دانلود گزارش کارآموزی چاپ - روزنامه نگاری و گزارش نویسی

تعداد صفحات: 91 فرمت فایل: word کد فایل: 4020
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: گرافیک
قیمت: ۱۷,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود گزارش کارآموزی چاپ - روزنامه نگاری و گزارش نویسی

    روزنامه و (چاپ لترپرس(چاپ حروفی))

    وضعیت روزنامه در سال 70 از نظر چاپ و پیش از چاپ، زمین و ساختمان سازمان و سیستم مالی و اداری پرسنل، تیراژ تعداد صفحات، کیفیت چاپ.
    امکانات پیش از چاپ روزنامه در سال 70 امکانات حروفچینی و صفحه‌بندی سرب بوده است و امکانات چاپ، محدود به یک دستگاه چاپ رول‌لترپرس 8 صفحه سیاه و سفید. روشن است با حروفچینی و صفحه‌بندی سرب و چاپ لترپرس کیفیت چاپ چه بوده است. در سال 84 از نظر چاپ، روزنامه دارای دستگاه چاپی است که 8 صفحه روزنامه چهار رنگ رو و چهار رنگ زیر و هر ساعت 30 هزار تیراژ و با کیفیت بسیار بالا چاپ می‌کند. تا پایان سال 83، چهار رنگ رو و سه رنگ زیر داشتیم و با گذشت ده سال از عمر دستگاه، افت کیفیت وجود داشت که در اوایل سال 83 در قالب یک قرارداد، یک یونیت به سیستم اضافه شد و سیستم قبلی هم (اور) شد که تا ده سال آینده مشکلی برای چاپ نخواهیم داشت و سیستم پیش از چاپ روزنامه یکی از کارآمدترین سیستم‌های پیش از چاپ در روزنامه‌هاست که مجموعه امکانات دستیابی به اخبار و اطلاعات و انتقال با سرعت بالا را میسر کرده است.

    تیراژ روزنامه در تاریخ 10/7/70 بین 15 تا 17 هزار در نوسان بوده است. صفحات به تعداد 8 صفحه سیاه و سفید چاپ می شده است.

    صنعت چاپ مهمترین فاکتور در به وجود آمدن روزنامه و روزنامه نویسی است. این صنعت بسیار دیر به ایران رسید. گرچه از قبل ایرانیان از وجود آن اطلاع داشتند. دستگاه چاپ حروفی اول بار به همت عباس میرزا نائب السطنه در عهد سلطنت فتحعلی شاه قاجار به ایران آمد.

    در زمان های قدیم روزنامه به معنی دفتریادداشت و گزارشهای روزانه به کار می رفت. "کاغذ اخبار " نامی بود که برای روزنامه به معنی معمول و رایج کنونی بکار برده شد

    بود newspaper این کلمه ترجمه اولین روزنامه ابتدا در تهران توسط دولت و برای استفاده دربار منتشر شد.

     قدیمی ترین سندی که در مورد روزنامه های فارسی در دست است، تاریخ 1252

    هجری (1836م.) را دارد. روزنامه دیگری که توسط میرزا صالح شیرازی منتشر می شد به تاریخ 1253 ه.ق (اول ماه مه 1837) بود. این رونامه بدون نام و نشان بود و پس از چندی موقوف شد. در سال سوم سلطنت ناصرالدین شاه به دستور میرزا تقی خان امیرکبیر و تحت نظر او روزنامه ای به نام "روزنامه وقایع اتفاقیه" در تهران دایر گردید. این روزنامه هفته ای یک بار و در چهار تا هشت صفحه چاپ می شد.

    اولین شماره آن به تاریخ پنجم ربیع الثانی سال 1267 ه.ق. است. در آن ابتدا اخبار دارالخلافه از شکار شاه و دیدو باردیدهای او از موسسات و اشخاص درباری و اعطای القاب و عناوین و صدور فرامین و حوادث شهری و بعد وقایع شهرهای دیگر و مختصری از اخبار کشورهای خارجه و در صفحه آخر یکی دو ستون به اعلانات دولتی و خصوصی اختصاص داده می شد. وقایع اتفاقیه تا ده سال با همین نام منتشر می شد اما از شماره 472 (پنجم صفر 1277 ه.ق.) به اسم روزنامه دولت علیه ایران" درآمد و تصاویری بر آن افزوده شد. این نخستین روزنامه مصور ایران بود. این روزنامه تا شماره 668 (هفتم شوال 1287 ه.ق.) به طور غیرمرتب منتشر و از آن پس تعطیل شد.

    یکی دیگر از روزنامه های تهران "روزنامه علمیه دولت علیه ایران" بود که به سه زبان فارسی، عربی و فرانسوی منتشر می شد. اولین شماره آن تاریخ 1280 ه.ق را دارد و در مدت هفت سال 53 شماره از آن درآمد.

    آشنایی‌ با روزنامه‌ نگاری‌ : آشنایی‌ با روزنامه‌ نگاری‌ برای‌ توفیق‌ کارشناس‌ روابط عمومی‌ از اهمیت‌ویژه‌ای‌ برخوردار است‌. این‌ ویژگی‌ او را در کار خبرسازی‌ و ایجاد ارتباط مطلوب‌ با رسانه‌ها که‌ از وظایف‌اساسی‌ روابط عمومی‌ است‌، توانمند می‌سازد.
    قدرت‌ نویسندگی‌ کارشناس‌ روابط عمومی‌ برای‌ توفیق‌ بیشتر در امور، نیازمند توان‌ نویسندگی‌ شایان‌توجهی‌ است‌; چراکه‌ نوشتن‌، بخش‌ عمده‌ای‌ از وقت‌ کارشناس‌ روابط عمومی‌ را به‌ خود اختصاص‌می‌دهد. تهیه‌ و تنظیم‌ متون‌ مختلف‌ نظیر: متون‌ مصاحبه‌، سخنرانی‌، مقاله‌، گزارش‌، تصویر نامه‌، آگهی‌،اطلاعیه‌، خبر، شرح‌ عکس‌ و ... توسط کارشناس‌ روابط عمومی‌، اهمیت‌ این‌ ویژگی‌ را روشنتر می‌سازد.
    کارشناس‌ روابط عمومی‌ را باید هنرمندی‌ دانست‌ که‌ از هنرهای‌ هفتگانه‌ شامل‌: شعر، موسیقی‌، تأتر،نقاشی‌، مجسمه‌سازی‌ و نویسندگی‌ نهایت‌ استفاده‌ را برای‌ اقناع‌ مخاطب‌ می‌کند و در این‌ بین‌ نویسندگی‌از برجستگی‌ بسیاری‌ برخوردار است‌. البته‌ توانایی‌ نویسندگی‌ صرفٹ داشتن‌ قلم‌ مناسب‌ نیست‌ بلکه‌آشنایی‌ با اصول‌ علمی‌ نگارش‌ و گزارش‌ می‌باشد.
    گوش‌ دادن‌ مؤثر و همدلی‌ کارشناس‌ روابط عمومی‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ تفاهم‌ با دیگران‌ بایستی‌ از دوتوانمندی‌ مهم‌ "گوش‌ دادن‌ مؤثر" و ایجاد "همدلی‌" بهره‌مند باشد تا از این‌ طریق‌، ضمن‌ فراهم‌ آوردن‌زمینه‌ آگاهی‌ از دیدگاههای‌ مخاطب‌ یا ارباب‌ رجوع‌، وارد دنیای‌ او شود و سازمان‌ را از نگاه‌ او بنگرد. این‌باعث‌ یک‌ تعریف‌ جدید از روابط عمومی‌ می‌گردد. در این‌ تعریف‌، روابط عمومی‌ وسیله‌ تفسیر سازمان‌از نگاه‌ مردم‌ است‌ و جریان‌ اطلاع‌رسانی‌ از درون‌ سازمان‌ به‌ بیرون‌، بطور عمده‌، جای‌ خود را به‌ جریان‌اطلاع‌رسانی‌ از بیرون‌ به‌ درون‌ سازمان‌ می‌دهد.
    ایمان‌ به‌ حقانیت‌ مخاطب‌ این‌ ویژگی‌ بسیار حساس‌ و مهم‌، باعث‌ می‌شود که‌ احترام‌ به‌ مردم‌ و عقایدآنان‌، کارشناس‌ را وامدار مردم‌ سازد و او را از انحرافات‌ رفتاری‌ در حرفه‌ خود در خصوص‌ مخاطبان‌ دورسازد. همچنین‌ او را در موضع‌ پاسخگویی‌ قرار می‌دهد تا همواره‌ پاسخگوی‌ انتظارات‌ افکار عمومی‌باشد.

    ٭  تعریف مطبوعات :

    مطبوعات جمع مؤنث سالم کلمه مطبوع و ریشه آن طبع است . طبع در لغت مترادف با چاپ می باشد . مطبوعات دارای دو مفهوم عام و خاص می باشد .

    معنای عام : 

    هر نوع نوشته ای که به چاپ رسیده باشد این مفهوم عام هر نوع کتاب ، جزوه ، مقاله و به طور کلی هر نوشتاری را شامل می شود . از دیدگاه تاریخی در قوانین قدیمی تر معنای عام مطبوعات مورد توجه قانون گزار بوده است . مثلا در قانون مطبوعات 1286  کتاب و اعلانات در شمار مطبوعاتی تلقی می شده است .

     

    معنای خاص :

    عبارت است از نشریاتی که به طور منظم و با نام ثابت و تاریخ و شماره ردیف در زمینه های گوناگون سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، ورزشی ، هنری ، فنی ، نظامی و نظایر این ها با کسب مجوز از هیئت نظارت منتشر می گردد . براساس تعریف فوق مطبوعات در معنای خاص باید سه رکن داشته باشد :

    1 . انتشار به طور منظم و مستمر                   2 . داشتن نام ثابت

    3 . داشتن مجوز انتشار

    ٭ تعریف حقوق مطبوعات :

    حقوق مطبوعات به مجموعه قواعدی اطلاق می گردد که حاکم بر چاپ ، انتشار و توضیح مطالبی است که از طریق نشریه خطاب آن به عموم جامعه باشد یا به عبارت دیگر حقوق مطبوعات مجموعه قوانین و مقررات حاکم بر انتقال اطلاعات از طریق نشریات می باشد .

