دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری در اداره آب و فاضلاب ایذه

تعداد صفحات: 57 فرمت فایل: word کد فایل: 4185
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری در اداره آب و فاضلاب ایذه

    شخص در راه پیشبرد دانش، خدمت است و هر گاه این خدمت راه گشایی معضلات و مشکلات جوامع بشر بخصوص جامعه اسلامی ایران قرار گیرد، در درگاه خداوند تبارک و تعالی عبادت محسوب می شود افزون بر آن آنگاه که حاصل تفکر و تفحص به صورتی گسترده در دسترس همگان واقع گردد، این خدمت و عبادت، در افکار و اعمال دیگران نیز تاثیر می بخشد و در سطح وسیع به نتیجه می رسد.   مطالعات و تحقیقاتی که در زمینه حسابداری و حسابرسی بعمل می آید طبعاً تخصصی است و چون تخصص، با موشکافی، نازک بینی و ریشه یابی مسائل ملازمه پیدا می کند جا دارد یاد آوری و تاکید نماییم.

    که تخصص باید در پرتو ایمان اعمال شود تا نتیجه بخش باشد زیرا هر کس محدوده دید و بررسی خود را در حدود و ثغور جهان می پندارد و تنها نور ایمان است که عظمت عالم هستی را متجلی می سازد و بینش پژوهشگر را وسعت و گسترش می بخشد و تنها از این راه است که مغزها و اندیشه ها قدرت و قوت یافته در کشف حقایق توفیق می یابند و بیان حقایق با صداقت، صراحت، بی نظیری، بی باکی انجام می گیرد و این بداهت دارد که کار حسابداری بدون وجود این صفات ثمر بخش نخواهد شد.

    فصل اول

    آشنایی با محل کار آموزی

    تأسیس و شروع فعالیت شرکت :

    به استناد ماده یک قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب مصوب 11/10/1369در تاریخ28/4/1372شرکت آب وفاضلاب استان (سهامی خاص)به جهت ایجاد و بهره برداری تاسیسات تقسیم وتوزیع آب شهری و تاسیسات مرتبط با جمع آوری,انتقال و تصفیه فاضلاب سطح کل استان,تشکیل وبا اهداف ذیل شروع به فعالیت نمود 

    - موضوع و هدف شرکت:

    فعالیتهای اصلی شرکت طبق ماده یک اساسنامه عبارتست از :

    الف- بهره‎برداری از تأسیسات مرتبط با تأمین و توزیع آب شهری بعد از آبگیر نظیر تصفیه‎خانه‎ها، ایستگاههای پمپاژ، خطوط انتقال، منابع چاهها، سیستمهای کنترل و شبکه‎های توزیع.

    ب- بهره‎برداری از شبکه‎های جمع‎آوری و دفع فاضلاب.

    ج- اجرای شبکه‎های مربوط به توزیع آب شهری.

    د- اجرای طرحهای جمع‎آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب.

    ه- اجرای طرحهای تأمین و انتقال آب با توجه به تبصره 3 ماده یک قانون فوق.

    و-سرمایه گذاری و مشارکت در مؤسسات و شرکتهایی که با اهداف و وظایف شرکت مرتبط باشد,به منظور ارتقاءکیفی وکمی فعالیتهای شرکت0

    ز-انجام امورتحقیقاتی,آموزشی در راستای اهداف شرکت وهماهنگ با برنامه ریزی شرکت آب وفاضلاب کشور0

    ح-تشکیل شرکتهای جدید بر اساس تبصره (2)ماده یک قانون فوق0

    ط-شرکت می تواند با موافقت ریاست مجمع عمومی در شهرها ومناطق حوزه عمل خود به تشکیل شعب یا نمایندگی یا دفاتر پشتیبانی مبادرت نماید0

    ی-حوزه خدماتی شرکت آب وفاضلاب استان  محدوده قانونی شهرهای تحت پوشش می باشد0

    ک-مدت تاریخ شرکت نامحدود است0

    شرکت آب وفاضلاب استان  دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده وامور آن بر طبق قانون تشکیل شرکتهای آب وفاضلاب و مقررات اساسنامه شرکت اداره میگردد ودفتر مرکزی آن درشهر خرم آباد میدان کیو-بلوارولیعصر واقع گردیده است0

    سرمایه شرکت :

    سرمایه شرکت معادل 100میلیون ریال است که در یکهزار سهم بانام یکصد هزار ریالی تقسیم شده است و فهرست اسامی سهامداران و تعداد و درصد سهام هریک از آنها بشرح ذیل می باشد:

    شهرداری استان 490سهم49/.درصد –شرکت آب منطقه ای غرب 350سهم 35/.درصد-شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور 100سهم10/.درصد وشرکت آب وفاضلاب استان 60سهم 6/.درصد0

      - ارکان شرکت:

    الف) مجمع عمومی : که ریاست آن به عهده وزیر نیرو یا نماینده تام الاختیار آن.

    ب) هیئت مدیره : مرکب از سه نفر عضو اصلی (که یکی از آنها باید مدیرعامل باشد و دو نفر عضو علی البدل می‎باشد).

    ج) مدیرعامل : بالاترین مقام اجرائی شرکت و مجری مصوبات هیئت مدیره می‎باشد.

    د) بازرس : مجمع عمومی یک بازرس اصلی و در صورت لزوم یک بازرس علی البدل را برای مدت یکسال معین می‎کند.

    آشنایی با محل کار آموزی

    شرکتهای آب و فاضلاب  از جمله بنگاه های اجتماعی ، اقتصادی و دولتی نوین می باشند که بر اساس قانون تشکیل خود بعنوان واحدهایی با شخصیت مستقل حقوقی و در قالب مقررات حاکم بر شرکتهای دولتی برای تحقق برخورداری آحاد جامعه  از یکی از زیر بنایی ترین خدمات عمومی یعنی تامین آب سالم و دفع بهداشتی فاضلاب شکل گرفته اند. در این شرکتها سود که تبلور منافع تمامی ذینفعان در بنگاه های خصوصی است در خدمت توفیق این سازمانها برای تامین و ارتقاء استاندارد زندگی  است. این سازمانها می باشد متکی به فرهنگ ملی (پایداری فرهنگی) تولید ثروت نمایند ( پایداری اقتصادی) و در یک توزیع عادلانه ( پایداری اجتماعی) مواهب را بین آحاد جامعه توزیع نمایند و حقوق اجتماعی روستائیان را تحقق بخشند و با سرمایه گذاری گسترده در شبکه های آب و فاضلاب  محیط زیست پاکیزه ای را فراهم آورند ( پایداری محیط زیست) تا آیندگان بتوانند با بکارگیری امکانات جامعه برای تولید کالا و خدمات آنگونه که می خواهند زندگی کنند ( توسعه پایدار) تولید ثروت و تشکیل سرمایه های عمومی و مدیریت کار آمد و اثر بخش این سرمایه ها برای توسعه امکانات و ارتقاء استانداردهای زندگی  هویت این شرکتها را خواهد ساخت. تعیین هویت برای شرکتهای آب و فاضلاب  و اتحاد و تشکیل صنعت یکپارچه آب و فاضلاب در زیر مجموعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یک انتخاب استراتژیک است چرا که نه تنها بر رشد و بقای آتی این بنگاه ها موثر خواهد بود بلکه بر انتخاب نحوه رفتارهای آتی آنها تاثیر اساسی خواهد داشت.

    در این شرکتها برای تامین نیازهای اطلاعاتی تصمیم گیران باید نظامی مطابق با تکنولوژی، جهان بینی و نظام ارزشی حاکم بر سازمان طراحی و اجرا گردد. یکسان سازی نظام حسابداری و نظام تدوین بودجه در کلیه شرکتها اولین ضرورت است، و این دو نظام علاوه بر ارتباط متقابل و قابلیت مقایسه خروجیهای آنها با یکدیگر، شامل تعیین متغیرهایی است که باید زیر کنترل بوده و در نهایت پاسخگوی نیازهای ساختار عدم تمرکز نیز باشد چرا که سیستمهایی که گرایش به تمرکز دارند نمی توانند روشهای متفاوت انجام کار و کنترل در محل انجام کار را پشتیبانی نمایند.

    با توجه به اینکه کامیابی شرکتهای آب و فاضلاب از طریق عملکردشان در سطح اقتصاد خرد ارزیابی می گردد و همزمان اهداف اقتصادی اجتماعی و توسعه ای دولت را در اثر بخشی فعالیت های کل صنعت ارزیابی می نمائیم. ناچاراً باید اصطلاحات صنعت را تعریف می کردیم، باورها، ارزشها و هدفهای راهبردیمان و چگونگی ارتباط آنها را با اولویتهای کسب و کارمان تدوین کرده و یادداشت نمائیم. برای اصلاح عملکردها، نظام فکری سازمانی، شبکه ارتباط فرایند و جریانات کار و سیستمهای کاربردی همگی باید به گونه ای سازمان یابند که در جهت تحقق اهداف و استراتژیهای سازمان هم افزایی داشته باشند، با احساسی از فوریت، تصمیم گیری کرده و دست به اقدام زده ایم. الگوی گزارشگری مالی، الگوی بودجه ریزی عملیاتی، تجمیع بودجه سالهای 1383 تا 1385 ، تجمع صورتهای مالی ( نتایج عمل) و انتشارات نسبتها و شاخصهای شرکت (ابجد) پاسخ سریعی به نیازهای تصمیم گیرندگان و ذیعلاقگان بوده است لیکن در تدوین آنها و در تمامی طول کار یک تصویر کلی از نظام کنترل مدیریت که یادگیری سازمانی را در نقطه کانونی آن قرار داده مد نظر داشته ایم.

     با امعان نظر به مطالب فوق به منظور فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز مدیران سازمان و سطح صنعت و سایر استفاده کنندگان از اطلاعات مالی، باید سیستمی ( سیستم حسابداری) جامع و یکپارچه برای جمع آوری ، طبقه بندی ، تلخیص و گزارشات معاملات و عملیات مالی در مجموعه سازمان وجود داشته باشد. استقرار سیستم حسابداری کارآمد در یک مجموعه سازمان می توانند اطلاعات یکپارچه بیشتری را به سرعت در اختیار مدیران سازمان، صاحبان سرمایه و سایر ذینفعان قرار دهد. از همان ابتدای انتقال شرکت آب و فاضلاب  به وزارت نیرو به دلیل عدم وجود استاندارد و زبان مشترک حسابداری و اعمال حسابداری صنعتی سنتی توسط مدیران مالی و ذیحسابان به صورت سلیقه ای در این شرکتها، ارقام و اطلاعات حسابداری نه مورد توجه مدیران سازمان بوده و نه قابلیت پاسخگویی به نیازهای تصمیم گیری در سطح عالی مدیریت را داشته است. پس از الحاق این شرکتها به وزارت نیرو و بالطبع شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و جمع آوری اطلاعات حسابداری اطلاعات مالی که موجب تناقض ماهیت اطلاعات و قابلیت مقایسه ای اطلاعات را با ضعف مواجه نموده بود، استقرار یک سیستم جامع حسابداری موثر در سطح صنعت احساس شد. از سوی دیگر لزوم استقرار نظام یکپارچه کنترل مدیریت در تمامی شرکتهای آب و فاضلاب  و به منظور فرآیند تولید اطلاعات حسابداری یکسان جهت عملکرد اطلاعاتی و  کنترلی شرکتها و تهیه استانداردها و شاخصهای صنعت دلیل دیگر ارائه نظام هماهنگ حسابداری بود. نظام جامع مالی شرکتهای آب و فاضلاب  با توجه به ویژگیهایی محیطی، تبیین ماموریتها و هدف ، ساختار سازمانی، روشها و استانداردهای حسابداری مالی، صنعتی و دولتی، مجموعه قوانین محاسباتی مالی و دولتی، تکنولوژی مستقر، منابع انسانی مورد نیاز سیستمهای جبرانی، فرهنگ سازمانی ، روابط گزارش دهی، تصمیم گیری ، روشهای رهبری و یکپارچگی سازمان و ... به ترتیبی تدوین گردیده که امکانات مورد نیاز این سازمانهای پیچیده را بالقوه فراهم نماید.

     با استقرار سیستم حسابداری بهای تمام شده، تولید اطلاعات و صورتهای مالی ارائه شده توسط هیئت مدیره شرکتها در کلیه سطوح شرکتها و صنعت بصورت یکنواخت شده و امکان تهیه اطلاعات کلان و تجمیع برای مدیریت سطح عالی «وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور» به وجود آمده است.

    متن اولیه این سند با توجه به مستندات موجود در دفتر نظارت مالی و بودجه که حاصل زحمات چندین ساله همکاران قبلی و فعلی این دفتر بوده به عنوان پیش نویس نظام جامع مالی در اختیار آقای مصطفی یار محمدی مدیر امور مالی و ذیحساب بودجه جاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور قرار گرفته و ایشان با همکاری کار گروهی متشکل از خبرگان صنعت آب و فاضلاب وبا اخذ نظرات مشورتی دستگاه های برون سازمانی ناظر همانند سازمان حسابرسی، وزارت دارایی، دیوان محاسبات و ...

    محدودیت ها :

    محدودیتی که برای ماوجود داشت نبودن دسترسی به اطلاعات طبقه بندی و بایگانی شده بود که به دلیل محرمانه بودن آنها دسترسی به آنها امکان پذیر نبود دومین محدویت این بود که به دلیل مشغله کاری سرپرست امکان پاسخگویی به تمام سوالات ما وجود نداشت و یا بصورت مختصر جوابگو بودنند محدودیت دیگر عدم دسترسی به سیستمها و نرم افزارهای جدید حسابداری که به دلیل طرز تفکر مدیران سطوح بالا هنوز سنتی است

    فصل دوم

    هدف از تاسیس

    نحوه محاسبه آب بهاء و فاضلاب بهاء:

    دانستن نکات زیر به منظور محاسبه آب بهاء و آبونمان مشترکین آب و فاضلاب الزامی می باشد:

    1-طول دوره: منظور تعداد روزهای بین تاریخ قرائت فعلی و قبلی مشترک است

    2-کل مصرف: عددی است که از تفاضل شماره قبلی و فعلی کنتور بدیت می آید و بیانگر مقدار آب مصرفی مشترک در کل دوره صورتحساب می باشد.

    3-مصرف متوسط روز: منظور متوسط مصرف مشترک در یک روز است و از تقسیم کل مصرف به طول دوره محاسبه می شود.

    4-مصرف متوسط ماه: منظور متوسط مصرف مشترک در طی ماه ( نیمه اول سال 31 روز، از مهر تا بهمن 30 روز و اسفند ماه 29 روز) می باشد و به روش زیر محاسبه می شود

    31× مصرف متوسط روز= شش ماه اول سال

    30× مصرف متوسط روز= از مهرماه تا پایان بهمن

    29× مصرف متوسط روز= اسفند ماه

    5-ضرایب آب بهاء: این شامل مواردی هستند که به استناد قوانین می بایست به نرخ واحد آب بهاء اضافه گردند و در حال سال جاری این موارد را شامل می شوند.

    1-5)تبصره 2 ده درصد مبلغ آب بهاء می باشد که در شهرهای بروجرد، الیگودرز، کوهدشت و الشتر که دارای طرح فاضلاب می باشند دریافت می شود.

    2-5)تبصره 3 در کلیه امورات به استثناء امور آب و فاضلاب خرم آباد در هر یک از طبقات مصرفی به ترتیب زیر جهت بازسازی شبکه های توزیع آب و جمع آوری فاضلاب شهری و جبران عق ماندگی در این بخش دریافت می شود.

    درصد افزایش

    طبقه مصرفی

    صفر

    7- 0

    20%

    45- 7

    15%

    70- 45

    10%

    به بالا- 70

    6-ضریب فصلی: نرخ آب بهای برخی مشترکین غیر خانگی از اول خردادماه لغایت سی و یکم شهریور ماه 20% اضافه می گردد.

    7-جریمه مازاد الگوی مصرف: مشترکین خانگی که بیشتر از الگوی مصرف تعیین شده در ماه مصرف نمایند بایستی برای مصارف اضافه بهای بیشتری بپردازند که به نحو زیر می باشد.

    سال 81 یک برابر                سال 82 یک و نیم برابر            سال 83 و بعد از آن دو برابر

    8-تعداد خانوار: جهت مشترکین که بیش از یک خانوار در یک منزل سکونت دارند جهت محاسبه جریمه الگوی مصرف به کار می رود. به این ترتیب که الگوی مصرف مشترک دو خانوار در دو و از سه خانوار به بالا در سه ضرب می شود.

    مشترکین که تعداد افراد خانوار آنها بیش از شش نفر باشد الگوی مصرف آنها بر اساس فرمول زیر تعدیل می شود

    مشترکين که تعداد افراد خانوار آنها بيش از شش نفر باشد الگوي مصرف آنها بر اساس فرمول زير تعديل مي شود

    (75/0 × مقدار الگوي مصرف ماهانه غير گرم ×                                                   + مقدار الگوي مصرف ماههاي غير گرم= مقدار مصرف                    خانگي که مشمول جريمه نمي شود (الگوي مصرف)

    جهت محاسبه آب بهاي مشترکين ابتدا بايستي طول دوره و سپس مصرف متوسط ماه را محاسبه کرد تا نرخ واحد آن بدست آيد بعد آنرا در کل مصرف ضرب نمود و در آخر ضرايب را اضافه مي کنيم و جهت محاسبه آبونمان نيز بايد نرخ آن را (بسته به نوع کاربري و قطر انشعاب) براي يک روز محاسبه و در طول دوره ضرب نمود.

    نرخ خدمات دفع فاضلاب مشترکين به شرح زير است:

    در چهار شهر خرم آباد، نورآباد، پلدختر و دورود که شرکت داراي شبکه جمع آوري و دفع فاضلاب مي باشد کارمزد دفع فاضلاب دريافت مي شود. در شهر خرم آباد چون تصفيه خانه فاضلاب به بهره برداري رسيده و پس آب هاي اکثر مشترکين به آن انتقال   مي يابند لذا شرکت برابر تعرفه مضرب کارمزد دفع فاضلاب را کامل از آندسته از مشترکين که فاضلاب آنها به تصفيه خانه انتقال مي يابد يعني برابر کاربري مسکوني 70 تجاري 100 درصد و عمومي اداري 90 درصد دريافت مي کند و از ديگر و مشترکين که فاضلاب آنها جمع آوري ولي به تصفيه خانه فاضلاب انتقال نمي يابد با اخذ مجوز از هيات مديره تعديلاتي در نرخ ها فوق انجام داده و براي کاربري مسکوني 60 درصد تجاري 90 درصدو عمومي اداري 75 درصد دريافت مي نماييد ضمناً در برخي از مناطق که شرکت شبکه فاضلاب جهت جمع آوري و دفع فاضلاب ندارد کارمزد دفع دريافت نمي کند.

    در ساير شهرها يعني دورود، نورآباد و پلدختر بدليل عدم راه اندازي تصفيه خانه فاضلاب شرکت نرخهاي تعرفه را با اخذ مجوز از هيات مديره تعديل نموده و از مشترکين با کاربري مسکوني 40 درصد، تجاري 55 درصد و عمومي اداري 50 درصد آب بهاء را بعنوان کارمزد دفع فاضلاب دريافت مي نمايد.

    نرخ آبونمان فاضلاب برابر نرخ آبونمان آب است.

    لازم به ذکر است که محاسبه به آب بهاء مشترکين به کاربري انشعاب بستگي دارد و از اين نظر به دو بخش خانگي و غير خانگي تقسيم مي شود که با ذکر مثال هر کدام شرح داده خواهد شد.

    مثال 1) آب بهاء آبونمان آب، فاضلاب بهاء آبونمان فاضلاب و ضرايب يک مشترک تجاري با قطر انشعاب  و مصرف 61 متر مکعب از تاريخ 20/12/84 لغايت 20/4/83 که در شهر دورود (داراي طرح فاضلاب) ساکن است را حساب کنيد.

    ابتدا طول دوره را بر حسب روز بدست مي آوريم.

    صورتحساب فوق شامل 3 بخش تعرفه اي مي گردد

    9 روز در اسفند 84 که با تعرفه تجاري سال 84 محاسبه مي شود.

    62 روز در فروردين و ارديبهشت 85 که با تعرفه تجاري سال 85 محاسبه مي شود

    51 روز در خرداد و تير 85 که با تعرفه تجاري سال 85 با ضريب فصلي محاسبه مي شود   مصرف متوسط روز را نيز بدست مي آوريم تا سهم متوسط مصرف هر بخش دوره مشخص گردد.

    متر مکعب در روز                                                                  5/0= 122/61

    مصرف متوسط ماه را نيز به منظور پيدا کردن نرخ واحد آب بهاء بدست مي آوريم.

    5/14= 29× 5/0 = متوسط مصرف ماهيانه در اسفندماه 45

    5/15= 5/0× 31= متوسط مصرف ماهيانه براي ماههاي 31 روزه

    با دانستن اينکه نرخ آب بهاي تجاري در سال 84 براي مصارف زير 20 متر در ماه در شهر درود برابر 1079 ريال و بالاي 20 متر تا 40 متر برابر 1429 ريال و بالاي 40 متر 1452 ريال و آبونمان 6123 ريال و در سال 85 نرخ آب بهاي تجاري در سال 84 براي مصارف زير 20 متر در ماه در شهر مذکور برابر 1079 ريال و بالاي 20 متر تا 40 متر برابر 1429 ريال و بالاي 40 متر 1452 ريال و آبونمان 6123 ريال بوده (به علت اينکه مصرف متوسط ماه زير 20 متر مکعب مي باشد نرخ 1079 ريال در سال 84 و 85 ملاک است) مي توان به راحتي موارد خواسته شده را حساب کرد.

    سهم مصرف بخش اول تعرفه ( مصرف سال 84)                                         5/4=5/0 × 9

    سهم مصرف بخش دوم تعرفه (مصرف فصل غير گرما سال 85)                31= 5/0 ×62

    سهم مصرف بخش سوم تعرفه (جهت محاسبه ضريب فصلي )                 5/25= 5/0 ×51

    آب بهاء سال 84 (ريال)                                                                  5/4855=1079×5/4

    آب بهاء سال 85 (ريال)                                                     5/60963=1079×(5/25+31)

    جمع آب بهاي خالص (ريال)                                              65819= 5/60963+ 5/4855

    تبصره سه (ريال)                                                                    8/13163= 20% ×65819

    تبصره دو (ريال)                                                                     9/6581= 10%× 65819

    ضريب فصلي (ريال)                                                             9/5502=20%1079×5/25

    جمع ضرايب (ريال)               6/25248=9/5502+ 9/6581+ 8/13163

    براي محاسبه آبونمان به شکل زير عمل مي کنيم

    مثال 2) مشترک داراي انشعاب خانگي 2/1 اينچ در شهر خرم آباد با الگوي مصرف 20 متر مکعب ( در ماه) زندگي مي کند و شهر داراي سيستم دفع فاضلاب است اقلامي را که بايد در صورتحساب وي از تاريخ 1/6/85 لغايت 30/7/85 با مصرف 24 متر مکعب منظور گردد محاسبه نمائيد.

    طول دوره مصرف 60 روز است. که با توجه به اينکه متوسط مصرف ماه 31 روزه و 30 روزه پايين تر از 5/22 و بيشتر از متر مکعب قرار مي گيرند شامل يک تعرفه مي گردد.

    مصرف متوسط روز                                                                                    4/0= 60/24

    مصرف متوسط ماه 30 روزه يا شهريور ماه                                                  12= 30× 4/0

    مصرف متوسط ماه 31 روزه يا شهريور ماه                                              4/12= 31× 4/0

    آب بهاي خالص (ريال)                                                                       2784= 116× 24

    در شهر خرم آباد ضرايب تبصره 2 و 3 محاسبه نمي شود ولي چنانچه مشترک در شهري ساکن باشد که نياز به محاسبه ضريب تبصره ها باشد بشرح زير اقدام مي شود.

    تبصره 2 (ريال)                                                                                    278= 10% 2784

    تبصره 3 (ريال)                                                                                    557= 20% 2784

    جمع ضرايب                                                                                        835= 557+ 278

    به علت اينکه مصرف متوسط ماهيانه مشترک کمتر از الگوي مصرف مي باشد جريمه الگو شامل نمي شود.

    عوارض شهرداري 3% آب بهاء                                                     83= 3% × 1784

    کارمزد خدمات دفع فاضلاب:

    چنانچه سپس آب مشترک بوسيله شبکه جمع آوري فاضلاب شهر انجام گيرد.

    در صورتيکه وارد تسويه خانه فاضلاب گردد( ريال)                               83= 3% × 2784

    در صورتيکه وارد تسويه خانه فاضلاب نگردد و از طريق رودخانه دفع شود (ريال) 1670=60% × 2784

    تعرفه هاي حق انشعاب آب و فاضلاب در کاربردهاي مختلف

    تعاريف:

    انشعاب آب:

    آن بخش از لوله فرعي آب که مقطع آن متناسب با قطر کنتور آب مشترک در نظر گرفته مي شود و در نهايت خط آبرساني اختصاصي و يا شبکه عمومي توزيع آب ( از محل نصب شير انشعاب) به نقطه تحويل ( شير فلکه بعد از کنتور) متصل مي نمايد. اعم از لوله و متعلقات مربوطه تا شير مذکور، انشعاب ناميده مي شود و متعلق به شرکت است.

    انشعاب فاضلاب:

    آن بخش از لوله فرعي فاضلاب که مقطع آن متناسب با سيفون بوده و فاضلاب مشترک را از محل سيفون (خروج از ملک) به خط اختصاصي و يا شبکه عمومي جمع آوري فاضلاب منتقل مي نمايد (اعم از لوله و متعلقات مربوطه و سيفون) انشعاب (اتصال) فاضلاب ناميده مي شود و متعلق به شرکت است.

    انواع انشعاب آب و فاضلاب:

    1-مسکوني: به انشعابهايي اطلاق مي شود که صرفاً حدود متعارف آب شرب و بهداشت و دفع فاضلاب خانگي بوده و به واحدهاي مسکوني واگذار مي گردد.

    2-غير مسکوني: الف)انشعاب مصارف عمومي و دولتي: به انشعابهايي اطلاق مي شود که جهت خدمات عمومي غير انتفاعي(نامبرده در تعرفه) به کار مي رود. شامل کليه ادارات تابعه وزارتخانه ها و قوه قضائيه، مراکز و پادگانهاي نيروي نظاني و انتظامي، بنياد شهيد مستعضعفان و جانبازان، بنياد پانزاد خرداد، شهرداريها و کليه موسسات سازمانهاي دولتي که به صورت شرکت اداره نمي شوند(نظير سازمان غله، سازمان حج و اوقاف استانها، گرگ، سازمان بنادر و کشتيراني و سازمان هواپيمايي کشور)، مراکز بهداشتي و درماني دولتي(نظير بيمارستانها، درمانگاهها، مراکز تشخيص طبي، مراکز پيرا پزشکي)، گورستانها و غسالخانه ها و مصارف اشتراکي شهرکها و مجتمع هاي مسکوني(مشترکين تحت پوشش شرکت)

    ب- 1) انشعاب آب توليدي و صنعتي: به امشعابهايي اطلاق مي شود که براي به کار انداختن و بهره برداري از منابع کارخانه ها، استخراج معادن، صنايع کشاورزي براي توليد فراورده هاي کشاورزي و دامي در کارگاهها (مانند مرغداريها، دامداريها، پرورش کرم ابريشم و نظاير آن) و صنايع کوچک و صنوف توليدي استفاده مي شود.

    پ- 2) انشعاب فاضلاب توليدي و صنعتي: به انشعابهايي اطلاق مي شود که براي جمع آوري و دفع فاضلاب صنايع، کارخانه ها، موسسات و کارگاهها و صنوف توليدي، بعد از پيش تصفيه و رسيدن کيفيت فاضلاب خروجي به حد مجاز در محل اتصال به شبکه جمع آوري فاضلاب شهري بر اساس استانداردهاي شرکت واگذاري مي گردد.

    ج) انشعاب مصارف تجاري: به انشعابهايي اطلاق مي شود که عموماً براي محل کسب و کار، خدمات و تجارت واگذار مي گردد. محل دادو ستد کالا يا خدمات و هر مکاني که در آن فعاليت تجاري و ارائه خدمات انتفاعي(نامبرده شده در تعرفه) صورت مي گيرد و همچنين مراکز تجاري و خدماتي نظير پاساژ، سراه ميادين، بانکها، هتل، بيمارستان خصوصي، ساختمان پزشکي، مسافربري، باربري، پارکينگ عمومي، تعميرگاه، شهربازي و نيز کليه شرکتهاي تابعه و وابسته به وزارتخانه هاي دولتي و نظير شرکتهاي برق       منطقه اي، توانير، سازمان برق، سازمان آب منطقه اي، شرکتهاي ملي نفت، گاز و پتروشيمي، شرکتهاي مخابرات و پست و تلگراف شرکت ملي فولاد، سازمان گسترش و نوسازي سنعتي ايران و سازمان صنايع ملي ايران) تجاري محسوب مي شود.

    د)انشعاب مقطوعي: اين انشعاب براي واحدهاي بزرگ نظير پادگانها، فرودگاهها، پارکها، موسسات صنعتي، انبارها و مشابه آن که عرصه و اعيان ملک متقاضي انشعاب بسيار زياد و آب مصرفي و سياب توليدي در مقايسه با عرصه و اعيان ناچيز و انشعاب مورد تقاضا براي مصرف شرب و بهداشت واگذار مي شود.

    هـ) انشعاب ساخت و ساز: در صورت وجود امکانات فني شرکت مي تواند براي ساخت و سازهاي واحدهاي مسکوني  و غير مسکوني، دوباره سازي بنا و يا انشعاب موقت کارگاهي با عقد قرارداد نسبت به واگذاري انشعاب موقت برابر فصل چهارم آئين نامه عملياتي اقدام کند.

    نکته 1: نرخ فروش آب به تانکرهاي خدماتي توزيع آب، مصارف بنايي و ساخت و سازها و فروش آب به کشتيها در بنا در مشمول تعرفه آب آزاد خواهد بود.

    نکته2: متقاضيان انشعاب موقت و يا انشعاب مصرف آب آزاد ملزم به پرداخت کليه هزينه نصب انشعاب مربوط در چهار چوب ضوابط شرکت مي باشند.

    و)انشعاب مجموعه هاي مسکوني، تجاري، عمومي، پاساژ ها، بلوک ساختماني و مجتمع ها:

    اين بند ناظر به متقاضياني است که انشعاب آب و فاضلاب آنها در اقطار متعارف تامين  مي گردد و محل استقرار آنها در مجموعه هاي مسکوني، تجاري، عمومي،پاساژ ها و بلوکهاي ساختماني قرار دارد.

    و-1) بلوکهاي ساختماني، پاساژها و مجموعه هاي تجاري و عمومي: اينگونه متقاضيان مي بايستي مشترکاً درخواست انشعاب آب و فاضلاب نموده و هزينه هاي عمومي انشعاب را پرداخت نمايند. نقطه تحويل به کليه انشعابها در مورد بلوکهاي ساختماني و پاساژها بايد در يک يا چند محل مناسب (با نظر شرکت) متمرکز باشد در مورد مجموعه هاي عمومي و تجاري بر حسب وجود امکانات فني (به تشخيص شرکت) نقطه تحويل در هر يک از واحدهاي مجموعه نيز مي تواند قرار گيرد. واگذاري انشعاب آب و فاضلاب بلوکهاي ساختماني معاونت امور آب و فاضلاب شهرک کشور امکان پذير خواهد بود.

    و-2) مجموعه هاي ساختماني: تعدادي از واحدهاي مسکوني که در سطح در جوار يکديگر احداث مي شوند و هر يک از آنها از شبکه عمومي آب و فاضلاب خدمات دريافت خواهد نمود.(نظير آنچه که معمولاً توسط تعاوني هاي ادارات و سازمانها ساخته مي شود) مجموعه مسکوني ناميده مي شود.

    تنها تفاوتي که تامين خدمات اينگونه واحدها با ساير متقاضيان خانگي دارند، لزوم احداث يا توسعه شبکه براي آنها است که هزينه آن روي واحدهاي متقاضيان سرشکن مي شود. و لذا ارجع است که مشترکاً تقاضاي انشعاب اب و فاضلاب نمايند. بديهي است متقاضياني که هزينه خدمات رساني روي آنها سرشکن شده از پرداخت هزينه نظير آن معاف         مي باشند.

    و -3)مجتمع ها: به آپارتمانها و مجتمع هاي مسکوني، تجاري، اداري که تاسيسات لوله کشي داخلي مجزا دارند در صورت وجود امکانات فني، انشعابهاي متعدد واگذار خواهد شد. ليکن در صورتيکه تاسيسات لوله کشي داخلي اين واحدها مجزا بنا شد يک انشعاب واگذار مي شود.

    -براي مصارف اشتراکي مجموعه ها و مجتمع ها نظير موتور خانه هاي شوفاژ، پارکينگ و مصارف عمومي يک انشعاب اشتراکي واگذار مي شود.

    -در مواردي که مشترک درخواست واگذاري سيفون فاضلاب اضافه نمايد، در صورت وجود امکانات فني با دريافت هزينه هاي مقرر واگذاري آن بلامانع است.

    تبصره: برابر تفاهم نامه مورخ 1/7/74 في ما بين وزارت نيرو و دفاع منازل سازماني نيروهالي مسلح نيز بايستي از واحدهاي اداري، مستقل و براي هر يک از واحدهاي مسکوني انشعاب جداگانه منظور گردد

    تاسيسات و تجهيزات آب متعلق به مشترک:

    کليه تاسيسات و تجهيزات آب و همچنين سيستم لوله کشي که بعد از نقطه تحويل توسط مشترک ايجاد مي شود تاسيسات و تجهيزات داخلي مشترک ناميده مي شود و متعلق به مشترک يا مشترکين مي باشد.

    تاسيسات و تجهيزات فاضلاب متعلق به مشترک:

    کليه تاسيسات و امکانات مربوطه جمع آوري و انتقال فاضلاب نظير شبکه هاي فرعي، تلمبه خانه و تاسيسات پيش تصفيه احتمالي و غيره از نقطه تحويل (سيفون) که توسط مشترک يا مشترکين ايجاد مي شوند تاسيسات و تجهيزات فاضلاب مشترک ناميده مي شود و متعلق به مشترک يا مشترکين مي باشد.

    محاسبه حق انشعاب

    محاسبه حق انشعاب مقطوعي:

    (در فصل دستورالعمل ها- دستورالعمل واگذاري انشعاب مقطوعي- صفحه         )

    تبصره هاي حق انشعاب:

    علاوه بر مبالغ حق انشعاب مبلغي نيز به عنوان سهم تبصره 1 و 2 از متقاضيان اخذ مي گردد (فصل مستندات)- قانون ايجاد تسهيلات براي توسعه طرحهاي فاضلاب و بازسازي    شبکه هاي آب جاري- صفحه)

    تبصره 1: در شهرهاي زير يکصد هزار نفر شرط بر اينکه متقاضي درخواست استفاده از تسهيلات واحد شماري در نرخ آب بها را داشته باشد و در شهرهاي بالاي يکصدهزار نفر هزينه تبصره يک محاسبه و علاوه بر حق انشعاب از متقاضي دريافت مي شود.

    تبصره 2: مشارکت مردمي جهت توسعه طرح هاي فاضلاب در شهرهايي که طرح فاضلاب در آنها اجرا شده يا در دست مطالعه است به ميزان ده 10% کل حق انشعاب آب مي باشد.

    کل دريافتي از متقاضيان انشعاب آب:

    حق انشعاب(نقد و اقساط)+ سهم تبصره يک+ سهم تبصره 2+کارمزد اقساط+ هزينه هاي نصب+ هزينه خسارت آسفالت+ هزينه آماده سازي+ خسارت وارد به شبکه

    تخفيفات مبالغ حق انشعاب آب:

    محاسبه کارمزد اقساط انشعاب آب:

    وصول کارمزد به نرخ 14% براي کليه کاربريها مي باشد که به صورت زير محاسبه         مي شود

    الف)مشترک بدهي خود را به صورت يکجا پرداخت نمايد.

    ب) مشترک بدهي خود را در اقساط ماهيانه مساوي پرداخت نمايد.

    ج) مشترک بدهي خود را در اقساط دو ماه يکبار و به صورت مساوي روي صورتحساب  پرداخت نماييد.

    -قراردادهاي اشتراکهاي اقساطي بايد به نحوي منعقد گردد که کليه شرايط نحوه  تقسيط و بازپرداخت در آن قيد گردد.

    تغيير در عرصه و اعيان:

    در صورت هرگونه افزايش عرصه و اعيان و تعداد طبقات و واحدهاي ملک داراي انشعاب مشترک مکلف است به محض دريافت اولين اخطار از سوي شرکت، هزينه هاي ناشي از افزايش و يا تغيير در انشعاب مذکور را بر اساس تعرفه مورد عمل جاري( به قيمت روز) پرداخت نمايد.

    محاسبه ما به التفاوت حق انشعاب(اضافه عرصه و اعيان):

    1-واحدهاي مسکوني

    b: مجموع عرصه و اعيان جديد تقسيم بر تعداد واحد

    z: هزينه حق انشعاب يک متر مربع هر واحد مسکوني بر اساس عرصه و اعيان جديد

    x:( مجموع عرصه و اعيان قديم- مجموع عرصه و اعيان جديد)

    a: ضريب تعديل هر شهر ( ضميمه               صفحه          )

    A :ضريب افزايش ساليانه که براي سال 85، 662/2 مي باشد (ضميمه    صفحه         )

    Y: ما به التفاوت حق انشعاب به ريال

    2-واحدهاي غير مسکوني:

    K: (مجموع عرصه و اعيان قديم- مجموع عرصه و اعيان جديد)

    a: ضريب تعديل هر

    A: ضريب افزايش ساليانه که براي سال 85، 662/2 مي باشد

    Y: مابه التفاوت حق انشعاب به ريال

    3-واحدهاي تجاري

    X: (مجموع عرصه و اعيان قديم- مجموع عرصه و اعيان جديد )

    a: ضريب تعديل هر شهر

    A: ضريب افزايش ساليانه که براي سال 85، 662/2 مي باشد.

    Y: مابه التفاوت حق انشعاب به ريال

    نکته: در صورتيکه هنگام اخذ انشعاب اوليه سهم تجاري پرداخت نشده باشد بايستي (B×A × 000/200) ريال نيز دريافت شود.

    B: تعداد واحدهاي تجاري

    نکته: طبق بخشنامه وزارت نيرو واحدهايي که قبل از 11/10/69 احداث شده و هزينه هاي عمومي انشعاب آب و فاضلاب آنها بر مبناي ميزان عرصه و اعيان محاسبه و وصول شده در صورت تغيير مشخصات آنها (عرصهف اعياني، کاربري) مابه التفاوت هزينه هاي برقراري انشعاب در قالب مصوبات مورد عمل محاسبه و وصول خواهد شد.

    واحدهايي که قبل از تاريخ شده و حق انشعابهاي آنعا بر مبناي قيمتهاي مقطوع و مستقل از عرصه و اعياني محاسبه و وصول شده است، براي براي بروز نمودن پرونده انشعاب اينگونه واحدها نبايد وجهي از آنها وصول شود مگر آنکه تغييرات انجام شده در ميزان عرصه و اعياني و کاربري آنها بعد از تاريخ 11/10/69 بعمل آمده باشد.

    روش محاسبه حق انشعاب آب و فاضلاب در ساختمانهاي چند طبقه:

    در صورتيکه در يک يا چند واحد مستقل احداث گردد و درخواست انشعاب مجزا نمايد عرصه به نسبت اعياني هر طبقه تسهيم و حق انشعاب هر واحد محاسبه شود در صورتيکه هر واحد دارا يک سند ثبتي مجزا باشد با تسهيم عرصه به نسبت اعياني اگر از نظر مجموع عرصه و اعيان و تقسيم اعيان به قذرالسهم عرصه مشمول هزينه تفکيک و تراکم نشود بدون دريافت هزينه مذکور و فقط با دريافت هزينه نصب و اتصالات به تعداد انشعابات درخواستي انشعاب مجزا واگذا مي شود.

    مثال: ساختمان دو طبقه ي که 450 متر مربع عرصه 200 متر مربع اعيان طبقه همکف و 100 متر مربع اعيان طبقه دوم دارد. ملک مذکور داراي دو سند مستقل است.

    سهم عرصه هر واحد = اعيان دو واحد ×

    300= 100+ 200= کل اعيان

    سهم عرصه هر متر مربع 5/1= =

    سهم عرصه طبقه اول       300= 5/1 × 200

    سهم عرصه طبقه دوم     150= 5/1 × 100

    مجموع عرصه و اعيان طبقه اول

    مجموع عرصه و اعيان طبقه دوم

    حال با قرار دادن  و  در فرمول حق انشعاب حق انشعاب هر طبقه مورد محاسبه قرار مي گيرد. چون ملک مورد مثال داراي دو سند مجزا است و شرايط لازم را جهت دريافت هزينه تفکيک و تراکم (نه اعيان 8/1 برابر عرصه است و نه مجموع عرصه و اعيان هر واحد بيش از هزار متر است) را ندارد با دريافت هزينه هاي هر نصب و اتصالات دو انشعاب مجزا واگذار و نصب مي شود.

  • فهرست و منابع دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری در اداره آب و فاضلاب ایذه

    فهرست:

    مقدمه

    فصل اول آشنایی با محل کار

    تاسیس و شروع شرکت                                                                                                   1

    موضوع و هدف شرکت                                                                                                   1

    سرمایه شرکت                                                                                                                2

    ارکان شرکت                                                                                                                 2

    آشنایی با محل کارآموزی                                                                                                           ۳

    محدودیت ها                                                                                                                  6

    فصل دوم هدف از تاسیس                                                                                                     

    هدف از تاسیس                                                                                                              7

    نحوه محاسبه آب بهاء و فاضلاب بهاء                                                                               8

    کارمزد خدمات دفع فاضلاب                                                                                           15

    تعاریف                                                                                                                         16

    انواع انشعاب آب و فاضلاب                                                                                            16

    تاسیسات و تجهیزات آب متعلق به مشترکین                                                                                   20

    کل دریافتی از متقاضیان انشعاب آب                                                                                  22

    روش محاسبه حق انشعاب آب و فاضلاب در ساختمانهای چند طبقه                                                 25

     انجام محاسبات حق انشعاب و هزینه ها متفرقه                                                                         32

    فصل سوم تشریح روند کار

    سال مالی و حسا بهای شرکت                                                                                      35

    تعرفه آب بهاء و فاضلاب بهاء در کاربری های مختلف                                                  37

    جریمه مازاد بر الگوی مصرف                                                                                                  38

    میزان جریمه مازاد بر الگوی مصرف                                                                               38

    فصل چهارم

    نتیجه گیری پیشنهادات و انتقادات                                                                               41

    ضمائم                                                                                                                     49-42

     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری در اداره آب و فاضلاب ایذه, گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری در اداره آب و فاضلاب ایذه, پروژه کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری در اداره آب و فاضلاب ایذه, دانلود کارورزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری در اداره آب و فاضلاب ایذه, گزارش کارورزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری در اداره آب و فاضلاب ایذه, پروژه کارورزی دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری در اداره آب و فاضلاب ایذه, کارآموزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری در اداره آب و فاضلاب ایذه, کارورزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری در اداره آب و فاضلاب ایذه, نمونه گزارش کارآموزی درباره دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری در اداره آب و فاضلاب ایذه, گزارش کار در مورد دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری در اداره آب و فاضلاب ایذه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت
  • سبد خرید خالی است