دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه

تعداد صفحات: 106 فرمت فایل: word کد فایل: 4029
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت: ۱۸,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه

    تاریخچه بانک رفاه :

    بانک رفاه یکی از شش بانک تجاری دولتی کشور می باشد که در سال 1339 با سرمایه 2000000000 ریال دومیلیارد ریال و تحت عنوان بانک رفاه کارگران رسماً افتتاح گردید و شروع به کار نمود این بانک در اوایل فقط محدود به ارائه خدمات به مستمری بگیران  سازمان تأمین اجتماعی بود ولی رفته رفته دامنه فعالیت خود را گسترش داد تا جائیکه اکنون بعنوان یکی از معتبرترین بانکهای کشور در عرصه داخلی و خارجی مطرح می باشد در حال حاضر 49% سرمایه رفاه متعلق به سازمان تأمین اجتماعی و 51% دیگر آن متعلق به دولت می باشد. بهره گیری از نیروهای جوان و تحصیلکرده و متخصص هم در سطح مدیریت عالی و ستادی و هم در سطح صف از خصوصیات بارز و برجسته این بانک می باشد. ارائه طرحهای نوین بانکی و هماهنگ شدن با جدیدترین فناوری های اطلاعات بانکی جهان از دیگر خصوصیات این بانک به شمار می رود و  تمامی تلاش مدیران این بانک بر این استوار است تا سیستم بانکی قدیمی و سنتی را کنار گذاشته و سیستمی کاملاً مکانیزه و منطبق با معیارهای استاندارد بانکهای پیشرفته جهان جایگزین نماید. که دریافت گواهینامه ISO 9000-2000 در سال 1379 شمسی و ISO 9001-2000 در پایان سال 1385 نخستین بانک در خاورمیانه از موسسه DQS آلمان که بانک رفاه را همتراز بانک هایی از قبیل «کامرز بانک» و«دویچه بانک» قرار می دهد. موید این ادعاست.

    حضور مؤثر در عرصه های مختلف تصمیم گیری و اجتماعی کشور به منظور اثبات ظرفیت ها و توانمندیهای این بانک اصلاح ساختارهای درون سازمانی با هدف بهبود فرایندها و بکارگیری ساز و کارهایی مبتنی بر علم روز، بخشی از اقداماتی است که در راستای دستیابی به این مهم انجام پذیرفته است.

    بانک رفاه جهت گزینش نیروهای انسانی خود شیوه ای کاملاً متفاوت با سایر بانکها و دیگر نهادهای دولتی و غیر دولتی دارد که حضور روانشناسان در کنار مصاحبه شوندگان جهت شناخت درون مایه های فردی و روانشناختی فرد و نیز بهاء دادن به شایستگی و لیاقت فرد از جمله این تفاوت هاست و از مزایای این طرح این است که کاراکتر و درونداد شخص نسبت به کاری که به وی ارجاع می شود مورد ارزیابی قرار می گیرد.

    کسب عنوان بانک برتر در اجرای طرح تکریم ارباب الرجوع در سال 85 نیز از دیگر افتخارات بانک رفاه به شمار می رود در هر شعبه ای از بانک رفاه که وارد می شوید با برخورد خوب نیروهای جوان و دکوراسیون زیبا و پذیرایی با چای و شیرینی روبرو می شوید که در نوع خود بی نظیر است.

    سازمانها و ادارات که نزد بانک رفاه خدمات دریافت می دارند به ترتیب عبارتند از: سازمان تأمین اجتماعی ، شبکه بهداشت و درمان، اداره خدمات درمانی جمعیت هلال احمر ‌، اداره کار و امور اجتماعی، قسمتی از مقرری بگیران بهزیستی و کمیته امداد و ...

    ارائه خدمات ماهیانه به حدود یک میلیون و دویست هزار نفر مستمری و مقرری سازمان تأمین اجتماعی که اکثراً از کهولت سن رنج می برند و ساعت ها ایستادن در صف های طولانی و ازدحام برای آنها بسیار مشکل بود بانک رفاه را بر آن داشت تا اولاً پرداخت حقوق و مستمری آنان را نوبتی و براساس حروف الفبا کرده و نیز راه اندازی واحدهای خدمات ویژه مختص این قشر از جامعه نمود که از مشخصات این نوع واحدها حضور پزشک در اینگونه واحدها جهت مداوا و درمان افرادی می باشد که احتمالاً دچار ناراحتی و مشکل جسمی می گردند می باشد و همچنین مجهز بودن به تلویزیون و باجه های کوتاهی که پشت هر باجه صندلی های متعدد جهت نشستن مستمری بگیران برای انجام امورات بانکی و پذیرایی های خاص نمودن از آنان از ویژگی های دیگر این نوع واحدهای خدمات ویژه می باشد ضمن اینکه در برخی از شعب بانک رفاه مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی از طریق رفاه کارت مستمری خود را دریافت می دارند.

    تمامی شعب بانک رفاه به سیستم Pin pad  و حساب همراه و تلفنبانک و سامانه SOD و دستگاههای ATM و نیز سامانه اطلاع رسانی تحت عنوان «ساپر» و غیره مجهز می باشند.

    ............ ایذه: در تاریخ 3/3/1379 با 5 نفر نیروی انسانی افتتاح گردید شعبه در موقعیت تجاری مناسبی در شهرستان واقع می باشد فضای شعبه از نظر فیزیکی بسیار بزرگ و جا دار بوده شعبه دارای مسافت تقریبی 120 متر می باشد که بایگانی و سرویس های بهداشتی و آشپزخانه شعبه در آن واقع می باشد تعداد پرسنل هم اکنون شعبه 8 نفر می باشند که هر کدام از آنها وظایف خاصی را انجام می دهند در این شعبه سیستم pin pad حساب همراه اتلر فعال می باشد و شعبه کاملاً مکانیزه بوده یعنی تمام کارهای حسابداری و تسهیلات و ... بصورت مکانیزه انجام می گردد و نوع کاربری شعبه تجاری- خدماتی می باشد.

    فصل دوم

    هدف از تاسیس مجموعه و معرفی خدمات

    هدف از تاسیس

    بانک مهر شعبه ایذه با هدف ارائه خدمات به همشهریان و مستمری بگیران و بیمه بیکاری بگیران سازمان تامین اجتماعی ایذه  و نیز پرداخت حقوق کارکنان شبکه بهداشت و درمان ایذه و همچنین انجام امورات تجاری جهت شرکت در امور اقتصادی به لحاظ دستیابی به سود و کمک به رونق اقتصادی جامعه تاسیس گردید.

    افتتاح انواع حسابهای پس انداز قرض الحسنه جاری – کوتاه مدت عادی – کوتاه مدت ویژه  بلند مدت یکساله الی پنج ساله و نیز پرداخت انواع تسهیلات بانکی مانند مضاربه – فروش اقساطی خدمات – کشاورزی – دامداری – صنعت و معدن – جعاله – سلف – اجاره به شرط تملیک و همچنین اعطاء انواع ضمانتنامه های بانکی در وجه شرکتها و صدور حواله های تلفنی – چکی و نیز خدماتی بروات – چک فاکس – رفاه کارت – حساب جاری و پس انداز همراه از دیگر خدمات این شعبه است.

    اموری که توسط کاربران انجام می پذیرد عمدتاً بشرح زیر می باشد :

    الف)دریافت وجوه نقد

    ب)پرداخت وجوه نقد

    ج)فروش و باز خرید مهر چک

    د)عملیات حساب همراه

    ه)صدور حواله

    و)پرداخت حواله

    ز)افتتاح و انسداد حساب

    ح)دوبار شمار اسکناس

    ط)بستن حساب صندوق

    ی)صدور و پرداخت چک بانکی

    ک)صدور و پرداخت چک رمزدار بین بانکها

    دریافت وجوه نقد:

    1-1- عملیات مشترک حساب ها

    نظر به اینکه واریز وجوه به کلیه حسابها اعم از حساب مشتریان یا حسابهای بانک توسط کاربران انجام میگیرد و در اکثر عملیات،وجوه مشترکی وجود دارد،ذیلاً به اهم موارد اشاره می گردد:

    الف)متن کلیه فرمها اعم از تاریخ،مبلغ عددی و حروفی،شماره حساب،نام صاحب حساب،نام شعبه،می باید بصورت خوانا تکمیل شده و اسناد توسط کاربران کنترل شود .

    ب)حتی الامکان فرم ها توسط شخص واریز کننده تکمیل شده و در خصوص افراد بیسواد فرم توسط یکی دیگر از همکاران نوشته شود.

    ج)نام و نام خانوادگی پرداخت کننده در اسناد ثبت شده و به امضای وی برسد .

    د)فرم مورد استفاده پس از دریافت وجه میبایست ممهور به مهر نام و امضاء کاربر گردد.

    ه)با توجه به اینکه اسناد نقدی بدون ثبت در سیستم رایانه و پرفراژ آنها،فاقد ارزش میباشد لازم است ضمن دقت در ثبت آنها در حسابهای مربوطه و پرفراژ کلیه نسخ،عدم اعتبار اسناد فاقد پرفراژ را با نصب اطلاعیه به آگاهی مشتریان برسد .

    و)بمنظور جلوگیری از اشکالات بعدی ضروری است بهنگام ثبت اسناد در حسابها کنترل لازم بمنظور مطابقت نام و شماره حساب مشتریان طبق اسناد با اطلاعات مشابه در سیستم اعمال گردد.

    ز)در صورت مخدوش شدن اسناد توسط مشتریان،در صورتیکه فرم قابل استفاده باشد ،نسبت به اصلاح موارد اشتباه اقدام و توضیحات لازم در ظهر اسناد ثبت و به امضای واریز کننده وجه خواهد رسید . چنانچه اسناد مذکور قابل اصلاح نباشد،نسبت به ابطال و معدوم نمودن آن اقدام و فرم جدیدی تحویل مشتری گردد.

    ح)نظر باینکه کلیه اسناد بانک میباشد حداقل دارای یک امضاءمجاز درجه یک و یک امضاء مجاز درجه2 باشد،ضروری است پس از ثبت عملیات دریافت،اسناد به امضاءدارندگان امضاءمجاز بشرح فوق برسد .

    2-1- شمارش وجوه نقد:

    الف)کاربر پس از اطمینان از درستی مندرجات اسناد،بدواً پول مشتری را از وی تحویل گرفته و پس از مرتب نمودن اسکناسهای فاقد باندرول در حضور مشتری نسبت به شمارش آنها اقدام و با رقم مندرج در سند تطبیق می نماید.

    ب)هنگام تحویل گرفتن پول می باید کاملاً مراقبت شود که سایر موجودیهای کاربر و یا وجوه مشتریان دیگر خصوصاً با پولی که مشغول تحویل گرفتن آن است مخلوط نشود،بدین منظور در حین شمارش وجه تحویلی توسط یک مشتری از قبول و دریافت وجوه دیگران خودداری نماید .

    ج)در حین شمارش باید از پرداخت کننده وجه ، درخواست شود که هنگام شمارش ناظر بر امور شمارش بوده و کاملاً دقت نماید تا در صورت مغایرت وجه با رقم مندرج در سند بتوان بسهولت مشتری را قانع نمود.

    د)کاربران موظفند کلیه پول مشتری را یکجاو در یک قلم تحویل گیرند ،بدین معنی که از قبول وجه در مقاطع زمانی مختلف اکیداً خودداری نمایند .

    ه)در صورت بروز اختلاف اعم از کسری و یا فزونی،کاربر موظف است کسری وجوه را از مشتری اخذ و یا فزونی مبلغ را به مشتری مسترد نماید،چنانچه مشتری نسبت به کسری مبلغ اعتراض نماید کاربر میباید فوراً بدون فوت وقت مراتب را به مسئول صندوق اطلاع داده و با نظارت وی وجوه دریافتی مجدداً کنترل گردد.

    و)کاربر شخصاً مسئول تحویل گرفتن و شمارش وجوه مشتریان است و نباید اشخاص دیگر را در کار خویش مداخله داده و همینطور از در اختیار قرار دادن بسته های اسکناس به اشخاص غیر مسئول برای شمارش جداً خودداری نماید.

    بدیهی است در صورت بروز هر گونه اختلاف بین مشتری و کاربر در موارد فوق،مسئولیت جبران کسری وجوه مستقیماً بعهده کاربر خواهد بود .

    ز)در صورتیکه مشتریان بجای پول نقد،رسیدهای موقت داخلی که در صندوق بانک بین کاربران مبادله میشود را ارائه نماید،میبایست موارد ذیل دقیقاً کنترل گردد:

    اولاً: تاریخ صدور آن در همان روز کاری باشد.

    ثانیاً:بوسیله کاربر مربوطه یا سر تحویلدار از صحت آن اطمینان حاصل نماید.

    ثالثاً: فرمها حتماً به امضای کاربر یا سرتحویلدار رسیده و در خصوص ارقام درشت نیز تائید شفاهی اخذ شود.

    3-1- واریز وجه به حساب جاری:

    الف)هرگونه واریز نقدی به حساب جاری اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی با تنظیم نمونه 1121(فیش نقدی دو نسخه ای)و یا نمونه 339(فیش نقدی سه نسخه ای)انجام خواهد پذیرفت (نمونه های پیوست...)

    ب)دقت شود که حتماً نام و نام خانوادگی و امضاء واریز کننده وجه در فیشهای نقدی قید گردد.

    ج)استفاده از فیشهای نقدی بمنظور ثبت عملیات انتقالی مانند وصول چک بمنظور صدور حواله،چک بانکی ،چک رمزدار بین بانکی و...مجاز نبوده و اینگونه اسناد الزاماً میبایست بصورت انتقالی عمل شوند.

    د)پس از دریافت وجه و پرفراژ فیشها در کلیه نسخ در خصوص فرمهای دو نسخه ای نسخه اول بعنوان برگه بستانکار حسابجاری در اسناد بانک نگهداری شده و نسخه دوم آن بعنوان رسید به مشتری تحویل خواهد شد و در فرمهای سه نسخه ای،نسخه اول بعنوان رسید به مشتری تحویل خواهد شد و در فرمهای سه نسخه ای نسخه اول بعنوان رسید پرداخت کننده وجه و نسخه دوم بعنوان رسید صاحب حساب توسط نامه رسان شعبه به مشتریان تحویل شده و نسخه سوم بعنوان سند حسابداری در شعبه نگهداری خواهد شد.

    ضمناً بمنظور تحویل سریع رسید صاحب حساب،در موارد استثنائی،چنانچه واریز کننده وجه برای شعبه شناخته شده باشد با اطلاع رئیس دایره صندوق از جریان امر،فرم مربوط به صاحب حساب به واریز کننده تحویل خواهد گردید .

    و)در صورت انصراف واریز کننده پس از واریز وجه به حساب جاری اشخاص بلافاصله پس از ثبت سند ،لازم است ضمن اخذ رسید تحویلی به مشتری،مراتب در ظهر سند ثبت شده درج و به امضاء مشتری برسد سپس سند ثبت شده در سیستم رایانه در صورت تائید توسط رئیس و یا معاون شعبه حذف گردد.

    4-1- واریز وجه به حساب پس انداز قرض الحسنه و سپرده کوتاه مدت :

    الف)همزان با مراجعه مشتری دفترچه حساب وی اخذ و پس از ثبت رقم واریزی در قسمت مربوطه و مانده گیری ،برگه حساب به امضاء مشتری رسیده و سپس نسبت به پرفراژ آن اقدام میگردد.

    ب)برگه پرفراژ شده از دفتر جدا گردیده و مشخصات و مانده حساب با ذکر تاریخ در صفحه بعدی دفترچه درج شده و به امضاءو مهر کاربر ممهور میگردد.

    ج)عملیات دریافت وجوه میباید صرفاً با توجه به شماره سریال به ترتیب در صفحات دفترچه ثبت گردد و استفاده از شماره سریال سایر دفترچه ها مجاز نمی باشد .

    د)در مواردیکه مشتری قصد واریز وجه به حساب پس انداز یا سپرده کوتاه مدت خود را داشته لیکن بعلت فراموشی دفترچه حساب را همراه نداشته باشد میتوان با استفاده از سند داخلی (نمونه 439پیوست)وجه مورد نظر را از مشتری دریافت و بحساب مربوطه واریز نمود.

    ضمناً سند فوق در دو نسخه صادر و پرفراژ شده که نسخه دوم آن بعنوان رسید به صاحب حساب تحویل می گردد بدیهی است بمنظور ثبت عملیات در دفترچه حساب در اولین مراجعه بعدی ارقام واریز شده به مانده حساب در دفترچه اضافه خواهد شد.

    ضمناً سند فوق در دو نسخه صادر و پرفراژ شده كه نسخه دوم آن بعنوان رسيد به صاحب حساب تحويل مي گردد بديهي است بمنظور ثبت عمليات در دفترچه حساب در اولين مراجعه بعدي ارقام واريز شده به مانده حساب در دفترچه اضافه خواهد شد.

    ه)هرگونه واريزي هاي قبلي به حساب مشتري مانند جوائز قرض الحسنه،سود سپرده كوتاه مدت،بروات وصولي ،حواله هاي واريز شده بحساب و يا واريزهاي نقدي با اسناد داخلي به هنگام مراجعه مشتري در دفترچه حساب وي ثبت خواهد شد.

    5-1- وصول اقساط ساير شعب :

    الف)در صورت مراجعه مشتري بمنظور پرداخت اقساط ساير شعب ، ضروري است دقت كافي در مندرجات دفترچه قسط بعمل آمده بنحويكه در آن نام و كد شعب پرداخت كننده تسهيلات ،شماره تسهيلات ،نام و نام خانوادگي تسهيلات گيرنده،سررسيد و مبلغ قسط بطور خوانا در برگه قسط قيد شده باشد ، در صورت خوانا نبودن لازم است با توجه به اطلاعات مندرج در ظهر جلد دفترچه،مندرجات برگه قسط تكميل گردد .بديهي است صرفاً كاربران نسبت به دريافت اقساطي كه اطلاعات آن بطور كامل قابل شناسائي باشد اقدام خواهد نمود.(نمونه پيوست)

    ب)همزمان با وصول قسط ساير شعب،لازم است جريمه تاخير متعلقه با توجه به سررسيد قسط محاسبه و همراه با مبلغ آن وصول گردد . در صورت عدم پرداخت جريمه لازم است مبلغ جريمه از اصل مبلغ قسط كسر و مراتب در سند صادره و رسيد مشتري به صراحت قيد گردد.

    ج)نظربه اينكه صدور دفترچه و كنترل پرداخت جرائم فقط توسط شعبه اعطاء كننده تسهيلات ميسر ميباشد لذا لازم است آخرين برگه در دفترچه قسط در شعبه اعطاءكننده تسهيلات پرداخت شده و ساير شعب مجاز به دريافت قسط طبق آخرين برگ دفترچه قسط نميباشند.

    د)پس از وصول قسط ، لازم است با صدور سند حساب مركز (نمونه 144)مبلغ قسط و جرائم تاخير وصول شده بحساب شعبه پرداخت كننده تسهيلات منظور گردد. اسناد صادره مي بايد به امضاءهاي مجاز شعبه رسيده و نسخه هاي دوم و سوم آن به شعبه پرداخت كننده ارسال گرديده و نسخه اول و چهارم در شعبه وصول كننده قسط باقي خواهد ماند .(نمونه پيوست)

    ه)در موارد استثنائي چنانچه نام شعبه ، نام مشتري و يا شماره تسهيلات در برگ قسط دريافتي خوانا نبوده و كاربر اشتباهاً نسبت به وصول آن اقدام نموده باشد ضروري است وجه قسط به حساب بستانكاران داخلي- بين شعب واريز و سپس تصوير برگ قسط جهت شناسائي صاحب حساب به اداره بازرسي كل ارسال گردد.

    6-1- وصول اقساط تسهيلات شعبه:

    الف)در صورت مراجعه مشتري جهت پرداخت اقساط تسهيلات اعطائي توسط شعبه ،لازم است دقت كافي در مندرجات دفترچه بعمل آمده و پس از شمارش وجوه ،مبلغ دريافتي در برگ اول دفترچه بعنوان سند بانك و برگ دوم آن بعنوان رسيد مشتري پرفراژ و برگ اول از دفترچه جدا شود.

    ب)تا راه اندازي كامل سيستم تسهيلات ،ضروري است بمنظور كنترل اقساط و جرائم ،كارت تسهيلات نيز با توجه به سند صادره ثبت گردد بديهي است در صورت راه اندازي سيستم تسهيلات ، كنترلهاي لازم توسط سيستم انجام خواهد پذيرفت .

    ج)همزمان با وصول مبلغ قسط ، لازم است جريمه تاخير متعلقه از تاريخ سررسيد تا تاريخ پرداخت محاسبه و نقداً از مشتري اخذ شده و مراتب در برگ وصول قسط به تفكيك ثبت گردد،درصورت عدم پرداخت جريمه توسط مشتري ،كاربر ميبايست بدواً جريمه تاخير متعلقه را از مبلغ وصولي كسر و تتمه آن را بعنوان قسمتي از قسط به حساب تسهيلات مشتري منظور نموده و ارقام مذكور در رسيد مشتري و سند صادره به تفكيك قيد گردد.

    د)بمنظور تعويض دفترچه قسط ، كاربر ميبايد بدواً وصول جرائم تاخير اقساط پرداختي را دقيقاً كنترل و پس از اخذ جرائم وصول نشده ، نسبت به صدور دفترچه قسط جديد اقدام نمايد .

    ه)بهنگام پرداخت اولين قسط قرض الحسنه اعطائي در ابتداي هر سال (فروردين ماه)لازم است كارمزد ساليانه قرض الحسنه همزمان با وصول قسط ،دريافت گردد.

    و)در خصوص اقساط معوق ضروري است اولين پرداخت مشتري به حساب اولين قسط معوق كه به حساب اقساط سررسيد گذشته منتقل شده است منظور گردد. بدين معني كه اقساط معوق مي بايد بترتيب سررسيد آنها و با در نظر داشتن قسطي كه بيشترين زمان معوق را دارد وصول گردد.

    ز)در خصوص تسهيلات مشمول بيمه ، ضروري است علاوه بر جريمه تاخير اقساط ،حق بيمه عمر زمان تاخير با توجه به مدت ،به ماخذ نيم درصد در سال محاسبه و نقداً اخذ گردد.

    ح)در پايان هر روز جرائم تاخير وصول شده با صدور سند به حساب وجه التزام تسهيلات و بيمه عمر زمان تاخير به حساب بستانكاران داخلي (حق بيمه عمر)منظور مي گردد.مانده حساب بستانكاران داخلي (حق بيمه عمر)در پايان هر ماه به حساب اداره حسابداري كل و بودجه منظور خواهد شد.

    ط)چنانچه بعلت وصول آخرين قسط ،حساب تسهيلات اعطائي بستانكار گردد ضروري است بلافاصله مبلغ بستانكار با صدور سند به حساب بستانكاران موقت اضافه دريافتي اقساط ،منظور و مشتري را جهت تسويه تسهيلات و برگشت اضافه دريافتي احتمالي به دايره تسهيلات راهنمائي نمود.

    7-1- وصول اقساط تسهيلات وجوه اداره شده :

    در خصوص اقساط تسهيلات اعطائي از محل وجوه اداره شده سازمان تامين اجتماعي يا ساير سازمانها نيز ضروري است ضمن رعايت موارد مذكور در بند 6-1 (به استثناء موارد ه و ح )جرائم تاخير اخذ شده به حساب بستانكاران موقت (جريمه تاخير سازمان تامين اجتماعي يا ساير سازمانها)منظور و در پايان هر ماه ،جرائم وصول شده بر اساس قراردادهاي منعقده به نسبتهاي تعيين شده تقسيم و به حساب كارمزد دريافتي بانك و سازمان ذيربط منظور گردد.

    بديهي است حق بيمه عمر زمان تاخير نيز طبق مقررات وصول و بر اساس قسمت ح بند 6-1 به حساب اداره حسابداري كل و بودجه منظور خواهد شد .

    8-1- وصول قبوض آب،برق،گاز،تلفن و حق بيمه كارفرمايان :

    الف)در صورت مراجعه مشتري جهت پرداخت قبوض آب ،برق،گاز،تلفن حق بيمه ،لازم است دقت كافي در فيشهاي مربوط بعمل آمده و پس از شمارش وجوه دريافتي از مشتري مبلغ دريافتي در هر دو قسمت پرفراژ و به مهر "دريافت شد" و نام كاربر ممهور و به امضاء برسد سپس نسخه مربوط به مشتري بعنوان رسيد تحويل و نسخه ديگر بضميمه يك نسخه از صورت تنظيمي به اداره حسابداري كل و بودجه و يا شعبه نگهدارنده حساب سازمان ارسال مي گردد.

    ب)در پايان روز كاري ،كاربران موظفند با تنظيم صورت مربوطه حاوي نام و نام خانوادگي و شماره مشترك و يا شماره كارگاه و مبلغ دريافتي و يا استخراج آن از سيستم رايانه ، جمع مبلغ فيشهاي دريافتي را با صورت تنظيمي كنترل و ضمن ارسال يك نسخه از صورت ياد شده بانضمام قسمت دوم فيشها ، جمع ارقام دريافتي را با صدور سند به حساب اداره حسابداري كل و بودجه و يا شعبه مربوطه منظور نمايند.

    ج)بهنگام وصول قبوض ياد شده ،لازم است كاربران دقت نمايند كه مهلت پرداخت آنها سپري نشده باشد و در صورت اصرار مشتري مبني بر پرداخت وجه قبوض بعد از مهلت مقرر،مراتب انقضاي تاريخ پرداخت و عدم مسئوليت بانك در اين خصوص را به اطلاع وي برسانند.

    د)با توجه به دو نسخه اي بودن فيشهاي نقدي ،لازم است يك نسخه از صورت تهيه شده حاوي شماره اسناد مندرج در صورت ياد شده به منظور كنترل شماره اسناد در كلاسور مخصوص اسناد بايگاني شده تا در موارد اضطراري بتوان از طريق آن اطلاعات لازم را ارائه نمود.

    ه)جهت منظور نمودن مبالغ وصولي بابت قبوض آب،برق،گازو تلفن به حساب اداره حسابداري كل و بودجه و وجوه حق بيمه كارفرمايان به حساب سازمان در شعبه مربوطه از نمونه 144 استفاده خواهد شد .

    9-1-ساير دريافتي ها :

    در خصوص ساير دريافتي ها ، به منظور واريز وجوه به حسابهاي ذيربط در شعبه يا ساير شعب ،چنانچه نمونه خاصي وجود نداشته باشد جهت واريز به حسابهاي شعبه از فرم سند داخلي نمونه 439 و در مورد واريز وجوه به حساب ساير شعب از نمونه 144 استفاده مي گردد./ن

    پرداخت وجوه نقد:

    1-2- عمليات مشترك حسابها:

    نظر به اينكه پرداخت وجوه از كليه حسابها اعم از حساب مشتريان يا حسابهاي بانك توسط كاربران انجام مي گردد و در اكثر عمليات وجوه مشتركي وجود دارد . ذيلاً به اهم موارد اشاره مي گردد:

    الف)متن كليه فرمها يا برگ حسابهاي پس انداز قرض الحسنه و سپرده كوتاه مدت و چك مي بايست . تكميل بوده و كليه موارد آن از قبيل تاريخ ،مبلغ عددي ، مبلغ حروفي ،شماره حساب ،نام صاحب حساب ،نام شعبه كاملاً خوانا باشد .

    ب)امضاءبرگهاي ياد شده مي بايد بر اساس نمونه امضاي معرفي شده ، كنترل و مطابقت آن در حد عرف بانكداري گواهي گردد.

    ج)گيرنده وجه با پشت نويسي (درظهرچكها) و يا امضاءظهر برگهاي پس انداز و سپرده ،شناسائي شود بدين منظور لازم است يك امضاء در ظهر اوراق از مشتري اخذ گردد.

    د)موجودي حساب مشتري جهت پرداخت وجه مورد نظر كافي باشد،كاربران توجه خواهند داشت كه بدهكار نمودن حساب مشتري به هيچ وجه لازم نمي باشد .

    ه)اسناد پرداخت پس از كنترل توسط كاربر و اطمينان از صحت مندرجات و كفايت موجودي جهت دستور پرداخت به رئيس صندوق يا عضو ارشد شعبه احاله گردد.

    و)وجوه پرداختي دقيقاً در حضور مشتري شمارش شده و تحويل مي گردد و مشتري موظف است وجه پرداختي را در جلو باجه شمارش نمايد در غير اين صورت حق اعتراض در خصوص كسري وجه از مشتري سلب خواهد شد . ضمناً كاربران موظفند مراتب فوق را از طريق درج در پوستر و نصب اعلاميه به مشتريان اعلام فرمايند.

    ز)بمنظور سهولت در نقل و انتقال وجوه و جلوگيري از بروز خطرات احتمالي براي مشترياني كه بيشتر از حد متعارف وجوه نقد دريافت مي نمايند لازم است به مشتريان تاكيد گردد وجوه مورد نظر را به صورت رفاه چك ، حواله،چكي بانكي يا چك رمزدار بين بانكها اخذ نمايد .

    ح)از تحويل پولهاي شمارش نشده و يا پولهاي تحويلي توسط ساير مشتريان جهت پرداخت اكيداً خودداري گردد.

    ط)اسناد پرداختي همزمان با تحويل وجه به مشتري به مهر"پرداخت شد"و تاريخ و نام و كد كاربر ممهور و پس از امضاء پرفراژ گردد. كاربران توجه خواهند داشت اسناد فاقد پرفراژ از درجه اعتبار ساقط بوده و لازم است مراتب با نصب اعلاميه به اطلاع كليه مشتريان برسد.

    2-2- پرداخت از حساب جاري :

    الف)هر گونه پرداخت نقدي از حساب جاري فقط با چك انجام پذيرفته و پرداخت به وسيله صدور سند داخلي مجاز نمي باشد .

    ب)چنانچه مشتري به عللي دست چك خود را همراه نداشته باشد و يا در مواردي كه به علت درگير بودن حساب جاري دسته چك به مشتري تحويل نگرديده است ، صرفاً برداشت از حساب توسط صاحب حساب بوسيله چك امنيبوس (عمومي ) صورت مي پذيرد كه در اين حالت كاربران توجه خواهد نمود كه :

    اولاً: چك امنيبوس فقط قابل تحويل به صاحب حساب جهت برداشت از حساب توسط صاحب حساب بوده و صدور چك عمومي در وجه ساير اشخاص مجاز نمي باشد .

    ثانياً: تحويل چك امنيبوس به مشتري توسط رئيس صندوق يا عضو ارشد شعبه صورت پذيرد .

    ثالثاً: جهت تحويل چك به مشتري لازم است ضمن اخذ رسيد در دفتر چكهاي امنيبوس و ثبت مشخصات دارنده حساب و مبلغ چك ، مشخصات كامل چك صادره در ته سوش دسته چك نيز درج و در ظهر آن از مشتري رسيد اخذ گردد.

    ج)درصورت عدم وجود چك امنيبوس در شعبه:

    اولاً: شعبه مي تواند با اختصاص يك جلد دسته چك به اين امر اقدام نمايد .

    ثانياً: چنانچه در موارد استثنائي دسته چك در شعبه موجود نباشد و مشتري داراي حساب قرض الحسنه پس انداز يا سپرده كوتاه مدت باشد مي تواند پس از اخذ درخواست كتبي از مشتري مبني بر انتقال وجوه از حساب جاري به ساير حسابهاي وي وجه مورد نظر را به حساب مربوطه انتقال و سپس نسبت به پرداخت آن به مشتري طبق ضوابط اقدام نمود .

    د)به هنگام ارائه چك توسط ذينفع بدواً با درج مشخصات در ظهر چك و ثبت مشخصات كامل شناسنامه اي مشتري ،آدرس و تلفن و امضاء،آورنده چك شناسائي ميگردد و كاربران موظفند مشخصات درج شده در ظهر چك را با اصل شناسنامه متقاضي مطابقت دهند .

    ه)بايد دقت شود كه چك در وجه آورنده يا حامل صادر شده باشد در غير اين صورت چنانچه چك بنام شخص ثالث صادر شده باشد ترتيب توالي امضاء ها در ظهر چك به منظور واگذاري رعايت شده باشد .

    و)چكهاي صادره در وجه اشخاص حقوقي در صورت عدم ظهر نويسي قابل پرداخت به صورت نقد نبوده و مي بايد وصول چك از طريق عمليات انتقالي انجام پذيرد . بديهي است در صورت ظهر نويسي چك به نام شخص حقيقي ضمن درج مهر و امضاء شركت ، پرداخت آن به شخص انتقال گيرنده بلامانع خواهد بود .

    ز)در صورت مخدوش بودن مندرجان چك ، ضروري است ضمن اصلاح آن توسط صاحب حساب مراتب با درج اصلاحات در ظهر چك بطور كامل توضيح داده شده و به امضاء صاحب حساب رسيده باشد .

    ح) تاريخ چك حداكثر مطابق با روز مراجعه ويا قبل از آن بوده و بر تاريخ ارائه به بانك تقدم نداشته باشد .

    ط)مدت ارائه چك به بانك به منظور وصول ده سال تمام از تاريخ صدور ميباشد.

    3-2- برگشت چك :

    هر گاه وجه چك بعللي از قبيل كسر موجودي ، انسداد حساب ، نقص در مندرجات و قلم خوردگي ، اختلاف در مندرجات ، عدم مطابقت امضاء ، تقدم تاريخ يا انسداد وجه چك توسط صاحب حساب ، قابل پرداخت نباشد كاربران موظفند نسبت به صدور گواهينامه عدم پرداخت چك اقدام نمايند. در صدور گواهينامه عدم پرداخت رعايت موارد زير ضروري است:

    الف)جهت صدور گواهينامه عدم پرداخت چك از نمونه هاي مخصوصي كه داراي شماره سريال مي باشد استفاده شود . ضروري است بمنظور كنترل ، گواهينامه هاي عدم پرداخت به ترتيب شماره سريال مصرف شود ضمناً در صورت ابطال گواهينامه عدم پرداخت از امحاء آن خودداري شده و كليه برگها به مهر"ابطال شده" ممهور و در سوابق بايگاني گردد.

    ب)ظهر چكهاي مذكور ميبايست با مهرهاي"برگشت شد"و تاريخ ممهور و امضاء گردد.

    ج)مشخصات دقيق چك ، هويت كامل صاحب حساب و علت و يا علل عدم پرداخت صريحاً در گواهينامه عدم پرداخت درج شده و به مهر شعبه ممهور و امضاء شود.

    د)مطابقت امضاء صادر كننده چك با نمونه امضاء موجود در شعبه (در حدود عرف بانكداري) ويا عدم مطابقت آن در گواهينامه اعلام گردد.

    ه)مشخصان دقيق آورنده چك، طبق مندرجات شناسنامه اي در گواهينامه صادره درج شود.

    و)كارمزد برگشت چك بميزان هر فقره پنج هزار ريال همزمان با صدور گواهينامه عدم پرداخت از حساب مشتري برداشت گردد.

    4-2- برگشت قسمتي از وجه چك:

    چنانچه موجودي حساب صادر كننده نزد شعبه كمتر از مبلغ چك باشد ، در صورت تقاضاي دارنده چك ، كاربر مكلف است مبلغ موجودي را به ذينفع پرداخت نموده و ذينفع پس از تائيد مبلغ دريافت شده در پشت چك و امضاء آن چك را به شعبه تسليم مي نمايد .

    چنانچه ذينفع تقاضاي برگشت چك براي رقم پرداخت نشده را داشته باشد كاربر مي تواند نسبت به بقيه رقم آن گواهينامه عدم پرداخت قسمتي از وجه چك را با رعايت كليه موارد مندرج در بند 3/2 و رعايت موارد ذيل صادر نمايد :

    الف)مراتب پرداخت قسمتي از وجه با ذكر مبلغ در گواهينامه عدم پرداخت چك درج شود.

    ب) كاربران از اعلام ميزان موجودي و كسري آن قبل از پرداخت به ذينفع اكيداً خودداري نموده و صرفاً به ذكر جمله « موجودي جهت پرداخت كافي نيست آيا مي خواهيد موجودي را به جنابعالي پرداخت و بابت بقيه گواهينامه عدم پرداخت صادر نمايم » اكتفا نمايند .

    ج) در صورت اشتباه كاربر و اعلام موجودي به مشتري از صدور فيش نقدي جهت واريز كسري موجودي و پرداخت وجه چك نيز اكيداً خودداري گردد.

    5-2 – صدور گواهينامه عدم پرداخت مجدد :

    چنانچه چك برگشت شده توسط ذينفع به شخص ثالثي انتقال داده شود صدور گواهينامه عدم پرداخت مجدد بنام آورنده چك بلامانع خواهد بود مشروط بر آنكه شماره ، تاريخ و مشخصات دارنده قبلي طبق گواهينامه عدم پرداخت اوليه در گواهينامه بعدي دقيقاً ذكر گردد .

    6-2- انسداد وجه چك :

    صادر كننده ، ذينفع چك يا قائم مقام قانوني آنها با تصريح به اينكه چك مفقود ،سرقت يا جعل شده و يا از طريق كلاهبرداري يا خيانت در امانت يا جرائم ديگر تحصيل شده است مي تواند كتباً دستور عدم پرداخت وجه چك را بدهد . در اينگونه موارد پس از احراز هويت بشرح زير اقدام خواهد شد.

    الف)برگ درخواست عدم پرداخت چك(نمونه 117) با ذكر علت توسط درخواست كننده تكميل و امضاء خواهد شد .

    ب)50 ريال تمبر مالياتي بر روي نمونه فوق ابطال و وجه آن نقداً دريافت مي گردد.

    ج)دستور صاحب حساب يا ذينفع چك در سيستم رايانه از طريق سيستم عمليات ويژه مشتريان،انسداد چك اجراء شده و وجه چك مسدود مي گردد.

    د)در صورتيكه دستور عدم پرداخت توسط صاحب حساب انجام شده باشد معادل وجه چك از حساب شتري برداشت و در حساب بستانكاران موقت- حسابهاي مسدودي نگهداري مي گردد . وجه مورد نظر تا تعيين تكليف چك در مرجع رسيدگي كننده يا انصراف دستور دهنده در حساب ياد شده باقي خواهد ماند .

    ه)در صورت انسداد وجه چك توسط ذينفع چنانچه وجه چك در حساب مشتري موجود باشد بشرح فوق نسبت به رداشت وجه چك و انسداد آن اقدام و در غير اينصورد صرفاً چك مسدود مي گردد ليكن وجه آن به حساب بستانكاران منظور نخواهد گرديد .

    و)دستور دهنده مكلف است پس ازدرخواست انسداد وجه چك بشرح فوق ،شكايت خود را به مراجع قضائي ارائه و حداكثر ظرف مدت يك هفته از تاريخ اعلام،گواهي تقديم شكايت خود را به بانك تسليم و در غير اينصورت پس از انقضاي مدت مذكور،در صورت ارائه چك ، بانك از محل وجوه توديع شده در حساب بستانكاران موقت و يا از محل موجودي حاب، وجه چك را پرداخت مي نمايد.

    7-2- فقدان چك مصرف نشده :

    در صورتيكه يك يا چند برگ از دسته چك مشتري قبل از مصرف به سرقت رفته و يا مفقود گرديده باشد ،لازم است با اخذ درخواست كتبي از صاحب حساب مبني بر انسداد حسابجاري و اعلام تعداد و شماره سريال چكهاي مفقودي و نيز تعداد و شماره سريال چكهاي مصرف نشده ، حساب جاري مشتري مسدود و همزمان اقدامات زير انجام مي پذيرد :

    الف)مشتري را راهنمائي نمائيم تا مراتب فقدان چك را به مراجع ذيصلاح قضائي اعلام نمايد .

    ب)بمنظور ادامه فعاليت مشتري لازم است ضمن اخذ درخواست كتبي حساب جديدي گشايش و مانده حساب مسدود شده به حساب مفتوحه منتقل گردد .

    ج)جهت تعيين تكليف چكهاي صادره قبلي كه هنوز به بانك ارائه نشده ، راهنمائي لازم به منظور تعويض چكهاي مزبور ، معمول و در صورت عدم دسترسي صاحب حساب به ذينفع چكها لازم است نسبت به تامين وجوه متعلق به چكهاي صادره در حساب بستانكاران موقت اقدام نمايد .

  • فهرست و منابع دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه

    فهرست:

    فصل اول آشنایی کلی با مکان کار آموزی                                                              1

    تاریخچه بانک رفاه                                                                                                         2

    فصل دوم هدف از تاسیس مجموعه و معرفی خدمات                                              5

    عملیات مشترک حسابها                                                                                                   7

    شمارش وجوه نقد                                                                                                           8

    واریز وجوه به حساب جاری                                                                                             10

    وصول اقساط سایر شعب                                                                                                  11

    وصول اقساط تسهیلات شعبه                                                                                             13

    وصول اقساط تسهیلات وجوه اداره شده                                                                             14

    عملیات مشترک حسابها                                                                                                   16

    پرداخت از حساب جاری                                                                                                             17

    برگشت چک                                                                                                                 19

    انسداد وجه چک                                                                                                                        20

    فقدان چک مصرف نشده                                                                                                             22

    فروش رفاه چک                                                                                                             24

    پرداخت رفاه چک سایر شعب                                                                                          27

    رفاه چکهای سرقتی و مفقودی                                                                                          28

    عملیات حساب همراه                                                                                                      30

    مرحله راه اندازی                                                                                                             30

    شرایط و مقررات افتتاح حساب همراه                                                                                31

    صدور اسناد حساب همراه                                                                                                33

    پرداخت حواله                                                                                                                36

    افتتاح حساب                                                                                                                  38

    شرکتهای دولتی                                                                                                              39

    افتتاح حساب قرض الحسنه جاری                                                                                     42

    حساب جاری اشخاص خارجی مقیم ایران                                                                         43

    حساب جاری قرض الحسنه جاری مشترک                                                                         44

    استعلام سوابق حساب مشتری                                                                                           45

    تکمیل پرونده و اختصاص شماره حساب                                                                           47

    برداشت از حساب                                                                                                           51

    افتتاح حساب پس انداز قرض الحسنه                                                                                 53

    شرایط افتتاح حساب                                                                                                        54

    افتتاح سپرده های مدت دار                                                                                               58

    انسداد انواع حسابها                                                                                                         62

    فوت یا تغییر در اهلیت اشخاص حقیقی                                                                              64

    پرداخت در وجه وارث                                                                                                    65

    عدم پرداخت چک                                                                                                         66

    افتتاح چند حساب برای یک نفر                                                                                        68

    ارائه اطلاعات                                                                                                                 69

    حسابهای راکد                                                                                                               69

    مانده های مطالبه نشده                                                                                                     70

    کارمزد نگهداری مانده های مطالبه نشده                                                                            71

    دوباره شمار اسکناس                                                                                                      71

    بستن حساب صندوق                                                                                                       73

    کسری یا فزونی صندوق                                                                                                   74

    صدور چک بانکی                                                                                                          75

    پرداخت چک بانکی                                                                                                       76

    فقدان چک بانکی                                                                                                           77

    تسویه حساب                                                                                                                 79

    پرداخت چک رمزدار سایر بانکها                                                                                      80

    راهنمایی مشتریان                                                                                                            81

    فصل سوم  تشریح روند کار                                                                                        82

    شرایط عمومی افتتاح حساب                                                                                             85

    سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی                                                                             85

    عملیات حسابداری واریز وجه نقدی به حساب جاری                                                           87

    عملیات حسابداری واریز وجه بصورت انتقالی به حساب جاری                                             88

    عملیات حسابداری نقدی واریز و برداشت وجه به حسابهای پس انداز و کوتاه مدت مشتریان     88   

    مدارک مورد نیاز جهت اعطاء وام مضاربه                                                                          93

    شرایط پرداخت تسهیلات فروش اقساطی                                                                            95

    فصل چهارم نتیجه گیری و پیشنهادات                                                                       99

    ضمائم                                                                                                                          101

     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, پروژه کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, دانلود کارورزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, گزارش کارورزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, پروژه کارورزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, کارآموزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, کارورزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, نمونه گزارش کارآموزی درباره دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, گزارش کار در مورد دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت