دانلود گزارش کارآموزی واحد آسفالت گیری - DEAsphalting Unit در شرکت نفت ایرانول (پالایشگاه روغن سازی تهران )

تعداد صفحات: 39 فرمت فایل: word کد فایل: 4117
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی شیمی
قیمت: ۸,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود گزارش کارآموزی واحد آسفالت گیری - DEAsphalting Unit در شرکت نفت ایرانول (پالایشگاه روغن سازی تهران )

    خوراک این بخش به نام            از برج تقطیر پالایشگاه تهران به مقدار  5000 شبکه در روز تامین می شود. این بخش وظیفه جداسازی  آسفالت خشک از روغن DAO(Deasphalted oil) را که روغنی با ویسکوزیته بالا و بسیار گران قیمت است دارد. آسفالت خشک نیز که بسیار با ارزش و گران قیمت است نهایتاً به صورت جامد وارد بازار می شود. به صورت کلی عملکرد واحد PDA به دو مرحله تقسیم می‌شود: در مرحله اول با حضور حلال مربوطه (پروپان) آسفالت و روغن جدا می ‌شوند مرحله بعد که بخش اعظم این بخش را تشکیل می‌دهد شامل بازیافت حلال پروپان از روغن و آسفالت است.

    Vacuum

    Bottom

     

    خوراک توسط پمپ چرخدنده‌ای 5001 gear pump از مخزن  V-5002 (vessel) یا در حالت خاص مستقیماً از زیر برج  تقطیر درخلا به مخزن یکنواخت کننده V-lll5 وارد می شود. وظیفه این مخزن علاوه بر یکنواخت سازی جریان و جلوگیری ازتلاطم بیش از حد این است که به ما این امکان را می‌دهد تا اولاً از بکارگیری یک پمپ قوی به جای P-5001  جلوگیری شود و ثانیاً از قرارگرفتن به صورت سری جلوگیری شود. در این مخزن یک کنترل کننده سطح Level indicator) controllev ( LIC- 1101  قرار دارد وقتی ارتفاع به مقدار لازم رسید دریچه خروجی را باز می کند همچنین در این Vessel دو شاخه عبوری Steam  وجود دارد که روغن در مجاورت لوله‌های بخار مافوق گرم تا  95 درجه گرم می‌شود. تا حرکت آن درمسیر راحتتر انجام شود خوراک خروجی از V-1115 توسط پمپ lll2 که آن نیز یک gear pump است به مبدل آب گرم E- ll01 Exchanger می رود قبل از رسیدن خوراک به مبدل جریان توسط یک شیر کنترل  تنظیم می شود (FRC 1101) اگر جریان ورودی به پمپ کاهش یابد شیر کنترل باز شده مقداری از جریان خروجی پمپ به قبل از پمپ  باز می‌گردد از آنجا که این پمپها برای مواد با ویسکوزیته بالا طراحی شده اند و یکطرفه می‌باشند باید دقت کرد که حتماً خروجی پمپ باز باشد. همچنین خود پمپ توسط بخار 60 پوندی گرم می شود تا از ماسیدگی روغن که  در این لحظه دارای واکس- آسفالت و مواد آروماتیک است و به راحتی ماسیده می‌شود جلوگیری کند. فشار در این پمپ تا حدود (160-180) پوند بالا می‌رود. دلیل گرم کردن اولیه ما اولاً هوازدایی و ثانیاً راحتتر شدن کار پمپ بود. سپس از E-ll01 شروع بر سردکردن خوراک می‌کنیم ابتدا در E-ll01 به وسیله آب گرم 60o دمای آن را تقریباً تا 75 درجه پایین می‌آوریم. علت استفاده از آب گرم این است که سردکردن ناگهانی روغن باعث بوجود آمدن واکس جامد و همچنین ماسیدگی آسفالت و روغن درمبدل می‌شود در نتیجه باید به آرامی خوراک را سرد کنیم.

    از طرفی چنانچه درمبدل E-ll01 آن را خنک نکنیم به محض ورد پروپان در دمای بالا آسفالت جدا شده به مسیر می‌چسبد و باعث مسدود شدن آن می شود.

    پس از عبور خوراک از E-ll01 به مقصود پایین آمدن ویسکوزیته و راحتی کار جداسازی یک شاخه پرویان به نسبت یک به یک به خوراک می‌زنیم از آنجا که دما برای ورود به مخزن جدا ساز V-ll01  (extractor) هنوز بالا است نخست آن را وارد مبدل کرده و سپس وارد extractor می‌کنیم. extractor دارای 26 سینی بصورت ناوادانی می‌باشد و شماره سینی‌ها از بالا به پایین است خوراک به سینی 9 و 13 و پروپان به سینی 21 و 26 که در انتها قرار دارد وارد می ‌شوند حلال پروپان ثانویه ورودی به extractor که وارد سینی های 24 و 26 می شود حلال با نسبت یک به خوراک است. حلال بخار شده به سمت بالا و خوراک به سمت پایین حرکت می‌کنند حلال ذرات روغن را در خود حل کرده به بالا می برد، آسفالت جدا شده از روغن که در پروپان کم تر می‌شود و سنگین است به پایین اکستراکتور آمده از آنجا خارج می‌ شود. روغن خروجی نیز از بالا خارج می‌شود %70 حلال ما از بالا با روغن و %30 حلال همراه آسفالت از پایین خارج می‌شود.

    در داخل extractor4 مسیر 3 شاخه‌ای بخار مافوق گرم کنترل دمای بالا و پایین extractor وجود دارد تا شیب حرارتی موجود در این وسل (Vessel)  را حفظ کند دمای بالای extractor تقریباً 70oC  دمای پایین آن تقریباً  است علت اصلی جدا شدن روغن از آسفالت همین شیب حرارتی و استفاده از دمای جوش محلول پروپان و روغن است.

    همچنین در بالای (اکستراکتور) شیر اطمینان قرار  دارد که چنانچه فشار از 32 باربالاتر رود شیر اطمینان باز می شود تا فشار کاهش یابد هدف ما نگه داشتن فشار در حدود تقریباً 30 بار است.

    عمل بازیافت حلال بوسیله گرم کردن محلول و سپس پایین آوردن فشار جزئی  بخار با  استفاده بخار آب و پایین آوردن فشار سیستم انجام می‌گیرد.

    جدا سازی پروپان از آسفالت

    آسفالت همراه پروپان از پایین  (V-1101)  extractor tower بوسیله پمپ P1111 بعد از عبور از شیر کنترل FRC- ll03 که مقدار جریان مایع خروجی از ته اکسترکتور را کنترل می‌کند وارد کوره 1101 می شود. وظیفه control valve قرار گرفته در انتهای اکستراکتور (FRC-1103) این است که level آسفالت ته extractor را کنترل کند. و چنانچه جریان کم شود ازبعد از پمپ P-llll مقداری جریان را به پایین extractor برگرداند دمای آسفالت و پروپان در کوره به o260 می‌رسد در پمپ p-llll فشار تا 200 GPM بالا رفته بود. در کوره یک TC (کنترل کننده‌ دما) وجود دارد که چنانچه دما پایین بیاید فرمان می دهد که گاز بیشتری وارد کوره برای سوختن شود آسفالت در دیواره کوره جریان پیدا کرده و در تماس مستقیم با شعله در جریان نیست آسفالت بعد از خروج وارد و V-1107 با نام               می‌شود . در گذشته ماده‌ای به نام آنتی فوم به مسیر بعد از کوره اضافه می شده که پف و موم آسفالت را بگیرد اما از آنجا که ما امروزه نمی‌توانیم این ماده را در کشور تولید کنیم لذا آسفالت از کناره V-ll07 به درون آن سرازیر می شود و در اینجا فوم آن گرفته شده و گازها از بالای فلش درام و آسفالت همراه با مقداری حلال از پایین آن خارج می شوند.

    Asphalt

    Stripper

     

    Asphalt

    Flash Drum

     

    بخارهای بلند شده از flash dram در یک مبدل E-ll0 8 با آب سرد تبادل حرارت می‌دهد و condence می‌شود. این عمل باعث ایجاد یک فشار منفی در بالای flashdrum  می‌گردد. که این مکش وظیفه تداوم جابجایی بخارات پروپان در مسیر را دارد. پروپان با کمی آسفالت (بسیار جزئی) وارد بوت آسفالت محزن V-lll7 مربوط  پروپان می‌شود که بعداً توضیح  آن داده خواهد شد. آسفالت خروجی  از پایین flash drum پس از عبور از  LIC 1108که وظیفه کنترل Level آسفالت در flash drum را دارد از بالا وارد V-ll03  به نام     

    می‌شود. از پایین این برج بخار خشک وارد شده آسفالت به سمت پایین و بخار به سمت بالا حرکت می‌کند دما در Stripper  تقریباً همان 260 درجه است بخار ذرات پروپان را که هنوز با آسفالت است در خود حل کرده  و از بالای Asphat Stripper خارج می شود.  بخار V-ll0 3 بعد از خروج با بخار V-l102 یکی شده وارد V-ll0 4  می شود که توضیح V-ll02 و V-ll0 4 بعداً داده خواهد شد. آسفالت خشک نیز از پایین خارج شده به مخازن برای بسته بندی می‌رود.

    جداسازی پروپان از روغن

    روغن و پروپان خروجی از بالای extractor وارد Flash Tower دو قسمتی که دارای دو بخش فشار بالا HP و فشار پایین LP  می‌باشد می‌شوند. فشار برج بالایی(HP) V-ll0 5 تقریباً برابر فشار extractor و برابر 30 می‌باشد فشار LP V-110 6 برابر نصف آن معادل 15
     می باشد. این سیستم به ما کمک می‌کند  که 3/1 حرارت را به کوره باز گردانیم (صرفه جویی در سوخت کوره) بدین ترتیب که روغن و پروپان خروجی از بالای اکستراکتور به دو شاخه تقسیم می‌شود یک شاخه مستقیماً به HP می رود و یک شاخه بعد از تبادل حرارت و گرم شدن در مبدل E-110 4 به وسیله پروپان خروجی از بالیا HP  تا دمای   گرم می شوند این در حالتی است که پروپان از دمای  تا  خنک می شود روغن پس از عبور از این مبدل به LP می رود. هم در LP و هم در HP یک شاخه پروپان  تزریق می شود که نقش آن خنک کردن برجها، کنترل دمای آنها و کمک به جداسازی پروپان حلال است. درHP یک کنترل کننده LIC وجود دارد که وقتی level بیش از %50  شد و ارتفاع آن از نصف برج بالا رفت ارتباط بین Hp و Lp را برقرار می سازد و مقداری روغن از HP وارد LP می شود . از پایین LP نیز روغن خروجی 2 بخش می شود بخش اصلی آن حدود 75%  به وسیله D-lll 3 به کوره H-lll 2 و حدود 25% وارد مرحله بعد می‌شود بخش وارده شده به کوره تا   گرم می شود. خروجی آن به دو بخش تقسیم می شود بخش اعظم آن به HP و بخش دیگر وارد LP می  شود و یک حلقه بسته را تشکیل می دهد این سیستم گردشی و شیب حرارتی موجود در HP و LP به ما در حفظ حرارت و جداسازی پروپان کمک می‌کند. شیب حرارتی ما بدینگونه است که دما بالای HP برابر  دمای پایین HP برابر دمای بالای LP   و پایین آن است دلیل اینکه هر چه پایین می‌آییم دما بالا می رود این است که با توجه به پایین تر بودن دمای جوش حلال پروپان می‌خواهیم تا حد ممکن حلال از روغن ما جدا شود. همچنین در برجهای  HP و LP دما باید به گونه‌ای باشد که به هیچ وجه  اگر بخار آبی وجود داشته باشد به مایع تبدیل نشود.

    اختلاف فشار بین دو برج HP و LP ناشی از افت فشار در اثر تماس جریان مایع با دیواره لوله (اصطکاک لوله) و اختلاف ارتفاع است.

    25% روغنی که از زیر LP وارد مرحله بعد می‌شد وارد V-ll0 2 به نام Stripper می‌شود  دمای استیرپر تقریباً همان 176  درجه است بخارهای خروجی از HP پس از کندانس شدن در مبدلهای E-lll 7 و E-ll0 7

     

    وارد یک مخزن V-1117  می شود که وظیفه آن شکستن فشار پروپان تا حدود 16 MPG است و پس از آن وارد مخزن پروپان می‌شود.

    بخارهای خروجی از LP  پس از کندانس شدن در مبدلهای E-lll 3 و E-lll 8 وارد مخزن پروپان می شوند که بعداً توضیح داده خواهد شد. همانند قبل این بخارها  با کندانس شدنشان وظیفه مکش در برجها را به عهده دارند. همچنین خروجی پروپان از HP  همانطور که قبلاً گفته شد با روغن و پروپان خروجی از extractor  و ورودی LP تبادل حرارت می‌کند.

    محلول روغن پروپان وارد stripper oil شده با بخار آبی که از پایین وارد شده شستشو می‌شود پروپان از بالا و روغن از پایین خارج می شود. این روغن تقریباً خالص است و بخاطر قرار گرفتن در معرض بخار سوپر هیت گرم می‌باشد از آنجا که نمی‌توانیم آن را با این حرارت به مخازن بفرستیم ابتدا به پمپ p-lll 0 و سپس E-ll05  می‌رود و در E-ll0 5 به کمک آب گرم دمای آن از  تا  درجه پایین می‌آوریم و به مخازن 5021 و 5022 می فرستیم تا مانند روغن 10 و 20 و 30 و 40 و روغن های سبک برای واحد فورفورال باشد که به آن B.S می‌گوییم و روغنی سنگین، صنعتی و گران است و اگر بخواهیم مانند روغنهای دیگر به ویسکوزیته آن عددی نسبت دهیم عدد ویسکوزیته آن حدود 5 می‌باشد.

    انتخاب  شیبهای حرارتی بخصوص در extractor تعیین کننده رنگ محصول می‌باشد و لذا در انتخاب آنها دقت فراوان می‌شود. همچنین مقدار پروپان زده شده  به محصول نیز در رنگ موثراست. بدیهی است که اگر دمای بالای اکستراکتور کم شود یا مقدار حلال کم گردد حلال فرصت خواهد یافت که  مواد سنگین تری را حل نموده به بالای extractor ببرد و در نتیجه روغن تیره می شود هر چه حلال درمسیر بیشتر باشد مقدار روغن نسبت به آسفالت بیشتر می شود اما برا ی بدست آوردن بهترین روغن بین 7 تا 5/8 برابر باید پروپان تزریق کنیم.

    فشار مخزن پروپان حدوداً 15 KPa است. در مخزن پروپان V-110q یک دیوار حائل وجود دارد پروپانها به علت چگالی کمتر رو می ‌ایستند و پروپان مرطوب در یک طرف و در طرف دیگر روغن و آسفالت در بوتها جمع می شوند چنانچه فشار مخزن پروپان بالا رود گاز پروپان را به کوره های انتهای پالایشگاه می‌فرستیم  تا بیهوده بسوزد بوت روغن و آسفالت را هر چند وقت یکبار باز کرده روغن و آسفالت آن را به پالایشگاه بر می‌گردانند تا به عنوان نفت سیاه به فروش رود. آب جمع شده در بوت آب نیز به وسیله پمپ ll05 به V-1104 یعنی Spray condenser فرستاده می‌شود. دمای مخزن پروپان در حدود و فشار آن 15 KPa است همانطور که مشاهده شد ما 4 شاخه پروپان داشتیم یکی به عنوان حلال اولیه قبل از extractor یکی به عنوان حلال ثانویه در extractor و دو شاخه نیز برای تنظیم حرارت HP و LP که هر چهار شاخه پروپان پس از بازیافت و نهایتاً برگشتن به مخزن V-1117 مجدداً از همین وسل تامین می‌شوند.

    spray

    condenser

     

    خطوط آب سیستم نیز که در طول فرآیند دمایشان تقریباً تا 86  درجه بالا رفته است به فن بزرگ E-111 2 فرستاده می‌شوند و از آنجا بوسیله پمپ ll06 به مسیر بر می‌گردند هر چند که امکان تهیه مجدد بخار ما فوق گرم از بخارهای سرد شده، در این خطوط طراحی شده است. همانطور که قبلاً گفته شد بخارات پروپان مرطوب هر دو stripper یعنی V-ll0 2 و V-ll0 3  یکی شده از دیواره کناری وارد V-ll0 4 یعنی

    Spray

    condenser

     

      می‌شود دمای ورودی این بخار ها معادل 163  درجه است که بالاتر از نقطه شبنم آب در این فشار می‌باشد لذا. در این کندانسور با اسپری کردن آب   (دمای محیط) شیب حرارتی بین تقریباً  در بالا تا  در پایین وسل به وجود می‌آوریم در این شیب آب مایع و پروپان بخار است لذا براحتی جدا می شوند  همچنین دربالای این وسل یک mesh (جدا ساز) قرار داده‌ایم که ذرات احتمالی روغن و آسفالت و یا آب را می‌گیرد و پروپان نسبتاً خالص از بالا خارج شده آب نیز از پایین خارج می‌شود و به واحد پساب پالایشگاه برای تصفیه می رود. بخار پروپان خارج شده از بالای V-ll04 واردV-ll08 به نام (knockout drum) ko. D کمپرسور 1101 می‌شود تا احیاناً اگر قطرات مایع از جمله آب در آن ته نشین شده از زیر به پس آب بروند گاز پروپان بدون مایع وارد کمپرسور پیستونی دو مرحله‌ای C-ll0 1 می‌شود.

    مرحله اول این کمپرسور 6 پیستون دارد که اکثراً 3 تای آنها کار می‌کنند و بقیه استراحت. اما برای تامین فشار لازم با توجه به حرارت دمای محیط ممکن است 4 و 5 یا هر 6 پیستون کار کنند در این مرحله دما از  تا  بالا می رود و در این کولر به وسیله آب سرد حدود  سرد می شود  مرحله دوم شامل 4 پیستون می باشد که هر 4 تای آنها همیشه در سرویس هستند (مگر برای تعمیرات) در این مرحله دما بیش از  بالا می‌رود و فشار از O تا 16 بالا می‌رود.

     

     

     

     

    2

    واحد فورفورال

    Furfural Unit

     

    هدف این واحد جدا کردن هیدروکربنهای آروماتیک از روغن است. هیدروکربنهای آروماتیک باعث کم شدن پایداری روغن در برابر اکسیداسیون در حرارت بالا
    می شوند.

    فورفورال حلال هیدروکربنهای آروماتیک بوده و آتش زاست به همین دلیل مسیر عاری از هواست.

    تعریف (index vistosity) VI :  عددی بی بعد که نسبت تغییر ویسکوزیته به ویسکوزیته روغن  را نشان می‌دهد. بنابراین تعریف 5 نوع روغن داریم روغن 50, 40, 30, 20,10 (DAO)   که محصول PDA است.

    پس در واحد فورفورال می‌توانیم  5 نوع خوراک داشته باشیم.

    Feed ورودی در ابتدا وارد مبدل 1201 می‌شود و دمای آن از  تا ‌ توسط extract خروجی گرم می‌شود. دما نباید از  گرم‌تر شود چون کف می‌کند.

    در مبدل Feed, 1201 داخل shell و extract داخل Tube است.

    در مبدل Feed, 1201 داخل shell و extract داخل Tube است.

    Feed بعد از خروج از مبدل 1201 وارد وسل 1201 مي شود و سل 1201 داراي 10 سيني و وظيفه آن گرفتن آب و هوا از Feed است كه در بالاي آن يك مش (فيلتر) قرار دارد كه ذرات آب و هوا را بوسيله Ej. 1201 از بالا خارج مي كند. در وسل 1201 خوراك از بالا و بخار از پايين وارد وسل مي شوند. Steam ذرات آب و هواي موجود در Feed. را گرفته و بعد از عبور از مش از بالاي برج خارج شده و روغن (Feed) از پايين خارج مي‌شود بخار خروجي از V.1201 وارد يك كندانسور گرديده و در آنجا ميعان پيدا مي‌كند فشار منفي ايجاد شده در اين مرحله وظيفه ايجاد مكش ejector را به عهده مي‌گيرد.

    دليل اينكه آب را از روغن جدا كرديم اين است كه فورفورال با آب خاصيت اسيدي پيدا مي‌كند و باعث خوردگي و از بين رفتن ظروف مي شود و همچنين وجود آب باعث بالا رفتن فشار برج هامي گردد.

    خروجي V.1201 توسط پمپ P.1217 به مبدل E.1202 رفته ودر تبادل با آب گرم تا حدوداً خنك مي‌شود. (دليل اينكه با آب گرم خنك مي شود اين است كه اگر با آب سرد، خنك شود باعث ماسيده شده روغن درخطوط مي‌شود). روغن خنك شده وارد Ex V.1202 كه اكستراكتور (extractor) مي‌باشد، شده و با توجه به نوع خوراك به يكي از سيني‌هاي 27 يا 32 تزريق مي‌گردد.

    اكستراكتور داراي 32 سيني بوده كه به فاصله 30cm از هم با يك شفت متصل هستند و اين شفت به يك گيربكس متصل است كه گيربكس توسط يك الكتروموتور كار مي‌كند. براي جداسازي 3 شرط لازم است (I دما (II حلال (III سطح تماس

    دما توسط مبدل و حلال(فورفورال) كه از بالاي اكستراكتور وارد مي‌شود تامين شده و سطح تماس بيشتر توسط چرخش ديسك‌ها ايجاد مي‌شود. در نهايت extract از پايين و rafinate از بالا خارج مي‌شوند. مقدار حلال درextract، 85% و در Rafinate 15% است.

    حال مي‌خواهيم حلال را از Ex و Ra جدا كنيم.

    d=1/2= فورفورال

    P=1/2 فورفورال

    = نقطه جوش يا شبنم

    I) جدا سازي فورفورال از Rafinate (روغن)

    خروجي روغن اكستراكتور دوشاخه مي‌شود و شاخه بهH.1203 و شاخه ديگر به H.1201 مي رود تا گرم شده و بعد از خروج از كوره دوباره يكي شوند و به (stripper) V.1205 بروند. Stripper ،25 سيني دارد. روغن از بالا و steam از پايين وارد مي شود. Steam ذرات فورفورال را بخار كرده و جدا مي‌كند و از بالا خارج مي شود. روغن از پايين و سل خارج شده و توسط پمپ P.1215 به مبدل مي‌رود ودر آنجا با Ex خروجي از V.1202 تبادل كرده و خنك مي شود سپس وارد وبا آب خنك تر مي‌ شود و به مخازن مي رود .

    دليل تغيير سطح مقطع Stripper اين است كه باعث مي شود انرژي مواد بالا رونده بوسيله افت انرژي ناشي از تغيير سطح مقطع كم شود ومواد سنگين به پايين حركت كنند.

    (II جداسازي فورفورال از Ex

    extract خروجي از extractor بعد از عبور از كندانسور دو شاخه مي شود (به جايي وارد مي شود كه چهارشاخه ايي نام دارد ) يك شاخه ورودي Ex كه خود دو شاخه مي شود يكي به مبدل 1225 و ديگري به 1226 مي‌رود. دو شاخه برگشتي از مبدل با هم يكي شده يكي به مبدل 1225 و ديگري به 1226 رفته و با روغن خروجي از Stripper تبادل حرارت كرده و گرم مي‌شود. روغن داخل shell و Ex داخل Tube است. خروجي مبدل‌ها دوباره يكي شده و وارد مبدل‌هاي 1222 و 1209 و 1208 شده و با حلال تبادل حرارت كرده و گرم مي شود. خروجي ازمبدل‌ها وارد پايين فورفورال مي‌شود.

    يك شاخه با عبور از مخزن dry بعد از طي كردن P-1212 ومبدل حرارتي روغن 1209 و مبدل حرارتي آب سرد 1219 بالاي برج فورفورال مي‌شود. يك خط از مخزن wet بعد از طي كردن P-1219 به بالاي f.Tower مي‌رود. خط خروجي از بالاي برج فورفورال وارد فن 1214 مي‌شود. فورفورال آبدار كندانس شده وارد مخزن wet مي شود.

    توضيحي بر علمكرد برج فورفورال (F.T)

    Ex ورودي داراي دمايي در حدود مي‌باشد كه بالاتر از دماي شبنم (جوش) فورفورال است لذا فورفورال بخار شده بسمت بالا حركت مي‌كند. خروجي از f.T ورودي به dry وظيفه‌اش همفشار نگه داشتن اين دو مخزن مي‌باشد. ورودي از wet و همچنين ورودي از dry كه از مبدل هاي حرارتي عبور كرده و خنك شده وظيفه ايجاد شيب حرارتي در f.T را دارد بطوريكه در بالاي برج دما است كه كمتر از نقطه شبنم فورفورال و بيشتر از نقطه شبنم آب است. لذا بخش اعظم فورفورال قطران شده و از طريق خروجي به مخزن dry مي‌رود. بخار آب همراه با مقدار كمي فورفورال موجود از طريق شاخه خارج شده وارد فن 1214 مي‌شود ودر آنجا ميعان مي‌يابد و سپس وارد مخزن wet مي شود فشار منفي ناشي از ميعان تامين كننده نيروي مكش در بالاي برج است. همچنين تغيير سطح مقطع برج و كاهش آن در جهت جريان به كمتر بودن فشار بالاي برج از پايين آن كمك مي‌كند لذا در اين مرحله ما بخشي از فورفورال را از آب ومواد آروماتيك جدا كرده ‌ايم. Ex از پايين f.T به دليل سنگين تر بودن خارج شده و توسط پمپ 1213 به كوره H-1202 مي رود. خروجي Ex كوره تا گرم مي شود و وارد مي‌شود. اين وسل‌ها 4 سيني دارد كه به محض ورود Ex به روي سيني‌ها فورفورال آن بخار شده و از بالاي وسل خارج و به مبدل 1208 و 1209 رفته و از آنجا به مخزن dry مي‌رود. در وسل V-1203 هم يك شاخه حلال از بالا براي كنترل دماي Top وسل و كمك به جداسازي وارد وسل مي شود. Ex خروجي از پايين كه مقدار كمي فورفورال دارد دو شاخه مي‌شود: يك شاخه توسط پمپ 1208 به وسل رفته و شاخه ديگر به پشت f.T برگردانده مي‌شود تا درصورتي كه دبي جريان پايين آمد با تزريق جريان پاس كوره‌ها را تامين كند زيرا اگر جريان در كوره كم شود دماي كوره بسيار بالا خواهد رفت. در از پايين Steam وارد شده و از بالا Ex. با قطرات فورفورال برخورد كرده و آنها را به بخار تبديل كرده و از بالا خارج مي شود Ex خروجي از پايين توسط پمپ 1214 به مبدل E.1212 رفته خنك شده و وارد مخزن مي شود.

    در كل مخازن شيب حرارتي حدوداً است.

    مواد سبك مثل روغن 10 به نسبت 1 به 1.5 حلال مي‌زنيم ( يك روغن، 1.5 حلال)

    به سنگين ترين ماده (DAO) نسبت يك به 4 حلال مي‌زنيم.

    دليل: ويسكوزيته‌اي كه براي مسير مي‌خواهيم 400 است در حالي كه مثلاً DAO ويسكوزيته ورودي‌اش 800 است. در صد آب در Dry كمتر از 0.1% و در Wet 2 تا 3% (درصد حجمي) مي‌باشد. هدرروي فورفورال براي كل مسير 150شبكه فرض شده است درحالي كه آن را به 50 بشكه مي‌رسانيم. براي اينكه آب PH 7-5/6 داشته باشد وبا توجه به اينكه محلول فورفورال و آب اسيدي است آب برگشتي به سيستم را كربنات سديم مي‌زنيم. دماي مخازن فورفورال يعني دماي اشباع آدياباتيك فورفورال مي‌باشد.

    مخزن wet يك مخزن دو تكه است حلال فورفورال wet وارد يكي از اين مخازن مي‌شود چون چگالي آب كمتر است در بالا قرار مي‌گيرد و به منبع كناري سرريز مي‌شود.

    در سمت چپ محلول ما اكثراً فورفورال است و در سمت راست اكثراً آب از بخش فورفورال يك شاخه خارج شده و به f.Tower مي‌رود، از بخش آب نيز يك شاخه خارج شده بعد از طي كردن پمپ 1220 وارد V-1207 مي‌شود.

    عملكرد water removal :

    آب فورفورال دار از بالا وارد برج شده واز پايين steam مي زنيم در نتيجه آب از پايين خارج شده و بخار فورفورال wet (با درصد كمتر) از بالا خارج مي شود.

    سپس بخار وارد فن 1214 شده، ميعان مي‌يابد و از اين طريق به ايجاد فشار منفي بالاي f.T كمك مي‌كند و از آنجا وارد منبع wet مي شود.

    بخارات فورفورال Stripper از بالا خارج شده و با خروجي Rafinate Stripper يكي شده و به مبدل حرارتي آب سرد مي‌رود بخشي از آن كندانس شده وارد منبع wet مي‌شود. بخشي كه بصورت بخار مي‌ماند وارد V-1211 شده، در آنجا اگر آبي داشته باشد ته نشين مي شود. آب از پايين خارج شده و توسط پمپ 1210 پمپ شده و فشار آن بالا مي رود سپس وارد Sump مي‌ شود. مخزن Sump يك مخزن زيرزميني مي‌باشد كه تمام آبها، روغن‌ها و حلال هاي شستشو شده از بخش هاي مختلف واحد فورفورال وارد آن مي شود. در اينجا فورفورال با توجه به اختلاف چگالي، جدا شده و به مخزن wet بر مي‌گردد. آب نيز در اين مخزن بوسيله چگالي، جدا شده و به پساب مي‌رود.

    در مخزن wet براي خروج فورفورال و آب يك صافي وجود دارد كه ذرات روغن و ديگر مواد را جدا مي‌كند.

    تمام پمپ ها بجز پمپ 1210 سانتيريفوژ بوده و بوسيله الكتروموتور كار مي‌كنند پمپ 1210 توربيني بوده و با فشار Steam كار مي‌كند.

    3

    واحد موم گيري

    M. E. K Unit

    خوراك اين واحد كه از واحد فورفورال گرفته شده‌‌ در مخازن 1302 و 1308 ذخيره گرديده، از اين مخازن به وسيله پمپ 1306 به مسير وارد شده و در راه در مبدل 1301 گرم مي‌شوند و قبل از آن با حلال كه (Methyl Ethyl Eetone) MEX و تولوئن مي‌باشد مخلوط مي شوند (MEK حلال واكس و تولوئن حلال روغن است) و سپس وارد مبدل 1302 مي شود از مبدل حرارتي 1302 خنك كردن شروع مي گردد. مبدل حرارتي 1302 به وسيله آب سرد مواد را خنك مي‌كند. در اينجا ماده اوليه ما به دو بخش تقسيم مي‌شود كه وارد pass هاي 1362 و 1303 مي شوند و از آنجا به چيلرها مي روند. مجموعاً 10 چيلر داريم كه چيلر با پروپان خنك مي‌كند.1303(a,b) ,1302(a,b)و 6 چيلر با روغن برگشتي 1301(a,b,c,d)E,F خروجي pass1302 به ترتيب وارد E , , 1301d 1301a , 1302 b,1303 b مي‌شود وخروجي pass1303 به ترتيب وارد 1303a, 1302 a , 1301 b , 1301 c , F مي‌شود دماي ورودي از Pass ها 18 درجه بوده و در 1301 آن را به نزديك صفر درجه مي‌رسانيم و تا انتهاي مسير چيلرها خروجي چيلر 1303 برابر 18- درجه مي شود. عمل سرد كردن كم كم صورت مي‌‌گيرد تا بلورهاي نرم به آهستگي و به خوبي تشكيل شوند سپس خوراك وارد مخزن مي شود اين Vessel نقش يكنواخت كنندگي جريان را دارد. در اين Vessel ماده ما ايستايي ندارد زيرا ماندگاري آن باعث ته نشين شدن و ماسيدن موم مي شود. (بعد از خروج از چيلر ما مجدداً به خوراك حلال مي‌زنيم كه به اين حلال، حلال ثانويه گوييم) پس از اين Vessel ماده وارد فيلترهاي 2 و 1 مي شود. در اين فيلترها واكنش به كمك مكش به وجود آمده توسط كمپرسورهاي موم از روغن جدا مي شود. روغن به وارد مخزن 1311 و reciever مي‌شود. اين روغن همراه خود كمي حلال دارد. واكس‌ها وارد مخزن 1309 مي شود مخازن 130 8 و 13.9هر دو filter feed drum نام دارند هنوز در مخزن 1309 كمي روغن وجود دارد.

    در اين Filter ها ماده‌ با صفحه‌هاي پارچه اي برخورد مي كند موم روي صفحه ها جدا شده و به كمك نيروي رانش به وجود آورده از كمپرسور و تيغه‌هاي مربوطه جدا شده بر زير محفظه Filter مي ريزد درزير يك مسير چرخگوشتي مانند چرخدنده مارپيچي وجود دارد كه موم‌ها را بطرف خروجي هدايت مي‌كند. همچنين حلال FRC نيز به درون اين محفظه پمپ مي‌شود و چرخدنده ‌ها نقش هم زن را نيز بازي مي‌كند تا نهايتاً خروجي از Filter هاي 1301 و 1302 ما مايعي محلول باشد كه وارد مخزن 1309 مي‌شود همراه موم ما هنوز كمي روغن است. اين محلول وارد فيلتر 1303 مي شود و موم آن ديگر كاملاَ جدا مي‌گردد اين فيلترها به صورت استوانه‌ بوده و مي‌چرخد سطح استوانه شامل سوراخهايي است كه به آنها blue back (مجراي خروجي نيروي رانش كمپرسور) گويند. نهايتاً پس از فيلتر 3 واكس وارد پمپ 1306 ،1308 شده و از آنجا وارد مبدل مي‌رود. روغن و حلال خروجي از فيلتر 3 نيز وارد مخزن (reciever) مي‌شود. از ماده موجود در 1312 reciver مي‌توان به عنوان حلال ثانويه استفاده كرد زيرا نسبت حلال به روغن در آن بسيار بالا است. اگر اين حلال همدماي خروجي باشد( -15 درجه در انتهاي چيلر) آن را اضافه مي‌كنيم واگر در ميان چيلرها اختلاف دما داشته باشيم. براي اين كار ازپمپ 1324 استفاده مي شود علاوه بر اين از reciever 1312 براي شستشوي فيلترهاي 1301 و 1302 نيز استفاده مي شود كه از حلال بالاي Filter تزريق مي‌شود.

    موم جدا شده به صورت نيم جامد بوده و در نتيجه يك شاخه از تانك 1301 مي‌‌گيريم و به كمك پمپ 15 به خروجي فيلتر 3 مي‌زنيم تا موم به صورت مايع دربيايد و بتوان آن را پمپ كرد از اينجا به تانك 1301 مي‌رود تا بازيافت روغن موجود در 1311 reciever كه آن هم بسيار سرد است صورت بگيرد در اين چيلرها روغن برگشتي گرما مي‌گيرد و تا 30 درجه مي‌رسد و روغن ورودي را تا 10-12 درجه خنك مي‌كند. روغن برگشتي ابتدا به وسيله پمپ 1304 به چيلرها فرستاده شده بعد از طي كردن چيلر مجدداً به وسيله 3 پمپ 1328 فشار آن بالا مي‌رود و دو چيلر ديگر را طي مي كند. بدين ترتيب بخشي از گرما صرفه جويي مي شود. آب برگشتي از مسير نيز به مخزن واكس مي‌ريزد در مخزن واكس آب و واكس كه هر دو حلال نيز همراه دارند دوفاز مي‌شود و (چگالي موم كمتر است) آب توسط پمپ 15 به (Stripper)Vo1307 فرستاده شده در Stripper آب و حلال دار بالا و steam از پايين وارد و سپس حلال از بالا و آب از پايين خارج مي شود. حلال وارد moist مي‌شود و آب به صورت پساب خارج مي‌شود. واكس توسط پمپ 12 به (vassel 1304) LP وارد مي شود. LP به وسيله حلال مقداري بخار حلال از بالا جدا شده و از پايين واكس وارد كوره مي‌شود (H.1302 سپس از كوره به (Vessel 1305)HP رفته در آنجا حلال جدا شده و واكس نيز پس از خروج از HP به Stripper مي‌رود در آنجا جداسازي نهايي انجام مي‌شود واكس از پايين به پمپ 1314 و از آنجا به مبدل 1318 و سپس به مخازن مربوط منتقل مي‌شود ضمن آنكه در مبدل 1318 با HOT wa تبادل حرارتي مي‌دهد. حلال از Stripp روغن با خروجي از Stripper مخلوط شده وارد فن(خنك كننده) مي شوند وخنك مي‌گردند. در نهايت وارد (lecander) Vessl 1321 شده تا احياناً اگر آبي باقيمانده جدا شود و در آنجا وارد moist مي‌شود.

    روغن از reciever وارد چيلر شده بعد وارد مبدل حرارتي 1310 مي شود تا با حلال برگشتي از LP تبادل حرارت كند دوباره وارد مبدل حرارتي a,b 1314 شده با حلال برگشتي از HP تبادل حرارت مي‌كند و در نهايت وارد LP مي شود .

    مجدداً روغن و حلال جدا مي‌شوند و به كمك حلال خشك روغن به پمپ 1310 a,b و از آنجا به كوره (1301) وارد مي شود و سپس به HP مي رود پس از جدا شدن، حلال وارد Stripper مي‌شود حلال خروجي از HP و LP بعد از عبور از مبدل هاي حرارتي و فن وارد Dry مي‌شود اين حلال روغن داشته و در Stripper بعد از جدا شدن، حلال به مسير حلالها اضافه شده و نهايتاً به moist مي‌رود روغن نيز به مخازن مربوط مي‌شود اين راه از پمپ 1311a,b و فن 1312 عبور مي‌كند. از (moist) v-1313 به عنوان حلال اوليه استفاده مي‌شود پمپ 1303 برا ي چيلرهاي پروپان استفاده مي‌شود. حلال ورودي به فيلتر از پايين از مخزن Dry مي‌آيد.

  • فهرست و منابع دانلود گزارش کارآموزی واحد آسفالت گیری - DEAsphalting Unit در شرکت نفت ایرانول (پالایشگاه روغن سازی تهران )

    فهرست:

    واحد آسفالت گیری (PDA)................................................................................... 1

    واحد فورفورال .................................................................................................... 12

    واحد موم گیری (M.E.K)...................................................................................... 20

    واحد هیدروژن زدایی (H.F.U)................................................................................. 31         

     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی واحد آسفالت گیری - DEAsphalting Unit در شرکت نفت ایرانول (پالایشگاه روغن سازی تهران ), گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی واحد آسفالت گیری - DEAsphalting Unit در شرکت نفت ایرانول (پالایشگاه روغن سازی تهران ), پروژه کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی واحد آسفالت گیری - DEAsphalting Unit در شرکت نفت ایرانول (پالایشگاه روغن سازی تهران ), دانلود کارورزی دانلود گزارش کارآموزی واحد آسفالت گیری - DEAsphalting Unit در شرکت نفت ایرانول (پالایشگاه روغن سازی تهران ), گزارش کارورزی دانلود گزارش کارآموزی واحد آسفالت گیری - DEAsphalting Unit در شرکت نفت ایرانول (پالایشگاه روغن سازی تهران ), پروژه کارورزی دانلود گزارش کارآموزی واحد آسفالت گیری - DEAsphalting Unit در شرکت نفت ایرانول (پالایشگاه روغن سازی تهران ), کارآموزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی واحد آسفالت گیری - DEAsphalting Unit در شرکت نفت ایرانول (پالایشگاه روغن سازی تهران ), کارورزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی واحد آسفالت گیری - DEAsphalting Unit در شرکت نفت ایرانول (پالایشگاه روغن سازی تهران ), نمونه گزارش کارآموزی درباره دانلود گزارش کارآموزی واحد آسفالت گیری - DEAsphalting Unit در شرکت نفت ایرانول (پالایشگاه روغن سازی تهران ), گزارش کار در مورد دانلود گزارش کارآموزی واحد آسفالت گیری - DEAsphalting Unit در شرکت نفت ایرانول (پالایشگاه روغن سازی تهران )
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت