) تاریخچه فعالیت شرکت :
شرکت آب و فاضلاب غرب استان تهران در تاریخ 31/3/71 به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شده و شماره 91000 مورخ 31/3/1371 در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی شهرستان کرج به ثبت رسیده است شرکت در تاریخ 31/3/71 با انتقال اموال و دارایی ها و تأسیسات آب مشروب از شرکت ها و دستگاههای قلبی و چهارچوب قانون نشان شرکت های آب و فاضلاب و قانون تجارت آغاز به کار کرد.
2) فعالیت اصلی شرکت :
موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 2 اساسنامه ایجاد و بهره برداری از تاسیسات مربوط به توزیع آب شهری و همچنین جمع آوری و انتقال و تصفیه فاضلاب در داخل محدوده قانونی شهرها و امورات تابعه است .
3) وضعیت اشتغال :
تعداد کارکنان دائم و موقت با شرح ذیل می باشد :
شرح 30/12/83 29/12/82
کارکنان دائم 686 نفر 708 نفر
کارکنان شرکت خدماتی 50 نفر 193 نفر
2) مبنای تهیه صورتهای مالی :
بر اساس قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب یکبار به تاریخ 29/12/71 و بعداً تحویل آبرسانیها در خصوص کلیه دارائیها تجدید ارزیابی شده و صورتهای مالی از آن تاریخ اساساً بر بهای تمام شده تاریخی تهیه و در موارد تخصصی از ارزش های جاری نیز استفاده شده است .
3) خلاصه اهم رویه های حسابداری :
1-3 موجودی مواد و کالا = موجودی مواد و کالا به اقل بهای تمام شده و خالص ارزش فروش گروه های اقلام مشابه ارزشیابی در صورت فزونی بهای تمام شده نسبت به خالص ارزش فروش مابه التفاوت به عنوان ذخیره کاهش ارزش موجودی شناسایی می شود بهای تمام شده موجودیها با به کارگیری روش میانگین تعیین می گردد.
2-3 سرمایه گذاریها = سرمایه گذاری های بلند مدت به بهای تمام شده پس از کسر هر گونه ذخیره بابت کاهش دائمی در ارزش هر یک از سرمایه گذاریها ارزشیابی می شود در آمد حاصل از سرمایه گذاریها در زمان تصویب سود توسط مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت سرمایه پذیر ( تا تاریخ ترازنامه ) شناسایی می شود .
3-3 دارائیهای ثابت شهود :
1-3-3 نحوه ثبت دارائیهای ثابت = دارائیهای ثابت شهود بر مبنای بهای تمام شده در حسابها ثبت می شود .
مخارج بهسازی و تعمیرات اساسی که باعث افزایش قابل ملاحظه درخواست یا عمر مفید دارائی های ثابت یا بهبود اساسی در کیفیت بازدهی آنها می گردد . در صورتیکه مبلغ آن با اهمت به عنوان مخارج سرمایه هایی محصوب و طی عمر مفید باقی مانده دارائیهای مربوطه مستهلک می شود .
هزینه های نگه داری و تعمیرات جزئی که به منظور حفظ یا ترمیم منافع اقتصادی مورد انتظار واحد تجاری از استانداردهای عملکرد ارزیابی دارایی اولیه انجام می شود. هنگام وقوع به عنوان هزینه های اجرایی تلقی و به حساب سود و زیان دوره منظور می گردد.
دارایی های ثابت مشهود ایجاد یا خریداری شده از محل منابع طرح های عمرانی و ه یا سایر کمک ها در صورت اطمینان از احراز شرایط تا قبل از اتمان طرح تحت عنوان پروژه های در در جریان تکمیل در حسابها منعکس و پس از اتمام طرح و آغاز بهره برداری به حساب دارائی های ثابت مشه ود شرکت منظور می گردد.
روش و نرخ استهلاک :
استهلاک داراییهای ثابت با توجه به عمر مفید برآوردی دارایی های مربوطه به صورتجلسه مشترک وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی های نیرو بر اساس نرخ هاو روش های زیؤ محاسبه می شود.
دارائی
نرخ استهلاک
روش استهلاک
ساختمانها
10 ساله
خط مستقیم
تأسیسات
30-15-8 ساله
خط مستقیم
ماشین آلات
10 ساله
خط مستقیم
وسائط نقلیه
5 ساله
خط مستقیم
اثاثیه و منصوبات
10 ساله
خط مستقیم
برای دارایی های ثابتی که در خلال مال تحصیل مورد بهره برداری قرار می گیرد استهلاک از اول ماه بعد محاسبه و در حسابها منظور می شود. در مواردی که هر ی: از دارایی های ثابت استهلاک پذیر پس از آمادگی جهت بهره برداری به علت تعطیل کار و یا علل دیگر برای مدتی مورد استفاده قرار نگیرد. میزان استحلاک آن برای مدت یاد شده معادل 3% نرخ استهلاک منعکس جدول صفحه قبل است .
مخارج تأمین مالی :
مخارج تأمین مالی به عنوان هزینه سال شناسایی می شود به استثنا مخارجی که مستقیماً قابل انتساب به ساخت دارائی های واجد شرایط است.
ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان :
ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان بر اساس یک ماه آخرین حقوق ثابت برای هر سال خدمت آنان محاسبه و در حساب آنها منظور می شود.
کمکهای مردمی ، هدایا و منابع طرح های عمرانی برای توسعه :
در صورت اطمینان از شرایط احراز از کمک های مردمی ، هدایا و منابع طرح های عمرانی که انتقال مالکیت آن محدود بوده و ما به ازاء آن در قالب تسهیلات بلند مدت مطالبه خواهد شد ؛ تحت سر فصل بدهیهای بلند مدت انعکاس یافته اتس و کمک هایی که برای جبران هزینه ها و یا زیان گذاشته و یا کمک درآمد عملیاتی پرداخت شده مستقیماً به حساب سود و زیآن سال جاری منظور شده است.
معافیت مالیاتی :
طبق ماده 1 قانون تشکظیل شرکتهای آب و فاضلاب مورخ 10/11/1369 این شرکت به مدت 15 سال از پرداخت حساب سود و زیان سال جاری منظور خواهد شد.
حقوق انتفاعی مشترکین :
حق انشعاب :
وجوهی که مشترکین برای برخورداری از خدمات آب شهری و دفع فاضلاب به شرکت پرداخت می نماید پس از برقراری امکان خدمات از سوی شرکت با توجه به تسیر تبصره 1 ماده 4 قانون تشکیل شرکت های آب و فاضلاب بر اساس قانون ماده واحد مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ 24/2/77 به عنوان منبع سرمایه ای شناسایی در صد در صد آن تحت سر فصل حقوق عمومی ( حق انشعاب) ثبت می گردد. این حسابها قابل تقسیم یا تبدیل به سهام یا قابل مصرف برای جبران زیان عملیاتی نبوده و به عنوان حقوق عمومی تلقه ی می گردد و صرفاً وقتی منابع جدیدی تکافوی بازخرید انشعاب را در دوره مالی ننماید ممکن است کاهش یابد حق تفکیکی بابت بخشی هزینه های برقراری انشعاب دریافت می شود و جزء حقوق عمومی محسوب می گردد.
مشارکت مردم برای ساخت و نوسازی شبکه های توزیع آب ، تأسیسات ، ماشطن آلات مشخص و یآ تأمین بخشیه از منابع سرمایه ای اجرای طرح های محلی از سوی افرار حقیقی و یا حقوقی به شرکت پرداخت می شود.
و این پرداخت ها جزء حقوق عمومی تلقی می شود.
حوزه عملیاتی شرکت :
حوزه عملیاتی شرکت شهرستان کرج می باشد که با توجه به تقسیم بندی به شرح ذیل می باشد :
هزینه :
عملیات مالی شرکت ک تمامی عملیات مالی شرکت در ستاد صورت می گیرد. و ادارات تابعه شرکت توسط یک نفر کارپرداز که از طریق ستاد انتخاب می شود انجام می گیرد. بدین صورت که در اول سال مالی با توجه به حجم عملیاتی شهرهای فوق الذکر دبلغی تحت عنوان دلخواه تحت اختیار کارپرداز قرار میگیرد لازم به توضیح است که مبلغ تعیین شده فقط به انجام هزینه های جزئی و روزمره امور اقتصادی انجام هزینه های کلان که از قبل در بردار تعیین شده با برنامه ریزی مدول از طریق ستاد صورت می پذیرد.
تنخواه گردان * * *
بانک * * *
طی سال مالی کارپردازه ی موظف است در هر بار یک سوم سقف تنخواه خود را هزینه کرده و جهت شارژ مجدد به امور مالی ستاد ارسال نماید .
در این صورت ثبت ذیل صورت می پذیرد :
هزینه ها * * *
تنخواه گردان * * *
ثبت زیر جهت شارژ تنخواه زده می شود :
تنخواه گردان * * *
بانک * * *
با توجه به ثبت بالا مجدداً سقف تنخواه به همان رقم اولیه می رسد ، این عمل تا پانزدهم استفند هر سال ادامه می یابد و بعد از این تاریخ کلیه کارپردازی ها می بایست نسبت به صفر نمودن تنخواه خود اقدام نماید.
در این صورت ثبت های ذیل صورت می پذیرد :
در صورت ارائه اسناد و مدارک به اندازه رقم تنخواه :
هزینه ها * *
تنخواه گردان * *
در صورت ارائه وجه نقد ( واریز رقم تنخواه به حساب جاری شرکت) :
بانک * *
تنخواه گردان * *
کلیه هزینه های تولید با توجه به مراحل ترسیم شده در بالا صورت می پذیرد :
مرحله استحصال – مرحله تسویه – مرحله انتقال – مرحله ذخیره و مرحله توزیع
هزینه استحصال آب :
ابتدا درخواست هزینه اتسحصال آب را بررسی می کنیم برای هزینه استحصال آب مالیات آن را (5%) حساب می کنیم آن با شرح ذیل :
هزینه تعمیر و نگهداری تأسیسات * *
مالیات پرداختنی * * 490000= 5% × 980000
اشخاص و شرکتها * * 9310000 = 490000 – 980000
9800000 هزینه بابت نصب پمپ شناور
در آمد :
منابع کسب درآمد
حق انشعاب منابعی که بابت حق انشعاب از مردم رفته می شود و به عنوان در آمد محسوب نمی شود بلکه یک اندوخته است و حالت سرمایه ای دارد .
آبهای مصرفی در آمد اصلی شرکت به حساب می آید و هر ساله یک نرخی به آن اضافه می شود که در این دو سال اخیر طبق مصوبه دولت افزایش نرخ نداشته است .
آبونمان : مبلغی که هر ماه بابت یک سری از خدمات شرکت ( چه از این خدمات استفاده شود یا نه ) هزینه ای به نام آبونمان پرداخت می شود که بر اساس کنتور این نرخ را به دست می آورند که خانگی و تجاری مبلغ های خاص خود را دارند.
تبصره 2 : شهرهایی که طرح فاضلاب آنها در دست احداث است 1% آب بها تا زمان نصب انشعاب از مشترکین دریافت می شود .
تبصره 3 : ارقامی تحت عنوان حق مشارکت طرح های بازسازی از مصرف کنندگان در سطح استان تهران اخذ می گردد.
درصد تبصره × مبلغ کل آب بها تبصره 2
ح دریافتی تجاری * * بانک * *
جمع کل درآمد * * جمع دریافتی تجاری * *
ثبت فروش آب بها ثبت وصول آب بها
ضمانتنامه : بانک * *
سپرده حین انجام تعهدات * *
ضمانتنامه حین انجام تعهدات : 5% از مبلغ اولیه قرارداد برای پیمانکار به قرارداد با مبلغی پایین می بندند.
ضمانتنامه پیش پرداخت : به همان مبلغ پیش پرداخت باید تضمین ارائه بدهد.
در این شرکت سفته ها معمولاً از راننده ها بابت تضمین قرارداد و همچنین از کارپردازها اخذ می گردد.
حسابهای انتظامی * * طرف حسابهای انتظامی * *
طرف حسابهای انتظامی * * حسابهای انتظامی * *
ثبت بابت دریافت تضمین ثبت برگشت تضمین
برای ضمانتنامه یک ماه قبل از سر رسید آن بابت تسویه مجدد سررسید بایأ درخواست بدهیم .
برای برگشت ضمانتنامه شرایطی خاص وجود دارد : در صورتی که ضمانتنامه حسن انجام تعهد باشد پیمانکار یا صاحب تضمین باید درخواست استرداد تضمین بدهد و به دستگاه نظارت ارجاع دهد ( وقتی درخواست دهد که قراردادش تمام شده باشد )
چک
چک تاریخ دار : بابت بدهی از مشترکین اخذ می گردد و به حساب واریز می شود.
چک های بانکی : که به حساب واریز می گردد.
چک های تضمینی : تاریخ ندارد و فقط شامل مبلغ و امضاء و شرح است در وجه
شرکت بابت تضمین (تنخواه)
دارایی های ثابت :
دارایی های ثابتی که در این شرکت مورد بحث است :
1) زمین 2) تأسیسات و فرآیند تولید 3) ماشین آلات و تجهیزات 4) ابزار و لوازم فنی تولید
5) وسایل نقلیه 6) اثاثیه
سیستم دارایی ثابت سیستمی جدا از حسابداری است که در پایان این دو سیستم باید با هم بخوانند.
در این شرکت مبلغ بیشتر از 10.000 جزء دارایی حساب می شود کمتر از آن هزینه یا مصرفی است.
استهلاک :
برای محاسبه استهلاک دارائی ها ابتدا دارائی را از ابتدای دوره ای که ایجاد شده است ثبت می کنیم و بعد از استهلاک آن را محاسبه می کنیم و بعضی از سیستم های دارایی خودش استهلاک را محاسبه می کند.
تنها زمین جزء دارایی است که استهلاک ندارد.
اگر تاریخ بهره برداری ثبت آن از ابتدای ماه تا 15 باشد استهلاک را از همان ماه حساب می کنیم ولی اگر 15 به بعد باشد آن ماه را حساب نمی کنیم .
انواع استهلاک 1) نزولی 2) مستقیم
سند زیل را دارائی ثابت زده و آخر منتقل می کند ، به سیستم حسابداری :
هزینه استهلاک * *
ذخیره استهلاک * *
ثبت استهلاک در آخر سال
استهلاک بر اساس استاندارد ها طبق تخصص های لازم بررسی می شود این هزینه به قیمت تمام شده آن اضافه می شود و به عنوان الحاق و گسترش می باشد نه به عنوان هزینه
اگر عمر مفید بیشتر از یک سال باشد دارایی کمتر از یک سال هزینه محسوب می شود.
رابط حسابداری انبارها و دارایی ثابت :
صادر کنندگان سند برای کنترل و بررسی بیشتر از حساب رابط استفاده می کنند که اگر درست ثبت شده باشد به کحساب مربوطه ( دارائی ثابت ) منظور و از حساب رابط کسر می شود که در هر زمان باید مانده و صفر داشته باشد ثبت آن به شرح زیر می باشد :
صادر کنندگان سند براي کنترل و بررسي بيشتر از حساب رابط استفاده مي کنند که اگر درست ثبت شده باشد به کحساب مربوطه ( دارائي ثابت ) منظور و از حساب رابط کسر مي شود که در هر زمان بايد مانده و صفر داشته باشد ثبت آن به شرح زير مي باشد :
رابط * * دارائي ثابت * *
بانک * * رابط * *
انبار * *
تنخواه * *
اين سيستم را از حساب دارايي ثابت صادر مي کنند
طريقه محاسبه استهلاک :
استهلاک آنها سال به سال با هم متفاوت است و صفر هم نمي شود :
10.000= 10100.000
ا س مستقيم :
به صورت مساوي و يکنواخت سالي 10.000 کسر مي گردد.
قيمت تمام شده * *
ذخيره استهلاک (* *)
ارزش دفتري * *
الحاق و گسترش :
تعميرات اساسي که باعث مي شود عمر مفيد دارايي افزايش پيدا کند به آن الحاق و گسترش مي گويند .
وقتي دارائي ها به ارزش 1 ريال باشد در سيستم مصوبات مجتمع و به وسيله کارشناسان رسمي دادگستري تجديد ارزيابي شده و مبالغي (ريالي) تعيين شده به سيتسم منتقل مي گردد.
وقتي از آبرساني ها بخواهيم دارايي جديدي تحويل بگيريم ثبت آن با شرح ذيل مي باشد :
دارائي ثابت * *
تعهدات (ودايع) * *
اقساط :
مثلاً يک دارائي قبل از پايان عمر مفيد خود از رده خارج شده از قبيل شکستن و آتش سوزي و ... با نظر کارشناسي هر شماره پلاکي را که در آن وارد مي کنيم در ان هنگام استهلاک محاسبه نمي شود و اقساط انجام مي گيرد.
اگر دارايي بلااستفاده باشد 30% مبلغ استهلاک براي آن در نظر مي گيريم .
3) دارايي با قيمت 500 تومان بايد 5 ساله مستهلک شود اگر بلا استفاده باشد به اين ترتيب محاسبه مي شود =
3=30%×100=5×500
نحوه ثبت يک پروژه در شرکت و عمليات مالي :
کارفرما
ارکان اصلي پيمانکاري پيمانکار
قرارداد ( طول مدت آن بيش از يک سال است)
مرحله 1) مطالعات مقدماتي طرح :
اگر مخارج مطالعات مقدماتي مبلغ 1.200.000 فرض مي شود در دفتر روزنامه کارفرما به شرح ذيل ثبت زده مي شود .
دفتر پيمانکار دفتر کارفرما
ثبتي ندارد هزينه مطالعات طرح 1.200.000
پرداخت بابت مطالعات مقدماتي بانک طرح 1.200.000
مرحله 2) مطالعات تفضيلي طرح که همانند ثبت بالا زده مي شود.
مرحله 3) اجراي طرح
1) ارجاع کار به پيمانکار
دعوت از پيمانکاران براي اجراي طرح = در صورتي که مخارج چاپ آگهي مناقصه و دعوت از پيمانکاران 900.000 ريال فرض مي شود ثبت آن به شرح ذيل است :
دفتر پيمانکار دفتر کارفرما
ثبتي ندارد هزينه مطالعاتي طرحي 90.000
پرداخت بابت درج آگهي بانک 90.000
فروش ةيا توزيع اسناد و ملاک مثبته = اگر فرض شود که پيمانکار براي خرطد اسناد شرکت در مناقصه مبلغ 30.000 ريال به مهندسان مشاور پردات کند ثبت آن به شرح ذيل است :
دفتر پيمانکار دفتر کارفرما
هزينه شرکت در مناقصه 30.000
خريد اسناد شرکت در مناقصه بانک 30.000 ثبتي ندارد
شرکت در مناقصه :
بانکها معمولاً براي مورد مناقصه شرکت در مناقصه در قبال وثيقه غير نقدي حداقل 2% بيش از مبلغ ضمانتنامه وثيقه دريافت مي کنند اگر مبلغ ضمانتنامه 500.000 ريال ( معادل 5% مبلغ پيمان ) و کارفرد صدور آن 25.000 فرض شود ثبت آن در صفحه بعد :
دفتر پيمانکار دفتر کارفرما
هزينه شرکت در مناقصه 25.000 ثبتي ندارد
کارفرد بانک بابت صدور ضمانتنامه شرکت در مناقصه بانک 25.000
ح انتظامي – ضمانتنامه شرکت در مناقصه 500.000
ح انتظامي – ضمانتنامه ظرکت در مناقصه 500.000
ح انتظامي – وثيقه شرکت در مناقصه 600.000
طرف ح انتظامي 500.000.000
طرف ح انتظامي – ضمانتنامه شرکت در مناقصه 500.000
ثبت ضمانتنامه دريافتي از شرکت مذکور
طرف ح انتظامي وثيقه شرکت در مناقصه 90.000
ثبت صدور ضمانتنامه شرکت در مناقصه
انتخاب پيمانکار :
زماني که برنده مناقصه با وسيله کميسيون مناقصه انتخاب مي شود و برنده حاضر به عقد قرارداد مي باشد .
