دانلود گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی

تعداد صفحات: 53 فرمت فایل: word کد فایل: 3283
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۱۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی

    گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی :

    پیشگفتار :

    در طول دوره کارآموزی در اداره کار و امور اجتماعی استان قزوین ، با سیستم های حقوق و دستمزد در ادارات دولتی و سیستم حسابداری دولتی در یک ارگان با تعداد کارکنان بالا و پر مخاطب آشنا شدم که مشروح آموخته هایم را در این دوره که شامل مواردی از قبیل نحوه فعالیت سیستم های نرم افزاری ، نحوه ذخیره و بازیابی اطلاعات ، امنیت در شبکه های داخلی و  مواردی دیگر از این قبیل بود  .

     فصل اول – معرفی اداره کار و امور اجتماعی

     

    تاریخچه:

    درآبان ماه سال 1323دروزارت پیشه و هنر، اداره مستقلی به نام اداره کل کارتشکیل شد. این اداره کل ابتدا برای رسیدگی به اختلافات تصویبنامه ای تنظیم کردکه درفروردین ماه سال 1324به تصویب هیات وزیران رسید. اولین طرح قانون کاردر تاریخ 28 اردیبهشت ماه 1325 و در زمان تعطیلی مجلس به تصویب هیات وزیران رسید.

    ازآنجا که با تصویب قانون کار، سازمان کوچک اداره کل کار، قادر به حل و فصل امور کارگری نبود و از طرف دیگر یکی از گردانندگان حزب توده نیز در راس وزارت پیشه و هنر قرارگرفته بود و حکومت وقت به سبب مخالفتهای سیاسی حزب مزبور، مایل نبود امورکارگری کشور را سلطه و اختیار وی قراردهد. لذا با تصویب هیات دولت در 13/5/1325وزارتخانه جدیدی به نام ""وزارت کار وتبلیغات " از ادغام "اداره کل کار"، "اداره کل انتشارات و تبلیغات" و "اداره عمران و اصلاحات وزارت کشور" تشکیل و مامور اجرای قانون کارگردید. درسال 1325 مظفرفیروز به عنوان اولین وزیر وزارت کار و تبلیغات معرفی شد.

    تاریخچه وزارت کار و امور اجتماعی را می توان به دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی 1325 تا 1357 و 1357 تا 1382 تقسیم کرد.

    درسال 1325 بعد از تصویب وزارت کار و تبلیغات توسط هیات دولت، سرانجام درسال 1328 اجازه قانونی تاسیس وزارت کار از طرف مجلس به دولت داده شد و وزارت کار موجودیت قانونی پیدا کرد.

    هدف و وظایف وزارت کار و تبلیغات در بدو امر با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان به شرح ذیل بود:

    ایجاد مرجع بی طرف صلاحیتدار برای حل اختلافات کارگرو کارفرما و تمرکز امور مربوط به کار و مراقبت در تهیه اجرای مقررات قانون کار و قانون کار و قانون بیمه کارگران و حمایت و تامین بهداشت و رفاه کارگران و برقراری روابط با تشکیلات بین المللی کار.

    منشور سازمان بین المللی کار :

    در سال 1944 ، کنفرانس بین المللی کار بیانیه ای را تحت  عنوان بیانیه فیلادلفیا تصویب نمود که این بیانیه به انضمام اساسنامه سازمان در حال حاضر منشور سازمان بین المللی کار را تشکیل می دهد . این بیانیه با تأکید مجدد بر اصولی که سازمان بر پایه آنها پی ریزی و تشکیل شد ، برنکات زیر تأکید ورزید :

    1 – کارگر یک کالا نیست

    2 – آرادی بیان و تجمع برای توسعه پایدار امری لازم و ضرروی است

    3 – فقر در همه جا باعث ایجاد خطر برای خوشبختی می باشد

    4 – همه افراد بشر حق دارند از از رفاه مادی و رشد معنوی در فضایی آزاد و مطمئن ، از امنیت اقتصادی و فرصتهای برابر برخوردار شوند .

    این سازمان در طول سالیان متمادی با پشتکار و اعتقاد راسخ به اصول و قوانین خود پستی و بلندی های بسیاری را طی نمود اما هیچگاه در راه احقاق حقوق انسانی و بشری از پای ننشست و تاکنون 349 کشور به عضوت این سازمان در آمده اند و قوانین و اصول این سازمان در همه نقاط جهان به اجرا گذاشته می شود . این سازمان همواره با تلاش برای حرکت به سمت جهانی با صلح پایدار گام برداشته است ، چنانچه این سازمان برای آغاز قرن بیست و یکم 4 استراژی کلی تدوین و تعیین نموده که عبارتند از :

    1 – ارتقا و تشخیص اصول بنیادین حقوق کار .

    2 – ایجاد فرصتهای بیشتر برای زنان و مردان به منظور دستیابی به در آمد کافی و شغل مناسب .

    3 – افزایش پوشش و کارآیی حمایت های اجتماعی برای همه .

    4 – تقویت سه جانبه گرایی و گفت و گوهای اجتماعی .

    سازمان بین المللی کار ، در قرن جدید بر تأمین اقتصادی و اجتماعی نیروی کار تأکید ورزید و این مسأله را لازمه کار مفید و حفظ کرامت انسانی در اقتصاد جهانی دانسته و در این راستا چارچوبی برای طراحی تمهیدات اجتماعی پایدار، شامل اصلاح و گسترش آنها ارائه داده است .

    معرفی :

    سازمان کار و آموزش فنی و حرفه ای در امور و کارگری برای حفظ و صیانت انسانی وظایف خود را بر اساس چهارچوب قانون کار در راستای تنظیم روابط کار و بازار کار ایفای نقش می کند.

    شرح وظایف سازمان کار و آموزش فنی و حرفه ای :

    رسیدگی به اختلافات و شکایات کارگری و کارفرمایی از طریق تشکیل مراجع حل اختلاف به منظور حل و فصل اختلافات با توجه به قانون کار و مقررات مربوطه .

    راهنمایی و ارشاد کارگران و کارفرمایان در مورد چگونگی انعقاد پیمانهای دسته جمعی

    تهیه و تنظیم خلاصه پرونده شاکیان حوزه عملکرد و ارسال آن به اداره کل نظارت و تنظیم روابط کار.

    راهنمایی کارگران و کارفرمایان در زمینه مسائل قانون کار و مقررات مربوطه.

    نظارت بر اجرای طرح های طبقه بندی مشاغل کارگری .

    پیگیری دقیق و مستمر در خصوص تایید صلاحیت شرکتهای ارائه دهنده خدمات پشتیبانی.

    بررسی طرحهای مزد و بهره وری و رسیدگی به قراردادهای پاداش افزایش تولید.

    بازرسی مستمر از کارگاهها و کارخانجات حوزه عملکرد و برقرار کردن مبانی

    حفاظتی و بهداشتی و ایمنی کار و انطباق شرایط کار با قوانین و مقررات مربوطه .

    فراهم ساختن امکانات رفاهی جهت کارگران از طریق ترغیب و تشویق کارفرمایان به ایجاد تاسیسات و ارائه خدمات رفاهی در کارگاهها و ایجاد تسهیلات لازم در جهت تامین مسکن و انجام سایر اقدامات حمایتی

    ایجاد مجموعه های ورزشی تفریحی و فرهنگی کارگران و توسعه و تجهیز مجموعه های موجود.

    ثبت نام جویندگان کار و معرفی آنان به کارگاههای در خواست کننده نیروی انسانی به منظور بکارگماری.

    اجرای قانون و آئین نامه های شوراهای اسلامی کار در سطح استان.

    تهیه و تنظیم و اجرای طرح ها و برنامه های فرهنگی بر اساس اهداف و ضوابط دفتر امور فرهنگی به منظور پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در مجتمع های کارگری.

    انجام امور مربوطه به انجمنهای صنفی با توجه به قوانین و مقررات و آئین نامه های مربوطه.

    انجام امور مربوطه به سوادآموزی مشمولین قانون کار با همکاری و مشارکت مراکز نهضت سواد آموزی استان.

    انعکاس رویدادهای کارگری استان به اداره کل روابط عمومی وزارت متبوع.

    پیش بینی بودجه مورد نیاز سالانه اداره کل و ادارات تابعه در سطح استان.

    انجام امور اداری ومالی وخدماتی اداره کل .

    انجام اقدامات لازم در زمینه اجرای قانون و مقررات بیمه بیکاری.

    انجام مطالعات و بررسیهای لازم از طریق کار گروه اشتغال و سرمایه گذاری به منظور شناخت امکانات و پتانسیل استان در زمینه ایجاد اشتغال مولد و فراهم آوردن فرصتهای جدید شغلی و ارائه راه کارهای مناسب.

    انجام امور مربوطه به اشتغال اتباع خارجی.

    انجام اقدامات لازم در جهت تشکیل تشکلهای کارگری و کارفرمایی بر اساس قوانین و مقررات ذیربط و نظارت بر چگونگی تشکیل آنها.

    راهنمایی و ارائه خدمات لازم در جهت بکارگماری متقاضیان شغل از طریق ایجاد هماهنگی لازم با واحدهای مشمول قانون کار.

    پذیرش و راهنمایی متقاضیان استفاده از تسهیلات اعتباری تبصره های قانون بودجه کل کشور و قانون برنامه های توسعه مرتبط با اشتغال.

     

    اداره امور اجتماعی :

    همانطوریکه در فصل هشتم قانون کار به مسائل رفاهی کارگران پرداخته شده است رسیدگی به مسائل و مشکلات رفاهی کارگران حائز اهمیت خاصی می باشد به نحوی که برنامه ریزی در این زمینه و ارائه خدمات رفاهی موجب حل بسیاری از مشکلات کارگران خواهد شد . لذا سرمایه گذاری هر چه بیشتر در این زمینه ثمره خوبی خواهد داشت.

    از اهداف مهم اداره اموراجتماعی ارائه خدمات رفاهی از قبیل

    تاسیس خانه های بهداشت

    ایجاد مراکز نگهداری کودکان

    انتخاب و معرفی کارگران نمونه زن و مرد

    تامین مسکن کارگری

    ایجاد و تشکیل شوراهای اسلامی کار ، انجمن های صنفی و انتخاب نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیاتهای تشخیص و هیاتهای حل اختلاف 

    چگونگی انتخاب و معرفی کارگران نمونه مرد

    شرایطی که برای انتخاب کار گر نمونه مد نظر می باشد

    تکمیل فرمهای مشخصات کارگاه ، مشخصات فردی و فرمهای ارزشیابی کارگر   

    ارسال تصویر شناسنامه پرسنلی

    ارائه گزارش فنی اختراع و ابتکار کارگر نمونه که می بایست با تائید مدیریت و شورای اسلامی کار باشد.

    گزارش میزان صرفه جویی ارزی به دلار با تائید مدیریت و شورای اسلامی کار

    ارسال عکس از کارهای ابتکاری کارگران نمونه با شرح قطعات یا دستگاه ساخته شده در پشت عکسها

    ارسال تعدادی از قطعات ساخته شده قابل حمل یا ماکت جهت استفاده در نمایشگاه دائمی کارگران

     

    اداره بازرسی کار :

    شرح وظایف

    نظارت بر اجرای مقررات ناظر به شرایط کار به ویژه مقررات حمایتی مربوط به کارهای سخت و زیان آور و خطرناک ، مدت کار ، مزد ، رفاه کارگر ، اشتغال زنان و کارگران نوجوان

    نظارت بر اجرای صحیح مقررات قانون کار و آئین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به حفاظت فنی

    آموزش مسائل مربوط به حفاظت فنی و راهنمایی کارگران ، کارفرمایان و کلیه افرادی که در معرض صدمات و ضایعات ناشی از حوادث و خطرات ناشی از کار قرار دارند.

    رسیدگی به حوادث ناشی از کار در کارگاههای مشمول و تجزیه و تحلیل عمومی و آماری این گونه موارد به منظور پیشگیری حوادث

    بازرسی به صورت مستمر ، همراه با تذکر اشکالات و معایب و نواقص و در صورت لزوم تقاضای تعقیب متخلفان در مراجع صالح انجام می گیرد.

    پیگیری ماده 87 قانون کار به منظور بررسی طرحها و نقشه های واحدهای جدید التاسیس و یا در حال توسعه

    پیگیری تبصره ماده 52 قانون کاردر خصوص مشاغل سخت و زیان آور

    بازرسی از واحدهای در حال احداث و یا در حال توسعه به منظور اعلام نظر در خصوص صدور پروانه بهره برداری از طریق مراجع ذیصلاح

    پیگیری و اعلام نظر در ارتباط با تعیین صلاحیت شرکتهای خدماتی متقاضی مجوز تایید صلاحیت

    اقدام در خصوص پرونده های ارجاعی ازمراجع حل اختلاف

    پیگیری موضوع اشتغال اتباع خارجی در واحدهای تحت پوشش

    پیگیری مقاوله نامه 182 سازمان بین المللی کار در ارتباط با ممنوعیت کار کودکان در مشاغل تعیین شده

    پیگیری درخصوص تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و نظارت بر عملکرد کمیته ماده موضوع ماده 93 قانون کار

     

    اداره روابط کار :

    وظایف و مسئولیتها

    بررسی شکایات واصله کارگر و کارفرما در شورای سازش و مراجع حل اختلاف

    نظارت بر اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در واحدهای مشمول قانون کار

    بررسی و تائید قراردادهای پاداش افزایش تولید

    تائید صلاحیت شرکتهای خدماتی پیمانکاری دستگاههای اجرایی یا شرکتهای دولتی

    تائید صلاحیت شرکتهای خدماتی پیمانکاری دستگاههای اجرایی یا شرکتهای دولتی

    بررسی آئین نامه های انضباطی کارگاهها

    بررسی قراردادهای کار

    بررسی اختلاف نظر در مورد مواد پیمان های دسته جمعی

    بررسی شکایات واصله کارگر و کارفرما در شورای سازش مراجع حل اختلاف

    در اجرای فصل نهم قانون کار و با توجه به تجویز صدور ماده 157 قانون کار که مرحله اول حل و فصل اختلافات کارگری و کارفرمایی را سازش مقرر نموده است و همچنین با عنایت به خط مشی و سیاست های وزارت مبنی بر تاکید بر نقش سازش در حل و فصل اختلافات کارگری و کارفرمایی و با هدف افزایش نقش سازش و توافق در کاهش حجم کار مراجع حل اختلاف و در نتیجه افزایش کیفیت رسیدگی آنها شورایی با عنوان شورای سازش در محل اداره کل کار و امور اجتماعی استان با اصول اختیاری بودن ارجاع دعاوی به آن ، با رعایت اصل سه جانبه گرایی تشکیل می شود که شورای سازش از طریق توجیه و تفهیم قوانین و مقررات و مصالح طرفین سعی در ایجاد سازش و توافق نموده و نتیجه حاصله را و نسبت به اخذ انصراف شاکی از شکایت اقدام می نماید و در صورت عدم حصول سازش پرونده به طریق مقتضی در هیات های تشخیص و حل اختلاف مستقر مورد رسیدگی قرار گرفته که هیات تشخیص متشکل از سه نفر ، نماینده وزارت کار و امور اجتماعی به عنوان رئیس جلسه و یک نفر نماینده کارگران به انتخاب کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان و یک نفر نماینده مدیران صنایع به انتخاب کانون انجمنهای صنفی کارفرمایان استان می باشند که رای هیات تشخیص پس از 15 روز از تاریخ ابلاغ آن لازم الاجراء و قطعی می باشد و درصورتیکه ظرف مدت مذکور یکی از طرفین نسبت به رای مزبور اعتراض داشته باشد اعتراض خود را کتبا به هیات حل اختلاف تقدیم می نماید و رای هیات حل اختلاف پس از صدور قطعی و لازم الاجرا خواهد بود . که هیاتهای حل اختلاف استان متشکل از سه نفر نماینده کارگران به انتخاب کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان یا کانون انجمنهای صنفی کارگران و یا مجمع نمایندگان کارگران واحدهای منطقه و سه نفر نماینده کارفرمایان به انتخاب مدیران واحدهای منطقه و سه نفر نماینده دولت ( مدیر کل کارو امور اجتماعی ، فرماندار و رئیس دادگستری محل و یا نمایندگان آنها ) می باشند .

    نظار ت بر اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در واحدهای مشمول قانون کار

    در اجرای ماده 49 قانون کار و آئین نامه اجرایی و بر اساس نظام ارزیابی مشاغل در کارگاههایی که دارای 50 نفر و بیشتر کارگر بوده ( کارگران دائم و موقت ) و فاقد طرح طبقه بندی مشاغل مصوب 1/4/75 می باشند لازم و مکلفند با انتخاب دفتر مشاوره فنی و تشکیل کمیته طبقه بندی مشاغل با طی مراحل لازم نسبت به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل اقدام نمایند البته در مورد کارگاههایی که در مهلت تعیین شده توسط اداره کار اقدام به تهیه و اجرای طرح ننمایند بر اساس مقررات تبصره ماده 50 قانون کار عمل می گردد . لازم به توضیح است شرکتهای خدماتی ارائه دهنده وظایف و خدمات پشتیبانی به ادارات و شرکتهای دولتی با هر تعداد از کارگران موظف و مکلف به اجرای طرح طبقه بندی می باشند .

    مدارک مورد نیاز جهت اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در واحدهای مشمول قانون کار :

    تکمیل فرم درخواست به همراه ارائه لیست صورت طبقه بندی کارگران کارگاه از نقطه نظر مزد و مشاغل آنان

    انتخاب دفتر مشاوره فنی و انعقاد قرارداد در سه نسخه و تائید وزارت کار و امور اجتماعی و ارائه یک نسخه از قرارداد مربوط به اداره کار

    تکمیل فرم معرفی اعضاء کمیته طبقه بندی مشاغل

    بررسی و تائید قراردادهای پاداش افزایش تولید

    قرارداد پاداش افزایش تولید قرارداد کتبی است که بین شورای اسلامی کار و یا نمایندگان آنان از یک طرف و کارفرما یا نمایندگان قانون وی از طرف دیگر به منظور ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر و یا کیفیت بهتر و تقلیل ضایعات و بالا بردن سطح درآمد کارگران با رعایت اصول مطابق با آئین نامه اجرایی ماده 47 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و بر اساس فرم نمونه وزارت کار و امور اجتماعی منعقد می گردد که پس از انعقاد قرارداد نسخه ای از قرارداد کار جهت بررسی به اداره کار و در صورت رعایت روشهای مورد نظر پیش بینی شده در آئین نامه اجرایی پس از تائید به واحدهای مربوطه جهت اجرای عودت داده می شود .

    مدارک مورد نیاز :

    سه نسخه از اصل قرارداد منعقده بین نمایندگان مدیریت و کارگران

    ریز محاسبات مربوط به تعیین تولید مبنا (نفر ساعت ، نقطه سر به سر ، تولید مؤثر)

    ضوابط مربوط به توزیع پاداش به امضاء نمایندگان مدیریت و کارگران در سه نسخه

    تائید صلاحیت شرکتهای خدماتی پیمانکار دستگاههای اجرایی یا شرکتهای دولتی :

    به موجب تصویب نامه هیات وزیران به شماره 38326/ت 27506 هـ مورخ 5/9/81 انجام هرگونه خدمات ( از قبیل حمل و نقل ، تعمیر و نگهداری ، خدمات رایانه ای ، امور چاپ و تکثیر ، امور آشپزخانه و رستوران ، نگهبانی ، باغبانی ، نامه رسانه ، پیشخدمتی ، تلفنچی ، ماشین نویسی ، امورتاسیساتی ) از طریق شرکتهای خصوصی و تعاونی در دستگاههای اجرایی و موسسات دولتی منوط به رعایت مفاد تصویب نامه فوق می باشد . واحدهای مشمول این دستورالعمل (شماره 92923 مورخ 7/12/81 ) که صلاحیت آنها مورد بررسی و تائید قرار می گیرد شرکتها و تعاونی هایی هستند که در مراجع ذیصلاح ( اداره کل ثبت شرکتها و یا ادارات کل تعاون حسب مورد ) به ثبت رسیده و برای امور فوق الذکر و نظایر آنها به موجب اساسنامه ثبت شده از مراجع مزبو مجوز فعالیت اخذ نموده اند .

    شرایط و مدارک مورد نیاز :

    دارای دفاتر قانونی مورد تائید ادارات اموراقتصادی و دارایی باشند

    دارای محل مناسب اداری و قابل دسترسی با داشتن حداقل یک خط تلفن ثابت و دورنگار باشند ( هرگونه تغییرات بعدی را سریعاً اطلاع دهند) .

    مدیران و مسئولان اداره شرکت بایستی در دوره های توجیهی مدیریت قانون کار و طبقه بندی مشاغل شرکت کرده و گواهی معتبر دریافت دارند .

    شرکتها ملزم به تهیه و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در مورد کارگران خود می باشند

    شرکتها موظفند پس از انعقاد قرارداد پیمانکاری با دستگاههای اجرایی یا شرکتها یک نسخه از قرارداد یا رونوشت مصدق آن را به اداره کارواموراجتماعی محل ارسال دارند

    شرکتها حقوق و مزایای قانونی کارگران خود را منحصراً باید به حساب بانکی واریز نمایند

    ضمناً لازم بذکر است برای تائید ، تمدید و یا لغو صلاحیت شرکتهای موضوع دستورالعمل 92923 –7/12/81 کمیته ای بنام کمیته استانی ( در اداره کل کارواموراجتماعی محل ) و در نهایت کمیته مرکزی ( دروزارت کارواموراجتماعی ) تشکیل ومراتب مورد بررسی قرار می گیرد .

    بررسی آئین نامه های انضباطی کار کارگاهها

    به منظور بررسی نیل به اهداف سازمانی و ایجاد محیطی سالم و تنظیم روابط کار و فراهم نمودن زمینه های تفاهم و ترویج اخلاق حسنه و حسن سلوک و تشویق و ترغیب کارکنان به خلاقیت و ابداع و ابتکار و بهره وری کامل از ماشین آلات در خط تولید و همچنین برحذر داشتن از تخلفات و کم کاری و بی نظمی در محیط کار و جلوگیری از ضایعات بی مورد و اتلاف وقت به موجب تبصره 2 ماده 27 قانون کار ( مقررات تعیین موارد قصور و نقض دستورالعملها و آئین نامه های انضباط کار مصوب 8/2/70 ) آئین نامه انضباط کار توسط کار فرما تهیه و پس از بررسی و انطباق آن با قوانین و مقررات جاری و مهر و تایید آن توسط اداره کار و پس از تعیین افراد کمیته انضباط کار به مرحله اجرا درمی آید

    شرایط و مدارک مورد نیاز :

    تهیه پیش نویس آئین نامه انضباط کار توسط کارفرما

    عدم مغایرت آئین نامه با قانون و مقررات کار

    ملحوظ داشتن نظر شورای اسلامی کار یا نماینده کارگر در تهیه آئین نامه

    مهرو تائید آئین نامه توسط اداره کار

    تشکیل و اعلام موجودیت کمیته انضباط کار

    بررسی قراردادهای کار ارسالی شرکتها

    با استناد به تبصره ماده 10 قانون کار قرارداد کار در چهارنسخه تنظیم که یکگ نسخه آم به اداره کارواموراجتماعی محل ارسال می گردد لذا قراردادهای ارسالی توسط اداره روابط کار بررسی و چنانچه مغایر با مقررات قانون کار باشد عیناً موارد مشخص و جهت اصلاح به واحد مربوطه اعاده می گردد

    بررسی اختلاف نظر در موارد مواد پیمان های دسته جمعی کار

    با استناد به ماده 140 قانون کار پیمان دسته جمعی کار عبارت است از پیمان کتبی که به منظور تعیین شرایط کار فی مابین یک یا چند ( شورا یا انجمن صنفی و یا نماینده قانونی کارگران ) از یک طرف و یک یا چند کارفرما و یا نمایندگان قانونی آنها از سوی دیگر و یا فی مابین کانونها و کانونهای عالی کارگران و کارفرمایی منعقد می شود در صورتیکه مذاکرات دسته جمعی کار منجر به انعقادپیمان دسته جمعی کار شود باید متن پیمان در سه نسخه تنظیم و به امضای طرفین برسد . دو نسخه ازپیمان در اختیار طرفین عقد پیمان دسته جمعی قرار گرفته و نسخه سوم ظرف سه روز در قبال اخذ رسید و به منظور رسیدگی و تائید ، تسلیم وزارت کارواموراجتماعی خواهد شد .

    شرایط مندرج در پیمان دسته جمعی :

    مزایای کمتر از آنچه در قانون کار پیش بینی گردیده است در آن تعیین نشده باشد .

    با قوالنین و مقررات جاری کشور وتصمیمات و مصوبات قانونی دولت مغایر نباشد .

    عدم تعارض موضوع یا موضوعات پیمان با بندهای 1 و 2 به تائید وزارت کارواموراجتماعی برسد .

    درصورتیکه اختلاف نظر در مورد مواد مختلف این قانون و پیمانهای قبلی و یا هریک از موضوعات مورد درخواست طرفین برای انعقاد پیمان جدید ، منجر به تعطیل کار ضمن حضور کارگر در کارگاه و یا کاهش عمدی تولید از سوی کارگران شود هیات تشخیص موظف است بر اساس درخواست هریک از طرفین اختلاف و یا سازمانهای کارگری و کارفرمایی ، موضوع اختلاف را سریعاً مورد رسیدگی قرارداده و اعلام نظر نمایند و درصورتیکه هریک از طرفین پیمان دسته جمعی نظر مذکور را نپذیرد ظرف مدت 10 روز از تاریخ اعلام نظر هیات تشخیص ( موضوع ماده 158 ) به هیات حل اختلاف مندرج در فصل نهم قانون کار مراجعه و تقاضای رسیدگی و صدور رای نماید

    سایر فعالیتهای امور اجتماعی :

    شرکت در برگزاری همایش ها و جشنهای ویژه در هفته کارگر و روز زن و ...

    شرکت در جلسات انتخاب زنان سرپرست خانوار

    شرکت در جلسات طرح تکریم از ارباب رجوع

    هماهنگی دربرگزاری کلاسهای آموزشی از جمله بهداشت ، سهام ، حدود وظائف اعضای شورا

    شرکت در جلسات کارگروه تخصصی آموزش همگانی در هلال احمر

    شرکت در جلسات مبارزه با دخانیات و مواد مخر در مرکز بهداشت

    شرکت در جلسات مبارزه با تکدیگری در شهرداری

    شرکت در جلسات انتخاب کارآفرینان برتر آستان در استانداری

    شرکت در جلسات کمیته آمار در اداره کل کار

    شرکت در جلسات کمیته پیشنهادات و انتقادات در اداره کل

    شرکت در فعالیتهای انجمن خیریه ، حمایت از بیماران دیابتی

    فصل دوم – تعمیر و نگهداری و پشتیبانی شبکه محلی شرکت

    فصل دوم – آشنایی با مفاهیم شبکه در اداره کار و امور اجتماعی :

    پیبشگفتار :

    اساسا یک شبکه کامپیوتری شامل دو یا بیش از دو کامپیوتر وابزارهای جانبی مثل چاپگرها، اسکنرها ومانند اینها هستند که بطور مستقیم بمنظور استفاده مشترک از سخت افزار ونرم افزار، منابع اطلاعاتی ابزارهای متصل ایجاده شده است توجه داشته باشید که به تمامی تجهیزات سخت افزاری ونرم افزاری موجود در شبکه منبع1(Source) گویند.

    در این تشریک مساعی با توجه به نوع پیکربندی کامپیوتر ، هر کامپیوتر کاربر می تواند در آن واحد منابع خود را اعم از ابزارها وداده ها با کامپیوترهای دیگر همزمان بهره ببرد.

    دلایل استفاده از شبکه را می توان موارد ذیل عنوان کرد :

    1 - استفاده مشترک از منابع :

    استفاده مشترک از یک منبع اطلاعاتی یا امکانات جانبی رایانه ، بدون توجه به محل جغرافیایی هریک از منابع را استفاده از منابع مشترک گویند.

    2 - کاهش هزینه :

    متمرکز نمودن منابع واستفاده مشترک از آنها وپرهیز از پخش آنها در واحدهای مختلف واستفاده اختصاصی هر کاربر در یک سازمان کاهش هزینه را در پی خواهد داشت .

    3 - قابلیت اطمینان :

    این ویژگی در شبکه ها بوجود سرویس دهنده های پشتیبان در شبکه اشاره می کند ، یعنی به این معنا که می توان از منابع گوناگون اطلاعاتی وسیستم ها در شبکه نسخه های دوم وپشتیبان تهیه کرد ودر صورت عدم دسترسی به یک از منابع اطلاعاتی در شبکه " بعلت از کارافتادن سیستم " از نسخه های پشتیبان استفاده کرد. پشتیبان از سرویس دهنده ها در شبکه کارآیی،، فعالیت وآمادگی دایمی سیستم را افزایش می دهد.

    4 - کاهش زمان :

    یکی دیگر از اهداف ایجاد شبکه های رایانه ای ، ایجاد ارتباط قوی بین کاربران از راه دور است ؛ یعنی بدون محدودیت جغرافیایی تبادل اطلاعات وجود داشته باشد. به این ترتیب زمان تبادل اطلاعات و استفاده از منابع خود بخود کاهش می یابد.

    5 - قابلیت توسعه :

    یک شبکه محلی می تواند بدون تغییر در ساختار سیستم توسعه یابد وتبدیل به یک شبکه بزرگتر شود. در اینجا هزینه توسعه سیستم هزینه امکانات وتجهیزات مورد نیاز برای گسترش شبکه مد نظر است.

    6 - ارتباطات:

    کاربران می توانند از طریق نوآوریهای موجود مانند پست الکترونیکی ویا دیگر سیستم های اطلاع رسانی پیغام هایشان را مبادله کنند ؛ حتی امکان انتقال فایل نیز وجود دارد". در طراحی شبکه مواردی که قبل از راه اندازی شبکه باید مد نظر قرار دهید شامل موارد ذیل هستند:

    1 - اندازه سازمان

    2 - سطح امنیت

    3 - نوع فعالیت

    4 - سطح مدیریت

    5 - مقدار ترافیک

    6 – بودجه

    مفهوم گره " Node" وایستگاههای کاری " Work Stations "]1] :

    " هرگاه شما کامپیوتری را به شبکه اضافه می کنید ، این کامپیوتر به یک ایستگاه کاری یا گره تبدیل می شود.

    یک ایستگاه کاری ؛ کامپیوتری است که به شبکه الصاق شده است و در واقع اصطلاح ایستگاه کاری روش دیگری است برای اینکه بگوییم یک کامپیوتر متصل به شبکه است. یک گره چگونگی وارتباط شبکه یا ایستگاه کاری ویا هر نوع ابزار دیگری است که به شبکه متصل است وبطور ساده تر هر چه را که به شبکه متصل والحاق شده است یک گره گویند".

    برای شبکه جایگاه وآدرس یک ایستگاه کاری مترادف با هویت گره اش است.

    مدل های شبکه[2]:

    در یک شبکه ، یک کامپیوتر می تواند هم سرویس دهنده وهم سرویس گیرنده باشد. یک سرویس دهنده (Server) کامپیوتری است که فایل های اشتراکی وهمچنین سیستم عامل شبکه که مدیریت عملیات شبکه را بعهده دارد - را نگهداری می کند.

    برای آنکه سرویس گیرنده " Client" بتواند به سرویس دهنده دسترسی پیدا کند ، ابتدا سرویس گیرنده باید اطلاعات مورد نیازش را از سرویس دهنده تقاضا کند. سپس سرویس دهنده اطلاعات در خواست شده را به سرویس گیرنده ارسال خواهد کرد.

    سه مدل از شبکه هایی که مورد استفاده قرار می گیرند ، عبارتند از :

    1 - شبکه نظیر به نظیر " Peer- to- Peer "

    2 - شبکه مبتنی بر سرویس دهنده " Server- Based "

    3 - شبکه سرویس دهنده / سرویس گیرنده " Client Server"

    مدل شبکه نظیر به نظیر:

    در این شبکه ایستگاه ویژه ای جهت نگهداری فایل های اشتراکی وسیستم عامل شبکه وجود ندارد. هر ایستگاه می تواند به منابع سایر ایستگاه ها در شبکه دسترسی پیدا کند. هر ایستگاه خاص می تواند هم بعنوان Server وهم بعنوان Client عمل کند. در این مدل هر کاربر خود مسئولیت مدیریت وارتقاء دادن نرم افزارهای ایستگاه خود را بعهده دارد. از آنجایی که یک ایستگاه مرکزی برای مدیریت عملیات شبکه وجود ندارد ، این مدل برای شبکه ای با کمتر از 10 ایستگاه بکار می رود .

    مدل شبکه مبتنی بر سرویس دهنده :

    در این مدل شبکه ، یک کامپیوتر بعنوان سرویس دهنده کلیه فایل ها ونرم افزارهای اشتراکی نظیر واژه پرداز ها، کامپایلرها ، بانک های اطلاعاتی وسیستم عامل شبکه را در خود نگهداری می کند. یک کاربر می تواند به سرویس دهنده دسترسی پیدا کرده وفایل های اشتراکی را از روی آن به ایستگاه خود منتقل کند

    مدل سرویس دهنده / سرویس گیرنده :

    در این مدل یک ایستگاه در خواست انجام کارش را به سرویس دهنده ارائه می دهد وسرویس دهنده پس از اجرای وظیفه محوله ، نتایج حاصل را به ایستگاه در خواست کننده عودت می دهد. در این مدل حجم اطلاعات مبادله شده شبکه ، در مقایسه با مدل مبتنی بر سرویس دهنده کمتر است واین مدل دارای کارایی بالاتری می باشد.

    هر شبکه اساسا از سه بخش ذیل تشکیل می شود[3]:

    ابزارهایی که به پیکربندی اصلی شبکه متصل می شوند بعنوان مثال : کامپیوتر ها ، چاپگرها، هاب ها " Hubs " سیم ها ، کابل ها وسایر رسانه هایی که برای اتصال ابزارهای شبکه استفاده می شوند.

    سازگار کننده ها :

    که بعنوان اتصال کابل ها به کامپیوتر هستند . اهمیت آنها در این است که بدون وجود آنها شبکه تنها شامل چند کامپیوتر بدون ارتباط موازی است که قادر به سهیم شدن منابع یکدیگر نیستند . عملکرد سازگارکننده در این است که به دریافت وترجمه سیگنال ها ی درون داد از شبکه از جانب یک ایستگاه کاری وترجمه وارسال برون داد به کل شبکه می پردازد.

    اجزا ءشبکه :

    اجزا اصلی یک شبکه کامپیوتری عبارتند از :

    1 - کارت شبکه :

    برای استفاده از شبکه وبرقراری ارتباط بین کامپیوتر ها از کارت شبکه ای استفاده می شود که در داخل یکی از شیارهای برد اصلی کامپیوتر های شبکه " اعم از سرویس دهنده وگیرنده " بصورت سخت افزاری وبرای کنترل ارسال ودریافت داده نصب می گردد.

    2 - رسانه انتقال :

    رسانه انتقال کامپیوتر ها را به یکدیگر متصل کرده وموجب برقراری ارتباط بین کامپیوتر های یک شبکه می شود . برخی از متداولترین رسانه های انتقال عبارتند از : کابل زوج سیم بهم تابیده " Twisted- Pair" ، کابل کواکسیال " Coaxial" وکابل فیبر نوری "Fiber- Optic" .

    سیستم عامل شبکه " NOS- Network Operating System"]7] :

    سیستم عامل شبکه برروی سرویس دهنده اجرا می شود و سرویس های مختلفی مانند: اجازه ورود به سیستم "Login" ، رمز عبور "Password" ، چاپ فایل ها " Printfiles" ، مدیریت شبکه " Net work management " را در اختیار کاربران می گذارد.

    انواع شبکه از لحاظ جغرافیایی:

    نوع شبکه توسط فاصله بین کامپیوتر های تشکیل دهنده آن شبکه مشخص می شود:

    شبکه محلی :

    ارتباط واتصال بیش از دو یا چند رایانه در فضای محدود یک سازمان از طریق کابل شبکه وپروتکل بین رایانه ها وبا مدیریت نرم افزاری موسوم به سیستم عامل شبکه را شبکه محلی گویند. کامپیوتر سرویس گیرنده باید از طریق کامپیوتر سرویس دهنده به اطلاعات وامکانات به اشتراک گذاشته دسترسی یابند. همچنین ارسال ودریافت پیام به یکدیگر از طریق رایانه سرویس دهنده انجام می گیرد. از خصوصیات شبکه های محلی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

    1 - اساسا در محیط های کوچک کاری قابل اجرا وپیاده سازی می باشند.

    2 - از سرعت نسبتا بالایی برخوردارند.

    3 - دارای یک ارتباط دایمی بین رایانه ها از طریق کابل شبکه می باشند.

    اجزای یک شبکه محلی عبارتند از :

    الف - سرویس دهنده

    ب - سرویس گیرنده

    ج - پروتکل

    د- کارت واسطه شبکه

    ط - سیستم ارتباط دهنده

    شبکه گسترده :

    اتصال شبکه های محلی از طریق خطوط تلفنی ، کابل های ارتباطی ماهواره ویا دیگر سیستم هایی مخابراتی چون خطوط استیجاری در یک منطقه بزرگتر را شبکه گسترده گویند. در این شبکه کاربران یا رایانه ها از مسافت های دور واز طریق خطوط مخابراتی به یکدیگر متصل می شوند. کاربران هر یک از این شبکه ها می توانند به اطلاعات ومنابع به اشتراک گذاشته شده توسط شبکه های دیگر دسترسی یابند. از این فناوری با نام شبکه های راه دور " Long Haul Network" نیز نام برده می شود. در شبکه گسترده سرعت انتقال داده نسبت به شبکه های محلی خیلی کمتر است. بزرگترین ومهم ترین شبکه گسترده ، شبکه جهانی اینترنت می باشد.

    ریخت شناسی شبکه :

    توپولوژی شبکه تشریح کننده نحوه اتصال کامپیوتر ها در یک شبکه به یکدیگر است. پارامترهای اصلی در طراحی یک شبکه ، قابل اعتماد بودن ومقرون به صرفه بودن است. انواع متداول توپولوژی ها در شبکه کامپیوتری عبارتند از :

  • فهرست و منابع دانلود گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی, گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی, پروژه کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی, دانلود کارورزی دانلود گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی, گزارش کارورزی دانلود گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی, پروژه کارورزی دانلود گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی, کارآموزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی, کارورزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی, نمونه گزارش کارآموزی درباره دانلود گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی, گزارش کار در مورد دانلود گزارش کارآموزی اداره کار و امور اجتماعی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت