پیشگفتار :
در طول دوره کارآموزی در شرکت پیمانکاری شهاب راه الوند با اطلاعات فنی و فعالیت های یک شرکت پیمانکاری آشنا شدم ، این شرکت یک شرکت پیمانکاری فعال در زمینه های مختلف پیمانکاری ساختمانی میباشد ، فعالیت در این شرکت زمینه ساز آشنایی با تجارب مختلف و گوناگونی شد که در زیر به اختصار به بررسی برخی از این تجارب می پردازم .
فصل اول
معرفی شرکت پیمانکاری شهاب راه الوند
نام شرکت :
شرکت شهاب راه الوند ( سهامی خاص )
فعالیتها :
اجرای بنا های مسکونی
اجرای بناهای صنعتی
ترمیم بنا ها
انجام کلیه فعالیت های فنی مهندسی ساختمانی
نقشه کشی
موضوع شرکت :
فعالیت شرکت طبق مفاد اساسنامه , در زمینه های مقاطعه کاری هرگونه عملیات ساختمانی ، سیویل و کارهای تاسیساتی و کلیه امور مهندسی , فنی , تهیه و تامین کلیه احتیاجات مجتمع های فوق الذکر از جمله تهیه مواد قطعات , وسایل و دستگاهها و ماشین آلات مورد لزوم و انجام هرگونه عملیات بازرگانی که به نحوی به انجام کارهای مزبور مربوط باشد از جمله واردات و صادرات و قبول و واگذاری نمایندگی و فروش محصولات و صنایع وابسته.شرکت می تواند تمام یا قسمتی از فعالیتهای فوق را راسا و یا با مشارکت شخص و یا اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و یا خارجی انجام دهد.
عضویت ها :
-عضو انجمن صنفی شرکتهای ساختمانی
-عضو انجمن صنفی انبوه سازان مسکن
-عضو حقوقی سازمان نظام مهندسی ساختمان
فصل دوم
طراحی سیستم حقوق و دستمزد
مراحل مختلف طراحی سیستم حقوق و دستمزد
ارزش نسبی مشاغل مختلف در سازمان، ارزش نسبی کارکنان، سطح حقوق و دستمزدهای رایج ، نقش اتحادیه ها و سندیکاها و اوضاع اقتصادی کشور از جمله عوامل مهمی هستند که باید در هنگام طراحی سیستم حقوق و دستمزد در نظر گرفته شوند.
مراحل مختلف طراحی سیستم حقوق و دستمزد عبارتند از:
1- تجزیه و تحلیل شغل
2- شرح شغل
3-ارزشیابی شغل
4-بررسی نرخ حقوق و دستمزدهای متداول
5-تعیین نرخ پرداخت
6- تعدیل و ترمیم سیستم پرداخت- سیستم پرداخت باید انعطاف پذیر بوده، قابلیت تطابق با نوسانات اقتصادی و روندهای اجتماعی را هم داشته باشد.
7- ارزیابی تفاضلی حقوق و دستمزد- به وسیله ارزیابی عملکرد، گروه و پایه شغلی کارکنان بدرستی معین و متناسب با آن حقوق پرداخت می شود. بدین ترتیب، یک سیستم تفاضلی حقوق و دستمزد در سازمان به وجود می آید که به موجب آن، هر کسی متناسب با تحصیلات، مهارت، تخصص و سایر ویژگیهایش حقوق دریافت می دارد.
8-بررسی قوانین و مقررات درون سازمانی
9- بررسی قوانین و مقررات دولتی حاکم بر پرداخت.
روشهای ارزشیابی شغل:
ارزش نسبی یک شغل، سهمی است که آن شغل در تحقق اهداف سازمان دارد. متغیرهایی که معمولاً برای ارزشیابی شغل انتخاب می شوند، مسئولیت، مهارت، تلاش و شرایط کار هستند.
برای ارزشیابی مشاغل چهار روش اصلی وجود دارد که عبارتند از: روش امتیازی، مقایسه عوامل، طبقه بندی و رتبه بندی.
الف) روش امتیازی
طریقه عمل در روش امتیازی از این قرار است که نخست، انواع مشاغلی که در سازمان وجود دارند شناسایی می شوند و سپس از هر گروه، یک شغل به عنوان نمونه، انتخاب و ارزشیابی می شود. بعد از انتخاب مشاغل کلیدی، عوامل کلیدی در هر شغل شناسایی می شوند، عوامل کلیدی عواملی هستند که از نظر سازمان چنان اهمیتی دارند که حاضر است بابت آنها پول بپردازد. بنابر این، ارزش نسبی یک شغل را عوامل کلیدی آن تعیین میکند.
بعد از تعیین عوامل کلیدی، زیر مجموعه های هر یک از این عوامل، شناسایی و انتخاب می گردند. هر یک از زیر مجموعه ها نیز به درجات مختلف تقسیم شده اند. درجه اول، معرف بهترین عملکرد و به این معنی است که این مسئولیت به بهترین وجه ادا می گردد. و درجه چهارم، معرف ضعیف ترین عملکرد و به این معنی است که این مسئولیت، درست ادا نمی شود.
مرحله بعدی، مرحله ضربگذاری یا امتیاز بندی عوامل است. در این مرحله برای هر یک از عوامل کلیدی و زیر مجموعه های آن، امتیازی که معرف ارزش نسبی آن است، تعیین می گردد.
در آخرین مرحله، امتیازی که به شغل تعلق می گیرد به طریق زیر محاسبه و تعیین می گردد:
• با مطالعه شرح شغل، ویژگی وظایف و مسئولیتهای موجود در آن، یک بار دیگر بررسی و مطالعه می شود.
• شرحی که برای هر یک از درجات چهارگانه نوشته شده است، مطالعه و آن توصیفی که گویاترین شرح برای هر یک از زیر مجموعه ها در عوامل کلیدی باشد، انتخاب می شود.
• با جمع زدن امتیازات به دست آمده از زیر مجموعه ها، کل امتیازی که به شغل تعلق می گیرد، معلوم می شود.
ب) روش مقایسه عوامل
در این روش، برخلاف روش امتیازی، عوامل کلیدی به اجزای کوچکتر، یعنی زیر مجموعه ها و درجات مختلف، تقسیم و تفکیک نمی شوند، بلکه مشاغل بر اساس عوامل مختلف، مستقیماً با یکدیگر مقایسه می گردند.
روش مقایسه عوامل شامل پنج مرحله است:
در مرحله اول، از میان تمام مشاغل موجود در سازمان معمولاً بین پانزده تا بیست شغل به عنوان مشاغل نمونه، انتخاب و سایر مشاغل در سازمان با آنها مقایسه می شوند.
در مرحله دوم، عوامل کلیدی، شناسایی می گردند و هر یک از مشاغل نمونه بر اساس هر یک از این عوامل درجدولی درجه بندی می شوند. معمولاً تلاش فکری، مهرت، تلاش جسمی، مسئولیت، و محیط و شرایط کار به عنوان عوامل کلیدی انتخاب و درجه بندی می گردند.
در مرحله سوم، جدول سهمیه ریالی هر یک از عوامل کلیدی در سیستم جاری پرداخت، معین و درجه بندی می گردد.
در مرحله چهارم، دو جدول فوق الذکر با یکدیگر مقایسه می شوند. چنانچه این دو نوع درجه بندی با یکدیگر هماهنگ باشند، هم مشاغل نمونه درست انتخاب شده و هم درجه بندی صحیح است. در غیر این صورت، باید درجه بندی یا انتخاب مشاغل تجدید نظر شود.
در مرحله پنجم، جدولی برای مقایسه عوامل، طراحی می شود. برای محاسبه نرخ پرداخت سایر مشاغل در سازمان، کافی است جای درست هر یک از عوامل کلیدی در این مشاغل را در جدول پیدا نمود.
از جمله مهمترین مزایای روش مقایسه عوامل، انعطاف پذیری آن است، به گونه ای که می توان آن را دقیقاً بنا به نیازهای خاص سازمان طراحی نمود. عیب این روش این است که استفاده از آن عمدتاً محدود با سازمانهای بزرگ می گردد، زیرا اولاً، طراحی این روش ارزشیابی بسیار وقت گیر و پر هزینه است و ثانیاً، باید تعداد مشاغل در سازمان زیاد باشد تا بتوان از میان آنها مشاغلی را به عنوان نمونه برگزید.
ج) روش طبقه بندی مشاغل
روشهای مختلفی برای طبقه بندی مشاغل وجود دارد. یک راه این است که برای هر یک از گروههای شغلی در سازمان، شرح گروه نوشته شود و سپس بسته به اینکه مشاغل با چه گروهی، مطابقت بیشتری داشته باشد، در این گروهها جا داده شود. مشاغل را می توان بر حسب تفاوت در وظایف، مسئولیتها، مهارتها، شرایط کار و سایر عوامل مرتبط با شغل نیز در گروههای خاص طبقه بندی نمود.
روش طبقه بندی مشاغل در سازمانهای متوسط (از لحاظ اندازه) بیشترین کارآیی را دارد. همچنین در سازمانهایی که مشاغل از ثبات نسبی برخوردارند، استفاده از این روش مناسب است.
کم هزینه بودن، سادگی و سهولت استفاده از این روش را می توان از جمله مزایای آن به شمار آورد. عیب بزرگ این روش، کلی بودن آن است.
د) روش رتبه بندی مشاغل
در این روش، مشاغل معمولاً بر اساس یک عامل (فاکتور) کلی، نسبت به یکدیگر ارزشیابی و رتبه بندی می شوند. در واقع، رتبه بندی نسبی مشاغل بدین شکل، ساده ترین روش ارزشیابی به شمار می آید. رتبه بندی طی چهار مرحله انجام می گیرد:
مرحله اول- گفته شد که بر اثر تجزیه و تحلیل شغل، اطلاعاتی به دست می آید که بخشی از آن، به صورت شرح شغل در فرمهای خاص منعکس می گردد. این اطلاعات پایه و اساس رتبه بندی مشاغل قرار می گیرد.
مرحله دوم- مشاغل برا یمقایسه با یکدیگر انتخاب می شوند.
مرحله سوم- معیاری که بر اساس آن مشاغل، مقایسه و رتبه بندی می شوند، انتخاب می گردد.
مرحله چهارم- در این مرحله مشاغل رتبه بندی می شوند. ساده ترین راه برای رتبه بندی مشاغل، استفاده از کارتهایی است که روی هر یک از آنها شرح شغل یکی از مشاغل نوشته شده است. ارزیاب کارتها را یا از ساده ترین به مشکل ترین شغل یا بر حسب اهمیت آنها مرتب و رتبه بندی می کند. بدیهی است بعد از رتبه بندی، محل هر شغل جدید دیگری را نیز می توان میان سایر مشاغل مشخص کرد و حقوق مناسب آن را تعیین نمود.
روشهای امتیازی و مقایسه عوامل را روشهای کمی می گویند. زیرا در روش اول، نمره یا امتیاز و در روش دوم، مبلغی به هر یک از مشاغل تخصیص داده می شود. روشهای طبقه بندی و رتبه بندی مشاغل که در آنها مشاغل در کل با یکدیگر مقایسه می شوند، روشهای کیفی به شمار می آیند. در مجموع ارزشیابی مشاغل، فرآیندی ارزشی و قضاوتی است.
پرداخت به مشاغل مدیریتی
میزان حقوقی که به مدیران پرداخت می شود تابع دو عامل اصلی است: 1) اهمیت و ارزش مشاغل مدیران برای سازمان، 2) توان و شایستگی آنها در انجام وظایف و مسئولیتهایشان. در این مشاغل، حقوق پایه، مبنای پرداخت به مدیران را تشکیل می دهد زیرا مزایاف پرداختهای تشویقی و امتیازهای خاص بر اساس آن اعطا می گردد.
پرداختهای تشویقی بر دو نوع است. پرداختهایی که به خاطر موفقیت مدیران در دستیابی به اهداف کوتاه مدت به آنها اعطا می گردد و پرداختهایی که به خاطر موفقیتهای دراز مدت آنان اعطا می گردد.
امتیازهای خاص، چنانکه از نام آن پیداست، تنها به معدودی از مدیران اعطا می گردد.
پرداخت به مشاغل حرفه ای
تعیین حقوق و مزایای متخصصان و کارکنان حرفه ای، کار ساده ای نیست و مسائل و مشکلات خاصی را در بر دارد. عوامل مهم در این مشاغل، کنجکاوی، قدرت تشخیص مسائل و حل آنها، نواندیشی و خلاقیت می باشد که قابل اندازه گیری دقیق نیست.
در قیمت گذاری مشاغل حرفه ای ذهنیت، قضاوت و ملاکهای ارزشی استخدام کننده در مقایسه با مشاغل غیر حرفه ای، نقش بیشتری دارد.
در قيمت گذاري مشاغل حرفه اي ذهنيت، قضاوت و ملاکهاي ارزشي استخدام کننده در مقايسه با مشاغل غير حرفه اي، نقش بيشتري دارد.
تعاریف اولیه سیستم حقوق و دستمزد نرم افزار شامل دو بخش اصلی می گردد:
1.اطلاعات فردی پرسنل:
در نرم افزار سامان شاخص اطلاعات پرسنلی یا فیلدهای بانک پرسنل توسط کاربر قابل تعریف میباشد. برای هر بانک میتوان 250 فیلد جدید تعریف نمود. فیلد های تعریف شده را می توان صرفاً در گزارش گیری ها مورد بهره برداری قرارداد یا اینکه جهت محاسبات حقوق و دستمزد از آنها بهره جست. اطلاعات پرسنلي اشخاص شامل مشخصات پرسنل، و اطلاعات پايه حقوق ايشان است. کد پرسنلي بصورت حرف و عدد قابل تعريف است و از کد حسابداري مجزا است و تعريف آن براي هر يک از پرسنل الزامي است. علاوه بر کد پرسنلي، شما ميتوانيد کد حسابداري هر يک از پرسنل را در فيلد "حساب" وارد نماييد. سيستم حقوق و دستمزد از کد حسابداري براي اتصال به سيستم حسابداري و صدور سند حقوق و دستمزد بهره ميگيرد.
تعریف ستون های محاسبه حقوق و دستمزد:
ستون های اطلاعات حقوق توسط کاربر قابل تعریف می باشد. شما مي توانيد براي هر يک از ستون هاي اطلاعات حقوق فرمولي تعريف نماييد تا هنگام محاسبه حقوق و دستمزد ارزش اين ستونها بر اساس فرمول داده شده محاسبه شده و در ستونها بصورت خودکار درج گردد. همچنين، شما اين امکان را داريد که کدحساب مربوط به يک ستون اطلاعات حقوق را نيز با مراجعه به فرمول محاسبه نماييد.
محاسبه حقوق و دستمزد:
ليستهاي حقوق معمولا براي دوره هاي ماهانه حقوقي تنظيم ميگردند. ليستهاي هر دوره، اطلاعات حقوق و دستمزد پرسنل را براي آن دوره خاص در خود جاي مي دهند. فرم ليست حقوق قابليت نمايش کليه يا بخشي از اطلاعات پرسنل و اطلاعات حقوق را دارد. اين فرم قابليت انعطاف فوق العاده داشته و براي کاربران امکان طراحي انواع ليست هاي اطلاعاتي را فراهم ميسازد.
فصل سوم
محاسبات در سیستم حقوق و دستمزد
محاسبات در سیستم حقوق و دستمزد :
سيستم «حقوق و دستمزد»، وظيفه محاسبه حقوق و مزاياي كاركنان سازمان را با توجه به اطلاعات دريافتي از ساير سيستمهاي حوزه «اداري- مالي» بر عهده دارد. اين سيستم از يك سو ارتباط تنگاتنگي را با سيستم «مديريت منابع انساني» جهت دريافت اطلاعات استخدامي پرسنل برقرار و از سوي ديگر اطلاعات عملكرد پرسنل را از سيستم «حضور و غياب» دريافت مينمايد. اطلاعات مالي ايجاد شده در محاسبات اين سيستم نيز بهطور مكانيزه به سيستم «حسابداري مالي» ارسال ميگردند. امكانات گسترده اين سيستم در تعريف پارامترهاي محاسبه حقوق بهصورت كاملا پويا و با توجه به نيازهاي موجود، سازمان را قادر ميسازد كه بدون وابستگي به لايههاي نرمافزاري، اطلاعات خود را در سيستم تعريف نموده و آن را بسته به نيازهاي خود بومي نمايد. قابليتهاي بوميسازي سيستم، علاوه بر پوشش دادن روشهاي مرسوم مانند «طرح طبقهبندي مشاغل»، امكان استفاده از سيستم با روشهاي خاص را در اختيار سازمان قرار ميدهند
در سیستم حقوق و دستمزد بعلت تراکم و استمرار اطلاعات،نحوه پردازش اطلاعات و اهمیت سرعت و صحت آن از اتوماسیون استفاده می شود. اطلاعاتی نظیر نرخ ساعتی و یا روزانه حقوق و دستمزد که ممکن است برای مدت مدیدی تغییر نکند و همچنین برنامه هایی نظیر نحوه محاسبه کسورات مالیات و حق بیمه صندوق تامین اجتماعی که در طول سال، قوانین آن ثابت می باشد را بهتر است در حافظه کامپیوتر ذخیره نمود. با استفاده از این اطلاعات، می توان محاسباتی مانند حقوق و یا دستمزد ناخالص، کسورات، تعیین حقوق و دستمزد خالص و بروز درآوردن سابقه هر کارمند و کارگر را به طور الکترونیکی انجام داد.
اهمیت سیستم
از آنجایی که هزینه حقوق و دستمزد و مخارج مربوط به آن درصد تقریباً بالایی از هزینه های هر مؤسسه را تشکیل می دهد ضروری است در این سیستم پیش بینی های لازم برای حصول اطمینان از پرداخت صحیح حقوق و دستمزد بعمل آید.از سوی دیگر سیستم حقوق و دستمزد باید بنحوی طراحی شود که اطلاعات لازم را بسرعت گردآوری، کسورات لازم را محاسبه و رقم خالص قابل پرداخت به هر یک از کارکنان را محاسبه نموده و تدابیر مناسبی برای جلو گیری از پرداخت به افراد واهی و سایر انواع سوء استفاده ها فراهم نماید.
برای رعایت قانون ، کارفرما موظف است اطلاعات لازم در مورد کارکنان و میزان حقوق و مزایای آنان را به مراجع ذیصلاح ارسال نماید.در ایران نیز طبق قانون مالیات بر درامد،کارفرما موظف است اسامی کارکنان و مشخصات آنها را به حوزه های مالیاتی متعلق به کارکنان را به حساب مخصوصی واریز نماید. بعلاوه طبق قوانین تأمین اجتماعی لازم است هر ماهه اسامی کارکنان و میزان حقوق و دستمزد آنها طی لیستی به ادارات تأمین اجتماعی محل تسلیم و حق بیمه سهم کارمند و کارفرما به حسابهای مخصوص واریز گردد.
باید توجه داشت که سیستم حقوق و دستمزد تنها کارکنان واحد تجاری را در بر گرفته و افرادی که به صورت پیمانکار و حقالزحمه بگیر در واحد تجاری ارایه خدمت می نمایند را شامل نمی شود. مبالغ پرداختی به این دسته از کارکنان تحت عنوان حق الزحمه یا عناوین دیگر تلقی شده و بخشی از حقوق و دستمزد مؤسسه محسوب نمی گردد.
حقوق و مزایای کارکنان
انچه در ازای کار انجام شده توسط کارکنان اداری،مدیران یا ارایه کنندگان خدمات مشابه به طور ماهانه به آنها پرداخت می گردد((حقوق)) وپرداختی به کارگران(ساده یا ماهر) اصطلاحاً دستمزد نامیده می شود که بر حسب ساعت،روز،ماه و یا مقدار تولید تعیین می گردد.
معمولاً علاوه بر حقوق و دستمزد ثابت مزایای دیگر از جمله فوق العاده،پاداش،سهم داز سود واحد و غیره به کارکنان پرداخت میگردد.که این مزایا گاهی بطور مستمر و زمانی نیز به طور غیر مستمر پرداخت می گردند
مزایای فوق ممکن است بصورت نقدی یا غیر نقدی به کارکنان تعلق گیرد.
نرخ حقوق و دستمزد معمولاً از طریق توافق بین کارکنان و کارفرما تعیین می شود. این نرخ مربوط به ساعت عادی و قانونی می باشد.چنانچه کارگری پس از اتمام ساعات قانونی کارکرد روزانه، مدتی را به عنوان اضافه کار انجام وظیفه نماید و یا در ایام تعطیل مشغول انجام وظیفه در واحد تجاری باشد، مستحق به دریافت حقوق و دستمزدی علاوه بر حقوق و دستمزد عادی خواهد بود که نرخ ساعات کاری این اوقات توسط قانون مشخص می شود.
خلاصه مشخصات سيستم حقوق و دستمزد
ثبت اطلاعات مشخصات پرسنلي ، احكام ترميم حقوق و مزايا ، كاركرد ماهانه و روزانه ، اضافات و كسورات و امكان تعديل آنها . انجام محاسبات مربوط به كليه پرداختها و كسورات و تهيه سند مكانيزه به تفكيك مراكز هزينه ، واحدها ، نوع شغل و ...... جهت تغذيه به سيستم حسابداري مالي . معرفي انواع پرداختها و كسورات . معرفي انواع كاركرد ها . عمليات مربوط به وامهاي مختلف كاركنان . پرداخت مساعده براساس ضوابط هر شركت . پرداخت حقوق و مزايا به تفكيك محل كار ، واحد ها ، مراكز هزينه ، شهرهاي مختلف و ....
محاسبة عيدي و پاداش سالانه و امكان صدور سند ذخيره عيدي مكانيزه به سيستم مالي . محاسبة ذخيره سنوات ( بازخريد كاركنان ) و امكان صدور سند مكانيزه به سيستم مالي محاسبه تعديلات معوق ( Back pay ) بصورت نامحدود .
اعمال پرداختها و كسورات معوق در تاريخهاي تحقق يافته با درنظر گرفتن تاثيرات حاصله در سقف بيمه ، ماليات و ...... در ماه مربوطه . اعمال كليه تغييرات ناشي از تغيير در قوانين و روشهاي حقوق و دستمزد ، بدون نياز به تغيير در برنامه ها. توليد گزارشات استاندارد سيستم نظير گزارش بيمه ، ماليات و ... ارائه اطلاعات عملياتي ، تاريخچه اي و مديريتي كاركنان از طريق امكان طراحي و توليد گزارشات پيش بيني نشده .
طراحي فرمهاي مورد نظر بطور دلخواه و چاپ آنها . ثبت اطلاعات عمومي شركت براي جلوگيري از عمليات داده آمايي تكراري جهت كليه كاركنان . داشتن پايگاه اطلاعاتي مشترك با سيستم پرسنلي جهت اعمال لحظه اي اسناد وارده در سيستم پرسنلي . طراحي فرمهاي ورودي اسناد حقوق جهت انطباق سي ستم با فرمهاي جاري هر سازمان .
محاسبه ماليات به سه روش ماليات سالانه ، ماليات سال تا ماه و ماليات ماهانه .
محاسبه انواع بيمه هاي خدمات درماني ، تامين اجتماعي و بيمه هاي خصوصي .
صدور سند خودكار در بخش اسناد جاري و معوقه حقوق جهت تسهيل در امر داده آمايي اطلاعات .
تهيه گزارشات متنوع از ماههاي گذشته بصورت نامحدود بدون نياز به ذخيره سازي و بازيابي اطلاعات .
معرفي نحوه محاسبه اضافات و كسورات بصورت خاص جهت انطباق با رويه هاي جاري هر سازمان . معرفي كاربران ، گروه كاربران و محدوده عملياتي آنها جهت تامين امنيت اطلاعات .
تعريف نحوه دسترسي و جستجوي فرد يا گروهي از افراد در تمامي بخش هاي اطلاعاتي سيستم مانند :
· معرفي مشخصات كاركنان
· اسناد جاري حقوق و دستمزد
· اسناد معوقه حقوق و دستمزد
· تعذيه كاركرد
قابليت های سیستم:
دريافت كاركرد از سيستم مديريت كاركرد و احكام از سيستم پرسنلي
تخصيص مزاياي موقت و كسور اقساطي به پرسنل
تعريف پارامترهاي محاسبه حقوق
محاسبه حقوق و كسور قانوني و صدور فيش حقوقي
گزارش ليست حقوق و مزايا،خالس بانك ،ليست ماليات،بيمه و ...
مديريت پرداخت خارج از حقوق
محاسبه معوقات ناشي از تغيير اقلام حكمي پرسنل
محاسبه معوقات ناشي از تغيير ضرايب و قوانين محاسباتي
آیتم حقوقی
· امکان تعریف هر نوع آیتم حقوقی به صورت کلی به تعداد بیشمار
· امکان تعریف هر نوع آیتم حقوقی برای پرسنل با شرایط خاص
· امکان تعریف هر نوع آیتم حقوقی در زمان های متفاوت
· داشتن سیستم امنیتی برای تغییر یا حذف هر آیتم
· داشتن امکاناتی برای کپی کردن آیتم ها برای هر تاریخ از هر تاریخ دیگر
· امکان تغییر بسیار آسان آیتم های حقوقی برای پرسنل بدون نیاز به برنامه نویسان
· امکان تعیین ماهیت آیتم ها بر اساس مقدار ثابت ، فرمول حقوقی ، میزان کارکرد ، مشخصات استخدامی و .....
· امکان جابجایی شرایط برای هر پرسنل
· امکان تعریف آیتم های حقوقی بر اساس ماهیت : حقوق و مزایا ، کسورات و کسورات کارفرما
آیتم های حقوقی پرسنل
· امکان مشاهده آیتم های پرسنلی بدون امکان هرگونه تغییر در آن ها
· امکان ارتباط آسان با سیستم پرسنلی
· عدم نیاز به صدور حکم برای پرسنل در این زیر سیستم و سهولت در کار کارکنان این بخش
· امکان صدور حکم برای هر پرسنل در هر زمان به تعداد بیشمار
· امان بازسازی بسیار آسان هریک از احکام در صورت ایجاد آیتمی جدید در بخش پرسنلی یا حقوق و دستمزد
· امکان بازسازی همزمان برای یک یا کلیه پرسنل
· امکان بازیابی هریک از آیتم ها در صورت تغییر در فرمول یک آیتم
· امکان ثابت گذاستن مقادیر هر آیتم در صورت تغییر در سایر احکام
جدول حقوقی
· امکان تهیه جدول حقوقی ماهیانه برای تک تک یا کلیه انواع استخدام
· امکان بازسازی جدول حقوقی در مدت زمان بسیار کوتاه
· امکان بستن هر جدول حقوقی در هر ماه بصورت خودکار
· امکان محاسبه تفاوت به صورت روزانه برای تک تک یا تمام پرسنل
· امکان محاسبه موجودی برای تک تک یا تمام پرسنل
· امکان تغییر دادن همزمان هریک از مقادیر با هم
گزارشات
· امکان تهیه لیست حقوقی برای کلیه پرسنل یا بر اساس محل خدمت یا وضعیت استخدام
· امکان جابجایی هریک از آیتم های حقوقی در لیست ها
· امکان انتخاب نمایش یا عدم نمایش تفاوت برای پرسنل
· تهیه لیست بیمه
· تهیه لیست ماموریت روزانه
· تهیه کلیه لیست های حقوقی
· امکان جابجایی آیتم ها در لیست
· تهیه روکش برای هر لیست
وامها
· امکان ایجاد و تعریف وام به تعداد بیشمار به همراه ریز کلیه مشخصات وام
· امکان انتساب هر تعداد وام به یک یا هر تعداد پرسنل
· امکان تعیین تعداد اقساط ، مدت زمان پرداخت و ...
· امکان تغییر مبالغ اقساط و مدت زمان پرداخت آن ها از یک زمان مشخص
· وجود سیستم امنیتی برای وام ها در صورت پرداخت اقساط
· محاسبه پرداخت هریک از اقساط برای هر پرسنل به صورت خودکار به صورت عدم دخالت کاربر در این مورد
· امکان تعیین پس انداز برای هر وام
· امکان تهیه جدول وام ماهیانه
· امکان جستجو وام ها بر اساس نوع وام ، پرسنل وام گیرنده و کلی
· امکان بازسازی وام ها برای تک تک یا کل پرسنل
· امکان بستن هریک از جداول وام
· امکان اضافه یا کم کردن مبلغ پس انداز وام برای تک تک یا کلیه پرسنل
دیسکتها
· امکان تعریف دیسکت برای موارد مورد درخواست کاربران
· امکان انتساب هریک از موارد و ذخیره در دیسکت
· امکان بازکردن دیسکت ها
ویژگیهای سیستم حقوق و دستمزد شهاب راه الوند :
برای امرار معاش کافی باشد.
2- ایجاد انگیزه نماید و باعث تشویق کارکنان به عملکرد بهتر شود.
3- اقتصادی و موثر باشد. یعنی با توان مالی سازمان و تواناییها و مهارتهای کارکنان
متناسب باشد.
4- سازمان را قادر سازد تا با سازمانهای دیگر رقابت کند.
5- منطقی باشد.
6- منصفانه و عادلانه باشد. اول اینکه حقوق یا دستمزد، متناسب با تخصص، مهارت و تجربه و سابقهی کار افراد تعیین شود و دوم اینکه، ضوابط و شرایط برای اعطای آنها یکسان باشد. عادلانه بودن حقوق، در مقبولیت و پذیرش آن و همچنین در ایجاد رضایت شغلی موثر باشد.
سیستمهای جامع مالی و اداری
1 - طراحی یکپارچه سیستم
2 - نگهداری نامحدود اطلاعات
3 - امکانات ONLINE
4 - امکان کنترل نحوه دسترسی به سیستم
5 - به روز بودن اطلاعات
6 - عدم مغایرت در اطلاعات
7 - دسترسی به اطلاعات سایر سیستمها توسط یک سیستم
8 - عدم تبادل اطلاعات به صورت دستی بین سیستمها
9 - امکان بازیابی و ثبت اطلاعات درجه اول سایر سیستمها با استفاده ازFUNTION ها
ویژگیهای سیستم مالی:
1 - امکان تعریف سال مالی، انواع سند قابل صدور، صادرکنندگان سند، تعریف سلسله مراتبی کدهای حسابها از سطح گروه حسابها تا سطح معین، تعریف مستقل حسابهای تفضیلی و تعریف انواع حسابهای تفضیلی.
2 - صدور سند به دو صورت از طریق فرم و FUNTION امکان پذیر است. سایر سیستمهای مکانیزه مانند حقوق و دستمزد، اموال با استفاده از FUNTION سند صادر مینمایند.
3 - امکان معرفی حسابهای(کل و معین) بدهکار و بستانکار انواع فعالیتهای مختلف سازمان که در صدور سند از آنها استفاده میشود، وجود دارد(معرفی کد تشخیص حساب یا کد عملیات). تعریف این کدها برای کاربران به هنگام صدور اسناد سهولت به ارمغان آورده و حسابداران میتوانند تنها با انتخاب یک کد در هر ردیف سند (برای سندهای دستی) اقدام به صدور سند نمایند. همچنین سیستمهای دیگر مانند سیستم تنخواه برای معرفی حسابهای مربوطه که در صدور اسناد تنخواه مورد استفاده میباشد از کد عملیات مالی استفاده مینماید. بزرگترین مزیت تعریف عملیات مالی به صورت متمرکز عبارتند است از:
با تغییر سرفصل حسابها زیر سیستمها دچار تغییر نمیگردند. این تغییرات اتوماتیک در کلیه سیستمهای مالی منتشر میگردد.
با تعریف عملیات جدید در سازمان کد عملیات مربوطه نیز تعریف میگردد.سیستمهای مالی نیازی به تغییر ندارد.
4 - امکان تغییر کدینگ حسابها (تبدیل کدینگ موجود به کدینگ جدید) و صدور سند تبدیل حساب.
5 - سندهای صادر شده دارای سه مرحله ”پیشنویس “، ”سند موقت“، ”سند دایمی“ میباشند.
خود پیشنویس میتواند وضعیتهای ”تنظیم“، ”تأئید“، و یا ”عودت“ داشته باشد.“تأئید“ پیشنویس به شرط بالانس بودن ردیفهای سند میباشد. امکان اصلاح پیشنویس و سند موقت دیده شده است. امکان حذف منطقی اسناد نیز در مراحل غیر دایمی میسر میباشد.
6 - امکان ضمیمه کردن (ثبت و نگهداری) مدارک مثبته همراه سند وجود دارد.
7 - امکان دستهبندی اسناد به واقعی و مجازی میسر میباشد و گزارشات را میتوان بر این اساس اخذ نمود. (اسناد مجازی برای طبقهبندی حسابها یا اصلاح حسابهای خلاف ماهیت به کار میروند.)
8 - کان صدور اسناد طبقهبندی و خلاف ماهیت به صورت اتوماتیک با تعیین حساب تعدیل شونده در سیستم موجود میباشد.
9 - صدور اتوماتیک سند افتتاحیه، اسناد عکس طبقهبندی و خلاف ماهیت در ابتدای سال (در صورت تمایل کاربر
10 - تهیه مکانیزه صورتهای مالی، نسبت و یادداشتهای مالی دیده شده است. این عمل با یک بار تعریف عملیات محاسبه آنها، قابل استفاده است.
11 - امکان جستجوی اسناد بر اساس مبلغ ردیف سند، بخشی از شرح ردیف سند، کد کل، معین، تفصیلی یا ترکیبی از سه کد نامبرده موجود است.
12 - امکان اخذ انواع گزارشات متنوع اعم از دفاتر، ترازها، صورتهای مالی، گزارشات سنواتی، روکش اسناد، وضعیت اسناد از نظر مراحل تنظیم، فعال یا غیر فعال بودن، بر اساس سرفصلهای مختلف از اسناد میباشد.
13 - امکان تهیه گزارشهای تودرتو وجود دارد.
14 - امکان نگهداری اطلاعات 10 سال دفترداری وجود دارد.
15 - امکان تهیه صورتهالی مالی سال گذشته که نیاز به اصلاح دارند وجود دارد.
سیستم دریافت و پرداخت
عملیات مختلف دریافت، پرداخت، انتقال وجوه بین بانک، اعلامیههای برداشت و واریزها، تسهیلات دریافتی، صورتحسابهای بانکهای مختلف، صورت مغایرت بانکی (به صورت دستی و مکانیزه) تسعیر نرخ ارز در پایان هر دوره مالی (سال مالی) وصدور پیشنویس سندهای دفترداری روی انواع مختلف عملیات(دریافت، اصلاحیه دریافت، انواع گردش اوراق بهادار به تفکیک نوع گردش، پرداخت، اصلاحیه پرداخت،انتقال وجوه، برداشت و واریز وتهیه گزارشات متنوع در این سیستم دیده شده است.
1 - امکان تشخیص حساب مکانیزه
2 - امکان کنترل نمونه امضا مراجعه کننده و شماره حساب مربوط به آنها با چک دریافتی
3 - ثبت و آرشیو سوابق از کلیه گردشهای مختلف چک اعم از واگذاری به بانک، ثبت وصولی، ثبت اسناد برگشتی و ...
4 - امکان چاپ روی چکهای مختلف مربوط به بانکهای مختلف و انواع فرمهای واگذاری مربوط به بانکهای مختلف
5 - امکان ثبت و نگهداری دریافت و پرداخت به صورتهای مختلف مثل وجه نقد، اوراق بهادار تضمینی (با دریافت تضمین) و غیر تضمینی و همچنین دریافتهای فیش واریزی و حواله از واحدهای مختلف
6 - پرداخت چک از محل چکهای دریافت شده نزد شرکت
7 - پرداخت اوراق بهادار سررسیددار (بلند مدت) و به روزآوری موجودی حسابها هنگام سررسید.
8 - امکان اصلاح دستور دریافت و دستور پرداخت (حتی با وجود سند دفترداری مربوطه) در موارد تغییر تفصیلی، موارد طبقهبندی، مبلغ، مشخصات اوراق بهادار، سررسید، محل پرداخت (برای دستور پرداخت)، تشخیص حسابها (کدهای حساب) و شماره ضمانتنامه (برای دستور پرداخت )
9- امکان ابطال درخواست و یا دستور پرداخت
10 - امکان ثبت اطلاعات اعلامیههای بانکها
11 - امکان گزارش همزمان از مغایرتهای موجود در اسناد و حسابداری و اقلام باز صورتحساب
12 - امکان تهیه گزارشات بسیار متنوع و کارآمد و مدیریتی از کلیه عملیاتها مثل دریافت و پرداخت و گردش اوراق بهادار و اعلامیه برداشت و واریز و صورت مغایرت
13 - امکان تهیه صورت گردش وضعیت نقدینگی هم به صورت سالانه و هم ماهانه جهت برنامهریزی بودجه
14 - تهیه گزارش از فعالیتهایی که هنوز سند آنها در دفترداری صادر نشده میباشد.
سیستم حقوق و دستمزد
سیستم حقوق و دستمزد شامل عملیات مالی جهت پرداخت حقوق و مزایا برای پرسنل با انواع مختلف استخدام(قرارداد ساعتی یا قرارداد تمام وقت، قرارداد مشاورهای و یا رسمی) میباشد.
1 - امکان ورود اضافات و کسورات موردی یا مستمر مستقل از حکم کارگزینی پرسنل مثل سود سهام
2 - امکان اعمال معافیتهای مالیاتی پرسنل (مثل وام بانک مسکن) برای مدت معین و میزان معافیت موثر روی حقوق پرسنل
3 - امکان مشاهده اطلاعات کارکرد، حکم کارگزینی، اقساط وام بدهی، پرسنل مشمول کارانه، معوقهها و لیست پسانداز و ذخیره سنوات.
4 - محاسبه ذخیرهسنوات پرسنل، تهیه لیست حقوقی پرسنل برای انواع مختلف استخدام، ذخیره بن، لیست مساعده پرسنل، محاسبه معوقه حقوق پرسنل بدون محدودیت زمانی، بازخریدی پرسنل، تسویه حساب هنگام خروج از خدمت در این سیستم وجود دارد.
5 - صدور درخواست پرداختها جهت صدور چک و پرداخت وجه به سسیتم دریافت و پرداخت و اسناد دفترداری مربوط به حقوق و دستمزد توسط سیستم.
6 - امکان تهیه گزارشات متنوع و مختلف و همچنین گزارشات کنترلی برای قبل از محاسبه حقوق (جهت تکمیل اطلاعات, مثل اشخاصی که کارکردشان هنوز تهیه نشده است) و تهیه لیستهای ارسالی به خارج از شرکت مانند لیست بیمههای مختلف اعم از تأمین اجتماعی، آیندهساز، بیمه تکمیلی، معوقه بیمهها لیست مالیات ارسالی به دارایی، لیست مالیات عیدی، ایجاد فایلهای ارسالی به بانک و بیمه، همچنین گزارشات فیش حقوق، خالص پرداختی به تفکیکهای مختلف مرکز هزینه و غیره. لیست ذخیره سنوات، مساعده دایمی، اضافات و یا حتی گزارش از تکتک عوامل حقوقی
سیستم تنخواه گردان
کلیه عملیاتی که در مورد یک تنخواه گردان از ابتدای ایجاد و بسته شدن آن وجود دارد در این سیستم مکانیزه گنجانده شده است و گزارشات متنوع و مدیریتی لازم تهیه شده است. صدور سند ترمیم تنخواه دفترداری صدور درخواست پرداخت جهت ترمیم موجودی تنخواه دار نیز میسر میباشد.
1 - امکان معرفی اقلام مشمول تنخواه و تشخیص حساب آنها(حسابهای طرفهای بدهکار و بستانکار در سند ترمیم تنخواه مربوطه به هر قلم مشمول و همچنین امکان معرفی منابعی (فروشگاهها و ...) که خرید از آنها انجام میشود.
2 - امکان ثبت و نگهداری درخواست ایجاد / تغییر تنخواه گردان جهت ایجاد یک تنخواه گردان جدید، همچنین امکان اصلاح یک تنخواه گردان در صورت تغییر شرایط مبلغ و اقلام مجاز مشمول تنخواه دیده شده است و اعمال کنترل روی محاسبات ریالی