    شباهت حقوق مطبوعات و ارتباطات :

    در هر دو آنها انتقال اطلاعات وجود دارد .

    تفاوت حقوق مطبوعات و ارتباطات :

    در حقوق ارتباط انتقال ارتباطات با وسایل گوناگون چون تلویزیون ، رادیو ، اما در حقوق مطبوعات منحصر به نشریات است .

     

    ٭ رسالت مطبوعات :

    رسالت که مطبوعات در نظام جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارند عبارت است از :

    1 . روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم در زمینه های گوناگون فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی ، دینی ، ورزشی و غیره . . . مطبوعات باید رسالت خود را در یک یا چند زمینه فوق الذکر در جهت بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم انجام دهند .

    2 . پیشبرد اهدافی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیان شده است . در مقدمه قانون اساسی آمده است که وسایل ارتباط جمعی و مطبوعات باید در جهت روند تکاملی

    انقلاب اسلامی و اشاعه فرهنگ اسلامی قرار گیرد و در این زمینه از برخورد سالم اندیشه های متفاوت بهره جوید و از اشاعه و ترویج خصلت های تخریبی و ضد انقلابی جدا پرهیز نماید . از جمله اهدافی که در اصل دوم قانون اساسی بیان شده و مطبوعات باید در جهت تحقق آن تلاش نمایند عبارتند از :

    الف . کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا .

    ب . نقش هرگونه ستمگری و ستم کشی و سلطه گیری و سلطه پذیری و گسترش قسم و عدل اسلامی ، استقلال سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و همبستگی ملی .

    ج . تلاش در جهت رشد فضایل انسانی براساس ایمان و تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی .

    د . تقویت روح بررسی و ابتکار در زمینه های علمی و فنی .

    و . رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه .

    ی . نزد کامل استعمار و محو هرگونه استبداد و خود کامگی و انحصار طلبی .

    ن . توسعه و تحکیم برادری اسلامی .

    3 . تلاش برای نفیء مرز بندی های کاذب و تفرقه انگیز و قرار ندادن اقشار مختلف جامعه در مقابل یکدیگر مانند دسته بندی مردم براساس نژاد ، زبان ، رسوم و سنن محلی .

    4 . مبارزه با مظاهر فرهنگی استعمار نظیر اسراف ، تدبیر ، تجملات ، تشریفات ، اشاعه فحشا و تجمل پرستی و ترویج و تبلیغ فرهنگ اصیل اسلامی و گسترش فضایل اخلاقی .

    ٭ حقوق قانونی مطبوعات :

    مطبوعات حق دارد نظرات ، انتقادات سازنده ، پیشنهادها ، توضیحات مردم و مسئولین را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج به اطلاع عموم برساند . انتقال سازنده باید دارای منطق صحیح و استدلال بوده و به دور از توهین ، تحقیر و تخریب باشد . لذا اولین حقی که از لحاظ قانونی برای مطبوعات متصور می باشد آزادی انتشار مطالب می باشد اما این آزادی بدون حد و مرز نمی باشد و با وجود دو فاکتور محدود می گردد :

    1 . مصالح اجتماعی                                 2 . موازین جامعه

    به این ترتیب وقتی مطبوعات در انتشار مطالب آزاد باشند هیچ مقام دولتی و غیر دولتی حق ندارد برای چاپ مطالب یا مقاله ای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات بر آید و یا از چاپ مطلب یا مقاله مطبوعاتی جلوگیری نماید . دومین حق این است که مطبوعات در کسب اخبار داخلی و خارجی به منظور افزایش آگاهی عمومی و حفظ مصالح جامعه آزاد می باشند پس به این ترتیب آزادی در انتشار مطالب و کسب اخبار و اطلاعات داخلی و خارجی از حقوق قانونی مطبوعات محسوب می گردد .

    ٭ حدود مطبوعات :

    مطبوعات جزء در موارد اختلال به مبانی و احکام اسلامی و حقوق عمومی و خصوصی که به شرح زیر مشخص می شود آزاد هستند :

    1 . نشر مطالب الحاوی ( منحرف کننده ) و مخالف موازین اسلامی و ترویج مطالبی که

    براساس جمهوری اسلامی لطمه وارد کند . اساس و پایه های جمهوری اسلامی ایران در اصل دو قانون اساسی عبارتند از :

    الف . ایمان به خدای یکتا و اختصاص حاکمیت و تشریع ( قانون گزاری ) به او ( خدا ) و لزوم تسلیم در برابر افراد .

    ب . وحی الهی و نقش بنیادین آن در بیان قوانین .

    ج . مواد و نقش سازنده آن در سیر تکاملی آن به سوی خدا .

    د . عدل خدا در خلقت و تشریح .

    ه . امامت و رهبری مستمر و نقش اساسی آن در تداوم انقلاب اسلامی .

    2 . اشاعه فحشا و انتشار عکسها و تصاویر مطالب خلاف عفت عمومی .

    3 . تبلیغ و ترویج ، اسراف و تبذیر .

    4 . ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه به ویژه از طریق مسائل نژادی و قومی .

    5 . تشویق افراد و گروهها به ارتکاب به اعمال حیثیت و منافع علیه جمهوری اسلامی .

    6 . اهانت به دین مبین اسلامی و مقدسات آن ، همچنین اهانت به مقام معظم رهبری و مراجع مسلم تقلید .

    7 . افترا ( یعنی نسبت دادن جرمی به دیگری . مثلا در نشریه خود چنین قید نماید که فلان مقام مملکتی یا فلان شخص مرتکب اختلاس یا قاچاق شده است ) .

    به مقامات ، نهادها و ارگانها و هر یک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و

    حقوقی اگرچه از طریق انتشار عکس یا کاریکاتور باشد .

    8 . فاش نمودن و انتشار اسناد و دستورات و مسائل محرمانه ، اسرار نیروهای مسلح ، نقشه استحکامات نیروهای نظامی ،‌انتشار مذاکرات غیر علنی مجلس شورای اسلامی و محاکمات غیر علنی دادگستری و تحقیقات مراجع قضایی بدون مجوز قانونی .

    9 . سرقتهای ادبی و همچنین نقل مطالب از مطبوعات و احزاب و گروههای منحرف و مخالف اسلام به نحوی که تبلیغ از آنها باشد ( سرقت ادبی عبارت است از نسبت دادن عمدی تمام یا بخش قابل توجهی از آثار و نوشته های دیگران به خود یا غیر . . . به صورت ترجمه ) .

    10 . توهین به جنس زن و تبلیغ ، تشریفات و تجملات نامشروع و غیر قانونی .

    11 . پخش شایعات و مطالب خلاف واقع .

    12 . انتشار مطالب علیه اصول قانون اساسی .

    ٭ شرایط متقاضی پروانه انتشار نشریه و مراحل صدور آن :

    مطابق قانون تمام افراد حقیقی و حقوقی با اخذ پروانه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتشار نشریه آزاد هستند ( اشخاص حقیقی به فرد و افراد انسانی گفته می شود . هر فرد انسانی یک شخص حقیقی محسوب می گردد اما شخص حقوقی به گروه یا مجموعه ای از انسانها که با هدف خاص و مشترکی تحت نام خاص قرار گرفته اند گفته می شود . مثلا دانشگاه علمی و کاربردی که مجموعه ای از دانشجویان ، اساتید و پرسنل اداری می باشند

    یک شخص حقوقی قلمداد می گردد . شرکتها ، بانکها ، مؤسسات و به طور کلی هر مجموعه ای از افراد که با تعریف فوق منطبق باشند شخص حقوقی قلمداد می گردند ) .

    ٭ مشخصه اشخاص حقوقی :

    مجموعه مشترک ، نام خاص ، هدف مشترک .

    گروه های ضد انقلاب و یا گروههای غیر قانونی و محکومین دادگاههای انقلاب که به جرم اعمال ضد انقلابی و اعمال امنیت داخلی و خارجی محکومیت یافته اند و همچنین کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تبلیغ و فعالیت می نمایند حق هیچگونه فعالیت مطبوعاتی و قبول سمت در مطبوعات را ندارند .

    الف . شرایط متقاضی :

            اشخاص حقیقی باید دارای شرایط زیر باشند :

    1 . تابعیت ایران          2 . دارا بودن حداقل 25 سال سن

    3 . عدم جرم و ورشکستی به تقلب و تقصیر ( عدم حجر یعنی فرد عاقل و بالغ و رشید باشد ) برای اینکه افراد مخاطب به تکالیف قانون گزار قرار گیرند باید سه شرط داشته باشند : 1 . عقل        2 . بلوغ           3 . رشد ( منظور از رشد یعنی فرد بتواند در حوزه مسائل مالی به درس تصمیم گیرد . کسی که رشد نداشته باشد سفید بوده و فردی است که عقل معاش ندارد و نمی تواند مورد مسائل مالی به درستی تصمیم گیری نماید .

    4 . عدم اجتهاد به فساد اخلاق و سابقه محکومیت کیفری .

    5 . داشتن صلاحیت علمی در حد لیسانس و یا پایان سطح در علوم حوزه ای به تشخیص هیئت نظارت .

    6 . پایبندی و التزام عملی به قانون اساسی .

    ب . شرایط اشخاص حقوقی متقاضی پروانه انتشار :

    1 . مراحل قانونی ثبت شخصیت حقوقی طی شده باشد و در اساس نامه و یا قانون تشکیل خود مجاز به انتشار نشریه باشند .

    2 . زمینه ی فعالیت نشریه مرتبط با زمینه فعالیت شخص حقوقی بوده و محدوده جغرافیایی انتشار آن همان محدوده جغرافی شخصیت حقوقی باشد .

    3 . اجازه انتشار نشریه در اساس نامه شخص حقوقی پیش بینی شده است . مثلا از طریق تشکیل مجمع عمومی فوق العاده این امر را در اساس نامه اضافه نمایند . کلیه متقاضیان اعم از شخص حقیقی و حقوقی باید یک نفر را به عنوان مدیر مسئول معرفی نمایند . مدیر مسئول باید همان شرایطی را که برای متقاضیان ذکر شود را داشته باشد .

    متقاضیان پروانه انتشار باید تقاضا نامه خود را به همراه نمونه تکمیل شده پرسش نامه ای را که حاوی مشخصات فردی ، سوابق اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و شغلی مدارک زیردر تهران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در شهرستانها به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوط تحویل نمایند .

    مدارک مورد نیاز عبارتند از :

    1 . 4 قطعه عکس 4 × 3  

    2 . دو برگ فتوکپی شناسنامه از تمامی صفحات .

    3 . یک برگ گواهی عدم سابقه محکومیت کیفری

    4 . یک برگ فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی .

    در صورتی که متقاضی پروانه انتشار شخص حقوقی باشد تقاضای صدور پروانه همراه با معرفی فرد واجد شرایط به عنوان مدیر مسئول باید از سوی بالاترین مقام مسئول ارائه شده و در صورت موافقت پروانه انتشار به نام مرکز درخواست کننده صادر خواهد شد . احزاب ، سازمانها ، جمعیت های سیاسی واقعیت های دینی در صورتی می توانند تقاضای صدور پروانه انتشار نشریه نمایند که اجازه فعالیت قانونی داشته باشد .

    ٭ مرجع رسیدگی :

    رسیدگی به درخواست صدور پروانه و تشخیص صلاحیت متقاضی بر عهده نظارت مطبوعات می باشد . هیئت نظارت مکلف است ظرف مدت 3 ماه تقاضا جهت امتیاز نشریه درباره صلاحیت متقاضی و مدیر مسئول با رعایت شرایط مقرر در قانون ، رسیدگی لازم را انجام داده بعد مراحل رد یا قبول تقاضا با ذکر دلایل به وزیر ارشاد گزارش نماید . 

    وزیر ارشاد موظف است حداکثر ظرف 2 ماه از تاریخ موافقت هیئت نظارت برای متقاضی پروانه انتشار صادر نماید . هیئت نظارت مکلف است جهت بررسی صلاحیت متقاضی و مدیر مسئول از مراجع زیر صلاح ( وزارت اطلاعات ، دادگستری و نیروی انتظامی )

    استعلام نماید .

    استعلام نمايد .

    مراجع مذكور موظف هستند حداكثر ظرف مدت 2 ماه نظر خود را همراه مستندات و مدارك معتبره هيئت نظارت اعلام نمايند در صورت پاسخ از سوي مراجع مذكور و فقدان دليل ديگر صلاحيت متقاضي تأييد شده محسوب خواهد شد .

    نكته اي كه بايد به آن اشاره نمود اين است كه متقاضياني كه صلاحيت آنان قبلا به علت داشتن سوء پيشينه كيفري و يا به علت داشتن مشاغلي چون فرمانداري ، شهرداري ، نخست وزيري و غيره . . . مورد تأييد هيئت نظارت قرار نگرفته است نمي توانند مجددا تقاضاي انتشار نشريه نمايند .

    انتشار نشريات داخلي يك سازمان ، مؤسسه ، شركت دولتي يا خصوصي كه فقط براي استفاده كاركنان منتشر و در اختيار آنان قرار مي گيرد .منوط به كسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و رعايت ضوابط ذيل مي باشد :

    1 . درخواست انتشار نشريه و مدير مسئول از سوي بالاترين مسئول آن سازمان باشد .

    2 . مطالب نشريه در راستاي اهداف و وظايف آن سازمان باشد .

    3 . فقط براي استفاده كاركنان آن سازمان باشد .

    4 . تعداد صفحات آن از 48 صفحه تجاوز ننمايد .

    5 . از درج هرگونه آگهي تبليغاتي اجتناب نمايند .

    6 . به صورت رايگان در اختيار كاركنان قرار گيرد .

    ! براي يك مركز و واحدهاي تابعة آن فقط يك پروانه انتشار صادر خواهد شد .

    ٭ تركيب اعضاي نظارت مطبوعات و نحوة انتخاب آنها :

    اعضاي هيئت نظارت عبارتند از :

    يكي از قضات دادگستري به انتخاب رئيس قوه قضائيه .

    2 . وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي يا نماينده تام الختيار وي .

    3 . يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به انتخاب رئيس مجلس .

    4 . يكي از اساتيد دانشگاه به انتخاب وزير فرهنگ آموزش اسلامي .

    5 . يكي از اعضاي شوراي انقلاب فرهنگي به انتخاب آن شورا .

    6 . يكي از اساتيد حوزة علميه به انتخاب شوراي عالي حوزة علميه قم .

    7 . يكي از مديران مسئول نشريات به انتخاب مديران مسئول .

    - نحوه انتخاب :

    وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن درج آگهي كه در نشريات كثيرالانتشار دعوتنامه اي به منظور اعلام نامزدي به مديران مسئول نشريات منتشر نمايند .

    مديران مسئول كه كانديتاتوري براي عضويت در هيئت نظارت اعلام نموده اند ، صلاحيتشان توسط يك هيئت سه نفره مركب از قاضي انتخابي ، رئيس قوه قضائيه ، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ، نماينده انتخابي مجلس در هيئت نظارت اين هيئت سه نفره صلاحيت نامزدها را مورد بررسي قرار داده و چند نامزد معرفي مي نمايند مجددا در

    آگهي ديگري از كليه مديران مسئول جهت برگزاري انتخاب دعوت به عمل مي آيد . مدير مسئول كه بايد براي عضويت در هيئت نظارت معرفي گردد . بايد اكثريت مطلق آرا رأي دهندگان را به دست آورد . اعضاي هيئت نظارت براي مدت 2 سال انتخاب گرديده و يك ماه قبل از اتمام دورة دو ساله ، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نسبت به تعيين اعضاي هيئت نظارت از طريق مراجع زير صلاح اقدام خواهد نمود .

    رياست هيئت نظارت بر عهده وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بوده و وي پاسخگوي عملكرد هيئت نظارت در مراجعه صلاحيت دار مراجع قانوني خواهد بود پس از آنكه هيئت نظارت مدارك و شرايط متقاضيان پروانة انتشار را بررسي نمود و موافقت خود را به وزير فرهنگ اعلام كرد و وزير فرهنگ نيز پروانة انتشار نشريه را صادر نمود . صاحب امتياز موظف است ظرف مدت 6 ماه پس از صدور پروانه نشريه مورد نظر را منتشر نمايد در صورت عدم انتشار با يك بار اخطار كتبي و دادن فرصت 15 روز فرد بايد نشريه خود را منتشر نمايد . چنانچه پس از مهلت مذكوره ( 15 روز ) نشريه مورد نظر منتشر شود اعتبار پروانه از بين خواهد رفت . نشرياتي كه به صورت سالنامه منتشر مي شوند در صورتي كه در يك سال بدون عذر موجه به تشخيص هيئت نظارت منتشر نگردد پروانه نشريه لغو خواهد شد .

    ٭ وظايف و تكاليف محوله :

    مطبوعاتي كه به شكل روزنامه چاپ مي شود . مكلف به درج نام به طور كامل ترتيب و تاريخ انتشار ، شماره رديف مسلسل و شمارة صفحه در بالاي تمام صفحات و نيز قسمت در صفحه اول مي باشد . همچنين مطبوعاتي كه به شكل مجله منتشر مي شوند موظف به :

    1 . درج نام به طور كامل ، ترتيب و تاريخ انتشار ، شماره رديف مسلسل ، تعداد صفحات و قيمت بر روي جلد و ذكر شمارة هر صفحه در تمام صفحات مي باشد .

    2 . تمام مطبوعات مكلف هستيد تيراژ ماهنامه خود را طبق نمونه اي كه حاوي تعداد نسخ چاپ شده و نسخ برگشتي است به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام نمايند .

    3 . مطبوعات مكلف هستند هر شمارة نشريه خود را در دو نسخه به هر يك از مراجع زير به طور مرتب و رايگان ارسال نمايند : ( 1 . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي .

    2 . مجلس شوراي اسلامي 3 . دادگستري مركز استان محل نشر ) .

    4 . هر روزنامه يا مجله بايد دفاتر پلمپ شده بر طبق قانون تهيه و كلية مخارج و درآمدهاي خود را در آن ثبت نمايد و دفتر سالانة مخارج و درآمدها را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بفرستند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هر وقت كه لازم بداند دفاتر مالي نشريات را مورد بررسي قرار خواهد داد .

    5 . هر يك از مطبوعات مكلف به داشتن محلي به عنوان دفتر نشريه داشته باشند صاحب امتياز موظف است نشاني محل دفتر نشريه را پس از اخذ پروانه انتشار به وزارت فرهنگ

    و ارشاد اسلامي اعلام نمايد و در صورت تغيير محل دفتر نشريه مراتب را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در شهرستانها به ادارة كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اعلام نمايند .

    6 . مدير مسئول مكلف است نام چاپخانه طرف قرارداد با چاپ نشريه را كتبا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارسال نمايد . مديران چاپخانه ها مي بايست همزمان با خروج هر شمارة نشريه دو نسخه آن را در تهران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و در شهرستانها به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تحويل و برگ وصول اعلام دريافت نمايند .

    7 . صاحب امتياز و مدير مسئول موظف هستند كاركنان نشريه را بيمه نمايد تا در صورتي كه به رأي دادگاه يا هيئت نظارت يا به هر دليل ديگري نشريه تعطيل گرديد تا زمان اشتغال مجدد طبق قانون كار حقوقي به آنها پرداخت گردد .

    مسئوليت مدير مسئول و صاحب امتياز :

    صاحب امتياز در قبال خط مشيء كلي نشريه مسئول مي باشد اما مدير مسئول ، مسئول يكايك مطالب و مقالاتي است كه در نشريه منتشر مي گردد .

    فاقد شدن صاحب امتياز از شرايط قانوني :

    در صورتي كه صاحب امتياز يكي از شرايط مقرر در قانون را از دست بدهد . مثلا مرتكب جرمي كرد و يا شهرت به فساد اخلاقي پيدا نمايد . در اينجا پروانه انتشار نشريه وي با تصويب هيأت نظارت لغو مي گردد اما اگر مدير مسئول يكي از شرايط مقرر در قانون

    را از دست بدهد يا فوت شود يا استعفاء دهد صاحب امتياز بايد شخص جديدي را حداكثر ظرف مدت 3 ماه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي نموده تا هيئت نظارت در مورد صلاحيت يا عدم .

    حداكثر ظرف مدت 3 ماه از تاريخ ارسال تقاضا اعلام نمايد در صورتي كه صاحب امتياز شخص جديدي را به عنوان مدير مسئول معرفي ننمايد از انتشار نشريه وي جلوگيري خواهد شد و تا زمان انتخاب مدير مسئول جديد وظايف وي ( مدير مسئول نشريه ) بر عهده صاحب امتياز خواهد بود .

    تاريخچه

    چاپ يک اختراع پير است اما بدرستي آنرا مادر دانايي بشر خوانده اند.

    زير سقف اين خانه، ما به چاپ و تکنولوژي، که زاييده همان دانايي است،عشق مي ورزيم. استفاده هوشمندانه از چاپ بهترين ابزار اطلاع رساني براي بسياري از شرکتهاي کوچک و بزرگ است .ما مي خواهيم با انجام خوب اينکار در آباداني و رونق دنياي اطراف مان سهيم شويم.

    تنها يكسال بعد از حضور جدي چاپ ديجيتال و قبل از بسياري از شهرهاي بزرگ و مدرن، تهران يك چاپخانه ديجيتال داشت. در سال ۱۳۷۶ (۱۹۹۷) خانه چاپ و طرح اولين دستگاه چاپ ديجيتال زايكن را در ايران نصب و راه اندازي كرد.

    پس از يك سال چاپ ديجيتال سياه و سفيد و يك دستگاه چاپ ديجيتال رنگي به امكانات خانه چاپ و طرح افزوده شد تا تنها چاپخانه ديجيتال ايران بتواند سرويس هاي مطمئن تري به مشتريان خود ارائه دهد.

    اما چاپ ديجيتال تمام نياز مشتريان خانه چاپ و طرح نبود. در سال ۱۳۸۰ برنامه راه اندازي كارگاه افست خانه چاپ و طرح پس از يك سال به ثمر نشست. خانه چاپ و طرح بازهم پيشرو بود و اولين دستگاه چاپ افست پيشرفته چهاررنگ هايدلبرگ مدل SM۵۲ با تمام تجهيزات جانبي در خانه چاپ و طرح آغاز به كاركرد. در كنار اين دستگاه نيز امكانات كامل يك ليتوگرافي فراهم شد تا خانه چاپ و طرح نه تنها نخستين چاپخانه ديجيتال ايران بلكه مجتمعي بي نظير در صنعت چاپ ايران باشد.

    تجهيز مجدد کارگاه ديجيتال در سال ۱۳۸۳ به سه دستگاه چاپ ديجيتال رنگي زيراکس ۶۰۶۰ Docucolor آنرا به بزرگترين ظرفيت توليد ديجيتال در کشور تبديل کرد.

    امروز امكانات گوناگون خانه چاپ و طرح و وجود هر دو خط توليد ديجيتال و افست به شكل كامل در اين مؤسسه هيچ محدوديتي براي شما باقي نمي گذارد. چاپ سفارش شما در هر تيراژي در خانه چاپ و طرح امكان پذير است.

    نخستين اثر چاپ رنگي در ايران را درچاپ خانه بانك ملي پس از دو ماه تحقيق انجام دادم.

    به گزارش روز يكشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، اين هنرمند گفت: چاپخانه بانك ملي يكي از نخستين چاپخانه‌هاي كامل كشور بود و كليه وسايل چاپ رنگي با نام‌هاي نادرست در گوشه و كنار انبار آن موجود بود.

    بنابر اين در سال

    او افزود: پيش از اين تاريخ در ايران تنها چاپ تمبر به شكل زنگي با تكنيكي بسيار ابتدايي و ساده انجام مي‌شد اما من موفق شدم در چاپخانه بانك ملي شيوه چاپ چهار رنگ را در ايران اجرا كنم كه هنوز در آثار چاپي كشور از همين شيوه استفاده مي‌شود.

    پيشكسوت نقاشي ايران گفت: وسايل چاپ رنگي چاپخانه بانك ملي از آلمان وارد ايران شده بود و با توجه به اينكه من مدتي در آلمان تحصيل كرده بودم توانستم كاتالوگ‌هاي مربوط به دستگاه‌ها را بخوانم و از شيوه كارشان سر درآورم.