دفتر پيمانکار دفتر کارفرما
پيمان در دست اجرا * * دارايي در جريان ساخت * *
هزينه شرکت در مناقصه * * هزينه مطالعاتي طرح * *
انتقال هزينه شرکت در مناقصه به حساب انتقال هزينه مطالعاتي طرح به حساب
پيمان و در جريان ساخت دارايي در جريان تکميل
2) انعقاد قرارداد با پيمانکار :
گرفتن ضمانتنامه حسن انجام تعهدات =
بانکها براي صدور ضمانتنامۀ انجام تعهدات علاوه بر وثيقه و کارمزد 10% مبلغ ضمانتنامه را به عنوان سپرده نقدي از پيمانکار مطالبه مي کنند اگر مبلغ ضمانتنامه انجام تعهدات 500.000 و کارکزد صدور آن 65.000 باشد ثبت آن به شرح ذيل است :
دفتر پيمانکار دفتر کارفرما
پيمان در دست اجرا 6500 ثبتي ندارد
سپرده نقدي ضمانتنامه تانجام تعهدات 50.000
ثبت کارمزد و سپرده نقدي بانک 115.000
ح انتظامي – ضمانتنامه انجام تعهدات 500.000
ح انتظامي – ضمانتنامه انجام تعهدات 5000
ح انتظامي – وثيقه ضمانتنامه انجام تعهدات 540.000
طرف ح انتظامي ضمانتنامه 500.000
طرف ح انتظامي ضمانتنامه 500.000 ثبت ضمانتنامه انجام تعهدات شرکت
طرف ح انتظامي وثيقه 540000
ثبت ضمانتنامه انجام تعهدات
120% ارزش وثيقه ضمانتنامه انجام تعهدات
540.000 = 120% × ( 50.000 – 500.000)
1% سپرده نقدي
تنظيم قرارداد پيمانکاري :
دفتر پيمانکار دفتر کارفرما
پيمان در دست اجرا 100.000 ثبتي ندارد
بانک 100.000
پرداخت بابت ثبت قرارداد در دفتر اسناد رسمي
تسليم ضمانتنامه پيش پرداخت :
اگر مبلغ ضمانتنامه پيش پرداخت معادل 20% مبلغ اوليه پيمان يعني 200.000 و کامزد در صدور آن 850.000 باشد ثبت آن با شرح ذيل است :
دفتر پيمانکار دفتر کارفرما
پيمان در دست اجرا سپرده نقدي ضمانتنامه 85.000
پيش پرداخت 200.000 ثبتي ندارد
بانک 285.000
ثبت کارمزد و سپرده نقدي ضمانتنامه پيش پرداخت
2160000=120% × (20.000- 200.000)
ح انتظامي – ضمانتنامه پيش پرداخت 200.000
ح انتظامي ضمانتنامه پ پ 200000
ح انتظامي – وثيقه ضمانتنامه پ پ 216.000
طرف ح انتظامي پ پ 200.000
طرف ح انتظامي ضمانتنامه پ پ 200.000 ثبت ضمانتنامه پيش پرداخت
طرف ح انتظامي وثيقه پ پ 216.000
3) عمليات اجرائي :
ايجاد کارگاه = کارفرما موظف است کليه زمين هايي را که براي تأسيس و ايجاد کارگاه و انجام عمليات موضوع پيمان در دست است بلاعوض به پيمانکار بدهد هزينه هاي جانبي آن به عهده پيمانکار است .
اگر هزينه تأسيس کارگاه 560.000 باشد ثبت آن :
دفتر پيمانکار دفتر کارفرما
پيمان در دست اجرا 560.000
بانک 560.000 ثبتي ندارد
ثبت هزينه هاي تأسيس کارگاه
تخصص تنخواه گردان به کارگاه = وجوه ارسالي به کارگاه در حسابي جداگانه در دفتر کگلي به نام تنخواه گردان يا حسابجاري کارگاه نگه داري مي شود
اگر تنخواه گردان 400.000 فرض شود .
تنخواه گردان گارگاه 400.000 ثبتي ندارد
بانک 400.000
ثبت تنخواه گردان ارسالي به کارگاه
4) تنظيم پرداخت صورت وضعيت کارگاه :
تنظيم صورت وضعيت موقت کارها = اگر فرض شود 10.000.000 ريال مبلغ اوليه پيمان با تنظيم صورت وضعيت به مبلغ 3.000.000 پرداخت شده باشد ثبت آن به شرح ذيل است :
دفتر پيمانکار دفتر کارفرما
ح دريافتي کارفرما 300.000 دارايي در جريان مناقسه 300.000
صورت وضعيت تأييد شده 300.000 ح پرداختي پيمانکار 300.000
ثبت مبلغ صورت وضعيت ثبت مبلغ صورت وضعيت
پرداخت وجه صورت وضظعيت کارها = کارفرما پس از رسيدگي بر وضع مبالغد و نيز تا تنظيم سند به پيمانکار پرداخت مي کند .
سپرده حسن انجام کار ( وجه الضمان) 10%
اقساط پيش پرداخت 20%
ماليات 5%
حق بيمه طرح هاي عمراني 6/1 سهم پيمانکار
5% سهم کارفرما
8%
پيش پرداخت ( در سه قسط) 5/6
5/5
دفتر پيمانکار دفتر کارفرما
بانک 190.200.000 ح پرداختي پيمانکار 300.000
ج دريافتي سپرده جسن انجام کار 300.000 دارايي در جريان تکميل 132.000
پيش دريافت 600.000 بانک 190.200.000
پيش پرداخت ماليات 150.000 ح پرداختي سپرده حسن انجام کار 300.000
پيمان در دست اجرا 48.000 پيش پرداخت 600.000
ح دريافتي کارفرما 300.000 وزارت دارايي 150.000
دريافت وجه صورت وضعيت سازمان تأمين اجتماعي 180.000
پرداخت وجه صورت وضعيت
5) تحويل موقت :
پيمانکار وقتي 97% عمليات موضوع پيمان را انجام داد از طريق دستگاه نظارت تقاضاي تحويل موقت کند .
برچيدن کارگاه =
پيمانکار موظف است پس از تحويل موقت کليه ماشين آلات و مضالح اضافي متعلق به خود را طي مدت مناسبي از محل خارج کند.
ابطال ضمانتنامه حسن انجام تعهدات =
حداکثر طي 15 روز از تاريخ تحويل موقت صورت وضعيت موقت تنظيم مي شود هرگاه پيمانکار در اين کار بدهکار نباشد و يا جمع بدهي از نصف کسور سپرده حسن انجام کار کمتر باشد وجه ضمانتنامه آزاد مي شود.
دفتر پيمانکار دفتر کارفرما
بانک 50.000
طرف ح انتظامي ضمانتنامه انجام تعهدات 500.000
طرف ح انتظامي ضمانتنامه انجام تعهدات 500.000
طرف ح انتظامي وثيقه انجام تعهدات 540.000
ح انتظامي ضمانتنامه انجام تعهدات 500.000
ابطال ضمانتنامه انجام تعهدات
سپرده نقدي ضمانتنامه انجام تعهدات 50.000
ح انتظامي ضمانتنامه انجام تعهدات 500.000
ح انتظامي وثيقه انجام تعهدات 540.000
ثبت واريزي سپرده تقدي و ابطال ضمانتنامه انجام تعهدات
6) تحوليل قطعي :
اعضاي کميسيون تحويل قطعي در پاياين دوره تضمين بنا به تقاضاي پيمانکار از کار بازديد مي کنند و هرگاه عيب و نقصيکه ناشي از پيمانکار مشاهده نکنند تحويل قطعي انجام خواهد گرفت و در آخر کارفرما تصويب آن را به پيمانکار ابلاغ مي کند
استرداد نصف ديگر سپرده حسن انجام کار = پس از تصويب صورت مجلس تحويل قطعي از طرف کارفرما به پيمانکار پرداخت مي شود.
بانک 500.000 ح پرداختي پيمانکار 500.000
ح دريافتي کارفرما 500.000 بانک 500.000
دريافت نصف ديگر سپرده حسن انجام کار پرداخت نصف ديگر سپرده حسن انجام کار
نحوه پرداخت صورت وضعيت عمليات پيمانکاري :
با توجه به گسترش بافت شهري شرکت آب و فاضلاب طبق برنامه هاي از قبل تعيين شده اقدام به ايجاد هر يک از مراحل خط توليد آب مي نمايد .
ايجاد اين چنين تأسيساتي پس از عدد قرار داد توسط امور بازرگاني و قراردادهاي شرکت به پيمانکار واگذار شده و مراحل اجرا توسط پيمانکار به نظارت مهندسين مستقر در معاونت فني به صورت وضعيت هاي تأييد شده به معاونت مالي و پشتيباني ارجاع مي گردد در مرحله بعدي صورت وضعيت توسط کارشناسان اداره صدور اسناد مورد تزه و تحلیل قرار گرفته و پس از اطمینان از صحت کار اقدام با صدور سند می نماید.
ثبت زیر مربوط به یک صورت وضعیت می باشد .
پروژه در جریان تکمیل (شماره1) * *
10% حسن انجام کار * * *
بيمه * * *
ماليات * * *
پيش پرداخت * * *
خالص صورت وضعيت * * *
پروژه در سال اجرا تا پايان عملظيات در دفاتر امور مالي به صورت در جريان تکميل ثبت و تا پايان پروژه و تحويل قطعي همين روند ادامه پيدا مي کند.
در مرحله تحويل قطعي پروژه عمليات جهت در دفاتر امور مالي :
تأسيسات ( هر يک از مراحل ) * *
پروژه در جريان تکميل * *
در هر يک از صورت وضعيتهاي پيمانکار 10% به عنوان جسن انجام کار کسر و حسابي به نام سپرده حسن انجام کار ثبت گرديده و پس از تحويل پروژه 5% از 1% کسر شده به پيمانکار مسترد مي گردد .
ثبت ذيل مربوط به استرداد 5% سپرده حسن انجام کار به پيمانکار مي باشد :
10 % حسن انجام کار * *
بانک * *
5% باقی مانده نیز پس از تحویل قطعی به پیمانار مسترد و مجداً ثبت بالا تکرار می گردد.
صدور اسناد :
ابتدا برای آنکه صدور اسناد ( ليست اسناد) را مشاهده کنيم . روي آيکون همکاران سيستم کليک کرده و بعد به ترتيب زير عمل مي کنيم
کدینگ
گروه – کل – معین – تفضیلی
حسابداري
اسناد – مرور حسابها – تغيير سال مالي – گزارشات جامع – تسهيلات
روي گزينه صدور اسناد کليک کرده و سند خود را ابتدا با مشخص کردن شمار عطف ( شماره سند) به ثبت مي رسانيم .
مميزي :
يکي از فعاليـ آن در خصوص پرداخت اجاره به کساني که ساختمان خود را در اختيار شرکت قرار داده اند تا از آن استفاده کنند .
ابتدا مدرک که در آن درخواست اجاره کرده اند تا به آن اشخاص که ساختمان خود را در اختيار شرکت آنها گذاشته از هزينه اجاره به آنها پرداخت کنند مشاهده مي کنيم ابتدا تاريخ آن را با آن قرارداد منعقد شده بررسي کرده اگر تاريخ قرارداد گذشته باشد آن را ثبت نمي کنيم تا پرداخت شود. اگر تاريخ منعقد شده 1 ماه باشد هزينه اجاره آن را براي يک ماه حساب مي کنيم ولي اگر براي سه يا چهار ماه به تعداد ماه هاي پرداخت نشده حساب مي کنيم .
هزينه ها * *
ماليات * *
حساب اشخاص * *
به عنوان مثال يک ساختمان استيجاري از تاريخ 1/3/85 غايت 1/4/85 بابت اجاره آن پرداخت شود.
هزينه ها * *
ماليات * *
ح اشخاص * *
ثبت زير براي موجودي انبار مي باشد که بايد رسيد آن پرداخت شود و ثبت آن با شرح ذيل مي باشد :
موجودي مواد در انبار * *
موجودي نقد * *
نوع دوم :
ساختمان استيجاري که از شخصي اجاره شده باشد و اجاره يک سال آن پرداخت نشده باشد برای محاسبه اجاره آن ابتدا در ضمن تاریخی که در قرار داد است را در نظر میگیریم براي محاسبه آن از فرم محاسبات استفاده مي کنيم که ابتدا ماليات آن و بعد از اجاره آن را محاسبه ميکنيم و از فرمول زير استفاده مي شود.
کرايه يک ساله A= 12 × مبلغ ماهيانه قرارداد
B = 5/1 × ودعيه ممکن طبق قراردا د
C = B + A
D = 25% × C معافيت مالياتي
F = D – C مبلغي که بايد طبق جدول مالياتي محاسبه شود
و ثبت آن به شرح زير است :
اير هزينه هاي اداري * *
ماليات پرداختني * *
تشخاص و شرکت ها * *
اسناد مربوطه به استرداد سپرده حسن انجام کار :
نحوه ثبت = ابتدا در اول کار تعهداتي که يک شخص پرداخت کرده است را از طريق اطلاعات موجود در سيستم به دست مي آوريم و ريز پرداختهاي آن را محاسبه مي کنيم و در ضمن سپرده حين انجام کار هنگامي بازپرداخت مي شود که قرار داد اتمام رسيده باشد.
منظور از استرداد يعني بازپرداخت سپرده حين انجام کار = يعني شخص درخواست کرده که سپرده را به آن پرداخت مي کنيم .
نحوه ثبت آن :
ساير حسابها و اسناد پرداختني * *
بانـــک * *
حقوق و دستمزد : حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران مدت معين و روزمزد از طريق بعضي از شرکت هاي ( طرف قرارداد شرکت آبفا) پرداخت مي شود .
حقوق و دستمزد کارکنانرسمي توسط سيستم حقوق و دستمزد خود شرکت پرداخت میشود . در اينجا به محاسبه حقوق مي پردازيم
حد اقل حقوق و دستمزد
حقوق يک ماه (31 روز) 155.000 = 31 × 50.000 بيمه دارد – ماليات دارد
هزينه بن 100.000 بيمه دارد – ماليات دارد
مسکن و خواربار 100.800 بيمه دارد – ماليات دارد
عائله مندي – حق اولاد 150.000 بيمه دارد – ماليات دارد
اضافه کار (120 ساعت) 1.145.975 بيمه دارد – ماليات دارد
جمــع دستمزد و مزاياي مشـمول و غير مشـمول = 3.046.775
120× 4/1 × حداقل دســتمزد
مزاياي مشمول بيمه 2.796.775 = ( 100.000 – 150.000 – 3.046.775)
حق بيمه پرسنل ( کارگر يا کارمند) 195.774 = 7% × 3.796.775
ماليات 78.678 = 10% × 2.160.000 – ( 100.000 – 3.046.775)
پاداش : به منظور تشويق و بهره وري کارکنان مبلغي به عنوان پاداش در نظر مي گيرند که در بعضي از موارد پاداش است .
10% ماليات طبق جدول از پاداش کسر مبلغ خالص قابل پرداخت به دست مي آيد.
ثبت پاداش به شرح ذيل : مبلغ پاداش 100.000
هزينه پاداش 100.000
ماليات 10.000 ( 10% × 10.000)
بانک / صندوق 90.000
کمک غير نقدي = براساس رقم هيئت مديره از رقم کلي در مناسبتهاي مختلف به کارکنان پرداخت مي شود :
هزينه کمک غير نقدي * *
بانک ( چک در وجه تعاوني مصرف ) * *
حق المتياز = مثلاً تلفني که خريداري مي شود ( حق اشتراک يا خط تلفن در حساب حق المتياز برده مي شود ... شامل تلفن – فکس – گاز – برق – آب مي باشد.
حق المتياز جز دارائيهاي نامشهود محسوب مي شود.
حق المتياز * *
بانـــــک * *
عمـــــــــدي :
مبناي محاسبه عمدي سقف آخر سال =
2 برابر حقوق و مزايا به شرطي که از سه برابر حد اقل حقوق طبق قانون وزارت کار بيشتر نباشد . ثبت آن ه شرح ذيل است :
هزينه عمدي * * ماليات * *
ماليات * * حقوق پرداختني * *
حقوق پرداختني * * بانـــــک * *
ثبت هزينه عمدي و پاداش ثبت پرداخت هزينه عمدي و پاداش
صدور چک :
روش اول به اين صورت که هنگامي که سند ها زده شده به حساب بستانکاران برده مي شود .
پرداخت مستقيم = روش دوم است که به حساب بستانکاران نمي بريم مثل حساب پيش پرداخت که جزئي است و به اين صورت عمل مي کنيم :
هزينه * *
بانـــــک * *
حساب جاري در آمد
حساب جاري هزينه اي = تمامي پرداخت ها از اين حساب برداشت مي شود.
حساب جاري منابع سرمايه اي = حق انشعاب در اين حساب قرار مي گيرد.
ساير بانک ها
بستانکاران (کساني که قرارداد ندارند)
حسابهاي پرداختي ( کساني که قرارداد دارند)
انتقال حساب : نظر به اينکه کليه پرداختهاي شرکت از طريق حساب جاري هزينه اي انجام مي گردد لذا بايد تمام موجوديها با اين حساب انتقال يابد براي اين کار که توسط بانک انجام ميگيرد ثبت ذيل :
بانک ( جاري هزينه اي ) * *
ساير بانکــــها * *
هزينه * * بستـــانکاران * *
بســتانکاران * * هزينه * *
ثبت بابت سند پرداخت
غير قانوني
قانوني = سند را دوباره به شخص بر مي گردانيم ثبتهايي که بدهکار
بود را بستانکار و برعکس عمل مي کنيم.
چک باطل شده ضميمه سند شده ( لاشه چک) بعد به بايگاني ميرود
حساب چک هاي ابطالي ( 1 ريال ) * *
طرف حساب چک هاي ابطالي ( 1 ريال ) * *
صدور چک = اولين مرحله گزارش پرداخت شرکت هايي که به آنها طلب داريم . گزارش پرداخت براي انها مي گيريم بعد از اينکه سند حسابداري شرکت مذبور در سيستم حسابداري ثبت گرديد. گزارش را که شامل حسابهاي شرکت مي باشد به مدير امور مالي ارائه مي گردد مدیر امور مالي بنابر توانايط هاي شرکت و مبالغ طلب شرکت مذبور دستور پرداخت و مبلغ پرداخت را صادر مي کند.