دانلود گزارش کارآموزی عقیدتی سیاسی و ثبت صدور در شهرستان ابهر

تعداد صفحات: 35 فرمت فایل: word کد فایل: 3460
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم سیاسی
قیمت قدیم:۱۳,۸۰۰ تومان
قیمت: ۸,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود گزارش کارآموزی عقیدتی سیاسی و ثبت صدور در شهرستان ابهر

    مقدمه :

    در این پایان نامه می خوانیم تاریخچه پلیس عملکرد پلیس چگونگی برقراری ارتباطات بین گونه های مردم با پلیس چگونگی آگاهی سازی پرسنل پلیس با فرهنگ های مختلف در کشور ادراک متقابل همدلی ها برگزاری کلاسهای توجیهی ارشاد احکام ، سیاسی ، سخنرانیها ، چگونگی اجرای این مراسمات و نحوی نظارت و مدیریت بر مراسمات و ارائه راهکارههای جدید و بازدهی عملکردها و …

     

    آشنایى با محل کارورزى

    عقیدتی سیاسی و ثبت صدور

    محل کارورزی استان غواض دلان عاشق یزدان شهرستان سرسبز ابهر واقع در استان زنجان ستادفرماندهی انتظامی ابهر فرماندهی عقیدتی سیاسی ابهر- دفتر تبلیغات عقیدتی سیاسی که در این دفتر اجرای مراسمات از قبیل جشنها ، سوگواری ها ، همایشها ، سخنرانی ها ، برگزاری کلاسهای توجیهی و آگاهی سازی ، پرسنل کادر و وظیفه و برخورد با افراد جامعه یا روستا یا شهرهای که آداب رسوم متفاوتی با دیگر نقاط کشور دارند و یا اینکه فرهنگهای مختلفی در جامعه وجود دارد  .

     

     

    عملکرد

    تکریم ارباب رجوع ها باید از عوامل و پلیس که تخصص در زمینه جامعه شناسی و فرهنگ شناسی و روانشناسی استفاده نمود برگزاری کلاسهای مخصوص و تغییر آنها روح و روان پرنس جوان و هدایت آنها به سمت سوی تقوا و چگونگی حل مشکلاتشان در زندگی و توکل به خداوند تبارک و تعالی آموزش تهزیب نفس و جلوگیری از تهاجم فرهنگی غرب دوری جستن افراد از افراد شرور و تباه کار ایجاد احساس مسئولیت بوجود آوردن روحیه شجاعت فداکاری و هدف از برگزاری مراسمات عبارتست از جلب نظر مردم مسئولان ، کارشناسان دست اندرکاران فعالیتهای خاص .

    تعمیر نگه داری

    مرتبط با آن سازمان یا موضوع . یقیناً ناجا از تأثیرگزارترین بخش های و نیروی مسلح در جمهوری اسلامی است در تاریخ یک کشور معمولاً بخش اندکی به جنگ و دفاع اختصاص  می یابد  و لذا نیروهای مسلح کشور ضمن اینکه اهمیت و جایگاه خویش را حتی در زمان صلح دارا می باشند و همگان بر این اهمیت واقف هستند ، معذلک بطور طبیعی فاقد ارتباط مستمر و تنگ تنگ با بدنه جامعه می باشند .  لیکن آن بخش از نیروهای مسلح که تعامل پیوسته را جامعه دارند همیشه مدنظر بوده ، مورد سؤال اند و مسئولیت ها و وظایف شان همواره مورد بحث ، نقد و تحلیل است ناجا و پلیس کشور که بخشی از نیروهای مسلح کشور است ، مسئولیت در ناجا متنوع می باشد ، از تشخیص هویت افراد گرفته تا پیگیری و کشف جرائم کنترل ترافیک ، کنترل هویت میلیونها خودرو سبک و سنگین در سطح کشور کنترل و شناسائی اتباع خارجی ، کنترل و برخورد باقاچاق کالا و مواد مخدر و غیره تا عملکرد قوه قضائیه با حجم و ابعاد گسترده و نامتناهی و این در حالی است که در هر جای کشور ناهنجاری و امرنابایستی از دو نوع که مشاهده شود اولین سؤالی که به ذهن مردم می رسد اینست که نقش و وظیفه نیروی انتظامی در قبال این امر غیر متعارف و خراف چیست ؟ تنوع فرهنگ ها و تکثیر آن در سرزمین پهناور ایران کار را همچنان بر ناجا پر مسئولیت و حساس تر می سازد زیرا یک سلسله اصول کلی و مبنایی در ارتباط با امنیت کشور باید در زمینه ها و بسترهای متفاوت همسان سازی شده و در هر منطقه از کشور به رغم تفاوتهای قومی و بومی و فرهنگی جغرافیایی اقتضائات رنگارنگ محیطی و اجتماعی رعایت و تثبیت کردند .