    جوادي پور گفت: پيش ازسال

    او گفت: طرح‌هاي بسياري تاكنون براي طرح چك، بليت، اوراق بهادار و اسكناس انجام داده‌ام اما در سال

    رويدادها مهم تمدن بشري، با توجه به اسناد و شواهد موجود، از زماني شکل گرفت که اختراع چاپ، در اروپا در نيمه قرن پانزدهم به وقوع پيوست . گرچه فن چاپ توسط چيني ها بين سال هاي 712 – 756 در بخش وسيعي از سرزمين هاي شرقي و به شکل ابتدائي آن با استفاده از چاپ قالبي Block Printing رايج بود، اما چاپ به صورت کنده کاري و استنساخ کتب، کاري بس دشوار و با صرف وقت و هزينه زياد انجام مي گرفت . پس از چاپ نيز استفاده از کتب براي افراد معدود و انگشت شمار مقدور و ميسر مي شد . نخستين گام بزرگ در فن چاپ اختراع حروف متحرک فلزي Movable types بود که توسط گوتنبرگ آلماني در سال 1450 ميلادي (حدود سال 854 هجري قمري) انجام گرفت که صنعت چاپ را از شکل چوبي به صورت سربي درآورد . اختراع چاپ با حروف متحرک اين امکان را به وجود آورد که دروازه هاي تمدن بشري بر روي همه افراد طالب علم و دانش گشوده شود . اختراع چاپ که نقطه عطفي در تمدن بشري محسوب مي شود، به تدريج از کشور مبدأ آلمان به فرانسه، هلند، انگلستان، سويس و ايتاليا راه يافت . کشور ما نيز در نيمه اول قرن سيزده با اين دستاورد آشنا شد .

    در اصل تاريخ چاپ در ايران به پنج قرن قبل از ميلاد يعني به زمان پادشاهان هخامنشي و به مهرهاي سلطنتي مي رسد که براي تأييد احکام و فرامين حکومتي از آن استفاده مي کردند . ورود واژه چاپ به زبان فارسي را به اواخر قرن هفتم هجري و به زمان سلطنت گيخاتوخان پسر اباقاخان مغول(690 – 694 ق .) نسبت مي دهند، و آن پول هاي کاغذي بوده که به آن چاو يا کااو Cao مي گفتند . عده اي نيز معتقدند که واژه چاپ همان چهاب يا چهابه است که در زبان هندي به مفهوم مهري بوده که بر روي پارچه نقش مي زدند . ورود چاپخانه به ايران در اواسط قرن 11 در عهد صفويان (1640 ميلادي) توسط بازرگانان ايراني که از ارامنه ساکن آمستردام بودند انجام گرفته است . آن ها چاپخانه اي را با حروف ارمني خريداري و وارد جلفاي اصفهان کردند . همزمان با چاپخانه ارامنه عده اي از رجال و سلاطين صفويه نيز به فکر ايجاد چاپخانه با حروف فارسي و عربي افتادند که بنا به گفته شاردن سياح معروف فرانسوي در محاق فراموشي قرار گرفت . در سال 1784 ميلادي (1199 ق .) نيز يک دستگاه چاپ از بندر بوشهر وارد ايران شد که متأسفانه از سرنوشت آن اطلاعي در دست نيست .

  • فهرست و منابع دانلود گزارش کارآموزی چاپ - روزنامه نگاری و گزارش نویسی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    -  متولی‌، کاظم‌. روابط عمومی‌ و تبلیغات‌. تهران‌: بهجت‌، 1372.
    2-  میرسعید قاضی‌، علی‌. تئوری‌ و عمل‌ در روابط عمومی‌ و ارتباطات‌. تهران‌: مبتکران‌، 1370.
    3-  سفیدی‌، هوشمند. راهبردهای‌ عملی‌ روابط عمومی‌. تهران‌: دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌ واحد تهران‌مرکزی‌، 1377

دانلود کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی چاپ - روزنامه نگاری و گزارش نویسی, گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی چاپ - روزنامه نگاری و گزارش نویسی, پروژه کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی چاپ - روزنامه نگاری و گزارش نویسی, دانلود کارورزی دانلود گزارش کارآموزی چاپ - روزنامه نگاری و گزارش نویسی, گزارش کارورزی دانلود گزارش کارآموزی چاپ - روزنامه نگاری و گزارش نویسی, پروژه کارورزی دانلود گزارش کارآموزی چاپ - روزنامه نگاری و گزارش نویسی, کارآموزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی چاپ - روزنامه نگاری و گزارش نویسی, کارورزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی چاپ - روزنامه نگاری و گزارش نویسی, نمونه گزارش کارآموزی درباره دانلود گزارش کارآموزی چاپ - روزنامه نگاری و گزارش نویسی, گزارش کار در مورد دانلود گزارش کارآموزی چاپ - روزنامه نگاری و گزارش نویسی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت