضي از خريدها برگه تحويل و تحول دارند كه نشان مي دهد چه كسي كار را تحويل گرفته اين فرم نيز پس از مهر اداره و مميزي ضميمه ساير اسناد مي شود .
پرداخت هاي پرسنلي :
پرداخت هاي پرسنلي به 3 صورت امكان پذير مي باشد .
1- بانكي : توسط مسئول امور مالي انجام مي گيرد .
2- چكي : توسط مسئول امور مالي انجام مي گيرد .
3- روز مزد : توسط مسئول كارپرداز انجام مي گيرد .
پرداخت :
پرداخت هاي پرسنلي ابتدا از مركز استان دريافت مي شوند
ثبت مربوط به دريافت حقوق اداره مربوطه از مركز استان
بانك پرداخت تملك دارائي ها ××
دريافتي از ذيحسابي استان ××
ثبت بابت پرداخت حقوق و دستمزد كاركنان ادارۀ مربوطه
دريافتي از ذيحساب استان ××
بانك پرداخت تملك دارائي ها ××
پايان سال مالي بازرگاني:
ثبت بابت كسر تنخواه با عنوان هزينه هاي عمومي اداري
هـزينه انجام شده (عمومي ، اداري ) ××
تنخواه گردان ××
ثبت بابت كسر تنخواه با عنوان ساير موارد
هـزينه انجام شده ××
تنخواه گردان ××
ثبت پايان سال حسابهاي خاص
دريافتي از استان بازرگاني ××
بانك ××
ثبت پايان سال سر فصل هاي خاص
دريافتي از استان بازرگاني ××
بانك ××
بخش عمراني:
بخش عمراني ادارۀآب و فاضلاب شهري نيز مانند مانند بخش بازرگاني داراي دو بخش
1- دريافت پول
2- هزينه كردن پول مي باشد .
دريافت پول در بخش عمراني از مركز استان با تشخيص محل تأمين اعتبار صورت مي گيرد .
ثبت تأمين اعتبار بخش حسابداري عمراني
جزء كل
حساب تأمين اعتبار ××
پروژX ××
جزء كل
تأمين اعتبار ××
پروژۀ X ××
واگذاري پروژه ها :
واگذاري پروژه ها در اين اداره طبق قانون مناقصات شماره 130890 در تاريخ 17/11/82 مي باشد . به اين صورت كه ابتدا پروژۀ مورد نظر به اطلاع عموم مي رساند . سپس متقاضيان با تكميل كردن فرم مخصوصئ شركت در مناقصه تقاضاي خود را اعلام مي دارند
شرايط مناقصه به اين صورت است كه قيمت Minus (كف ) و قيمت Plus ( سقف ) توسط اداره اعلام مي شود . شركت كننده گان در فرم شركت در مناقصه مبلغ پيشنهادي خود را اعلام مي كنند . كسي كه كمترين قيمت را (9/9 % زير قيمت ) پيشنهاد كند برندۀ مناقصه مي باشد . به اين نوع واگذاري پروژه ها به پيمانكاران شيوۀ قراردادي مي گويند .
دو شيوۀ ديگر نيز براي واگذاري مي باشد كه به ترتيب عبارت اند از :
1- قطعي : كه مبلغ مشخص فقط پرداخت مي شود .
2- دستمزدي : پول مشخصي را پرداخت مي كنند و در قبال آن كار معيني را تحويل مي گيرند .
در روش قراردادي در هنگام شركت در مناقصه متقاضي بايد سپرده حسن انجام كار به ادارۀ مربوطه واگذار كند . همچنين مبلغي را به عنوان هزينه شركت در مناقصه كه در صورت موفق بودن كار به متقاضي استرداد مي شود .
بيمه و ماليات :
بيمه و ماليات پيمانكاران در اين ادار به شرح زير است
1- قرار دادي بيمه و ماليات 15% ، 9/7% بيمه 5% ماليات و مابقي آن جرائم مي باشد .
2- قطعي بيمه و ماليات 15% ، 9/7% بيمه 5% ماليات و مابقي آن جرائم مي باشد .
3- دستمزدي پرداخت بيمه و ماليات 23% ، 15 % بيمه 5% ماليات و مابقي آن جرائم مي باشد .
ثبت بابت پرداخت هزينه كار هاي عمراني به پيمانكاران
جز ء كل
دارائي در سال ايجاد ××
پروژۀ X ××
جز ء كل
بانك / تنخواه ××
جاري 2022 / آقاي y ××
ثبت بابت پرداخت به تنخواه گردان
تنخواه گردان ××
بانك تملك دارائي ها ××
ثبت هاي پايان سال
ثبت بابت پرداخت هزينه ها (پايان سال )
هزينه انجام شده ××
دارائي در حال ايجاد ××
ثبت بابت كسر تنخواه
هزينه هاي انجام شده ××
تنخواه گردان ××
خلاصه اي از مطالب
سيستم حسابداري آب و فاضلاب ، دو بخش عمراني و جاري تقسيم مي شود :
بخش جاري شامل دريافت پول از مركز استان و پرداخت هزينه ها به تنخواه گردان تحت عناويني همچون (1) عمومي اداري با ثبت
كل
تنخواه گردان ××
هزينه هاي عمومي اداري ××
ساير موارد با ثبت
كل
تنخواه گردان ××
ساير هزينه هاي توليدي ××
پرداخت هزينه ها تحت عنوان سر فصل ها
حساب هاي خاص
كل
بانك ××
دريافتي از استان ××
سر فصل هاي باز و حسابهاي تنخواه نيز همين ثبت را در دفتر كل دارند اما در جزء متفاوت هستند و به آب بها ء و قطع و وصل و ... و ساير منابع تقسيم مي شوند .
بخش عمراني اداره نيز شامل دريافت پول و پرداخت پول مي باشد :
دريافت پول ( تأمين اعتبار )
كل
حساب تأمين اعتبار ××
تأمين اعتبار ××
ثبت بابت پرداخت هزينه ها
كل
دارائي در حال ايجاد ××
بانك / تنخواه ××
بررسي شرح وظايف رشته كارآموزي در واحد صنعتي:
هر كسي به عنوان كارآموز به اداره يا شركتي معرفي مي گردد در واقع كارمند آن اداره يا شركت محسوب مي شود كه بايستي مقررات آن اداره يا شركت را رعايت كند و وظايف خود را در قبال آن شركت يا اداره انجام دهد. اين وظايف به شرح زير مي باشند.
اولاً اينكه محل كارآموزي داراي يك تايم كاري است كه بايستي به موقع در آن محل حاضر شد و تا آخر وقت اداري در آنجا به انجام وظايف محوله پرداخت.
دوم اينكه چون كارآموز در بخش خاصي از شركت يا اداره كار مي كند. لذا بايستي كارهايي را كه در آن بخش به او داده مي شوند را انجام مي دهد و چون دورة كارآموزي ما در اداره آب وفاضلاب بوده در اين قسمت چون اداره جايگاه خاصي نداشت لذا ما به بررسي واحدهاي مختلف سازمان ازجمله واحد آزمايشگاه و اموركيفی پرداختيم و ديگر جزئيات را به طور كلي مشاهده كرديم كه وظيفه ما دراين واحد بررسي روزانه ميزان كلرآب آشاميدني بود و در مرحلة بعد بازديد كردن از قسمتهاي مختلف سازمان كه قبلاً بررسي كرده بوديم
فصل چهارم
جمع بندی و نتيجه گيری وارائه پيشنهادات
نتيجه گيري:
1-از اين ساعات كار آموزي كه گذارنديم مي توانيم اين نتيجه را بگيريم را كه يك دانشجو زماني كه واحد هاي تئوري را مي گذراند نبايد انتظار داشت وقتي كه فارغ التحصيل از رشته ي خود مي شود تمامي نكات مهم و وابسته به رشته ي خود را بلد باشد زيرا بايد در كنار اين واحدهاي تئوري را واحدهاي عملي را گذراند كه با اين شرايط يعني هم عملي و تئوري را كه با هم بگذرانيم مي توان از استعداهاي دانشجوبيشتر استفاده كرد و كارايي بيشتري داشته باشد و در كار موفق شود .
2- سيستم آموزش و پرورش به گونه اي است كه با مراكز فرهنگي و آموزشي در ارتباط است و از آنجا كه يكي از سازمانهايي است كه نيروي شاغل در آن بسيار زياد است لذا سيستم حسابداري، آن نيز بسيار پيچيده است و كارهاي حسابداري آنها نيز حساسيت خاص خود را دارد لذا آشنايي؛ آن سيستم سازمان باعث شد كه به اطلاعات مفيد و سازنده ي دست پيدا كنيم. و از نزديك با مسائل و مشكلات اين سازمان تلاشگر آشنا شديم.
پيشنهادات:
پيشنهاد اين بنده حقير آن است كه بايد واحد كار آموزي در دانشگاه آموزش داده و تحت نظارت و سرپرستي دانشگاه باشد زيرا درادارات و نهادها كمتر به مسائل آموزشي دانشجو توجه میشود و بابي اهميتي و كم كاري ، وقت دانشجو عبث و بيهوده هدر مي رود و هيچ منبع آموزشي را به دانشجو ياد نمي دهند و لذا اگر اين واحد در دانشگاه و زير نظر متخصص و كارشناس آموزش داده شود دانشجو مي تواند در آينده از اين تجربيات بدست آمده به نحو مطلوبي استفاده كند .
خانگي | 19500 | فقره |
تجاري | 1000 | فقره |
مساجد | 52 | فقره |
مدارس | 80 | فقره |
ادارات | 30 | فقره |
شهرداری وفضای سبز | 120 | فقره |
نانوايی ها | 90 | فقره |
گرمابه ها | 2 | فقره |
نيروهای انتظامی | 20 | فقره |
ساير | 30 | فقره |
| 20824 | |