فصل اول
سد کارون
شرکت جهاد توسعه منابع آب
سد مخزنی کارون چهار در استان چهامحال بختیاری در فاصله 180کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و چهار کیلومتری پایین دست محل تلاقی رودخانه های ارمند و بازفت (در کیلومتر 670 از مصب رودخانه کارون ) واقع شده است. سابقه مطالعات اولیه بر روی حوزه آبریز کارون به مطالعلت شرکت مشاور هازار در دهه های چهل و پنجاه بر می گرددکه در همین قالب ، مطالعات مکان یابی کارون 4 انجام گردیده و در نهایت با تکمیل مطالعات ، احداث یک سد مخزنی ، حد فاصل محل تلاقی رودخانه هاِی ارمند و بازفت تا محل تلاقی رودخانه های خراسان و کارون پیشنهاد گردید.
مطالعات مرحله اول ( توجیهی ) ططرح سد و نیروگاه کارون چهار در سال 1373 توسط شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس و با بازنگری شرکت لامایر آلمان باتمام رسید و در پایان احداث یک سد بتنی در تنگه بالا دست محل تلاقی رود خانه های کارون و منج پیشنهاد شد
مطالعات مرحله دوم (ترح تفصیلی )پروژه توسط شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس در سال 1374 آغاز گردید و با همکاری مشاور کوئینه بلیه فرانسه در قالب قرار داد خدمات مهندسی ( مرحله دوم ) انجام یافت.
مشخصات سد کارون 4 به ترتیب زیر میباشد:
نوع سد: بتنی دو قوسی
تراز کف از بدنه : 820+ متر از سطح دریا
ارتفاع سد از پی: 230 متر
عرض سد در پی و تکیه گاه : 37 تا 52 متر
عرض تاج سد: 7 متر
طول تاج سد : 440 متر
تراز تاج سد : 1032+ متر از سطح دریا
حجم کل حفاری : 1800000 متر مکعب
(با احتساب حفاری های Fixed point , Run way )
حجم کل بتن رطزی بدنه و سر ریز : 1750000 متر مکعب
تعداد گالری های تزریق : 5 گالری درهر تکِیه گاه
طول گالری های دسترسی ، زهکش و تزریق : 6300 متر
طول کل حفاری و تزریق پرده آببند : بالغ بر 200 کیلومتر طول
فراز بند : سنگ ریزه ای با هسته رسی مایل
ارتفاع : 45 متر
نشیب بند : سنگ ریزه ای با هسته رسی قائم
ارتفاع : 13 متر
حجم حفاری روباز : 100 هزار متر مکعب
مخزن سدتراز نرمال : 1025= متر از سطح دریا
حجم کل مخزن : 219 میلیون متر مکعب
طول جاده دسترسی و ارتباطی کارگاهی :57 کیلومتر
مجموع حفاری های زیر زمینی : 45000 متر مکعب
دو رشته تونل انحراف به قطر 5/9 متر و به طولی 655 متر ودومی 700 متر
ظرفیت تخلیه اولی 1250 و دومی 1010 متر مکعب بر ثانیه
شرکت جهاد توسعه منابع آب ، محل گذراندن دوره کارآموزی اینجانب به مدت 272 ساعت بوده است.
این شرکت همچون شرکت های فراب، بهان سد، مهندسی سپاه سد، ماشین سازی اراک ، در بخش احداث سد و نیروگاه کارون چهار فعالیت دارند.
شرکت جهاد توسعه منابع آب(پیمانکار در زمینه های سد ، نیروگاه ، تونل انتقال آب رسانی ، زهکشی و ساختمانی) با 17 سال سابقه در زمینه عمرانی و ساختمانی بخصوص در زمینه ساخت انواع سدهای خاکی بتنی و نیروگاه و همچنین سازه های تونلهای انتقال آب و زه کش که در این زمینه دارای رتبه خاص از سازمان برنامه و بودجه می باشد همچنین در سایر زمینه های عمرانی همچون راه سازی- ساختمان سازی و کارخانه نیز فعالیت داشته است .
شرکت جهاد توسعه منابع آب در تاریخ 17/9/1365 تحت شماره 62608 در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده و یکی از بزرگترین شرکتهای پیمانکار ساختمانی متخصص در زمینه احداث سد، تونل و نیروگاه در کشور میباشد.
این شرکت که از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایران در رشته های سد سازی و تاسیسات مربوطه، احداث تونل، راهسازی، حمل و نقل، ابنیه و احداث شبکه های آبیاری و زهکشی مورد تشخیص صلاحیت و اعطای رتبه پایه 1 جدید قرار گرفته است، از زمان شروع فعالیت، قراردادهای متعددی با کارفرمایان مختلف در زمینههای تخصصی خود منعقد نمودهاست که قریب به اتفاق این قراردادها مربوط به پروژههای عظیم و بزرگ طرحهای ملی بودهاند.
برخی از پروژه های تکمیل شده یا در دست ساخت این شرکت که دارای ویژگیهای منحصر به فرد می باشند عبارتند از:
• سد مخزنی مارون به ارتفاع 175 متر که مرتفع ترین سد سنگریزه ای ساخته شده در کشور می باشد.
• نیروگاه برقابی زیرزمینی 1000 مگاواتی سدشهید عباسپور که درکنار مخزن پرآب یک سد200 متری احداث شد.
• تونل انتقال آب 2/20 کیلومتری گاوشان که در انواع جنس سنگ با روشهای اجرایی متنوع حفاری گردیده است.
• سد بتنی دو قوسی کارون 4 که با ارتفاع 230 متر بلندترین سد بتنی کشور خواهد بود.
از دیگر پروژه های مهم این شرکت میتوان به سد خاکی گاوشان، سد بتنی دو قوسی رئیسعلی دلواری، نیروگاه سد مارون، تونل انتقال آب چشمه لنگان، تونل های آب بر، شافتهای قائم و کانال پایاب نیروگاه سد عظیم کرخه، سد خاکی شهر بیجار، سد خاکی سیازاخ، تونلهای انحراف و سد خاکی بالارود، سیستم انتقال آب سبلان، شبکه آبیاری و زهکشی جایزان، راه اصلی پاتاوه به دهدشت و پروژه های خارجی ترمیم سد پاپان و تکمیل سد کارابورا در کشور قرقیزستان اشاره نمود.
شاخص ترین عملکرد این شرکت در 20 سال گذشته عبارت است از :
• حفاری روباز در سنگ : 31،000،000 مترمکعب
• حفاری تونل (قطر 5/2 تا 13 متر) : 47،000 مترطول
• خاکریزی : 25،000،000 مترمکعب
• بتن ریزی : 900،000 مترمکعب
• حفاریهای ژئوتکنیکی : 520،000 مترطول
• ساختمان سازی : 75،000 مترمربع
این شرکت چندین پروژه بزرگ عمرانی و ملی کشور را در دست ساخت داشته و دارد از جمله مارون در بهبهان -–نیرو گاه دوم شهید عباسپور در مسجد سلیمان پروژه زه کشی و کانال آب جایزان در بهبهان – سد بتنی دلواری در بوشهر – سد بتنی کارون (4) در ایذه شهر کرد – سد کاوشان در استان کرمانشاه – کردستان و تونل عظیم انتقال آب کوشان به طول 20 کیلومتر در کرمانشاه – تونل انتقال آب چشمه لنگان به طول 7 کیلومتر در فریدون شهر اصفهان و راه پاتاوه – دهدشت در استان خوزستان – تونل انتقال آب و زه کش سبلان در اردبیل – سد خاکی در شهر بیجار نزدیک شهر رشت و همچنین در ساخت دو کارخانه تغلیظ مس در میروک شهر بابک و سیمان فیروزکوه همکاری داشته است .
همچنین بر اساس طرح صدور خدمات مهندسی این شرکت که در طی آن دو پروژه عظیم سد پایان و سد کارابورا در کشور قرقیزستان برنده و از 3 سال پیش ساخت آنها را آغاز نموده است .همچنین تونلهای آببر نیروگاه سد کرخه هم توسط این شرکت اجرا و به بهره برداری رسیده است .
همچنین سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد (UNIDO) صلاحیت شرکت جهاد توسعه منابع آب را در زمینه های تخصصی خود مورد تایید قرارداده و نام این شرکت را در لیست ویژه خود (UNIDO ROSTER) درج نموده است. در عین حال با توجه به سیاست گذاری این شرکت جهت توسعه و گسترش دامنه فعالیت ها، زمینه لازم برای صدور خدمات فنی مهندسی و اجرای پروژه های خارج از کشور با انعقاد چندین قرارداد فراهم گردیده است.
قریب 20 سال تجربه در اجرای پروژه های عظیم عمرانی و در اختیار داشتن مجموعه وسیعی از انواع ماشین آلات و تجهیزات تخصصی، پرسنل متخصص و مجرب شامل مدیران ارشد، مهندسین، تکنسینها و کارگران ماهر و نیز دارایی ها و پشتیبانان بزرگ مالی، شرکت جهاد توسعه منابع آب را به یکی از شرکتهای بزرگ در کشور و منطقه تبدیل نموده است.
اینجانب به همراه دو تن از دوستان دانشجوی هم دوره ، به مدت یک ماه در قسمت ماشین آلات شرکت جهاد توسعه مشغول بوده در فصل سوم گزارش کار آموزی خود را که ماحصل گذراندن این دوره می باشد، ارائه می دارم.
فصل دوم
در این فصل به اهداف پروژه عظیم کارون چهار پرداخته و تا حد امکان مشخصات تجهیزات نیروگاه معرفی می شود.
در حالت کلی اهداف به قرار زیر بیان شده اند:
تولید انرژی برقابی متوسط سالانه به میزان 2107 گیگاوات ساعت .
پیوستن به گروه سد های زنجیره ای کارون و تنظیم آب رودخانه به منظور تامین آب مورد نیاز صنعتو کشاورزی در دشت های پائین دست.
کنترل طغیان و سیلاب ها مخرب رودخانه کارون.
توجه:
حداکثر سیلاب 10000 ساله : 8600 متر مکعب در ثانیه
حداکثر سیلاب محتمل :200، 10 متر مکعب در ثانیه
مشخصات تجهیزات نیروگاه :
1-توربین
توربین : فرانسیس با محور عمودی
سرعت چرخش توربین : 5/187 دور در دقیقه
دبی طراحی برای هر واحد : 171 متر مکعب در ثانیه
قطر رانر :8/4 متر
2-شیر پروانه ای
دبی تخلیه :171 متر مکعب در ثانیه
هد استاتیک : 190 متر
هد دینامیک ک 230 متر
زمان بسته شدن:60 ثانیه
زمان باز شدن: 90 ثانیه
جرثقیل اصلی نیروگاه:
نوع: سقفی
تعدد :2 دستگاه
ظرفیت کل باربری : 600 تن
ژنراتور:
ولتاژ نامی :75/15 کیلو ولت
فرکانس نامی : 50 هرتز
تعدادقطب : 32
تعداد: 13 دستگاه ترانسفورماتور اصلی ( 1 ذخیره )
نوع : تک فاز
سیستم خنک کننده : OFWF
کلید خانه:
نوع پست: GIS
نحوه آرایش مدار ها : باس بار دوبل
تعداد راکتور : دو راکتور 50 مگاوار
فصل سوم
بخش اول
روغن و گریس
خواص روغن
کاهش سایش
ماندن لایه روغن در بین سطوح اصطکاک
مقاومت در برابر حرارت و اکسیده شدن
ثابت ماندن غلظت در تغیرات حرارت
جلوگیری از لجن شدن
شستشو دهمده و روان باشد
دوده زدایی
مقاومت در برابر سوختن
بی تفاوت در مقابل اسید ها
ضد زنگ باشد
واشر ها را خراب نکند
سرد کننده خوبی باشد
ویسکوزیته مناسب داشته باشد( جلوگیری از نشت )
دیر مصرف شود
قابل مخلوط شدن باشد
قابل نگهداری باشد
کف نکند
کاهش اصطکاک
کاهش اصطکاک
جدول 1-1-3
موارد زير حاصل مقايسه هاي علمي و تجربه مي باشد که تقريبا حالت عموميت دارد
جدول 2-1-3
روغن ها و گريس هايي که معمولا در قسمت سرويس و نگهداري شرکت جهاد سفارش داده مي شود
جدول 3-1-3
چند نمونه فرم در زير آورده شده که نشان دهنده نوع روغن و گريس هاي مورد استفاده در ماشين آلات
جدول 4-1-3
توجه داشته باشيد که در کتابچه دستگاها فرم هاي تقريبا به اين شکل وجود دارد که نوع سوخت ، خنک کننده و روانکار را مشخص مي کند
جدول 5-1-3
در قسمت سرويس و نگهداري در زمان هاي معيني مقداري روغن به عنوان نمونه از ماشين گرفته و همراه با فرم زير براي آزمايش مي فرستند
جدول 6-1-3
در جواب فرم و نمونه فرستاده شده ، جواب آزمايش فرستاده مي شود که در زير نمونه اي از آن آورده شده و با تجزيه و تحليل داده ها و مقدار مواد و فلزات موجود در جواب آزمايش مي توان به راحتي متوجه اشکال و عيب سيستم شد و حتي ايراد هايي که ممکن است در آينده براي سيستم به وجود بيايد را تا حدودي پيشبيني کرد
بخش دوم
باطري و مباحث مربوطه
نگه داري باطري : لازمه ي اينکه باطري ها بدون عيب و اشکال کار کنند اين است که هميشه آنها را بايد تميز نگه داشت.
قطب ها و سر کابلها را بايد بطور منظم تميز کرده و با لايه ضعيفي ا ز گريس مقاوم در مقابل اسيدپوشاند.
سطح آب اسيد در خانه هاي باطري بايد10 الي 15 ميلي متر بالاتر از صفحات باطريي باشد ، در صورتي که در اثر تبخير سطح آب پايين رفت آنرا با آب مقطر به سطح نرمال برسانيد . مقدار اسيد باطري را بطور منظم با هيدرو متر اندازه گِيري کنِيد – وزن مخصوص اسيد باطري ...... 280/1 باشد و اگر کمتر از اين مقدار شد به منزله اينست که باطري تنظيم شود و بايد آنرا شارژ کرد.
قبل از شروع تعميرات روي سيستم الکتريکي يا جوشکاري باطري را از مدار خارج کنيد (کابلها باز شوند) .
هيچگاه در حين کار کردن آلترناتور ، سيستم آفتامات را باز نکنيد.
شكل 1 -2-3
طريقه شارژ باطري ها
جدول 1-2-3
اشکالاتي که ممکن است در قسمت برق ماشين به وجود آيد توسط چراغ هاي هشدار (درصورت مجهز بودن) به قرار زير اعلان ميگردد
رانندگان بايد به موارد عمومي زير توجه داشته باشند
َََبخش سوم
سرويس و نگهداري
سرويس و نگهداري يعني:
1-باز ديد هاي به موقع
2- کنترل با دقت
3- سرويس و آچار کشي
4- تعويض کليه روغن ها طبق استاندارد کارخانه سازنده در موقعيت هاي مختلف جغرافيايي
5- ستفاده مناسب از امکانات موجود در مناطق گوناگون
6- طريقه رانندگي صحيح نسبت به جاده
7- رفع به موقع معايبي که در بازديد هاي روزانه ، هفتگي و ... مشاهده مي شود.
يکي از مهمترين قسمت در واحد ماشين آلات شرکت جهاد توسعه ، بخش سرويس کار ها مي باشد که داراي يک اکيپ سيار براي تعويض فيلتر هاي هوا و گريس کاري مي باشد و يک اکيپ ثابت براي تعويض روغن و فيلتر هاي روغن در خود واحد مي باشد. با توجه به اهميت و شناخت درست مسئولين شرکت، سياست اجرايي برنامه سرويس هاي پيش گيرانه واحد نيز بيشتر به اين سمت متمايل شده است.
فرم هاي زير رو و پشت ِيک نمونه کارت سرويس و نگهداري ميباشد . براي هر ماشين يک نمونه از اين کارت ها وجود دارد که با توجه به تاريخ و کيلومتر يا ساعت کار، سرويس کاري را انجام مي شود و موارد انجام شده در اين کارت ثبت مي شوند.
جدول 1-3-3
جدول 2-3-3
جدول 3-3-3
يک نمونه از فرم تعميرات و سرويس کاري سد کارون 3
جدول 4-3-3
فرم بازديد فني ماشين آلات سنگين شهرستان
جدول 5-3-3
تعدادي از دستگاها ي شرکت جهاد توسعه به همراه ظرفيت هاي روغن خوري آنها
در برنامه سرويس و نگه داري و تعميرات پيشگيرانه ، براي هر وسيله تعميرات و بازدِيد هاي دوره اي تعرِيف مي شود ، براي مثال يک دوره کامل از آنها را در زير آورده ايم
در 50 ساعت اوليه کار هاي زير بايد انجام گيرد
سرويس هاي 250 ساعته اوليه
سرويس هاي 500 ساعته به قرار زير است
سرويس هاي 1000 ساعته
سرويس هايي که براي 2000 ساعت احتياج است
سرويس 4000 ساعت
سروِيس کاري هايي که در صورت لوزوم باِيد انجام شود
جدول 6-3-3
اين فرم ليستي از قطعات فرسايشي است که ساعت سرويس و تعويض آنها بيان شده است
بخش چهارم
انبار داري شرکت جهاد توسعه
طريقه در خواست قطعات
در قسمت ماشين آلات کارون چهار ، مکانيک کار به صورت مکتوب يا شفاهي در خواست قطعه مورد نياز را به سرپرست تعميرگاه اعلام مي دارد ،سرپرست به انبار داخل واحد مراجعه کرده و مسئول انبار در صورد موجود بودن قطعه حواله اي صادر مي کند تا رئيس واحد امضا کند و دوباره يک نسخه از حواله به انبار برمي گردد تا قطعه تحويل سرپرست انبار داده شود و در صورت عدم وجود گروه تدارکات به انبار مرکزي مراجعه و جنس سفارش داده مي شود که دوباره اگر در آنجا نيز قطعه وجود نداشت ليست خريد را به مسول خريد داده مي شود و يا با نمايندگي ها تماس گرفته و قطعه سفارش داده مي شود .
جدول 1-4-3
در زير نمونه هايي از فرم هاي درخواست آورده شده است
جدول 2-4-3
جدول 3-4-3
بخش پنجم
فيلتر ها
کثيف بودن فيلتر هوا به وسيله انديکاتوري که به رنگه قرمز-سبز است مشخص مي شود که در محفظه موتوري ، روي مجموعه ورودي هوا نصب شده و زمان تعويض فيلتر را معين مي کند
انواع فيلتر ها
تميز کردن فيلتر ها به طريق هواگيري
فيلتر اوليه هوا را از داخل به خارج با هواي فشرده ( مقدار اين فشار بايد از کتابچه دستگاه استخراج گردد) تميز مي کنند سر شيلنگ را درون فيلتر قرار داده و با چرخاندن شيلنگ تمام سطوح بالا و پايين را تميز نموده توجه داشته باشيد سر شيلنگ هوا در فاصله دو سانتيمتري از داخل فيلتر قرار گرفته عمل تميز کردن فيلتر را تا زماني که ديگر هيچ گونه گرد و خاکي از آن بيرون نشود، ادامه دهيد.
بازرسي فيلتر اوليه : لامپ روشني را درو آن قرار دهيد سپس فيلتر را به آرامي بچرخانيد تا اشکالات آن پديدار شوند
توجه: هرگز جهت تميز کردن فيلتر به آن ضربه نزنيد زيرا اين عمل هيچ گونه فايده اي نداشته بلکه ممکن است به فيلتر نيز آسيب جدي وارد شود.
توجه: در بيشتر دستگاه ها فيلتر ثانويه به هيچ وجه هواگيري نمي شود( مطابق کاتالوگ دستگاها عمل شوَد) و بعد از چند بار هواگيري ( معمولا سه بار ) فيلتر اوليه به همراه فيلتر ثانويه تعويض مي شود.
در تعمير گاه ماشين آلات کارون 4 از دو نوع ژنراتور استفاده مي شد که تعداد فيلتر هاي مود در آن دو نوع به قرار زير است
جدول 1-5-3
ژنراتور: Cummins V -AC400
جدول 2-5-3
ژنراتور Caterpilar 270 kw
بخش ششم
سيستم خنک کننده- رادياتور
در قسمت ماشين آلات شرکت جهاد توسعه درواحد تعميرات قسمتي را به تعمير و بازسازي رادياتور ها اختصاص داده شده است . در اين بخش رادياتور ها پس از باز شدن از سر دستگاه ، به اين واحد منتقل شده و مورد بازبيني و تعمير قرار مي گيرد.رادياتور هاي آبي : پس از آماده شدن شعله ، با حرارت دادن و ذوب کردن لحيم محل هاي اتصال درپوش و بدنه ، در پوش را برداشته و حفره ( لول ) ها را به وسيله نوار فلزي( سيخ) تميز کرده سپس درون آن را آب پرفشار گرفته تا شوره ها و مواد زائد از لوله خروجي پايين کاملا خارج شود.در ضمن لول هاي که به هر علت نشتي داشته باشند ، اگر در دسترس بوده جوش وگرنه آن را از بالا مسدود ميکنند.
توجه: معمولا تعمير کاران رادياتور از نوار فلزي که براي سيم کشي ساختمان استفاده مي شود به اسم رايج سيخ براي تميز کاري لول ها به کار مي گيرند.
پس از تميز کاري تعمير ِيا جوشکاري رادياتور ، پس از لحيم کردن درپوش در محل خويش ، قبل از نصب کردن رادياتور بر روي دستگاه ، تعمير کاران براي جلوگيري از دوباره کاري دريچه هاي بالا و پايين رادياتور را مسدود کرده و از طريق سوزنک دست ساز ، بر روي آب درون رادياتور هواي فشرده تزريق کرده و چند روز آن را به حال خود گذاشته تا در صورت داشتن نشتي دوباره قبل از نصب روي ماشين تعمير شود. رادياتور روغني: در اين نوع رادياتور ها بجاي سيخ زدن ، براي تميز کاري از تيز آب استفاده مي شود و بقيه مراحل تعمير مثل رادياتور هاي آبي مي باشد.
توجه : براي تميز کاري سطح جوشکاري از تيز آب کشته( مخلوط روي و تيز آب ، براي تمزکردن لول از تيز آب خالص و براي جوشکاري از سيم قلع-سرب استفاده مي شود.
براي مثال :
رادياتور لودر 988:
اين رادياتور با قيمتي معادل 8 ميليون تومان ، از 16 تکه ،هر تکه 16 لول تشکيل شده است . براي تميز کاري اين رادياتور بايد هر دو درپوش سر و ته آن باز شود و براي بستن نيز به چسب سيليکوني مخصوص براي جلوگيري از نشتي احتياج دارد . اين رادياتور داراي شير فشار شکن بوده و براي تعمير اين نوع رادياتور، حدود 80 ليتر آب در مخزن که مجرا هاي سر و ته مسدود شده ريخته سپس 2/4 bar معادل 60 psi درون آن باد ميزنند و آن را چند روز به حال خود مي گذارند تا اگر نشتي ملاحظه نشد مجددا بر روي دستگاه بسته شود.
فصل چهارم
بخش اول
جمع بندی و پيشنهادات ارائه شده
در طي يک ماه دوره کار آموزي با توجه به تجربه هاي تئوري و ترکيب آنها با تجربه هاي فني سرويس کاران ، تعمير کاران ، باطري سازان ، رادياتور سازان و مهندسين با تجربه، نتيجه هاي جالبي به دست آمد با توجه به اينکه شرکت جهاد توسعه از جمله شرکت هاي موفق و داراي سابقه و ماشين آلات مختلف بوده است .
با توجه به همخواني رشته تحصلي ما و وجود حجم زيادي از کار ها ، اين دوره توانست حداقل انتظارات مارا برآورده نمايد و ما با مقايسه سطح توانايي هاي خود با آنچه در عمل بايد وجود مي داشت کتبا اقدام به ارائه پيشنهاد هايي در زمينه هاي گوناگون کرده که مورد توجه و تشويق مسئولين شرکت واقع شد .
در اين پيشنهاد ها سعي شده است تا در کمال رعايت حرمت ها و احترامات ، مشکلات به صورت شفاف با ذکر علت و دليل منطقي بيان شده و در حد امکان راه حلي نيز براي رفع مشکل مطرح شود.
پيشنهادات مطرح شده
حضور محترم جناب مهندس اسدزاده
با عرض سلام
با توجه به نظر مساعد مهندس بيات از کليه کارت هاي سرويس کاري بازديد به عمل آمد و با توجه به اينکه مشکلات و تناقضاتي مشهاده گرديد ، پيشنهاد مي شود:
رونوشت سرويس هاي روزانه به صورت فرم ( کارت) در اختيار رانندگان و سرويسکاران قرار گيرد.
براي سرويس کاري هاي پنجاه ساعته ، صد ساعته و .... کارت هاي سرويس کاري مجزا و مشخص براي هر نوع دستگاه ( مطابق با کاتالوگ) تنظيم شود و در اختيار سرويس کار قرار گيرد.
دليل: مشاهده شده است که مواردي از قبيل چک کردن سطح الکتروليت باطري – چک کردن فرسودگي و کشش تسمه و ... در کاتالوگ دستگاه تذکر داده شده اما در کارت سرويس نکهداري که موجود مي باشد موارد از اين قبيل اصلا ذکر نشده است.
ساعت کارکرد يا عدد کيلومتر شمار به علت خرابي و بعضا به علت بي مسئوليتي در بعضي کارت ها ي ماشين آلات قيد نشده است يادآوري مي شود تنها ملاک مطمئن براي سنجش زمان سرويس کاري، وجود هردو مورد يا حداقل يکي ازآن دو مورد الزامي است.
مدت زمان سرويس کاري ها بايد زودتر از زمان معين گفته شده در کاتالوگ دستگاها صورت بگيرد ( ميِزان قيد شده در کاتالوگ دستگاه، براي حالت نرمال است و بايد با توجه به ميزان سولفور سوخت اين زمان را کاهش داد) ولي مشاهده شده اين زمان حتي ديرتر از زمان پيشنهاد شده توسط سازنده است.
فيلتر هاي هواکش تمامي دستگاها، با يک فشار از و از سمت بيرون به داخل هواگيري ميشوند و نه تنها توجهي به هشدار هاي کمپاني سازنده (در کاتالوگ) نمي شود حتي مشاهده شده است هواکش ها را بافشار حدود 13 BAR = 189 PSI و حتي بيشتر تميز مي کنند که به نظر مي رسد اين کار اشتباه بوده و دقيقا مضرات باي پاس شدن مسير را داشته و صدمات جبران ناپذيري را به دستگاه وارد ميکند.
با توجه به نزديک شدن فصل سرما و الزام گريسکاري دستگاها ، با توجه به سفت شدن و سخت پمپاژ شدن گريس ، سرويس کارها معمولا براي راحتي کار اينگونه عمل مي کنند: گريس(واسکازين) 140 را با روغني با رواني کم مثل روغن 30 مخلوط مي کنند تا روان تر شده و راحت تر پمپ شود بدون اينکه متوجه باشند ترکيب آن دو باعث از بين رفتن خواص واسکازين و صدمه به دستگاه مي شود.
پيشنهاد مي شود که يک گريس پمپ پنيوماتيکي خريداري شود چون قطعا هزينه تامين اين گريس پمپ بسيار کمتر از ضرر هاي ناشي از ترکيب دو نوع روغن و صدمه به قسمت هاي مهم دستگاه ازجمله گير بکس مي شود.
| موضوع | صفحه |
فصل اول | موضوع کارآموزی | 5 |
فصل دوم | مواد اوليه و نوع خدمات | 9 |
فصل سوم
بخش اول | روغن و گريس | 11 |
بخش دوم | باطري و مباحث مربوطه | 17 |
بخش سوم | سرويس و نگهداري | 20 |
بخش چهارم | انبار داري شرکت جهاد توسعه | 33 |
بخش پنجم | فيلتر ها | 35 |
بخش ششم | سيستم خنک کننده-رادياتور | 37 |
فصل چهارم
بخش اول | جمع بندی و ارائه پيشنهادات | 38 |
بخش دوم | فرم هاي پيشرفت کارآموزي و نمونه گواهي پايان دوره کارآموزي | 40 |
نام قسمت | نوع روغن | مارک پيشنهاد شده |
روغن موتور تمام ماشين هاي سبک و سنگين | 15w40 | بهران توربو ديزل |
روغن هيدروليک کليه دستگاها | 68-10 | پارس بابک، پارس قطره ، بهران هيدروليک 68 |
گيربکس ماشين هاي سبک
گيربکس ماشين هاي سنگين | واسکازين 90
واسکازين 140 | .......................................
........................................ |
کمپرسي آتيکو | 85w90 | بهران سمند |
گيربگسf | روغن 30 | بهران آذرخش 30( بخاطر داشتن اويل پمپ) |
نام روغن يا گريس | توضيحات مربوطه |
گريس پارس شاسي | گريد 3 – ساخت ايران – استاندارد ملي 142 |
روغن موتور | شرکت نفت سپاهان –اسپيدي ديزلي 40SAE اين روغن به دليل کيفيت نامطلوب از ليست خريد حذف گرديد |
بهران توربو ديزل | شرکت نفت بهران (سهامي عام) –BOC.B16
AB.CD . A |
روغن هيدروليک | پارس بابک 68 استاندارد ملي 1345 ISO.VG.68 |
بهران آذرخش | ويژه 30 BOC.B4 و AB.A.CA
BOC.B5 و AB.CD.UE |
روغن هيدروليک کاوه | محصول شرکت سامان شيمي قابل استفاده در محور هاي هيدروليک و بخش انتقال قدرت ماشين آلات صنعتي لستاندارد DIN 51524 |
شرکت نفت بهران-بهران سمند | BOG.BI و AE .U.MD |
نام دستگاه | توضيحات |
بلدوزر طرح قديم D-155 | موتور 60 لينر ،با فيلتر75 ليتر گيربکس 130 ليتر روغن 30
دنده خورشيدي 60 ليتر واسکازين 140 هيدروليک 200 ليتر روغن 68 يا پارس قطره
روغن هاي زنجير چرخ هرکدام 2 ليتر واسکازين 140 |
بلدوزر طرح جديد D-155 | موتور 37 لينر ،با فيلتر40 ليتر گيربکس 130 ليتر روغن 30
دنده خورشيدي هر کدام 60 ليتر روغن 30 هيدروليک 200 ليتر روغن 68 يا پارس قطره
روغن هاي زنجير چرخ هرکدام 2 ليتر واسکازين 140 |
بيل P220 | موتور 24 ليتر با فيلتر 25 ليتر
هيدروليک 140 ليتر روغن هِدرو ليک 68
گردان 24 ليتر گريس نسوز
پمپ گردان 3 ليتر روغن نمره 30
پمپ هِدروليک 5/1 واسکاژين 140 |
بيل P300 | موتور 29 ليتر با فيلتر 31 ليتر
هيدروليک 220 ليتر روغن هِدرو ليک 68
گردان 24 ليتر گريس نسوز
پمپ گردان 5 ليتر روغن نمره 30
پمپ هِدروليک ندارد |
دامپتراک کاترپيلار | موتور 80ليتر با فيتر 70 ليتر
ديفرانسيل 60ليتر روغن 30
گيربکس 120ليتر روغن 30بهران
هيدروليک 230 ليتر روغن 68 پارس قطره |
نوع فيلتر | تعداد فيلتر | مشخصه |
فيلتر روغن | 4 | P 559000 |
فيلتر آب | 2 | P 554075 |
فيلتر گازوئيل | 1 | P 550202 |
فيلتر آبگير | 1 | Ps 1216 |
فيلتر هواکش | 2 | ...................... |
| | |
نوع فيلتر | تعداد فيلتر | مشخصه |
فيلتر روغن | 2 | P 554005 |
فيلتر آب | 1 | sP 990 m |
فيلتر گازوئيل | 2 | P 558223 |
فيلتر هواکش | 2 | ...................... |