    یکی از نهادهایی که با شکل گرفتن اجتماعات و تولد جوامع شهری ضرورت وجودی پیدا می کند پلیس است زندگی جوامع و تشکیل اجتماع مستلزم برقراری ضوابط مقرراتی است که ضامن بقای سلامت و امنیت و برقراری آرامش باشد و یکی از فعالیتهای مستمر و اساسی پلیس در زندگی روزمره مبارزه جرائم است جامعه و پلیس به یکدیگر وابسته هستند ، شعار معمول پلیس خدمت و محافظت برای مردم و افرادیکه نیاز به خدمت و محافظت دارند یک هدف را توصیه می کند پلیس کارآمد ، مشارکت عمومی ، امنیت اجتماعی باعث آرامش و حفظ نظم جامعه می گردد پلیس مردمی تقریباً به 2300 قبل از میلاد برمی گردد یعنی زمانیکه حکمرانان سومر برای آنچه که خراف اجتماع محسوب می شد ، معیار های را اعلام نمودند در حوزه کاری تبلیغات عقدتی سیاسی  باعث می شود که تقویت کننده های ارتباط رفتاری عبارتند از : توصیف برابری آزاد اندیش ، تشخیص مشکل ، نیت و هدف مثبت ، گوش کردن جدی به مردم و مخصوصاً درک جوانان تشویق و دلگرمی جوانان به کارهای مثبت از نژاد پرستی دوری کرد قوم پرستی و فرهنگ پرستی دوری کرد همگون سازی و نگاه همگون به تمام جامع و همگون سازی فرهنگها فعالیتهای است که با همایشها و سخنرانی و آگاهی سازی توسط معاونت تبلیغات عقیدتی سیاسی انجام می پذیرد .

    تبلیغات و آموزش در عقیدتی و سیاسی مشکل گشائی نحوه برخورد با معلولان جسمی و ذهنی جمع اوری معتادان ارازل و اوباش مفاسدهای فرهنگی افراد نابینا و کرو لال برقراری قوانین و مقررات راهنمائی و رانندگی در یک موارد و عکس العمل پلیس مورد آموزش و بازنگری و طی شود و هر روز اصلاح تر می گردد . و عقیدتی سیاسی از طریق ارتباطات ذکر شده اعم از رادیوی نوشتاری تصاویری سعی نموده است به مفهوم همبستگی و مشارکت عمومی در چارچوب وظایف سازمانی خود تحقق عملی ببخشد و در حد مقررات موفق بوده است سازمان عقیدتی سیاسی از انفاس قدسی اعام راحل بوده است و با محور قرار دادن اهداف عالیه ای دینی ، مکتبی کردن کارکنان و پرورش نیروی انسانی جهت خدمت شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم به کار گرفته است برگزاری آموزش های عقیدتی سیاسی از احکام شرعی و اسلامی ترویج فرهنگ قرآن کریم تدوین جزوات و کتب دینی مناسب با وظایف محموله به کارکنان احکام ثانویه شغلی و ده ها محور برجسته دیگر از محورهای اقدامات این سازمان می باشد انجام امور تبلیغی در ایام و مناسبت های اعم از اعیاد و وفیات ، چاپ پوستر ، شراکت اعم از تبلیغی و هشداری برگزاری مراسم ادعیه و زیارات در سراسر کشور با محوریت توجه به اسلام ناب محمدی (ص) و توجه ویژه به اصل دین مبین اسلام و شریعتی نبوی ، همچنین حضور گسترده نظارتی در تمامی صحنه هایی که ناجا حضور دارند و یکی دیگر از اقدامات عقیدتی سیاسی در جهت صیانت کارکنان برگزاری جلسات ارشادی کارکنان است که در دو شکل عمومی و خصوصی از طریق معاونت نظارت و ارزیابی انجام می شود . وتاکنون بیش از 88 % در این زمینه موفقیت داشته است .

    اگر برنامه های آموزشی ، نظارتی و فرهنگی ، در مقابله با تهدیدات و آسیب ها نبود باید منتظر شکست ها انتظامی امنیتی و فرهنگی پلیس می شدیم ولی بعلت اثرگذاری در پلیس افق های روشی از مشارکت مردمی افزایش خدمت رسانی ، انضباط اجتماعی و قانونمداری ، خدمتگزاری و فردمداری ، پاسخگویی ، به پلیس امنیت جامعه ، محور ، توسعه امنیت اخلاقی و ارزش های معنوی در سطوح مختلف ناجا به چشم می خورد که همگی بیانگر موفقیت سازمان عقیدتی سیاسی در انجام رسالت معنوی و صیانت پلیس جامعه محور و پاسخگو می باشد مهمترین عملکرد تبلیغات عقیدتی سیاسی فرهنگی که مرتبط با رشته امور فرهنگی می شود نحوی اجرای مراسمات مدیریت و سرپرستی در آنها تبادل اطلاعات ارتباطات کلی با مردم و پرسنل آموزش نماز چهره به چهره برای وظیفه ها تلاوت قرآن در بین الصلاتین توجیه سیاسی خصوصی برای کلیه کارکنان پلیس هر ماه یک محور کلی چاپ کتب سیاسی بروشورهای حقوقی ویژه نامه ها به مناسبت ایام مختلف ، تدریس مباحث دین و اعتقادی در دوره های طولی متشکله ، تهیه کتب و متون آموزشی لازم بر مبنای سطح بندی علم کارکنان انجام مصاحبه ، ارشاد ، راهنمایی ، برگزاری نماز جماعت شرکت در راهپیمایهای تظاهرات اعزام مبلغ در ایام ماه محرم و ماه رمضان به واحدها تهیه برنامه های تلویزیونی رادیوئی ، انتشار مجله برای کلیه کارکنان ناجا انتشار پیک پلیس جمله ویژه سرباز تکثیر فیلم نوارهای کاست کتابخانه ها پوشش خبری برنامه های ناجا موارد ذکر شده همگی به سبک خود مدیریت اجرای و برنامه ریزی می خواهد که مرتبط با رشته امور فرهنگی می باشد از جمله یکی از مهمترین عملکرد سازمان عقیدتی سیاسی پلیس ایران اولین اجلاس فرماندهان پلیس کشورهای اسلامی به میزبانی ایران در اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام همه موارد ذکر شده حرکتهای فرهنگی پلیس روز ایران میباشد سازمان عقیدتی سیاسی ناجا اجرای مسابقات بزرگ مقاله نویس با گرایش به محوریت پلیس محمدی با عناوین و موضوعات مختلف 1 پلیس و و اخلاق محمدی 2 پلیس و سیره محمدی 3 پلیس و فرهنگ محمدی 4 پلیس و عدالت محمدی 5 پلیس و جامعه محمدی 6 پلیس و عبادت محمدی در این فراخوانی که از کارکنان و خانواده های ناجا و آحاد جامعه اعم از دانشگاهی ، حوزوی پژوهشگران نویسندگان که یک حرکت فرهنگی ادبی در سطح کشور می باشد و باعث ارتقاع آگاهی دانش پرسنل ناجا و مردم می شود سازمان عقیدتی سیاسی ناجا با تربیت پرسنل فداکار با مسئولیت و با تخصص و سپردن کلان شهرها به افراد مجرب و پایدار نمودن امنیت و آرامش در جامعه بزرگترین فعالیتهای فرهنگی ادبی را نموده است .

    اگر برنامه هاي آموزشي ، نظارتي و فرهنگي ، در مقابله با تهديدات و آسيب ها نبود بايد منتظر شكست ها انتظامي امنيتي و فرهنگي پليس مي شديم ولي بعلت اثرگذاري در پليس افق هاي روشي از مشاركت مردمي افزايش خدمت رساني ، انضباط اجتماعي و قانونمداري ، خدمتگزاري و فردمداري ، پاسخگويي ، به پليس امنيت جامعه ، محور ، توسعه امنيت اخلاقي و ارزش هاي معنوي در سطوح مختلف ناجا به چشم مي خورد كه همگي بيانگر موفقيت سازمان عقيدتي سياسي در انجام رسالت معنوي و صيانت پليس جامعه محور و پاسخگو مي باشد مهمترين عملكرد تبليغات عقيدتي سياسي فرهنگي كه مرتبط با رشته امور فرهنگي مي شود نحوي اجراي مراسمات ـ مديريت و سرپرستي در آنها تبادل اطلاعات ارتباطات كلي با مردم و پرسنل آموزش نماز چهره به چهره براي وظيفه ها تلاوت قرآن در بين الصلاتين توجيه سياسي خصوصي براي كليه كاركنان پليس هر ماه يك محور كلي چاپ كتب سياسي بروشورهاي حقوقي ويژه نامه ها به مناسبت ايام مختلف ، تدريس مباحث دين و اعتقادي در دوره هاي طولي متشكله ، تهيه كتب و متون آموزشي لازم بر مبناي سطح بندي علم كاركنان ـ انجام مصاحبه ، ارشاد ، راهنمايي ، برگزاري نماز جماعت شركت در راهپيمايهاي تظاهرات اعزام مبلغ در ايام ماه محرم و ماه رمضان به واحدها ـ تهيه برنامه هاي تلويزيوني راديوئي ، انتشار مجله براي كليه كاركنان ناجا انتشار پيك پليس جمله ويژه سرباز ـ تكثير فيلم نوارهاي كاست كتابخانه ها پوشش خبري برنامه هاي ناجا موارد ذكر شده همگي به سبك خود مديريت اجراي و برنامه ريزي مي خواهد كه مرتبط با رشته امور فرهنگي مي باشد از جمله يكي از مهمترين عملكرد سازمان عقيدتي سياسي پليس ايران اولين اجلاس فرماندهان پليس كشورهاي اسلامي به ميزباني ايران در اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام همه موارد ذكر شده حركتهاي فرهنگي پليس روز ايران ميباشد سازمان عقيدتي سياسي ناجا اجراي مسابقات بزرگ مقاله نويس با گرايش به محوريت پليس محمدي با عناوين و موضوعات مختلف 1ـ پليس و و اخلاق محمدي 2ـ پليس و سيره محمدي 3ـ پليس و فرهنگ محمدي 4ـ پليس و عدالت محمدي 5ـ پليس و جامعه محمدي 6ـ پليس و عبادت محمدي در اين فراخواني كه از كاركنان و خانواده هاي ناجا و آحاد جامعه ـ اعم از دانشگاهي ، حوزوي ـ پژوهشگران نويسندگان كه يك حركت فرهنگي ادبي در سطح كشور مي باشد و باعث ارتقاع آگاهي دانش پرسنل ناجا و مردم مي شود سازمان عقيدتي سياسي ناجا با تربيت پرسنل فداكار با مسئوليت و با تخصص و سپردن كلان شهرها به افراد مجرب و پايدار نمودن امنيت و آرامش در جامعه بزرگترين فعاليتهاي فرهنگي ادبي را نموده است .

    پويايي و شادابي ناجا كه در ميان اين مفاهيم و يكي از واژه هاي راهبردي مي توان اشاره كرد :

    1ـ انضباط اجتماعي و قانون مداري 2ـ مشاركت مردمي براي امنيت جامعه محور ـ جامعه اي كه از برقراري امنيت براي همگان بطور مساوي و بدون توجه به رانت خواري هاي سياسي ، اجتماعي و اقتصادي مطمئن باشد و جامعه محور بودن امنيت را با همه وجود احساس كند خود اولين مدافع و همكار براي برقراري و استقرار امنيت است و بعكس چنانچه در اجتماعي احساس شود امنيت براي خواص و اقليت است ، حمايت از امنيت رو به كاهش نهاده و مقوله امنيت و جلب و مشاركت عمومي براي سيستم انتظامي كشور به يك چالش تبديل مي شود انضباط اجتماعي و قانون مداري معمولاً توسط آحاد عمومي جامعه و اكثريت هم مورد حمايت و عنايت است ـ اقليتي از مردم اند كه بدليل برخورداري از روحيه تكاثر و زياده خواهي به انضباط اجتماعي و قانون مداري تنه مي زنند و حاضر به تابيدن قانون و مقررات نيستند . حمايت عمومي از قانون زمينه مناسبي براي اجراي قانون و برخورد با متخلفان است . به بيان ديگر قانون مداري در جامعه اي كه فرهنگ و تعالي فكري بر آن حاكم است نهادينه و فطري شده گريز از قانون فاقد مشروعيت عمومي و مقبوليت همگاني ست اين وظيفه نهادها و دستگاه هاي فرهنگي و رسانه هاست كه فرهنگ قانون مداري را به عنوان يك ضرورت براي انضباط اجتماعي زنده و پويا نگاه دارند و در توليدات خويش قانون گريزي را مستقيم و غيرمستقيم تشويق ننمايند به هر تقدير پويايي سازمان عقيدتي سياسي و تبليغات مرهون خودباوري و در عين نقد مستمر خويش و قبول شجاعانه نقاط ضعف در موازات برنامه ريزي واقع بينانه براي آينده است ، بدين اميد كه ناجا و عقيدتي سياسي با بهره گيري از دستاوردهاي ارزشمند گذشته و زمان شناسي و ارتباط علمي و سازنده با آحاد جامعه و بهره گيري از توان لايزال مشاركت عمومي فرضي براي ارتقاء فرهنگ و ايجاد امنيت بيشتر و دستيابي به نقطه آرماني كارآمدي در سايه همكاري مشترك تبديل نمايد . يقيناً مجموعه رهنمودها و تدابير نوراني مقام معظم فرماندهي كل قوا فرمانده عقيدتي سياسي كل منشور و هرام نامه كاري فرزندان معنوي آن بزرگوار در ناجا بوده و از يك سو موجبات دلگرمي و تشويق آنان از سوي ديگر زمينه ساز مسئوليت پذيري و احساس تكليف بيشتر را در آحاد جامعه فراهم ساخته است سرمايه جاويدان و گرانسنگي كه به بركت خون شهيدان و استقرار و ماندگاري نظام مقدس و اسامي جمهوري اسلامي ايران تحصيل گشته است و باعث مباهات و افتخار ، نسبت به نيروهاي مسلح ديگر كشورهاي جهان است نعمتي هدايت معنوي و رابطه و پيوند عاطفي با جانشين حضرت مهدي صاحب الامر ( عج ) در عصر غيبت .

    با مشاركت مردم و آشنائي با عملكردهاي پليس ايجاد همايش ها و كنفرانس ها ارائه راهكاردهاي مشخص باعث ايجاد همبستگي و ارتباط متقابل ـ امنيت و آرامش در جامعه ـ تبادل افكار و عقايد من ، بين پليس و مردم و ارگانها با پليس ـ در نهايت روزي كه بدون جرم و جامعة سالم از هر نوع جرم و كشوري ايدال و پيشرفت فرهنگي ، صنعتي …

    پليس و احساس امنيت در مردم

    « شكي نيست كه مقوله امنيت و نظم اجتماعي كه به عهده نيروي انتظامي است يكي از اساسي ترين نيازهاي مردم است . »

    مقام معظم رهبري و فرمانده كل قوا

    الف ـ مقدمه

    هدف اساسي از تشكيل سازمان گسترده اي همچون نيروي انتظامي با حجم بالاي مأموريت هاي مختلف آن در درجه اول استقرار نظم و امنيت و تأمين آسايش عمومي و فردي است .

    تجربه هميشگي ثابت كرده است ، هنگامي كه پليس در اين بُعد موفق باشد در ابعاد ديگر و ساير ماموريت ها نيز به سهولت موفق خواهد شد .

    مقوله امنيت قدمتي به وسعت تاريخ شروع زندگي بشر دارد و در تاريخ ، هيچ جامعه اي را سراغ نداريم كه فارغ از دغدغه هاي امنيتي روزگار را سپري كرده باشد .

    در جوامع سازمان يافته وجود نظم و امنيت اجتماعي ، اساسي ترين عامل توسعه و رشد فرهنگي ، سياسي و اجتماعي به شمار مي رود ، كه بدون رعايت آزادي هاي فردي تحقق آن امكان پذير نمي باشد .

    توسعه در هر كشوري مبتني بر وجود امنيت اجتماعي است و وجود امنيت اجتماعي نيز به وجود امنيت در ابعاد ديگر وابسته مي باشد كه اساس آن امنيت حقوق فردي و اجتماعي است . امنيت و نظم لازم و ملزوم يكديگر مي باشند به طوري كه جامعه بدون نظم اجتماعي فاقد امنيت خواهد بود و فقدان امنيت نيز حاكي از عدم وجود نظام اجتماعي مقتدر است و بدين گونه است كه احساس امنيت به تدريج از ميان يك ملت رخت برمي بندد .

    امنيت علي رغم آنكه يك پديده اجتماعي است يك احساس دروني نيز مي باشد كه توجه انسان را به آينده و شرايطي كه براي او به وجود خواهد آمد و نيز استفاده از آنچه هست جهت دسترسي به آينده مطلوب جلب مي كند .

    ب ـ امنيت چيست ؟

    در فرهنگ لغت لاروس امنيت را چنان بيان مي كند ؛ « اعتماد ـ آرامش روحي و رواني » .

    تفكري كه براساس آن خطر ـ ترس ـ وحشت و خسران بي معنا مي شود و در فرهنگ لغت معين امنيت چنين تعريف شده است : « ايمن شدن ـ در امان بودن ـ نداشتن بيم » و در فرهنگ لغات و اصطلاحات سياسي نيز امنيت اين گونه بيان شده است « بي خطر كردن ، امن كردن ، در امان نگاه داشتن ، با اطمينان كردن » .

    اما به طور كلي امنيت مفهومي چندوجهي و همزاد با مفاهيمي مانند قدرت ، تهديد و آسيب است . در تعاريف موجود در فرهنگ ها ، امنيت را احساس آزادي از ترس با احساس ايمني كه ناظر بر امنيت مادي و رواني اند نيز تعريف مي كنند .

    مفهوم امنيت در شرايط گوناگون سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي و … دستخوش تحول مي گردد و به طور كلي مي توان بيان كرد كه امنيت مفهومي ذهني و ادراكي است و تعبير و تفسيري است كه افراد درگير با آن ارائه مي كنند و نعمتي است كه متعلق به تمام ملت بوده و وجود آن باعث رفاه و آسايش معنوي و مادي مردم مي گردد و نيازي است ضروري براي آزادگي ـ برابري و برادري .

    ج ـ پليس مقتدر و برقراري امنيت ( پليس و توسعه امنيت )

    يكي از اصلي ترين مطالبات مردم از حكومت برقراري امنيت است ، حكومت نيز به وسيله دستگاه ها و سازمان هاي مختلف سعي در برقراري امنيت بين آحاد جامعه دارد . يكي از آن سازمان ها ، نيروي انتظامي مي باشد كه خادمين مردم در نيروي انتظامي بر تأمين مطالبه به حق مردم در بحث امنيت تلاش شبانه روزي را ايفا مي كنند .

    مقم معظم رهبري در بحث تأمين امنيت چنين فرموده اند ؛ « امنيت در زندگي اجتماعي مردم نقش بسيار مهمي را داراست ، زيرا مردم بايد بتوانند در سايه آن با آرامش و آسودگي خاطر به كسب و كار و فعاليت اجتماعي و انجام امور زندگي خصوصي اهتمام ورزند . »

    نقش نيروهاي پليس در تأمين امنيت و برقراري احساس امنيت در بين مردم نقش بسيار مهم و انكارناپذيري مي باشد . محافظت از اجتماع ، كمك به مردم و ايجاد اطمينان قلبي در مردم و نيز اقدامات پيشگيرانه از وقوع جرم و از همه مهم تر اجراي صحيح قانون از وظايف عمومي اين نيرو مي باشد .

    نيروي انتظامي فقط يك نهاد و سازمان سركوبگر نيست بلكه نهاد حفظ امنيت و آرامش مردم است ، اگر نهاد حاكميت در يك طرف و مردم در طرف ديگر باشند ، نيروي انتظامي ما بين اين دو مي باشد و مي تواند با يك برنامه ريزي دقيق و مشاركت مردمي به راحتي در تأمين امنيت موفق باشد .

    مقام معظم رهبري نيز درخصوص پليس چنين فرموده اند كه : « پليس نماد اقتدار حكومت است » و پليسي مقتدر است كه در بين قلوب مردم جاي داشته باشد و در بين مردم از اطمينان و اعتماد بالايي برخورد باشد و اين مهم به دست نمي آيد به شرطي كه ايمان و عمل صالح بين كاركنان زحمتكش نيروي انتظامي رشد بيشتري بيابد .

    باتوجه به آيه قرآن « ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات سيجعل لهم الرحمان ودا » يعني اگر شما محبوبيت مي خواهيد و مي خواهيد در بين قلوب مردم جاي داشته باشيد راهش ايمان و عمل صالح است .

    پليس با ايمان و عمل صالح خود را به راحتي اعتماد مردم را به سوي خود جلب كرده و وظيفه اي كه به او محول شده است كه همانا ايجاد امنيت مي باشد را با برنامه ريزي قوي به شايستگي به انجام مي رساند .

    پليس مقتدر ، نماد اقتدار نظام حاكميت كشور است و بين اقتدار نظام و امنيت بين مردم رابطه اي مستقيم وجود دارد . پليس مقتدر به سه طريق مي تواند امنيت و احساس آن را بين مردم محقق سازد ؛

    توانايي مقابله مجرمان و هنجارشكنان را با اجراي طرح هاي مختلف به نمايش بگذارد .

    فرصت را از قانون شكنان و مهاجمان در تعرض به جان و مال ناموس مردم گرفته و به آنان اجازه طمع نمودن و رغبت كردن براي انجام رفتارهاي مجرمانه را ندهد .

    اعتماد شهروندان به حكومت و نظام را دربرخورد با مجرمان تقويت كرده و پناهگاه مستحكم آنان در برابر عوامل تهديد و تعرض باشد .

    4- پليس مقتدر براي برقراري امنيت سازوكارهاي مختلف را مدنظر دارد ، يكي از اين روش ها برقراري ارتباط منطقي و مشاركت عمومي با شهروندان مي باشد .

    در اين روش پليس علاوه بر تجهيزات و امكانات خود از همه افراد جامعه براي حفظ نظم و امنيت استعداد مي طلبد و با توزيع وظايف بين آحاد جامعه و سازمان ها و تشكل ها و … خود مديريت امنيت جامعه را عهده دار مي شود .

    امنيت مشاركتي و سهيم كردن شهروندان در حفظ امنيت ، انگيزه هاي رفتار قانونمند و منطبق بر هنجارها و ارزش ها را در افراد تقويت كرده و امنيت پايدار را به عنوان بزرگترين موهبت الهي به جامعه ارزاني مي دارد .

    و اين بدان معناست كه اساس و محور فلسفه وجودي پليس برقراري امنيت و نظم عمومي است و همه بخش هاي نيروي انتظامي و اداره ها و مديريت هاي آن مي بايست طوري عمل نمايند كه خروجي فعاليت هاي آنها بر امنيت تأثيرگذار باشد .

    د ـ مردم و امنيت

    يكي از زمينه هاي برقراري امنيت براي آحاد جامعه علاوه بر وجود پليس مقتدر و مورد اعتماد مردم ، برقراري عدالت اجتماعي است . يعني اگر ما در جامعه اي باشيم كه نيروي پليس قوي و دستگاه هاي نظارتي سازمان يافته جهت برقراري امنيت در جامعه داشته باشيم ، اما عدالت اجتماعي در جامعه وجود نداشته باشد ، عملاً همه موارد فوق به صورت فورماليته و ظاهري خواهد بود .

    عدالت اجتماعي يعني وجود قانون ـ برابري در روابط اعضاي جامعه ـ به طوري كه همه افراد جامعه از حق خود در زمينه مسكن ، كار ، تحصيل ، پوشاك ، درمان و … برخوردار باشند .

    بدون عدالت اجتماعي سخن گفتن از امنيت ، بي معنا مي باشد و عدالت اجتماعي است كه ملت را در زندگي اجتماعي و رفتار فردي به سوي ارزش هاي بالاي انساني سوق مي دهد .

    وجود روح عدالت اجتماعي در جامعه همچون وجود تعادل در يك قايق داخل درياست ، قايق تا هنگامي كه داراي تعادل است و مي تواند اين وضعيت را در خود حفظ كند ، سرشار از امنيت و آرامش مي باشد و سرنشينان آن با آسودگي به سفر خود ادامه مي دهند ولي هنگامي كه اين تعادل از بين رود ، سايه وحشتناك ترس و ناامني وجود همه سرنشينان آن كشتي را فرا مي گيرد.

    عدم وجود عدالت اجتماي نيز در جامعه همچون بي تعادلي قايق است و نبود عدالت اجتماعي امنيت و آرامش را از اعضاي جامعه سلب مي كند .

    جامعه اي كه از عدالت اجتماعي برخورداراست فقر ، فحشا ، سرقت و … چهره پليد خود را هويدا نخواهد كرد ، زيرا بر اثر آمار موجود اكثر جرائم در يك جامعه ناشي از فقر مي باشد و فقر ريشه در بروز جرائم و ناامني در يك جامعه دارد . امام علي (ع) در اين زمينه مي فرمايند « هرگز نعمت فراواني در جايي انباشته نمي شود مگر آنك در كنار آن حقي ضايع شود . » فقر نه تنها امنيت اجتماعي را از بين مي برد و وحشت و اضطراب را بر جامعه حكمفرما مي سازد بلكه از نظر فردي هم موجب تزلزل دين مي شود و عقل را از كار مي اندازد ، چنانچه حضرت علي (ع) در اين باره به فرزند خويش محمدبن حنيفه فرموده اند: « اي پسرم ، من از فقر بر تو مي ترسم و ازآن به خدا پناه مي برم زيرا براي دين نقص و عيب است و متحيركننده عقل است و انگيزه اي براي تنفر و انتقام است . »

    ح ـ مردم و احساس امنيت

    خود امنيت و احساس امنيت دو مقوله جدا از هم اما وابسته به يكديگر مي باشند . برخي مواقع امنيت به طور كامل در جامعه وجود دارد و با نگاه به آمارها و شاخص هاي موجود امنيت قابل قبول است وليكن با مراجعه به مردم به اندازه اي كه امنيت عينيت يافته ، احساس امنيت وجود ندارد ، در حالي كه چه بسا خود احساس امنيت در جامعه ، در روند افزايش امنيت مؤثر بوده و به آن كمك مي كند ، احساس امنيت در بستر امنيت مؤثر بوده و به آن كمك مي كند و در بستر آن است كه مي توان يك عمليات رواني خوب انجام داد و قابليت آن را به درستي به مردم انتقال داد .

    امنيت از حيث نگرش فرد به خود و جامعه به دو قسمت امنيت ذهني و امنيت عيني قابل تقسيم است . امنيت ذهني عبارت است از اينكه اشخاص در ارائه افكار و انديشه هاي خود احساس امنيت كنند . به عنوان مثال خودسانسوري ، خود ناشي از يك نوع نا امني ذهني است ، امنيت آبرويي را نيز مي توان يك نوع ديگر امنيت ذهني ناميد .

    منظور امنيت عيني اين است كه افراد در جان و مال خود از امنيت برخوردار باشند ، بنابراين احتمال هر نوع آسيب ديدگي جاني و مالي يك نوع عدم امنيت است . براساس تمايز بين مرز احساس و واقعيت مي توان احساس امنيت را از امنيت واقعي تفكيك كرد ، گاهي ممكن است ناامني هايي در جامعه وجود داشته باشد ولي مردم احساس امنيت كنند زماني نيز موارد و مصاديق ايجاد ناامني كم است اما مردم احساس ناامني مي كنند ، در اين مواقع نقش رسانه هاي جمعي و روزنامه هاي مختلف بسيار برجسته است . رسانه ها مي توانند جامعه را امن و يا ناامن جلوه دهند و احساس ناامني يا امنيت را در جامعه گسترش دهند .

    مقام معظم رهبري نيز درخصوص وظيفه نيروي انتظامي و احساس امنيت براي مردم جامعه چنين بيان داشته اند : « در اين نيروي انتظامي است كه از سوي نظام و دولت اسلامي بايد فضاي زندگي مردم را امن نگاه دارد تا مردم احساس امنيت و آرامش كنند » . با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري از وظايف ديگر نيروي انتظامي آن است كه با انجام برنامه ريزي و عمليات رواني ، با كمك رسانه هاي عمومي و جمعي احساس امنيت را در جامعه القا نمايد كه اين مهم نيز مي بايست در دستور كار يگان هاي ذيربط در نيروي انتظامي و ساعس قرار گيرد تا طرح هاي در حال اجراي نيروي انتظامي با كمك رسانه هاي عمومي به سمع و نظر آحاد جامعه برسد و بدين وسيله مردم در سايه انجام آن طرح ها احساس امنيت نمايند .

    نيروي انتظامي و فرهنگ سازي ترافيك

    اشاره

    زندگي اجتماعي انسان تحت حاكميت مجموعه قواعد ، قوانين و هنجارهايي است كه با هدف ايجاد آرامش و آسايش براي افراد جامعه شكل مي گيرد كه بي شك اختلال در هر يك از اين قوانين نتيجه اي جز هرج و مرج و ناهنجاري در پي نخواهد داشت . برهمين اساس نهادينه كردن اين قوانين به عنوان اصلي اساسي در تحكيم پايه هاي جامعه يكي از مهم ترين وظايف دولت ها است .

    از جمله اين قوانين ، مقرراتي است كه براي عبور و مرور وسايل نقليه انسان ها در گذرگاه ها ، خيابان ها و جاده ها وضع شده است . متأسفانه امروزه با افزايش وسايل نقليه و عدم توجه به قوانين رانندگي وعبور و مرور ، شاهد افزايش حوادث و تلفات انساني در سطح جاده ها و شهرهاي كشور هستيم . حوادث و تلفات مرگبار انساني در كشور ما امروز از مرز 25 هزار كشته در سال فراتر رفته و هر سال نيز رو به افزايش است كه اين حوادث بي شك تبعات سويي در برداشته و حتي به بحران ها و معضلات بزرگ اجتماعي هم قابل تبديل است . لذا مي طلبد تا همه مسئولين ذيربط و مردم دست به دست هم داده و يك برنامه هدفمند و منطقي براي كاهش تلفات و خسارات ناشي از عبور و مرور داشته و آن را به عنوان يك دغدغه اساسي براي خود بدانند .

    خوشبختانه در سال هاي اخير شاهد تلاش نيروي انتظامي و مسئولين دلسوز آن در اين زمينه بوده و هستيم هر چند اين نيرو وظيفه فرهنگ سازي در اين زمينه را به صورت قانوني ندارد و تنها مجري مقررات راهنمايي و رانندگي است اما مسئولين دلسوز نيروي انتظامي به ويژه راهنمايي و رانندگي در اين زمينه پيشقدم شده و با برنامه هاي فرهنگي و تبليغي موفق شده اند تا حدود زيادي فرهنگ ترافيك را در بين مردم نهادينه كنند ، اين موفقيت و تلاش نيروي انتظامي حتي باعث الگوبرداري فرهنگي و تبليغي ديگر كشورها به ويژه كشورهاي منطقه شده و اين حركت نيروي انتظامي و موفقيت آميز بودن آن موجب شد تا ديگر نهادها و سازمان هاي زيربط نيز به نداي مسئولان ناجا لبيك گفته و به وظايف خود حساسيت پيدا كنند .

    برهمين اساس گفتگويي با سرهنگ اسماعيلي مدير كل فرهنگ ترافيك معاونت راهور ناجا انجام داده ايم تا ضمن آشنايي با وظايف و ماموريت هاي اين اداره كل ، عملكرد و برنامه هاي اين عزيزان را به اطلاع خوانندگان گرامي مجله نگهبان برسانيم :

    در سال هاي اخير شاهد فعاليت هاي خوب و تأثيرگذار در امر فرهنگ سازي در جامعه در زمينه ترافيك از چه زماني فعاليت خود را شروع كرده و چه اهدافي را دنبال مي كند ؟

    كار فرهنگ سازي آموزش و رفتارسازي كار بسيار سختي است . همان طور كه استاد شهيد مرتضي مطهري مي فرمايند : تغيير يك رفتار يا فرهنگ مستلزم يك زمان 20 ساله است . شايد در مدت پنج سال بشود يك شهر زيبايي را ساخت ولي نمي توان شخصيت يك فرد را در مدت كم كوچكترين تغييري داد . در كشور ما علي رغم پيشرفت هايي كه در سايربخش هاي فرهنگي به دليل ويژگي هاي خاص فرهنگي و تمدن كشورمان داريم ، اما در مورد فرهنگ ترافيك متاسفانه به دليل اينكه پس از ورود خودرو به ايران كسي متولي اين امر نبوده و كار جدي انجام نگرفته ، در اين خصوص مشكل و عقب ماندگي داريم .عمده كارهاي انجام شده هم به صورت مقطعي و متفرق بوده و هيچ ارتباطي با هم نداشته است و متأسفانه هدفمند هم نبود و هر كس براي خود كار مي كرد .

    خوشبختانه در سال 1380 به همت فرماندهان و مسئولين وقت نيروي انتظامي اداره كل فرهنگ ترافيك در معاونت راهنمايي و رانندگي ناجا با هدف ساماندهي به اين قضيه و هماهنگ كردن سازمان هاي زيربط و آموزش و فرهنگ سازي ترافيك در جامعه شكل گرفت و از همان روز اول با حضور افراد متفكر ، متخصص و دلسوز كار خود را شروع كرد . خوشبختانه با جديت و تلاش مسئولين و مديران وقت ناجا گام هاي خوبي برداشته شد گرچه هنوز در اول راه هستيم ولي مي تواند زمينه ساز گام هاي بزرگ در آينده باشد . مثلاً همين الان بسياري از ابتكارات اين مجموعه كوچك به عنوان يك روش و الگو در كشورهاي منطقه مطرح شده است . در سال 2004 در اجلاس سازمان بهداشت جهاني كه در كشور مصر برگزار شد ، اقدامات ايران در بخش فرهنگ ترافيك را به عنوان يك مدل جديد و الگو براي كشورهاي منطقه انتخاب كردند.

    در سال 2004 در اجلاس سازمان بهداشت جهاني كه در كشور مصر برگزار شد ، اقدامات ايران در بخش فرهنگ ترافيك را به عنوان يك مدل جديد و الگو براي كشورهاي منطقه انتخاب كردند و طي نامه اي به همه كشورهـا ابلاغ كردند شما از اين مدل مي توانيد استفاده كنيد چون براي اولين بار است كه با استفاده از طنز و فن آوري انيميشني در آموزش عمومي استفاده شده بود .

    پيام هاي ترافيكي ايام نوروز

    رانندگان گرامي : مقررات راهنمائي و رانندگي براي حفظ جان شما و ديگران وضع شده است در رعايت آن اهتمام ورزيد .

    راننده عزيز ، آيا ميدانيد بستن كمربند ايمني در مواقع تصادف و خطر تا 70 % از شدت صدمات وارده مي كاهد ؟

    راننده عزيز ، آيا ميدانيد قبل از حركت بايد مدارك مورد نياز از قبيل گواهينامه ، كارت خودرو و بيمه نامه را همراه داشته باشيد ؟

    موتور سواران عزيز آيا ميدانيد داشتن كلاه ايمني در حين رانندگي تا 95 % در موقع بروز حادثه از ضربه مغزي جلوگيري مي نمايد ؟

    راننده گرامي ، آيا ميدانيد در جاده هاي لغزنده بايد با سرعت مطمئنه حركت نماييد ؟

    راننده گرامي ، وقتي كه در مناطق مسكوني رانندگي مي كنيد مراقب عبور عابرين پياده هستيد .

    راننده گرامي ، آيا ميدانيد درست و بموقع استفاده نكردن از نور چراغ در طول شب حادثه ساز ميباشد ؟

  • فهرست و منابع دانلود گزارش کارآموزی عقیدتی سیاسی و ثبت صدور در شهرستان ابهر

    فهرست:

    مقدمه

    محل کارورزی

    عملکرد پلیس

    شناخت جامعه از دیدگاه پلیس

    ابزار ارتباطات با مردم

    مشارکت مردمی در ایجاد امین آرامش

    بازدهی عملکردها و آموخته ها

     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی عقیدتی سیاسی و ثبت صدور در شهرستان ابهر, گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی عقیدتی سیاسی و ثبت صدور در شهرستان ابهر, پروژه کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی عقیدتی سیاسی و ثبت صدور در شهرستان ابهر, دانلود کارورزی دانلود گزارش کارآموزی عقیدتی سیاسی و ثبت صدور در شهرستان ابهر, گزارش کارورزی دانلود گزارش کارآموزی عقیدتی سیاسی و ثبت صدور در شهرستان ابهر, پروژه کارورزی دانلود گزارش کارآموزی عقیدتی سیاسی و ثبت صدور در شهرستان ابهر, کارآموزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی عقیدتی سیاسی و ثبت صدور در شهرستان ابهر, کارورزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی عقیدتی سیاسی و ثبت صدور در شهرستان ابهر, نمونه گزارش کارآموزی درباره دانلود گزارش کارآموزی عقیدتی سیاسی و ثبت صدور در شهرستان ابهر, گزارش کار در مورد دانلود گزارش کارآموزی عقیدتی سیاسی و ثبت صدور در شهرستان ابهر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت