مقدمه:
فشارهای فزاینده موجود در محیط و آگاهی های محیطی نیاز به مطالعه تعاملات بین بخش های اقتصادی با محیط را الزامی کرده است . حسابهای ملی سنتی (تولید ملی خالص یا ناخالص یا داخلی)بر اندازه گیری رشد و عملکرد اقتصادی تأکید دارد. به منظور ارزشیابی جامع تری از دوام و توسعه لازم است که حوزه حسابداری مالی گسترده تر گردد تا استفاده از منابع طبیعی و همچنین زیان های موجود در فرایند تولید را شامل می شود.
هدف این مقاله اندازه گیری دارائی های طبیعی و محاسبه هزینه ها و درآمدهای محیطی است. این مقاله با پذیرش سیستم های مدیریت محیطی و سیستم های اطلاعاتی حسابداری سبز به بررسی تعاملات بین محیط و عملکرد اقتصاد شرکتها می پردازد. علاوه بر این، این مقاله امکان ایجاد تعامل بین محیط و عملکرد اقتصادی شرکتها را با پذیرش سیستم های مدیریت محیطی و سیستم های اطلاعاتی حسابداری سبز، مورد بررسی قرار می گیرد.
تئوری حسابداری مالی دارایی های مشهود و غیرمشهود را به اقل بهای تمام شده تاریخی و ارزش فعلی شناسایی و ثبت می کند اما این تئوری استفاده از منابع طبیعی و محیطی و همچنین کاهش درآمد ناشی از افت سرمایه طبیعی را مورد ارزیابی قرار نمی دهد. به علاوه تا امروز بسیاری از منابع مثل آب و هوا را به عنوان کالای مجاز در نظر گرفتند. که هرگز در صورت مالی، نامی از آنها برده نمی شود. در عملیات حسابداری های تولید و توزیع محصولات یا ارائه خدمات مستلزم استفاده از مواد مستقیم، نیروی کار مستقیم ، هزینه های سربار تولید، هزینه های اداری و فروش و همچنین هزینه های تحقیق و توسعه است.
تاریخچه شرکت:
گروه صنعتی نیکو (سهامی خاص) مشتمل بر کارخانجات تولیدی پارس نخ - گریس - نابریس و بازرگانی آذین نسج و مرکز تحقیقات فیزیک نساجی و پروژه های در دست ساخت نیکو بافت، بژار، ابهرنسج و برزنت بروجرد با سطح اشتغال حدود ۷۰۰ نفر (در حال حاضر٥٠% آن را افراد با تحصیلات دانشگاهی تشکیل داده اند) به شرح ذیل می باشد:
کارخانه تولیدی صنعتی پارس نخ
این کارخانه با مساحت ٢٥٠٠ مترمربع واقع در شهرستان ابهر(کیلومتر ٩ جاده ترانزیت ابهر - تاکستان) جدیدترین واحد تولیدی گروه می باشد که در سال ١٣٧٦ تأسیس شده است. این کارخانه دارای دو سالن الیاف سازی و منسوج نبافته می باشد. سالن الیاف سازی از حدود سه سال قبل به تولید الیاف هایژنیک(بهداشتی) پلی پروپیلن و پلی استر با ظرفیت تولید 19000 تن در سال و سالن منسوج نبافته به تولید منسوج نبافته هایژنیک با ظرفیت 7000 تن در سال پرداخته استو ضمن تامین 95% منسوج نبافته هایژنیک مورد نیاز صنایع بهداشتی داخلی به جهت رعایت اصول و ضوابط استانداردهای بین المللی ، بهبود مستمر کیفیت ، قابلیت انعطاف در تولید انواع سفارشها در کوتاهترین زمان ممکن و جلب اعتماد خریداران با انجام به موقع تعهدات خود موفق به صادرات فراگیر و مستمر گردیده است که ارزش ارزی ان در سال 1380 به رقم ده میلیون دلار رسید و پیش بینی می گردد با اهتمام پرسنل تلاشگرو متخصص این شرکت در سال 1381 استمرار و ارتقاء ایم امر قطعیت یابد.
این شرکت که مجهز به گواهی بین المللی ایزو9002 (ISO 9002) و علامت استاندارد تشویقی جهت محصولات خود می باشد. در ضمن منتخب واحد تولیدی نمونه کشور و صادرکننده نمونه استان زنجان در سال 1379 می باشد.
این شرکت با عضویت در انجمنهای تخصصی داخلی (انجمن های صنایع نساجی ایران و صنایع بهداشتی و سلولزی) و بین المللی(کارولینای شمالی)، حضور در شبکه جهانی اینترنت از طریق 6 وب سایت اختصاصی و مستقل، اتصال به 9 وب سایت بین المللی، تهیه CD های اطلاعاتی مربوط به محصولات و سوابق شرکت و برگزاری دوره های آموزشی داخلی بازاریابی و صادرات برای پرسنل موجبات انتقل دانش روز، ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و صنعت، تضمین بقاء صنایع پایین دست و نهایتاً این بخش از صنعت کشور را فراهم آورده است.
در ضمن طرح توسعه پارس نخ با هدف تولید الیاف تکنیکی در تائی(Bicomponent) و توخالی(Hoilow) با بکارگیری دانش و فن آوری جدید در دست مطالعه و اجرا می باشد.
شرکت گل ریس از 248 پرسنل تشکیل شده که 11 نفر خانم و مابقی مرد می باشند که از نظر تحصیلات – نفر دارای مدرک فوق لیسانس ، 1 نفر لیسانس، 20 نفر فوق دیپلم، 123 نفر دیپلم و 87 نفر زیر دیپلم هستند.
کارخانه تولیدی و صنعتی نابریس
این کارخانه با مساحت 11000 مترمربع واقع در استان قزوین می باشد که در سال 1372 تأسیس شده است. این کارخانه حدود 5 سال، در زمینه ریسندگی الیاف کوتاه فعالیت دارد. ظرفیت تولید سالانه این کارخانه ، حدود 2500 تن نخ یک لا و چندلا در سال می باشد.
شرکت نابریس دارای گواهینامه ایزو 9002 (ISO 9002) می باشد.
این شرکت از 160 پرسنل تشکیل شده که 7 نفر خانم و مابقی مرد می باشند که از نظر تحصیلات 5 نفر دارای مدرک فوق لیسانس، 20 نفر لیسانس، 5 نفر فوق دیپلم ، 90 نفر دیپلم و 40 نفر زیر دیپلم هستند.
شرکت مهندسی و بازرگانی نیکونسج
این شرکت واقع در استان تهران (بلوار میرداماد – شماره 139) می باشد که با دارابودن ارتباط تکنیکی و علمی با معتبرترین شرکتهای سازنده ماشین آلات کمپانیهای نساجی اروپایی، پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران حدود 30 خط تولید ریسندگی راه اندازی و ماشین آلات و تجهیزات آنها را تأمین نموده است. همچنین خدمات مختلف مشاوره ، نصب، صادرات و واردات و سایر امور بازرگانی را ب دست اندرکاران صنعت نساجی ارائه می نماید.
مرکز تحقیقات فیزیک نساجی
این مرکز واقع در تهران (بلوار میرداماد- شماره 139) می باشد که حدود 10 سال پیش با اندیشه ارتقاء فرهنگ کنترل کیفیت و ارائه خدمات آزمایشگاهی و مشاوره ای به صنعت نساجی کشور تأسیس شد. این مرکز مجهز به مدرنترین وسایل آزمایشگاهی بوده و با دارابودن کادر مجرب متخصص، کلیه ازمونهای مربوط به انواع الیاف ، نخ و پارچه را در کوتاهترین زمان و با بالاترین سطح دقت انجام می دهد.
گروه صنعتی نیکو پس از اجرا و بهره برداری بیش از 35 طرح تولیدی در بخش نساجی طی 20 سال گذشته و با بکارگیری تجربه ، فن آوری و نیروی متخصص و متعهد در این صنعت درصدد اجرای چهار طرح تولیدی دیگر با نامهای بژار(بازیافت ضایعات نرم و سخت نساجی)، برزنت بروجرد و نیکویافت(بازیافت انواع ضایعات پلیمری شامل پلی استر، پلیپروپیلن و پلی اتیلن) و ابهرنسج در شهرستانهای ابهر و بروجرد می باشند.
در ذیل توضیحاتی در ارتباط با این پروژه ها ذکر می شود:
پروژه بژار
این کارخانه با مساحت 20000 مترمربع واقع در شهرستان ابهر ( کیلومتر 9 جاده ترنزیت ابهر- تاکستان) می باشد. این طرح برای حلاجی پنبه (بازیافت پنبه از ضایعات نرم و سخت کارخانه گل ریس) با ظرفیت 1350 تن و ریسندگی نخ پنبه ای با استفاده از پنبه های بازیافتی به ظرفیت 1850 تن در سال طراحی گردیده است.
این شرکت از 21 پرسنل مرد تشکیل شده که از نظر تحصیلات 1 نفر دارای مدرک لیسانس، 11 نفر دیپلم و 9 نفر زیر دیپلم هستند.
پروژه نیکویافت
این کارخانه با مساحت 2000 مترمربع واقع در شهرستان ابهر (کیلومتر 9 جاده ترانزیت ابهر- تاکستان) می باشد که بازیافت ضایعات پلیمری شامل پلی استر و پلی پروپیلن کارخانه پارس نخ تأسیس شده است.این شرکت از 22 پرسنل تشکیل شده که از نظر تحصیلات 2 نفر دارای مدرک لیسانس، 1 نفر فوق دیپلم ، 8 نفر دیپلم و 11 نفر زیر دیپلم هستند.
پروژه ابهرنسج:
این کارخانه با مساحت 6600 مترمربع واقع در شهرستان ابهر (کیلومتر9 جاده ترانزیت ابهر- تاکستان) می باشد. محصول تولیدی مورد نظر در این طرح صنعتی انواع نخهای کشش پذیر (Elastomeric) می باشد که در مصارف مختلف علی الخصوص تولید پارچه های کشی و البته ورزشی و چسبان، جوراب بافی، تریکوهای تاری و پودی، البسه زیر، لباس خواب و ... کاربرد دارد. این طرح با ظرفیت تولید 150 تن در سال جهت تولید انواع نخ کشی ریسیده شده در نمرات مختلف به روش تولید نخ دوجزئی با فیلامنتالاستیک مرکزی طراحی گردیده است. این شرکت از 4 پرسنل مرد تشکیل شده که همگی دارای مدرک دیپلم می باشند.
پیوست 1 – 1
چگونه تهیه درخواست وجه:
اسناد و مدارک تکمیل مالی برای صدور سند چیست؟
قبل از اینکه ما اقدام به خرید یک جنس کنیم باید چه مراحلی طی شود.
فبل از هر تولید برگ درخواست خرید کالا(خدمات) توسط واحد درخواست کننده تهیه می گردد، درخواست با امضای درخواست کننده تایید کننده و تصویب کننده تکمیل می گردد.
انبار پس از دریافت برگ درخواست کالا از انبار فرم درخواست خرید کالا را تکمیل می کند. این فرم باید به امضای درخواست کننده برسد. درخواست کننده برگ درخواست خرید کالا را ضمیمه برگ درخواست خرید کالا از انبار می کند و رئیس انبار یا مدیر یا مسئول مربوطه به استناد برگ درخواست مجوز مربوط به آن را امضاء می کند. درخواست خرید کالا به امضاء درخواست کننده یا مدیر انبار رسیده است.
اسناد وضمائم پیوست برگ درخواست کالا از انبار برگ درخواست کالا برای امضاء تصویب کننده نهایی توسط انبار یا مسئول مربوط و مسئول نهایی جهت تصویب داده می شود.
پس از تصویب نهایی مدیر کارخانه یا مدیر اداری یا مسئول مربوطه برگه درخواست خرید کالا و برگه های مربوط جدا و سفته مربوطه تحویل تدارکات می گردد. مسئول خرید به استناد برگ درخواست خرید کالا اقدام به خریدجنس از فروشگاه یا مغازه های موردنظر با قیمتهای توافق شده قبلی یا توفق شده با قیمت جدید و حتی الامکان پایین می نماید.
پس از خرید فاکتور توسط فروشنده به تدارکات تحویل داده می شود. تدارکات جنس را همراه فاکتور به کارخانه می آورد. فاکتور با مشخصه وزن، تعداد و ... توسط انتظامات درب ورودی تأیید و سپس تحویل انبار می گردد. تدارکات در حین انجام اینکار اقدام به تهیه بارنامه داخلی توسط خود می نماید. انبار پس از تحویل اجناس اقدام به رسید کالا می نماید. امضاهای مجاز شامل : امضاء تحویل گیرنده، کنترل کیفیت – رئیس(مدیر) انبار و تصویب کننده نهایی می باشد.
پس از اینکه امضاها کامل شد، درخواست رسید و فاکتور حتماً باید سربرگ یا آدرس فروشنده، شماره اقتصادی، تلفن، نام یا آدرس خریدار، تاریخ خرید و مهر فروشنده داشته باشد در غیر اینصورت رد می شود. پس از تکمیل مراحل فوق فاکتور بهمراه رسید کالا به همراه رگ درخواست جهت تأیید نهایی به امور مالی تحویل داده می شود. پس از این مراحل اسناد توسط تدارکات تحویل امور مالی می گردد. امور مالی از تحویل اسناد مالی اقدام به بررسی و تأیید اسناد می نماید.
نحوه بررسی اسناد به شرح زیر می باشد:
ابتدا به ساکن فاکتور از لحاظ وزن، یا تعداد ... با نرخ همان مبلغ بررسی و تأیید می گردد. مثال هلو 2 کیلو فی هر کیلو 8000 ریال ، قیمت کل 16000 ریال
وزن یا تعداد اقلام هر یک قلم از فاکتور را با رسید بررسی و تأیید می کنیم.
اقلام به بررسی و تأیید رسید با درخواست خرید می نماید.
اقلام به بررسی امضاهای مجاز می کنیم. بعد از تأیید امضاها نسبت به تقدم و تأخر رسید درخواست و فاکتور بررسی و اقدام می نماییم.
تاریخ درخواست قبل از تاریخ رسید و فاکتور می باشد.
تاریخ فاکتور قبل از تاریخ رسید و بعد از تاریخ درخواست می باشد.
نکته) تاریخ فاکتور می تواند همزمان با تاریخ رسید و درخواست نیز باشد.
تاریخ رسید پس از تاریخ فاکتور و درخواست می باشد.
نکته) تاریخ رسید می تواند همزمان با تاریخ فاکتور و درخواست نیز باشد.
مرحله نهایی: تأیید نهایی فاکتور فروشنده می باشد.
پس از تأیید نهایی فاکتور (قیمت فاکتور، مهر فروشنده، عدم قلم خوردگی هر یک از آیتمهای مهر و امضای تدارکات، مسئول تدارکات، تصویب کننده قیمت، فاکتور) سند بابت پرداخت یا درخواست وجه توسط امور مالی اقدام می گردد. بعد از آن روکش درخواست وجه می خورد که دارای 3 برگ سفید( حسابداری سند ) آبی(بایگانی حسابداری) زرد(مالی کارخانجات) می باشد. که پس از پر کردن آ« به اداره مرکزی فرستاد می شود تا برای آن چک صادر شود و بعد از صادر شدن در دفتر چک ثبت شده و چک به تدارکات تحویل می گردد تا برای پرداخت تحویل موسسه می گردد. از آن خرید شده در کل به استناد درخواست وجه چکی صادر می شود در وجه آن شرکتی و از ما طلب دارد.
رسید کالا:
مستقیم: همان موقع که کالا وارد می شود رسید صادر می شود.
انبار: (رسید قطعات) موقع ورود کالا انبار پس از بررسی و امتحان کالا و اطمینان حاصل کردن از بی عیب و نقص بودن آن رسید صادر می کند.
نکته) به همین علت که دو نوع رسید کالا داریم ممکن است برای یک سند از هر دو نوع رسید استفاده شده باشد. هدف از درخواست وجه برای مبالغ بالای 300000 ریال می باشد.
نکته) به همین علت که دو نوع رسید کالا داریم ممکن است برای یک سند از هر دو نوع رسید استفاده شده باشد. هدف از درخواست وجه برای مبالغ بالای 300000 ریال می باشد.
گروه صنعتی نیکو شامل گلریس، پارس نخ، ابهرنسج، بژار، نیکو یافت
دو پروژه که به زودی افتتاح می شودکه زیرمجموع شرکت گلریس است. کارخانه محل اصلی تولید است هر شرکت باید یک دفتر مرکزی داشته باشد. دفتر صنعتی گلریس در تهران (خیابان میرداماد) که مستند باید به دفتر تهران برود و سند زده و ارسال شود و مختصر که آشنای با فعالیت شرکت است در اتاق بایگانی که سندی که در بایگانی برای 3 سال مالی است و برای سالهای قبلرا در قسمت محوطه داخل کانتینر است با سندی که با هزینه ها در شرکت انجام شود. برای دفتر مرکزی فرستاده و تأیید مدیریت و مدیر مصرفی.
سند مالی و درخواست کالاهای مورد نیاز و بررسی سند که در اختیار ما قرار داده بودند و پرسیدن سوالاتی که در رابطه سند داشتیم و برطرف کردن اشکالات.
رسید انبار : 1- قطعات 2- کالا
رسید کالای مستقیم:
کالاهایی که خریداری می شود اول در ، درخواست وجه نوشته می شود و به انبار فرستاده می شود و از انبار به مسئول خرید داده می شود که کالاها را خریداری می کند در طی خرید فاکتور خرید گرفته می شود و کالا هنگام ورود به کارخانه باید مهر انتظامات پشت فاکتور زده شودو مهر و امضای انبار نیز زیر درخواست وجه زده می شود و به تدارکات داده و تدارکات درخواست وجه را به امور مالی می دهد.
با توجه به خریدهای مکرر و روزانه شرکت بابت هزینه های اداری مبالغ بالا باید به فروشگاه پرداخت شود از این رو با توجه به اینکه شرکت به جز هزینه های گفته شده خود نیز دارای هزینه های جانبی می باشدباید اینگونه درخواست ها طی فرصت درخواست وجه از طرف مالی کارخانجات به مقامات دیگر رسانده شود و در وجه فروشگاه کارسازی گردد، مبالغی که هزینه آن از 500000 ریال بیشتر باشد باید برای صدور چک اقدام گردد.
البته بعضی از این هزینه ها خیلی کمتر از مبالغی است که صدور چک گردد. بنابراین برای پرداخت این هزینه ها از طریق تنخواهی که در اختیار امور مالی کارخانجات قرار می گیرد هزینه می گردد. روال این گونه خریدها همانند درخواست وجه می باشد. همان طور که در سندهای درخواست وجه باید واحد درخواست کننده برگ درخواست خرید کالا را به انبار امضاهای مجاز تحویل دهد. در تنخواه نیز همان روال تکرار می شود و سند تنخواه باید فاکتور (پشت فاکتور مهر و امضای انتظامات و تاریخ ورود به کارخانه را داشته باشد)رسید(که این مرحله نیز توسط انبار در صورت ورود جنس انجام می شود) و خرید خدمات(که مربوط به واحد درخواست کننده می باشد) داشته باشد این گونه سندها نیز از طریق واحد تدارکات به مالی داده می شود که پس ازبررسی سند گزارش تنخواه صادر می گردد. البته در مواردی از گزارش تنخواه استفاده می کنیم که مبالغ خریداری شده تا سقف 200000 ریال یا نهایتاً 250000 ریال که پس از تهیه گزارش تنخواه برای هر شرکت و با امضاهای مجاز مسئولین به قسمت خزانه داری داده می شود تا در وجه مالی کارخانجات شارژ گردد.
فرم تنخواه همانند بیشتر اسناد مالی در سه برگ تهیه می شود. برگ سفید ضمیمه سند می گردد. برگ آبی بایگانی حسابداری و برگ زرد بابت تنخواه دار می باشد.
تنها اختلاف که تنخواه با درخواست وجه می تواند داشته باشد این است که در روی فاکتور مبالغ 200000 ریال فاکتور را دو مهره نموده یا اینکه از فرصت قبض صندوق استفاده کنیم. زمانی که از قبض صندوق استفاده می کنیم یک برگ آن ضمیمه سند و برگ دیگر را در بایگانی مالی نگهداری می کنیم هزینه جانبی شرکت (بار و مواد اولیه) پول زیادی داشته باشند چک می فروشد. باری مثل60000 و 100000 از طریق تنخواه مالی پرداخت می شود. تنخواه تدارکات نیست.
به استناد آقای محمود کمالی با حقوق 60000 ریال و دستمزد روزانه و 4 روز شیفت کاری 3 نوبت با منظور کردن 9 ساعت 5 دقیقه اضافه کاری 43 ساعت 15 دقیقه تعطیل کاری و با رعایت
36000=30/4*270000=15*30% * 60000
حقوق پایه 16 روز کارکرد 960000=60000*16
یک ساعت کارکرد 8186=33/7*60000
682=60/5*73674=9*8186
نرخ اضافه کاری 104093=4/1*74352=73670+682
ساعت اضافه کاری 351998=(یک ساعت اضافه کاری)8186*(اضافه کاری)43
تعطیل کاری 2046=8189*60(دقیقه)/15(تعطیل کاری)
تعطیل کاری 88511=4/1*354044*2046+351998
حق مسکن و حق خوار و بار برای هر سال تعریف شده است. خوار و بار 800000 ،حق مسکن100000باید نیست16
مسکن 51612=100000(حق مسکن)* 31/16
خوار و بار 413=31/16 * 800000
36000=(کارکرد)30/4*180000=30*60000
حق خواربار+حق مسکن+تعطیل کاری+اضافه کاری+پایه حقوق
1614373=206=2(مرد)/413+51613+498461+104093+960000
بیمه 113006=7/0*1614373
خالص دریافتی در خردادماه 1501367=113006- 1614373
حقوق . مزد: مبلغی که یک کارگر بابت ساعات مشخص کار در روز یا ماه بصورت روزانه ، هفتگی یا ماهانه دریافت می دارد.
نحوه محاسبه حقوق: از ضرب دستمزد روزانه هر شخص در تعداد روزهای همان ماه بدست می آید(حقوق ثابت یا پایه) بر فرض برای ماه های شهریور، مهر، اسفند آقای حسینی با حقوق روزانه 60000 ریال دریافتی حقوق ایشاندر سه ماه اشاره شده در بالا بصورت زیر محاسبه می شود.
1860000=31*60000
1800000=30*60000
1740000=29*60000
ساعت روزانه هر فرد در روز معادل 31/7 در هفته معادل 44 ساعت و در ماه معادل 6/191 در ماه 4 تعطیلی است و کسر می شود با هر سال 30 روز مرخصی و احتساب 4 روز جمعه 176 ساعت کارکرد.
نحوه محاسبه اضافه کاری: از حقوق پایه همان فرد با کارکرد کامل همان ماه تقسیم 220(5/7*3) * 140% محاسبه و پرداخت می شود یا از حقوق روزانه همان فرد تقسیم بر 33/14077
(7 ساعت 20 دقیقه کارکرد مفید)60(دقیقه)* 33/0
نحوه اضافه کاری برای آقای محمود کمالی با حقوق پایه 1860000 در خرداد ماه یا حقوق روزانه 60000 ریال که معادل یک ساعت اضافه کاری
یک ساعت اضافه کاری 11836=4/1*8456=220/1860000
نحوه محاسبه اضافه کاری(شیفت کاری)
از حقوق برای محاسبه حقوق پرسنل دوشیفت صبح و عصر در ماه 15 روز (صبح و عصر) در کل 10% برای پرسنل سه شیفت(15% برای صبح و عصر و شب) و برای پرسنل دو شیفت صبح و عصر و شب 5/122 حق شیفت منظور می گردد. برای پرسنل با شیفت کاری ثابت شب 35% حق شیفت محاسبه و پرداخت می شود.
برای پرسنل عادی کار حق شیفت پرداخت نمی شود. صبح 33/7 ساعت 33 دقیقه کار می کند. مبالغ اضافه کاری در تعطیل کاری تفکیک می شود. مگر بین کارگرن و کارفرما توافق شود، کمتر از اصل نباشداما بیشتر باشد. جمعه کاری ضرب40% می شود پرسانت داده می شود.
نحوه محاسبه مالیات هر سال.
ضریب متغیر* 400*150
432*400*150=امسال
درآمد مشمول مالیات 2160000=12/25920
216000 بالاتر مشمول مالیات
350000=10%*3500000=2160000-5660000
بیمه هر سال.
شخص با درآمد ماهانه 3500000 ریال و نرخ مصوب 10% مشمول مالیات در سال 85 ، مطلوب است محاسبه مالیات نام برده .
مالیات ماه فروردین 13400=10% * 1340000=2160000- 3500000
نرخ محاسبه بیمه با توافق نماینده کارگران و کارفرما صدور در بخشنامه تأمین اجتماعی در پایان یا ابتدای سال بعد مشخص می گردد.
مشمول بیمه سال 84 625000
سال 85 762000=30% * 25400
735000=30% * 24500
بهای تمام شده کالای ساخته شده:
موجودی مواد اولیه در ابتدای دوره
خرید مواد اولیه پس از کسر برگشت از خرید و تخفیفات
مواد اولیه آماده برای مصرف
کسر می شود:
موجودی مواد اولیه در پایان دوره
قیمت تمام شده مواد اولیه فروش رفته
مواد اولیه مصرف شده در تولید
اضافه می شود:
دستمزد مستقیم
هزینه های سربار تولید
اضافه می شود موجودی کالا در جریان ساخت ابتدای دوره
کسر می شود موجودی کالا در جریان ساخت پایان دوره
بهای تمام شده کالای ساخته شده پایان دوره
بهای تمام شده کالای فروش رفته:
موجودی کالای ابتدای دوره
اضافه می شود خرید کالا طی دوره
بهای تمام شده کالای ساخته شده
سایر
بهای تمام شده کالای آماده برای فروش
کسر می شود:
موجودی کالا در پایان دوره
بهای تمام شده کالای فروش رفته
صورت حساب عملکرد سود و زیان.
فروش ناخالص
کسر می شود برگشت از فروش و تخفیفات
فروش خالص
کسر می شودبهای تمام شده کالای فروش رفته
سود و زیان ناویژه
اضافه می شود درآمد
درآمد حاصل از مالیات پیمانکاری
درآمد حاصل از فروش دارائی ثابت منقول
درآمد حاصل از فروش دارائی ثابت غیرمنقول
درآمد حاصل از اجاره
درآمد حاصل از سود سپرده بانکی
درآمد حاصل از سود سهام یا سهم الشرکه دریافتی از شرکت سرمایه پذیر
درآمد حاصل از مالیات ارزی وسیعتر ارز
درآمد حاصل از ضایعات
درآمد تشویق صادرات
سایر درآمد
جمع درآمد و سود و زیان ناویژه
کسر می شود هزینه ها
حقوق و دستمزد غیرتولیدی
هزینه های اداری
هزینه های مالی
هزینه های توزیع و فروش
هزینه های استهلاک غیرتولید
سایر هزینه ها
جمع هزینه ها
سود و زیان ویژه دوره عملکرد
حقوق و دستمزد سایر هزینه های کارکنان.
تولیدی غیرتولیدی
کارمند کارگر کارمند کارگر
شرح
حقوق و دستمزد
مزایای نقدی
مزایای غیرنقدی
حق بیمه سهم کارفرما
حقوق بازنشستگی
مأموریت
سایر هزینه ها
جمع
مأموریت معاف از مالیات است ار مانده از ماه قبل هم باشد معاف از مالیات است.
حقوق ثابت ، حق شیفت، اضافه کاری، تعطیل کاری معاف از مالیات * 10% می شود.
3133618=12791+127/770+100000+1524091+400000+1860000
مالیات 95862=(مالیات)10% * 958618=2175000-3133618
219353=(بیمه)7/0 * 3133618
صورت مالی
شامل ترازنامه ، سود و زیان، بهای تمام شده، صورت گردش وجوه نقد+ یادداشتهای توضیحی این صورتها معمولاً برای یک دوره مالی مشخص (در شرکتها ابتدای سال تا پایان همان سال) تهیه وتنظیم می گردد. شرکتها تا پایان 31/4/x مهلت دارند صورتهای مالی را به همراه اظهارنامه مالیاتی تحویل اداره دارای شهرستان(محل کارخانه) بدهند.
گزارشات فصلی خرید و فروش، گزارشاتی که علاوه بر گزارشاتی که به شرکت و سهامداران داده می شود به مشتریان که می خرند یا می فروشند باید گزارش دهی داشته باشند.
صورت مالی ارائه شده به دارای مستلزم اطلاعات کافی و لازم از طرف واحد ، اداری، واحد تولید،واحد فنی و ... که در نهایت توسط امور مالی از لحاظ ریالی محاسبه و سند می خورد و خود حساب پرداختی مشمول مالیات و بیمه پرداختی و کسورات تکمیل کننده همه امور برای اطلاع رسانی به مدیران داخلی و سهامداران و ... و استفاده کنندگان خارجی(واحد مالی، همان مجموع)
در پلمپ کردن دفاتر چه اقداماتی باید انجام گیرد:
دفاتر قبل از شروع سال جاری جدید پلمب باید شود برای پلمب کردن دفاتر
خرید دفاتر کل و روزنامه توسط مسئول خرید این مستلزم واحد مالی برگ خرید را تکمیل و برگ درخواست صادر و تدارکات دفتر(دفاتر و فاکتور) گرفته توسط انتظامات ورود اجناس تأیید و انبار دفاتر و رسیدها را تأیید ومالی انجام می دهد.
مسئول مربوط به همراه دفاتر به اداره ثبت مراجعه می کند.
در اداره ثبت نامه معرفی توسط رئیس اداری دستور می خورد.
نامه دستور خورده (در دبیرخانه) همان شماره و تاریخ می خورد و به واحد حسابداری اداره مراجعه وفیش های مربوط پلمب دفاتر از واحد حسابداری دریافت می شود.
فیش ها به همراه برگ اظهارنامه پلمب دفاتر توسط مسئول معرفی شده شرکت واریز و تکمیل می گردد.
فیش واریزی به همراه برگ اظهار پلمب دفاتر به واحد حسابداری ارائه می گردد.
برگ اظهار پلمب دفاتر دوباره دستور و شماره می خورد.
دفاتر در واحد ثبت شرکتها توسط مسئول پلمب می خورد.
دفاتر پلمب شده ممهور به مهر و امضای اداری ثبت می خورد.
دفاتر توسط مسئول یا رئیس اداره در تاریخ پلمب دفاتر امضاء می گردد.
دفاتر پلمب شده به همراه کلمه التماس دعا تحویل مسئول مربوط می گردد.
اساسنامه:
هنگام تشکیل شرکت نیاز به مشخص نمودن نام شرکت، موضوع شرکت، مدت شرکت، مرکز سرمایه تعدید شده توسط اعضا یا صاحبان شرکت می باشد برای این کار و قانونی کردن اقدامات باید شرکت در اداره ثبت شرکتها اقدام به تکمیل موارد ذیل نماید:
معرفی چند نام بععنوان نام شرکت برای ارائه به دفاتر ثبت شرکتهای مرکز به منظور مشخص نمودن یک یا چند نام از نام های اشاره شده به منظور نام شرکت.
پس از تأیید نام شرکت توسط اداره ثبت شرکتها معرفی از طرف اداره ثبت به بانک مورد نظر شرکت در رابطه با افتتاح حساب بانکی به بانک مورد نظر ارائه می شود(مبلغ حداقل 100000) اظهارنامه توسط شرکت به همراه اساسنامه تکمیل و به دایره یا واحد ثبت شرکتها ارائه می گردد. برای انجام اینکار نیاز به واریز فیش جهت تأسیس اظهارنامه ... می باشد. اظهارنامه در دو ربگ توسط مسئول شرکت تکمیل و به همراه اساسنامه در اداره ثبت، تحویل مسئول مربوطه می گردد. در صورت نبودن هیچ گونه نواقصی شرکت در اداره ثبت شماره ثبتی می خورد. بعد از انجام اقدامات فوق از طریق آگهی کثیرالانتشار و محلی در روزنامه آگهی تأسیس منتشر می گردد(ارشاد، دارای)
اظهارنامه ثبتی شرکت:
نام ، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، صادره، تاریخ تولید، آدرس محل سکونت برای تمامی نفرات نوشته می شود، اگر بصورت خانوادگی باشد کل به صورت یک آدرس.
موضوع شرکت و تولید.
مبلغ سرمایه شرکتو تعیین مقدار نقد و غیر نقد به تفکیک(سهامی خاص)
اغلال شرکت که برای هدف تعیین شده که پایان رسیده حکم تصفیه از طرف دادگاه ، ورشکستگی و رأی اغلال شرکت در مجمع عمومی فوق العاده.
و همچنین در زمان اغلال شرکت طلبهایش را دریافت کرده و از محل فروش سایر دارائی ها و طلب بدهی های خود را پاس می کند و در آگهی شرکت خلاصه تصمیمات شرکت آورده می شود.
اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان اشخاص حقوقی
موضوع ماده 110 قانون مالیاتهای مستقیم
نام شخص حقوقی: شرکت نیکویافت ابهر
نوع شخص حقوقی: سهامی خاص
محل شماره و تاریخ ثبت: ابهر – 733 – 23/4/1379
نوع فعالیت: ایرانی
نوع مالکیت: خصوصی
شماره اقتصادی: 833-617-131
شماره و تاریخ کارت بازرگانی: 290749- 28- 10 – 81
شماره و تاریخ گواهی پذیرش در بورس:
نشانی اقامتگاه قانونی: ابهر،کیلومتر9جاده ترانزیت ابهرتاکستان- جنب کارخانه بژار
تلفن: 5284446
نمابر: 5284400
نشانی محل کارخانه: ابهر، کیلومتر9 جاده ترانزیت ابهر تاکستان – جنب کارخانه بژار
تلفن: 5284464
نمابر: 5284400
تعداد سهامداران شرکت گلریس
صورتهای مالی در گزارشات سالانه
در این قسمت وظیفه گزارشگری با توجه به گزارشات سالانه یک واحد تولیدی شامل ترازنامه صورت حساب سود و زیان که با استفاده از ارقام تاریخی تهیه شده اند ارائه می گردد. صورتهای مزبور و اقلام مندرج در آنها جهت نشان دادن نقش اساسی آنها در برنامه ریزی و کنترل مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد یکی دیگر از صورتهای مالی که در زمره صورتهای مالی اساسی به صاحبان سرمایه ارائه می گردد.
تاریخچه محل کارآموزی و دوایر و مدیریت های زیرمجموعه:
گروه صنعتی نیکو(سهامی خاص) مشتمل بر کارخانجات تولیدی پارس نخ – نایریس و بازرگانی آذین نسج و مرکز تحقیقات فیزیک نساجی و پروژه های در دست ساخت نیکویافت – بژار- و برزنت بروجرد با سطح اشتغال حدود 700 نفر که در حال حاضر 50% آن را افراد با تحصیلات دانشگاهی تشکیل داده اند.
نظام برنامه ریزی و تأمین نیروی انسانی:
کارخانه در حال تأسیس اول برای دستگاه مدیر فنی یعنی چارت تعیین می کند اگر در مجموع به 20 نفر نیرو نیاز باشد مدیر فنی ، جلسه گذاشته که درخواست نیروی کار را مدیر کارخانه تعیین می کند و به اداره کار درخواست داده می شودکه نیروی کار برای شرکت تازه تأسیس بفرستد که بعد از معرفی از طرف اداره کار فرم و مشخصات را پر می کند و مدیر که نیروی کار را درخواست داده بود از افراد مصاحبه بعمل می آورد که اگر نیروی انسانی قبول باشند (در مصاحبه) کل مدارک(مدرک تحصیلی، پایان خدمت سربازی و مدارک فنی) را داده و قرارداد بسته می شود و برای کار فرستاده می شود.
نظام نگهداری منابع انسانی:
رعایت نکات ایمنی در دستگاههایی که تیغه دارند روکش داشته باشند – آموزش پرسنل.
درخواست – مدیرکارخانه – مدیرمربوطه – برنامه ریزی طرح نیروی انسانی – نیروی انسانی در حین تحصیل کار می کنند.
در ایران خدمت سربازی – کار
کشورهای اروپایی – درس – کار – ادامه تحصیل پایه ، سابقه کار داشته باشد.
ارزیابی مشاغل نیروی انسانی در محل کارآموزی:
نظام پرداخت در محل کارآموزی:
از انواع قراردادها، قراردادی مدنظر قرارداد کار موقت ، تاریخ قرارداد که بر اساس توافق کارگر و کارفرما که 1 ماه شروع تا یکسال بیشتر از یکسال هم است که موقت نیست این قراردادها از 1-1-x، 31-3-x قرارداد سه ماه می شود. در طول این مدت امضاء گرفته نمی شود و قرارداد تمدید نمی شود و لیست برای سرپرست فرستاده می شود و ارزیابی می گردد که از کار کارگزاری بودند( کار را بصورت منظم انجام داده است) به کارگزینی فرستاده و قرارداد بر حسب فرم ارزیابی واحد پر می گردد و قرارداد تمدیدی از تاریخ 1-4-x ، 1-9-x که قرارداد 6 ماه است.
حداقل حقوق از طریق اداره کار تعیین می شود، هر کارگر به سوابق کاری که دارد و بستگی به تخصص کارگر دارد.
در قانون کار حق اولاد- خوار و بار- مسکن – سنوات سالهای قبل اضافه می شود و کارگری که جدید باشد سنوات و پایه حقوق را اداره کار تعیین می کند. حقوق پایه جدید استخدام – قدیم استخدام فرق می کند.
کار افراد استخدام شده به وضعیت بدنی و سن افراد بستگی دارد.
مراحل تولید در محل کارآموزی:
واحد اداری یکسری فرمت خاص خودش که 4 سازمان مخصوص خود که شغل و سمت درجه بندی شده معاون اداری- مالی- فنی که شاخه بندی می شود.
بودجه:
کنترل بودجه قبل از اقدام به کار پیش بینی می کند که حدود قبل از شروع سال جدید در سازمان بودجه و برنامه ریزی کشور برای تعیین بودجه کل کشور توسط رئیس جمهور به مجلس و در مجلس کارشناسی کرده و تصویب می کند.
وضعیت نگهداری مواد خام:
به بسته بندی نوع مواد- که تاریخ انقضاء- و عمر مفید آن مدنظر است و برنامه ریزی برای نگهداری مواد خام و قطعات.
بازاریابی و فروش در محل کارآموزی:
تولید باید همسو با تولید در منطقه استان- کشور و خارج از کشور بازاریابی می شود. شخص و اشخاصی هستند که کار آنها بازاریابی است و بیشتر هنر بازاریابی در سخن گفتن است.
هزینه توزیع و فروش:
هزینه هایی که در ارائه محصولات و خدمات مثل آگهی و تبلیغات می شود و هزینه جانبی بسته بندی در هزینه های آن شرکت است برای فروش نیاز هزینه توزیع و فروش است.
نظام پرداخت:
در اواخر هر سال در اسفند دهه سوم اسفند توسط شورای عالی کار نرخ حقوق روزانه هر فرد مشخص می شود. این نرخ می تواند به دو صورت باشد.
مدلهای برنامه ریزی و کنترل:
بودجه: مدلهای قراردادی حسابداری از قبیل ترازنامه – و صورت حساب ود و زیان که جهت ارزیابی امور گذشته واحد تجاری مورد استفاده قرار گیرد. برای برنامه ریزی های آتی واحد نیز مفید می باشد. جهت انجام برنامه ریزی بهتر است از بررسی اطلاعات مربوط به گذشته خصوصاً توجه به روند تصمیمات اتخاذ شده شروع کرد و سپس با توجه به راه حلهای متعدد اقدام به پیش بینی فعالیتهای آتی و برآورد هزینه ها ، درآمد، سود و نرخ بازده سرمایه نمود. پیش بینی اطلاعات و همچنین تعیین اهداف کوتاه مدت و بلندمدت قسمتهای کوچکتر واحد تجاری به مدیریت این امکان را می دهد که عملی بودن و امکان موفقیت عملیات پیش بینی شده را بررسی کند. بودجه نه تنها بعنوان وسیله ای جهت برنامه ریزیهای مدیریت تلقی می گردد بلکه یک مدل اساسی حسابداری برای کنترل مدیریت نیز می باشد. در تهیه بودجه تشریک مساعی کلیه اشخاصی که هزینه های دایره خود را پیش بینی نموده و مسئول کنترل آنها می باشند. ضروری است این مرحله از برنامه ریزی هزینه ها حسابداری سنجش مسئولیت نامیده می شود جزئیات مربوط به حسابداری سنجش است. از آنجائیکه برنامه ها اساساً بر مبنای پیش بینی شرایط آتی می باشد لازم است هزینه ها را نیز با توجه به روند افزایش یا کاهش آنها در آن مقطع زمانی خاص که پیش بینی ها برای آن انجام می شود درنظر گرفت به منظور برنامه ریزی هزینه ها باید در ارتباط با حجم تولید قیمتهای آتی ، ظرفیت کارخانه و کارایی کارگران مورد توجه قرار می گیرد.