دانلود گزارش کارآموزی در خدمات فنی شاهرضا

تعداد صفحات: 36 فرمت فایل: word کد فایل: 3816
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی مکانیک
قیمت: ۸,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود گزارش کارآموزی در خدمات فنی شاهرضا

    ترمزهای قرن بیست و یکم

    سیستم ترمز الکتریکی دلفی از تکنولوژی  ABS در بسته آلومینیومی با کیفیت عالی استفاده می کند. لنتهای ترمز مستقیماً بر روی سطوح آلومینیوم وارد عمل می گردند. گشتاور چرخشی ترمز با استفاده از جریان مستقیم به منظور به کار انداختن موتور در مجموعه ترمز چرخ تولید می گردد.

    این سیستم از تکنولوژی بکار اندازنده موتور که اکنون در ABS VI بکار گرفته می شود بهره مند می گردد. هر چند ، مکانیسم به کار اندازنده در ترمز استوانه ای بکار انداخته می شود و جایگزین سیلندر ترمز چرخ هیدرولیکی معمولی میگردد.  سیلندر اصلی یک ترمز هیدرولیکی جلویی دو کاناله را فراهم می آورد و در این استثناء کنترل کننده ترمزهای عقبی بر مبنای سیگنالهای حاصل از مبدل فشار در سیلندر اصلی پر انرژی می کند و این عمل را بوسیله سیم رابط به ترمز عقبی انجام می دهد.

    گیرنده بطور مداوم سرعت چرخ را در هر چرخ تنظیم می کند و مدول کنترل الکترونیکی (EMC) عملکرد مناسب ترمز را در هر چرخ عقبی محاسبه و سپس بکار می اندازد . عملکرد ترمزگیری در هر زمان و در هر چرخ عقبی بوسیله ECM به منظور فراهم آوردن تغذیه مناسب جلو به عقب و پهلو بهینه می گردد. این  کار بالانس ترمز را تقریباً بطور ایده ال در دامنه وسیعی از شرایط عملکردی با توجه به تغییرات بار فراهم می آورد.

    سرویس عقبی ترمز معمول نمی باشد و خطوط ترمز هیدرولیکی عقبی معمول ،منابع تغذیه و مکانیسم های ترمز توقف را بر طرف می نماید . اگر وسیله نقلیه در حال حرکت باشد،ABS عقبی بطور اتوماتیک به کار می افتد . زمانیکه وسیله نقلیه متوقف می باشد، ترمز توقف کامل به کار می افتد.

    عملکرد ABS به عملکرد سیستم نزدیک می باشد.در اغلب وسایط نقلیه ای که محرک عقب هستند کنترل حرکت در بر گیرنده بخشهای اضافی نمی باشد چونکه ترمزها در زمان ممکن وارد عمل می گردند.

    مشخصه های سیستم دلفی

    -داشتن حجم سیستم کمتر تا پنچ کیلوگرم

    -ساختار حرارتی مناسب

    -تغذیه مناسب دینامیکی

    -بالانس ایده ال بدون به بارگذاری وسیله نقلیه

    -افزایش طول عمر لنتهای جلویی

    سیستمهای خودکار دلفی

    شرح کاربردی این نوع سیستم

    واحد کنترل الکترونیکی ABS ورودیهای روغن ترمز چرخ را تحت عملکرد قرار می دهد و سوپاپهای سلونوئیدی واحد کنترل هیدرولیکی (HCU) را کنترل و روغن را پمپ می نماید. در مورد حرکت ECU به کنترل HCU می پردازد و موجب کاهش گشتاور دورانی از طریق کنترل کننده جریان متوالی نیرو می گردد.

    مزایای ABS :

    کاهش سر و صدای صوتی

    افزایش کارآیی و پایایی وسیله نقلیه در سطح جاده

    طراحی فشرده و کوچک که با HCU مجتمع می گردد.

    دارا بودن تراشه های کم و هزینه اندک ABS با 3ICS

    عملکردهای اضافی نظیر کنترل حرکت که در  ABS EUC متمرکز می گردند.

    مشخصه های تولید سیستم ABS

    پیاده سازی سه IC در مورد ABS

    HCU , ECU متمرکز شده در یک بسته واحد همراه با سیستم درونی که مجهز به رله یا تقویت کننده می باشد.

    عملکردهای سیستم ABS

    چک کردن میزان فشار تایر

    کنترل میزان کارکرد موتور (ETS)

    کنترل میزان کارکرد موتور و ترمز (TCS)

    عملکردهای متفاوت فرمان (VES)

    تغذیه مناسب دینامیکی عقبی (DRP)

    تقویت پایایی وسیله نقلیه Traxxar     -(vse)

    موجب به حداکثر رساندن راندمان سیستم ترمز می گردد.

    .که حرکت آزاد را موجب می گردد.

    .قابلیت تغییر گشتاور دورانی خروجی در یک حلقه بسته که قابل مقایسه با ترمز دیسکی می باشد کنترل می گردد.

    . قابلیت کنترل حرکت

    0 دارای عملکرد ترمز توقف دینامیکی ABS

    0 دکمه فشاری کلید ترمز برای توقف در قالب حرکت به سمت چپ و راست کمک کننده است.

    0 دارای ترمز توقف کاملاً استاتیکی

    0 قابلیت و توانایی در بالا رفتن از سربالاییها

    0 توانایی در حرکتهای غیر پیوسته

    0 قابلیت افزایش عملکرد غیر خودکار وسیله نقلیه

    مزایا:

    -دارای ترمز پایی عقبی همراه با عملکرد تقویت شده

    -ABS (چرخهای عقبی)

    -کنترل حرکت در وسایط نقلیه ای که با چرخ عقبی حرکت می کنند

    -بالانس دینامیکی

    -تغذیه مناسب دینامیکی

    -پدال ترمز نسبت بهسیستمهای قبلی بهبود یافته و اصلاع شده

    -طول عمر بیشتر لنتها

    *سیستم های ترمز الکتریکی در سیستم دلفی

    این سستم ها موجب تسهیل در توقف میگردند.

    عملکرد ترمز توقف  با فشار کلید و یا قدرت دادن انتخابگر تغییر مکان در زمان توقف شروع به کار می کند.

    ECM موجب بکار اندازی مکانیسم های کاربرد ترمز می گردد و به موجب آن از یک محرک الکترونیکی کوچک به منظور سیگنال دادن فیلیپ فلاپ مکانیکی یا تبدیل ترمز به روش مورد نظر استفاده   می کند. نیرویی برای حفظ ترمز ضرورت ندارد و چونکه ترمز توقف بوسیله کنترل تنظیم می گردد، ترمز همیشه با نیروی ویژه ای  بکار گرفته می شود.

    همچنین کنترل کننده بطور اتوماتیک به حالت ABS در زمانیکه ترمز توقف در خواست می گردد و وسیله نقلیه در حال حرکت  می باشد تغییر مییابد.

    مشخصه های حرکت در سربالایی ، دزدگیر و حرکت غیر پیوسته نیز در این مراحل وجود دارند.

    سیستم های ترمز ضد قفل DBC7

    قدرت تکنولوژی سیستم های ABS ،سایز ، وزن و مزیتهای عملکردی هر بخش سلونوئیدی ، همگی در یک سیستم ترمز جای می گیرد.

    با معرفی این سیستم در سال1994 ، سیستم ترمز ضد قفل ABS VI در بین تمام صنایع ترمز خودکار بواسطه توانائیش در فراهم آوردن عملکرد تقویت شده یا تقویت سیستم های ترمز هیدرولیکی معمولی منحصر به فرد بوده است. این سیستم از مکانیسم های حرکت موتور به منظور فراهم آوردن کنترل فشار چرخ به منظور بهینه سازی عملکرد ABS بهره مند گردیده است که شامل : کاهش فواصل توقف ،قابلیت حرکت توقف یافته، بهبود پایابی وسیله نقلیه و حذف یا برطرف کردن قفل چرخ . الکترونیکهای دلفی دلکو و دلفی شاسی نسل بعدی سیستم کنترل حرکت وترمز ضد قفل را  توسعه بخشیده اند.

    با ترکیب سوپاپهای سلونوئیدی دقیق،دوران پمپ هیدرولیکی بسته والکترونیکی های کاملاً مجتمع با آخرین تکنولوژی جدیدDBC7،مزایا ومشخصه های عملکردکلیدی را باز گو نماید.

    چرا سیستمهای ترمز ضد قفل بصورت هوشمندی باشند.

    آن چیزی که در DBC7جدید دلفی نهفته است شامل نرم افزار هوشمند می باشد .توانائی در عملکرد بیرونی دیگر سیستمهایABCاز ساختار الگوریتمی برخوردار است  که با کیفیت اجرایی هماهنگ می گردد.در شاسی دلفی تکامل وتوسعه  پیشرفتهای تکنولوژیتیABCرا می توان مستقیماً با استفاده از مهندسی الگوریتمی ،شبیه سازی  وتحلیل فعالیت ومدل سازی کامپیوتری نمود .بواسطه منابع غیر همزمان،ما باید سیستمهای الگوریتمی پیچیده رادر تولید انبوه ودر کوتاهترین زمان ممکن بکار بریم.

    سیستمهای کنترل حرکت و ترمز ضد قفلDBC7

    سایز کوچک و حجم کاهش یافته موجب بهبود اقتصاد سوخت و به حداقل رساندن تجهیزات فاصله ای یا فضایی تحت پوشش می باشد.

    .ABS:102 * 104*135mm:27kg

    .ABS/TCS:119*104*135mm:3.1KG

    این سیستم شامل دستگاه نقلیه ای اصلاح شده با قابلیت تولید         می باشد بطوریکه مجتمع سازی سیستم را تسهیل می نماید و دارای:

    لوله یا پایپ ترمز هیدرولیکی معمولی همراه با قلابهای نصب شده برای ABS ,ABS/TCS

    نصب مکانیکی سریع

    دوران ثانوی پمپ با روش قبل از پر شدن که به فرایند فعالیت موتورکمک می کند.

    نیروی رابط الکتریکی اندک است.

    -کیفیت بالا و اعتبار بالای تکنولوژی سیستم ABS#VI  که در طول سالیان با توسعه و پیشرفت سیستم و تجربه تولید همراه بوده است . این پیشرفتها شامل :

    سیم کشی داخلی

    اجزای اصلی که کاملاً بر مبنای اصول آزمایشی هستند

    تکنولوژی پروسه تولید در محفظه بی عیب

    بر اساس آزمیشهای گسترده و تائید شده در مورد وسیله نقلیه

    تولید ترکیبات استاندارد می باشند.

    قیمت گذاری رقابتی در مورد موجودیهای قابل ملاحظه .

    این قیمت گذاری ها بر اساس طراحی قطعه مورد نظر برای تولید منابع زیر می باشد:

    -1مناطق تولید این قطعات

    -2فرآیندهای قابل انعطاف

    DBC7 قابل ارتقاء و تطبیق با کنترل حرکتی تغذیه مناسبک دینامیک عقبی و دیگر مشخصه های پیشرفته نظیر سیستم تقویت ثبات وسیله نقلیه Traxxal و افزایش فشار می باشد. علاوه بر این ، تکنولوژی کنترل DBC7 را می توان به منظور متمرکز کردن شاسیهای وسیله نقلیه یا عملکرد حرکتی نظیر بررسی میزان تورم تایر ، کنترل فرمان و کنترل کننده پروانه بکار گرفت.

    شرح کار ترمز دلفی (DBC9)

    ارائه جدیدترین تکنولوژی کنترل ترمز هوشمند به صورت کنترل ترمز دلفی می باشد. بر اساس تکنولوژی سیستم های ترمز به وسیله سیم گالیلوی TM دلفی که بر گرفته از تکنولوژی مدرن DBC7 می باشد، DBC7 در بر گیرنده عملکرد بالایی از سیستم مبنای سلونوئیدی همراه با کاربرد الکترو هیدرولیکی است.

    با بازار برنامه ریزی شده تا سال 2004 DBC9  کوچکتر           می گردد و از وزن سبکتر بی صداتر ، و با هزینه مناسبتر از بهترین سیستم های معمول امروزی برخوردار می باشد. سیستم DBC9 شامل تنطیم کننده هیدرولیکی شبیه ساز حسگر پدال و سیلندر اصلی است. شبیه ساز حسگر پدال از تکنولوژی استومر مانند به منظور تنظیم دقیق پدال بطور پژوهشی بهره مند      می گردد در حالیکه گیرنده های رونده و فشار اطلاعات ورودی محرک را ارائه می دهند. همچنین سیستم فضای تحت پوشش را برای کمک کننده خلاء حفظ می کند و قابلیت حمایت هیدرولیکی را فراهم می آورد.

    کاربردهای (DBC9)

    سیستم (DBC9)  در مورد کاربردهای بیشمار QEM از کوچکترین وسایط نقلیه مسافری تا کامیونهای سبک طراحی گردیده اند DBC9 دامنه کاملی از مشخصه های یکپارچه شاسی را نظیر ABS سیستم های کنترل حرکت TCS و سیستم تقویت وسیله نقلیه  TRAXXAR TM را در بر می گیرد. DBC9 نیز از تکنولوژی تقویت هوشمند همانند سیستم های جلوگیری کننده از تصادف در بزرگراهها به طور خودکار  حمایت می کند. در این دامنه وسیع به منظور تقویت ایمنی وسیله نقلیه رابطه راننده با سیستم ثابت باقی می ماند و حسگر پدال را می توان در دامنه وسیعی از ویژگیهای مشتری تنظیم کرد.

    مزایای اجرایی :

    با بسته بندی کوچکتر ، وزن کمتر و کنترل کننده متمرکز ، سیستم DBC9 یک سیستم راحت و ایمن را با کنترل ترمز نامناسب توصیه می کند. این سیستم به کوچکترین محفظه در زیر یک پوشش نسبت به سیستم های قبلی نیاز مند است که بطور کامل مهر و موم می گردد. DBC9 نیز کنرتل سلونوئیدی خطی را به منظور کارآیی روان و بی صدای ترمز ، طراحی پیشرفته  ECU  الگوریتم های نرم افزاری نا منظم ، قابلیت های کامل انتگرال گیری عالی و بداع فرایند مونتاژ به عهده دارد.

    سیستمهای خودکار دلفی

    بررسی و ارزیابی پیوسته گیرنده های سرعت چرخ ABS

    اخطار قبل از صاف شدن تایر

    مشخص کردن محدوده 8-12PSI

    مشخص کردن فشار اندک تایر بر روی یک تایر

    هزینه اندک

    بهبود اقتصاد سوخت از طریق تنظیم میزان فشار تایر

    داشتن سرعتهای متعادل و اندک

    سیستم های تقویت کننده ثبات وسیله نقلیه  TRAXXAR TM

     مشخصه ها :

    شامل خصیصه های اختیاری و انتخابی عملکردی غیر خودکار می باشد.

    قابلیت هماهنگ شدن با سیستم های تعلیقی ، فرمان ، جلوگیری کننده از تصادف  و سیستم قدرت متوالی

    حداکثر کنترل و ایمنی را به وسیله تشخیص هدف و نیت راننده ، نوع وسیله نقلیه و شرایط سطح جاده فراهم می آورد.

    مزایا :

    به رانندگان این اجازه را می دهد تا مشخصه های  عملکرد دستی وسیله نقلیه را انتخاب نماید.

    شاسی دلفی را می توان به منظور بهینه سازی عملکرد توام با کنترلهای متمرکز بکار برد.

    سیستم های TRAXXAR بعنوان یکنواخترین و شفافترین سیستم های تقویت کننده ثبات وسیله نقلیه به شمار می رود.

     

    شرح:

    سیستم تقویت کننده ثبات وسیله نقلیه TRAXXARTM مانع لغزش وسیله نقلیه وافزایش حرکت اولیه می گردد.دخالت ترمز بطور خاصی به راننده کمک می کند تا تفاوت بین جهت مورد نظر راننده و جهت واقعی وسیله نقلیه را کاهش دهد.TRAXXAR ،سیستم های ترمز ضد قفل وسیله نقلیه (ABS) و سیستم های کنترل حرکت (TCS) را به منظور کنترل نیروهای چرخ که تحت تاثیر حرکت وسیله نقلیه می باشند متمرکز می کند. الگوریتم TRAXXAR  تعیین کننده زمان و چگونگی فعال شدن سیستم را بر اساس اطلاعات حاصل از مجموعه گیرنده های اضافی را می باشد.

    سيستم تقويت كننده ثبات وسيله نقليه TRAXXARTM مانع لغزش وسيله نقليه وافزايش حركت اوليه مي گردد.دخالت ترمز بطور خاصي به راننده كمك مي كند تا تفاوت بين جهت مورد نظر راننده و جهت واقعي وسيله نقليه را كاهش دهد.TRAXXAR ،سيستم هاي ترمز ضد قفل وسيله نقليه (ABS) و سيستم هاي كنترل حركت (TCS) را به منظور كنترل نيروهاي چرخ كه تحت تاثير حركت وسيله نقليه مي باشند متمركز مي كند. الگوريتم TRAXXAR تعيين كننده زمان و چگونگي فعال شدن سيستم را بر اساس اطلاعات حاصل از مجموعه گيرنده هاي اضافي را مي باشد.

    تنظبم كننده ترمز موجب تقويت گشتاورهاي انحرافي از طريق دخالت يا وجود لنتهاي ترمز چرخ به منظور برگرداندنه وسيله نقليه در جهت مورد تقاضاي راننده مي گردد. اين سيستم داراي گيرنده ميزان انحراف، شتاب سنج جانبي ، گيرنده زاويه حركت فرمان ، سوئيچ ترمز يا گيرنده فشار در مورد فشار سيلندر اصلي ، گيرندهاي سرعت چرخ ABS تنظيم كننده TRAXXAR , TCS/ABS همراه با انتگرال ECU (واحد كنترل الكترونيكي ) و پيوند ارتباطي سريال شده مي باشد.

    كاربردهاي نوعي :

    TRAXXAR را مي توان براي تمام سايزهاي اتومبيلهاي مسافري و انتها ، كاميونهاي سبك وزن و SUVS كه شامل وسايل نقليه داراي محرك چرخ جلوئي FWD محرك چرخ عقبي RWD چهار يا چند چرخ محرك مي باشد طراحي كرد. ABS در مورد حمايت سيستم از جايگاه ويژه اي برخوردار است. تقويت كننده هاي اضافي عملكرد وسيله نقليه از طريق متمركز سازي سيستم هاي تعليقي ، فرمان و جلوگيري كننده از تصادم و سيستم هاي قدرتي پيوسته بدست مي آيد.

    مزيتهاي عملكردي TRAXXAR

    TRAXXAR بار راننده را با عملكرد تقريباً شفاف و مناسب از طريق واكنش حركت قابل پيش بيني تر و توسعه يافته كاهش مي دهد. اين به راننده در كنترل و جلوگيري از تصادف همراه با مشخصه هايي كه موجب كاهش احتمال چرخشهاي بيش از حد و افزايش حركت اوليه و توسعه هماهنگ و توانايي واكنش وسيله نقليه در دامنه وسيعتر و به حداقل رساندن ميزان خلل ايجاد شده مي گردد كمك مي كند.

    روانترين سيستم در صنعت يعني TRAXXAR موجب بهبود عملكرد غير خودكار در محدوده هاي مجاور و پيوسته مي گردد و پايايي وسيله نقليه تقويت شده را مخصوصاً در زمانيكه راننده جذب محيط مي گردد فراهم مي آورد و افزايش كارآيي راننده را به منظور جلوگيري از تصادف را به دنبال مي آورد و پايايي و كنترل جهت دار را روي جاده هاي لغزنده و خراب و هنگام دور زدن موجب مي گردد.

    كلاچ

    اين سيستم كلاچ خشك و بدون روغن كار مي كند و تشكيل شده از صفحه كلاچ ,ديسك كلاچ ,بلبرينگ ,فلايويل وشافت.

    1-صفحه كلاچ –تشكيل شده از دو صفحه فيبري كه بعد از استلاك قابل تعويض است و بوسيله دنده هايي كه در مركز صفحه كلاچ مي باشد با دنده هاي شافت كلاچ درگير مي شود.روي صفحه كلاچ 6 عدد فنر نصب شده كه براي جلو گيري از ضربه هنگام حركت مي باشد,حداكثر ضخامت صفحه كلاچ 4/7 ميليمتر مي باشد.

    2-ديسك كلاچ –تشكيل شده از يك صفحه فنري كه كارش بطريقه ديافراگم و نوع آن خورشيدي مي باشد.

    3-بلبرينگ كلاچ –توسط دو شاخه كلاچ به ديسك فشار آورده و صفحه كلاچ را آزاد مي كند.بلبرينگ كلاچ از نوع ضد نفوذ آب مي باشد.

    4-فلايويل –توسط فلايويل نيرو به صفحه كلاچ منتقل مي شود و توسط 7 پيچ مخصوص به ته ميل لنگ نصب مي شود و در هر دفعه باز و بستن فلايويل پيچها بايستي تعويض شود .فلايويل را مي توان تا يك ميليمتر تراش داد.

    5-شافت كلاچ :توسط صفحه كلاچ نيرو به شافت كلاچ منتقل مي شود.قسمت جلوي شافت كلاچ در بوش كار مي كند و اين بوش در انتهاي ميل لنگ قرار دارد.

    براي پياده كردن كلاچ براي تعمير بايد اول پلوسها را باز كرده و بعد گير بكس را از روي ماشين پياده كنيم.سپس ديسك كلاچ را كه با 6 پيچ روي فلايويل بسته شده پياده مي كنيم و بعد براي تعويض كاسه نمد شافت اگر روغن ريزي داشت آچار مخصوص موجود است بشماره فني 488 Bvi كه در موقع درآوردن كلاچ از روي گير بكس آنرا روي شافت قرار داده تا كاسه نمد به دنده هاي شافت گير نكند و از بين برود و براي جازدن كاسه نمد ديگر از اين آچار موجود است بعد از تعويض كاسه نمد پوسته كلاچ را روي گير بكس بسته و بعد از تعمير كلاچ گير بكس را روي موتور سوار مي كنيم.

    توضيح :براي سوار كردن صفحه كلاچ و ديسك در جاي خود به عرض شافت آچار مخصوص موجود است بشماره فني 319 Emg كه در داخل صفحه كلاچ و ته ميل لنگ قرار مي دهيم و بعد از بستن 6 پيچ ديسك گريس مخصوص به نام مولي كرت روي شافت و بوش به مقدار كم مي ريزيم و سپس گيربكس را سوار مي كنيم.

    شاخه اهرم دو شاخه كلاچ

    براي تعويض شاخه اهرم بلبرينگ كلاچ آجار مخصوص موجوداست بشماره فني384 EMB كه با ان دو پيم روي شاخه را از روي ان خارج كرده و دو شاخه را از پوسته كلاچ خارج ميكنيم .

    براي سوار كردن شاخه اهرم بلبرينگ ،اول از گريس مولي كرت روي ان ميرتيم و بعد در جاي خود قرار داده و پيمهاي در اورده را در جاي خود ميگذاريم بطوريكه از بريدگي وسط تا دو شاخه يك ميليمتر باشد .

    براي ميزان كردن سيم كلاچ دو مهره ضامن سيم كلاچ را شل كرده وان را ميزان ميكنيم ،بايد به اندازه ،2 تا 3 ميليمتر خلاصي داشته باشد و بعد دو مهره ضامن را در جاي خود سفت ميكنيم .

    گيربكس وديفرانسيل

    نوع روغن گيربكس اچ پ وظرفيت ان 8/1 ليتر ميباشد هيچ وقت نبايد روغن گيربكس از حد معمول بيشتر ريخته شود زيرا باعث ميشود به كاسه نمدهاي لاستيكي فشار آورده و آن را خراب ميكند 1-كرانويل داراي 35 –دنده ميباشد 2-هوزينگ توسط 8 سيم به كرانويل بسته ميشود كه اين پيچها مخصوص بوده و در هر دفعه باز و بسته شدن بايد تعويض شود 3-دنده هرزگرد داراي دو حركت ميباشد 4-دنده پلوس داراي دو عدد دنده پلوس ميباشد كه داراي يك حركت ميباشد 5-رول برينگ داراي دو عدد رولبرينگ بوده كه در انتهاي هر پلوس قرار دارد.6-مهره جا كنيد در پشت هر رولبرينگ جهت رگلاژ كرانويل و پينيون و رگلاژ رولبرينگ وجود دارد.7-كاسه نمد –در هر طره دنده پلوس دو عدد كاسه نمد وجود دارد يكي كوچك و ديگري بزرگ.8-واشر فيبري پشت دنده پلوس يك واشر در دو اندازه مختلف جهت گرفتن لقي دنده ها موجود است.9-واشر فلزي پشت هر دنده هرز گرد قرار دارد و منحني شكل مي باشد .توضيح –اگر از طرف جلو به گيربكس نگاه كنيد كرانويل بايد سمت راست قرار گيرد در موقع خراب شدن ديفرانسيل كرانويل و پينيون جداگانه تعويض مي شوند.

    ديفرانسيل

    1-كرانويل

    2-دنده هرز گرد

    3-پيم نگهدارنده دنده هرز گرد

    4-خار نگهدارنده پيم

    توضيح :درباره دنده برنجي و سنكرونيزه-در دنده هاي 1و2 از سنكرونيزه جهت سهولت دنده استفاده مي شود و اين نوع مخصوص رنو مي باشد دنده هاي 3و4 از دنده برنجي جهت سهولت تعويض دنده ها استفاده شده و سيستم آمريكايي است و براي سواره و پياده كردن بايد دقت كامل بكار رود,چون اگر جاي دنده ها عوض شود كار خود را بخوبي انجام نمي دهد.

    در رنو نوع 1390 مانند مدل قبلي پينيون داراي 8 دنده و كرانويل داراي 35 دنده مي باشد و فقط تعداد دنده هاي كيلومتر شمار 5 دنده و مهره كيلومتر شماره 12 دنده مي باشد.

    گيربكس رنو

    داراي 5 دنده است .چهار دنده جلو و يك دنده عقب .تعداد دنده هاي درگير در جدول پائين مشخص شده است.

    قسمتهاي مختلف شافت روئي

    1-شافت كلاچ

    2-بوش رابط بين شافت كلاچ و شافت گيربكس

    3-خار نگهدارنده بوش

    4-شاف

    5-رولبرينگ

    6-شاه دنده شافت اول

    7-واشر پشت رولبرينگ جهت رگلاژ در اندازه هاي مختلف

    8-واسطه دنده عقب

    قسمتهاي مختلف شافت زير :

    1-رولبرينگ 2-دنده سه

    3-سنكرونيزه 4-كشويي 1و2

    5-سنكرونيزه 6-دنده دو

    7-بوش بين دنده 2و3 8-دنده سه

    9-دنده برنجي 10-كشوئي 3و4 و دنده عقب

    11-دنده برنجي 12-بوش و بلبرينگ

    13-دنده چهار 14-واشر كونيك روي دنده چهار

    15-رولبرينگ 16-واشر پشت رولبرينگ

    17-مهره شافت زير جهت دنده كيلومتر شمار

    گير بكس

    دسته دنده روي گيربكس و اهرم داخل گير بكس

    دسته دنده اهرم تعويض دنده و ميل اهرمهاي دنده داخل گيربكس

    1-دسته اهرم بيرون

    2-ميله اهرم داخل گيربكس

    3- دو شاخه براي تعويض دنده 1و02

    4- دو شاخه براي تعويض دنده3 و04

    5- دو شاخه براي تعويض دنده عقب0

    6- ميله دو شاخه تعويض دنده1و02

    7- ميله دو شاخه تعويض دنده 3و04

    8- ميله دو شاخه تعويض دنده عقب0

    9- دو شاخه اهرم ميله دسته دنده كه تمام ميله هاي تعويض دنده با اين اهرم كار مي كند0

    10- در وسط ميله هاي تعويض دنده واشر پولكي موجود است كه قفل كن مياه ها ميباشد ودر موقعي كه دنده اي بادنده ديگر درگيراست ميله اهرم دوشاخه ديگراز جا حركت نمي كند0

    11- دررنوتيپ 1390درروي درپوش گيربكس يك فنراضافي براي دنده عقب وجود دارد0

    گيربكس

    پياده كردن گيربكس

    براي پياده كردن گيربكس ماشين را روي جك قرار مي دهيم,سپس سيني زير گيربكس را باز كرده وبعد واسگازين رابا آچارBR/3800 خالي مي كنيم وسيم باطري را باز مي كنيم,وسيم باطري را كه روي گيربكس بسته شده راباز مي كنيم,بعد بست آهني دسته گيربكس رانيزباز كرده وبعد سيم كيلومتر شماررابازمي كنيم.

    چرخ جلو را باز كرده و پمپ ترمز دو طرف را باز مي كنيم ولي لوله ترمز را باز نمي كنيم و بعد در سيبك فرمان سگدست را با آچار مخصوص 476TAV از جاي خود خارج مي كنيم و بعد چرخ جلو را بطرف بيرون مي كشيم خيلي آهسته كه وقتي پلوس بطرف بيرون مي آيد كاسه نمد را خراب نكند.بعد سيم كلاچ را باز مي كنيم و رام زير گير بكس را باز كرده و پيچ پائيني را باز كرده و پيچ پائيني را كمي شل كنيم وبعد رام را بگردانيم وپيچ باز كرده رادوباره در جاي خود بگذاريم وسفت كنيم علت اين كار اين است كه طبق هاي پايين بهمين پيچها بسته شده واگرتمام پيچهارا باز كنيم طبقها نيز باز مي شوند.

    گيربكس

    پياده وسواركردن گيربكس

    1- اين پايه

    براي زيراتو مبيل ساخته شده كه براي پياده كردن گيربكس در زيرماشين قرارميدهند.

    در ضمن ميتوان قسمت جلوي اتومبيل راباگذاشتن اين پايه درزيرماشين پياده ياسوار كرد.

    2- قسمت تكه بالا كه در نقشه كشيده شده براي قسمت عقب اتومبيل بكار ميرود ومي توان با گذاشتن آن اتومبيل قسمتهاي عقب رااز لحاظ فني پياده وسواركرد.

    در تعميرگاهها ميتوان بااستفاده از اين نقشه به آساني اين خرك مخصوص راساخت ومورد استفاده قرارداد.

    گير بكس

    پياده كردن گيربكس

    براي پياده كردن گيربكس اول تسمه واتر پمپ و تسمه دينام را باز كرده واسطه را شل و تسمه ها را خارج مي كنيم و بعد پولي سر ميل سوپاپ را خارج مي كنيم و بست لوله اگزوز را كه به مانيفولد بسته شده باز مي كنيم و3 پيچ استارتر را با آچار مخصوص به شماره فني ELE565 باز كرده جك زير گيربكس ميگذاريم و بعد پيچهاي دسته گيربكس قسمت جلو را باز ميكنيم,سپس پيچهاي اطراف فلايويل را با آچار مخصوص 253 mot باز كرده جك را پائين آورد,و گيربكس را آهسته از جاي خود خارج مي كنيم.

    براي سوار كردن گيربكس تمام كارهاي بالا را برعكس انجام مي دهيم و در موقع جا گذاشتن گيربكس بايد شافت يا گيريس مخصوصي بنام ملي كرت آغشته كنيم بعد پلوسها را به آهستگي در جاي خود قرار ميدهيم كه كاسه نمدها خراب نشود و سيم كلاچ را نيز ميبنديم و بمقدار 2 تا 3 ميليمتر خلاصي براي آن ميگذاريم.

    براي تعمير گيربكس آنرا روي آچار مخصوص بشماره فني 495 BVI ميبنديم و قبلاً آچار را روي دسته پايه موتور و يا روي گيره ميبنديم و گيربكس را روي آن تعمير مي كنيم .اول پوسته كلاچ را از روي گيربكس باز مي كنيم و قبل از در آوردن پوسته كلاچ آچار مخصوص را روي دنده هاي ثابت قرار مي دهيم و بعد ضامنهاي روي چاكنيتهاي پلوس را خارج مي كنيم.اگر بخواهيم فقط كاسه نمدها را عوض كنيم,ميتوانيم چاكنيتها را علامت گذاري كرده و آنرا ميزان كنيم و بعد از تعويض كاسه دوباره چاكنيتها را در جاي علامت كرده سفت ميكنيم و در باز كردن مهره چاكنيتها نبايد با هم عوض شوند آنها را شماره مي زنيم و براي در آوردن كرانويل و هوزينگ بايد شافت را خارج كنيم,خار آن را درآورده و آنرا خارج ميكنيم سپس دريچه گيربكس را باز كرده فنر ها و ساچمه هاي اهرم دنده ها را خارج مي كنيم و بعد درب پشت گيربكس را نيز باز مي كنيم و واشر پشت رولبرينگ دنده زير را نيز خارج مي كنيم ميله واسطه دنده عقب را باز كرده و بعد ميله واسطه دنده عقب را كه داراي 2 خار مي باشد با آچار مخصوص بشماره فني B 31 BVI در مي آوريم و بعد واشر قسمت جلوي دنده زير را كه پرچ شده باز مي كنيم و پيچهاي آن را نيز باز مي كنيم.

    گيربكس

    اول ميله دو شاخه دنده عقب را خارج مي كنيم و بعد واشري كه براي قفل كردن ميله دنده ها مي باشد خارج مي كنيم سپس گيربكس را در دو دنده مخالف قرار ميدهيم ومهره كيلومتر شمار را با آچار مخصوص بشماره فني 497 DVI باز مي كنيم سپس واشر زير مهره كيلومتر شمار را خارج كرده و از پشت به پينيون ضربه مي زنيم تا از جا خارج شود سعي مي كنيم وقت ضربه زدن سرب روي سر پينيون قرار دهيم كه دنده آن پرچ نشود و پينيون را از جا خارج كرده و بعد كنس رولبرينگ عقب را نيز در مي آوريم بعد با آچار مخصوص BVI31B خارهاي شاخه هاي دنده تعويض كن را از ميله ها جدا مي كنيم و از گيربكس خارج مي كنيم و چاكنيت رولبرينگ پشت را كه به پينيون بسته شده را باز مي كنيم وبايد مواظب باشيم دنده برنجي ها و كشويي ها با هم قاطي نشود و اگر خواستيم از هم جدا كنيم بايد آنها را علامت گذاري كنيم.

    تعمير گيربكس و كنترل آن

    براي تعمير رولبرينگ پشت پينيون بايد كنس را با پرس از جا خارج كنيم .

    برا تعويض كنس قسمت جلوي پينيون از روي گيربكس بايد آن را با پرس خارج و جا زد.

    براي تعويض رولبرينگ روي پيني.ن بايد آن رابا آچار مخصوص بشماره فني 65TAR بسته آن را با پرس خارج كنيم .

    براي خارج كردن رولبرينگ دنده زير آچار مخصوص موجود است بشماره فني 22BVI و 41BVI كه رولبرينگ را با آن از روي دنده زير خارج مي كنيم.

    تعمير هوزينگ

    براي درآوردن رولبرينگهاي دو طرف هوزينگ از آچارهاي مخصوص 48BVE

    BVE01-15ROUاستفاده ميكنيم , كه آن را زير رولبرينگ بسته و رولبرينگ را خارج ميكنيم اين براي رولبرينگ پشت كرانويل مي باشد .

    براي در آوردن رولبرينگ آن طرف كرانويل بايد اول آچار شماره فني 65 TAR را زير رولبرينگ بسته و بعد آچار مخصوص 02BTR را روي آچار اولي بسته و رولبرينگ را خارج مي كنيم و بعد پيچهاي كرانويل را باز كرده براي بستن بايد پيچها را تعويض كنيم و بعد خار ميله هوزينگ را خارج كرده با يك ميله 3 ميليمتري از جا در مي آوريم و بعد ميله هوزينگ را خارج كرده و دنده هرز گرد ها و واشر هاي پشت آنرا خارج مي كنيم.

    براي خارج كردن كنس روي جاكنيت هاي پلوس آچار مخصوص موجود است بشماره فني 01-28 Bvi كه آن را بلبرنگ كنس نيز مي نامند با يك آهن به شعاع 39 ميليمتر و پهناي 36 ميليمتر در داخل آن قرار مي دهيم و بعد با چرخاندن پيچ كنس را بيرون مي كشيم.

    كرانويل و پينيون

    كرانويل و پينيون را در كارخانه اي كه ساخته مي شود با هم آبندي مي كنند و در موقع تعويض بايد هر دو با هم تعويض شوند ,و هيچ وقت نبايد اين شماره ها كه در كارخانه روي كرانويل و پينيون حك شده پاك شود و با دو شماره مختلف داشته باشند و مفهوم اين شماره ها اين مي باشد كه بيست و هفتمين كرانويل پينيون ساخته شده در دويستمين روز سال مي باشد.

    براي جمع كردن هوزينگ بايد مواظب بود كه اگر واشر فيبري زير دنده پلوس خورده شده يا لقي در قسمت هوزينگ ايجاد شده از واشر سايز كلفتري استفاده كنيم.اندازه واشرها عبارتند از واشر نازك از 46/1 الي 500/1 و واشر كلفت از 53/1 الي 57/1 و روي واشر شياري موجود است بايد بطرف دنده پلوس قرار گيرد و بعد از گذاشتن واشر روي آنرا آغشته به روغن نموده در هوزينگ قرار مي دهيم و بعد واشر برنجي را داخل هوزينگ قرار داده و دنده هرز گرد ها را نيز در جاي خود مي گذاريم و بعد ميله هرزگرد را در جاي خود مي گذاريم و پيم آنرا باندازه 5 ميليمتر بداخل مي بنديم يعني 5 ميليمتر از روي لبه هوزينگ فاصله داشته باشد و بعد دنده پلوس كه طرف كرانويل قرار مي گيرد با كرانويل روي هوزينگ سوار مي كنيم ,پيچهاي آنرا با تركمتر باندازه 9 الي11 دكا نيوتن سفت مي كنيم و بعد دنده ها را آزمايش مي كنيم بايد با انگشت كمي سفت حركت كند.

    رگلاژ ديفرانسيل

    اگر وقت تعمير رولبرينگها تعويض شد بايد قبل از اينكه پينيون سوار شود آنها را آزمايش و رگلاژ كنيم ,براي اين عمل هوزينگ را با كرانويل در جاي خود قرار مي دهيم و چاكنيتها را سوار كرده و سفت مي كنيم و با چكش فيبري به اين طرف و آن طرف مهره چاكنيت ضربه مي زنيم تا زياد سفت نشود و مهره ها را سفت مي كنيم ,بعد نخي روي هوزينگ بسته و با آچار مخصوصي كه نام آن دينام متول مي باشد و تا 10 كيلو را نشان مي دهد باندازه 1تا3 كيلو ميزان مي كنيم و بعد روي مهره چاكنيتهاي دو طرف با پوسته گيربكس علامت مي زنيم و مهره چاكنيتها را باز مي كنيم.

    توضيح :اگر رولبرينگها تعويض نشد اين عمل لازم نيست فقط بايد سعي كنيم كه علامتهايي روي مهره چاكنيتها وقت باز كردن زده بوديم با همان علامتها مطابقت كند.

    تعمير گيربكس

    براي تعويض كشوئي 1و2 بايد در موقع در آوردن كشوئي ها از داخل يكديگر آنها را علامت گذاري نمود و آگر آنرا تعويض مي كنيم بايد قبل از اينكه سوار كنيم دو دنده را داخل يكديگر روان كنيم و آنطرف دنده كه داراي لبه بالاتر است و دنده برنجي آن نيز بزرگتر است بطرف پائين قرار مي دهيم و اگر خواستيم دنده كشوئي 3و4 را تعويض مي كنيم مانند نوشته بالا كه براي كشوئي 1و2 نوشته بوديم عمل مي كنيم و لبه زياد تر دنده داخل كشوئي را به طرف شيار جاي دو شاخه كشوئي قرار مي دهيم .اين كشوئي داراي 3 موشك است و دو فنر نيز دارد كه نگهدارنده موشكها مي باشند و وقتي اين فنرها و موشكها را خارج مي كنيم ,براي سوار كردن بايد فنرها را مخالف يكديگر قرار بدهيم.

    دو عدد آچار مخصوص براي نگهداري برنجي ها موجود است كه در كشوئي و برنجي قرار مي گيرد ,مطابق شكل يكي كوچك و ديگري بزرگ كه با ان برنجيها روي كشوئي قفل مي كنيم تا در وقت جا زدن از جا خارج نشود و اندازه هاي آنها روي عكس روبرو نوشته شده و اين دو آچار را بعد از سفت كردن پيچ پينيون از جا خارج مي كنيم.

    تعمير گيربكس

    براي جمع كردن گيربكس اول رولبرينگ روي پينيون را جا مي زنيم و كنس داخل پوسته را نيز با يك لوله و پرس جا مي زنيم.براي سوار كردن پينيون و دنده ها و گيربكس را به طرف پائين سرازير ميكنيم و اول دنده يك را كه بزرگترين دنده ها مي باشد در گيربكس ميباشد و بعد كشوئي دنده يك و دو را روي آن گذاشته و دنده 2و3 را كه روي يك لوله قرار گرفته در جاي خود روي دنده قرار مي دهيم و بعد كشوئي دنده 3و4 كه خود دنده عقب نيز مي باشد روي آنها گذاشته سپس دنده 4 را روي بقيه قرار داده و واشر كنيك را در جاي خود گذاشته مهره چاكنيت را مي بنديم و رولبرينگ را در جاي خود قرار داده و واشر پشت آن را در جاي خود گذاشته و مهره اي كه دنده كيلو متر شمار به آن متصل است در جاي خود مي بنديم وآن را با آچار مخصوص بشماره فني 497 SVI و 499 BVI به اندازه 10 الي 12 دكا نيوتن سفت مي كنيم و بعد از داخل گيربكس وسط دنده برنجي و كشويي 3 و 4 را اندازه مي گيريم كه از دو طرف بايد 20 % ميليمتر كمتر نباشد و بعد از سفت كردن مهره كيلومترشمار آن را پرچ ميكنيم.

  • فهرست و منابع دانلود گزارش کارآموزی در خدمات فنی شاهرضا

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی در خدمات فنی شاهرضا, گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی در خدمات فنی شاهرضا, پروژه کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی در خدمات فنی شاهرضا, دانلود کارورزی دانلود گزارش کارآموزی در خدمات فنی شاهرضا, گزارش کارورزی دانلود گزارش کارآموزی در خدمات فنی شاهرضا, پروژه کارورزی دانلود گزارش کارآموزی در خدمات فنی شاهرضا, کارآموزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی در خدمات فنی شاهرضا, کارورزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی در خدمات فنی شاهرضا, نمونه گزارش کارآموزی درباره دانلود گزارش کارآموزی در خدمات فنی شاهرضا, گزارش کار در مورد دانلود گزارش کارآموزی در خدمات فنی شاهرضا
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت