سیستم سوخت رسانی انژکتوری:
1 واحد کنترل کننده الکترونیکی Ecu) موتور(
2 سنسور دور موتور
3 سنسور فشار هوای منیفولد
4 پتانسیومتر دریچه گاز
5 سنسور دمای آب
6 سنسور دمای هوای ورودی
7 سنسور سرعت خودرو
8 اکسیژن سنسور (فقط در خودرو پژو 206 وجود دارد)
9 باتری
10 رله دوبل (در خودرو پژو 206 مالتی پلکس وجود ندارد)
11 کویل دوبل
12 باک بنزین
13 پمپ بنزین
14 صافی بنزین
15 ریل سوخت
16 رگولاتر فشار سوخت (در خودرو پژو 206 بر روی پمپ بنزین نصب شده است . فشار آن در پژو پارس با سیستم مگنتی مارلی5/2 بار و پارس وسمند با سیستم ساژم حدود 3 بار وپیکان انژکتوری 5/3 بار است)
17 انژکتور
18 مخزن کنیستر (در خودروهای ما نصب نشده است)
19 شیر برقی کنیستر (در خودروهای مانصب نشده است )
20 دریچه گاز
21 گرم کن دریچه گاز (فقط در خودروهای پارس وسمند نصب شده است)
22 موتور مرحلهای دور آرام
23 لامپ اخطار سیستم جرقه و انژکتور
24 سوکت اتصال به دستگاه عیب یاب
25 سنسور ضربه
26 سوییچ فشار فرمان هیدرولیک (فقط در خودرو پژو 206 وجود دارد)
(تصاویر در فایل اصلی موجود است)
اجزایی که به E.C.Uپیغام ارسال میکنند:
BSI/8221 ایموبیلایزر
1805 رله دوبل سوم (در خودر ما موجود نیست)
1304 رله دوبل (در خودرو 206 مالتی پلکس وجود ندارد)
7001 سویچ فشار فرمان هیدرولیکی( فقط در خودرو 206 وجود دارد)
BBOO باتری
80 کلید AC کولر
C001 کانکتور اتصال به دستگاه عیب یاب
1120 سنسور ضربه
1313 سنسور دور موتور
1312 سنسور فشار هوای مانیفولد
(در خودرو 206 سنسنور فشار و سنسور دمای هوا در یک مجموعه قرار گرفته است.)
1316 پتانسیومتر دریچه گاز
1220 سنسور دمای آب
1240 سنسور دمای هوای ورودی
1350 اکسیژن سنسور ( فقط در خودرو 206 وجود دارد)
1620 سنسور سرعت خودرو
عملگرها (ACTUATORS) :
(تصاویر در فایل اصلی موجود است)
C001 کانکتور اتصال به دستگاه عیب یاب
1304 رله دوبل
BSI/ 8221 ایمبیلایزر و BSI
1350 سنسور اکسیژن
1210/4315 پمپ بنزین و شناور آن
7210 کامپیوتر راه یابی (GPS) در خودروهای ما نصب نشده است.
1334 1331 انژکتورها
1225 استپر موتور ( موتور مرحله ای دور آرام)
1135 کویل دوبل
1215 شیر برقی کنیستر (در خودروهای ما وجود ندارد.)
V1300 لامپ اخطار سیستم سوخت و جرقه
4210 دور سنج موتور
80..- کلید AC کولر
1270 گرمکن دریچه گاز ( در خودرو 206 و پیکان انژکتوری وجود ندارد.)
1 رگولاتور فشار سوخت (این قطعه در خودرو 206 در داخل باک بنزین و روی پمپ بنزین قرار دارد)
2 دریچه گاز
3 مانیفولد هوای ورودی
4 شیر برقی کنیستر (در خودروهای ما وجود ندارد)
5 مخزن کنیستر
6 لوله انتقال بخارات سوخت به مخزن کنیستر
7 باک
8 پمپ بنزین و متعلقات آن
9 لوله انتقال سوخت
10 لوله برگشت سوخت اضافی (در خودرو 206 وجود ندارد)
11 فیلتر سوخت
(تصاویر در فایل اصلی موجود است)
توجه: بعد از جدا کردن اتصال مدار سوخت قسمت نری آن را تمیز کرده و روی آن را به روغن آغشته نمایید
وظیفه پمپ بنزین ارسال سوخت به ریل سوخت است.رگولاتور فشار در مسیر ارسال سوخت نصب شده و فشار مدار سوخت را در حد معینی ثابت نگه میدارد.شکل فوق پمپ بنزین پژو 206 را نشان میدهد که رگولاتور آن بر خلاف سایر خودروهای انژکتوری در داخل پمپ بنزین نصب شده است.پمپ بنزین داخل باک قرار دارد وولتاژ تغذیه 12 ولت آن رله دوبل از مسیر سوییچ اینرسی در زمانهای زیر تامین میشود:
در زمان سوییچ باز به مدت 3 تا 5 ثانیه
در زمان موتور روشن بطور دائم
فیلتر بنزین :
عنصر اصلی از جنس کاغذ و دارای یک صافی میباشد.این فیلترها قادر به تصفیه ذرات 8 تا 10 میکرونی و هر 20000 کیلومتر باید تعویض شوند. توجه: مطمئن شوید که فیلتر در جهت صحیح با توجه به فلش نشان داده شده روی بدنه نصب شده است.
موتور مرحلهای دور آرام :
این قطعه جریان هوای دریافتی موتور از دریچه گاز را در حالتهای زیر توسط E.C.U کنترل میکند.
1 ایجاد حالت ساسات در زمان سرد بودن موتور
2 تنظیم دور آرام در زمان گرفتن بار اضافی از موتور (کولرو….)
3 تنظیم مخلوط سوخت و هوای در دور آرام
4 جلوگیری از بسته شدن سریع مسیر هوای زمانی که سرعتهای بالا راننده به طور ناگهانی پا را از روی پدال گاز بر میدارد.
مکانیزم عملکرد موتور مرحلهای دور آرام :
موتور مرحلهای دور آرام پالسهای 12 ولتی ارسالی توسط E.C.U را به حرکت خطی در راستای محور طولی موتور مرحلهای تبدیل کرده تا مقدار جریان هوای اضافی را تنظیم کند.کورس حرکتی آن 8MM بوده و 200 مرحله دارد که هر مرحله آن 04/ میلیمتر است.سیم پیچ اول پایه های B وC سیم پیچ دوم و مقاومت هر یک از سیم پیچها 53 اهم است.
سنسور فشار هوای منیفولد (MAP SENSOR) :
سنسور فشار هوای مانیفولد در خودرو پژو 206 نسل جدیدی از سنسورها میباشد که سنسور دمای هوای ورودی هم ضمیمه آن است.مجموعه سنسور فشار هوای مانیفولد فشار و دمای هوای مانیفولد را دائماً اندازهگیری میکند.ولتاژ تغذیه آن 5 ولتی وتوسطE.C.U تأمین میشود.ولتاژ بازگشتی از سنسور متناسب با فشار اندازهگیری شده توسط پیزوالکتریک(مقاومت متغییر با فشار) تغییر میکند.
E.C.U از این اطلاعات برای محاسبه موارد زیر استفاده میکند:
اندازهگیری جرم هوای ارسال شده به موتور
تغییر نسبت سوخت به هوا متناسب با بار وارده به موتور و فشار هوای محیط
آوانس جرقه
سنسور فشار هوای منیفولد در اندازهگیری کمیتهای فوق در موارد ذیل موثر است:
1 در حالت سوییچ باز
2 در حالت تمام بار (دور پایین موتور) زمانی که از سربالاییها عبور میکنیم.
جرم هوای ارسال شده به موتور متناسب با عوامل زیر تغییر میکند:
1 فشار اتمسفر
2 دمای هوای ورودی
3 دور موتور
نکته : اگر این سنسور درست کار نکند E.C.U دیگر قادر نخواهد بود میزان هوای ورودی را بطور دقیق تعیین کنند.
سنسور دمای هوای ورودی:
مقاومت بکار رفته در سنسور دمای هوا از نوع NTC (مقاومت آن با فزایش دما کاهش مییابد) میباشد. E.C.U برای محاسبه جرم هوای ورودی به موتور از اطلاعات اسن سنسور استفاده میکند.در خودرو پژو 206 سنسور دمای هوا و سنسور فشار هوا در یک مجموعه قرار دارد.
(در خودرو 206 سنسنور فشار و سنسور دماي هوا در يك مجموعه قرار گرفته است.)
1316 ـ پتانسيومتر دريچه گاز
1220 ـ سنسور دماي آب
1240 ـ سنسور دماي هواي ورودي
1350 ـ اكسيژن سنسور ( فقط در خودرو 206 وجود دارد)
1620 ـ سنسور سرعت خودرو
عملگرها (ACTUATORS) :
C001 ـ كانكتوراتصال به دستگاه عيب ياب
1304ـ رله دوبل
BSI/ 8221 ـ ايمبيلايزر و BSI
1350 ـ سنسور اكسيژن
1210/4315 ـ پمپ بنزين و شناور آن
7210 ـ كامپيوتر راه يابي (GPS) در خودروهاي ما نصب نشده است.
1334 ـ 1331 ـ انژكتورها
1225 ـ استپر موتور ( موتور مرحله اي دور آرام)
1135 ـ كويل دوبل
1215 ـ شير برقي كنيستر (در خودروهاي ما وجود ندارد.)
V1300 ـ لامپ اخطار سيستم سوخت و جرقه
4210 ـ دور سنج موتور
80..- كليد AC كولر
1270 ـ گرمكن دريچه گاز ( در خودرو 206 و پيكان انژكتوري وجود ندارد.)
1 ـ رگولاتور فشار سوخت (اين قطعه در خودرو 206 در داخل باك بنزين و روي پمپ بنزين قرار دارد)
2 ـ دريچه گاز
3 ـ مانيفولد هواي ورودي
4 ـ شير برقي كنيستر (در خودروهاي ما وجود ندارد)
5 ـ مخزن كنيستر
6 ـ لوله انتقال بخارات سوخت به مخزن كنيستر
7 ـ باك
8 ـ پمپ بنزين و متعلقات آن
9 ـ لوله انتقال سوخت
10 ـ لوله برگشت سوخت اضافي (در خودرو 206 وجود ندارد)
11 ـ فيلتر سوخت
12 ـ انژكتورها
13 ـ ريل سوخت
توجه: بعد از جدا كردن اتصال مدار سوخت قسمت نري آن را تميز كرده و روي آن را به روغن آغشته نماييد.
پمپ بنزين :
وظيفه پمپ بنزين ارسال سوخت به ريل سوخت است.رگولاتور فشار در مسير ارسال سوخت نصب شده و فشار مدار سوخت را در حد معيني ثابت نگه ميدارد.شكل فوق پمپ بنزين پژو 206 را نشان ميدهد كه رگولاتور آن بر خلاف ساير خودروهاي انژكتوري در داخل پمپ بنزين نصب شده است.پمپ بنزين داخل باك قرار دارد وولتاژ تغذيه 12 ولت آن رله دوبل از مسير سوييچ اينرسي در زمانهاي زير تامين ميشود:
ـ در زمان سوييچ باز به مدت 3 تا 5 ثانيه
ـ در زمان موتور روشن بطور دائم
فيلتر بنزين :
عنصر اصلي از جنس كاغذ و داراي يك صافي ميباشد.اين فيلترها قادر به تصفيه ذرات 8 تا 10 ميكروني و هر 20000 كيلومتر بايد تعويض شوند. توجه: مطمئن شويد كه فيلتر در جهت صحيح با توجه به فلش نشان داده شده روي بدنه نصب شده است.
شما تيك محل قرارگيري سيستم سوخت رساني:
1 ـ سنسور فشار هواي منيفولد
2 ـ لوله باز ياب بخارات روغن
3 ـ گرمكن دريچه گاز (در خودرو 206 ايران نصب نشده است)
4 ـ موتور مرحلهاي دور آرام (استپ موتور)
5 ـ محفظه فيلتر هوا
6 ـ دريچه گاز
7 ـ پتانسيومتر دريچه گاز
8 ـ مانيفولد هواي ورودي
9 ـ انژكتورها
10 ـ ريل سوخت
11 ـ مدار بازياب بخارات سوخت (كنيستر)
موتور مرحلهاي دور آرام :
اين قطعه جريان هواي دريافتي موتور از دريچه گاز را در حالتهاي زير توسط E.C.U كنترل ميكند.
1 ـ ايجاد حالت ساسات در زمان سرد بودن موتور
2ـ تنظيم دور آرام در زمان گرفتن بار اضافي از موتور (كولرو….)
3 ـ تنظيم مخلوط سوخت و هواي در دور آرام
4 ـ جلوگيري از بسته شدن سريع مسير هواي زماني كه سرعتهاي بالا راننده به طور ناگهاني پا را از روي پدال گاز بر ميدارد.
مكانيزم عملكرد موتور مرحلهاي دور آرام :
موتور مرحلهاي دور آرام پالسهاي 12 ولتي ارسالي توسط E.C.U را به حركت خطي در راستاي محور طولي موتور مرحلهاي تبديل كرده تا مقدار جريان هواي اضافي را تنظيم كند.كورس حركتي آن 8MM بوده و 200 مرحله دارد كه هر مرحله آن 04/ ميليمتر است.سيم پيچ اول پايه هاي B وC سيم پيچ دوم و مقاومت هر يك از سيم پيچها 53 اهم است.
سنسور فشار هواي منيفولد (MAP SENSOR) :
سنسور فشار هواي مانيفولد در خودرو پژو 206 نسل جديدي از سنسورها ميباشد كه سنسور دماي هواي ورودي هم ضميمه آن است.مجموعه سنسور فشار هواي مانيفولد فشار و دماي هواي مانيفولد را دائماً اندازهگيري ميكند.ولتاژ تغذيه آن 5 ولتي وتوسطE.C.U تأمين ميشود.ولتاژ بازگشتي از سنسور متناسب با فشار اندازهگيري شده توسط پيزوالكتريك(مقاومت متغيير با فشار) تغيير ميكند.
E.C.U از اين اطلاعات براي محاسبه موارد زير استفاده ميكند:
ـ اندازهگيري جرم هواي ارسال شده به موتور
ـ تغيير نسبت سوخت به هوا متناسب با بار وارده به موتور و فشار هواي محيط
ـ آوانس جرقه
سنسور فشار هواي منيفولد در اندازهگيري كميتهاي فوق در موارد ذيل موثر است:
1 ـ در حالت سوييچ باز
2 ـ در حالت تمام بار (دور پايين موتور) زماني كه از سربالاييها عبور ميكنيم.
جرم هواي ارسال شده به موتور متناسب با عوامل زير تغيير ميكند:
1 ـ فشار اتمسفر
2 ـ دماي هواي ورودي
3 ـ دور موتور
نكته : اگر اين سنسور درست كار نكند E.C.U ديگر قادر نخواهد بود ميزان هواي ورودي را بطور دقيق تعيين كنند.
سنسور دماي هواي ورودي:
مقاومت بكار رفته در سنسور دماي هوا از نوع NTC (مقاومت آن با فزايش دما كاهش مييابد) ميباشد. E.C.U براي محاسبه جرم هواي ورودي به موتور از اطلاعات اسن سنسور استفاده ميكند.در خودرو پژو 206 سنسور دماي هوا و سنسور فشار هوا در يك مجموعه قرار دارد.
تذكر: اين سنسور در زمان سوييچ باز فعال ميباشد تا اطلاعات دماي هواي ورودي را به E.C.U بدهد.
1 ـ واحد كنترل كننده الكترونيكي
2 ـ سنسور دور موتور
3 ـ كويل دوبل استاتيكي
4 ـ شمع جرقه
كويل دوبل داخل يك واحد قرار دارد و بر روي سر سيلندر نصب شده است.وظيفه آن ايجاد ولتاژ مورد نياز شمع جهت جرقه ميباشد. جرقه مورد مربوط به سيلندرهاي يك و چهار همزمان و جرقه مربوط به سيلندرهاي دو وسه نيز باهم زده ميشود. بنابراين اين دو جرقه براي هر سيلندر به وجود ميآيد كه يكي از آنها در انتهاي مرحله تراكم و ديگري در مرحله تخليه زده ميشود.
نكته عيب يابي: جهت تست سالم بودن اين قطعه محدوده تغييرات مقاومت اين سنسور بايد به قرار زير باشد.اين مقاومت بايد بين 150 تا4 كيلواهم باشد . دماي كار كرد اين سنسور (دماي هوا) از 15: تا –40 متغيير ميباشد.
رله دوبل :
رله دوبل تشكيل شده است از دو قسمت (1ـ رله اصلي 2ـ رله پمپ بنزين)
ـ رله دوبل مستقماً توسط E.C.U كنترل ميشود
ـ رله دوبل توسط يك كانكتور 15 راهه به دسته سيم اصلي متصل شده است و داراي سه مرحله عملكردي ميباشد.
1 ـ سوييچ بسته: در حالت سوييچ بسته يك ولتاژ 12 ولت از پايه 10 رله دوبل براي حفظ حافظه به E.C.U ارسال ميشود.
2ـ سوييچ باز: در حالت سوييچ باز E.C.U به مدت 2تا 3 ثانيه براي اجزاي زير ولتاژ 12 ولت ارسال ميكند:
ـ E.C.U
ـ پمپ بنزين
ـ انژكتورها
ـ كويل دوبل
ـ شير برقي كنيستر
ـ مقاومت گرمكن اكسيژن سنسور
موتور روشن: در اين حالت بطور دائم براي اجزاء ولتاژ ارسال ميشود.
سنسور ضربه
توجه: اين سنسور فقط در خودرو پژو 206 وجود دارد.
الف ـ وظايف:
اطلاعات منتقل شده توسط سنسور ضربه به E.C.U اجازه ميدهد تا آوانس جرقه را بطور صحيح تنظيم كند.ضربات موتور يك پديده ارتعاشي است كه در اثر احتراق مخلوط سوخت و هوا در يكي از چهار سيلندر به وجود ميآيد. سنسور ضربه زماني كه ضربات احتراق به وجود ميآيد ولتاژ حداكثر را به E.C.U ارسال ميكند و E.C.U متناسب با آن جرقه راريتارد ميكند.
ب ـ ويژگيهاي الكتريكي :
تغذيه توسط E.C.U بوده و نحوه اتصال پايهها به شرح زير ميباشد.
پايه 1: ولتاژ 5 ولتي ارسالي از E.C.U
پايه2: سيگنال ارسالي به E.C.U
پايه 3: سيم شيلد دار كه در بعضي از مدلها وجود دارد.
محل قرار گرفتن آن در بلوك سيلندر روي سيلندر شماره 2 ميباشد. اين سنسور از نوع پيزوالكتريك ميباشد كه ضربات وارد بر پوسته را به پالس الكتريكي تبديل كرده وبه E.C.U ميفرستد.
نكته: وجود اين ضربه باعث بالا رفتن درجه حرارت قطعات و صدمه ديدن آنها ميشود.
نحوه آزمايش تاك سنسور يا سنسور ضربه:
ابتدا تاك سنسور را از جاي خود باز مي كنيم وچند ضربه روي تاك سنسور ميزنيم( در حالت موتور روشن) برگه كاركرد موتور تأثيرگذاشت سالم است و در غير اين صورت خراب است.
اكسيژن سنسور:
(اين سنسورفقط در خودروپژو206 وجود دارد.)
الف ـ وظايف
محل نصب آن روي مانيفولداگزوز بين موتور ومبدل كاتاليزوري است.
تركيب شدن هيروكربنهاي نسوخته با اكسيژن مقدار اكسيژن را در داخل گازهاي خروجي كاهش داده در نتيجه باعث زياد شدن ولتاژ بازگشتي بهE.C.U ميشود.
E.C.Uاز اطلاعات دريافتي از اكسيژن سنسور براي موارد زير استفاده ميكند:
ـ محاسبه نسبت مخلوط سوخت وهوا
ـ تعديل غني بودن مخلوط سوخت وهوا
ب ـ شرح
توابع مربوط به اندازه گيري سوخت وهوا به طور دائمي درE.C.U ذخيره شده و اطلاعات مربوط به غني بودن يا رقيق بودن مخلوط سوخت وهوا به شكل ولتاژي بين صفر تا يك ولت از اكسيژن سنسور دريافت ميشود.
مخلوط رقيق: ولتاژ ارسالي از اكسيژن سنسور=V 1/0
مخلوط غني: ولتاژ ارسالي از اكسيژن سنسور=V9/0
گرمكن به كار رفته داخل سنسور اجازه ميدهد كه دماي كاركردآن سريعاًبه 300 درجه سانتيگراد برسد.
ج ـ ويژگيهاي الكتريكي:
سنسوربا يك سوكت چهار پايه به دسته سيم اصلي متصل شده است.
تعيين محل اتصال پايههاي سنسور:
پايه1:ولتاژ12ولتي تغذيه
پايه2: منفي يااتصال بدنه
پايه3:سيگنال مثبت
پايه4:سيگنال منفي
سنسور سرعت خودرو:
اين سنسور از نوع اژمال ميباشدكه برروي كابل سرعت سنج در محور خروجي گيربگس قرار دارد و بوسيلهء ولتاژ12 ولت تغذيه ميشود اين سنسور اطلاعات را بهE.C.U (8 پالس در هردور از سرعت km/h 2)ميدهدكه تعيين كننده ضريب نسبت دنده ميباشد و براي بهبود عملكرد خودرو و مورد استفاده قرار ميگيرد.
نحوه عملكرد:
اين سنسور تقريباً شبيه سنسور دور موتور ميباشد يعني يك چرخ دنده با هشت دندانه كه وقتي به حركت در ميآيد داخل سنسور ولتاژ پالسي ايجاد ميشود . كه فركانس آن به سرعت خودرو بستگي دارد و E.C.U از روي فركانس اين ولتاژ ميتواند سرعت خودرو را محاسبه كندوبا مقايسه اين سرعت با دور موتور ميتواند تشخيص دهد در جاده كفي ـ سربالايي ويا سرازيري قرار دارد.
سنسور موقعيت دريچه گاز:
الف ـ وظايف
پتانسيومتردريچه گاز موقعيت دريچه را به E.C.U اطلاع ميدهد.اطلاعات ارسال شده توسط اين جزء به E.C.U براي موارد زير بكار ميرود:
ـ تعيين وضعيت تمام باري موتور
ـ راهكارهايي براي شتابگيري توقف وقطع سوخت در دورهاي تعيين شده .
ـ اطلاعات مربوط به E.C.U گيربكس اتوماتيك كه در بعضي از مدلها نصب شده است.
ـ تشخيص حالت تمام گاز و كاهش سرعت و خاموش شدن وهمچنين در حالت اظطراري كه سنسور فشار هواي منيفولد (مپ سنسور ) خراب شده عمل مينمايد.
ب ـ وظايف در گيربكس اتوماتيك :
E.C.U موتور اطلاعات مربوط به موفقيت دريچه گاز را براي تعيين بار موتور به E.C.U گيربكس ارسال ميكند.در اين حالت پتانسيومتر دريچه گاز وظيفه سيم KICK _ DOWN را در گيربكسهاي اتوماتيك بدون E.C.U انجام ميدهد.
ج ـ ويژگيهاي الكتريكي :
ولتاژ تغذيه آن ولتي است و از نوع DC است كه E.C.U تامين ميشود.
تعيين محل اتصال پايه هاي سنسور:
پايه 1: منفي (بدنه)
پايه 2: ولتاژ 5 ولتي تغذيه
پايه 3: سيگنال بازگشتي به E.C.U
سيگنال بازگشتي به E.C.U توسط اين سنسور بين صفر تا 5 ولت متغيير بوده و تابع موقعيت دريچه گاز ميباشد.
تذكر: اين سنسور در حالت سوييچ و موتور روشن كار ميكند.
پمپ بنزين:
پمپ بنزين خودروهاي انژكتوري برقي است.
محل نصب:
پمپ بنزين پيكان انژكتوري وپژو پارس و سمند در زير اطاق سمت راست صندلي عقب نزديك باك نصب شده است.در خودرو پژو 206 پمپ بنزين در داخل باك نصب شده است.در پمپ بنزين بدون عيب مقاومت سيم پيچ داخل آن بايد كمتر از يك اهم باشد.همه اتصالات بين لولههاي فولادي و شيلنگهاي لاستيكي بايد توسط بستهاي حلقوي فنري مناسب متصل شوند.
توجه: در هنگام جا زدن شيلنگهاي لاستيكي نبايد از مواد روان كننده از قبيل روغن يا گريس استفاده كرد.
سنسور فشار هوا:
به روي مانيفولد هوا نصب شده و اندازه فشار هواي ورودي را به E.C.U اطلاع ميدهد. اين سنسور از نوع پيزوالكتريك ميباشد.
سوييچ اينرسي:
در مواقعي كه خودرو با يك مانع سخت برخورد كند رله سوخت را قطع ميكند. در خودرو پژو 206 مالتي پلكس اين قطعه وجود ندارد.
رله دوبل:
شامل دو عددرله ميباشد كه ولتاژ مورد نياز اجزاي مختلف سيستم سوخت رساني و جرقه را ارسال ميكند.
پتانسيومتر تنظيمCO :
براي تنظيم مقدار CO در دور آرام بكار ميرود.
در حقيقت بوسيله اين قطعه نسبت سوخت قابل تغييير است.
اين قطعه فقط در پيكان انژكتوري وجود دارد.
مانيفولد هوا طوري طراحي شده كه دريچه گاز روي آن گيرد و تكيه گاهي براي ريل سوخت و انژكتورها باشد.
كويل دوبل شامل دو عدد كويل داخل يك مجموعه ميباشد كه براي توليد ولتاژ بالا (HIGH VOLTAGE) جرقه شمعها مورد استفاده قرار ميگيرد .كويل دوبل مستقيماً توسط E.C.U كنترل ميشود تا زمان اشباع كويل و جرقه تنظيم گردد.
انژكتورها (INGECTORS) :
وظيفه پاشش (اسپري) كردن سوخت را بر عهده دارند.دونوع انژكتور داريم:
1ـ مخروطي (پژو پارس و سمند) كه زاويه پاشش آنها 30 ميباشد.
2 ـ استوانهاي (پژو 206 و پيكان) زاويه پاشش آنها 10 ميباشد.
علاوه برشكل ظاهري انژكتورها از نظر نوع تزريق سوخت به داخل سيلندر نيز تفاوت دارند. يعني انژكتور مخروطي از بغل و استوانهاي از بالا تزريق ميكنند.انژكتور داراي سوكت 2 پايه مشكي رنگ و محل نصب آن بين ريل سوخت و مانيفولد هوا ميباشد. براي تست انژكتور بايد مقاومت آن رااندازه گرفت كه در خودروهاي مختلف حدود 14 اهم است. در صورت خرابي اين قطعه خودرو حالت 3 كار كردن دارد.
سوئل پات (كاسه بنزين):
وظيفه آن تامين بنزين براي سوختن در هنگام خالي بودن باك و موافق لازم است. جاي اين قطعه در انتهاي باك است و حدود 3 ليتر ظرفيت دارد. لولههاي ورودي و خروجي بنزين در داخل آن قرار دارد. اگر سوخت در انتهاي باك باشد چون در پيچها بنزين به يك طرف باك ميرود. اين قطعه بنزين لازم را براي پمپ فراهم ميكند.
ريل سوخت:
ريل سوخت بر روي منيفولد هواي ورودي در نزديكي سر سيلندر قرار دارد. روي اين ريل انژكتورها، رگولاتور فشار سوخت (خودرو پژو 206 فاقد رگولاتور است) و بستهاي نگهدارنده آنها قرار دارد.
دريچه گاز :
دريچه گاز با استفاده از يك كابل و بادامك كه صفحه متحرك موجود در دريچه گاز را به حركت در ميآورد كار ميكند. بر روي دريچه گاز، يك عدد پتانسيومتر بمنظور اندازهگيري زاويه دريچه گاز و همچنين يك موتور مرحلهاي دور آرام كه داراي شير مخروطي بوده ووظيفه آن تغيير ميزان جريان هوا در دور آرام است، نصب گرديده است.
مخزن كنيستر:
مخلوط بخار بنزين و هوا از باك به اين مخزن وارد ميشود داخل اين مخزن فيلتري از جنس كربن وجود دارد كه بخارات بنزين را از هوا جدا ميكند بنابراين هواي جذب شده از بخار بنزين به هواي آزاد فرستاده ميشود.
شير برقي كنيستر:
وظيفه اين شير ارسال بخار بنزين به مسير هواي ورودي ميباشد اين شير مستقيماً توسط E.C.U كنترل ميشود هنگام خاموش بودن موتور شير برقي كنيستر بسته است.لذا بخار بنزين و هوا در داخل مخزن كنيستر از يكديگر جدا ميشود هنگام باز بودن موتور در شرايطي كه E.C.U تشخيص ميدهد اين شير برقي باز شده و بخار بنزين به مسير هواي ورودي موتور ارسال ميشود.
سوييچ فشار فرمان هيدروليكي:
اين قطعه در خودرو پژو 206 وجود دارد. سنسور فشار فرمان هيدروليك اجازه ميدهد كه E.C.U دور موتور را در زمان پارك كردن افزايش دهد.
الف ـ شرايط افزايش دور موتور:
ـ زماني كه سرعت خودرو كمتر از 4KM/HR است.
ـ فعال شدن سوييچ فشار فرمان هيدروليك
ب ـ محل نصب:
روي لولهروغن هيدروليك فشار قوي بين پمپ هيدروليك فرمان و سوپاپ تقسيم فشار (پينيون فرمان)
واحد كنترل كننده مركزي (E.C.U) :
اين واحد زمان جرقه و پاشش را متناسب با پارامترهاي متغيير دريافتي كنترل ميكند. اين پارامترها عبارتند از :
ـ سنسور دور موتور
ـ سنسور فشار منيفولد هواي ورودي (مپ سنسور)
ـ سنسور موقعيت دريچه گاز
ـ سنسور دماي آب موتور
ـ سنسور دماي هواي ورودي
ـ سنسور سرعت خودرو
ـ اكسيژن سنسور
ـ سنسور ضربه
ـ قدرت مورد نياز كولر
ـ ولتاژ باتري
ـ فشار مدار فرمان هيدروليك
ـ E.C.U گيربكس اتوماتيك
E.C.U از اطلاعات فوق الذكر براي كنترل مقادير زير استفاده ميكند:
ـ ميزان پاشش سوخت(تنظيم زمان باز شدن انژكتور)
ـ پمپ بنزين
ـ شير برقي كنيستر
ـ قطع تزريق سوخت براي جلوگيري از افزايش دور موتور(CUT OFF)
ـ قطع كمپرسور كولر
ـ عملكرد كنيستر
تنظيم دور آرام متناسب باپارامترهاي زير صورت ميگيرد:
1ـ دماي موتور
2ـ ولتاژ باتري
3ـ زمان پارك (فشار مدار فرمان هيدروليك)
4ـ گيربكس اتوماتيك
5ـ كولر
حافظه E.C.U :
در داخل ECU دو نوع حافظه قرار دارد:
الف ـ حافظه دائم ب ـ حافظه موقت
الف) حافظه ECU با قطع باتري از بين نميرود ودر واقع محل قرارگيري جدوليست كه طي آنECU شرايط لازم را جهت راه اندازي موتور بدست ميآورد.
ب) حافظه موقتECU با برداشتن كابل باطري از بين نميرود و اگر كابل باطري را بيش از 15 دقيقه قطع كنيم، اين حافظه پاك ميشود و با پاك شدن حافظه، خودرو در هنگام رها كردن گاز، دنده عوض كردن يا شتابگيري ،بدون دليل دچار ريپ زدن و يا خاموش كردن موتور ميشود.
نكات ايمني در هنگام كار بر روي خودروهاي انژكتوري:
1ـ در هنگام روشن بودن موتور ، اتصال باتري را جدا نكنيد.
2ـ در وضعيت سوييچ باز كانكتور ECU را جدا يا متصل نكنيد.
3ـ در هنگام بررسي سيستم جرقه و فشار كمپرس سوكتهاي انژكتورها را جدا كنيد.
4ـ قبل از اتصال مجدد يك كانكتور موارد زير را بررسي كنيد.
ـ وضعيت اتصال از نظر تغيير شكل، پيچيدگي، آببندي و احتمال نفوذ مايعات
ـ وضعيت مكانيزم خار قفل كننده كانكتور
5ـ در هنگام آزمايشهاي الكتريكي به موارد زير توجه نماييد:
ـ باتري كاملاً شارژ باشد.
ـ هرگز از منبع ولتاژ بزرگتر از 16 ولت استفاده نكنيد.
ـ هرگز از لامپ تست استفاده نكنيد.
ـ درهنگام استارت زدن يا روشن بودن موتور واير شمعها را به بدنه متصل نكنيد.
6ـ در خودروهاي مجهز به سيستم مبدل كاتاليزوري از بنزين بدون سرب استفاده كنيد.
7ـ در خودروهايي كه كمپرس موتور آنها بالا است از بنزين با اكتان 95 استفاده كنيد.
8 ـ در هنگام روشن بودن موتور سوكت كويل دوبل را جدا نكنيد.
9 ـ موتور را بيشتر از 15 دقيقه با دور بالا در حالت توقف خودرو نگه نداريد.
10 ـ بعد از اتصال مجدد باتري عمل تجديد حافظه را انجام دهيد.
روش تجديد حافظه:
ابتدا سوييچ را به مدت حداقل 10 ثانيه ببنديد. سپس سوييچ را به مدت حداقل 10 ثانيه باز كنيد و بدون فشردن پدال گاز خودرو را روشن كرده و حداقل به مدت 10 ثانيه گاز ندهيد. در خودرو پارس با سيستم مگنتي مارلي بعد از اين مرحله به روش ذيل دندههاي 1 تا 4 را به ECU معرفي ميكنيم.دندههاي 5 و عقب هم معرفي ندارند. ابتدا اهرم دنده را در وضعيت دنده يك قرار داده و حركت ميكنيم تا دور موتور به 3500 RPM برسيم. سپس در دنده دو دور موتور را به 3500 RPM ميرسانيم و دنده را خلاص ميكنيم تا دور موتور كم شود و به دنده يك برميگرديم.در اين حالت دنده يك معرفي شده و ساير دندهها را با اين روش معرفي ميكنيم.بعد از طي مراحل فوق و معرفي دندهها(فقط در پژو پارس با سيستم مگنتي مارلي) به مدت 15 دقيقه در دندههاي مختلف و با دورهاي مختلف حركت ميكنيم تا شرايط مختلف به ECU معرفي شود.
انواع سيستم انژكتوري:
1ـ SPFI
2ـMPFI
3ـ GDI
1ـ (SINGIE POINT FUET INGECTION) SPFI (پاشش تك نقطهاي):
پاشش سوخت توسط يك يا دو انژكتور داخل مانيفولد هوا انجام ميشود.
2ـ(MULTI POINT FUEINGECTION) MPFI (پاشش چند نقطهاي)
پاشش سوخت توسط يك انژكتور مجزا براي هر سيلندر پشت سوپاپ هوا داخل مانيفولد انجام ميشود.
سيستم MPFI بر سه نوع تقسيم ميشود (از نظر نوع پاشش):
1 ـ ترتيبي مانند پژو 206 بر حسب ترتيب احتراق.
2 ـ نيمه ترتيبي مانند پيكان و پژو پارس و سمند با E.C.U نوع SL96 D كه انژكتورها دو به دو پاشش ميكنند.
3 ـ غير ترتيبي مانند پارس و سمند با E.C.U نوع MM8P كه هر چهار انژكتور با هم پاشش ميكنند.
3 ـ (GASOLINE DIRECT INGECTION) GDI (پاشش مستقيم گازوييل):
پاشش سوخت توسط يك انژكتور مجزا براي هر سيلندر داخل محفظه احتراق انجام ميشود.
موتور XU7 JP/L/Z
اين سيستم تركيب شده از :
كنترل يونيت موتور (ECU) سيستم سوخت رساني و جرقه :
اين دستگاه عملكرد خود را بر مبناي بسسياري از اطلاعاتي كه از سنسورهاي مختلف دريافت مي دارد تنظيم مي كند و عمليات هاي زير را تحت كنترل قرار مي دهد .
محاسبه زمان و مراحل تنظيم پاشش :
- با تصحيح برنامه
- خود انطباقي
- موقعيت استارت زدن
- تصحيح ارتفاع ( ارتفاع محل كاركرد خودرو )
- قطع سوخت هنگام كاهش سرعت و اتصال مجدد
- تصحيح ولتاژ باتري
- تصحيح شرايط گذرا
محاسبه زمان جرقه در كويل دوبل :
- با تصحيح برنامه
- تصحيح ديناميكي
- كنترل ولتاژ كويل
عملكرد كنترل كننده هاي كمكي :
- پمپ بنزين برقي
- كمپرسور كولر ( سيستم تهويه )
- لامپ عيب ياب سيستم سوخت رساني و جرقه
- سرعت سنج
- محدوده سرعت موتور
استپ موتور در وضعيت هاي زير عمل مي كند :
- در مرحله راه اندازي
- در دور آرام
- كنترل كردن شرايط گذرا
- بعد از خاموش كردن موتور ، ولتاژ به مدت 4 تا 5 ثانيه به استپ موتور داده مي شود.
سنسور فشار مانيفولد هواي ورودي :
اين سنسور بطور مداوم فشار دروني مانيفولد هواي ورودي را اندازه گيري ميكند و از نوع پيزو الكتريك مي باشد . ( يعني با تغييرات فشار ، مقدار مقاومت الكتريكي آن تغيير مي كند )
ولتاژ مثبت 5 ولت بوسيله ECU به اين سنسور اعمال مي شود و اين سنسور به ازاي هر فشاري ، يك ولتاژ متناسب به ECU بر مي گرداند .
اين اطلاعات به ECU اجازه مي دهد تا جريان تزريق را متناسب با وضعيت هاي مختلف موتور ، و با ارتفاعات مختلف وفق دهد .
همچنين اين اطلاعات براي تغيير آوانس هاي زمان جرقه به كار مي رود .
تصحيح ارتفاع :
مقدار مكش هوا در موتور نسبت به فشار اتمسفر تغيير مي كند و همچنين فشار اتمسفر به ارتفاع محل كاركرد خودرو بستگي دارد . سنسور فشار ، در داخل مانيفولد هوا قرار دارد كه تغييرات را محاسبه كرده و به تناسب آن زمان كنترل پاشش را تنظيم مي نمايد و بر اساس اين تنظيم بنزين تزريق مي كند . اين اندازه گيري هنگامي صورت مي گيرد كه موتور روشن و تحت بار زياد و در دور كم مي باشد .
سنسور فشار مانيفولد هواي ورودي ( 1312 ) در حالت سوئيچ باز و موتور روشن در حال كار مي باشد و اطلاعات فشار هواي ورودي را به ECU (1320) مي دهد . اين سنسور با 5VDC كار مي كند و اين ولتاژ را از طريق پايه 14 و سيم شماره 1355 از ECU ( 1320 ) دريافت مي كند .
سنسور دور موتور :
سنسور دور موتور شامل يك پيچ است كه دور يك هسته مغناطيسي پيچيده شده است . هنگامي كه دنده هاي فلايويل در مقابل اين سنسور قرار مي گيرند ، تغييراتي در ميدان مغناطيسي حاصل شده و باعث توليد يك ولتاژ متناوب a. .c مي شود ، مه فركانس و دامنه اين ولتاژ متناسب با دور موتور RPM مي باشد . سنسور دور موتور روي پوسته كلاچ نصب شده كه در برابر 60 دنده فلايويل قرار دارد . دو عدد از دندههاي فلايويل براي تشخيص TDC حذف شده اند . اين سنسور دور موتور را حس مي كند و يك سيگنال سينوسي مطابق با دور فلايويل به ECU از طريق سيم هاي 132 و 133 ارسال مي كند و از طريق همين سنسور ECU متوجه روشن شدن موتور مي شود ، لازم بذكر است كه سيم هاي 133 و 132 داراي شيلد منفي ( بدنه ) ميباشند تا روي سيگنال ارسالي به ECU نويز نيافتد . اين سنسور در زمان موتور روشن كار مي كند كه از اين سنسور براي محاسبه زمان هاي احتراق استفاده مي شود.
پتانسيومتر وضعيت دريچه گاز :
اين پتانسيومتر وضعيت دريچه گاز را به اطلاع ECU مي رساند . اين اطلاعات براي تشخيص دور آرام ( در حالت آزاد بودن پدال گاز ) ، تشخيص حالت تمام گاز ( فشرده بودن كامل ، پدال گاز ) كاهش سرعت و خاموش شدن بكار مي رود همچنين در حالت اضطراري سنسور فشار مانيفولد هواي ورودي خراب شده عمل مي كند .
ECU به اين پتانسيومتر يك ولتاژ 5VDC مي دهد گه با تغييرات دريچه گاز يك ولتاژ متناسب به ECU بر مي گرداند .
اين سنسور از طريق سيم هاي 1350 ، 1352 ، 1351 به پايه هاي 14 ، 30 و 16 ،
ECU (1320) متصل مي شود ، ضمنا اين سنسور در حالت سوئيچ باز و موتور روشن كار مي كند تا ECU (1320) دقيقا از موقعيت دريچه گاز مطلع مي شود .