دانلود گزارش کارآموزی پروژه 206 راهنمای تعمیرات موتور TUJPK در شرکت میلاد صنعت

تعداد صفحات: 59 فرمت فایل: word کد فایل: 3615
سال: 1382 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی مکانیک
قیمت قدیم:۱۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود گزارش کارآموزی پروژه 206 راهنمای تعمیرات موتور TUJPK در شرکت میلاد صنعت

    رشته: مکانیک صنایع اتومبیل

    فصل اول:

    باز و بست موتور و گیربکس از روی خودرو

    بیرون آوردن موتور و گیربکس

       روشی که در این جزوه توضیح داده می شود، در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک و دستی یکسان می باشد.

    ابتدا مایع سیستم خنک کننده، روغن موتور و گیربکس تخلیه می گردد.

    اجزاء سیستم هوای ورودی به موتور شامل لوله خرطومی هوای ورودی به موتور، بستها، مجموعه  هواکش جدا می شود.

    بست های باتری، باتری و سینی زیر باتری را باز کنید.

    بدون باز کردن اتصالات و لوله های سیستم فرمان هیدرولیک، پمپ هیدرولیک را جدا کنید.

    سوکت (ترمینال) مربوط به سیستم BSI را باز کنید.

    اتصالات برقی و کانکتورهای سیمهای متصل به باتری و جعبه فیوز کنار باتری را جدا کنید.

    شیلنگهای رفت و برگشت آب مربوط به رادیاتور بخاری را باز کنید.

    شیلنگ ورود و خروج آب موتور را باز کنید.

    شیلنگ خلاء مربوط به بوستر ترمز را باز کنید.

    درانتها، رادیاتور را باز کنید.

    در خودرو های مجهز به گیربکس دستی، سیم کلاچ را باز کنید و اهرم کلاچ را آزاد کنید.

    در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، کابل کیک دادن از روی گیربکس باز کنید.

    اتصالات جانبی مربوط به دسته سیم اصلی ECU  را جدا کنید.

    سپس پایه نگهدارنده ECU را از روی گلگیر سمت راست جدا کرده و بعد از آن کانکتور اصلی ECU را جدا کنید.

    منبع انبساط سیتم خنک کننده همراه با پایه نگهدارنده آن را باز کنید.

    سپس کنترل یونیت سیستم سوخت رسانی و جرقه (ECU) باز شده را، از روی بدنه خودرو بردارید.

    سیم گاز را باز کنید.

    با اطمینان از کم بودن سوخت در لوله ورودی آن را از گالری سوخت جدا کرده و مسدود کنید.

    پایه لرزه گیر اتصال سرسیلندر به دسته موتور سمت راست (از دید راننده) را باز کنید.

    اتصال شیلنگ خلاء MAP سنسور به مانیفولد هوا را از روی موتور را جدا کنید.

    کمپرسور کولر را بدون باز نمودن سیستم کولر از روی موتور باز کنید و دور از موتور نگه دارید. سپس مطمئن شوید که به اتصالات سیستم کولر آسیبی وارد نمی گردد.


    با شل نمودن مهره های مربوطه (7.8) لوله اگزوز را از محل اتصال به مانفولداگزوز (گلوئی اگزوز) جدا کنید.

    سپس بست نگهدارنده 2 را جدا کنید، تا لوله اگزوز میانی جدا گردد.

    اتصال دسته موتور سمت راست (4) به ضربه گیر دسته موتور را باز کنید.

    توجه: احتیاج به جدا نمودن کامل دسته موتور از بلوک سیلندر نمی باشد.

    برای جلوگیری از خراب شدن رزوه پیچ در هنگام باز نمودن مهره روی ضربه گیر دسته گیربکس (5) توسط جرثقیل موتور را به اندازه خیلی کم به سمت بالا کشیده تا وزن موتور توسط جرثقیل مهار گردد، سپس مهره روی ضربه گیر دسته گیربکس (5) را باز کنید.

    پیچ و .مهره ضربه گیر دسته موتور عقبی (6) که پلوس از داخل آن عبور می کند و پیچ های نگهدارنده بلبرینگ پلوس سمت راست پیچ های چکمه ای (6a) را باز کنید، اتصالات این قسمت کاملاً‌ از روی بدنه جدا می شود.

    برای بیرون آوردن موتور، ابتدا زنجیر جرثقیل را کمی شل نموده تا موتور پایین تر بیاید و پیچ دسته گیربکس از داخل دیاق (6) خارج کنید، سپس دیاق (6) را از روی شاسی باز کنید.

    پس از اطمینان از باز شدن تمامی اتصالات مجموعه موتور و گیربکس به شاسی و بدنه، با استفاده از جرثقیل به آرامی مجموعه را خارج کنید.

    2-نصب مجدد مجموعه موتور و گیربکس:

    مراحل کار به ترتیب عکس مراحل بیرون آوردن می باشد.

    پیچ دسته گیربکس را به گریس مخصوص، آغشته کنید.


    پیچ و مهره های مربوطه را طبق گشتاور تعیین شده در صفحه بعد محکم کنید.

    پيچ و مهره هاي مربوطه را طبق گشتاور تعيين شده در صفحه بعد محكم كنيد.

    3- گشتاور محكم نمومد پيچ هاي مربوطه:

    توضيح اينكه واحد daN.m تقريباً همان Kgm مي باشد.

    فصل دوم:

    باز و بست تجهيزات جانبي

    در اين فصل روش باز نمودن لوازم و اجزاء اضافي نظير دينام، كمپرسور كولر، پمپ هيدروليك فرمان از روي موتور، بيان مي شود. براي اين كار ابزار مخصوصي استفاده مي شود كه در ادامه توضيح داده مي شود.

    ابزار مخصوص

    {1‍} دستگاه اندازه گيري كشش تسمه مدل SEEM C.TRONIC

    {2} پين قفل كن تسمه:

    براي تعويض تسمه دينام، با استفاده از اين پين تسمه سفت كننده ديناميكي در محل مخصوص، ثابت مي شود و بعد از تعويض تسمه و جا انداختن تسمه استاندارد يا تسمه كار كرده قابل قبول،پين خارج مي شود.

    روش باز و بسته نمودن تسمه دينام:

    در اين موتور (TU3JP/k) كمپرسور كولر، دينام و پمپ هيدروليك فرمان توسط يك تسمه به حركت در مي آيد. تنظيم كشش تسمه، توسط تسمه سفت كن ديناميكي {2} انجام مي شود.

    روش انجام كار با توجه به شكل روبرو به شرح زير مي باشد.

    توسط ابزار مخصوص چهار گوش كه در محل (7) قرار مي گيرد، مجموعه تسمه سفت كن ديناميكي را در جهت موافق عقربه هاي ساعت بچرخانيد. در اين حالت پين قفل كن تسمه را در محل (8) قرار دهيد، تسمه سفت كن ديناميكي ثابت و تسمه شل مي شود. در اين حالت مي توان تسمه را خارج نموده و تسمه جديد را جايگزين نمود.

    با رها نمودن تسمه سفت كن و چرخش در خلاف عقربه هاي ساعت، تسمه كشيده شده و محكم مي شود.

    باز و بسته نمودن ديناميك

    طبق روش گفته شده، ابتدا تسمه دينام را باز كنيد، سپس پيچ هاي دينام را شل نموده و دينام را باز كنيد.

    باز و بسته نمودن هيدروليك فرمان:

    پس از باز كردن تسمه دينام، پمپ هيدروليك فرمان را بدون باز كردن شيلنگهاي هيدروليك از روي بدنه متور جدا كنيد.

    هنگام بستن دينام و پمپ هيدروليك فرمان، عكس عمل بالا را انجام دهيد.

    باز كردن سرسيلندر

    روش پياده كردن سرسيلندر در اين فصل توضيح داده مي شود، در ابتدا ابزار مخصوص مورد نياز شناسايي شده، سپس روش پياده كردن سرسيلندر توضيح داده مي شود.

    ابزار مخصوص:

    باز كردن سر سيلندر

    پس از بيرون آوردن مجموعه موتور و گيربكس، ابتدا گيربكس را طبق راهنماي گيربكس MA و يا AL4 از مجموعه جدا كنيد، سپس براي سهولت در باز كردن قطعات موتور ابتدا موتور را به پايه نگهدارنده موتور متصل كنيد، پايه نگهدارنده به صورتي ساخته شده است. كه از پهلو به موتور متصل مي گردد و با چرخاندن صفحه و مجموعه موتور مي توان قطعات موتور را به ترتيب سرسيلندر و مجموعه كپد ياتاقانهاي ثابت و متحرك باز كرد.

    براي باز كردن سرسيلندر، ابتدا درپوش سوپاشها (1) را از روي سرسيلندر باز كنيد. سپس پيچ هاي فاصله انداز (2) و صفحه روغن برگردان (3) را برداريد. در مرجله بعد محافظ حرارتي روي مانيفولداگزوز را جدا كنيد.

    سپس به ترتيب مراحل ذيل، قطعات را باز كنيد.

    منيفولداگزوز (7)

    فيلتر روغن (8)

    لوله محافظ گيج روغن (12)

    گيج روغن (11)

    فشنگي روغن (14)

    سوئيچ الكتريكي (13) در مدل هاي خاص وجود دارد.

    مجموعه كويل (15) كه بر روي هر كدام از شمع ها يك كويل وجود دارد.

    لوله يا گالري اصلي سوخت (16)

    منيفولدهوا (17)

    ترموستات (18)

    سنسور دماي آب موتور (19)

    قلاب براي جابجايي موتور (20)

    سنسور ضربه (21) در صورت وجود برحسب مدل موتور.

    درپوش تسمه تايمنيگ (22) كه از سه قسمت مجزا تشكيل شده است را باز كنيد.

    براي باز كردن ميل بادامك ابتدا بايد چرخدنده ميل بادامك را باز كنيد.

    روش كار بدين صورت است كه ابتدا قفل كن ميل بادامك {4} را در محل مربوطه قرار دهيد، سپس مهره پيچ تسمه سفت كن (23) را شل كرده، با چرخاندن آن تسمه تايم (24) آزاد مي گردد.

    واسطه تسمه سفت كن (25) را از جاي خود خارجي كنيد، با استفاده از ابزار {3} و با ثابت كردن چرخدند ميل سوپاپ، پيچ (26) را شل كنيد.

    در اين موتور، مجموعه اسبها و سرسيلندر توسط يك سري پيچ، به بلوك سيلندر متصل مي شوند. بنابراين با باز نمودن پيچ هاي سرسيلندر (27)، مجموعه اسبكها نيز جدا مي گردد.

    براي اين منظور، ابتدا پيچ هاي مربوط به فيلرگيري را تا انتها شل نموده، به نحوي كه اسبكها آزادانه در محل خود حركت كنند.

    سپس اقدام به باز نمودن پيچ هاي سرسيلندر نمائيد. پيچ هاي سرسيلندر را براي جلوگيري از تاب برداشتن سرسيلندر به روش حلزوني باز كنيد.

    پس از باز نمودن پيچ هاي سرسيلندر، مجموعه اسبكها را از روي سيلندر برداريد.

    براي جابجا كردن سرسيلندر، از ابزار اهرم جابجايي سرسيلندر {5} استفاده كنيد.

    با استفاده از اين ابزار از صدمه زدن به سرسيلندر جلوگيري مي گردد.

    پس از باز كردن سرسيلندر، براي جلوگيري از هر گونه حركت بوش سيلندر درموقع باز كردن كپه ياتاقانهاي متحرك، از ابزار بوش بند سيلندر {7} استفاده كنيد. همانطور كه در شكل مشخص مي باشد، اين ابزار بر روي لبه بوش نصب شده، توسط پيچ به بلوك سيلندر متصل مي‏گردد.

    در دو طرف بلوك سيلندر بين راهنما وجود دارد كه براي جلوگيري از حركت واشر سرسيلندر استفاده مي شود. براي جلوگيري از افتادن ومفقود شدن آنها در هنگام باز نمودن قطعات موتور، اين پين ها را جدا كنيد.

    باز و بست متعلقات سرسيلندر

    ابزار مخصوص

    باز نمودن قطعات داخلي

    ابتدا چرخ دنده ميل سوپاس (1) را جدا نموده، سپس خار نگهدارنده ميل بادامك (2) را جدا كنيد، سپس به آرامي و با استفاده از چكش چوبي و يا لاستيكي به انتهاي ميل بادامك (4) ضربه وارد كنيد تا ميل بادامك از جاي خود حركت كند و كاسه نمد سرميل بادامك (3) خارج گردد.

    پس از آزاد شدن ميل بادامك، آن را از درون سرسيلندر خارج كنيد.

    براي بيرون آوردن سوپاپها، با استفاده از ابزار فنر جمع كند (1)، بر روي صفحه بالايي فنر (6) و واشر زير فنر (8) را جدا كنيد.

    با استفاده از انبر مخصوص خارج نمودن كاسه نمد سوپاپ (2) را خارج كنيد.

    پس از باز كردن متعلقات سرسيلندر، لازم است كه قطعات ذيل در مورد بازرسي قرار گيرند.

    سيت سوپاپ، گيت سوپاپ، فنر سوپاپها، ميل بادامك، بوش ميل بادامك به سطح داخلي و خراجي سرسيلندر توجه داشته باشيد كه حداكثر پيچش يا تاب مجاز سرسيلندر 0.05 mm باشد براي اندازه يگري مقدار تاب مجاز، در سه جهت مختلف از خط كش مخصوص (مطابق شكل فوق) استفاده كنيد.

    در هر صورت با استفاده از فيلترهاي مختلف، مقدار تاب را مشخص كنيد. حداكثر تاب مجاز در سر سيلندر 0.05 ميليمتر است.

    مشخصات اجزاء سرسيلندر

    مشخصات سرسيلندر

    ارتفاع سرسيلندر استاندارد بايد برابر مقدار زير باشد.

    A = 111.2+0.08mm

    حداكثر مقدار مجاز كف تراشي سرسيلندر 0.2mm است و تنها 1 مرتبه انجام شود.

    مشخصات واشر سرسيلندر

    در محل هاي مشخص شده توسط حروف A, B, C بر روي لبه واشر سرسيلندر سمت گيربكس، مشخصاتي به شرح زير درج شده است:

    A: مشخصات نوع موتور

    B: مشخصات سازنده واشر سرسيلندر

    C: مشخصات ضخامت واشر سرسيلندر

    در قسمت A، امكان دارد 4 شيار (1و2و3و4) وجود داشته باشد، كه برحسب نوع موتور شيارها متفاوت خواهند بود. درمورد موتور TU3JP/k تعداد 3 شيار وجود دارد.

    ضخامت واشر سرسيلندر استاندارد 1.20 mm ضخامت واشر سرسيلندر تعميري 1.40mm مي باشد.

    براي واشرهاي تعميري، در محل C، شيار وجود دارد. چنانچه جنس واشر آزبست باشد شيار B وجود دارد.

    مشخصات ميل بادامك:

    علائم مشخصه ميل بادابمك در دو محل وجود دارد.

    علامتي كه شامل حرف يا عدد در انتهاي ميل بادامك (سمت فلايويل) وجود دارد. (A)

    علامت رنگي در محل هاي (C, D) مابين ياتاقان ثابت شماره 2 و بادامك مربوط به سوپاپ هواي سيلندر شماره 1 وجود دارد.

    مشخصات سوپاپها:

    يادآوري: در قسمت تحتاني سوپاپ هواي ورودي

    كه زاويه نشيمن آن از 120 درجه به 90 درجه تغيير

    يافته است، سوراخي به قطر 4mm وجود دارد (F).

    يادآوري: دقت كنيد در هنگام نصب فنر سوپاپها، واشر بالاي فنر (1) در بالاي فنر و واشر تحت (2) در زير فنر، مابين سرسيلندر و فنر قرار مي گيرد.

    مشخصات گيت سوپاپها:

    مشخصات سيت سوپاپها:

    مشخصات سيت سوپاپ هوا

    مشخصات قطر و ارتفاع سيت هوا

    مشخصات ماشينكاري محل سيت سوپاپ

    هوا در سيلندر

    مشخصات سيت سوپاپ دود

    مشخصات قطر و ارتفاع سيت دود

    مشخصات ماشنيكاري محل سيت

    سوپاپ دود در سرسيلندر

    مشخصات سيت سوپاپ دود

    مشخصات قطر و ارتفاع سيت دود

    مشخصات ماشينكاري محل سيت

    سوپاپ دود در سرسيلندر

    بستن متعلقات سرسيلندر

    با استفاده از ابزار جازن لاستيك ساق سوپاپ {3}، لاستيك ها را در جاي مربوطه قرار داده و به آرامي و با چكش پلاستيكي، لاستيك ساق سوپاپ را جا بزنيد.

    سپس مانند روش باز كردن و با استفاده از سوپاپ جمع كند {1} سوپاپها را در سر سيلندر جا بزنيد.

    نشيمنگاه ميل بادامك را در سرسيلندر روغنكاري كنيد و ميل بادامك را جا بزنيد.

    سپس مطابق شكل و با استفاده از ابزار مخصوص جا زدن كاسه نمد ميل سوپپا {4} و پيچ (10)، كاسه نمد را جا بزنيد و پس از اينكه از قرار گرفتن كاسه نمد در روي سيلندر اطمينان حاصل كرديد، پيچ (10) را باز كرده و ابزار را خارج كنيد.

    خار نگهدارنده ميل بادامك (2) را در محل خود نصب كرده، پيچ آن را تا 1.5da.Nm محكم كنيد.

    در مرحله بعد چرخدنده ميل بادامك (1) را در محل مربوطه نصب كنيد.

    باز و بست اسبكها

    باز نمودن اسبكها

    براي اينكه بتوان اسبكها را به راحتي از محل خود خارج كرده و سپس نصب نمود، بهتر است كه اين عمل هنگامي كه مجموعه اسبكها بر روي سرسيلندر نصب است انجام شود، به اين دليل كه با ثابت بودن پايه هاي مجموعه اسبكها بر روي سرسيلندر، بهتر و راحت تر مي توان فنرهاي بين اسبكها و پايه هاي ثابت را در محل خود قرار داد و ميل اسبك را از ميان آنها و اسبك ها و پايه هاي مجموعه اسبك، عبور داد.

    روش كار به شرح زير مي باشد:

    ابتدا پيچ و مهره هاي تنظيم فيلر سوپاپها را همانطور كه قبلاً عنوان شده است، تا انتها باز كنيد.

    سپس پيچ و مهره (7 , 6) كه ثابت كننده ميل اسبك مي باشند، را از محل خود در انتهاي ميل اسبك، باز كنيد.

    خار حلقوي ابتداي ميل بادامك (8) را با استفاده از خار باز كن، از محل خود خارج كنيد.

    براي بيرون آوردن ميل اسبك، از طرفي كه خار حلقوي قرار دارد، (سمت چرخدنده ميل بادامك) با استفاده از يك ميله توپر به قطر 19mm، به ميل اسبك توسط چكش چوبي و يا پلاستيكي ضربه بزنيد.

    اين عمل را تا زماني انجام دهيد كه اسبك معيوب و مورد تعويض، آزاد شود.

    مواظب باشيد در حين انجام اين عمل به ميل اسبك و ميله توپر صدمه وارد نشود.

    پس از بيرون آوردن ميل اسبك، فنر حلقوي (10) و واشر پشت آن (11) را خارج كنيد.

    توجه كنيد از ضربه خوردن اسبكها (12) در هنگام جابجايي خودداري شود.

    همچنين مواظب باشيد كه انگشتان دست بين بلبرينگ اسبك و قطعات ديگر قرار نگيرد.

    باز و بست غلطك اسبكها

    همانطور كه در بخش هاي قبل توضيح داده شد، اسبك هاي اين موتور TU3JP/k از نوع غلطكي است (1) در صورتي كه پس از باز نمودن قطعات سائيدگي در اسبكها و يا خراب شدن پيچ ها مشاهده گرديد، مطابق شكل آنها را باز كنيد.

    با باز كردن پيچ و مهره (2)، غلطك را از اسبك (1) جدا كنيد.

    در صورتي كه در اثر ضربه يا كار كرد موتور پيچ فيلر سوپاپ (2) هرز شده باشد يا دچار خرابي شده باشد، مي توان آن را تعويض نمود.

    يادآوري: در برخي مدل ها به جاي پيچ و مهره مدل (2) از مدل (3) استفاده مي شود. ميزان گشتاور سفت نمودن پيچ و مهره اتصال غلطك به اسبك (1) برابر 1.75da.Nm و پيچ و مهره فيلرگيري M6 برابر 0.9 da.Nm مي باشد.

    بستن اسبكها

    توجه: همانطور كه قبلاً گفته شد، دقت كنيد كه انگشتان دست بين اجزا متحرك قرار نگيرد. مقداري روغن تميز بين بلبرينگ اسبكها و بادامك ها جهت روغنكاري اوليه ومونتاژ بهتر بادامك، تزريق كنيد.

    دقت كنيد كه ذرات خارجي بين بلبرينگ ها و بادامك ها، و محل عبور ميل اسبك از ميان پايه ها و اسبكها وجود نداشته باشد.

    جهت جا زدن ميل اسبك، به ترتيب اسبك ها (12)، فنر حلقوي (10) و واشر فنر حلقوي (11) را در امتداد هم قرار دهيد. سپس ميل اسبك را طوري قرار دهيد كه به سوراخ هاي (B, A) در يك راستا قرار گيرند. در اين زمان پيچ و مهره (7,6) كه ثابت كننده ميل اسبك مي باشند را در محل سوارخ هاي (A,B) ببنديد. از طرف ديگ رميل اسبك، خار حلقوي (b) را نيز در محل مربوطه قرار دهيد.

    نصب سرسيلندر

    ابزار مخصوص

    ابتدا بوش بندها را باز كنيد، پين هاي راهنما (20) را در جاي خود محكم كنيد. واشر سيلندر (21) را طوري بر روي واشر سرسيلندر (21) قرار دهيد كه مشخصات آن به سمت سرسيلندر باشد. قبل از نصب سرسيلندر بر روي موتور، ابتدا چرخدنده سر ميل بادامك را نصب كنيد (22) و پيچ آن را توسط دست تا جائي كه ممكن است محكم كنيد.

    پين تنظيم تايم سمت ميل بادامك {3} را در محل مربوطه قرار دهيد.

    قطعات زير را به ترتيب در محل مربوطه، نصب كنيد:

    سرسيلندر (23)

    مجموعه اسبكها (24) را با توجه به پين هاي راهنما (25) بر روي سيلندر قرار دهيد.

    يادآوري: اسبكها و بادامك ها را روغنكاري كنيد.

    قبل از بستن پيچ هاي سرسيلندر، طول پيچ ها را اندازه گيري كنيد. مقدار مجاز 176.5mm مي باشد. در صورتي كه طول پيچ بيشتر از مقدار فوق باشد، بايد از پيچ هاي جديد و استاندارد استفاده كنيد.

    پيچ هاي سرسيلندر به روش حلزوني طبق شكل، محكم مي شوند. محكم شدن پيچ ها را به ميزان 2da.Nm با استفاده از تر كمتر محكمتر كنيد. سپس با ابزار مخصوص {4} به مقدار 240 درجه محكم كنيد. براي نصب درپوش انتهاي ميل بادامك {27} يا درپوش انتهاي سرسيلندر، موارد زير را به ترتيب انجام دهيد.

    كنترل كنيد كه پين هاي راهنما (26) در محل خود قرار داشته باشند.

    محل اتصال درپوش به سيلندر را به چسب آببندي سيليكون آغشته كنيد. درپوش را در محل مربوطه قرار دهيد و پيچ هاي آن را به ميزان 1 da.Nm محكم كنيد.

    نصب چرخدنده ميل بادامك و تسمه تايم:

    پين تنظيم چرخدنده ميل بادامك {3} را در محل مربوطه قرار دهيد.

    با استفاده از ابزار نگهدارنده چرخدنده {5} پيچ سرميل بادامك (30) را به ميزان 8da.Nm با استفاده از آچار تركمتر، محكم كنيد.

    جهت نصب تسمه تايم (A) ابتدا پيچ سفت كن (29) را شل كنيد، تسمه تايم را بر روي چرخدنده هاي ميل لنگ، ميل بادامك و واتر پمپ قرار دهيد. تسمه تايم را از زير بلبرينگ تسمه سفت كن عبور دهيد.

    فيلرگيري سوپاپها

    براي تنظيم فيلر سوپاپها، طبق جدول زير عمل كنيد.

    فيلر سوپاپ هوا، 0.20mm است. فيلر سوپاپ دود، 0.4mm است. گشتاور سفت نودن پيچ فيلرگيري در صورتي كه M6 باشد، برابر با 0.9da.Nm و اگر M9 باشد 1.75da.Nm مي‌باشد.

    روش كار بدين صورت است كه موتور را بچرخانيد تا سوپاپ دود سيلندرها، به ترتيب جدول، آزاد باشد. (هيچ گونه نيرويي از طرف سبك به سوپاپ دود وارد نشود). در اين حالت طبق ستون هاي دوم و سوم جدول، اقدام به تنظيم فيلر سوپاپ هاي هوا و دود نمائيد. به عنوان مثال، با آزاد بودن سوپاپ دود سيلندر 1، مي تواند سوپاپ هواي سيلندر 3 و سوپاپ دود سيلندر 4 را فيلرگيري كنيد.

    تنظيم كش تسمه تايم:

    ابزار مخصوص:

    پين تنظيم فلايويل {2} و پين تنظيم ميل بادامك {3} را در محل مربوطه قرار دهيد.

    ابزار اندازه گيري كشش تسمه SEEM 105.5 P{4} را بر روي تسمه مابين چرخدنده سر ميل لنگ وميل بادامك، نصب كنيد و مهره تسمه سفت كن (3) را شل كنيد. با استفاده از ميل لنگ وميل بادامك، نصب كنيد و مهره تسمه سفت كن (3) را شل كنيد. با استفاده از ابزار و جهت نشان داده شده در شكل، كشش تسمه را در حدود 44SEEM تنظيم كنيد. سپس مهره تسمه سفت كن (3) را به ميزان 2.2da.Nm محكم كنيد.

    ابزارهاي زير را باز كنيد:

    صفحه تنظيم سوپاپها {1} بدون اينكه پيچ هاي (4) از تنظيم خارج شوند.

    پين تنظيم تايم سمت ميل بادامك {3}

    پين تنظيم تايم سمت فلايويل {2}

    ابزار اندازه گيري كشش تسمه تايم {4}

    ميل لنگ رادوبار در جهت دوران موتور، بچرخانيد تا كشش تسمه در تمام طول آن، يكسان شود.

    فلايويل را بدون برگشت ميل لنگ، در جهت دوران موتور بچرخانيد تا بتوانيد پين تنظيم تايم فلايويل {2} با جا بزنيد. از تنظيم صحيح تايم موتور، مطمئن شودي. چنانچه موتور از تنظيم خارج شده بود، دوباره تسمه تايم را تنظيم كنيد. صفحه تنظيم سوپاپها {1} را نصب كنيد و از آزاد بودن بادامك ها مطمئن شويد ابزار اندازه گيري كشش تسمه {4} را نصب كنيد. مقدار كشش تسمه را توسط دستگاه اندازه گيري كنيد. عدد خوانده شده، بين SEEM 29-33 بايد باشد. در صورتي كه عدد مورد نظر، خارج از محدوده فوق باشد تنظيم را دوباره انجام دهيد. اگر عدد خوانده شده، در محدوده تنظيم سوپاپها {1} را باز كنيد وپين هاي تنظيم تايم فلايويل {2} و ميل بادامك {3} را از محل خود خارج كنيد.

    درپوش تسمه تايم شامل سه قطعه پلاستيكي (1) را با استفاده از پيچ هاي (2) بر روي موتور نصب كنيد. پيچ هاي (2) را به ميزان 0.8da.Nm محكم كنيد.

    واتر پمپ

    باز نمودن قطعات موتور ابتدا واتر پمپ (19) را از بدنه موتور، جدا كنيد. در هنگام جدا نمودن واتر پمپ، مواظب پين راهنما (18) و اورينگ آببندي باشيد.

    در هنگام نصب مجدد واتر پمپ از اورينگ جديد استفاده كنيد.

    در حاليكه بوش بندها در محل مربوطه نصب هستند، (شكل صفحه 19)، پيچ سر ميل لنگ را كه قبلاً شل نموده ايد باز كنيد.

    با اين عمل، چرخدنده سر ميل لنگ (21) با چرخدنده تايمينگ، واشر فاصله اندازه (22)، كاسه نمد سرميل لنگ از محل خود، خارج مي شوند.

    در ادامه، پيچ هاي اتصال پوسته كپه ياتاقانهاي ثابت به بلوك سيلندر (24 , 25) را باز كنيد.

    پس از باز نمودن پيچ هاي اتصال پوسته كپه ياتاقانهاي ثابت به بلوك سيلندر (24 , 25) را باز كنيد.

    پس از باز نمودن پيچ هاي اتصال پوسته كپه ياتاقانها ثابت به بلوك سيلندر (24 , 25)، جهت باز نمودن كارتل (28)، موتور را 180 درجه بچرخانيد. سپس پيچ هاي (27) و .مهره هاي (26) متصل كننده كارتل (28) به پوسته كپه ياتاقانهاي ثابت را باز كنيد و كارتل را جدا كنيد.

    براي باز نمودن اويل پمپ (29) پيچ هاي نشان داده شده در شكل روبرو را باز كنيد.

    جهت باز نمودن كامل پوسته كپه ياتاقانهاي ثابت (31) و همچنين نيم ياتاقانهاي ثابت پائيني، پيچ هاي (30) را باز كنيد (تعداد 10 عدد)

    پس از باز نمودن پوسته كپه ياتاقانهاي ثابت مي توان قطعات زير را به ترتيب باز نمود:

    چرخدند محرك اويل پمپ (32)

    زنجير اويل پمپ (33)

    خار ميل لنگ (34)

    كپه هاي متحرك پاييني (35) ونيم ياتاقانهاي متحرك پاييني

    ميل لنگ (36)

    نيم ياتاقانهاي متحرك بالايي (درون بلوك سيلندر)

    بغل ياتاقاني ها (37) دو عدد

    پس از باز نمودن ميل لنگ، براي بيرون آوردن بوش هاي سيلندر، موتور را دوباره به حالت اوليه برگردانيد. (180 درجه بچرخانيد)

    در صورتي كه بوش ها (38) دوباره قابل استفاده باشند، قبل از باز نمودن بوش بندها {4}، مطابق شكل روبرو بر روي لبه بوش و سطح بلوك سيلندر، به تعداد شماره سيلندرها، علامت بگذاريد.

    درهنگام نصب مجدد بوش ها (38) به كمك علامت هاي موجود، از اشتباه جلوگيري نخواهد شد.

    يادآوري مهم:

    بعد از باز نمودن بوش ها، محل نشيمن اورينگ در بلوك سيلندر را، به دقت تميز كنيد.

    جهت نصب دوباره بوش ها، از اورينگ جديد و استاندارد استفاده كنيد.

    مشخصات اجزاء موتور

    مشخصات بلوك سيلندر:

    ارتفاع بلوكب از سطح نصب سرسيلندر تا سطح نصب پوسته كپه ياتاقانهاي ثابت برابر با A=206.980.05mm مي باشد. بلوك سيلندر (1) و مجموعه كپه ياتاقانهاي ثابت (2) قابل جدا شدن ميباشد.

    2-2-مشخصات بوش سليندر:

    بوش سيلندر درون بلوك سيلندر توسط يك اورينگ (1)، آببندي مي شود.

    براي موتور TU3JP/k از 3 سايز مختلف بوش در پيستون استفاده مي شد. (قطرهاي داخلي بوش متفاوت هستند).

    سايزهاي مختلف بوش در پيستون به دو روش زير مشخص مي شوند:

    علامت شيارهاي موجود بر لبه بوش (D)

    حروف حك شده بر روي لبه بوش

    مشخصات سايز بوش‌ها:

    گروه A: شامل يك شيار يا حرف A همراه با يك شيار

    گروه B: شامل دو شيار با حرف B همراه با دو شيار

    گروه C: شامل سه شيار يا حرف C همراه با سه شيار

    يادآوري مهم: در هنگام نصب دقت كنيد كه بوش و پيستون بايد از يك گروه باشند. (مراجعه به مشخصات پيستون)

    مشخصات پيستونها

    در محل مشخص شده با حرف a، مشخصه گروه پيستون براي تعيين گژن پين مورد استفاده، حك شده است. در محل مشخص شده با حرف b مشخصه گروه پيستون را براي انتخاب بوش پيستون مورد استفاده حك شده است.

    يادآوري: به دليل آنكه پيستون و گژن پين با هم پرس مي شوند، هنگام تعويض، هر دو بايد عوض شوند. بنابراين در انتخاب گژن پين و پيستون دقت كنيد.

    4-2- مشخصات رينگهاي پيستون

    رينگ فشاري

    رينگ آببندي كلمه TOP به سمت بالا (سرپيستون) باشد.

    رينگ روغني و فنر مربوطه

    مشخصات شاتون:

    مشخصات ميل لنگ:

    مشخصات ياتاقانها و بغل ياتاقانها:

    در جدول زير مشخصات نيم ياتاقانهاي سمت بلوك سيلندر و سمت كپه ياتاقانهاي ثابت در دو حالت استاندارد و تعمري مشخص شده است. براي نيم ياتاقان هاي سمت بلوك، از گروه B با رنگ سياه استفاده مي وشد و براي نيم ياتاقانهاي سمت كپه، گروه هاي متفاوتي وجود دارد.

    بغل ياتاقانها در 4 سايز مختلف طبق جدول زير، استفاده مي شوند.

    زماني كه در هنگام نصب ميل لنگ توسط ساعت، لقي طولي ميل لنگ اندازه گيري مي شود، محدوده مجاز، بين 0.007 تا 0.27 ميليمتر مي باشد.

    يادآوري:

    جهت جلوگيري از حركت طولي ميل لنگ، از دو عدد بغل ياتاقاني (1) در ياتاقان ثابت شماره 2 استفاده مي شود.

    ياتاقانهاي ثابت شماره 2 , 4 شيار دار است.

    ياتاقانهاي تعميري با حرف R حك شده در پشت آنها، مشخص مي شوند.

    باز و بست شاتون و پيستون

    ابزار مخصوص مورد نياز:

    {1}: پايه (-). 0139- AZ

    {2}: دسته ابزار جازن گژن پين (-).0139-B

    {3}: جازن گژن پين (-). 0139- 0139-D3Y

    {4}: زير پيستوني (-).0139-D3Y

    از ابزارهاي {4,3,2} براي تنظيم محل دقيق

    پيستون در پايه، استفاده مي شود. از ابزار فوق

    براي تنظيم شاتون در هنگام جا زدن گژن پين

    استفاده مي شود.

    بيرو آوردن گژن پين مستعل:

    همانطور كه در شكل روبرو مشخص است، در طرفين گژن بين ابزارهاي {2}، {3} را قرار دهيد و جازن {3} را درون دسته جازن {2} بپيچانيد و محكم كنيد.

    سپس مجموعه را بر روي زير پيستوني {4} قرار دهيد و با استفاده از پرس، گژن پين را خارج كنيد.

    جا زدن گژن پين:

    براي جا زدن گژن پين، ابتدا لازم است كه مراحل آماده سازي پايه انجام شود. مراحل كار به ترتيب زير است:

    ابتدا گژن را بين جازن {3} و دسته جازن {2} قرار دهيد، با پيچاندن دسته جازن {2}، گژن پين بين جازن {3} و دسته جازن {2} محكم مي شود. سپس زير پيستوني را در محل مربوطه بر روي پايه {1} را باز كنيد و پيچ هاي ثابت كننده (2) را تا انتها، باز كنيد.

    براي آماده كردن پيستون جهت جا زدن گژن پين، ابتدا پيستوني را طوري كه كلمه DIST به سمت بالا باشد، بر روي زير پيستون، دسته جازن همراه با گژن پين را طبق شكل روبرو، از پيستون عبور دهيد تا، پيستون،ز ير پيستوني و گژن پين در يك راستا قرار گيرند. سپس پين (3) را در محل خود قرار دهيد.

    سپس پيچ هاي ثابت كننده (2) را پيچانده تا جداره پيستون تماس پيدا كنند. در اين زمان مهره قفل كننده (4) را سفت كنيد.

    با اعمال فشار به دسته گيره، پين (3) را خارج كنيد. در اين حالت پيستون بايددر جاي خود محكم باشد. كنترل كنيد كه گژن پين، جازن و دسته جازن به راحتي در محل خود، حركت كنند. جهت تنظيم نمودن موقعيت شاتون نسبت به پيستون،ابتدا شاتون را از طرف كپه ياتاقان بر روي مهربه تنظيم (5) موقعيت شاتون نسبت به پيستون را ثابت كنيد. ميزان لقي (حركت شاتون درون پيستون) برابر با 0.1mm است كه به اندازه گيري اين لقي بين مهره تنظيم {5} و كپه ياتاقان مشخص مي شود (j).

    مجموعه را با استفاده از محكم نمودن گيره، ثابت نگه داريد. دسته جازن را خارج كنيد، مجموعه آماده براي مونتاژ پيستون و شاتون است.

    براي جا زدن گژن پين درون شاتون، ابتدا بايد محل گژن پين در شاتون گرم شود. براي اين كار شاتون ها را مطابق شكل به صورت دايره وار بر روي يك صفحه فلزي قرار دهيد. سپس وسيله گرمازا را در زير صفحه فلزي قرار دهيد. شاتون ها مستقيماص مورد حرارت واقع نشوند. (دماي مورد نظر حداكثر 250 درجه سانتيگراد باشد.)

    در زمان گرم نمودن شاتون براي كنترل مقدار درجه حرارت لازم، از دماسنج استفاده كنيد. در صورتي كه دماسنج در دسترس نباشد، مطابق شكل فوق، يك تكه كوچك سيم قلع H در انتهاي شاتون قرار دهيد. هر زمان كه قلع شروع به ذوب شدن نمايد دما حدود 250 درجه سانتيگراد خواهد بود.

    يادآوري:

    قبل از جا زدن گژن پين، آن را روغن كاري كنيد.

    قبل از آنكه شاتون سرد شود، بايد عمل جا زدن گژن پين انجام شود.

    در هنگام قرار دادن شاتون درون پيستون براي جا زدن گژن پين، به نكات زير توجه كنيد:

    خارهاي شاتون (شيارهاي مشخص شده در قسمت A) روبروي يكديگر باشند تا از چرخش باتلاقها در اثر گردش ميل لنگ جلوگيري شود.

    نحوه قرار دادن شاتون طوري باشد كه خارها در جهت گردش ميل لنگ‌ (هم جهت با قسمت پرفشار پيستون) باشد. اكنون گژن پين را به دقت جا بزنيد. قبل از باز نمودن گيره، چند دقيقه صبر كنيد. بعد از باز نمودن گيره، جعا زدن و دسته جازن را باز كنيد. نحوه عمليات جازدن گژن پين در پيستون هاي ديگر نيز به همين ترتيب است.

    نصب رينگهاي پيستوني

    رينگ هاي پيستون را به ترتيب زير نصب كنيد:

    رينگ كمپرس اول (رينگ فشاري) را در شيار مربوطه (7) قرار دهيد. به دليل تقارن دو لبه آن، جهت نصب مهم نيست.

    رينگ آبندي (كمپرس دوم): اين رينگ را به نحوي كه كلمه TOP روي سطح رينگ به سمت بالا باشد، در شيار مربوطه قرار دهيد. (6) به علام موجود در شكل، دقت شود.

    رينگ آبندي را بچرخانيد تا دهانه رينگ آبندي (6) نسبت به رينگ كمپرس اول (7) 180 درجه زاويه داشته باشد.

    رينگ روغني (8) مدل UFLEX، از دو قسمت مجزا و يك فنر حلقوي، تشكيل شده است.

    عنوانصفحه
    فصل اول:
    باز و بسته موتور گيربكس3
    نصب مجدد موتور و گيربكس9
    فصل دوم:
    باز و بست تجهيزات جانبي11
    تسمه دينام13
    باز و بست و پمپ هيدروليك فرمان14
    باز كردن سرسيلندر15
    باز و بسته كردن متعلقات سرسيلندر20
    مشخصات اجزاء سرسيلندر22
    بستر متعلقات سرسيلندر28
    باز و بست غلطك اسبكها31
    بستن اسبكها32
    نصب سر سيلندر33
    نصب جرخ دنده ميل بادامك و تسمه تايم36
    فيلرگيري سوپاپها37
    تنظيم كش تسمه تايم38
    باز كردن قطعات بلوك سيلندر41
    مشخصات اجزا موتور44
    باز و بست شاتون و پيستون46
    نصب رينگهاي پيستون54
    منابع55
    توضيحاتگشتاور da.N.m
    مهره دسته موتور سمت راست (5)4.5
    پيچ اتصال پايه لرزه گير به دسته موتور (2)4.5
    پيچ اتصال پايه لرزه گير به سرسيلندر (3)2.6
    مهره روي دسته گيربكس (7)6.5
    پيچ هاي اتصال دياق دسته گيربكس به شاسي (11 , 10)1.9
    پيچ و مهره ضربه گير دسته موتور عقبي (13)5
    شماره فنيشرحمرجع
    .0132-QZقفل كن فلايويل{2}
    .0132- AAابزار نگهدارنده چرخدنده ميل بادامك{3}
    .0132- Rقفل كن ميل بادامك{4}
    .0163-Qابزار برداشتن سرسيلندر{5}
    .0132-Pپين قفل كندنه فلايويل{6}
    .0132- AIZبوش بند سيلندر{7}
  • فهرست و منابع دانلود گزارش کارآموزی پروژه 206 راهنمای تعمیرات موتور TUJPK در شرکت میلاد صنعت

    فهرست:

    فصل اول:

    باز و بسته موتور گیربکس

    نصب مجدد موتور و گیربکس

    فصل دوم:

    باز و بست تجهیزات جانبی

    تسمه دینام

    باز و بست و پمپ هیدرولیک فرمان

    باز کردن سرسیلندر

    باز و بسته کردن متعلقات سرسیلندر

    مشخصات اجزاء سرسیلندر

    بستر متعلقات سرسیلندر

    باز و بست غلطک اسبکها

    بستن اسبکها

    نصب سر سیلندر

    نصب جرخ دنده میل بادامک و تسمه تایم

    فیلرگیری سوپاپها

    تنظیم کش تسمه تایم

    باز کردن قطعات بلوک سیلندر

    مشخصات اجزا موتور

    باز و بست شاتون و پیستون

    نصب رینگهای پیستون

    منابع

     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی پروژه 206 راهنمای تعمیرات موتور TUJPK در شرکت میلاد صنعت, گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی پروژه 206 راهنمای تعمیرات موتور TUJPK در شرکت میلاد صنعت, پروژه کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی پروژه 206 راهنمای تعمیرات موتور TUJPK در شرکت میلاد صنعت, دانلود کارورزی دانلود گزارش کارآموزی پروژه 206 راهنمای تعمیرات موتور TUJPK در شرکت میلاد صنعت, گزارش کارورزی دانلود گزارش کارآموزی پروژه 206 راهنمای تعمیرات موتور TUJPK در شرکت میلاد صنعت, پروژه کارورزی دانلود گزارش کارآموزی پروژه 206 راهنمای تعمیرات موتور TUJPK در شرکت میلاد صنعت, کارآموزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی پروژه 206 راهنمای تعمیرات موتور TUJPK در شرکت میلاد صنعت, کارورزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی پروژه 206 راهنمای تعمیرات موتور TUJPK در شرکت میلاد صنعت, نمونه گزارش کارآموزی درباره دانلود گزارش کارآموزی پروژه 206 راهنمای تعمیرات موتور TUJPK در شرکت میلاد صنعت, گزارش کار در مورد دانلود گزارش کارآموزی پروژه 206 راهنمای تعمیرات موتور TUJPK در شرکت میلاد صنعت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت