مقدمه :
ورود دستگاهها و سیستم های جدید پیشرفته به شبکه مخابراتی و برقراری سرویسهای ویژه خطوط تلفن در دوران اخیر نشان از پیشرفت سریع و رضایت بخش علم مخابرات در جهان دارد به گونهای که در زمان حاضر امکان رفاه و آسایش خاطر بیشتر را برای همه فراهم ساخته است این ناشی از گستردگی و عظمت علم مخابرات و قابلیتهای بهرهبرداری از آن است که با گذشت زمان به طور صعودی سیر تکامل خود را طی میکند لذا شایسته است که مهندسین و پژوهشگران فنی و مهندسی در زمینه رشتههای مربوط با مخابرات از تغییرات و تحول جدید عقب نمانند و هم زمان با تکنولوژی روز جهان جلو بروند این امر مستلزم داشتن اراده و هدفمندبودن و نیز سعی و تلاش و تحقیقات گسترده می باشد که باید از سوی طالبان طرقی مد نظر قرار گیرد.
بنابراین شایسته است که در کشور ایران نیز مهندسین و اساتید ازپرداختن به علوم کلاسیک و قدیمی که امروزه خبرهای کاربردی خود را از دست دادهاند پرهیز نمود. و سعی در جهت کسب اطلاعات جدید و هماهنگی با تکنولوژی روز داشته باشند. نیز باید در کتابهای درسی دانشگاههاکه برخی از آنها از سوی متخصصین ایرانی تائید و تدوین می شود و اطلاهات و علوم جدید نیز در کنار مطالب پایه جمع شود تا دانشجویانی که در آینده نزدیک فارغالتحصیل میشوند و در مراکز تخصصی مشغول به کار میگردند مشکلاتی در زمینه آشنایی با سیستنهایجدید و بهره برداری از آنها نداشته باشند.
در این گزارش به بررسی سیستم سوئیچینگ می پردازیم. . و به گفته کارشناسان کاملترین سیستم با قابلیت فراوان سرویسدهی میباشد پرداخته شده است. در اینجا جای دارد از استاد محترم دکتر شیرازی در راهنمایی و پیگیری امور کارآموزی و نیز از ریاست محترم مخابرات جناب آقای مهندس مؤذن و از کارشناسان محترم اداره مخابرات جناب آقایان مهندس برومند مهندس قادری به جهت بذل عنایت ویژه در راهنمایی و ارائه اطلاعات لازم تشکر و قدردانی میگردد. و نیز از کارشناس محترم مرکز آموزش مخابرات خراسان جناب آقای مهندس نعمتی به جهت راهنمایی و ایجاد هماهنگیهای لازم تشکر و قدردانی میشود. امید است این گزارش مورد عنایت استاد محترم و استفاده خوانندگان قرار گیرد.
فصل اول معرفی مرکز تلفن : مرکز تلفن به عنوان یکی از مراکز محلی ( شهری ) در خیابان ناصر خسرو ( جنب هلال احمر) واقع است این مرکز در آینده نزدیک دارای سه پیششماره 722 ،723 و 724 خواهد شد. از آنجایی که شمارههای تلفن 7 رقمی خواهدشدند هر پیش شماره حداکثر 10000 مشترک و در مجموع مرکز حداکثر 35000 مشترک را سرویس دهی میکند. تمام مشترکین با پیش شمارههای فوق به محض برداشت گوشی ابتدا با این مرکز تماس برقرار میکنند. چنانچه درخواست ارتباط بین شهری یا بینالمللی یا تلفن همراه داشته باشند. ( رفم اول شماره گرفته شده صفر باشد) به مرکز مایکروویو وصل میگردند و اگر خواستار ارتباط داخل شهری باشند کلیه مراحل در خود مرکز تلفن صورت می پذیرد. برای برقراری ارتباط بین یک مشترک با مشترک دیگری از هما مرکز بخشهای موجود در سیستم سوئیچینگ مرکز فعال میشوند و برای برقراری ارتباط بین مشترک با مشترک دیگری از یک مرکز خود با مرکز مقصد و نهایتاً مشترک مقد تماسبرقرار میکند.
بخشهای مختلف مرکز تلفن :
مرکز تلفن از چند ساختمان تشکیل میشود که در یک محوطه قرار دارند در یک ساختمان سالن MDF و پرسنل شبکه کابل مستقر میباشد و ساختمان بعدی ریاست مرکز واگذاری خطوط دایر میباشد و یک ساختمان به انبار نظارت تلفنهای همگانی تعلق دارد و ساختمان و یک ساختمان دیزل ژنراتور است هنگامی که برق شهر قطع میشود برق مربوط به دستگاههای مخاطب تأمین میگردد لازم به ذکر است که قسمت اصلی مرکز تلفن که دائماً در حال کار بوده و بیش از سایر بخشها خدمات ارائه میکند سالن دستگاه است این سالن در ابندا به یک اتاق بزرگ شامل قفسه جزوات گوشی تلفنهای پاسخگویی به درخواستها و غیرهای اپراتوری که کامپیوترهای کنترل کننده و دستور کارها و تلفن های پاسخگویی روی آن قرار دارند منتهی می شود و سپس از طریق یک درب به اتاق بزرگی که دستگاههای سوئیچینگ و پکیچهای خنک کننده و رابط دیتا در آن قرار دارند یادآور میشود که در اتاق اپراتور سیستم پانل شامل نشان دهنده رمهای خط نصب شده است.
خدمات مورد ارائه مرکز تلفن :
خدمات زیادی را میتوان توسط دستتگاههای دیجیتال به مشترکین ارائه کرد که تعدادی از آنها به صورت زیر میباشد.
1 سرویس مکالمه کنفرانس :
مشترکینی که دارای این سرویس ویژه هستند میتوانند همزمان با در نظر دیگر مکالمه داشته باشند برای استفاده از این سرویس پس از برقراری ارتباط به نفر اول گوشی تلفن قطع و وصل کرد.و پس از شنیدن بوق آزاد شماره نفذ دوم هم گذفته میشود. پس از برقراری ارتباط با نفر دوم چنانچه مجدداً قطع کن تلفن نشان داده میشود مکالمه سه نفره برقرار میشود.
2 سرویس انتقال مکالمه :
مشترک دارای این سرویس میتواند با معرفی یک شماره تلفن به مرکز دیجیتال از طریق کد خاصی که میگیرد محل فعلی خود را ترک نمود. و به محلی که شماره معرفی شده در آن قرار دارد برود مرکز دیجیتال کلمه مکالمات مشترک را به شماره تلفن معرفیشده هدایت میکند.
3 سرویس انتظار مکالمه :
مشترکی که دارای این سرویش باشند چنانچه در حین مکالمه باشد و در همین حال شخص دیگری شماره او را بگیرد قویهایی کوتاه در فواصل معین دریافت میدارد تا متوجه شود که در شخص دیگری پشت خط در انتظار است. در این حالت مشترک میتواند با یکبار قطع و وصل گوشی با نفر دوم مکالمه کند و اگر بخواهد مجدداً با نفر اول ارتباط برقرار کند کافیست گوشی را یکبار قطع کند. لازم به ذکر است که نفر دومی که با مشترک تماس میگیرد بوق اشغال دریافت نمیکند بلکه بوق شبه زنگ دریافت میکند و بدینوسیله متوجه می شود که مخاطبش مشغول صحبت با شخص دیگری است و لذا منتظر منتظر برقراری ارتباط از طرف مخاطب میماند.
4 سرویس انتقال مکالمه از خط اشغال به خطوط دیگر ( پیدر پی ) :
این سرویس مخصوص مؤسسات و یا شرکتهایی است که دارای بیش از یک خط تلفن باشند و مزیت آن در این است که تمام شمارههای آن مؤسسات با یک شماره اصلی معرفی شده و بقیه شماره به صورت زیر مجموعه آن استفاده میشود حال اگر شماره اصلی از بیرون گرفته شده و اشغال باشد به صورت اتوماتیک به یکی از شمارههای بعدی که آزاد باشد زنگ میخورد بدن ترتیب فرد تماس گیرنده موقعی بوق اشغال دریافت میکند که همه شمارهها مشغول باشند.
5 سرویس شمارهگیری سریع :
مشترکین دارای این سرویس میتوانند حداکثر20 شماره تلفن را در حافظه سیستم کامپیوتری قرار دهند ( بدون آنکه تجهیزات اضافی بر روی آن نصبنمایند ) و برای هر کدام یک کد دو رقمی از 00 تا 19 تعریف کنند برای ارتباط با هر کدام از این 20 شماره کافی است کد استفاده از سرویس به علاوه کد دو رقمی حافظه را بگیرند.
6 سرویسهای لاین :
از این سرویس مشترک یک شماره را معرفی میکند به محض اینکه گوشی مشترک برداشته شود به شماره معرفی شده زنگ میخورد تماس سرویسهای معرفی شده میتوانند موقتی یا دائم باشند و اکثر آنها رایگان است مشترک پالس برای بهرهمندی از این سرویسها درخواست کتبی بدهد تا سرویسها برای وی ایجاد شود. آنگاه مشترک میتواند در هر زمان با گوشیتلفن خویش ( از طریق وارد کردن کدهای تعریف شده ) آنها را فعال و یا غیرفعال نمایند. ضمناً سیستم تلفن مشترک باشد تا این سرویس قابل اجرا باشد.
بخشهای مختلف خط انتقال تلفنی : مسیر بین مشترک تا دستگاه سوئیچ به صورت زیر تعریف میشود. هر مشترک به وسیله یک زوج سیم به بیت وارد میشود. هر بیت بوسیله یک کابل 10 زوج به 10 مشترک وصل است ضمناً هیئتهای دارای اتصالات شمارهدار هستند که هر شماره مربوط به یک مشترک است هر بیت با یک کابل ( 10 تا 20 زوج یا بیشتر ) به زیر زمین میرود کابلها در نقطه تقاطع به موضع وصل شده و به کابل بزرگتری اتصال مییابند این کابلهای بزرگ در زیرزمین در هر منطقه به یک کانو وصلمیشود در هر کانو ، یک سریترمینالهای عمودی و افقی وجود دارد.
هر اتصال نیز یک شماره دارد که بیت و یکسری نشان دهنده کابلهای بزرگتر ( 500 الی 1500 زوج ) از کانو خارج میشوند و سرانجام به حوضچه وارد میشوند که روبروی مرکز تلفن و در زیرزمین است و معمولاً و انشعابات به آنها وصل میگردند. کابلها از داخل کانال عبور میکنند و در هر کانال تعدادی لوله قطور است که کابلها داخل آنها قرار دارند. و ممکن است چند لوله خالی هم وجود داشته باشد ( برای گسترش ظرفیت در آینده ) از حوضچهها کابلها به داخل اتاق کابل در مرکز تلفن هدایت میشوند ( کابلهای زیرزمین باید کاملاً ایزوله باشد و رطوبت داخل آنها نباشند. ممکن است داخل کابل خلاء یا روغن یا ژل و یا گاز باشد ) در اتاق کابل به هر کابل 2000 زوجی به کامل100 زوجی وصل میشود که این کابلها به اتاق MDF رفته و به ترمینالها وصل می شوند هر اتصال دارای یک دوخت است و هر زوج سیم آدرس دارد که مشخص میکند مشترک مربوطه در کدام محل و کدام واحد قراردارد.
ترمینال های عمودیبه کابلهای وارده از اتاق کابل وصل میشوند ترمینالهای افقی به سالن دستگاه میرود ( بوسیله کابل ) اگر بخواهند خطی را قطع کنند ترمینالهای عمودی را از ترمینالهای افقی جدا میکنند. ( سیم واصل بین دو ترمینال را از یک طرف قطع میکنند) و اگر بخواهند وصل شود ترمینالها را وسیله سیم به هم متصل مینمایند. به اتصال یک ترمینال دیگر، رانجه میگویند. در مواقعی که ظرفیت محدود است و بخواهند چند مشترک را توسط یک زوج سیم به MDF وصل کنند از PCM استفاده میشود.
( فصل دوم کلیات و اصطلاحات یک سیستم سوئیچینگ ) :
کلیات و اصطلاحات یک سیستم سوئیچینگ ابتدا لغات زیر را تعریف میکنیم :
1 ترمینال : وسایلی هستند که در انتها یک خط اطلاعات را به سیگنال های الکتریکی تبدیل میکنند.
2 خط تلفن :وسیله ارتباط بین ترمینال تا مرکزمی شوند که مسیر انتقال نیز گفته میشود.
3 مرکز : به محل تجمع کلیه اتصالات مشترکین و شبکه ،مرکز گفته می شود.
4 ترانک : خط ارتباط بین مراکز میباشد.
سوئیچینگ : کلیه عملیاتی که در یک مرکز اتفاق میافتد تا دو ترمینال با هم ارتباط برقرار کنند سوئیچینگ نام دارد.
سوئيچينگ : كلية عملياتي كه در يك مركز اتفاق ميافتد تا دو ترمينال با هم ارتباط برقرار كنند سوئيچينگ نام دارد.
ـ مراحل عمليات سوئيچينگ :
8 مرحله به صورت زير است : 1 ـ تشخيص درخواست توسط مركز ( شناسايي متقاضي ارتباط ) 2 ـ دريافت تجزيه و تحليل اطلاعات دريافتي 3ـ تـوانايي تجـزيــه و تحليل اطلاعات دريافتي 4 ـ شناسايي مقصــود و مسيــر ارتبــاط 5 ـ بر قـراري مسير ارتباط ( بعد از شناسايي ) 6 ـ ارسال اطلاعات بين مشتركين ( قوم اصلي ) 7ـ كنتــرل روي مسير ( مدت زمان ارتبـاط و تبـادل اطلاعات ) 8 ـ قطع مسير ارتباط.
انواع سوئيچينگ از نظر ساختار كلي : دو نوع سوئيچ در آنالوك و ديجيتال وجود دارد. از سوئيچ آنالوك در تمام مدت مكالمه يك مسير ارتباطي كابل در اختيار مكالمهكنندگان قرار دارد و سيگنال صحبت به شكل علائم الكتريكي اصلي در مسير مبادله ميشود. در سوئيچ ديجيتال اطلاعات به صورت كدهاي عددي مبادله ميشود و ممكن است در يك خط فيزيكي ثابت ، همزمان به چندين مكالمه در حال انجام باشد.
ضرورت ايجاد مركز : موارد زير جزو علل اين موضوع ميباشند. 1 ـ مسائل اقتصادي و كمكردن هزينههاي سيمكشي 2ـ لزوم ارتباط افراد به صورت گسترده ( ايجاد مكان ارتباط براي همه ) 3 ـ عدم نيـاز ارتبـاط همه مشتركين به صورت همزمان ( هزينه و پيچيدگي زياد و كنترل دشوار )
انــواع مــراكز : 1 ـ مركز داخلي2ـ مركز محلي ( شهري ) 3 ـ مركز بين شهري ( STD ) 4 ـ مركز بينالمللي
مراكز داخلي : برقراري تماس بين مشتركين يك محل باشد مورد استفاده قرار ميگيرند.
مراكز بينشهري : براي برقراري ارتباط بين مشتركين دو شهر مختلف مورد استفاده قرار ميگيرند سلسله مراتب در مراكز شهري عبارت است از:
1 ـ مراكز مادر ( رابطه ) : اين مركز عامل رابطه بين چند مركزي باشند.
2 ـ مركز محلي : مركزي كه ارتباط مشتركين را برقرار ميكند.
3 ـ مراكز دور افتاده : در نقاط دور از مراكز براي مشتركين با تعداد اندك ميباشد.
سلسله مراتب در مركز بين شهري عبارتند از :
1 ـ مركز ناحيهاي: ايران به 8 ناحيه تقسيم شود كه هر ناحيه داراي يك مركز ناحيهاي است كه مشابه مركز مادر عمل ميكند.
2 ـ مركز اصلي : هر ناحيه داراي چند بخش اصلي بود كه در مركز هر بخش يك مركز اصلي وجود دارد.
3 ـ مراكز گسترهاي : هر بخش شامل قسمتهايي است كه در آن يك مركز گسترهاي واقع شده و اين مركز حالت مركز مادر براي مراكز انتهايي دارد.
4 ـ مراكز انتهايي : براي ارتباط بين شهري در هر شهر بكار ميرود.
مراحل اساسي سوئيچينگ : معمولاً در سه مرحله زير انجام ميگيرد:
1 ـ تمركز: در اين مرحله تعداد وروديها با يك نسبت معين به تعداد كمتر خروجي كاهش مييابد.
2 ـ توزيع : در اين مرحله كه معمولاً از طبقات مياني انجام ميشود گروههاي مختلف ورودي به گروههاي مختلف خروجي مرتبط مي شوند يعني عمل توزيع گرافيك انجام ميگيرد.
3 ـ گسترش : در اين مرحله تعداد كمتري ورودي با نسبت معين به تعداد بيشتر خروجي تبديل ميگردد.
آشنايي با چندين اصطلاح : ابتدا لغات بر كاربرد زير را تعريف ميكنيم: 1ـ ترافيك : متوسط ميزان مورد استفاده قرار گرفتن هر سرويس دهنده را ترافيك ميگويند.
2 ـ اشغال يا آزاد : هر نقطه توزيع يا آزاد است ( قابل استفاده ) و يا اشغال ميباشد ( در حال استفاده ) 2 ـ حجم ترافيك : برابر است با نسبت حجم بر زمان ( مربوط ) واحد آن ارلاين بود. و براي يك مشترك حداكثر برابر 1 ميباشد براي چندين مشترك ممكن است از 1 بيشتر شود.
5 ـ ساعت بيك : ساعتي از شبانهروز است كه حجم با شدت ترافيك حداكثر را داشته باشد.
6 ـ ترافيك عرضه شده : ترافكي است كه از منابع ترافيكي ( مشتركين) به هر نقطه از سيستم اعمال ميشود.
7 ـ ترافيك حمل شده : بخشي از ترافيك عرضه شده است كه توسط سيستم حمل ميشود. 8 ـ ترافيك سرژير : تفاوت ترافيك عرضه شده با ترافيك حمل شده اينست كه ممكن است حمل و تلف گردد.
9 ـ ترافيك تلف شده : به ترافيك سرژيري كه حمل شونده تلف شده ميگويند 10 درجه سرويس ، در دو نوع سرويس به صورت زير بررسي ميشود.
الف ) سيستمهاي ضايعاتي : درصد مكالماتي را كه به خاطر در دسترس نبودن تجهيزات تلف مي شود درجه سرويس مي گويند كه ممكن است از اشغالبودن كليه خطوط يا برخورد به بوق اشغال ناشي شود.
ب ) سيستمهاي انتظاري : در اين سيستم ها درجه سرويسي برابر است با درصد مكالماتي كه به تاخير افتاده يا درصد مكالماتي كه تاخيرآنها از حد معيني بيشتر است.
تكنيكهاي سوئيچينگ :
براي بررسي آن بايد اطلاعات زير را مطالعه كنيم.
كارآيي گوشي تلفن :
يك گوشي تلفن ميتواند با استفاده از دو سيم عمليات زير را انجام دهد. 1 ـ دريافت جريان زنگ 2 ـ ارسال سيگنالهاي كنترل به طرف مركز
3 ـ ارسال پالسهاي شمارهگيري 4 ـ تبديل ارتعاشات صوتي به سيگنالهاي الكتريكي و ارسال آن 5 ـ دريافت سيكنالهاي الكتريكي و تبديل به صورتي
انواع تلفن شمارهگير شامل دو نوع دردكمهاي و چرخشي ميباشد . شمارهگيري هم دو نوع پالسي و فركانسي مي باشد.
نحوه شمارهگيري هر پالس : به اندازه عدد شماره قطع و وصلخواهيم داشت كه هر كدام از قطع و وصلها يك پالسالكتريكي ( موسمي ) محسوب ميشود و زمان شمارهگيري رقم و تعداد شمارهها بستگي دارد.
نحوه شمارهگيري فركانسي : براي هر شماره تركيبي از دو شماره ارسال ميشود . در شمارهگيري دكمهاي 12 دكمه در 4 سطر و 3 ستون قرار دارند كه براي هر سطر يك فركانس و براي هر ستون نزديك فركانس خاص و متفاوت از بقيه در نظر گرفته شده كه با فشار دادن هر دكمه سطر و ستون مربوط به آن فعال ميشود. و تركيب آن دو فركانس در سال ميشود در اين سيستم فركانس اول ms 55 و فركانس هم در ms 55 بلافاصله بعد از اولي ارسال مي شود كه در مركز سوئيچينگ دستگاههاي توسط آشكارسازي تون شماره مورد نظر را مشخص ميكنند در اين سيستم شمارهگيري زمان شمارهگيري فقط تابع تعداد شمارهها بوده و به رقم شماره بستگي ندارد.
هايبريد : وسيلهاي است كه ارتباط دو سيم را به چهار سيم جهت جدا كردن رفت و برگشت تبديل ميكند.
دلايل استفاده از هايبريد : 1 ـ در مسافت هاي زياد نياز به تقويت سيگنال داريم و چون تقويت كنندهها عناصر يك طرف هستند نميتوانيم از مسير اطلاعات دريافت اطلاعات داشته باشيم. 2 ـ در ارتباط سوئيچ كه مبتني بر PMC ميباشد اطلاعات به صورت سيگنال ارسال ميشود لذا ماكزيمم از مسير افت و برگشت را جدا كنيم.
مكانسيم سويچينگ : سه نوع به صورت زير است :
1 ـ سوئيچ مكاني : در طول مكالمه يك مسير كابل در اختيار دو مشترك قرار ميگيرد.
2 ـ سوئيچ زماني : در اين سوئيچ همه وروديها به همه خروجيها راه دارند در زمانهاي خاص فعال ميشوند.
3 ـ سوئيچ فركانسي : براساس تقسيم فركانسي كار ميكند كه در عمل هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است.
خصوصيات سوئيچ مكاني : داراي مزايا و معايبي به شرح زير است :
الف ) مزايا : نيازي به محدود كردن فركانس صوتي نيست و مدار آن سادهتر است.
ب ) معايب : سرعت كم و حجم زياد و سيمبندي فراوان سيستم از معايب آن است.
خصوصيات سوئيچ زماني : داراي مزايا و معايبي به شرح زير است :
مزايا : سرعت بالا و حجم كم و عدم نياز به سيمبندي زياد از مزاياي آن است.
معايب : نياز به محدود كننده فركانس و نيز مدارهاي پيچيده جزء معايب آن است.
سيستم هاي سوئيچينگ و ديجيتال : نماي كلي يك ارتباط در مراكز ديجيتال بصورت زير است :
مخاطب ................. مدار خط مشترك LC ................... مبدل P/A دو طرفه ....................... شبكه سوئيچ ديجيتال DSN مبدل A/D دو طرفه ..................... مدار خط مشترك LC تماس گيرند.
سيگنالينگ : كلمه عملياتي كه قبل از برقراري مكالمه و نيز بعد از اتمام آن در خط انجام ميشود و شامل سيگنالهاي ارسالي و دريافتي بين مشتركين و مراكز و نيز بين خود مراكز ميباشد.
انواع سيگنالينگ : دو نوع سيستم به صورت زير داريم :
1 ـ سيگنالينگ با كانال مرتبط (CAS ) در اين روش سيگنالينگ از طريق كانالي كه ترافيك را حمل ميكند ارسال ميگردد و يا از طريق كانالي كه وابسته به مــدار صحبت باشد ( مانند يك لينك PCM ).
2 ـ سيگنالينگ با كانال مشترك (CCS ) : در اين روش مسير مدت و سيگنال از يكديگر جدا بود. و سيگنالينگ از طريق لينك جداگانه صورت ميگيرد. سيگنالهاي فوق سيگنالهاي شنوايياز قبيل تونهاي زنگ و تونهاي اشغال براي كامل شدن برقراري مكالمه بايستي به مشترك مقابل ارسال گردد.
سيگنالينگ بين مشترك و مركز : سيگنالها در اين مورد عبارتند از :
1ـ onhook ( گذاشتن گوشي ) بعد از گذاشتن براي قطع جريان DC در مدار حلقه مشترك استفاده ميشود.
2 ـ off hook ( برداشتن گوشي ) بعد از برداشتن گوشي براي ايجاد جريان DC در مدار حلقه مشترك استفاده مي شود.
3 ـ dial tone براي ايجاد آزاد با فركانس حدود HS 450 بكار ميرود.
4 ـ dialing ( شمارهگيري ) : در شمارهگير چرخان بالهاي ms40 و ms 60 توليد ميشود كه حداقل فاصله بين پالسها ms 200 مي باشد در شماره گيري دكمهاي تركيبي از دو فركانس متفاوت ارسال مي شود.
5 ـ bosy tone ( توان اشغال ) زماني كه مشترك اشغال باشد اين توان ارسال ميگردد.
6 ـ backton ( شبه زنگ ) در هنگام شمارهگيري ارسال مي شود.
7 ـ ringing ( سيگنال زنگ ) اندكي بعد از اتمام شمارهگيري ارسال ميشود.
8 ـ metering سيگنالي است كه براي تلفنهاي همگاني ارسال ميشود.