دانلود گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین

تعداد صفحات: 57 فرمت فایل: word کد فایل: 3294
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: کارخانجات و شرکت ها
قیمت قدیم:۱۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین

    گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین :

    پیشگفتار :

    ضمن تشکر و قدردانی از شما استاد گرامی ، بدینوسیله گزارش کارآموزی خود را در شرکت تکنوماشین به استحضار می رسانم ، شرکت تکنو ماشین کارگاهی صنعتی برای تولید قالب های صنعتی در زمینه های مختلف با استفاده از سیستم ها و دستگاههای صنعتی قالبگیری و قالب سازی فعالیت می کند ، در طول دوره کارآموزی با مفاهیم گسترده ای در مباحث نقشه کشی صنعتی و قالب سازی و طراحی قالب های صنعتی آشنا شدم که در ذیل به اختصار به تشریح برخی از این مفاهیم می پردازم .

     

     

    آدرس شرکت :

    قزوین – شهرک صنعتی البرز – انتهای خیابان میر داماد غربی – نرسیده به فلکه پست – شرکت تکنو ماشین ( روبروی آموزشکده فنی و حرفه ای پسران )

    فصل اول

    طراحی صنعتی

     

    فصل اول

    طراحی صنعتی :

    طراحی صنعتی، حرفه‌ای است که با خلق مفاهیم جدید در حوزه‌های مختلف زندگی انسانی سروکار دارد. طراحی برابرنهاده یا معادلی است که برای واژه Design انگلیسی بکار رفته است، در حالی که Industrial design یکی از زیرشاخه‌های Design است. در حال حاضر آموزش طراحی صنعتی در ایران، با یک گرایش کلی و تحت عنوان کلی طراحی صنعتی انجام می‌شود.

     

    تاریخچه

    حرفه طراحی صنعتی، در پی انقلاب صنعتی در اروپا و بر اساس یک ضرورت بوجود آمد. تا پیش از رخداد انقلاب صنعتی، محصولات و کالاهای مصنوع مورد استفاده مردم، توسط هنرمندان و پیشه وران با استفاده از روشهای دستی و نه ماشینی و در مقیاس محدود ساخته می شدند. با ظهور ماشین و پدید آمدن روشهای تولید ماشینی، چهره مصنوعات دچار دگرگونی شد و مصنوعات دست ساز، آرام آرام جای خود را به مصنوعات زمختی می دادند که هیچ خبری از هنر هنرمند در آنها یافت نمی‌شد. همگی بدون توجه به زیبایی پیکره و صرفاً در جهت برآورده کردن نیازهای عملکردی طراحی و ساخته می شدند. در چنین وضعی بود که هنرمندان دست ساز با اعتراض به چنین نابسامانی خواستار طرد ماشین و فرزندان آن و بازگشت به اوضاع پیشین شدند. جنبش هنر و پیشه که سردمدار آن ویلیام موریس بود، در همین راستا شکل گرفت.

    سبک‌ شناسی طراحی

    از سبکهای شناخته شده طراحی صنعتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    نوگرایی (Modernism) یا سبک بین‌المللی (International Style) که باوهاوس در آلمان از شناخته شده ترین مکاتب این سبک است.

    دِ اِستَیل در هلند. در این سبک و در حوزه طراحی گریت ریتفلد (Gerrit Rietveld) را می توان نام برد. پیت موندریان نقاش نامی نیز، از نامداران همین جنبش هنری در حوزه نقاشی است.

    فن برتر، های تک (High Technology)

    لبه جدید (New Edge)

    کمینه‌گرایی(Minimalism) که از بزرگان این سبک می توان به فیلیپ استارک فرانسوی اشاره کرد.

    ممفیس، بنیانگذار آن، طراح مشهور ایتالیایی اتوره سوتساس است.

    آرت نووو (Art Nouveau) از سبکهای قدیمی طراحی است که در خلال سالهای ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰ میلادی شکل گرفت.

    استریم لاینینگ (Stream Line)استفاده از فرم قطره اشک، خاستگاه این سبک آمریکاست.

    سبک آمریکایی (American Style)

    جنبش Werkbund آلمان

    کارکردگرایی (Functionalism)

    هنر تزئینی آمیخته (Art Deco)

    حوزه‌های کنونی

    طراحی محصول (Product design)

    طراحی محیطی (Environmental design)

    طراحی سامانه‌ های حمل و نقل (Transport design)

     

    فلسفه طراحی صنعتی

    همه تولیدات موجود در محیط زیست مان دارای فرمهای ظاهری می باشند که با تأثیر گذاشتن بر روی روان انسان‌ها سبب جریان درک خود می شوند. در این پروسه است که تولید صنعتی می تواند توسط استفاده گر از نظر روانی تصاحب شود که تصاحب حاوی واقعه بعدی است .انچه مورد توجه قرار میگیرد شناخت صحیح نیاز کاربر و یا استفاده کننده است) زیبایی‌شناسی در اصل به معنای درک احساسی است. به عبارت دیگر زیبایی‌شناسی علم مرتبط با درک احساسی پدیده‌های مصنوع می باشد. استفاده تولیدات صنعتی از طریق احساس و عواطف استفاده کننده به ویژه استفاده‌های دیداری، شنیداری، لمسی به وسیله کارکرد استتیکی یک تولید صنعتی انجام می‌شود. در حوزه کارکرد استتیک شیء، تئوری گشتالت (Gestalt) آلمانی و تئوری فرم (La theorie la forme) فرانسه شکل می گیرد. از بررسی های گشتالت، عناصر گشتالت (فرم- رنگ- رویه- جنس) و ساختمان گشتالت (پیچیدگی، سادگی، نظم و بی نظمی) نمود پیدا می کند. عناصر گشتالت می توانند به عنوان حامل پیام های استتیک یک تولید محسوب شوند که بررسی و شناخت این اجزاء از مهم ترین دروس آکادمیک طراحی صنعتی در دنیا می باشد. نقد آثار طراحی صنعتی نیز یکی از پیچیده ترین ارزیابی ها می باشد و بنگاهها و تشکل های مختلفی در دنیا وجود دارند که به ارزش استتیکی یک طرح صنعتی امتیاز می دهند. تشکل های معتبر (IDEA) Industrial Design Excellence Award در امریکا و IF Design Award winner درآلمان می باشند که معیارهای زیبائی‌شناسی همه آنها بهبودهای استتیکی می باشد که در محصول به وسیله طراح ایجاد می‌شود. کاربرد استتیکی تولیدات، همه جنبه‌های روانی و درک و احساس انسان به هنگام استفاده تولید صنعتی می باشد. این امر در جدول ذیل نمود بهتری پیدا می کند :

     

     [Perception]فرم در بررسی گشتالت تصویر ارائه شده توسط سطح خارجی تولید می باشد. همچنین فرم باید حاوی (Lifestyle)، سبک زندگی، فرهنگ و مد باشد خاصیت استتیک فرم تابع و معرف زمان بودن است. همچنین طبق نظر SOLIVAN که بانی تفکر Functionalism بوده که نشأت گرفته از مکتب فکری BAUHAUS می بود، جمله معروف فرم تابع عملکرد محصول است را بیان نمود.

     

    فصل دوم

    قالبگیری فشاری

    فصل دوم

    قالبگیری فشاری :

    قالب گیری فشاری ،یکی از قدیمی ترین فرآیندهای قالب گیری شناخته شده است. در این قالبها ماده پلاستیکی در محفظه قالب قرار گرفته وبا حرارت و فشار شکل می گیرد. در این قالبها ،معمولا از ترکیبات گرما سخت(ترموست)،بصورت عمده واستفاده میشودولی از محصولات گرما نرم (ترمو پلاستیک)در

     برخی موارد وبه ندرت استفاده میشود. موادی که بعنوان شارژ اینگونه قالبها بکار می رود،دارای اشکالی بصورت پودر ،ساچمه ای ،لایه ای وپیش فرم میباشد.

    قالبهای فشاری عمدتا دارای یک عیب میباشند بطوریکه ،در اثر فشار زیاد موجود در داخل قالب پین های ضعیف ودیوارهای نازک دفرمه میشوند ، بنابراین طراحان این گونه قالبها به منظور کم رنگ کردن این عیب  ،از فرایند قالب گیری انتقالی کمک گرفته اند .

    سال 1909توسط آقای لئو بکلند ،جهت تولید پوسته رادیو پیدایش یافت.

    فرایند قالب گیری انتقالی، در زمان جنگ جهانی دوم شناخته شد بطوریکه در ابتدا کاربرد عمده ای در صنایع نظامی داشت.

     

    مراحل کلی فرآیند قالب گیری فشاری

         در صورت لزوم قالب را تمییز و مواد آزاد کننده را داخل قالب می ریزیم.

         قالب را شارژ می کنیم.

         قالب توسط پرس بسته میشود.

         قبل از ایتکه قالب بطور کامل بسته شود ،قالب را کمی بازکرده تا گازهای محبوس از قالب خارج شود(تنفس قالب).

         حرارت وفشار را اعمال کرده تا عمل قالبگیری تثبیت 

    حرارت وفشار را اعمال كرده تا عمل قالبگيري تثبيت شود(در كاربرد فشار قبل از بسته شدن كامل قالب بايد اندكي درنگ شود بطوريكه گازها بتوانند از محفظه قالب خا رج شوند).

    قالب را باز نموده و قطعه داغ را در فيكسچر خنك كننده قرار ميدهيم.

    معرفي روشهاي قالب گيري

    قالبگيري فشاري قالبگري انتقالي

    قالبگيري تحت فشار پيستون

    قالبگيري بصورت ريخته گي

    قالبگيري پرسي

    لازم به ذكر است كه دو روش اول بصورت عمده براي توليد قطعات پلاستيكي اعم از مواد ترمو پلاستيكي وترمو ستي ميباشد.

    شرح فرآيند قالبگري فشاري

    در ابتدا قالب توسط شا بلن بار ريز كه روي دستگاه پرس قرار دارد ،شارژ شده و قالب

    شروع به بسته شدن ميكند ،بطوريكه سنبه قسمت روئي قطعه را فرم داده و قسمت زيرين

    قطعه تا سطح جدايش قالب در داخل محفظه پائيني فرم ميگيرد.

    در اين قالبها دمائي در حدود 130تا200 درجه سانتي گراد توسط دو المنت گرم كننده

    حاصل ميشود ، ولي عمدتا دماي نيمه فوقاني قالب كمتر از نيمه تحتاني ميباشد بطوري كه

    معمولا قسمت فوقاني تا دماي 145درجه سانتي گراد گرم شده و قسمت تحتاني تا دماي

    155درجه سانتي گراد گرم ميشود.

    فشار لازم در حدود 100تا500تن مي باشد ،البته اين فشار با توجه به سطح تماس قطعه با قالب تعيين مي شود.

    شرح فرايند قالبگيري انتقالي

    همانطور كه در قسمت چكيده به آن اشاره شد ، اين فرايند قالبگيري به منظور بر طرف كردن عيب قالبگيري فشاري از اين روش قالبگيري استفاده ميشود.

    در واقع عملكرد اين روش قالبگيري به اين صورت است كه ابتدا مواد شارژ فالب بصورت سرد يا نيمه گرم داخل كانال بار ريز وارد و توسط يك سنبه فشار دهنده مواد از طريق روزنه هايي در سيستم ر اهگاهي ،به حفرهاي اصلي قالب هدايت مي شود.

    قالبهايي كه با اين روش طراحي مي شوند غالبا چند حفره اي ميباشند،به خاطر اينكه از نظرهزينه مقرون بصرفه شوند.

    انواع روشهاي قالبگيري فشاري از نظر ساختمان قالب

    قالب فلاش دار (قي) flash die

    قالب سنبه اي كفي يا پله اي flat die

    قالب مثبت positive die

    قالب نيمه مثبت semi positive die

    لازم به به توضيح است كه اين قالبها بر مبناي اجازه ي ورود مواد به كانال فلاش دسته بندي شده اند كه در اسلايدهاي بعدي توضيح اضافي داده ميشود .

    قالبهاي فلاش دار

    در اين قالب در اثر فشار حاصل از طرف پرس ،به مواد اضافي اجازه داده ميشود كه به راحتي به كانال فلاش راه پيدا كند . در اين روش قالبگيري ، فلاش معمولا به صورت افقي است .

    در اين روش قلبگيري لازم است، علاوه بر هزينه طراحي و ساخت،هزينه اي براي سنگ زدن پليسه حاصل شده در اطراف قطعه در نظر بگيريم .

    در واقع يكي از معايب اينگونه قالبها ،همين هزينه اضافي مي باشد.

    مزيت اين گونه قالبها در ارزان بودن و ساده بودن آنها است .

    كاربرد اين قالبها براي توليد قطعاتي از مواد پلاستيكي با ضريب بالك پايين و قطعاتي كه رعايت ضخامت يكنواخت ديوارهاي آن مهم نباشد،البته يكنواختي ضخامت ديوارها تا حد زيادي به دقت ميله هاي راهنماي قالب بستگي دارد .

    تعريف ضريب بالك: حاصل تقسيم حجم مواد فرم نگرفته به مواد فرم گرفته را ضريب بالك گويند.

    قالب هاي سنبه اي كفي يا پله اي

    اين قالبها شبيه قالبهاي فلاش دار ميباشند ، با اين تفاوت كه در اينجا يك محفظه بار دهي به مجموعه قالب اضافه شده است .

    پله ي كفي عموما 16/3 اينچ عرض دارد به منظور خروج مواد اضافي كه از بين سنبه و محفظه نشت ميكند.

    اين قالبها ،قطعات را با چگالي يا دانسيته بيشتري نسبت به نوع فلاشدار مي سازند.

    قطعات با پين هاي كوچك و مقاطع ظريف از اين راه قابل ساخت هستند.

    در اين گونه قالبها نيز همانند قالبهاي فلاشدار سنگ زني فلاش يا پليسه با مقدار كمتري نسبت به قبل لازم است.

    قالبهاي مثبت

    در اين قالبها فضاي خيلي كمتري نسبت به دو نوع قبل براي خروج مواد اضافي به داخل كانال فلاش تعبيه شده است .

    سنبه در محفظه فالب داراي انطباق كاملا جذب بوده و تلرانس در هر طرف 3 هزارم اينچ ميباشد .

    اين قالبها براي قالبگيري مواد با فيلر پارچه اي و قطعات عميق مانند محفظه راديو بكار ميرود و از هر قالبي براي قالبگيري مواد با فيلر پارچه اي مناسب تر هستند .

    مزيت اين قالبها در اين است كه پليسه يا فلاش بصورت عمودي ميبا شد و به سادگي بر طرف ميشود.

    مهمترين عيب اين قالبها خراشيدگي محفظه ي قالب توسط سنبه است كه مستقيما اثر آن روي قطعه مشاهده ميشود .

    قالبهاي نيمه مثبت

    اين قالبها متشكل از يك قالب سنبه اي پله دار و يك قالب مثبت هستند .

    از اين قالبها براي ساخت قطعات با عمق زياد ، قطعاتي كه در ته آنها مقاطع بزرگ و قطعا تي كه در برخي از مقاطعشان اختلاف ضخامت وجود دارد بكار ميروند.پليسه يا فلاش ايجاد شده به راحتي توسط سنگ بر طرف مي شوند.

    معمولا براي فرم دادن ملامينها و تركيبات اوره اي از اين نوع قالبها كمك مي گيرند .

    لقي بين سنبه و ماترس 1هزارم اينچ در هر طرف است .

    معمولا اين گونه قالبه را بصورت چند محفظه اي با محفظه ي باردهي مشترك مي سازند

    بطوريكه به آنها قالبهاي ويژه اطلاق ميشود زيرا گاهي حتي بيشتر از يكصد محفظه درآنها تعبيه شده است.

    نكته

    مكانيزم توليد قطعه در قالبهايي كه در اسلايد قبل توضيح داده شد براي توليد قطعاتي بود كه در ديواره ي جانبي آنها هيچ گونه حفره يا سوراخ وجود نداشت ،حال اگر بخواهيم قطعاتي را كه ديوا ه ي آنها داراي حفره يا سوراخ مي باشد را توليد كنيم لازم است كه اين قالبها را بصورت تكه اي با سنبه ي ماهيچه جانبي و متحرك بسازد.

    علاوه بر اين مكانيزم با توجه به نياز از مكانيزم صفحه ي بيرون انداز بجاي پينهاي بيرون انداز و مكانيزم فنري نيز استفاده ميشود

    انواع روشهاي قالبگيري انتقالي از نظر ساختمان

    قالبهاي لوله راهگاهي

    قالبهاي پيستوني

    لازم به ذكر است كه اين تقسيم بندي توسط انجمن مهندسين امريكا صورت گرفته است.

    قالبهاي لوله راهگاهي

    در اين قالب ها پلا ستيك ها بر اثر نيروي وزن خود، از طريق لوله راهگاه به داخل قالب هدايت ميشوند.

    قالبهاي پيستوني

    در اين قالب ها مواد پلاستيكي وارد شده به كانال بارريز توسط پيستون فشرده شده ، تا حدي كه به سطح جدايش قالب فشار وارد ميشود.

    اجزاء ساختماني پلاستيكها (شامل ترموستهاوترمو پلاستيكها)

    رزين: عنصر چسباننده

    نرم كننده:اين ماده آلي براي بهبود سختي ، مقاومت ،قابليت ارتجاعي قطعه وسهولت در امر قالبگيري به پلاستيك اضافه ميشود.

    عنصر فيلر:اين عنصر نقش پر كننده گي دارد و جنس آن ميتواند از گرد چوب، پارچه،سفال وغيره با شد.

    رنگ:براي بهبود شكل ظا هري محصولات پلاستيكي،به آنها اضافه ميشود.

    لازم به توضيح است كه ترموستها كلا داراي رزين پلاستيك و عنصر پر كننده بوده وترموپلاستيك ها داراي رزين پلاستيك و رنگ مي باشند،البته ماده ي نرم كننده در هر دو نوع پلاستيك استفاده  ميشود.

    كاربرد قالبهاي انتقالي

    توليد قطعات با مقاطع پيچيده ويا با ما هيچه هاي جانبي مشگل

    توليد قطعات با مغزيهاي نازك و پيچيده

    توليد قطعات با سوراخهاي كوچك و عميق

    توليد قطعات با چگا لي يكسان تري نسبت به روش قالبگيري فشاري

    توليد قطعات دقيق

    توليد قطعات با پليسه كمتر(خصوصا براي مواد ترموست با فيبرپارچه اي )

    توليد قطعات با وزن سنگينتر مثلا مواد ترموست از جنس ملا مين ،فرم آلدئيد وقطعات با فيبر الياف نساجي.

    تجهيزات مورد نياز در فرايند قالبگيري فشاري وانتقالي

    براي توليد قطعات به روش فشاري نياز به پرسهايي داريم كه :

    تناژ بالا داشته باشند(معمولا250 تن).

    به شابلن بار ريز مجهز باشند يا قابليت نسي اين قسمت راد اشته باشند.

    به سيستم محركه هيدروليكي مجهز باشند(بمنظور تنظيم سرعت حركت پرس).

    در فرايند قالبگيري انتقالي علاوه بر موارد فوق به پرسهايي با تناژ كمتر و مخصوص نياز داريم.

    پرسهاي مخصوص به پرسهايي اطلاق مي شود كه بتوانند هم عمل بستن صفحات قالب را انجام داده وعمل بارريزي،فشار وحرارت را تواما بوجود بياورند.

    مزاياي فرآيند قالبگيري فشاري

    ضايعات كم است(در اين قالبها لوله راهگاه و كانال هدايت مواد وجود ندارد).

    هزينه تجهيزاتي نسبتا اندك است.

    عمليات مي تواند بصورت خودكار يا دستي انجام بگيرد.

    محصول توليد شده كامل مي باشد.

    جريان مواد در زمان كوتاه انجام شده در نتيجه تنش در قطعه و سائيدگي در قالب كم است.

    قطعه داراي انسجام و يك پارچگي ساختار ي مي باشد.

    قطعات طويل به راحتي با اين روش توليد مي شوند.

    معايب فرايند قالبگيري فشاري

    قالبگيري قطعات پيچيده دشوار مي باشد.

    در اين قالبها به قسمتهاي داخلي قالب مثل پين هاي بيرون اندز براحتي آسيب وارد ميشود.

    ممكن است براي توليد برخي قطعات سيكل زماني از حد استاندارد(2الي4دقيقه)به طور چشمگيري زياد شود.

    محصولات معيوب در اين روش مجددا قابل باز يابي نيستنند.

    مزاياي فرايند قالبگيري انتقالي

    در اين فرايند نسبت به روش قبل به فشار كمتري نياز است ،بنابراين ميتوان از پرسهايي با تناژ كمتر استفاده كرد.

    بعلت فشار كمتر هيچ گونه صدمه اي به قالب و اجزاء داخلي آن وارد نمي شود.

    در اين روش ميتوان ابتدا مادهي اوليه را گرم كرد و سپس آن را به داخل قالب تزريق نمود كه نتيجه آن بهبودتوزيع دما در ماده اوليه و تشكيل شبكهاي عرضي ملكولي بطور سريع ميباشد .

    زمان گردش عمليات كاهش يافته كه نتيجتا از عيوب قطعات مي كاهد.

    از طرفي بهبود در جريان مواد در اين قالب ها ،توانايي توليد اشكال پيچيده را فراهم

    مي آورد.

    معايب فرايند قالبگيري انتقالي

    بعلت اينكه اين قالبها معمولا چند حفره اي ميباشند، هزينه توليد آنها زياد است.

    اينگونه قالبها بخاطر داشتن كانال بارريز جدا گانه به امكانات ويژه نظير پرسهاي مخصوص نياز دارند.

    فصل سوم

    پیش بینی در طراحی قالب

    فصل سوم

    پیش بینی در طراحی قالب :

    پيشبيني مدت زمان طراحي قالبهاي پلاستيک

    يکي از بحث هاي هميشگي در دفترهاي فني، پيش بيني زمان لازم جهت طراحي است و اغلب ميان کارفرما و طراح در مورد مدت زمان لازم براي انجام طراحي، اختلاف وجود دارد. برآورد مدت زمان کاري که توسط ماشين انجام ميشود با درصد کمي خطا توسط محاسبات ساده فيزيکي قابل محاسبه است و عواملي که باعث تغيير زمان فوق ميشود، بيشتر عوامل انساني است. اما وقتي قسمت عمده کار توسط انسان انجام ميشود، پيشبيني زمان، بيشتر مبتني بر تجربه است. در مقاله حاضر که براساس تجربيات نگارنده است. سعي شده با تکيه بر عوامل مشخص بتوان مدت زمان مورد نياز جهت طراحي قالبها فرموليزه گردد.

    براي پيشبيني زمان لازم جهت طراحي لازم است متغيرهايي که در زمان طراحي تاثيرگذار است، شناسايي و ضريبي براي آن در نظرگرفته شود. پس از آن ضرايب مختلف در عدد پايهاي ضرب گردد تا زمان کل طراحي مشخص شود. برخي از متغيرهايي که در طراحي قالبهاي پلاستيک مؤثر است، به شرح زير است:

    کشويي

    کچ پران

    آببندي روي فرم

    استفاده از جک

    سهبعدي بودن محصول

    پيچيدگي محصول

    نقشه اجزاء قالب

    تکهکاري

    نقشه مونتاژي

    خدمات اسپارک

    کميسيون

    اصلاحات

    پيگيري

    خنککاري

    نقشههاي ساخت شامل تلرانسهاي ابعادي و هندسي و نيز جدول مشخصات است. چنانچه قسمتهايي از قطعه (توسط CNC) براده برداري گردد، در اين صورت نياز به اندازه گذاري ندارد مگر آنکه جهت کنترل بدان نياز باشد.

    نقشه مونتاژي : نقشهاي است که در ان موارد زير وجود دارد: برشهاي کافي از قالب، پلان دو نيمه قالب، اندارهگذاري کليه اجزاي قالب، حتي اجزاي استاندارد شامل: پيچ و مهره ها، ابعاد کلي قالب و جدول مشخصات که موارد زير را دربر دارد: نام قطعه، جنس، ميزان سختي مورد نياز، ابعاد کلي قطعه و مشخصات فني مجزا و استاندارد. (شکل 2)

    خدمات اسپارک : شامل نقشه ساخت مدل هاي اسپارک و نقشه موقعيت اسپارک است. در نقشه موقعيت اسپارک، عمق اسپارک و مختصات نسبت به صفر – صفر قالب داده شده است.

    کميسيون : منظور جلسه اي است که در آن طرح قالب توسط تيم طراحي و تيم ساخت بررسي مي شود تا در صورت لزوم، تغييراتي در مکانيسم و يا ابعاد قالب داده شود.

    اصلاحات : اعمال تغييرات موردنظر کميسيون در قطعه مونتاژي

    پیگیری : زمانی که هنگام ساخت قالب بین طراح و تیم سازنده صرف خواهد شد.

    تکه کاري : استفاده از اجزاي (اينسرتي) در قالب به جز کاويته هاي اصلي که خود ضريب جداگانه دارد. همچنين استفاده از صفحات سايشي و Back Plate است.

    سه بعدي : منظور مدل سازي سه بعدي صفحه کاويته ها و در صورت لزوم، بقيه اجزاي قالب مانند کشويي کچ پران و... که نياز به ماشين کاري CNC دارند.

    پيچيدگي محصول : وقتي در قالب و يا محصول يکي از موارد زير وجود داشته باشد، محصول پيچيده است و در محدوده داده شده به صورت زير ضريب درنظر گرفته مي شود:

    الف ) چند نوع کشويي و يا چند نوع کچ پران در قالب وجود دارد.

    ب ) تعداد اينسرت ها بيشتر از دو يا سه مورد است.

    ج ) هنگامي که قالب داراي مکانيسم خاص است.

    مثال: براي محاسبه زمان طراحي يک قالب با مکانيسم کشويي و خط جدايش فرم دار ضرايب به شرح جدول شماره (2) است .

    بنابراين با توجه به ضرايب بالا، زمان طراحي به شکل زير محاسبه مي شود:

    T= 30 x1/3x1/3 x1/1x 1/3 x 1/2 x 1x1x 1/1 /1x1/05= 134 hr

    واحد مدت زمان به دست آمده نفر ساعت است، بدين معني که اگر يک نفر کل کار را انجام دهد و هر روز را 10 ساعت کاري فرض نماييم، تقريبا" 14 روز زمان لازم است تا تمام کارهاي نرم افزاري انجام شود.

    چنانچه بخواهيم تعداد روزها را کاهش دهيم، ميتوان بعد از پايان طراحي سه بعدي، توسط دو يا سه نفر ديگر، خدمات اسپارک، نقشه مونتاژ دو بعدي و نقشه هاي ديتيل به طور همزمان انجام شود. در اين صورت، مدت زمان طراحي از لحاظ تعداد روزها کاهش مي يابد.

    اگر طراحي يک قالب تکرار شد، به طوري که فقط ابعاد محصول ف کوچک يا بزرگ شود، زمان پايه کاهش مي يابد و همچنين ضرايب پارامترهاي 16 و 17 (کميسيون و اصلاحات) حذف خواهد شد. بديهي است زمان پايه و ضرايب داده شده کاملا" تجربي است و امکان افزودن پارامترهاي ديگر نيز وجود دارد.

    يادآوري مي شود زمان بالا بر اين مبناست که نقشه محصول به صورت CAD DATA در اختيار طراح باشد.

    با استفاده از زمان به دست آمده، چنانچه هزينه در ساعت طراحي را معادل3500 تومان فرض نماييم و با توجه به اينکه قيمت طراحي بين 5 الي 10 درصد قيمت قالب است، مي توان قيمت قالب را برآورد نمود. روش تعيين قيمت فوق براي قالب هايي که اندازه، طول و عرض آن حداکثر500x 600 ميلي متر است، مناسب است.

    در پايان از همه دوستان صنعتگر خواهشمندم چنانچه در تجارب کاري و حرفهاي خويش به نتايج بهتر يا متفاوتتري در مورد تغيير ضرايب دست يافتند، نگارنده را از آن آگاه سازند.

    نقشه گشی صنعتی :

    تاريخچه نقشه كشي صنعتي:

    در زمان هاي قديم حتي سال هاي قبل از ميلاد براي نشان دادن و معرفي قطعات و وسايل صنعتي از نقشه هايي استفاده مي كرده اند كه بطور كامل گويا نبوده و از قواعدي كه همگان آن رادرك كنند بهره اي نداشته است ودر موقع نقشه خواني با مشكلاتي روبرو مي شوند تا اينكه آقاي لئوناردو داوينچي نقاش و مجسمه ساز ايتاليايي (1459-1516) طراحي را ارائه نمود وطبق قواعدي جسم سه بعدي را روي صفحه ي دو بعدي با رسم تصاوير نشان داد كه دراين حال نقشه هاگويا تر وقابل فهم تر شد.

    سپس دانشمندان ورياضي دانان اروپايي فعاليت او را دنبال كردند تا اينكه گاسپارمانژ اهل فرانسه در سال 1798هندسه ترسيمي را معرفي نمود و اين علم پايه و ريشه نقشه كشي صنعتي شد و امروزه از همان اصول استفاده مي شود .

    نقشه کشی صنعتی و جایگاه آن در صنعت:

    نقشه کشی صنعتی همان زبان تکنیک یا زبان صنعت است .زبانی که تراوش فکر مهندسان و طراحان را به تصویر می کشد .

    مهارت نقشه خواني و نقشه كشي در مهندسي مانند سواد خواندن و نوشتن مي باشد. نقشه كشي در حقيقت نوعي زبان محاوره در علوم مهندسي مي باشد كه اطلاعات مورد نياز از يك قطعه، ماشين، سازه، و يا يك طرح را به روشني و بدون ابهام بيان مي كند. اين اطلاعات شامل شكل هندسي، نحوه قرار گرفتن و اتصال اجزاء مختلف، مشخصات فيزيكي و هر گونه اطلاعات ضروري مي باشد. بنابراين هر مهندس لازم است كه به اين زبان مسلط باشد و بتواند به راحتي از طريق آن به تبادل اطلاعات با ساير مهندسين بپردازد. حداقل مهارت مورد نياز براي يك مهندس نقشه خواني است و البته توصيه مي شود كه نقشه كشي را نه لزوما بطور حرفه اي نيز بداند. هر مقدار تسلط به نقشه خواني و نقشه كشي بيشتر باشد، شخص سريعتر و راحت تر مي تواند ايده هاي خود را به ديگران منتقل كند و ايده هاي ديگران را درك كند.

    درحقیقت نقشه حاوی تمام اطلاعات اعم ازاندازه قطعه ،جنس قطعه، مقدار پرداخت و یا هر سوال دیگری که ممکن است برای تراشکار هنگام تراش قطعه پیش بیاید می باشد(نتیجه می گیریم که یک تراشکار حرفه ای نیز باید علم نقشه کشی را بلد باشد )

    درواقع می توان گفت که نقشه کشی در صنعت مانند پلی است که دفاتر طراحی را با کارگاه های ساخت و تولید مرتبط می سازد.

    استانداردها ی نقشه کشی :

    نخستین موسسه ملی استاندارد در سال1902در انگلستان وسپس در1916 در هلند و 1917 درآلمان تاسیس شد. بدنبال آن استاندارد DIN که استاندارد صنعتی آلمان است گسترش پیدا کرد، ودرزمینه نقشه کشی صنعتی فعالیت وسیعی آغاز شد. در سال 1926 اتحادیه ای متشکل از 20 موسسه استانداردملی ازکشورهای مختلف به نام اتحادیه بین المللی موسسات استانداردملی استاندارد ISO)) تشکیل شد ،اما با پیشرفت تکنولوژی و نیاز به ارتباط صنعتی بین شرکتها ، لزوم ایجادیک سازمان بین المللی استاندارد مورد توجه قرار گرفت و در سال 1947 سازمان ISO تشکیل شد وشروع به کار نمود .

    کشورایران در سال1332 اولین موسسه استاندارد خودرا تاسیس نمود ودرسال1360 به عضویت ISO درآمد.

    بعضا کشورهااز استانداردهای مخصوص به خوداستفاده می کنند ولی درکل می توان گفت که تفاوتی عمده با هم ندارند برای آشنایی بیشتر شما استانداردهای چندکشور(یا قاره ) آورده شده است:

    استاندارد کشور يا قاره          ...................                علامت اختصار

    امریکا ….................................................... ANSI

    اروپا .......................................................          CE

    استراليا ......................................................        SAA

    کانادا .......................................................         CSA

    ايران ..........................................................      ISIRI

    انگلستان .....................................................        BSI

    ايتاليا ..........................................................        UNI

    روسيه .......................................................      GOST

    ژاپن ..........................................................      JISC

    فرانسه ........................................................        NF

    معرفی نرم افزارهای نقشه کشی صنعتی( نقش کامپیوتر در نقشه کشی صنعتی ):

    امروزه استفاده از نرم افزارهاي كامپيوتري را در اكثر قريب به اتفاق دفاتر طراحي مهندسي مي توان مشاهده كرد به جرات مي توان گفت ديگر از طراحي ونقشه هاي دستي خبري نيست . قطعات در محيط هاي نرم افزاري طراحي مي شوند و مكانيزم انها قبل از ساخت نمونه واقعي در چنين محيط هايي شبيه سازي مي شود و درحين عمل شبيه سازي عيوب طراحي مشخص مي شود و در ننيجه بدون صرف هزينه ساخت مي توان پس از حصول اطمينان از صحت طراحي شروع به ساخت نمونه واقعي و در نتيجه توليد محصول پرداخت .

    اين امر باعث شده تا شكل بازار عرضه وفروش محصولات از حالت سنتي و نمايشگاهي رفته رفته به شكل الكترونيكي تبديل شود. طراحي قطعات در محيط هاي نرم افزاري اين امكان را فراهم مي كند تا دو شركت سازنده در دونقطه جهان بتوانند براحتي بايكديگر در امر ساخت يك محصول همكاري كنند.

    به طور مثال فرض كنيد شركتي ايراني به يك شركت چيني سفارش طراحي و ساخت يك قالب را مي دهد استفاده از طراحي به كمك كامپيوتر باعث مي شود كه شركت سازنده مدلي راكه مي خواهد بسازد در اختيار شركت سفارش دهنده قرار مي دهد پس از چندين بار رد وبدل پرونده هاي كامپيوتري در اخر با توافق طرفين نمونه واقعي ساخت و فرستاده مي شود قبل از شروع به توضيح دستگاه طراحي شده توضيحاتي درباره چگونگي طراحي توسط كامپيوتر مفيد است .

    چگونگي استفاده ازنرم افزارهاي كامپيوتري بستگي به هدف نهايي طراح دارد. به عنوان مثال اگر هدف از طراحي صرفا مدل سازي وتهيه نقشه هاي صنعتي از مدل تهيه شده باشد. بايد به سراغ نرم افزارهاي مدل سازي رفت ولي امكان دارد شخص طراح بخواهد علاوه بر مدلسازي به كمك كامپيوتر به تحليل و بررسي سينماتيكي يا ديناميكي يك مكانيزم بپردازد. انتخاب نرم افزارهاي بسته به هدف طراح وابسته تسلط وي به آن نرم افزار دارد.نرم افزارهاي متعددي قادر به عمل مدلسازي هستند كه از آن جمله مي توان به solidworks Mechanical desktop AUTOCAD   catiaوغيره.

    اين نرم افزارها به نرم افزارهايCAD((computer aided design معروفند.هر كدام از اين نرم افزارها در يك يا چند جنبه از طراحي نسبت به بقيه برتري دارند.

    حال ما در اين قسمت به معرفي دو نرم افزار مهم نقشه كشي مي پردازيم و تا حدودي شما را با امكانات آنها آشنا مي كنيم.

    AUTO CAD

    اين نرم افزار جزو محبوبترين و معروفترين نرم افزارهاي نقشه كشي است و امروزه ديگر كسي وجود ندارد كه در رشته هاي همچون عمران ومكانيك (وحتي صنايع اگر در قسمتهايي از صنعت همچون قطعه سازي يا خودروسازي مشغول به كار گرفته شويد .) مشغول به كار يا تحصيل باشد ولي نرم افزار اتوكد را نشناسد.

    اين نرم افزار تحت نسخه هاي مختلف توسط كمپاني Auto desk ارائه گرديده است كه مي توان به قديمي ترين نسخه هاي آن يعني اتوكد 2.5 اشاره كرد.در اين نرم افزار امكاناتي دراختيار كاربر قرار گرفته كه كاربر مي تواند به سهولت ودر كمترين زمان ممكن انواع نقشه هاي دوبعدي و سه بعدي را ايجاد كند.

    البته بايد خاطر نشان كرد كه با توجه به طراحي شدن نرم افزارهاي پيشرفته ديگري در دنياي سه بعدي كه در قسمت فوق نيز به آنها آشاره شد کمتر كسي از امكانات سه بعدي اتوكد استفاده مي كند . ولي هنوز نيز بي شك اتوكد يگانه نرم افزار نقشه كشي دوبعدي در كارخانجات صنعتي ومراكز عمراني در ايران مي باشد.

    Solidworks

    Solidworksاز قوي ترين نرم افزارهاي موجود در زميينه طراحي و مدل سازي قطعات صنعتي به شمار مي رود .

    در اين نرم افزار علاوه بر ايجاد مدل سازي سه بعدي از قطعات صنعتي ايجاد مجموعه هاي مونتاژ پيچيده متشكل از ده ها قطعه ديگر نيز به سادگي امكانپذير مي باشد . با استفاده از اين نرم افزارها يك طراح صنعتي به راحتي مي تواند از نماهاي مختلف يك مدل سه بعدي نقشه هاي صنعتي تهيه نمايد وبه همين منظور كليه امكانات جانبي كه براي ايجاد نقشه هاي صنعتي مورد نياز مي باشد اعم از انواع استاندارد ها نمادهاي ويژه اندازه گذاري و تلرانس گذاري هندسي فراهم شده است با ارائه ابزار 2D to 3Dاز نسخه 200plusبه بعد امكان تبديل ترسيمات دو بعدي به مدل هاي سه بعدي نيز در اين نرم افزار ميسر شده است .

    مزيت ويژه solidworksبر ديگز نرم افزارهاي مدل سازي كارايي بالا ودر عين حال سادگي كار با ان مي باشد. اين نرم افزار از همان المان هاي بصري و گرافيكي ويندوز جهت ارتباط با كاربر سود مي برد و به همين علت كاربران ويندوز به سرعت با محيط كار زيباي آن انس مي گيرند.

    امكان ورود پرونده هاي ساير نرم افزارهاي طراحي نيز به محيط اين نرم افزار فراهم شده است پس از ارائه ابزار 2D to 3Dبسياري از كاربران نرم افزار هاي مخصوص ترسيمات دو بعدي نظير AotoCAd از اين نرم افزار جهت تبديل ترسيمات دو بعدي خود به مدل هاي سه بعدي ستفاده مي كنند. اين ويژگي و بسياري از از مزاياي ديگر كه در اين مجال كوتاه امكان بازگو كردن آنها نمي باشد باعث شده است كه اكنون شركت solidworks دامنه فعاليت خود را بيش از پيش گسترش داده و از طريق 230 نمايندگي به فروش محصولات خود در 70 كشور دنيا بپردازند.

    کلمه cad مخفف Computer Aided Design مي باشد و همانطور که از نام آن مشخص است نرم افزاری است که به طراح کمک می کند تا طرح مورد نظر خود را به کامپيوتر منتقل کرده واز

    امکانات آن برای طراحی استفاده کند.

    موارد بطور مثال نام مي برم که در آن از اتوکد کمک می گيرند.

    -ترسيمات معماری

    -ترسيم چارتها ودياگرام

    -ترسيم انواع گرافها

    -ترسيمات نقشهای الکترونيک -برق -مکانيک -راه وغيره

    -ترسيمات توپوگرافی

    -ترسيمات صنعتی ومونتاژ

    -تهيه برچسب وآرم گرافيکی

    -ترسيمات دوبعدی وسه بعدی

    -ترسيمات هنری وکارتهای تبريک

    در نگارشهای جديد اتوکد

    نرم افزار اتوکد خيلی خوب با نرم افزارهای چون Corel ,3dmax , Photo shop وغير ارتباط برقرار ميکند .

    در نرم افزار اتوکد فايلهایImage را می توان داخل فايلهای ترسيمی اتوکد احضار کرد.

    ومزايای بسيار ديگر ی که در آينده به تفضيل به آن می پردازم

  • فهرست و منابع دانلود گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین, گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین, پروژه کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین, دانلود کارورزی دانلود گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین, گزارش کارورزی دانلود گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین, پروژه کارورزی دانلود گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین, کارآموزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین, کارورزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین, نمونه گزارش کارآموزی درباره دانلود گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین, گزارش کار در مورد دانلود گزارش کارآموزی شرکت تکنو ماشین
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت